Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2848050_0001.png
25. marts 2024
Samråd i Erhvervsudvalget 4. april
2024
Besvarelse af spørgsmål E af 20. marts stillet på
udvalgets vegne af Louise Elholm (V), formand
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de sager, der er på dagsordenen for
det kommende Ecofin-rådsmøde d. 12. april 2024, og for øvrige
sager, som forelægges Europaudvalget d. 5. april 2024 og som er
relevante for udvalgets sagsområde.
Det talte ord gælder
Tak for ordet og for udvalgets spørgsmål.
Der forelægges en sag til forhandlingsoplæg i Folketin-
gets Europaudvalg i morgen (d. 5. april 2024), som også
er relevant for Erhvervsudvalget, nemlig forslag om de-
tailinvesteringer. Forslaget forelægges til mandat i Eu-
ropaudvalget nu, da formandskabet muligvis sigter ef-
ter enighed i løbet af 1. halvår 2024.
Der er ikke nogle punkter på dagsordenen for det kom-
mende ECOFIN-rådsmøde d. 12. april 2024, som er re-
levante for udvalget.
Lovpakken om detailinvesteringer har til formål at
fremme, at private investorer, dvs. husholdninger, del-
tager på de finansielle markeder til gavn for dem selv og
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm., om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om sager af relevans for udvalget på det kommende ECOFIN-rådsmøde
2848050_0002.png
europæisk økonomi. Blandt andet ved at gøre investe-
ringsprodukter mere attraktive og ved at øge investor-
beskyttelsen.
De nye regler finder anvendelse på sammensatte inve-
steringsprodukter fra fx investeringsforeninger og ikke
på direkte investeringer i fx aktier. En privat investor,
der køber sådanne produkter, kan få ejerskab i en bred
portefølje af aktier, også for små midler.
Forslaget lægger op til at udvide det gældende delvise
forbud mod
formidlingsprovision.
Det er betaling
fra fx en investeringsforening til en bank, der udbyder
investeringsforeningens produkter, og som fragår inve-
storens afkast. Lovpakkens regler om formidlingsprovi-
sion skelner mellem tre typer investeringer:
Forslaget fastholder, at formidlingsprovision er forbudt
ifm. porteføljeforvaltning, hvor banken investerer på
vegne af kunden.
Forslaget fastholder at formidlingsprovision er tilladt
ifm. handler med individuel rådgivning, og
Forslaget indfører som noget nyt, at formidlingsprovi-
sion bliver forbudt ifm. ”execution-only”-handel,
dvs.
når detailinvestoren investerer selv uden individuel
rådgivning.
Der indføres også krav om, at produktudviklere og -di-
stributører af finansielle produkter, fx banker, skal
sikre, at deres produkter giver detailinvestoren
mer-
værdi.
Side 2 af 4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm., om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om sager af relevans for udvalget på det kommende ECOFIN-rådsmøde
Banken skal således vurdere bl.a. investeringsproduk-
ternes omkostninger og forventede afkast ved at sam-
menligne det enkelte produkt
med et ’benchmark’, som
udarbejdes af de europæiske tilsynsmyndigheder. Hvis
ikke produktet sikrer detailinvestoren merværdi, må
produktet ikke udbydes på markedet uden en tilpas-
ning.
For at øge investorbeskyttelsen ændres en række regler
om oplysninger og markedsføring af investeringspro-
dukter. Ansatte, der yder rådgivning, skal fx også frem-
over gennemføre flere prøver med certificering.
Regeringen
støtter overordnet forslaget, som frem-
mer detailinvestorers deltagelse på de finansielle mar-
keder og sikrer et højt niveau af investorbeskyttelse.
Regeringen lægger således op til, at vi fra dansk side
støtter udvidelsen af det delvise forbud mod formid-
lingsprovision, så kunder kun betaler for den rådgiv-
ning, som de modtager.
Vi finder det vigtigt, at forslaget styrker investorbeskyt-
telsen og sikrer transparens og ensartede regler under
hensyntagen til, at omkostningerne for sektoren ikke
overstiger gevinsterne.
Derfor vil vi bl.a. arbejde for rimelige implementerings-
frister, minimum 18 måneder, og at omkostningerne
ved de ekstra prøver, som visse investeringsrådgivere
skal gennemføre, er proportionale med værdien af råd-
givernes nye kompetencer.
Side 3 af 4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm., om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om sager af relevans for udvalget på det kommende ECOFIN-rådsmøde
Vi finder det også vigtigt, at indførelse af kravet om
merværdi og benchmarking sikrer reelt brugbare vurde-
ringer af afkast, omkostninger og andre relevante ele-
menter i produktet.
Vi vil arbejde for, at de benchmarks, som investerings-
produkterne skal sammenlignes med for at sikre mer-
værdi, ikke i praksis medfører prisregulering, hvor ud-
byderen fastsætter investeringsproduktets pris i over-
ensstemmelse med benchmarket.
Det er bedre for investor, at konkurrence presser pri-
serne ned, samt at der tages højde for nationale forhold
såsom generelt lave omkostninger, end at et benchmark
medfører ensretning af priserne.
(Det er den danske holdning til lovpakken om detailin-
vesteringer, som vi fra regeringens side lægger op til)
Hvis udvalget har spørgsmål, svarer jeg gerne på dette.
Tak.
Side 4 af 4