Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2838875_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalget
[email protected]
Morten Messerschmidt (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 24/01061
2024
420
15. marts 2024
Erhvervsudvalget har i brev af 11. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 111
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 111:
”Hvordan
agter ministeren at adressere udfordringer og at forbedre processerne for
danske borgere bosiddende i udlandet i forhold til oprettelse af MitID og udbeta-
ling af pension?”
Svar:
Jeg vil gerne slå fast, at det - både af hensyn til borgerne og af hensyn til myndig-
hedernes administration - er vigtigt at have fokus på at optimere processerne i for-
bindelse med udbetaling af sociale ydelser. Det gælder ikke mindst i forhold til
danske borgere bosiddende i udlandet, hvor der er nogle særlige udfordringer.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Digitaliserings-
styrelsen, som er ansvarlige for MitID. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst følgende:
”MitID
er primært en verifikation af slutbrugerens identitet. Således kan MitID
bruges til at verificere, at borgeren, der ønsker at tilgå en bestemt selvbetjenings-
løsning, har den rette digitale identitet, når de logger ind. For at gøre dette kræver
det også en tilstrækkelig verifikation af slutbrugerens identitet ved oprettelse af Mi-
tID, hermed bl.a. ved pas.
P.t. er der tre muligheder for registrering og verificering af slutbrugeren. Det be-
mærkes, at en af dem er specifikt udarbejdet for at kunne registrere borgere i Grøn-
land (pkt. 3):
1. Det er muligt at gennemføre en fysisk registrering via en MitID registreringsen-
hed (RA-enhed), hvor slutbruger fysisk skal være til stede
som det fx foregår i de
kommunale borgerservicecentre. Dette er muligt for alle slutbrugere, såfremt de
kan leve op til dokumentationskravene.
2. Selvbetjening via MitID app. Det er muligt for alle slutbrugere at oprette MitID
på deres telefon, såfremt de har en telefon, der lever op til de tekniske krav, samt et
pas eller (typisk i nogle lande) et ID-kort med chip, der lever op til samme krav
som passet.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 111: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at adressere udfordringer og at forbedre processerne for danske borgere bosiddende i udlandet i forhold til oprettelse af MitID og udbetaling af pension
3. Fysisk registrering gennem en særlig løsning for borgere, der bor i grønlandske
bygder, og som ikke har mulighed for at møde op på en kommunal borgerservice
eller bruge selvbetjening via MitID app.
Digitaliseringsstyrelsen har igangsat et analysearbejde for at afklare, om det er mu-
ligt at udarbejde alternative udstedelsesmetoder, der gør det muligt for danskere,
bosiddende i udlandet, at kunne oprette et MitID ved andre metoder end de oven-
stående. Dette analysearbejde forventes afsluttet i år.
I forhold til vedligeholdelse af slutbrugeres adgang, arbejdes der endvidere på en
løsning, så slutbrugere kan genaktivere et suspenderet MitID ved hjælp af MitID-
appen. Løsningen forventes implementeret i 2024. Dette, og andre funktioner, vil
gøre det lettere for borgere at gennemføre vedligehold af deres MitID, uden at
skulle møde op fysisk hos borgerservice.”
Jeg har desuden indhentet bidrag fra Udbetaling Danmark, som har ansvaret for ud-
betaling af en række sociale ydelser, herunder udbetaling af pension til danskere
bosat i udlandet. Udbetaling Danmark har oplyst følgende:
”Udbetaling
Danmark bemærker, at ansøgning om og udbetaling af pension til ud-
landet i dag kan ske uafhængigt af, om borger anvender digital selvbetjening/Mit-
ID. Pensionsmodtagere med bopæl i udlandet vil kunne modtage kommunikation
fra Udbetaling Danmark via fysisk post.
Der er mange fordele for pensionisterne ved at kommunikere via digital post og an-
vende de digitale selvbetjeningsløsninger. Fx er det nemmere for pensionisten at
afgive relevante oplysninger til brug for pensionsberegningen, da man guides til at
afgive netop de relevante oplysninger, ligesom man modtager den vejledning, der
er relevant for ens situation i selvbetjeningsløsningen.
Pensionisterne, der er udrejst af Danmark, er desuden ikke forpligtet til at opdatere
deres adresse i CPR. Det betyder, at den fysiske adresse ikke længere holdes cen-
tralt opdateret i Danmark. Hvis en pensionist flytter, ikke anvender Digital post og
ikke husker at oplyse UDK om den nye adresse, modtager denne ikke sine afgørel-
ser m.v. hverken om pensionens størrelse eller andre væsentlige forhold. Det bety-
der også, at pensionisten kan opleve at pensionen stoppes, når denne ikke besvarer
Udbetaling Danmarks henvendelser fx i forbindelse med den såkaldte leveattest,
der skal sikre, at pensionisten er i live.
Således vil kommunikation via Digital Post i sig selv sikre, at kommunikationen
kommer frem til modtageren. Pensionisten kan også vælge at blive notificeret om
at der er post, og dermed elimineres nogle af de udfordringer, som pensionister i
udlandet kan møde med modtagelse af fysisk post.”
Jeg kan således konstatere, at der er fokus fra myndighedernes side på fortsat at
forbedre processerne for danske borgere bosiddende i udlandet i forhold til opret-
telse af MitID og udbetaling af pension.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 111: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at adressere udfordringer og at forbedre processerne for danske borgere bosiddende i udlandet i forhold til oprettelse af MitID og udbetaling af pension
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3