Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2842306_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2024
Besvarelse af spørgsmål 152 alm. del stillet af udvalget den 22. februar
2024.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere materiale fremsendt af Dansk Erhverv i forbin-
delse med foretræde den 22. februar 2024, jf. ERU alm. del - bilag 130?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne takke Dansk Erhverv og Alliance for Bioso-
lutions for at sætte fokus på, hvordan vi skaber de bedst mulige rammevil-
kår for iværksætteri i den danske biosolutionsbranche. Alliance for Bioso-
lutions har udarbejdet anbefalinger inden for fem typer af barrierer for
branchen. Jeg er helt enig i, at der er behov for at fjerne barrierer for bio-
solutionsbranchen, og vil her fremhæve enkelte af regeringens centrale ind-
satser målrettet netop det. Regeringen har i februar lanceret
Strategi for
grønne job i landbruget og følgeerhverv,
som bl.a. sætter fokus på de ud-
viklingsmuligheder, der ligger i nye innovative løsninger som biosolutions.
Alliance for Biosolutions peger på, at det tager lang tid for branchen at få
behandlet ansøgninger om godkendelse af produkter til de europæiske mar-
keder. Det skyldes, at den relevante regulering og produktklassificering på
EU-niveau ikke er fuldt med den teknologiske udvikling. Dét arbejder re-
geringen på at ændre.
Listen over EU-regler, som regeringen ønsker at ændre, er lang. Jeg vil
fremhæve to eksempler. Regeringen ønsker en ny regulering af visse nye
genomteknikker anvendt i mikroorganismer, som i dag er reguleret under
EU’s lovgivning
om genetisk modificerede organismer. En mere proporti-
onel regulering på området vil muliggøre udviklingen af nye løsninger til
gavn for landbrugs- og fødevaresektoren. Regeringen ønsker også en udvi-
delse af
EU’s
såkaldte taksonomi for bæredygtige investeringer. Formålet
med Taksonomiforordningen er at have en fælleseuropæisk definition af
hvornår, en virksomheds økonomiske aktivitet er bæredygtig. Der eksiste-
rer imidlertid ikke såkaldte tekniske screeningskriterier for biosolutions,
hvilket potentielt gør det mindre attraktivt at investere i sektoren sammen-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om kommentar til materiale fremsendt af Dansk Erhverv i forbindelse med foretræde den 22. februar 2024
2/2
lignet med andre grønne teknologier. Regeringen arbejder derfor for, at bi-
osolutions kommer til at indgå i taksonomien og har senest i december rejst
dette for Kommissionen.
Regeringen er lykkedes med at få biosolutions omfattet af EU-Kommissi-
onens forslag om en Net Zero Industry Act, som har til hensigt at fremme
produktion af grønne nøgleteknologier i EU. Regeringen arbejder i den for-
bindelse for, at det bliver muligt at etablere såkaldte regulatoriske sandkas-
ser for biosolutionsbranchen, herunder ikke mindst for branchens iværk-
sættere. En regulatorisk sandkasse er et kontrolleret miljø, hvor virksom-
heder og myndigheder samarbejder om at afdække hvordan, reguleringen
på området påvirker virksomhedens muligheder for at få en ny teknologi
eller et nyt produktet på markedet. Formålet er at fremme introduktionen
af innovative grønne løsninger på de europæiske markeder og samtidig
skabe vækst og arbejdspladser i Danmark.
En række af regeringens indsatser er derudover forankret i erhvervsfyrtår-
net
Biosolutions Zealand,
som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har
finansieret med knap 100 mio. kr.
fra bl.a. EU’s strukturfonde.
I regi af
erhvervsfyrtårnet er der etableret en ny kandidatuddannelse i biosolutions
ved Københavns Universitet og en ingeniøroverbygning ved Danmarks
Tekniske Universitet, som skal sikre de nødvendige kompetencer til bran-
chen. Alliance for Biosolutions peger netop på et behov for talentudvikling
og uddannelse. Alliancen anbefaler også, at iværksætteres adgang til test-
infrastruktur skal forbedres. Biosolutions-iværksættere har typisk en lang
udviklingsrejse, og mange biosolutions når aldrig ud af laboratoriet, fordi
skalering af de nye løsninger er dyrt og kræver adgang til test-, demonstra-
tions- og udviklingsfaciliteter, som der i Danmark hidtil har været begræn-
set adgang til. Partnerskabet bag Biosolutions Zealand har derfor prioriteret
etablering af hele fem nye danske test-, demonstrations- og udviklingsfaci-
liteter frem mod 2025.
Endeligt er det kommende iværksætterudspil en vigtig prioritet for regerin-
gen, og jeg har derfor haft drøftelser med Folketingets partier om deres
prioriteringer på iværksætterområdet. På baggrund af disse drøftelser samt
andre konstruktive indspil som det fra Alliance for Biosolution arbejder
regeringen aktuelt på et kommende iværksætterudspil.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov