Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2854885_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. april 2024
Besvarelse af spørgsmål 222 alm. del stillet af udvalget den 25. marts
2024 efter ønske fra Nick Zimmermann (Dansk Folkeparti).
Spørgsmål:
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at de kunder, der er invol-
veret med Domus Forsikring, får en retfærdig behandling i deres sager? Der
henvises til Økonomisk Ugebrev Finans nr. 10/2024.
Svar:
Jeg mener, at det er afgørende, at forsikringsselskaber behandler deres kun-
der ordentligt og overholder de regler, som de er underlagt.
Det følger af reglerne om god skik, at forsikringsselskaber skal handle re-
deligt og loyalt over for deres kunder. Det betyder bl.a., at forsikringssel-
skaberne skal behandle skadesanmeldelser inden for rimelig tid. Det inde-
bærer, at forsikringsselskaberne har ansvar for løbende at tage stilling til
deres allokering af ressourcer, så selskaberne ikke har ubegrundet lange
sagsbehandlingstider, jf. min besvarelse af § 20-spørgsmål S 741.
Finanstilsynet har ansvar for at føre tilsyn med forsikringsselskabers over-
holdelse af god skik-reglerne, og det gælder bl.a., at forsikringsselskaberne
ikke har ubegrundet lange sagsbehandlingstider.
Jeg følger løbende udviklingen på området, men mener ikke, at der aktuelt
er behov for at justere reglerne på området.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk