Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2814992_0001.png
TALE
Tale til samråd E om underrapportering af
ulykker og dårligt arbejdsmiljø i bygge- og
anlægsbranchen
Det talte ord gælder.
Samrådsspørgsmål E
Vil ministeren redegøre for, hvordan den systematiske underrapportering af
arbejdsulykker og et generelt fravær af et godt arbejdsmiljø i bygge- og an-
lægningsbranchen ikke har været kendt før, herunder hvilke initiativer mini-
steren vil igangsætte for at forbedre situationen og inden for hvilken tidsho-
risont? Der henvises til rapporten ”Migrantarbejderes arbejdsmiljø og sik-
kerhed i bygge- og anlægningsbranchen” (2023) fra Aalborg Universitet.
Spørgsmålet er stillet af Karsen Hønge (SF) og Victoria Velasquez (EL).
22. januar 2024
J.nr. 2023 - 8415
CAPA/AT
Indledning
Tak til Karsten Hønge og Victoria Velasquez for
at indkalde til samråd om ulykker og arbejds-
miljø i bygge- og anlægsbranchen.
Jeg vil gerne starte med at anerkende Aalborg
Universitet for at sætte fokus på arbejdsvilkår på
det danske arbejdsmarked. Også tak til 3F for at
rejse den dagsorden.
Social dumping er et emne, som optager mig, og
som har en høj prioritet for regeringen.
Vi har aldrig haft mere udenlandsk arbejdskraft,
end vi har i dag. For 10 år siden var hver fjor-
tende lønmodtager udenlandsk. I dag er det hver
ottende.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/1-24 om arbejdsmiljøet for migrantarbejdere i bygge- og anlægningsbranchen, jf. BEU alm. del - samrådsspm. E
Det kan være en hjælp for arbejdsgiverne at re-
kruttere udefra, men der skal være styr på ar-
bejdsvilkårene.
Inden jeg går i gang med at svare på samråds-
spørgsmålet, vil jeg derfor også gerne sige klart
og tydeligt: De forhold, der bliver beskrevet i
rapporten, er fuldstændig uacceptable på det
danske arbejdsmarked.
I Danmark skal arbejdsmiljøet være i orden, og
det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for det.
Det fremgår tydeligt af arbejdsmiljøloven.
Det skal være sikkert at gå på arbejde, og man
skal kunne regne med, at arbejdsgiveren tager sit
ansvar seriøst.
Det er derfor også afgørende, at arbejdsmarke-
dets parter er deres ansvar bevidst og sikrer, at
den danske model også fungerer i brancher med
megen udenlandsk arbejdskraft
Som jeg også sagde på samrådet i november om
arbejdsforhold i restaurationsbranchen, må dår-
ligt arbejdsmiljø aldrig blive et konkurrencepa-
rameter.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/1-24 om arbejdsmiljøet for migrantarbejdere i bygge- og anlægningsbranchen, jf. BEU alm. del - samrådsspm. E
Jeg vil starte med at adressere underrapporterin-
gen af arbejdsulykker.
Vedr. underrapportering af arbejdsulykker
Der spørges i samrådsspøgsmålet til, hvorfor sy-
stematisk underrapportering af arbejdsulykker
ikke har været kendt før.
Det er desværre ikke ny viden. Det er en kendt
problemstilling, at der generelt på ulykkesområ-
det er et markant mørketal. Fx gennemførte Ar-
bejdstilsynet en undersøgelse i 2017, som viste,
at omkring 50 pct. af ulykkerne ikke bliver an-
meldt.
Og nu har vi så en rapport, som også peger på, at
mange arbejdsulykker blandt udenlandske ar-
bejdstagere i byggeriet ikke bliver anmeldt.
Det er helt uacceptabelt.
Vi har en arbejdsmiljølov, som meget klart siger,
at arbejdsgiverne har ansvaret for at anmelde ar-
bejdsulykker.
Det ansvar forventer jeg selvfølgelig, at arbejds-
giverne lever op til. Men hvis det ikke sker, kan
man også selv anmelde ulykken til Arbejdstilsy-
net. Det er der også en række årsager til, hvorfor
det ikke altid er nemt.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/1-24 om arbejdsmiljøet for migrantarbejdere i bygge- og anlægningsbranchen, jf. BEU alm. del - samrådsspm. E
Hvis Arbejdstilsynet bliver opmærksomme på en
arbejdsulykke, som ikke er anmeldt, kan Ar-
bejdstilsynet give virksomheden et påbud om at
anmelde ulykken. Hvis påbuddet ikke efterkom-
mes, kan Arbejdstilsynet indstille til politiet, at
virksomheden får en bøde.
Arbejdsulykker er særligt prioriteret i arbejds-
miljøaftalen fra 2023, som både SF og Enhedsli-
sten er en del af. Og i sommer fulgte vi i kredsen
op med en handlingsplan mod arbejdsulykker.
Med handlingsplanen skal Arbejdstilsynet blandt
andet gennemføre en særlig helhedsorienteret
indsats i bygge- og anlægsbranchen med aktivi-
teter, som bidrager til at styrke sikkerhedskultu-
ren og forebygge ulykker.
Så sent som i december mødtes vi også i forligs-
kredsen for at fastlægge kommissoriet for den
nye ekspertgruppe om arbejdsulykker. Ekspert-
gruppen skal undersøge udvalgte ulykker og an-
befale, hvad man kan gøre for at forebygge al-
vorlige ulykker.
Derudover har vi hjemmesiden Workplaceden-
mark, der giver information på flere sprog om
arbejdsvilkår, sundhed, sikkerhed, skat og moms
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/1-24 om arbejdsmiljøet for migrantarbejdere i bygge- og anlægningsbranchen, jf. BEU alm. del - samrådsspm. E
i Danmark. Og i det hele taget er det her et fo-
kusområde for de tilstedeværende ordførere og
for mig som minister.
Vedr. skildringen af dårligt arbejdsmiljø
I rapporten peges der også på eksempler på, at
udenlandske arbejdstagere får de farligste opga-
ver, og at de arbejder under et højere pres.
Rapporten peger også på, at flere udenlandske
arbejdstagere oplever at få besked på at arbejde
på skæve tidspunkter og at gemme sig i skurvog-
nen eller helt forlade byggepladsen, når Arbejds-
tilsynet fører tilsyn.
Lad mig gentage – det er fuldstændig uaccepta-
belt. Lovgivningen er meget klar: Arbejdsgive-
ren har pligt til at sikre et ordentligt arbejdsmiljø
for sine ansatte – uanset hvor de kommer fra.
Det er desværre velkendt, at der er udfordringer
med arbejdsmiljøet og en stor risiko for ulykker i
bygge- og anlægsbranchen. Og Arbejdstilsynet
oplever af og til, at arbejdet standser, eller at
folk stikker af, når de kommer på tilsyn.
Jeg har selv oplevet at være med på byggeplads-
tilsyn med Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/1-24 om arbejdsmiljøet for migrantarbejdere i bygge- og anlægningsbranchen, jf. BEU alm. del - samrådsspm. E
politiet, hvor flere forsøgte at stikke af i forbin-
delse med tilsynet.
Hvis det sker, har Arbejdstilsynet mulighed for
at komme på tilsyn igen, fx som en del af den
fælles myndighedsindsats mod social dumping
eller sammen med politiet. Det vil typisk være
sådan, Arbejdstilsynet vil følge op i disse situati-
oner.
Arbejdstilsynet kommer også uanmeldt på tilsyn
på byggepladser. Og de kommer på tilsyn på
skæve tidspunkter, fx i weekender. Det gør det
sværere for virksomhederne at skjule dårligt ar-
bejdsmiljø.
Fra min stol er jeg glad for, at vi med arbejds-
miljøaftalen har styrket den fælles myndigheds-
indsats med en historisk stor bevilling til ar-
bejdsmiljøindsatsen og social dumping på 1,3
mia. kr. frem til 2026. Det er jo en indsats, som
lige har haft ti års jubilæum, som jeg virkelig sy-
nes beviser sin berettigelse, og som vi politisk
også var enige om at styrke endnu mere.
Vi har også etableret et nyt indsatsteam mod so-
cial dumping på tværs af Arbejdstilsynet, Skatte-
myndighederne og politiet, som skal tage sig af
særligt komplicerede og grove sager, hvor virk-
somheder bryder loven igen og igen.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/1-24 om arbejdsmiljøet for migrantarbejdere i bygge- og anlægningsbranchen, jf. BEU alm. del - samrådsspm. E
Og vi kommer også med en strategi og hand-
lingsplan for indsatsen mod social dumping og
arbejdslivskriminalitet, som vi blev enige om
med arbejdsmiljøaftalen.
Herudover vil jeg nævne et kommunikationsini-
tiativ, som Arbejdstilsynet gennemfører i fe-
bruar. Initiativet hedder ’use
your voice’,
og skal
oplyse særligt de udenlandske arbejdstagere om
de muligheder, der ligger i den lokale arbejds-
miljøorganisation på de større byggepladser.
Jeg forventer, at arbejdsmarkedets parter vil
hjælpe med at fremme budskabet, så det bredes
ud på arbejdspladserne.
Jeg er glad for, at hele Folketinget med arbejds-
miljøaftalen fra sidste år bakker op om at sætte
ind overfor social dumping og arbejdslivskrimi-
nalitet. Både fordi det viser, at det ikke længere i
så høj grad er noget vi skændes om politisk, men
at det er en erkendelse, at det her problem fin-
des. Og at det er en erkendelse, at det også kræ-
ver noget politisk handling at sætte ind overfor
det.
Men jeg er også nødt til at slå fast, at myndig-
hedsindsatsen hverken kan eller skal stå alene.
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/1-24 om arbejdsmiljøet for migrantarbejdere i bygge- og anlægningsbranchen, jf. BEU alm. del - samrådsspm. E
Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre et ordent-
ligt arbejdsmiljø. Og arbejdsmarkedets parter har
også et ansvar for at sætte ind over for de udfor-
dringer, der er i branchen.
Jeg vil derfor også bede Arbejdsmiljørådet om at
drøfte, hvad parterne selv kan gøre ved de udfor-
dringer, rapporten beskriver.
I det hele taget er der her at gøre med et pro-
blem, som jeg mener er uacceptabelt på det dan-
ske arbejdsmarked i 2024. Jeg mener, vi politisk
har et ansvar. Jeg mener, arbejdsgiverne har et
ansvar. Jeg mener, vores parter sammen har et
ansvar, fordi det er mennesker det handler om,
og det handler også om, hvad vi accepterer at
gøre til et konkurrenceparameter på det danske
arbejdsmarked, og det her skal ikke accepteres.
Tak for ordet.
8