Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2819484_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 174
2. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 10. januar 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 136 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Vic-
toria Velásquez (Enhedslisten).
Spørgsmål nr. 136:
”Vil
ministeren, som opfølgning på skriftligt svar på spørgsmål nr. S 237 Om at
sikre mod fortrængning, redegøre for, hvilke konkrete indsatser som ligger inden
for nytteindsatsen, og hvordan ministeren vil sikre, at de konkrete indsatser ikke
fortrænger reelle jobs, herunder hvordan de faglige organisationer inddrages i et
samarbejde om dette?”
Svar:
Tilbud om nytteindsats er et beskæftigelsesrettet tilbud, der kan gives som led i ar-
bejdspligten med henblik på, at personen skal arbejde for sin ydelse. Herudover
kan arbejdspligten også bestå af beskæftigelsesrettede tilbud som virksomheds-
praktik, løntilskud og særligt tilrettelagt nytteindsats. Ordinære timer indgår også i
opgørelsen af arbejdspligten, da selv få ordinære timer i beskæftigelse kan være en
trædesten til at få foden inden for arbejdsmarkedet. Arbejdspligten kan også bestå
af vejledning og opkvalificering i særlige tilfælde, når tilbuddet har et tydeligt be-
skæftigelsesfokus, eller danskundervisning. Derudover tæller forberedelsestid til fx
danskundervisning, jobsøgning samt transport mellem aktiviteter også med i opgø-
relsen af arbejdspligten.
Et tilbud om nytteindsats kan gives hos en offentlig arbejdsgiver i kommunalt, re-
gionalt eller statsligt regi. Opgaverne i tilbuddet skal ligge ud over det normerede
niveau for opgaveløsningen hos den offentlige arbejdsgiver, og der skal være tale
om en ekstra arbejdsindsats, som ikke ellers ville blive udført. Det er kommunernes
ansvar at sikre, at nytteindsatserne ikke udgør ulovlig statsstøtte, og hverken er
konkurrenceforvridende eller fortrænger ordinær arbejdskraft.
Derudover indføres et nyt tilbud kaldet
særligt tilrettelagt nytteindsats,
der er et
kommunalt organiseret tilbud, hvor borgeren skal arbejde for sin ydelse til gavn for
samfundet. Tilbuddet skal minde mest muligt om at gå på arbejde, men til forskel
fra nytteindsats, hvor arbejdsopgaverne er forankret på en konkret arbejdsplads, vil
der være tale om kommunale projekter, hvor et antal borgere kan indgå i projektet
og udføre nyttige opgaver for fx lokalsamfundet. Det vil fortsat være kommunernes
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om det inden for nytteindsatsen vil være muligt at deltage i danskkurser eller andre opkvalificerende kurser, og hvordan staten vil bidrage til at sikre at deltagere på tværs af kommunerne får lige mulighed for at deltage ved at yde refusion af udgifterne til disse kurser til kommunerne
ansvar at sikre, at indsatserne ikke udgør ulovlig statsstøtte, og hverken er konkur-
renceforvridende eller fortrænger ordinær arbejdskraft.
De faglige organisationer vil blive inddraget i den kommende udmøntning af ar-
bejdspligten.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2