Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2844772_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 888
Doknr.
72149
Dato
29-03-2024
Svar på spørgsmål fra Nick Zimmermann (DF) stillet den 1. marts 2024.
Spørgsmål nr. 163:
”Hvad
kan ministeren oplyse om små- og mellemstore virksomheders indberetningspligt til
Danmarks Statistik, som af mange ejerledere opleves som en urimelig belastning, idet de ef-
terspurgte oplysninger i forvejen kan trækkes fra virksomhedens årsrapport, som allerede er
indsendt til Erhvervsstyrelsen og Skat? Det gælder eksempelvis oplysninger om udgifter til
husleje, hvor man ikke samtidig spørger om anvendt m2 eller industriområde eller bymidte,
hvorfor huslejeinformation næppe er anvendelig, og antallet af lønnede medarbejdere i fore-
gående måned samt eventuelle ledige stillinger?”
Svar:
Jeg har indhentet svar fra Danmarks Statistik, som oplyser følgende:
”Generelt
om små og mellemstore virksomheders indberetningspligt
Statistik om erhvervslivet er lovbestemt
EU-lovgivning forpligter alle EU-lande til at udarbejde statistik om erhvervslivet. Som national
statistikmyndighed har Danmarks Statistik til opgave at producere samfundsbeskrivende stati-
stik iht. europæisk og national lovgivning samt øvrige brugerbehov. Uafhængig officiel stati-
stik er centralt for et demokrati, og aktuel statistik om samfundsøkonomien er nødvendig for
at understøtte udvikling, implementering og evaluering af politiske tiltag samt styring, forsk-
ning og samfundsdebat.
Lov om Danmarks Statistik giver hjemmel til at indsamle de data fra virksomheder, der er nød-
vendige for at udarbejde lovbestemt statistik. Derfor er det lovpligtigt for virksomheder at
indsende oplysninger om aktiviteter, køb, salg, priser, ansatte, løn mm., når Danmarks Stati-
stik anmoder om det.
Danmarks Statistik indsamler hvert år lovpligtige indberetninger til ca. 65 forskellige lovbe-
stemte statistikker. Heraf udarbejdes ca. 55 statistikker i henhold til EU-lovgivning og ca. 10 i
henhold til nationale behov. Detaljeringsgraden i indsamlingerne bestemmes dels af lovkrav
og dels af kvalitetskrav.
Reduktion af virksomheders byrder ved indberetning til statistik
Danmarks Statistik er forpligtiget til at begrænse virksomhedernes indberetningsopgaver
mest muligt
under hensyn til at sikre dækkende statistik om de relevante brancher og virk-
somhedstyper.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om små- og mellemstore virksomheders indberetningspligt til Danmarks Statistik, som af mange ejerledere opleves som en urimelig belastning, idet de efterspurgte oplysninger i forvejen kan trækkes fra virksomhedens årsrapport, som allerede er indsendt til Erhvervsstyrelsen og Skat
2844772_0002.png
Erhvervslivets samlede administrative byrder ved statistikindberetning (målt som tidsforbrug i
virksomhederne) blev i 2004 opgjort til 168 mio. Over de seneste tyve år er det samlede tids-
forbrug mere end halveret
bl.a. via digitalisering, automatisering, brug af nye datakilder og
mindre stikprøver med færre små virksomheder. Dette arbejde fortsætter i takt med nye da-
takilder, muligheder for datadeling mm.
Danmarks Statistik arbejder bl.a. med byrdereduktion i regi af regeringens initiativer om Auto-
matisk Erhvervsrapportering og MinVirksomhed, der indgår i regeringens strategi for at lette
virksomheders byrder ved indberetninger til det offentlige.
Danmarks Statistik har et rådgivende udvalg for erhvervsdataindsamling, hvor repræsentanter
fra brancheorganisationer og myndigheder drøfter, hvordan lovkrav og brugerbehov for retvi-
sende statistik bedst balanceres ift. tidsforbrug i virksomhederne.
Antal indberetninger afhænger af virksomhedens størrelse
I 2023 blev ca. 50.000 af de i alt ca. 410.000 aktive, private virksomheder i Danmark pålagt at
indberette til én eller flere lovbestemte statistikker. Ca. 360.000 virksomheder (ca. 88 pct.)
blev ikke pålagt indberetning. Det er muligt, fordi Danmarks Statistik så vidt muligt henter
data i offentlige registre.
De mindste virksomheder har typisk færrest administrative ressourcer og mindst betydning
for de statistiske resultater. De friholdes så vidt muligt fra indberetning
under hensyn til sta-
tistikkens dækning og kvalitet. For at fordele indberetningspligter i forhold til størrelse har
Danmarks Statistik sat et loft over, hvor mange statistikker virksomheder i forskellige størrel-
sesgrupper kan pålægges at indberette til. Den såkaldte 3-6-9-regel sikrer, at virksomheder
med henholdsvis 0-9, 10-19 og 20-49 ansatte (eller en dertil svarende omsætning) maksimalt
kan pålægges indberetning til henholdsvis 3, 6 og 9 statistikker pr. år. De fleste virksomheder
har færre pligter end det fastsatte maksimum.
Tabel 1
Fastsat loft og antal lovpligtige statistikker fordelt på virksomheder i forskellige størrel-
sesgrupper
Antal ansatte i virk-
somheder
0-9
10-19
20-49
50 eller flere
8.000
4,2
Intet maks.
Antal virksomhe-
Antal statistikker Antal virksomhe-
Antal statistikker
der i størrelses-
fastsat maks.
der med maks.
gennemsnit pr. år
gruppen
pr. år (3-6-9)
antal pligter
380.000
0,1
3
940
13.000
9.000
1,3
2,2
6
9
30
600
720
(10+ statistikker)
Tidsforbrug afhænger af aktivitet i virksomheden
Virksomheder kan frivilligt rapportere deres samlede tidsforbrug på hver indberetning. Det
typiske tidsforbrug varierer fra statistik til statistik fra ca. 5 minutter til ca. 3 timer pr. indbe-
retning. Tre indsamlinger har et samlet typisk tidsforbrug pr. år på mere end 3 timer. Tidsfor-
brug og antal viste spørgsmål afhænger også af aktiviteterne i den enkelte virksomhed. Som
hovedregel bruger mindre virksomheder med færre aktiviteter således mindre tid pr. indbe-
retning end større virksomheder. Virksomheders selvrapporterede tidsforbrug pr. indberet-
ning kan ses på dataindsamlingernes startsider: https://www.dst.dk/da/Indberet/oplysnings-
sider.
Eksempler på virksomheders typiske selvrapporterede tidsforbrug pr. indberetning:
Ledige stillinger
(indsamles kvartalsvist): Ca. 84 pct. bruger max 10 min. Typisk ca. 5
min.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om små- og mellemstore virksomheders indberetningspligt til Danmarks Statistik, som af mange ejerledere opleves som en urimelig belastning, idet de efterspurgte oplysninger i forvejen kan trækkes fra virksomhedens årsrapport, som allerede er indsendt til Erhvervsstyrelsen og Skat
2844772_0003.png
Regnskabsstatistik
(indsamles årligt): Ca. 84 pct. bruger max 2 timer. Typisk ca. 1 time
Lønstatistik
(indsamles årligt/kvartalsvist): Ca. 85 pct. bruger max 3 timer*. Typisk ca.
30 min.*
*Ca. 3.500 virksomheder indberetter direkte til Danmarks Statistik, mens data om ca.
15.500 virksomheder hentes via lønbureauer, DA, FA, Apotekerforeningen og Økono-
mistyrelsen.
Brug af data fra årsrapport og data om husleje og ledige stillinger
Brug af oplysninger fra virksomheders årsrapport til Erhvervsstyrelsen og Skat
Danmarks Statistik henter mange oplysninger i administrative registre og anmoder kun om
oplysninger fra virksomheder, hvis de ikke kan findes fra en anden kilde. Danske virksomhe-
der indberetter derfor færre oplysninger end sammenlignelige virksomheder i langt de fleste
andre EU-lande.
Fx forudfylder Danmarks Statistik online-skemaet til Regnskabsstatistik med en række oplys-
ninger fra virksomhedens årsrapport til Erhvervsstyrelsen - hvis den er indsendt rettidigt i
XBRL-format. Brug af XBRL-data har gjort det muligt at fjerne en række spørgsmål fra skemaet
til Regnskabsstatistik, og skemaet er forberedt til forudfyldning af flere oplysninger. En række
oplysninger i årsrapporten - fx om udgifter til husleje, indkøb og leasing af udstyr og arbejde
udført af underleverandører - findes p.t. ikke som opmærkede numeriske felter i XBRL. Derfor
kan de p.t. ikke trækkes ud og forudfyldes i skemaet.
Oplysninger om husleje, arealer og beliggenhed
Danmarks Statistik indhenter oplysninger om udgifter til husleje direkte fra virksomhederne
for at kunne udarbejde retvisende statistik om virksomhedernes omkostninger. Hvis det er re-
levant for en statistik, kan Danmarks Statistik selv hente nødvendige oplysninger om adresser,
arealer mm. fra centrale registre. Derfor kan virksomhederne friholdes fra at indberette disse
oplysninger.
Oplysninger om antal medarbejdere og ledige stillinger
I henhold til EU-lovgivning udarbejder Danmarks Statistik kvartalsvis statistik om det samlede
antal ledige stillinger og om andelen af ledige stillinger ift. det samlede antal stillinger (dvs.
besatte + ledige). Statistikken udarbejdes i alle
EU’s lande, så udviklingen i landene kan sam-
menlignes. Oplysninger om antal fuldtidsårsværk i virksomheder kan hentes i centrale regi-
stre. Aktuelle oplysninger om antal ansatte personer og antal ledige stillinger på specifikke ar-
bejdssteder på specifikke tællingsdage findes ikke i registre. Derfor må de indhentes direkte
fra arbejdsstederne.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
3