Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2840165_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. marts 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (Alm. del) af 20.
februar 2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Det fremgår af regeringens 2030-plan »DK2030
Danmark rustet til fremtiden«,
november 2023, at der frem til 2030 er afsat midler ud over det demografiske
træk, og at der efter 2030 er afsat midler til både demografi- og velstandskorrek-
tion af velfærden. Vil ministeren i den forbindelse oplyse:
a. Hvor høj en offentlig forbrugsvækst i pct. der er behov for årligt fra 2023 til
2030, for at det fulde demografiske træk inklusive korrektion for velstandsud-
viklingen er dækket? Forbrugsvæksten ønskes opgjort for hvert år i mia. kr. (i
både 2023-kr. og 2024-kr) og pct. frem til 2030?
b. Den årlige forbrugsvækst i punkt a uden korrektion for sund aldring?
c. Hvor stor en andel »sund aldring« udgør både i beløb og procent?
d. Hvor meget det offentlige forbrug stiger i reformforløbet i regeringens 2030-
plan, når udgifterne til forsvar henholdsvis klima og grøn omstilling trækkes
fra? Den årlige realvækst bedes opgjort i pct. og i mia. kr. fra 2023 til 2030.
Det bedes angivet, hvor stort et beløb der mangler i de enkelte år for at opnå
den fulde demografi- og velstandskorrektion.
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret.
Beregningen af det demografiske træk er senest opgjort i forbindelse med
2030-
planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023. I tabel 1 fremgår væksten i det
demografiske træk frem mod 2030
både opgjort i 2023-priser og 2024-priser.
Fra 2023-2030 skønnes væksten at udgøre 19 mia. kr. i 2023-priser og 19¾ mia.
kr. i 2024-priser.
I Finansministeriets fremskrivninger efter 2030 indgår et beregningsteknisk prin-
cip for udviklingen i det samlede offentlige forbrug, der svarer til udviklingen i det
demografiske træk samt en velstandsopskrivning. Dette beregningstekniske prin-
cip for det samlede offentlige forbrug fremgår ligeledes af tabellen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om offentligt forbrug/ forbrugsvækst jf. regeringens 2030-plan
2840165_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Væksten i det demografiske træk frem mod 2030 med beregningsteknisk velstandsopskrivning
2024
Pct.-vis vækst
Vækst i det demografiske træk
Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
Mia. kr. (2023-priser)
Vækst i det demografiske træk
Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
Mia. kr. (2024-priser)
Vækst i det demografiske træk
Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
2
5
2
5
2�½
5�½
3
3�½
6�½
3�½
6�½
19¾
40�½
2
2
2�½
5�½
3
6
3�½
5�½
19
38¾
0,4
0,9
0,4
0,9
0,4
0,9
0,5
1,0
0,5
1,0
0,6
1,1
0,6
1,1
0,5
1,0
-
-
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2024-2030 2024-2030
(gns.)
(akk.)
Anm.: Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger. Det
langsigtede fremskrivningsprincip svarer
ved gældende antagelser om varekøbskvoten i det offentlige for-
brug og om produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at væksten
i det offentlige forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end væksten i det
demografiske træk.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
I beregningen af det demografiske træk indgår en korrektion for delvis sund ald-
ring, idet stigende levetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være
i de sidste leveår, hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst. Korrektio-
nen medfører, at aldersgrupper, der i dag har relativt høje gennemsnitlige sund-
hedsudgifter, som følge af en stor andel i de sidste leveår, i fremtiden vil have
færre gennemsnitlige sundhedsudgifter, i takt med at restlevetiden stiger, og en
mindre andel af aldersgruppen befinder sig i de sidste leveår.
I tabel 2 nedenfor fremgår et skøn for væksten i det demografiske træk ekskl. kor-
rektionen for delvis sund aldring, herunder inkl. beregningsteknisk velstandsop-
skrivning frem mod 2030.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om offentligt forbrug/ forbrugsvækst jf. regeringens 2030-plan
2840165_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Væksten i det demografiske træk frem mod 2030 med beregningsteknisk velstandsopskrivning
ekskl. korrektionen for sund aldring
2024
Pct.
Vækst i det demografiske træk ekskl.
sund aldring
Vækst i det demografiske træk ekskl.
sund aldring tillagt beregningsteknisk
velstandsopskrivning
Mia. kr. (2023-priser)
Vækst i det demografiske træk ekskl.
sund aldring
Vækst i det demografiske træk ekskl.
sund aldring tillagt beregningsteknisk
velstandsopskrivning
Mia. kr. (2024-priser)
Vækst i det demografiske træk ekskl.
sund aldring
Vækst i det demografiske træk ekskl.
sund aldring tillagt beregningsteknisk
velstandsopskrivning
2�½
5�½
5�½
3
6
3�½
4
7
4
7
23¼
44
2�½
2�½
6
3�½
6�½
4
6
22�½
42¼
0,4
0,9
0,4
0,9
0,5
1,0
0,6
1,1
0,6
1,1
0,7
1,2
0,7
1,2
0,6
1,1
-
-
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2024-2030 2024-2030
(gns.)
(akk.)
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
Korrektionen for sund aldring reducerer årligt væksten i det demografiske træk
med 0,1 pct.-point svarende til �½ mia. kr. i hvert år frem mod 2030,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Isoleret virkning af korrektion for delvis sund aldring på væksten i det demografiske træk frem mod
2030
2024
Pct.-point forskel
Ændring i mia. kr. (2023-priser)
Ændring i mia. kr. (2024-priser)
-0,1
-�½
-�½
2025
-0,1
-�½
-�½
2026
-0,1
-�½
-�½
2027
-0,1
-�½
-�½
2028
-0,1
-�½
-�½
2029
-0,1
-�½
-�½
2030
-0,1
-�½
-�½
2024-2030 2024-2030
(gns.)
(Akk.)
-0,1
-�½
-�½
-
-3
-3
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
I spørgsmål
d
ønskes en opgørelse udviklingen i det offentlige forbrug inkl. re-
formprogrammet, politiske prioriteringer mv. fra regeringens 2030-plan. Det be-
mærkes, at der i 2030-planen ikke på forhånd er besluttet en profil for indfasnin-
gen af de politiske tiltag og prioriteringer og dermed heller ikke hvad de vil inde-
bære for den årlige offentlige forbrugsvækst. Regeringen vil løbende træffe
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om offentligt forbrug/ forbrugsvækst jf. regeringens 2030-plan
2840165_0004.png
Side 4 af 4
beslutning om og fremlægge forslag til indfasningen af prioriteterne anført i 2030-
planen, herunder i forbindelse med de årlige bevillingslove.
1
I regeringens 2030-plan fremgår det, at med regeringens reformprogram mv. vil
der være plads til en samlet vækst i de offentlige forbrugsudgifter på 1,4 pct. i gen-
nemsnit i 2024-2030, svarende til en samlet stigning på 58 mia. kr. (2023-priser),
jf.
DK2030
Danmark rustet til fremtiden, november 2023.
Det skal dog bemærkes, at op-
gørelsen tager afsæt i beregningstekniske forudsætninger om en række kommende
tiltags virkninger på den højest mulige offentlige forbrugsvækst,
jf. nærmere i Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 56 (Alm. del) af 14. november 2023.
Endvidere fremgår det af 2030-planen, at der efter udgifterne til løft af forsvars-
udgifterne til 2 pct. af BNP og grønt råderum er plads til en gennemsnitlig årlig
forbrugsvækst på linje med det beregningstekniske princip, svarende til 1,0 pct.
om året,
jf. også tabel 4.
Tabel 4
Den højest mulige offentlige forbrugsvækst inkl. reformprogram, politiske prioriteringer mv. fra
regeringens 2030-plan
Akk. vækst, mia. kr.
(2023-priser)
Højest mulig offentlig forbrugsvækst i 2024-2030
Reformforløbet i regeringens 2030-plan (inkl. reform-
program, politiske prioriteringer mv.)
- heraf ekskl. løft af forsvarsudgifter til 2 pct. af BNP
frem mod 2030
- heraf ekskl. løft af forsvarsudgifter til 2 pct. af BNP
frem mod 2030 samt reservation til det grønne råde-
rum
58
43
40¼
1,4
1,0
1,0
Gennemsnitlig årlig vækst,
pct.
Anm.: Det finanspolitiske råderum er korrigeret for midlertidige udgifter forbundet med håndteringen af situatio-
nen i Ukraine, herunder afsatte midler på forslaget til finanslov for 2024 til at dække merudgifterne ved en
evt. forlængelse af særloven, samt ekstraordinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkav-
lere og følgeerhverv mv. Desuden er råderummet korrigeret for driftsudgifter i regi af Ukraine-fonden.
Den højest mulige forbrugsvækst inkl. reformprogrammet og de politiske prioriteringer mv. fra regeringens
2030-plan er opgjort på baggrund af en række beregningstekniske forudsætninger
jf. nærmere i Svar på Finans-
udvalgets spørgsmål nr. 56 (Alm. del) af 14. november 2023.
Kilde:
DK2030
Danmark rustet til fremtiden,
november 2023 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
1
Se også
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 108 (Alm. del) af 8. januar 2024.