Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del Bilag 30
Offentligt
2782831_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsme-
kanismen
KOM (2023) 642
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om revision af visumsuspensionsmekanis-
men. Formålet med forslaget er at styrke suspensionsmekanismen ved at ind-
føre nye grunde, der kan begrunde suspension, samt at gøre aktiveringen af
mekanismen mere fleksibel. Med forslaget ophæves og erstattes den nuvæ-
rende artikel 8 i forordning (EU) nr. 2018/1806, som fastsætter reglerne for
anvendelsen af den nuværende suspensionsmekanisme. Forslaget rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet eller gældende dansk ret. Forslaget
vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for
Danmark. Regeringen er overordnet positiv over for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 642 af 19. oktober 2023 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen. Forslaget
skal revidere den nuværende mekanisme til suspension af visumfritagelsen
for statsborgere fra et tredjeland (herefter "suspensionsmekanismen").
17. november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, hvilket indebærer, at sådanne
foranstaltninger som udgangspunkt ikke vil være bindende for eller finder anvendelse i Danmark. Det
fremgår imidlertid af artikel 6 i protokollen, at Danmark deltager fuldt ud ved foranstaltninger, der
udpeger de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af medlems-
staternes ydre grænser.
Side
1/7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Grund - og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen
2782831_0002.png
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i artikel
294 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (”TEUF”). Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Nuværende suspensionsmekanisme
Forordning (EU) 2018/1806 (herefter ”visumforordningen”) fastlægger
hvilke tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved pas-
sage af Schengenområdets ydre grænser, og de tredjelande, hvis statsborgere
er fritaget for kravet herom. Visumforordningens artikel 8 giver mulighed for
midlertidigt at suspendere visumfritagelsen for statsborgere af disse lande.
Suspensionsmekanismen blev første gang indført i 2013
2
og blev efterføl-
gende revideret første gang i 2017,
3
hvorved bl.a. de mulige årsager til su-
spension blev udvidet, ligesom Kommissionen fik mulighed for at udløse su-
spensionsmekanismen på eget initiativ.
Den nuværende suspensionsmekanisme kan iværksættes over for et visumfrit
tredjeland, hvis en medlemsstat i en periode på to måneder sammenlignet med
samme periode i det forudgående år eller med de sidste to måneder, der gik
forud for gennemførelsen af visumfritagelsen for statsborgere fra det pågæl-
dende tredjeland, står over for følgende situationer:
En væsentlig stigning (dvs. en stigning på over 50 pct.) i antallet af
statsborgere fra det pågældende tredjeland, som nægtes indrejse eller
opholder sig på medlemsstatens område uden at have ret til det.
En væsentlig stigning (dvs. en stigning på over 50 pct.) i antallet af
asylansøgninger fra statsborgere fra det pågældende tredjeland, for
hvilket anerkendelsesprocenten er lav (dvs. en anerkendelsesprocent
på omkring 3 eller 4 pct.)
En svækkelse af samarbejdet om tilbagetagelse med det pågældende
tredjeland.
En stigning i risikoen for eller overhængende trussel mod den offent-
lige orden eller den indre sikkerhed i medlemsstaterne, navnlig en
2
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1289/2013 af 11. december 2013 om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere
skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis
statsborgere er fritaget for dette krav.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/371 af 1. marts 2017 om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være
i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere
er fritaget for dette krav (revision af suspensionsmekanismen).
Side
2/7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Grund - og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen
2782831_0003.png
væsentlig stigning i alvorlige strafbare handlinger i relation til stats-
borgere fra dette tredjeland.
For så vidt angår tredjelande, der har opnået visumfritagelse for de-
res borgere som følge af en dialog om visumliberalisering, mang-
lende overholdelse af de specifikke krav, der blev anvendt ved vur-
deringen af hensigtsmæssigheden af en visumfritagelse.
Initiativet til at udløse suspensionsmekanismen ligger hos både medlemssta-
terne og Kommissionen. Suspensionsmekanismen kan således udløses af en-
hver medlemsstat ved at meddele Kommissionen, at den inden for den oven-
for anførte relevante periode står over for de omfattede forhold, eller på Kom-
missionens eget initiativ.
Kommissionen underretter Rådet og Europa-Parlamentet, når der er grundlag
for at aktivere suspensionsmekanismen som følge af Kommissionens egen
vurdering eller på baggrund af en henvendelse fra en medlemsstat. Suspensi-
onsmekanismen aktiveres automatisk, hvis et simpelt flertal af medlemssta-
terne giver Kommissionen meddelelse om et eller flere af de ovenfor be-
nævnte situationer.
Kommissionen vedtager i første omgang en gennemførelsesretsakt om at ak-
tivere suspensionen af visumfriheden, som er midlertidig og gælder for 9 må-
neder. Ved udløbet af den første fase forlænges den med yderligere 18 måne-
der, såfremt de forhold, der førte til suspensionen, fortsat består. Hvis der ikke
efter 18 måneder kan findes en løsning på de forhold, som førte til suspensi-
onen, kan Kommissionen stille forslag om ændring af visumforordningen så-
ledes, at det pågældende tredjeland overføres permanent til listen over tredje-
lande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved indrejse i Schen-
genområdet.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. stk. 2, litra a, som
giver EU beføjelse til at vedtage foranstaltninger vedrørende den fælles poli-
tik for visa og andre tilladelser til kortvarigt ophold.
Forslaget er således fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Ifølge Protokol-
len om Danmarks stilling, som er knyttet til Lissabontraktaten, deltager Dan-
mark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
3/7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Grund - og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen
2782831_0004.png
Efter artikel 6 i protokollen deltager Danmark imidlertid fuldt ud ved foran-
staltninger, der udpeger de tredjelande, hvis statsborgere i henhold til visum-
forordningen skal være i besiddelse af visum ved passage af medlemsstater-
nes ydre grænser. Danmark deltager således i og er bundet af beslutninger
om, hvilke lande der fremover skal eller ikke skal visumfritages, samt af æn-
dringer til visumforordningen.
3. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at formålet med forslaget er at styrke og forbedre su-
spensionsmekanismen for bedre at kunne imødegå stigende migrations- og
sikkerhedsmæssige udfordringer. Med forslaget ønsker Kommissionen at
sikre, at de fordele, som visumfriheden har for EU’s medlemsstater, kan op-
retholdes ved at give medlemsstaterne bedre mulighed for at adressere irre-
gulær migration og de trusler mod EU's sikkerhed, som kan følge af visumfri
adgang til EU.
De vigtigste elementer i forslaget er følgende:
Udvidede grunde til at aktivere suspensionsmekanismen
Med forslaget udvides de grunde, der skal foreligge, for at suspensionsmeka-
nismen kan aktiveres.
For det første udvides den eksisterende grund til suspension i visumforord-
nings artikel 8, stk. 2, litra d, angående den offentlige orden og sikkerhed,
med henblik på i bestemmelsens ordlyd at dække trusler mod medlemsstater-
nes offentlige orden og sikkerhed som følge af ”hybride trusler”. Ifølge for-
slaget inkluderer dette begreb bl.a. situationer med statsstøttet instrumentali-
sering af migranter med henblik på at destabilisere eller undergrave samfun-
det og centrale institutioner i det pågældende medlemsstat.
4
Ud over de eksisterende grunde, der kan begrunde suspension, indfører for-
slaget to yderligere grunde.
Der indføres en ny grund til suspension i forslagets artikel 8a, stk. 1, litra e,
hvorefter anvendelsen i et visumfrit tredjeland af en ordning for tildeling af
statsborgerskab til investorer, uden at investorerne har en reel tilknytning til
4
Forslaget anfører endvidere, at begrebet er
defineret i den fælles meddelelse til Europa-Parlamentet
og Rådet: Fælles ramme for imødegåelse af hybride trusler
Den Europæiske Unions indsats
(JOIN(2016) 18 endelig) og fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økono-
miske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Reaktion på statsstøttet instrumentalisering af migranter
ved EU's ydre grænser (JOIN(2021) 32 endelig).
Side
4/7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Grund - og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen
2782831_0005.png
det pågældende tredjeland, til gengæld for forud fastsatte betalinger eller in-
vesteringer i tredjelandet, kan medføre suspension af visumfritagelsen over
for dette tredjeland. Formålet sigter herved på at adressere de ordninger for
tildeling af statsborgerskab til investorer, som i øjeblikket anvendes af en
række visumfrie tredjelande. Ifølge Kommissionen reklamerer de pågæl-
dende tredjelande ofte med muligheden for visumfri adgang til EU for tred-
jelandsinvestorer, der ellers ville være visumpligtige. Disse ordninger udgør
således en betydelig migrations- og sikkerhedsmæssig risiko, herunder i for-
hold til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, idet de muliggør en
omgåelse af Schengenvisumproceduren og dertilhørende kontrol for så vidt
angår individer, der ellers ville være underlagt denne. Kommissionen gør gæl-
dende, at visumfri adgang til EU ikke bør anvendes som et redskab af tredje-
lande til at sikre sig udenlandske investeringer.
Der tilføjes endvidere en ny grund til suspension i forslagets artikel 8a, stk. 1,
litra f, hvorefter suspensionsmekanismen kan aktiveres i tilfælde, hvor der
foreligger risici for irregulær migration fra et visumfrit tredjeland, som ikke
har tilpasset sin visumpolitik til EU’s visumpolitik. Ifølge forslaget sigter
denne suspensionsgrund navnlig på tilfælde, hvor der på baggrund af det på-
gældende tredjelands geografiske nærhed til EU foreligger en risiko for en
væsentlig stigning i antallet af øvrige tredjelandsstatsborgere, der indrejser på
irregulær vis på medlemsstaternes område fra det pågældende tredjeland.
Endelig fremgår det af forslaget, at såfremt en aftale om visumfritagelse for
kortvarige ophold indgået mellem EU og et visumfrit tredjeland indeholder
bestemmelser om andre forhold eller procedurer, der kan føre til eller regule-
rer suspension af den i aftalen fastsatte visumfrihed, bør disse bestemmelser
finde anvendelse frem for de suspensionsgrunde, der fremgår af forslaget.
For så vidt angår de nye årsager til suspension, som foreslås indført, så kan
aktiveringen af suspensionsmekanismen på baggrund af disse alene ske på
Kommissions initiativ, og således ikke på en medlemsstats initiativ via en
meddelelse til Kommissionen, som er tilfældet ved de eksisterende suspensi-
onsgrunde.
Større fleksibilitet i aktivering af mekanismen
Med forslaget indføres en større fleksibilitet i forhold til vurderingen af, hvor-
når de omstændigheder, der kan aktivere suspensionsmekanismen, foreligger.
Side
5/7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Grund - og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen
2782831_0006.png
Den referenceperiode på to måneder, som skal anvendes i vurderingen af, om
der foreligger suspensionsbegrundede grunde, ændres således, at den i forsla-
get angives til at være mindst to måneder. Med forslaget vil der således blive
mulighed for at kigge på længere perioder og tendenser, når det skal fastslås,
om der foreligger forhold, der kan begrunde suspension.
Som nævnt ovenfor kan den nuværende suspensionsmekanisme aktiveres i
tilfælde af en væsentlig stigning i irregulær migration, asylansøgninger med
lav anerkendelsesprocent eller alvorlige strafbare handlinger, som i visumfor-
ordningens angives som en stigning på over 50 pct. Forslaget viderefører
denne ordning, men indfører tillige i bestemmelsen, at Kommissionen kan
foretage en konkret vurdering i individuelle sager. Kommissionen kan således
fravige kravet på over 50 pct., såfremt den finder, at en lavere eller højere
tærskel skal finde anvendelse i det konkrete tilfælde. Kommissionen anfører
i forslaget, at den ved denne vurdering bl.a. vil skulle tage hensyn til det fak-
tiske antal af migranter, grundløse asylansøgninger eller strafbare handlinger,
og ikke blot den procentvise stigning, herunder indvirkningen af dette antal
på de berørte medlemsstaters generelle migrationssituation, asylsystemer el-
ler interne sikkerhed, samt relevante data, rapporter og indberetninger fra den
pågældende medlemsstat.
Forslaget indfører ligeledes mulighed for, at Kommissionen i forhold til asyl-
ansøgninger med lav anerkendelsesprocent, som i forlaget forstås som under
4 pct., kan anvende en højere tærskel end de 4 pct. Kommissionen vil herved
skulle tage hensyn til de samme omstændigheder som ovenfor angivet.
Forlænget suspensionsprocedure
Varigheden af den nuværende suspensionsprocedure, hvor visumfritagelsen
er midlertidigt suspenderet, er 27 måneder og er inddelt i to faser på henholds-
vis 9 og 18 måneder. Med forslaget forlænges de to faser til henholdsvis 12
og 24 måneder (36 måneder i alt). Kommissionen angiver, at dette har til for-
mål at give passende tid til drøftelser og forhandlinger med det pågældende
tredjeland om at finde en løsning på de omstændigheder, der udløste visum-
suspensionen, før tredjelandet eventuelt vil skulle flyttes permanent til listen
af lande, der stilles visumkrav overfor.
Med forslaget indføres også en særlig hasteprocedure, hvorefter den gennem-
førelsesretsakt, som suspenderer visumfritagelsen, i særligt hastende tilfælde
kan træde i kraft med det samme. Ifølge forslaget sigter denne procedure
navnlig på situationer med massetilstrømning af tredjelandsstatsborgere, der
indrejser i EU på irregulær vis via et visumfrit tredjeland.
Side
6/7
UUI, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Grund - og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2018/1806 for så vidt angår revision af suspensionsmekanismen
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Der
ses ikke at foreligge oplysninger om, hvornår Europa-Parlamentet forventes
at behandle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet henvist til følgende:
”Suspensionsmekanismen som fastsat i forordning (EU) 2018/1806 udgør en
integrerende del af EU's fælles visumpolitik. Målet om at styrke denne meka-
nisme kan kun nås ved handling på EU-plan, nemlig ved en ændring af for-
ordningen. Medlemsstaterne kan ikke handle enkeltvis for at nå det politiske
mål.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige eller økonomi-
ske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 14. november 2023.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser generelt positiv på forslaget, navnlig at styrke suspensions-
mekanismen og gøre den mere anvendelig i praksis.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
7/7