Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2818911_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1. februar 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 113
(alm. del) af 5. januar 2024
Spørgsmål
I forlængelse af aftalerne på kontanthjælpsområdet den 13. oktober 2023 be-
des ministeren skønne over antal familier, der rykker op contra ned i indkomst
som konsekvens af aftalerne. Tallene bedes opgjort i antal familier samt andel
af familier i kontanthjælpssystemet.
Svar
Der spørges til virkningen af følgende aftaler på kontanthjælpsområdet:
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og
færre børn i lavindkomst
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssy-
stemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
I besvarelsen indgår virkningen af
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere
i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
og
Aftale om skærpede
optjeningsregler for kontanthjælp,
som vurderes at have direkte virkning på
de disponible indkomster.
Det skal bemærkes, at der i opgørelsen ikke er indregnet virkningen af tilpas-
ningstillægget gældende i 2025-2027, som isoleret set øger den disponible ind-
komst for de berørte. Der er desuden ikke indregnet en virkning af, at personer
mellem 25-29 år med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der gør dem
ude af stand til at efterleve beskæftigelseskravet, kan få adgang til forhøjet sats
efter en konkret og individuel vurdering for at sikre overensstemmelse med
FN’s handicapkonvention. Hertil kommer, at der ikke er indregnet en virkning
af øvrige elementer, som øget medicintilskud, afklaringsret, ferieret mv.
I opgørelsen er kun indregnet direkte virkning af aftalerne, dvs. før adfærds-
virkninger. Med
Aftale om nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om antal familier, der rykker op contra ned i indkomst som konsekvens af aftalerne på kontanthjælpsområdet fra den 13. oktober 2023
2818911_0002.png
regler og færre børn i lavindkomst
øges incitamentet til at tage småjobs, såle-
des at flere kontanthjælpsmodtagere vil øge deres indkomst gennem beskæfti-
gelse. Den forventede adfærdsændring og tilhørende indkomststigning indgår
ikke i opgørelsen.
Opgørelsen er baseret på oplysninger om personer, der modtager kontant-
hjælp i løbet af året samt befolkningssammensætningen i 2019. Det skyldes, at
2019 er seneste år med fuldstændige og tilgængelige oplysninger om udbeta-
ling af kontanthjælp på individniveau. Opgørelsen kan således ikke fortolkes
som en prognose, idet der ikke er indregnet virkninger af ændringer i befolk-
ningssammensætning og migrationsmønstre mv. i fremtidige år. Der er i 2026
korrigeret for andelen af kontanthjælpsmodtagere, som ved gældende regler
ikke skønnes at være omfattet af beskæftigelseskravet, mens det i opgørelsen
på lang sigt (2045) beregningsteknisk er lagt til grund, at alle i kontanthjælps-
systemet er omfattet af beskæftigelseskravet ved gældende regler.
Der tages i besvarelsen udgangspunkt i ændringer i familiernes samlede årlige
disponible indkomst som følge af ændringerne i kontanthjælpssystemet. Da
personer kan modtage kontanthjælpsydelser i en kortere periode eller skifte
mellem ydelsestyper, vil opgørelsen omfatte indkomstændringer for personer,
der ikke modtager kontanthjælp hele året. Eksempelvis indgår kontanthjælps-
modtagere, der befinder sig i kontanthjælpssystemet i en måned. Antallet af
berørte personer, der indgår i opgørelsen, overstiger derfor antallet af berørte
helårs
kontanthjælpsmodtagere.
I 2026, som er det første hele år, hvor ændringerne er trådt i kraft, er den
umiddelbare virkning af regelændringerne i aftalerne, at 43 pct. af familierne i
kontanthjælpssystemet får en lavere disponibel indkomst som følge af regel-
ændringerne, mens 45 pct. af familierne vil få en højere disponibel indkomst,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der i opgørelsen er stor variation i størrelsen på
ændringerne i disponibel indkomst.
Tabel 1
Ændring i årlig disponibel indkomst for familier i kontanthjælpssystemet
Lavere disponibel
indkomst
2026 (kort sigt)
Antal familier
Andel, pct.
2045 (lang sigt)
Antal familier
Andel, pct.
56.800
38
20.500
14
70.300
48
63.200
43
18.200
12
66.300
45
Uændret disponibel
indkomst
Højere disponibel
indkomst
Anm.: Danmarks Statistiks E-familiebegreb. Familier med en uændret disponibel indkomst udgør familier med en ændring i årlig
disponibel indkomst på mindre en +/- 25 kr. pr. måned i 2024-priser.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
På lang sigt (2045), når alle kontanthjælpsmodtagere også med gældende reg-
ler (dvs. uden kontanthjælpsaftalerne) ville være omfattet af beskæftigelses-
kravet, er den umiddelbare virkning af regelændringerne i aftalen, at en lavere
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om antal familier, der rykker op contra ned i indkomst som konsekvens af aftalerne på kontanthjælpsområdet fra den 13. oktober 2023
andel af familierne i kontanthjælpssystemet end i 2026, svarende til 38 pct.,
går ned i disponibel indkomst.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 3 af 3