Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2832331_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Nick Zimmermann (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 8366
Den 29. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 83 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 83:
”Vil
ministeren oplyse den forventede virkning på antal fuldtidspersoner med tidlig
pension, strukturel beskæftigelse og offentlige finanser i 2025 og 2030, hvis fra-
dragsbeløbet på 25.400 kr. om året før modregning for egen arbejdsindkomst i tid-
lig pension hæves med henholdsvis 10.000 kr., 20.000 kr., 30.000 kr., 40.000 kr.
og 50.000 kr.? Der bedes redegjort for forudsætningerne bag beregningen.”
Svar:
Den fulde ydelse for tidlig pension udgør månedligt 14.456 kr. (2024-pl). Det er
muligt for modtagere af tidlig pension at have en årlig arbejdsindkomst på op til
26.200 kr. (2024-pl), svarende til 25.400 kr. i 2023, uden at det fører til en nedsæt-
telse af ydelsen. Arbejdsindkomst over dette bundfradrag nedsætter ydelsen med
64 pct. af arbejdsindkomsten. Bundfradraget er ikke fordelt over måneder, men gi-
ves for de første 26.200 kr. før skat, som tjenes årligt.
En forhøjelse af fradragsbeløbet vil alt andet lige gøre tidlig pension til en mere at-
traktiv ordning, da det vil gøre det muligt at have en højere arbejdsindkomst, uden
at det nedsætter ydelsen. En forhøjelse af fradragsbeløbet med 10.000 kr. fra
26.200 kr. til 36.200 kr. skønnes at medføre en stigning i antal modtagere af tidlig
pension på ca. 130 fuldtidspersoner i 2025 og ca. 100 fuldtidspersoner i 2030,
jf.
tabel 1.
Endvidere skønnes en forhøjelse på 10.000 kr. at reducere den strukturelle
beskæftigelse med ca. 10 fuldtidspersoner i både 2025 og 2030 samt svække den
offentlige saldo med ca. 10 mio. kr. i begge år. Disse effekter forstærkes, jo mere
fradragsbeløbet forhøjes.
Modregningsreglerne skal ses i sammenhæng med, at tidlig pension er tænkt som
en tilbagetrækningsordning og ikke som et generelt indkomstsupplement til dem,
som kan og vil fortsætte i beskæftigelse.
Ved en forhøjelse af fradragsbeløbet med 50.000 kr. fra 26.200 kr. til 76.200 kr.
skønnes antal modtagere af tidlig pension at stige med ca. 840 fuldtidspersoner i
2025 og ca. 690 fuldtidspersoner i 2030. Endvidere skønnes en forhøjelse på
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om den forventede virkning på antal fuldtidspersoner med tidlig pension, strukturel beskæftigelse og offentlige finanser i 2025 og 2030, hvis fradragsbeløbet på 25.400 kr. om året før modregning for egen arbejdsindkomst i tidlig pension hæves med henholdsvis 10.000 kr., 20.000 kr., 30.000 kr., 40.000 kr. og 50.000 kr.
2832331_0002.png
50.000 kr. at reducere den strukturelle beskæftigelse med ca. 60 og 50 fuldtidsper-
soner i hhv. 2025 og 2030 samt svække den offentlige saldo med ca. 50 mio. kr. i
begge år.
Tabel 1
Konsekvenser ved at forhøje fradragsbeløbet for arbejdsindkomst
i ordningen for tidlig pension med hhv. 10.000 kr., 20.000 kr.,
30.000 kr., 40.000 kr. og 50.000 kr.
Modtagere af tidlig
pension
(fuldtidspersoner)
10.000 kr.
20.000 kr.
30.000 kr.
40.000 kr.
50.000 kr.
2025
2030
2025
2030
2025
2030
2025
2030
2025
2030
130
100
290
230
460
370
640
520
840
690
Strukturel
beskæftigelse
(fuldtidspersoner)
-10
-10
-20
-20
-30
-30
-40
-40
-60
-50
Offentlig
saldovirkning
(mio. kr., 2024-pl)
-10
-10
-20
-20
-30
-30
-40
-40
-50
-50
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 fuldtidspersoner og nærmeste 10 mio. kr. Der er i beregningerne
lagt til grund, at fradragsbeløbet i 2023 på 25.400 kr. forhøjes med hhv. 10.000 kr., 20.000 kr.,
30.000 kr., 40.000 kr. og 50.000 kr., hvorefter effekterne er opregnet til 2024-niveau.
Kilde: Egne beregninger.
Den forholdsvis beskedne virkning skal ses i sammenhæng med, at den adfærds-
mæssige effekt af ændringen hovedsageligt består i, at et antal efterlønsmodtagere
overgår til tidlig pension, fordi de med ændringen oplever at blive modregnet lidt
mindre af deres arbejdsindtægt i tidlig pension end i efterløn.
1
Den positive be-
skæftigelsesvirkning blandt personer på tidlig pension som følge af et forhøjet fra-
dragsbeløb vurderes at være beskeden, hvorfor den samlede beskæftigelsesvirkning
afspejler virkningen fra de beskæftigede, der med det højere fradragsbeløb får re-
duceret indkomsttabet ved at overgå fra beskæftigelse til tidlig pension en smule og
dermed får et lidt større økonomisk incitament til at tilvælge ordningen for tidlig
pension.
Forudsætningerne for beregningerne bygger på de samme forudsætninger, som
blev lagt til grund ved
Aftale om en ny ret til tidlig pension (oktober 2020).
Således
baserer beregningerne sig på en registerdataopgørelse, hvor det på baggrund af en
detaljeret anciennitetsopgørelse afgøres, hvem der har ret til og vil benytte ordnin-
gen for tidlig pension. Der er i nærværende beregninger taget højde for, at indfas-
ningen af tidlig pension frem mod 2030 kan være påvirket af en række midlertidige
1
I efterlønsordningen medfører arbejde som udgangspunkt fradrag time for time. Fradraget sker for
det antal løntimer, som medlemmet har fået indberettet i indkomstregisteret for måneden. Såfremt
timelønnen er mindre end omregningssatsen pr. time, foretages fradraget i efterlønnen for de første
43.628 kr. (2024-pl) efter lempeligere regler.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om den forventede virkning på antal fuldtidspersoner med tidlig pension, strukturel beskæftigelse og offentlige finanser i 2025 og 2030, hvis fradragsbeløbet på 25.400 kr. om året før modregning for egen arbejdsindkomst i tidlig pension hæves med henholdsvis 10.000 kr., 20.000 kr., 30.000 kr., 40.000 kr. og 50.000 kr.
forhold, herunder den gunstige konjunktursituation med meget lav ledighed i 2022-
2023, som midlertidigt kan have reduceret tilgangen til tidlig pension fra beskæfti-
gelse, samt at færre efterlønsberettigede end ventet har valgt tidlig pension frem for
efterløn,
jf. Finansministeriets notat ’Opdateret fremskrivning af tilbagetrækning
før folkepensionsalderen
– august 2023’.
Dertil er der i beregningerne indarbejdet
en korrektion for overlappet med seniorpensionsordningen, som har fået et større
omfang end ventet, som det også fremgår af notatet om fremskrivning af tilbage-
trækning før folkepensionsalderen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3