Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2854886_0001.png
Erhvervsudvalget 2023-24
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
5. april 2024
Besvarelse af spørgsmål S 741 stillet af Nick Zimmerman (Dansk Fol-
keparti) den 25. marts 2024.
Spørgsmål S 741:
Hvorfor vil ministeren ikke svare på spørgsmål vedrørende de mange bor-
gere, der sidder i klemme i Domus Forsikring?
(Spm. nr. S 741).
Svar:
Jeg kan ikke kommentere de konkrete sager, der omtales i artiklen »Kun-
destorm på Domus Forsikring øger pres på erhvervsminister« i Økonomisk
Ugebrev Finans nr. 10 den 24. marts 2024, da tvister mellem et forsikrings-
selskab og deres kunder behandles af Ankenævnet for Forsikring og/eller
ved domstolene.
Jeg vil gerne generelt understrege, at forsikringsselskaber selvsagt skal be-
handle deres kunder ordentligt, herunder også i forhold til ikke at have ube-
grundet lange sagsbehandlingstider. Jeg har i den forbindelse forelagt
spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende:
”Finanstilsynet har ikke mulighed for
at kommentere på tilsynet med kon-
krete virksomheder men kan oplyse, at reglerne om god skik kræver, at
forsikringsselskaberne behandler deres kunder redeligt og loyalt.
Der findes ikke regler, der fastsætter en specifik frist for forsikringsselska-
bernes skadesbehandling, men reglerne om god skik tilsiger, at forsikrings-
selskaberne skal behandle skadeanmeldelserne inden for rimelig tid. Der
kan opstå situationer og perioder, hvor forsikringsselskaberne bliver udsat
for et øget antal skadeanmeldelser, som belaster de ressourcer, forsikrings-
selskabet har afsat til skadebehandling. Dette kan påvirke forsikringssel-
skabernes sagsbehandlingstid, men er ikke i sig selv i strid med reglerne
om god skik.”
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at de kunder, der er involveret med Domus Forsikring, får en retfærdig behandling i deres sager
Morten Bødskov