Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 37
Offentligt
2798683_0001.png
Styrelsen for International Rekruttering og
Integration - kontrolresultater for 2021/22
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0002.png
1.0 Sammenfatning
Styrelsen for International Rekruttering og Integration - kontrolresultater for 2021/22
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Carl Jacobsens Vej 39
2500 København
Tlf: +45 7214 2000
E-mail: [email protected]
www.siri.dk
september 2023
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 2 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0003.png
1.0 Sammenfatning
1.0
2.0
3.0
4.0
5.0
6.0
7.0
8.0
9.0
SAMMENFATNING
OM SIRIS KONTROLARBEJDE PÅ UDLÆNDINGEOMRÅDET
KONTROL VED BRUG AF REGISTERSAMKØRING I 2021
ANDEN KONTROL AF OPHOLDS- OG ARBEJDSTILLADELSER
SIRIS UDGÅENDE KONTROLBESØG
SIRIS DELTAGELSE I FÆLLES MYNDIGHEDSAKTIONER
SÆRLIGE TVÆRGÅENDE KONTROLINDSATSER
UDVIKLING AF KONTROLRESULTATER
ANVENDT DATA OG BEGREBER
4
6
8
17
19
21
23
24
26
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 3 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0004.png
1.0 Sammenfatning
1.0 Sammenfatning
I denne rapport præsenteres resultaterne af Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
(SIRI) kontrolarbejde i 2021 samt styrelsens forskellige kontrolmetoder og kontrolindsatser. Nedlukning
af landet grundet COVID-19 har påvirket til- og afgange af ansøgninger og afgørelser på SIRIs område i
2021. Registersamkøringer, kontrolbesøg mv. er foretaget i 2021, mens afgørelse på baggrund af disse
er truffet i enten 2021 eller 2022.
SIRIs kontrolindsats har også været påvirket af COVID-19 og de efterfølgende restriktioner på forskel-
lige fronter. Omfanget af sager, som er underlagt kontrol, har således været færre end tidligere år.
Antallet af udgående kontrolaktioner på tværs af myndigheder har tilsvarende været lavere end tidli-
gere år grundet nedlukning af samfundet, hvor de aktioner, som har været gennemført, er blevet kon-
centreret før og efter den generelle nedlukning.
I 2021 implementerede SIRI en række nye kontrolområder. Der kom hjemmel til, at SIRI kan udøve
selvstændig udgående kontrol samt kontrol af dansk indregistrerede skibe, der anløber danske havne
og har været på international fart. År 2021 må betegnes som et år, hvor man har indført en række nye
kontrolområder og dermed måtte udvikle nye kontrolredskaber.
SIRI anvender flere redskaber i kontrollen af overholdelse af de løbende betingelser for opholds- og
arbejdstilladelser, jf. nærmere i afsnit 2.0. I afsnit 3.0 gennemgås resultaterne fra den registerbaserede
kontrol. I samme afsnit behandles SIRIs kontrolindsats på danske skibe, som sejler i international fart
og efterfølgende anløber dansk havn. I afsnit 4.0 vises resultaterne fra stikprøvekontrol, kontrol på
baggrund af konkrete omstændigheder, samt indberetninger. Afsnit 5.0 omhandler SIRIs udgående
kontrolbesøg, som er et nyt redskab SIRI fik i 2021. I afsnit 6.0 gennemgås resultaterne fra SIRIs delta-
gelse på udgående aktioner i samarbejde med andre myndigheder samt egne udgående kontrolbesøg.
I afsnit 7.0 fremgår resultaterne af de særlige tværgående kontrolindsatser i året. I afsnit 8.0 gennem-
gås udviklingen i kontrolresultater. Det sidste afsnit 9.0 giver et overblik over anvendte metoder og
begreber i kontrolindsatsen.
Tabel 1.1 indeholder en opsummering af resultaterne af SIRIs samlede kontrolindsats, fordelt på op-
holdstyper sammenlignet med antal tilladelser i omløb. SIRI gennemgår stort set alle tilladelser i omløb
mindst en gang om året via den registerbaserede kontrol. Ud af de i alt godt 53.000 tilladelser i omløb
ved udgangen af 2021 var der omkring 700 sager (omkring 1,3 pct.), hvor SIRI vurderede, at betingel-
serne ikke var overholdt. Heraf var det imidlertid i mere end halvdelen af disse sager (omkring 450
sager/0,8 pct.), at der var tale om en bortfaldssag. En opholdstilladelse på SIRIs område bortfalder fx.,
fordi udlændingen opgiver sin bopæl og rejser ud af Danmark, ikke tidsnok rejser ind i landet efter at
have opnået ophold eller opholder sig uden for Danmark i mere end 6 måneder.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 4 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0005.png
1.0 Sammenfatning
Tabel 1.1: Samlet overblik over SIRIs kontrolresultater på tværs af kontrolindsatser i 2021.
Kontrol af overholdelse af SIRIs ordninger 2021.
Samlet
antal
sager,
hvor
betin-
gelser
vurde-
res
ikke
over-
holdt
Trin 4
Antal
Type af tilladelse
Antal tilla-
delser i om-
løb*
Antal af
kontrol-
sager
Heraf
bort-
falds-
sager
Heraf
andel
Ver-
Andel
af
se-
sager
an-
Heraf
Andel
rende Andel sa- hvor be-
dre
andel
verse-
sager ger kon- tingelse
be-
bortfald
rende
pr.
trolleret ikke er
tin-
sager af
sager af
29- af samlet over-
gel-
samlet
samlet
07-
holdt af
ser
2023
samlet
ikke
op-
fyldt
(a)
(b)
Procent
Trin 3
(a)-
(b)
0,1
0,7
0,6
0,0
0,0
0,0
Fast-track
Beløbsordningen
Positivliste for
højt udd.
Særlige individu-
elle kvalifikatio-
ner
Au pair
Studie
Landbrugsprakti-
kanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
12.564
13.074
910
72
649
45
16
509
14
0
423
8
0
4
0
0,6
5,0
4,9
0,1
3,9
1,5
0,0
3,2
0,9
642
1.051
7.654
1.680
204
16.198
53.977
48
22
451
264
5
240
1.796
14
6
76
16
1
57
709
4
0
0
0
1
11
447
1
0
9
0
1
0
15
7,5
2,1
5,9
15,7
2,5
1,5
3,3
2,2
0,6
1,0
1,0
0,5
0,4
1,3
0,6
0,0
0,0
0,0
0,5
0,1
0,8
1,6
0,6
1,0
1,0
0,0
0,3
0,5
0,2
0,0
0,1
0,0
0,5
0,0
0,0
Note: Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger
er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Evt. tilladelser som medfølgende familie er talt med hovedper-
sonens tilladelse. Betingelser som ikke er overholdt kan eksempelvis indebære, at kontrolsagen har fået et af følgende sagsudfald: inddra-
gelser, politianmeldelser, bortfaldssager, varsel eller vejledning. Kategorien ”Andet erhverv” indeholder ordningerne: arbejdsmarkedstil-
knytning mv., associeringsaftale, bibeskæftigelse, etableringskort, forskere, greencard, jobsøgningsophold, koncernopholdstilladelse, land-
brug, lønarbejde, selvstændigt erhvervsdrivende, start up, trainee mv.
*) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 9. september 2022, hvor der ikke er korrigeret for evt.
inddragelse eller bortfald mv. Tallene er baseret på registersamkøringer gennemført i opgørelsesåret.
Generelt indikerer resultaterne derfor umiddelbart, at der er en høj grad af regelefterlevelse på SIRIs
område.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 5 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0006.png
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
SIRI arbejder målrettet med kontrol på udlændingeområdet. Formålet med kontrollen er at forebygge
og bekæmpe brud på reglerne for opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og studie-
området, hvad enten det sker på grund af manglende viden eller som bevidst misbrug. SIRI anvender
en kombination af præventive og sanktionerende indsatser rettet mod både tredjelandsstatsborgere
og andre med tilknytning til pågældendes ophold i Danmark – fx arbejdsgivere og værtsfamilier.
SIRI gennemfører løbende en række forskellige kontrolindsatser:
Risikoopmærksom og
korrekt sagsbehandling
Indsatser i forhold til individuel kontrol af grundlaget for ansøgninger om
opholds- og arbejdstilladelse, fx fastlæggelse af identitet, interviews
med ansøgere og vurdering af dokumentægthed (ex. uddannelsesbevi-
ser, ansættelseskontrakter, pas, optagelsesbeviser mv.). Det er bl.a. ud-
sendelse af medarbejdere til Udenrigsministeriets repræsentationer,
opfølgning på mistanker om overtrædelser og misbrug i grupper af sa-
ger. Desuden gennemføres indsatser for at sikre høj kvalitet og korrekt
sagsbehandling.
Kontrol af, om de løbende betingelser for tilladelser bliver overholdt af
udlænding og arbejdsgiver mv. Det kan fx være, om en arbejdstager får
løn som angivet i kontrakten, eller om en studerende arbejder flere ti-
mer end tilladt. Kontrol foretages primært ved registersamkøring og sup-
pleres med andre metoder efter behov, bl.a. SIRIs egne kontrolbesøg.
Kontrol på baggrund af registersamkøring, fx ved lønindkomst efter op-
hørt opholdsgrundlag, samt deltagelse i udgående kontrolaktioner i
myndighedssamarbejde. Her bistår SIRI politiet med kontrol af opholds-
grundlag på virksomhedsbesøg. Kontrol af tredjelandsstatsborgeres ar-
bejds- og opholdstilladelse, som besætningsmedlemmer på dansk indre-
gistreret skibe i internationalt fart, som anløber danske havne ved hjælp
af Safeseanet.
Kommunikationsindsatser til vejledning og holdningsbearbejdelse med
henblik på at forebygge brud på reglerne, bl.a. via pjecer, hjemmesider
og dialogmøder med tredjelandsstatsborgere, virksomheder og organi-
sationer. For løbende at målrette kontrolarbejdet monitorerer SIRI an-
vendelsen af opholdsordningerne. Ligeledes analyseres mønstre i for-
hold til fx overtrædelser, ligesom SIRI samarbejder med nationale og in-
ternationale myndigheder.
Kontrol af overholdelse
af opholds- og arbejds-
tilladelser
Kontrol med ulovligt op-
hold og arbejde
Tværgående indsatser
Registersamkøringsløsningen blev implementeret i 2015 med etablering af procedurer for samkøringer
og sagsgange for opfølgning i konkrete sager. Implementerings- og udviklingsarbejdet er en løbende
proces, da det er en forudsætning for, at løsningen løbende kan tilpasses de ændringer, der foretages
af SIRIs opholdsordninger.
Denne rapport omfatter resultater af SIRIs kontrol af opholds- og arbejdstilladelser samt kontrol af
ulovligt ophold og arbejde i 2021.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 6 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0007.png
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
Ved læsning af rapporten skal det bemærkes, at Folketinget vedtog lov nr. 741 af 08/06/2018 ”Lov om
ændring af udlændingeloven” (tidl. LF nr. 141 fremsat 07/02/2018) om smidigere regler for bibeskæf-
tigelse. Af lovændringen fremgik, at SIRI fremover skulle vejlede fremfor at politianmelde ved mindre
førstegangsforseelser. Sager, hvor en udlænding eller en arbejdsgiver er vejledt, fremgår i resultaterne
på lige fod med sager, hvor det er vurderet, at betingelser ikke er overholdt; hhv. sager hvor der er
mistanke om ulovligt ophold og/eller arbejde. I kombination hermed har SIRI siden 1. juni 2019 pligt til
at underrette relevant arbejdsgiver, hvis udlændinge har mistet retten til arbejde (ved at tilladelsen er
ex. inddraget, bortfaldet, afslået mv.), jf. § 44, stk. 12-14 i lov nr. 560 af 07/05/2019 ”Lov om ændring
af udlændingeloven”.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 7 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0008.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
SIRIs kontrol af opholdstilladelser i 2021 blev primært foretaget ved registersamkøring. Ud over regi-
stersamkøringskontrol af opholdstilladelser kontrollerer SIRI også ulovligt ophold og/eller arbejde i til-
fælde, hvor en udlændings opholdsgrundlag er ophørt (opholdstilladelsen er udløbet, inddraget, afvist
eller bortfaldet). Resultaterne af SIRIs kontrol af opholdstilladelser i 2021 ses i tabel 3.1 herunder.
Registersamkøring til
kontrol af overholdelse af opholds- og arbejdstilladelser
fører til en vurdering af,
om de løbende betingelser for opholdstilladelsen overholdes ud fra de informationer og registre, som
SIRI har adgang til. Hvis betingelserne vurderes ikke at have været overholdt, kan opholdstilladelsen
efter omstændighederne blive inddraget, hvis denne fortsat er gyldig. Ligeledes vil politiet i visse til-
fælde blive anmodet om at foretage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for straf-
forfølgning af tredjelandsstatsborgeren og/eller dennes arbejdsgiver.
Figur 3.1 viser principperne for den registerbaserede kontrol af de gyldige opholds- og arbejdstilladel-
ser.
1. Udgangspunktet er samtlige aktive tilladelser fra sagsbehandlingssystemet, hvor de relevante op-
holdstilladelser bliver udvalgt. Herefter gennemføres registersamkøringen ved relevante eksterne
registre, såsom Bygnings- og Boligregistret, Det Centrale Personregister samt Indkomstregistret.
2. Resultatet kommer ud som en liste af sager, som gennemgår en manuel screeningsproces. I den
manuelle screening sker en konkret vurdering af den enkelte sag, om hvorvidt det skal føre til en
egentlig kontrolsag.
3. Hvis der vælges at oprette en kontrolsag, bliver denne sendt videre til det relevante fagkontor
som færdigbehandler kontrolsagen.
4. Fagkontoret undersøger, hvorvidt betingelserne er overholdt og fastslår, hvad det endelige sags-
udfald skal være.
For hvert trin bliver der færre og færre antal sager, så at man i sidste trin kun har de sager, hvor be-
tingelserne ikke er overholdt.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 8 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0009.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
Figur 3.1 Overblik over sagsgang for kontrolsag udfundet ved registersamkøring.
Trin 1: Aktive tilladelser fra
public360
Registersamkøring
Trin 2: Liste af sager efter
registersamkøring
Trin: 3
Kontrolsager i
public360
Trin 4:
Kontrolsag
afgøres med
sagsudfald
Manuel screening af de fundne sa-
ger
Oprettelse af kontrolsager som be-
handles i relevant fagkontor
Kontrolsagen afsluttes med en afgø-
relse om betingelserne er overholdt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Note: Sagen for kontrolsager udfundet ved stikprøvekontrol er på en række områder anderledes end ved den registerbaseret kon-
trol. Stikprøven foretages på en total population, som er baseret enten på særtræk eller registerdataudtræk.
Tabel 3.1 viser resultaterne af registersamkøringskontrol i 2021 vedrørende opholds- og arbejdstilla-
delser, hvoraf fremgår fx at i forhold til kontrol af de studerendes arbejde er der i registersamkø-
ringstrin 1 foretaget 5 registersamkøringer, hvor der i gennemsnit maskinelt blev gennemgået omkring
6.900 sager pr. kørsel. Det har affødt i trin 2 tilsammen omkring 1.100 sager til videre kontrol. Den
videre kontrol i trin 3 medfører herefter, at der var grundlag for at oprette omkring 420 kontrolsager,
hvoraf det i trin 4 vurderes, at omkring 50 af kontrolsagerne får udfaldet betingelser ikke overholdt.
Det samlede resultat viser, at betingelserne for en opholds- og arbejdstilladelse på erhvervs- og studie-
området er overtrådt i 386 sager. Hertil kommer 242 sager, hvor opholdstilladelsen er bortfaldet. Det
antal kan sammenholdes med, at der på erhvervs- og studieområdet i perioden fra 2016-2021 har væ-
ret stor variation i antal tilladelser, hvor der blev givet 27.000 tilladelser i 2016 og 30.000 i 2021. Under
COVID-19 nedlukningen i 2020 faldt tallet til lidt under 21.000. Antallet af meddelte tilladelser nærmer
sig niveauet SIRI havde før COVID-19. Der er omkring 15 kontrolsager fra 2021, som fortsat er verse-
rende i juli 2023, jf. tabel 3.1.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 9 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0010.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
Tabel 3.1: Registersamkøringskontrol af opholds- og arbejdstilladelser i 2021.
2021
Kørselstyper*
Antal
kørsler
Gns. antal sager kon-
trolleret pr. register-
samkøring
Antal sa-
ger kon-
trolleret
ved scree-
ning
Trin 2
1.063
2.834
1.581
323
4
5
20
267
2
Antal
kontrolsa-
ger ud-
fundet fra
screening
Trin 3
416
352
470
35
3
0
8
117
1
Betingel-
ser vurde-
res ikke
overholdt
Heraf
bort-
fald
Verserende
sager pr.
29/7-2023
Trin 1
Studerendes arbejde
Lønkrav og timer på beløbsordningen
Lønkrav og timer på øvrige erhvervsordninger
Samlivskrav for hhv. au pairs og medfølgende familie-
medlemmer til personer på SIRIs ordninger
Studerende og au pairs uden arbejdstilladelse med løn-
indkomst
Boligkrav i fm. au pair-tilladelse
Selvforsørgelseskrav på henholdsvis erhvervs- og studie-
ordningerne og for medfølgende familiemedlemmer
Lønindkomst fra andre end stedfæstet arbejdsgiver
Uberettiget modtagelse af dagpenge på dimittendvilkår
(greencard- og etableringskortordningen)
5
8
18
5
2
2
4
3
1
6.899
16.280
9.338
15.691
1.223
844
26.868
10.204
1.427
Trin 4
53
264
39
11
1
0
4
14
0
0
221
16
2
0
0
0
3
0
9
1
2
0
0
0
2
1
0
I alt
48
6.099
1.402
386
242
15
Bemærkninger:
Tallene i tabellen er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag.
Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning
i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. En opholdstilladelse på SIRIs område bortfalder fx, fordi udlændingen opgiver sin bopæl og rejser ud
af Danmark, ikke tidsnok rejser ind i landet efter at have opnået ophold eller opholder sig uden for Danmark i mere end 6 måneder. Registersamkøringen tager udgangspunkt i en bestand af sager, som
afgrænses ved en række krav, der karakteriserer kontrollen på sagsområdet (kørselstyper). SIRI kontrollerer forskellige kriterier alt efter opholdstype. En sag kan gå igen i flere samkøringer inden for samme
kørselstype, men overtrædelsen vil dog kun tælle én gang. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid
behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Ifm. kørselstyperne vil der typisk være tale om flere kørsler, som er grupperet, da de vedrører samme type kontrol. Oftest er der tale
om nøjagtig samme kørsel, som er kørt flere gange i løbet af året. Kilde: SIRI.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 10 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0011.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
Tabel 3.2 viser resultaterne af registerkontrol for lønkrav og timer, samlivskrav samt stedfæstelse. Ta-
bellen viser antal af tilladelser i omløb for perioden fordelt på opholdstyperne sammenlignet med antal
oprettede kontrolsager. I forbindelse med kontrol af lønkrav blev der oprettet 574 kontrolsager, heraf
vurderes omkring 289 af sagerne, hvor betingelserne ikke er overholdt. Langt de fleste af dem er bort-
faldssager, hvor udlændingen har forladt Danmark, og derfor ikke længere opfylder betingelserne for
opholdstilladelsen..
Af tabel 3.2 ses ligeledes, at der er omkring 6.500 beløbsordningstilladelser i omløb i 2021. Fra register-
samkøring på kontrol om lønkravet fandt man grundlag for at oprette omkring 317 kontrolsager (sva-
rende til 4,9 pct. af sager i omløb). Blandt disse sager fandt man omkring 253 kontrolsager (svarende
til 3,9 pct.) ikke overholdte betingelserne, heraf er der ved størstedelen tale om bortfaldssager (sva-
rende til 3,2 pct.).
Tabel 3.2: Antal og andel af positive tilladelser i omløb, oprettede kontrolsager, udfald af kontrol-
sager og verserende kontrolsager fordelt på opholdstyper og betingelser.
Kontrol af overholdelse af lønkrav
Samlet
Ver-
antal sa-
se-
ger, hvor
Antal
rende
Antal tilla-
betingel-
Heraf
af kon-
sager
delser i
ser vur- bortfalds-
trolsa-
pr.
omløb*
deres
sager
ger
29-
ikke
07-
over-
2023
holdt
Trin 1
6.527
592
463
7.654
1.680
204
6.717
Type af op-
holdstilladelse
Andel
sager
kon-
trolle-
ret af
samlet
Andel An-
Andel
sager
del
af
hvor
af
ulov-
betin- bort- ligt op-
gelse falds
hold
ikke er sa-
og ar-
over-
ger
bejde
holdt
af
sager
af
sam-
samlet let
(a)
(b)
3,2
0,2
0,6
0,0
0,0
0,0
0,3
An-
del
ver-
se-
rend
e sa-
ger
af
sam-
let
Trin 3
317
17
25
30
54
0
131
574
Trin 4
Antal
253
4
3
3
0
0
26
289
210
1
3
0
0
0
17
231
1
0
0
0
0
0
0
1
4,9
2,9
5,4
0,4
3,2
0,0
2,0
(a)-(b)
0,7
0,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Procent
3,9
0,7
0,6
0,0
0,0
0,0
0,4
Beløbsordningen
Positivlisten
Særlige individu-
elle kvalifikatio-
ner
Studie
Landbrugsprak-
tikanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
Kontrol af overholdelse af timer
Samlet
antal sa-
Antal
Antal tilla-
ger, hvor
af kon-
delser i
betingel-
trolsa-
omløb*
ser vur-
ger
deres
ikke
Heraf
bort-
faldssa-
ger
Ver-
se-
rende
sager
pr.
29-
Andel
sager
kon-
trolle-
ret af
samlet
An-
Andel
Andel
del
af
sager
af
ulov-
hvor
bort- ligt op-
betin-
falds
hold
gelse
sa-
ikke er
ger
An-
del
ver-
se-
rend
e sa-
ger
Type af op-
holdstilladelse
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 11 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0012.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
over-
holdt
07-
2023
over-
af
holdt sam-
af
let
samlet
(a)
(b)
Procent
0,0
0,0
0,2
0,0
0,2
0,0
0,0
og ar-
bejde
sager
(a)-(b)
0,0
0,0
0,4
0,7
0,1
0,0
0,0
af
sam-
let
Antal
Beløbsordningen
Positivlisten
Særlige individu-
elle kvalifikatio-
ner
Studie
Landbrugsprak-
tikanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
6.527
592
463
7.654
1.680
204
6.717
19
16
10
383
174
0
62
664
1
0
3
50
5
0
2
61
1
0
1
0
4
0
0
6
0
0
0
9
0
0
0
9
0,3
2,7
2,2
5,0
10,4
0,0
0,9
0,0
0,0
0,6
0,7
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
Kontrol af stedfæstelse, boligkrav mv. fordelt på opholdsgrundlag
Samlet
antal sa-
ger, hvor
Antal
Antal tilla-
betingel-
af kon-
delser i
ser vur-
trolsa-
omløb*
deres
ger
ikke
over-
holdt
Ver-
se-
rende
sager
pr.
29-
07-
2023
Andel An-
Andel
sager
del
af
hvor
af
ulov-
betin- bort- ligt op-
gelse falds
hold
ikke er sa-
og ar-
over-
ger
bejde
holdt
af
sager
af
sam-
samlet let
(a)
Antal
Boligkrav
Samlivskrav au
pair, mflg. fami-
lie,
Stedfæstelse
Arbejde uden til-
ladelse
Dimittenddag-
penge
Kontrol for off.
forsørgelse
I alt
Samlet i alt
1.051
22.368
22.308
8.046
2.512
8.785
0
35
117
3
1
8
164
0
10
14
1
0
4
29
0
2
3
0
0
0
5
0
0
1
0
0
0
1
0,0
0,2
0,5
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
Type af krav til
opholdstilla-
delse
Heraf
bort-
faldssa-
ger
Andel
sager
kon-
trolle-
ret af
samlet
An-
del
ver-
se-
rend
e sa-
ger
af
sam-
let
(b)
Procent
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
(a)-(b)
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1.402
379
242
11
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 12 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0013.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
Note: Betingelser som ikke er overholdt kan eksempelvis indebære, at kontrolsagen har fået et af følgende sagsudfald: inddragelse,
politianmeldelse, bortfaldssag, varsel eller vejledning. Gyldige tilladelser dækker over de tilladelser, hvor gyldighedsstart- og gyldig-
hedsslutdato ligger inden for den periode, at registerkontrollen er gennemført i. Derudover må tilladelsen ikke være gjort ugyldig
blandt andet ved, at der er truffet afgørelse om inddragelse, bortfald mv. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlings-
system, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved
senere opgørelser. *) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 19. august 2022, hvor der
ikke er korrigeret for evt. inddragelse eller bortfald mv. Procenterne er afrundet til nærmeste decimal.
For så vidt angår de tilfælde, hvor registersamkøring har ført til en vurdering af, at betingelserne ikke
har været overholdt, kan der – i det omfang kontrollen har vedrørt beskæftigelse – tillige opgøres en
branchefordeling af de pågældende arbejdsgivere. Af disse sager befinder 26 pct. sig i overnatningsfa-
ciliteter og restaurantvirksomhed, som udgør den største andel, jf. figur 3.2.
Figur 3.2: Branchefordeling på virksomheder med sager, hvor betingelserne vurderes ikke overholdt
ved registersamkøringer i 2021
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
26%
8%
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
8%
Liberale, videnskabelige og
tekniske tjenesteydelser
Engroshandel og detailhandel;
reparation af motorkøretøjer og
motorcykler
Kultur, forlystelser og sport
20%
Andet
18%
Bemærkninger:
Figuren er opgjort efter antal arbejdsgivere. Antallet af sager i tabel 3.1 er derfor ikke direkte sammenligneligt med
figur 3.2. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen følger Danmarks
Statistiks DB07 standard. Brancher med en andel under 5 pct. samles i kategorien
Andet.,
som omfatter brancherne ”fremstillingsvirk-
somhed”, ”transport og godshåndtering”, ”pengeinstitut- og finansvirksomhed, forsikring”, ”undervisning”, ”Information og kommuni-
kation” og ”andre serviceydelser”. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksy-
stem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
11%
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
9%
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 13 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0014.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
Registersamkøring af ulovligt ophold og arbejde
Registersamkøring af
kontrol af ulovligt ophold og arbejde
fører til en vurdering af, om der skal sendes
en anmodning til politiet om at foretage nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for straf-
forfølgning af en tredjelandsstatsborger og/eller arbejdsgiveren.
Antallet af aktive tilladelser som blev manuelt screenet var på 2.341 sager. Ud af dem opfyldte 329
sager ikke længere betingelserne. Overordnet set er der sket en markant stigning i antallet i forhold til
2020, fra omkring 50 sager til 329 sager i 2021. I størstedelen af registersamkøringssagerne i 2021, hvor
SIRI har haft mistanke om ulovligt ophold og/eller arbejde, er sagerne fundet som efter udløb af tilla-
delsen, jf. tabel 3.3. Set i forhold til opholdstype er der flest overtrædelser på Beløbsordningen, fast-
track og positivlisten samt medfølgende familie i 2021, jf. tabel 3.4.
Tabel 3.3: Registersamkøringskontrol af arbejde og ophold uden gyldig tilladelse fordelt på kørsels-
typer, gns. antal sager og mistanke om ulovligt ophold, 2020-2021.
2020
2021
Kørselstyper
Gns. antal
sager kon-
trolleret pr.
registersam-
køring
5.366
3.764
106.159
867
4.220
Mistanke om
ulovligt
ophold/ar-
bejde
Antal
kørsler
Gns. antal
sager kon-
trolleret pr.
registersam-
køring
6.661
0
128.831
1.056
11.515
Antal sager
til screening
Mistanke
om ulovligt
ophold/ar-
bejde
Efter inddragelse af
tilladelse
Efter afslag
Efter tilladelsens
udløb
Efter afvisning
Efter bortfald af til-
ladelse
9
0
39
0
1
4
-
4
4
4
308
0
1.389
194
450
13
0
99
9
208
I alt
49
16
2.341
329
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Bemærkninger:
registersamkøringerne af ulovligt ophold og arbejde
køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af forskellige typer af forudgående afgørelser. Se i noten til tabel 3.1 i for-
hold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke
er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Tabel 3.4: Registersamkøringskontrol af arbejde og ophold uden gyldig tilladelse fordelt på op-
holdsordning og mistanke om ulovligt ophold, 2020-2021.
2020
2021
Type af opholdstilladelse
Uddannelse
Working Holiday
Beløbsordningen, fast-track og positivlisten
Greencard
Øvrigt lønarbejde, trainees og forskere
Praktikanter
Medfølgende familiemedlemmer
Au pair
Mistanke om ulovligt
ophold/arbejde
5
15
9
2
12
1
5
0
Mistanke om ulovligt
ophold/arbejde
19
31
43
3
15
9
205
4
Verserende sager
pr. 29/7-2023
0
0
3
0
1
0
0
0
I alt
49
329
4
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 14 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0015.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
Bemærkninger:
Opgørelsen angives fordelt på opholdsgrundlag for den forudgående tilladelse. Registersamkøringerne af ulovligt op-
hold og arbejde køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af forskellige typer af forudgående afgørelser, jf. tabel 3.2.
Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Se note tabel 3.1 om statistisk usikkerhed.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 3.3 viser virksomheder, hvor der er mistanke om ansatte, som ikke opfylder betingelserne for
ophold/arbejde fordelt på branche. Lidt over 50 pct. af kontrolsagerne hvor betingelserne ikke er
overholdt findes i de tre største grupper nemlig brancherne overnatningsfaciliteter og restaurations-
området, detailhandel mv. og fremstillingsvirksomhed.
Figur 3.3: Branchefordeling på virksomheder med sager, hvor der er mistanke om ulovligt op-
hold/arbejde ved registersamkøringer i 2021
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
14%
27%
7%
Engroshandel og detailhandel;
reparation af motorkøretøjer og
motorcykler
Fremstillingsvirksomhed
Landbrug, jagt, skovbrug og
fiskeri
Kultur, forlystelser og sport
Bygge- og anlægsvirksomhed
7%
8%
13%
Information og kommunikation
Andet
12%
12%
Bemærkninger:
Figuren er opgjort efter antal arbejdsgivere. Antallet af sager i tabel 3.3 er derfor ikke direkte sammenligneligt med
figur 3.3. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen følger Danmarks
Statistiks DB07 standard.
Andet
kategorien indeholder ”Transport og godshåndtering”, ”Undervisning”, ”Administrative tjenesteydel-
ser og hjælpetjenester”, ”Eksterritoriale organisationer og organer”, ”Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser” samt
”Pengeinstitut- og finansvirksomhed, forsikring”. Se note tabel 3.1 om statistisk usikkerhed.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Kontrol af ulovligt arbejde på dansk indregistrerede skibe i international fart
SIRI har pr. 1. januar 2021 hjemmel til at anvende Safeseanet (SSN) til at kontrollere om tredjelands-
borgere, som besætning på dansk indregistrerede lastskibe i international fart, der anløber danske
havne og dermed har arbejdet ulovligt i Danmark.
Med lov 2195 af den 29. december 2020 fik SIRI hjemmel efter § 44 a, stk. 18 til i kontroløjemed at
indhente oplysninger fra SSN om danske lastskibe og deres besætningsmedlemmer, hvis oplysnin-
gerne skønnes nødvendige for at kontrollere, at en udlænding ikke arbejder i Danmark uden fornøden
tilladelse eller arbejder i strid med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser.
Udlændinge skal som udgangspunkt have arbejdstilladelse for at tage lønnet eller ulønnet arbejde,
for at udøve selvstændig virksomhed eller for mod eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser i
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 15 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0016.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2021
Danmark, jf. udlændingelovens § 13, stk. 1. Dette gælder også for arbejde på danske skibe, der som
led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til dansk havn eller værft.
Medarbejdere på skibe i international trafik er som udgangspunkt fritaget for arbejdstilladelse, mens
medarbejdere på skibe i national trafik skal have arbejdstilladelse fra første dag. Der er dog fritagel-
sesregler for tredjelandspersonale på danske lastskibe.
Med udgangspunkt i fritagelsesreglerne i udlændingebekendtgørelsens § 24, nr. 4, udfinder SIRI, ved
opslag i SSN, tredjelandspersonale på dansk indregistrerede lastskibe, der inden for de sidste 12 må-
neder har anløbet international havn, og som inden for de seneste 12 måneder også har anløbet
dansk havn minimum 25 gange. Tredjelandspersonale på et sådan lastskib er ydermere fritaget for
krav om arbejdstilladelse, hvis lastskibet i samme periode udover 25 anløb til dansk havn har op til 3
værftsophold
I 2021 har arbejdet været fokuseret på at bygge et system, som skal kunne bruge oplysningerne fra
SSN og fastlægge sagsbehandlingspraksis på området. Resultaterne af de kontroller på området, der
er afsluttet i løbet af 2022, medtages i næste kontrolrapport.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 16 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0017.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
SIRI har i 2021 gennemført stikprøvekontrol og kontrol på baggrund af konkrete omstændigheder.
Det skyldes bl.a., at ikke alt kan kontrolleres ved hjælp af registersamkøring.
Der er samlet set gennemført 218 kontroller; både stikprøvekontrol og kontrol på baggrund af kon-
krete omstændigheder. Heraf er 188 kontroller gennemført for opholdstilladelser samt stikprøvekon-
trol. Derudover er der foretaget kontrol af de løbende betingelser for certificeringen af 30 virksomhe-
der, hvor der i alle tilfældene blev fundet, at betingelserne har været overholdt, jf. tabel 4.1.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 17 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0018.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
Tabel 4.1: Resultater af kontrol af opholds- og arbejdstilladelser 2021 ved andre metoder end registersamkøring
Kontroltype
Sagsområde
Betingelser kontrolleret
Verserende sager
Antal sager
kontrolleret*
31
68
30
61
4
16
1
3
-
2
1
1
218
168
-
Resultat af kontrolsag
Betingelser vurderes over-
holdt**
28
(90 pct.)
61
(90 pct.)
30
(100 pct.)
54
(89 pct.)
4
(100 pct.)
14
(88 pct.)
1
(100 pct.)
3
(100 pct.)
-
0
(0 pct)
1
(100 pct.)
1
(100 pct.)
197
(90 pct.)
90
-
Betingelser vurderes ikke
overholdt***
3
(10 pct.)
7 (10
pct.)
0
7
(11 pct.)
0
2
(12 pct.)
0
0
-
2
(100 pct.)
0
0
21
(10 pct.)
78
-
Stikprøvekontrol
Au pair
Fast-track - beløbsgrænse, be-
løbsordningen og trainees
Fast-track
Fast-track
Færøerne
Au pair
Greencard
Forsikring og lommepenge
Løn i udlandet
Certificeringskrav
Lønkrav
Arbejde på Færøerne
Løbende betingelser
Løbende betingelser
Studieaktivitet, arbejdstimer
og ydelser
Ydelser og samlivskrav
Arbejdsvilkår
Arbejdsvilkår
Arbejdsvilkår
0
1
0
2
0
-
-
-
-
-
-
-
6
Kontrol pba. konkrete omstændig-
heder - dvs. kontrol i sager, hvori
der ifm. sagsbehandlingen eller ef-
terfølgende er vurderet behov for
kontrol
Uddannelse
Medfølgende familie
Beløbsordningen og fast-track –
beløbsgrænse
Praktikant
Positivlisten, landbrug, lønar-
bejde og start-up
I alt
Indberetninger fra uddannelses-
institutioner om manglende stu-
dieaktivitet
Indberetning fra kommuner (Ud-
betaling af sociale ydelser)
Kontrol pba. indberetninger
Bemærkninger:
Opholdstilladelser, der er blevet kontrolleret i 2019, kan være meddelt i årene forinden. Endvidere er der tale om både førstegangstilladelser og forlængelser.
Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
*) Antal sager kontrolleret ved SIRIs
stikprøvekontrol
udgør det totale antal sager afgjort pr. 29. juli 2023 for stikprøver igangsat i 2021, mens antal sager kontrolleret
på baggrund af konkrete omstændigheder
udgør det totale antal sager af denne type afgjort det pågældende år.
**) I de kontrollerede sager vurderes betingelserne for opholdstilladelsen at være overholdt. Der foretages ikke yderligere.
***) I disse tilfælde har der efter en konkret vurdering været grundlag for at inddrage opholdstilladelsen og/eller bede politiet om en nærmere undersøgelse med henblik på vurdering af strafferetlig overtrædelse.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 18 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0019.png
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
SIRI har siden den 1. januar 2021 haft hjemmel til at foretage kontrol af udlændinges opholds- og ar-
bejdstilladelser på udlændingenes arbejdspladser. Formålet med kontrollen er at foretage en vurde-
ring af, om de antrufne udlændinge overholder betingelserne, som ligger til grund for udstedelsen af
deres opholds- og arbejdstilladelse på SIRIs område. Den 1. juli 2022 fik SIRI hjemmel til målrettet
kontrol af landbrugspraktikanter på det grønne område i samarbejde med det faglige udvalg for Jord-
brugets Uddannelser. Opgørelse af disse kontrolbesøg vil først indgå i kontrolrapporten for 2022.
SIRI foretager kontrol bredt fordelt på de opholdsordninger, hvor udlændinge bliver meddelt en sted-
fæstet opholds- og arbejdstilladelse, dvs. erhvervsordningerne. Emnerne kan fx blive udvalgt via stik-
prøver baseret på SIRIs viden og erfaringer.
SIRIs aktivitet var i særligt første halvdel af 2021 påvirket af nedlukninger som følge af COVID-19.
Resultatet af SIRIs udgående kontroller bliver opgjort på baggrund af antal oprettede kontrolsager.
Ved hver udlænding, som bliver antruffet oprettes en kontrolsag, og hvis betingelserne for tilladelsen
vurderes overholdt, foretages der ikke yderligere. Såfremt betingelserne ikke vurderes overholdt op-
rettes derimod en inddragelsessag, hvor det vurderes om udlændingens tilladelse skal inddrages.
Tabel 5.1: Resultat af SIRIs udgående kontrol, 2021(Antal).
Kontrolsager
I alt: 56
Betingelser vurderes overholdt
24
Inddragelse*
8
Undladelse af inddragelse**
15
Betingelser vurderes ikke overholdt
32
Afsluttet uden afgørelse***
3
Inddragelsessager
I alt: 26
Bemærkninger:
antallet af kontrolsager, hvor betingelserne for tilladelserne ikke vurderes overholdt (på 32 kontrolsager i 2021),
stemmer ikke overens med antallet af inddragelsessager (udgør 26 kontrolsager i 2021). Dette skyldes, at hvis udlændingen i forvejen
har enten en verserende inddragelses- eller forlængelsessag, vil der ikke blive oprettet endnu en inddragelsessag på baggrund af ud-
gående kontrol.
*) Inddragelsessagerne er oprettet i 2021, men afgjort i både 2021 og 2022.
**) Undladelse af inddragelse kan skyldes, at betingelserne vurderes overholdt.
***) Afsluttet uden afgørelse indebærer inddragelsessager, hvor opholdstilladelsen er udløbet eller ansættelsesforholdet er stoppet.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 5.2: Virksomhedsbesøg på SIRIs udgående kontroller, 2021(Antal).
Årstal
Virksomhedsbesøg
2021
59
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 5.2 dækker over antal virksomheder, som er besøgt i 2021 på SIRIs egne udgående kontrolbe-
søg. For 2021 var der fastsat 25 besøgsdage, hvor der blev foretaget 59 virksomhedsbesøg. Virksom-
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 19 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0020.png
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
hederne med flere adresser kan være besøgt på forskellige lokaliteter. Derudover kan virksomhe-
derne også være blevet genbesøgt, hvis udlændingen ikke antræffes ved første besøg eller det vurde-
res, at der er behov for genbesøg.
Figur 5.1: Oversigt over brancher, som SIRI har besøgt på egne aktioner i 2021.
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Engroshandel og detailhandel;
reparation af motorkøretøjer og
motorcykler
Andre serviceydelser
2% 2%
15%
35%
19%
Landbrug, jagt, skovbrug og
fiskeri
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
27%
Transport og godshåndtering
Bemærkninger:
Branchefordelingen følger Danmarks Statistiks DB07 standard.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 5.1 viser branchefordelingen for de 59 virksomheder, som SIRI har besøgt på egne udgående
kontrolbesøg i 2021. På SIRIs egne kontrolbesøg udvælges besøgsemnerne bl.a. på baggrund af bran-
cher, men ligeledes stillingsbetegnelser, geografisk placering af virksomheder mm. Her udgør overnat-
ningsfaciliteter og restaurationsvirksomheder samt engroshandel og detailhandel 62% af kontrolbesø-
gene.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 20 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0021.png
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
Følgende afsnit omhandler SIRIs deltagelse i aktioner i samarbejde med andre myndigheder i 2021.
SIRI har i en årrække deltaget i fælles myndighedsaktioner ved virksomhedsbesøg, primært i regi af
myndighedssamarbejdet
Social Dumping.
I forbindelse med de tværgående kontrolaktioner bistår SIRI
politiet ved kontrol af antrufne tredjelandsstatsborgeres grundlag for ophold og arbejde samt vejle-
der politi og arbejdsgivere om reglerne herom. SIRI deltager i aktioner rettet mod brancher, der erfa-
ringsmæssigt beskæftiger tredjelandsstatsborgere og i aktioner på baggrund af konkrete anmeldelser.
De fælles myndighedsaktioner foretages på baggrund af politiets lovhjemmel og SIRI deltager derfor
altid i samarbejde med politiet.
SIRIs deltagelse i udgående kontrolaktioner har i 1. halvdel af 2021 været begrænset grundet COVID-
19.
SIRI har i 2021 deltaget i 19 kontrolaktionsdage i samarbejde med andre myndigheder, primært i regi
af
Social Dumping,
jf. tabel 6.1.
Tabel 6.1: Antal kontrolaktionsdage med SIRIs deltagelse, 2012-2021
Årstal
Antal aktio-
ner
2012
13
2013
15
2014
15
2015
24
2016
25
2017
28
2018
32
2019
34
2020
28
2021
19
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
SIRI har alene opgørelser for antallet af aktioner, som styrelsen har deltaget i. Det er politiet, der føl-
ger op på sager, hvor det viser sig, at antrufne tredjelandsstatsborgere opholder sig og arbejder ulov-
ligt.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 21 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0022.png
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
Figur 6.1: Oversigt over brancher, som SIRI har besøgt på aktioner i 2021
6%
9%
2% 1%1%
Overnatningsfaciliteter og
restaurationsvirksomhed
Bygge- og anlægsvirksomheder
Engroshandel og detailhandel; reparation
af motorkøretøjer og motorcykler
43%
Administrative tjenesteydelser og
hjælpetjenester
Andre serviceydelser
38%
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Fremstillingsvirksomhed
Bemærkninger:
Branchefordelingen følger Danmarks Statistiks DB07 standard.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 6.1 viser branchefordelingen for de virksomheder, som SIRI har besøgt på de fælles myndigheds-
aktioner. Af de fælles myndighedsaktioner udvælger SIRI de aktioner, hvor det vurderes, at der er be-
hov for SIRIs bistand. Her udgør overnatningsfaciliteter og restaurationsvirksomheder samt bygge- og
anlægsvirksomheder 81% af kontrolbesøgene.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 22 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0023.png
7.0 Særlige tværgående kontrolindsatser
7.0 Særlige tværgående kontrolindsatser
SIRI gennemfører særlige tværgående kontrolindsatser, hvis der er behov for at anvende en kombina-
tion af kontrolmetoder. Det kan fx være i tilfælde, hvor der er mistanke om mere systematisk misbrug
af SIRIs opholdsordninger. Indsatserne gennemføres ofte i samarbejde med andre myndigheder og kan
udspringe fra konkrete sager, anonyme eller andre henvendelser, eller hvor der ses særlige mønstre i
forbindelse med registersamkøringskontrol eller på anden vis.
Fokus for de særlige tværgående kontrolindsatser afhænger af den enkelte problemstilling og de me-
toder, der vurderes hensigtsmæssige. Den særlige kontrolindsats med fokus på beløbsordningen, som
har været de tidligere par år fortsætter i 2021. Der blev kontrolleret og afgjort 326 sager i 2021. I 34 af
sagerne blev betingelserne vurderet til ikke at være overholdt eller der blev fundet mistanke om ulov-
ligt ophold/arbejde, jf. tabel 7.1.
Tabel 7.1: Resultater af SIRIs særlige tværgående kontrolindsatser
2020
Særlige tværgående kon-
trolindsatser
Kontrolindsats ift. beløbs-
ordningen
Kontrolindsats ift. forskel-
lige typer efterretninger
Antal sager
kontrolleret*
Betingelser vurderes ikke
overholdt eller mistanke om
ulovligt ophold/arbejde
29
0
Antal sager
kontrolleret*
2021
Betingelser vurderes ikke
overholdt eller mistanke om
ulovligt ophold/arbejde
34
0
266
2
324
2
I alt
268
29
326
34
*)
Antal sager kontrolleret
ift. SIRIs særlige tværgående kontrolindsatser udgør det totale antal af sager afgjort det pågældende år.
Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger
er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Hvis betingelserne vurderes ikke at have været overholdt, kan opholdstilladelsen efter omstændighe-
derne blive inddraget. I de tilfælde, hvor det findes nødvendigt, vil politiet blive anmodet om at fore-
tage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølgning af udlændingen og/el-
ler arbejdsgiveren.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 23 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0024.png
8.0 Udvikling af kontrolresultater
8.0 Udvikling af kontrolresultater
I dette afsnit illustreres og beskrives nogle hovedtal for udviklingen i SIRIs kontrolindsats i perioden
2018-2021.
Figur 8.1 viser antal af afsluttede kontrolsager, hvor betingelserne ikke er overholdt fordelt på udfald.
Det fremgår af figuren, at antallet har oplevet et relativt lille fald fra omkring 780 sager i 2018 til om-
kring de 600 i 2021. Mest markante fald er sket fra omkring 700 kontrolsager i 2020 til omkring 600
kontrolsager i 2021.
Figur 8.1: Antal registerkontrolsager hvor betingelserne vurderes ikke overholdt fordelt på bort-
fald og ikke bortfald, 2018-2021
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2018
2019
2020
2021
Bortfald
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Varsel
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, udlænding
Inddragelse
Politianmeldelse af udlændinge
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, andre end udlænding
1
23
13
14
158
6
9
26
16
117
105
1
10
13
6
56
88
2
1
33
19
5
78
574
411
529
459
Kilde: SIRI.
Note: Tallene i figuren er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres
selvstændige sag. Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én
selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. Tallene for det enkelte
år er opgjort efter startår, så der kan forekomme forskydninger i forhold til registersamkøringsår og startår for kontrolsager. Derfor vil der forekomme forskelle på opgørel-
ser, som dækker over flere år i forhold til opgørelser, der dækker enkelt år. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistik-
system, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Figur 8.2 viser antal registerbaserede kontrolsager af ulovligt ophold og arbejde oprettet i perioden
2018-2021 og hvor betingelserne ikke har været overholdt. Siden 2019 er man gået fra en samlet kon-
trolsag for både udlænding og den tilhørende arbejdsgiver til de får oprettet hver sin selvstændige
kontrolsag, når betingelserne for en tilladelse ikke er overholdt. Det er baggrunden for den markante
stigning fra 2018 til 2019. Antallet af kontrolsager, hvor betingelserne ikke har været overholdt er
steget markant fra 2020 på omkring 80 til omkring 140 i 2021. Niveauet er dog fortsat under det høje
antal fra 2019. Antallet af politianmeldelser af andre end udlændinge (virksomhederne) er steget og
udgør den største gruppe i 2021 med omkring 70 anmeldelser.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 24 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0025.png
8.0 Udvikling af kontrolresultater
Figur 8.2: Resultater af registersamkøringskontrol af ulovligt ophold og arbejde, 2018-2021
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
9
2018
Bortfald
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, andre end udlænding
7
12
80
6
1
4
85
31
86
5
8
48
61
42
1
2019
2020
Inddragelse
Politianmeldelse af udlændinge
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, udlænding
1
2021
Kilde: SIRI
Note: Tallene i figuren er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres
selvstændige sag. Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én
selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. Tallene for det enkelte
år er opgjort efter startår, så der kan forekomme forskydninger i forhold til registersamkøringsår og startår for kontrolsager. Derfor vil der forekomme forskelle på opgørel-
ser, som dækker over flere år i forhold til opgørelser, der dækker enkelt år. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistik-
system, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 25 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0026.png
9.0 Anvendt data og begreber
9.0 Anvendt data og begreber
Anvendt data
Generelt er kontrollen baseret på oplysninger, som SIRI har adgang til ved opslag i registre, høring af
andre myndigheder samt indhentelse af oplysninger fra udlændingen og fx den arbejdsgiver, uddan-
nelsesinstitution eller værtsfamilie, som tilladelsen er tilknyttet.
SIRIs kontrolsager udarbejdes fra og med 2020 i
Public360,
som er udlændingemyndighedernes elek-
troniske sagsbehandlingssystem.
Public360
er ikke designet som et egentligt statistiksystem, og de sta-
tistiske oplysninger er derfor behæftet med usikkerhed.
SIRIs registersamkøringsløsning trækker først og fremmest på afgørelser registreret i
Public360.
Deref-
ter trækkes på oplysninger fra henholdsvis Bygnings- og Boligregisteret, Det Centrale Personregister og
Indkomstregisteret. Eventuelle fejlregistreringer i disse systemer vil ligeledes påvirke udtrækkene.
Det skal bemærkes, at man fra og med maj 2019 har ændret registreringspraksis, som betyder, at ud-
lændingen og dennes arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag. Tidligere blev udlændin-
gen og arbejdsgiveren behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem. De fremstod så-
ledes som én selvstændig sag.
Antallet af sager, der kontrolleres i hver af SIRIs registersamkøringer (RSK), er et ”øjebliksbillede” af
sager i udlændingesagsbehandlingssystemet, som kan kontrolleres lige nøjagtig på kørselstidspunktet.
Det bemærkes, at tallet består af sager og ikke personer eller virksomheder.
Antallet afhænger derfor i høj grad af kørselstidspunktet, da kørselsbestemte kriterier og filtre sorterer
sager fra, som ikke er relevante for den enkelte registersamkøring.
Derudover sorteres sager også fra, hvis personen for eksempel er blevet meddelt opholdstilladelse af
Udlændingestyrelsen eller har opnået ret til registrerings-/opholdsbevis efter EU-opholdsbekendtgø-
relsen.
I registersamkøringskontrol af opholdstilladelser kontrolleres sager, hvor opholdstilladelsen i samkø-
ringsøjeblikket er gyldig, mens registersamkøringskontroller af ulovligt ophold og/eller arbejde kontrol-
lerer sager, hvor opholdstilladelsen ikke længere er gyldig i samkøringsøjeblikket.
Det bemærkes, at de samme sager kan gå igen i flere forskellige registersamkøringer. Det kan bl.a.
skyldes, at personen ikke overholder forskellige betingelser for tilladelsen.
I forhold til nogle erhvervsordninger er der tilfælde, hvor hele eller dele af lønnen aftalt i kontrakten
modtages fra en virksomhed i udlandet. SIRI kan ikke kontrollere løn i udlandet via registersamkøring,
og disse sager udtages i stedet til stikprøvekontrol.
I tabellerne ses, at nogle sager verserer og dermed ikke er afgjort endnu. I nogle tilfælde kan det skyl-
des, at der afventes svar fra politiet for at kunne træffe en afgørelse.
.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 26 af 27
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om SIRI's kontrolrapport 2021-2022
2798683_0027.png
9.0 Anvendt data og begreber
Anvendte begreber
Registersamkøring
Elektronisk samkøring af oplysninger fra SIRIs sagsbehandlingsregister med oplysninger fra Det Cen-
trale Personregister, Bygnings- og Boligregistret samt Indkomstregistret. Se også udlændingelovens §
44 a, stk. 10.
Lønkrav
Krav om, at arbejdstager mindst modtager den kontraktmæssige løn, der er lagt til grund for en sted-
fæstet opholds- og arbejdstilladelse.
Kontrol af timer
På alle ordninger stilles krav om, at udlændinge arbejder efter sædvanlige vilkår for det danske ar-
bejdsmarked. SIRI kontrollerer derfor bl.a., hvorvidt udlændingens arbejdsomfang er sædvanligt for
den pågældende branche/stillingsbetegnelse – herunder om lønkrav opnås via vanlige vilkår.
Boligkrav
Krav om, at au pairen skal have eget værelse (beboelsesrum) i værtsfamiliens bolig under hele au
pair-opholdet. Udover beboelsesrummet til au pairen skal værtsfamiliens bolig som minimum inde-
holde et opholdsrum samt et beboelsesrum pr. to personer registreret på bopælen. Beboelsesrum
samt opholdsrum skal være godkendt til beboelse og fremgå af Bygnings- og Boligregistret, jf. § 6, stk.
2 i Bekendtgørelse om meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold (BEK nr. 1408
af 13/12/2019)
Samlivskrav
Krav om, at medfølgende familie til arbejdstagere og studerende bor på samme adresse i Danmark
som arbejdstageren hhv. den studerende. Tilsvarende skal en au pair være bopælsregistreret i CPR-
registret på samme adresse som værtsfamilien i Danmark.
Verserende sager
Sager, som endnu ikke er afgjort/lukket og stadig er under behandling.
Betingelser vurderes ikke overholdt
Udtryk for, at de krav og betingelser, der gælder for de kontrollerede opholds- og arbejdstilladelser,
vurderes overtrådt. Som konsekvens heraf vil SIRI inddrage opholdstilladelsen eller konstatere den
bortfaldet (hvis tilladelsen fortsat var gyldig) og/eller anmode politiet om at foretage en nærmere un-
dersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølgning af udlændingen og/eller arbejdsgiveren.
Bortfald eller inddragelse
Afgørelser, der afhænger af de konkrete omstændigheder vedr. udlændingens overtrædelse af betin-
gelserne for vedkommendes opholdstilladelse. Efter udlændingelovens § 17, stk. 1, bortfalder en op-
holdstilladelse, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark. Opholdstilladelsen kan inddrages, hvis
det konstateres, at en eller flere af betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen ikke længere er til
stede, fx fordi udlændingen ikke får den løn, som kontrakten, der ligger til grund for opholds- og ar-
bejdstilladelsen, specifikt angiver.
Mistanke om ulovligt ophold/arbejde
Udtryk for, at SIRI har anmodet politiet om at foretage nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er
grundlag for strafforfølgning af en udlænding og/eller arbejdsgiveren.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 27 af 27