Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2832218_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Nick Zimmermann (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 8234
29. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 74 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 74:
”Vil
ministeren oplyse provenuændringerne ved at fordoble formuegrænsen for
pensionister (både enlige og par) og hæve det årlige beløb for ældrechecken med
henholdsvis 5 pct., 10 pct. og 15 pct.? Vil ministeren videre oplyse provenuændrin-
gerne ved at hæve det årlige beløb for pensionstillæg med henholdsvis 5 pct., 10
pct. og 15 pct.? Svarene bedes opgjort efter tilbageløb og adfærd.”
Svar:
Den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) udbetales én gang årligt til de fol-
kepensionister, der er dårligst stillet økonomisk. Retten til den supplerende pensi-
onsydelse er betinget af, at folkepensionisten og en eventuel ægtefælle eller samle-
ver samlet har en likvid formue på højst 99.200 kr. (2024-pl). Dertil kommer, at
den supplerende pensionsydelse er målrettet folkepensionister med en relativt lav
indtægt udover folkepensionen. Fuld supplerende pensionsydelse forudsætter såle-
des en supplerende indtægt på højst 35.100 kr. for enlige og 69.400 kr. for ægtefæl-
ler og samlevende (2024-pl). Den supplerende pensionsydelse er fuldt aftrappet
ved en indtægt udover folkepensionen på mere end 93.400 kr. for enlige og
187.100 kr. for ægtefæller og samlevende (2024-pl).
Den supplerende pensionsydelse er skattepligtig og udgør maksimalt 19.900 kr.
(2024-pl). Aftalepartierne bag
Aftale om grøn luftfart i Danmark (december 2023)
er enige om at forhøje den supplerende pensionsydelse med 4.800 kr. årligt (2024-
pl), således den maksimale ydelse vil udgøre 24.700 kr. Forhøjelsen skal træde i
kraft fra 2025 og følge de gældende regler for formue og indkomst.
Knap 300.000 folkepensionister er i 2024 berettiget til at modtage den supplerende
pensionsydelse. En fordobling af formuegrænsen til 198.400 kr. vurderes at betyde,
at omkring 70.000 folkepensionister yderligere vil være berettiget til ydelsen.
Såfremt den supplerende pensionsydelse
samtidig med en fordobling af formue-
grænsen
forhøjes med 5 pct. til 25.900 kr., skønnes det at medføre en umiddelbar
merudgift i størrelsesordenen 1.800 mio. kr. i 2025, svarende til ca. 870 mio. kr. ef-
ter skat, tilbageløb og adfærd (2024-pl),
jf. tabel 1.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om provenuændringerne ved at fordoble formuegrænsen for pensionister (både enlige og par) og hæve det årlige beløb for ældrechecken med henholdsvis 5 pct., 10 pct. og 15 pct.
2832218_0002.png
Forhøjes ældrechecken med 10 pct. til 27.200 kr.
samtidig med en fordobling af
formuegrænsen
skønnes det at medføre en umiddelbar merudgift i størrelsesorde-
nen 2.230 mio. kr. i 2025, svarende til ca. 1.080 mio. kr. efter skat, tilbageløb og
adfærd (2024-pl). Forhøjes ældrechecken med 15 pct. til 28.400 kr.
samtidig med
en forhøjelse af formuegrænsen
skønnes det at medføre en umiddelbar merudgift
i størrelsesordenen 2.650 mio. kr. i 2025, svarende til ca. 1.280 mio. kr. efter skat,
tilbageløb og adfærd (2024-pl).
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser ved en fordobling af formuegrænsen og samti-
dig forhøjelse af den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) med
hhv. 5, 10 og 15 pct., 2025
mio. kr., 2024-pl
Umiddelbar merudgift
1)
Merudgift efter skat, tilbageløb og adfærd
Forhøjelse af den
supplerende
pensionsydelse
med 5 pct.
1.800
870
Forhøjelse af den
supplerende
pensionsydelse
med 10 pct.
2.230
1.080
Forhøjelse af den
supplerende
pensionsydelse
med 15 pct.
2.650
1.280
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. De økonomiske konsekvenser er beregnet på baggrund af gældende
regler i 2025 på data fra 2019 fremskrevet til 2024-niveau.
1)
Umiddelbar merudgift inkl. boligstøtte.
Kilde: Egne beregninger.
Folkepensionen består af et grundbeløb og et pensionstillæg, som begge er skatte-
pligtige. Grundbeløbet udgør 6.928 kr. (2024-pl) månedligt, svarende til 83.136 kr.
om året, for både enlige og ægtefæller/samlevende, og udbetales uafhængigt af fol-
kepensionistens indkomst. Pensionstillægget udgør 8.016 kr. (2024-pl) månedligt
for enlige, svarende til 96.192 kr. om året, og 4.102 kr. (2024-pl) månedligt for æg-
tefæller og samlevende, svarende til 49.224 kr. om året. Pensionstillæggets stør-
relse er afhængig af indtægt udover social pension og arbejdsindtægt.
Såfremt det årlige pensionstillæg forhøjes med 5 pct. til hhv. 101.004 kr. for enlige
og 51.684 kr. for ægtefæller/samlevende, skønnes det at medføre en umiddelbar
merudgift i størrelsesordenen 3.430 mio. kr. i 2025, svarende til ca. 1.610 mio. kr.
efter skat, tilbageløb og adfærd (2024-pl),
jf. tabel 2.
Forhøjes pensionstillægget med 10 pct. til hhv. 105.816 kr. for enlige og 54.144 kr.
for ægtefæller/samlevende, skønnes det at medføre en umiddelbar merudgift i stør-
relsesordenen 6.880 mio. kr. i 2025, svarende til ca. 3.220 mio. kr. efter skat, tilba-
geløb og adfærd (2024-pl). Forhøjes pensionstillægget med 15 pct. til hhv. 110.616
kr. for enlige og 56.604 kr. for ægtefæller/samlevende, skønnes det at medføre en
umiddelbar merudgift i størrelsesordenen 10.340 mio. kr. i 2025, svarende til ca.
4.840 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd (2024-pl).
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om provenuændringerne ved at fordoble formuegrænsen for pensionister (både enlige og par) og hæve det årlige beløb for ældrechecken med henholdsvis 5 pct., 10 pct. og 15 pct.
2832218_0003.png
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser ved en forhøjelse af pensionstillægget med hhv.
5, 10 og 15 pct., 2025
mio. kr., 2024-pl
Umiddelbar merudgift
1)
Merudgift efter skat, tilbageløb og adfærd
Forhøjelse af
pensionstillæg
med 5 pct.
3.430
1.610
Forhøjelse af
pensionstillæg
med 10 pct.
6.880
3.220
Forhøjelse af
pensionstillæg
med 15 pct.
10.340
4.840
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. De økonomiske konsekvenser er beregnet på baggrund af gældende
regler i 2025 på data fra 2019 fremskrevet til 2024-niveau.
1)
Umiddelbar merudgift inkl. boligstøtte.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at der med
Aftale om finansloven for 2019 (november 2018)
blev
indført en midlertidig forhøjelse af fradragsgrænserne for pensionstillægget og den
personlige tillægsprocent, som anvendes i opgørelsen af indtægtsgrundlaget for den
supplerende pensionsydelse. Forhøjelsen af fradragsgrænserne udfases gradvist
over 15 år og vil således være bortfaldet i 2034. Udfasningen flytter aftrapningsin-
tervallet af både pensionstillægget og den supplerende pensionsydelse, hvilket vil
have indflydelse på, hvor mange folkepensionister der i de enkelte år modtager
ydelserne, og dermed også på effekterne af en forhøjelse af ydelserne over tid.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3