Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2850162_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. april 2024
Besvarelse af spørgsmål 212 alm. del stillet af udvalget den 14. marts
efter ønske fra Alexander Ryle (LA).
Spørgsmål:
Er ministeren enig med forbrugerombudsmanden i, at det ikke er diskrimi-
nation at indføre en aldersgrænse for køb af energidrik, fordi det er en sag-
lig grund, at energidrikke kan have en negativ påvirkning af børn og unge,
som beskrevet i artiklen ”Er det lovligt at forbyde køb af energidrikke?” fra
tv2syd.dk den 28. januar 2020?
Svar:
Til brug for min besvarelse har jeg indhentet bidrag fra Forbrugerombuds-
manden, der har oplyst følgende:
”Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at erhvervsdrivende overhol-
der markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning. Det
følger af markedsføringslovens § 3, at erhvervsdrivende skal udvise god
markedsføringsskik, hvilket bl.a. indebærer, at erhvervsdrivende skal over-
holde reglerne i den forbrugerbeskyttende lovgivning og den gældende lov-
givning i øvrigt.
Efter dansk ret har erhvervsdrivende som udgangspunkt aftalefrihed. Det
vil sige, at erhvervsdrivende som udgangspunkt frit kan bestemme, hvilke
aftaler de vil indgå og med hvem. På nogle områder kan der dog være fast-
sat regler i særlovgivningen, der under særlige forudsætninger pålægger
erhvervsdrivende en aftalepligt. Det gælder f.eks. inden for elområdet, hvor
der gælder en leveringspligt for elhandelsvirksomheder eller inden for om-
rådet for lovpligtige ansvarsforsikringer.
På trods af ovennævnte udgangspunkt vil der kunne være tale om en over-
trædelse af markedsføringslovens § 3 om god markedsføringsskik, såfremt
en erhvervsdrivende på et diskriminerende grundlag udelukker særlige
kundegrupper. Der kan i den forbindelse henvises til opremsningen i § 1,
stk. 1, i racediskriminationsloven (lovbekendtgørelse nr. 626 af 29. septem-
ber 1987 med senere ændringer om forbud mod forskelsbehandling på
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 212: MFU spm., om ministeren er enig med forbrugerombudsmanden i, at det ikke er diskrimination at indføre en aldersgrænse for køb af energidrik, fordi det er en saglig grund, at energidrikke kan have en negativ påvirkning af børn og unge, som beskrevet i artiklen Er det lovligt at forbyde køb af energidrikke? fra tv2syd.dk den 28. januar 2020
2/2
grund af race mv.). Det følger heraf, at erhvervsdrivende ikke må forskels-
behandle på grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske op-
rindelse, tro, seksuelle orientering, kønsidentitet, køns-udtryk eller kønska-
rakteristika.
Der vil altid skulle foretages en konkret vurdering af, om et forhold kan
anses for at være i strid med god markedsføringsskik.
I forhold til den konkrete sag, der omtales i den artikel, der henvises til i
spørgsmålet, kan det oplyses, at Forbrugerombudsmanden
på baggrund
af det faktum, som journalisten præsenterede for Forbrugerombudsmanden
umiddelbart vurderede, at købmandens begrænsning i, hvem han ønskede
at sælge energidrikke til, ikke byggede på et usagligt, diskriminerende
grundlag, som nødvendiggjorde, at Forbrugerombudsmanden gik ind i sa-
gen.”
Det henhører under Forbrugerombudsmanden at vurdere, om et forhold er
i strid med god markedsføringsskik.
Hvad angår fødevarelovgivning, som hører under Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri, henviser jeg til min besvarelse af spørgsmål nr.
211 (Alm. del).
Med venlig hilsen
Morten Bødskov