Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2765424_0001.png
Notat
Redegørelse vedr. IMFC-møder 13.-14. oktober 2023
Den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC), som er den rådgi-
vende ministerkomité for den Internationale Valutafond (IMF), afholder møde 13.-
14. oktober 2023 i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens årsmøder i Marra-
kesh 9.-15. oktober 2023.
IMFC-mødet vil blive ledet af Spaniens vicestatsminister og økonomiminister, Na-
dia Calviño, som er komitéens formand. Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds, som
Danmark er en del af, vil på mødet i IMFC være repræsenteret ved den finske fi-
nansminister, Riikka Purra, der på mødet vil afgive indlæg på vegne af valgkredsen
med afsæt i en fælles skriftlig nordisk-baltisk erklæring til IMFC.
Udviklingen i verdensøkonomien
13. oktober 2023
IMF vurderer i oktober-udgaven af World Economic Outlook 2023, at den globale
økonomi befinder sig i en tid med stor usikkerhed.
Den globale BNP-vækst ventes ifølge IMF at falde fra 3,5 pct. i 2022 til 3,0 pct. i
2023 og 2,9 pct. i 2024, hvilket er en nedjustering på 0,1 pct.-point i 2024 fra
IMF’s
seneste prognoseopdatering i juli 2023. Nedjusteringen afspejler bl.a. en forværret
situation på det kinesiske ejendomsmarked. Den lavere vækst i skal også set på bag-
grund af effekten af højere renter som følge af pengepolitiske stramninger for at
dæmpe inflationen. Den globale vækst forventes på mellemlangt sigt at ligge på 3,1
pct. om året, hvilket er det laveste i flere årtier, og udsigten, til at udviklingslande
kan indhente forskellene i levestandarder, er svag.
Den globale inflation forventes at falde fra 8,7 pct. i 2022 til 6,9 pct. i 2023 og 5,8
pct. i 2024, hvilket er en opjustering på 0,6 pct.-point i 2024 ift. juli-prognosen.
Generelt ventes inflationen ikke at komme tilbage til målsætningen om inflation på
2 pct. før tidligst i 2025. Inflationen i euroområdet ventes at udgøre 5,6 pct. i 2023
og 3,3 pct. i 2024, mens der for USA skønnes inflation på 4,1 pct. i 2024 og 2,8 pct.
i 2024.
I de avancerede økonomier ventes væksten af falde fra 2,6 pct. i 2022 til 1,5 pct. i
2023 og 1,4 pct. i 2024, hvilket er uændret i 2023 og 2024 i forhold til juli-progno-
sen.
I euroområdet ventes BNP-væksten at aftage fra 3,3 pct. i 2022 til 0,7 pct. i 2023
for derefter at stige til 1,2 pct. i 2024 (nedjusteret med hhv. 0,2 og 0,3 pct.-point i
2023 og 2024 i forhold til juli-prognosen). IMF forventer, at Tysklands BNP-vækst
vil aftage fra 1,8 pct. i 2022 til -0,5 pct. i 2023 for derefter at stige til 0,9 i 2024
(nedjusteret med hhv. 0,2 og 0,4 pct.-point i 2023 og 2024). Frankrigs BNP-vækst
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2023
2765424_0002.png
Side 2 af 7
skønnes at aftage fra 2,5 pct. i 2022 til 1,0 pct. i 2023 for derefter at stige til 1,3 pct.
i 2024 (opjusteret med 0,2 pct.-point i 2023 og uændret i 2024). For Italien vurderes
BNP-væksten at aftage fra 3,7 pct. i 2022 til 0,7 pct. i 2023 og 2024 (nedjusteret
med hhv. 0,4 og 0,2 pct.-point i 2023 og 2024). For Spanien ventes væksten af aftage
fra 5,8 pct. i 2022 til 2,5 pct. i 2023 og 1,7 pct. i 2024 (uændret i 2023 og nedjusteret
med 0,3 pct.-point i 2024).
Tabel 1
Skøn for BNP-vækst fra IMF's World Economic Outlook-rapport, oktober 2023
Vækstprognose
oktober 2023
Pct.
Verden
Avancerede økonomier
USA
Euroområdet
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Japan
Storbritannien
Danmark
Sverige
Finland
Norge
Vækstmarkeder og udvik-
lingsøkonomierne
Rusland
Kina
Indien
Brasilien
2022
3,5
2,6
2,1
3,3
1,8
2,5
3,7
5,8
1,0
4,1
2,7
2,8
1,6
3,3
4,1
-2,1
3,0
7,2
2,9
2023
3,0
1,5
2,1
0,7
-0,5
1,0
0,7
2,5
2,0
0,5
1,7
-0,7
-0,1
2,3
4,0
2,2
5,0
6,3
3,1
2024
2,9
1,4
1,5
1,2
0,9
1,3
0,7
1,7
1,0
0,6
1,4
0,6
1,0
1,5
4,0
1,1
4,2
6,3
1,5
Ændring ift. juli
2023
1
2023
0,0
0,0
0,3
-0,2
-0,2
0,2
-0,4
0,0
0,6
0,1
-
-
-
-
0,0
0,7
-0,2
0,2
1,0
2024
-0,1
0,0
0,5
-0,3
-0,4
0,0
-0,2
-0,3
0,0
-0,4
-
-
-
-
-0,1
-0,2
-0,3
0,0
0,3
Ændring ift. april
2023
2
2023
0,2
0,2
0,5
-0,1
-0,4
0,3
0,0
1,0
0,7
0,8
1,7
-0,2
-0,1
0,2
0,1
1,5
-0,2
0,4
2,2
2024
-0,1
0,0
0,4
-0,2
-0,2
0,0
-0,1
-0,3
0,0
-0,4
0,4
-0,4
-0,3
-1,0
-0,2
-0,2
-0,3
0,0
0,0
Anm.: (1) Ændring (pct.-point) i forhold til World Economic Outlook Update, juli 2023. (2) Ændring (pct.-point) i forhold til World Eco-
nomic Outlook, april 2023.
Kilde: World Economic Outlook, oktober 2023 og World Economic Outlook, april 2023.
IMF vurderer, at BNP-væksten i USA vil være uændret med 2,1 pct. i både 2022 og
2023 for derefter at falde til 1,5 pct. i 2024 (opjusteret med hhv. 0,3 og 0,5 pct.-
point i 2023 og 2024).
I Storbritannien ventes BNP-væksten at falde fra 4,1 pct. i 2022 til 0,5 og 0,6 pct. i
2023 og 2024 (opjusteret med 0,1 pct.-point i 2023 og nedjusteret med 0,4 pct.-
point i 2024).
For vækstmarkeder og udviklingsøkonomierne forventes en vækst på 4,0 pct. i 2023
og 4,0 pct. i 2024 (uændret for 2023 og nedjusteret med 0,1 procentpoint for 2024).
I Kina ventes væksten ifølge IMF at stige fra 3,0 pct. i 2022 til 5,0 pct. i 2023 for
herefter at aftage til 4,2 pct. i 2024 (nedjusteret med hhv. 0,2 og 0,3 pct.-point i 2023
og 2024).
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2023
2765424_0003.png
Side 3 af 7
Risici
IMF vurderer, at det globale risikobillede er mere balanceret, end det var i foråret.
Det tilskrives aftalen om USA's budget samt både
Schweiz’ og USA's ageren i
for-
bindelse med uroen i deres respektive banksektorer. Risikoen for en såkaldt
”hård
økonomisk landing”
med en betydelig nedgang i den økonomiske aktivitet efter en
periode med vækst, er faldet. Dog præger bekymringer over det fortsatte høje inf-
lationsniveau og risikoen for svagere vækst stadig risikobilledet. Geopolitiske og
klimamæssige chok kan føre til yderligere prisstigninger på fødevarer og energi, li-
gesom geopolitisk fragmentering kan begrænse frihandel og lede til øget prisvolati-
litet og komplicere den grønne omstilling. Højere renter øger problemerne med
servicering af gæld blandt lavindkomstlande.
Den globale økonomisk-politiske
dagsorden, herunder IMF’s rolle
Drøftelserne på IMFC-mødet ventes at tage afsæt i den halvårlige synteserapport
(”Global
Policy Agenda”)
fra IMF’s administrerende direktør, Kristalina Georgieva.
Synteserapporten sammenfatter vurderingerne og anbefalingerne fra IMF’s centrale
bilaterale og multilaterale overvågningsrapporter
1
og udstikker prioriteterne for
IMF’s arbejde.
Overskriften for synteserapporten er
”Building Shared Prosperity and Collective Resili-
ence”
(Opbygning af fælles velstand og kollektiv modstandsdygtighed). Drøftelserne
i IMFC ventes hovedsageligt at fokusere på håndteringen af de økonomiske udfor-
dringer, som præger verdensøkonomien. Navnligt udsigterne til svag vækst på kort
og mellemlang sigt samt nedbringelse af inflationen. Der ventes endvidere fokus på
håndtering af fælles globale udfordringer, særligt i forhold til klimaforandringer, og
behovet for styrket multilateralt samarbejde trods stigende geopolitisk fragmente-
ring. Der ventes fokus på IMF’s rolle som centralt placeret global institution mhp.
at sikre, at IMF kan understøtte den globale økonomiske og finansielle stabilitet og
hjælpe landene med at håndtere akutte og langsigtede udfordringer i en verden præ-
get af øget usikkerhed,
jf. nedenfor.
Politiske prioriteter
IMF vurderer at de centrale politiske prioriteter bl.a. bør være at bevare makroøko-
nomisk stabilitet, genopbygge det økonomiske råderum til krisehåndtering, accele-
rere vækstorienterede reformer, der bidrager til den grønne omstilling og øget ar-
bejdsudbud, og fokusere internationalt samarbejde på at styrke det globale finan-
sielle sikkerhedsnet og rammerne for gældshåndtering. En afslutning på Ruslands
krig i Ukraine opfattes som den mest effektfulde måde at skabe økonomisk vækst
og modstandsdygtighed.
For så vidt angår
pengepolitikken
bør fokus være på at fastholde den stramme penge-
politiske kurs for at genskabe prisstabilitet. IMF bemærker, at centralbankerne bør
undgå at lempe pengepolitikken for tidligt og før, at der er tydelige tegn på, at det
underliggende prispres køler af. Fastholdelsen af de pengepolitiske stramninger er
1
World Economic Outlook, Global Financial Stability Report og Fiscal Monitor.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2023
Side 4 af 7
ifølge IMF afgørende for at fastholde inflationsforventningerne på lang sigt. De
primære overvejelser for centralbankerne ift. pengepolitikken ligger i at afveje om-
kostningerne ved at fastholde den stramme pengepolitik for længe ift. omkostninger
ved at lempe pengepolitikken for tidligt.
Finanspolitikken
skal ifølge IMF normaliseres og styres af hensynet til finanspolitisk
holdbarhed. En strammere finanspolitik vil både bidrage til at nedbringe den høje
inflation nu samtidig med, at mange lande har brug for at stramme finanspolitikken,
så der skabes manøvrerum til at føre ekspansiv finanspolitik i fremtiden. Fsva. ek-
spansive finanspolitiske tiltag skal de være målrettede og fokusere de mest sårbare
husholdninger for at begrænse de skadelige virkninger af højere energi- og fødeva-
repriser.
IMF’s rolle
IMF spiller en central rolle i at understøtte landene i håndteringen af de aktuelle
udfordringer. Det er ifølge IMF afgørende, at institutionen fortsat kan tilpasse sig
de skiftende globale rammer, og at man har de tilstrækkelige redskaber til effektivt
at kunne støtte IMF-landene i at navigere gennem en global økonomi udsat for
chok. Det gælder i forhold til IMF’s overvågning og målrettede
økonomisk-politi-
ske anbefalinger til landene, sikring af fortsat relevante og effektive udlånsinstru-
menter for kriseramte lande samt understøttelse af lande udfordret af høje gældsni-
veauer.
IMF står parat til at yde
låneassistance
til at understøtte lande, som er ramt af konse-
kvenserne af krigen i Ukraine. Ligesom IMF under Covid-19-pandemien ydede be-
tydelig finansiel assistance til kriseramte lande, særligt via IMF’s særlige kortfristede
nødlånsfaciliteter, står IMF klar til at understøtte landene i lyset af de nye udfor-
dringer. Mens de almindelige flerårige låneprogrammer understøttet af konditiona-
liteter fortsat udgør IMF’s primære instrument til at understøtte lande i deres tilpas-
ning og genskabelse af makrofinansiel stabilitet, er der ifølge IMF behov for lø-
bende at sikre, at udlånsinstrumenterne fortsat er passende i forhold til at kunne
håndtere landes potentielt øgede finansieringsbehov i tider med stor ustabilitet.
IMF-fonden for modstandsdygtighed og bæredygtighed (Resilience
and Sustainability
Trust, RST),
der operationaliseredes i 2022, udgør ifølge IMF en vigtig tilføjelse til
IMF’s samlede udlånsværktøjskasse med henblik på finansielt at kunne støtte sår-
bare lande i at styrke deres modstandsdygtighed over for økonomiske chok. Aktuelt
er mere end 40 mia. USD allerede lovet til RST. Opfyldelse af disse tilsagn om
bidrag til RST samt nye tilsagn fra flere lande vil være essentielt for at sikre fondens
evne til at understøtte implementeringen af sunde politikker og fungere som kata-
lysator for yderligere finansiering.
IMF betoner, at finansiel assistance til de mest sårbare lande, ikke mindst lavind-
komstlande, forudsætter øgede ressourcer
til IMF’s særlige fond for fattigdomsre-
duktion og vækst (Poverty
Reduction and Growth Trust, PRGT),
der yder lån til lavind-
komstlande på særligt favorable vilkår. IMF opfordrer således de økonomisk stærke
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2023
Side 5 af 7
IMF-lande til at yde nye donor- og lånebidrag til PRGT. Med finansloven for 2023
planlægger Danmark at yde 1) nyt supplerende lånebidrag til PRGT på 150 mio.
SDR (ca. 1,4 mia. kr.) oven i de nuværende lån på 800 mio. SDR (ca. 7,4 mia. kr.)
og 2) nyt donorbidrag til PRGT i 2023 på 90 mio. kr. som del af et toårigt bidrag
på 180 mio. kr. mhp. at bidrage til finansieringen af PRGT-fondens udlån til lav-
indkomstlande på meget favorable vilkår.
Håndtering af
akutte gældsudfordringer eller stor risiko herfor
udgør en stigende udfor-
dring for mere end 60 pct. af lavindkomstlandene og mere end 25 pct. af vækstøko-
nomierne. IMF vil spille en central rolle i forhold til at understøtte rettidige, effek-
tive og velkoordinerede gældsrestruktureringer via G20/Parisklubbens fælles
ramme for gældshåndtering. Samtidig vil IMF søge at udvide koordinationen mel-
lem kreditorer til de gældsplagede mellemindkomstlande, som ikke er omfattet af
G20/Parisklubbens fælles ramme for gældshåndtering, og fremme øget global kon-
sensus mellem gældstyngede lande, kreditorer (private og officielle) og de internati-
onale finansielle institutioner om passende måder at håndtere gældsudfordringer.
IMF vil gøre brug af sin styrkede ramme for gældsholdbarhedsanalyser til at adres-
sere gældsudfordringer og -gennemsigtighed samt styrke vurderingerne af sårbar-
heder og risici i landenes gældssituation.
Endelig vil gennemførelse af en
reform af IMF’s kvoter og stemmer
(16. kvotegennem-
gang) senest i december 2023 være vigtig for at sikre, at IMF forbliver stærk, kvo-
tebaseret og velkapitaliseret og for at
styrke IMF’s legitimitet.
Danske holdninger
Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds’
skriftlige erklæring til IMFC-mødet
ventes
bl.a. at lægge vægt på følgende:
De nordisk-baltiske lande fordømmer på det kraftigste
Ruslands uprovokerede og
uforsvarlige krig mod Ukraine,
som er et groft brud på international ret og FN-
pagten, og som har forårsaget uanede mængder af pinsel, død og ødelæggelse.
De nordisk-baltiske lande beder Rusland om øjeblikkeligt at trække alt sit militær
ud af Ukraine, respektere de anerkendte grænser og stoppe krigen. De nordisk-
baltiske lande fordømmer Ruslands suspendering af kornaftalen, som yderligere
underminerer de globale fødevaremarkeder. De nordisk-baltiske lande står
urokkeligt bag Ukraine og dets folk, med politisk, militær og økonomisk bistand,
så længe det kræves, og opfordrer til
IMF’s
fortsatte fokus på Ukraines langsig-
tede genopbygning og indlemmelse i EU.
De nordisk-baltiske lande går ind for multilateralisme og åben handel og støtter
kraftigt IMF's rolle i centrum for det globale finansielle sikkerhedsnet. De nor-
disk-baltiske lande finder en bevaring af den regelbaserede internationale øko-
nomiske orden afgørende i lyset af risikoen for geopolitisk fragmentering, som
kan have store omkostninger, særligt for små åbne økonomier og udviklings-
lande.
De nordisk-baltiske lande understreger vigtigheden af, at IMF konsekvent gen-
nemfører sin klimastrategi for at støtte medlemmerne i at fremskynde den
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2023
Side 6 af 7
grønne omstilling og mindske klimarisici. De globale og nationale ambitioner
skal hæves, og indsatsen bør fremskyndes betydeligt for at nå målene om netto-
nul-emissioner inden 2050. Særligt vigtigt inkluderer dette en opfordring til
yderligere brug af globale CO2-afgifter som et nøgleelement for at reducere ud-
ledningen.
Høj offentligt gæld fortsætter med at være en bekymring, især i lavindkomst-
lande. De nordisk-baltiske
lande bifalder fremskridtene under ”Global
Sovereign
Debt Roundtable”,
som har hjulpet med at facilitere gensidig forståelse af udfor-
dringer, der forhindrer omlæggelse af gæld. De nordisk-baltiske lande støtter
IMF’s forslag om at accelerere implementeringen af
G20/Parisklubbens fælles
ramme for gældshåndtering samt initiativer, der forbedrer gennemsigtighed ved-
rørende gæld.
De nordisk-baltiske lande byder den virkningsfulde kampagne velkommen, der
har hjulpet til at komme tættere på målsætningen for midler til
”Resilience
and
Sustainability trust”
(RST)
og ”Poverty
Reduction and Growth Trust”
(PRGT).
Derud-
over fremhæves vigtigheden af, at man sikrer og leverer på nødvendige subsidie-
og låne-ressourcer i begge fonde. Lande i den nordisk-baltiske valgkreds er be-
tydelige bidragsydere til IMF’s arbejde i sårbare-
og lavindkomstlande gennem
PRGT og RST. De nordisk-baltiske lande opfordrer til yderligere bidrag fra do-
nerer med et fokus på en ordentligt byrdefordeling for at lukke hullerne i den
nuværende finansiering.
Den globale økonomi har vist sig modstandsdygtig, og inflationspresset er lettet
i mange lande som følge af de pengepolitiske stramninger. Imidlertid er den
globale inflation fortsat for høj, hvilket kalder på en fortsat stram pengepolitik.
Samtidig skal de politiske beslutningstagere være opmærksomme på udviklingen
og risici for den finansielle stabilitet som følge af strammere finansielle vilkår,
både på kort og mellemlangt sigt. Finanspolitikken bør sigte efter at genopbygge
buffere, grundet usikkerheden om den fremtidige udvikling, samt understøtte
nedbringelsen af inflationen og gæld. De offentlige finansers holdbarhed bør
understøttes af strukturreformer for at øge vækstpotentialet.
Finansiel uro tidligere i år har understreget vigtigheden af effektiv regulering og
overvågning. De nordiske-baltiske
lande byder IMF’s analyse af begivenhederne
og de indledende skridt, der er taget af
”Financial
Stability Board”
(FSB), velkom-
men. For at sikre at risici inddæmmes, er det vigtigt at implementere de refor-
mer, man blev enige om umiddelbart efter finanskrisen.
De nordisk-baltisk lande understreger vigtigheden af IMF's overvågnings- og
kapacitetsudviklingsaktiviteter i forbindelse med de svære politiske beslutninger,
som mange lande står foran. Man inviterer IMF til at komme med anbefalinger
til, hvordan bæredygtig vækst sikres, samtidig med at inflationen holdes nede, at
risici i forbindelse med øget fragmentering inddæmmes, og den regelbasserede
internationale orden bevares. De nordisk-baltiske
lande sætter pris på IMF’s an-
befaling vedrørende samspillet mellem pengepolitikken og finanspolitikken i
den nuværende kontekst med høj inflation og en svag økonomisk udsigt på mel-
lemlangt sigt.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2023
Side 7 af 7
De nordisk-baltiske lande takker IMF for den senest gennemførte regionale tek-
niske assistance-øvelse på hvidvask- og antiterrorbekæmpelses-området sam-
men med de 8 nordisk-baltiske lande. Projektet var det første af sin slags og skal
sikre bekæmpelse af hvidvask samt øge effektiviteten af hvidvask- og terrorbe-
kæmpelse, både på lande- og regionalt niveau. De nordisk-baltiske lande håber,
at erfaringen fra projektet kan være brugbar for andre lande og bidrage til den
kommende gennemgang i IMF af hvidvask- og terrorbekæmpelsesstrategien.
Begrænsningen af uligheden mellem kønnene globalt vil medføre markante for-
dele. De nordisk-baltiske lande understreger vigtigheden af at støtte kvinders
rettigheder globalt, da udviklingen går for langsomt, og ligestillingen mellem
kønnene flere steder er blevet forværret. De nordisk-baltiske
lande støtter IMF’s
strategi om at integrere ligestilling i IMF’s
kerneaktiviteter, heriblandt policy an-
befalinger.
IMF’s stærke udlånsværktøjskasse med passende betingelser, tabsværn og bære-
dygtighedsvurderinger af landes gæld er til gavn for medlemmerne. Tiltag, der
bidrager til god governance, og som reducerer korruption, er nøgleelementer i
IMF’s
arbejde. IMF’s program for Ukraine er et godt eksempel på,
at det er
muligt selv under meget svære betingelser. De nordisk-baltiske lande støtter i
høj grad den ambitiøse plan om at give mere teknisk assistance til Ukraine i
overensstemmelse med programmets målsætninger. IMF skal forblive fleksibel
i sin hjælp til kriseramte medlemmer i overensstemmelse med sit mandat. De
nordisk-baltiske lande ser frem til revisionen af
IMF’s udlånsfaciliteter
for at
forbedre robustheden og den effektive, midlertidige og målrettede brug af disse
instrumenter.
De nordisk-baltiske lande arbejder for at
gennemføre en revision af IMF’s kvo-
ter og stemmer og fortsætte processen med IMF's styringsreform i forbindelse
med den 16. revision af kvoterne inden for den aftalte tidsplan. Den nuværende
størrelse af IMF's samlede ressourcer vurderes tilstrækkelig på kort og mellem-
lang sigt. Der støttes op om en
forøgelse af IMF’s kvoteressourcer,
som både
vil styrke kvoternes primære rolle i IMF's ressourcer og håndtere landes under-
repræsentation IMF som defineret ved den nuværende kvoteformel (for be-
stemmelse af landes kvote- og stemmeandele), men man er ligeledes åben for et
kompromis, som sikrer,
at IMF’s samlede ressourcer som minimum fastholdes.
Den nuværende kvoteformel fungerer godt, afspejler en omhyggelig balance
mellem forskellige mål og opfylder målet om at kunne ligge til grund for en
omfordeling af landenes kvoteandele i IMF.