Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del
Offentligt
2842127_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. marts 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 106 (Alm. del) af 21.
december 2023 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de samlede udgifter efter tilbageløb, hvis man udligner ud-
dannelsesudgifter per barn med forældres uddannelseslængde, så alle børn uanset
forældres uddannelsesniveau fremover vil få tildelt offentlige midler som svarer til
de midler, børn af forældre med lange videregående uddannelser i dag får? Det
kunne f.eks. være gennem flere tidlige indsatser i dagtilbud med mange børn af
forældre med lav uddannelsesgrad. Der skal for besvarelsen tages udgangspunkt i
figur 2 (a) i artiklen »Social arv og offentlige udgifter til uddannelse«, Samfunds-
økonomen nr. 2/2023.
Svar
Der henvises i spørgsmålet til, at besvarelsen skal tage udgangspunkt i figur 2 (a) i
artiklen »Social arv og offentlige udgifter til uddannelse«, Samfundsøkonomen nr.
2/2023. Denne figur viser, hvor meget de gennemsnitlige uddannelsesudgifter
(baseret på data om offentlige udgifter til forskellige uddannelsestrin) samt gen-
nemsnitlige udgifter til SU
ændrer
sig, når forældres uddannelseslængde
stiger med ét
år
for fødselsårgange fra 1969 til 1989. Den bruges i artiklen til at vise, at største-
delen af den
”stigende
ulighed” i uddannelsesudgifter og SU over tid kan tilskrives
større forskelle i fordeling af udgifter til videregående uddannelser og SU.
Denne opgørelsesmetode, der anvender regressionsanalyse, kan dog ikke umiddel-
bart anvendes som grundlag for at besvare spørgsmål om udligning af uddannel-
sesudgifter og SU mellem børn af forældre med lange videregående uddannelser
og andre børn. Til besvarelsen er der derfor i stedet taget udgangspunkt i en opgø-
relse af en årgangs individuelle uddannelsesudgifter samt udgifter til SU, fordelt
efter forældrenes uddannelsesbaggrund.
Det skal bemærkes, at der knytter sig visse udfordringer til en sådan opgørelse,
herunder, at det ikke er muligt at individualisere samtlige uddannelsesudgifter,
hvilket særligt gør sig gældende for udgifter forbundet med dagtilbud og grund-
skolen (fx specialtilbud og særlige indsatser). Beregningerne tager derfor udgangs-
punkt i udgifter afholdt på ungdomsuddannelserne og de videregående
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om de samlede udgifter efter tilbageløb, hvis man udligner uddannelsesudgifter per barn med forældres uddannelseslængde, så alle børn uanset forældres uddannelsesniveau fremover vil få tildelt offentlige midler som svarer til de midler, børn af forældre med lange videregående uddannelser i dag får
Side 2 af 3
uddannelser, mens udgifter til dagtilbud, grundskolen mv. er udeladt. Såfremt der i
dag er forskel i fordelingen af fx tidlige indsatser til børn af forældre med forskel-
lige uddannelsesniveauer, tager besvarelsen således ikke højde for dette.
De offentlige udgifter til uddannelse er i besvarelsen opgjort som undervisnings-
udgifter indtil personen fylder 30 år. De offentlige udgifter relateret til de unges
undervisning er opgjort vha. enhedsudgifter på ungdomsuddannelserne og udgif-
ter til studenterårsværk (STÅ), svarende til et års normeret studietid på de videre-
gående uddannelser. Udgifterne er beregnet på baggrund af tilskud- og aktivitetstal
fra FL24. Der anvendes samlede uddannelsestilskud, hvilket bl.a. inkluderer un-
dervisning- og bygningstaxametertilskud på ungdomsuddannelserne og grund- og
aktivitetstilskud på de videregående uddannelser. I tråd med opgørelsen i ”Sam-
fundsøkonomen” inkluderes herudover også
SU-udbetalinger (inkl. tillæg, men
ekskl. SU-lån).
Udgifterne er opgjort hhv. i årlig gennemsnitlig udgift samt på månedsniveau. En
månedsopgørelse vil ikke altid være retvisende, men indgår som skøn for uddan-
nelsesudgifter i de tilfælde, hvor uddannelsen ikke færdiggøres. Hvis en stude-
rende eksempelvis er indskrevet seks måneder på sygeplejestudiet og afbryder ud-
dannelsen, så er det lagt til grund, at der medregnes STÅ-udgifter for den andel af
studieåret, hvor den studerende er indskrevet. Dette afviger fra metoden anvendt i
artiklen fra
”Samfundsøkonomen”,
hvori det er antaget, at alle uddannelser er af-
sluttet på normeret tid og at alle
følger den ’lige’ vej uden studieskift og lignende.
Dog er der til opgørelserne i svaret korrigeret for, at studietiden, der tilskrives de
årlige enhedsudgifter, ikke kan overstige den skønnede normerede studietid, da
uddannelsesinstitutionerne ikke kompenseres, hvis elever eller studerende er læn-
gere tid om at færdiggøre deres uddannelse. En kandidatstuderende kan således i
opgørelsen maksimalt have uddannelsesudgifter svarende til 2 års studietid, men
kan have modtaget mere end 2 års SU, hvis personen har været berettiget hertil.
Til besvarelsen er således foretaget flere væsentlige antagelser, der gør beregnin-
gen usikker. Eksempelvis antages det som nævnt, at udgifterne kan opdeles på
månedsbasis. Hvis elever afbryder en ungdomsuddannelse efter 6 måneder, så vil
institutionerne i mange tilfælde enten allerede have afholdt en større del af udgif-
terne til denne elev, eller have faste omkostninger (klasselokale, løn til undervisere
mv.), som ikke ændres af, at eleven er stoppet på uddannelsen. Modsat vil der i
nogle tilfælde være studerende på de videregående uddannelser, som har afbrudt
uddannelsen inden de har bestået det nødvendige antal ECTS for at institutio-
nerne modtager taxametertilskud. Det er derfor også antaget, at studietid og
ECTS følges ad.
Det er lagt til grund, at der med ”børn
af forældre med lange videregående uddan-
nelser”
refereres til børn, hvor begge forældre
har fuldført en lang videregående
uddannelse.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om de samlede udgifter efter tilbageløb, hvis man udligner uddannelsesudgifter per barn med forældres uddannelseslængde, så alle børn uanset forældres uddannelsesniveau fremover vil få tildelt offentlige midler som svarer til de midler, børn af forældre med lange videregående uddannelser i dag får
2842127_0003.png
Side 3 af 3
Med antagelserne beskrevet ovenfor opgøres de gennemsnitlige uddannelsesudgif-
ter og SU at være 927.000 kr. for de børn, hvor
begge
forældre har lange videregå-
ende uddannelser,
jf. tabel 1.
For de resterende børn fra årgangen opgøres de gen-
nemsnitlige uddannelsesudgifter og SU til 748.000 kr. Dermed skønnes det bereg-
ningsteknisk at være forbundet med merudgifter for omkring 9,4 mia. kr., hvis ud-
gifterne til ungdoms- og videregående uddannelse udlignes, så alle børn fra årgang
1992 i gennemsnit opnår samme niveau af uddannelsesudgifter som børn af foræl-
dre, der begge har lange videregående uddannelser,
jf. tabel 1.
Opgørelsen skal dels
ses i lyset af, at børn af forældre med lange videregående uddannelser i højere grad
end andre børn selv opnår lange videregående uddannelser og dels, at fordelingen
af uddannelsesudgifter kun viser en andel af den samlede fordeling af offentlige
udgifter på tværs af børn med forskellige forældrebaggrunde.
Tabel 1
Udgifter relateret til
’udligning’
af uddannelsesudgifter samt SU til samme niveau som børn af
forældre med lange videregående uddannelser, efter skat og tilbageløb (SU), 2024-PL
Børn af forældre,
hvor begge har LVU
Andre børn
*
Samlede udgifter til
udligning, mia. kr.
Gennemsnitlig uddannelsesudgift samt SU, kr.
Udgifter forbundet med ungdoms-
uddannelser og videregående ud-
dannelser
927.000
748.000
9,4
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i børn fra årgang 1992, der således fylder 30 år i 2022. Eventuelle uddan-
nelsesudgifter efter det fyldte 30. år indgår ikke. Der medtælles både afsluttede og ikke-afsluttede uddannel-
ser. Der indgår ca. 53.000 personer i populationen, som er afgrænset til personer født i Danmark eller som er
indvandret inden de starter i grundskolen. Forældre kategoriseres efter deres højest fuldførte uddannelse i år
1995. Blandt de 53.000 personer er der 1.200, hvor begge forældre har en lang videregående uddannelse
(LVU, inkl. Ph.D). Udgifter til SU er indregnet med værdien efter skat og tilbageløb.
*
Andre børn
refererer til den gruppe af børn, hvor begge forældre
ikke
har en LVU. Den inkluderer dermed
både børn af forældre, hvor begge fx har en grundskoleuddannelse, eller hvor én forælder har en LVU.
Kilde: Egne beregninger pba. Lovmodellen og FL24
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister