Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2773677_0001.png
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Årsberetning 2022-2023
Årsberetningen fra læreruddannelsens censorformandskab findes på hjemmesiden:
laerercensor.dk
Beretningen omfatter perioden fra den 1. september 2022 til den 31. august 2023, hvilket betyder, at
alle omtalte eksamener er afviklet før påbegyndelsen af læreruddannelsens nye bekendtgørelse
(BEK
LU23),
hvorved regelgrundlag og eksamensform knytter an til LU13
(BEK LU13).
Antallet af eksamensbegivenheder i perioden er 1699 og antallet af eksaminerede studerende er
20538. Der er indgivet 1676 censorrapporter, hvilket svarer til, at der foreligger en rapport fra 98,6
% af uddannelsens eksamener. Censorrapporterne indeholder både kvantitative og kvalitative data,
hvor censorerne fagligt vurderer og begrunder forhold af betydning for læreruddannelsens faglige
kvalitet, som den viser sig ved eksamen. Censorer forholder sig i rapporterne ligeledes til forhold af
betydning for eksamensafvikling.
Censorrapporterne vidner overordnet om tilfredshed med uddannelsens faglige kvalitet og med
gennemførelsen af delprøver og eksamen. De kvalitative besvarelser uddyber og nuancerer de
statistiske data og påpeger forhold, som det er værd at være opmærksom på i forhold til
uddannelsens faglige kvalitet og ikke mindre forpligtelsen til at værne om de studerendes
retssikkerhed.
De vigtigste opmærksomhedsområder i årsberetningen 2023:
For fjerde år i træk er det teknisk ikke lykkedes uddannelsesinstitutionerne at videregive valide
karakterstatitikker, så disse væsentlige data indgår desværre ikke i censorformandskabets
årsberetning.
For uddannelsens fire faglige grundelementer er følgende fremhævet som særlige
opmærksomhedspunkter i 2022-2023:
Lærerens grundfaglighed:
Pædagogik og lærerfaglighed: Stærkere faglig kvalitet, både i dybden og bredden, af hvert enkelt
kompetenceområde efterlyses også i år af en række censorer i fagområdet. Desuden er der behov for
at stramme op på eksamenskravene med henblik på at sikre en ensartet behandling og retfærdig
bedømmelse af de studerende. Nogle studerende møder eksempelvis til eksamen uden at have
opfyldt kravet om et beskrevet undervisningsforløb.
Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab: Der er behov for at styrke de studerendes
skriftlighed og for en del studerendes vedkommende gælder det, at de har udfordringer med basale
færdigheder i forhold til retskrivning, litteratursøgning og akademisk arbejdsform.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Årsberetning 2022-2023 fra Censorformandskabet for læreruddannelsen
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Undervisningsfag:
Generelt er der positive tilbagemeldinger fra censorerne vedr. den faglige kvalitet ved prøverne.
Nogle studerende har dog bekymrende svage håndværksmæssige og faglige kompetencer. Det
nævnes særligt i fagene håndværk og design, musik, tysk og natur/teknologi. Dette kan måske
skyldes et faldende indgangsniveau til studiet, hvorved de studerendes forudsætninger fra starten er
svage og kan være vanskelige at løfte i den tid, faget har til rådighed i uddannelsen. Censorerne i
særligt dansk og engelsk bemærker, at tidsrammen til både at bedømme indhold og sprog i to
skriftlige delprøver er utilstrækkelig.
Praktik:
Samarbejdet mellem læreruddannelsen og skolen vurderes som et centralt sted i den studerendes
uddannelse, hvor koblingen mellem teori, praksis, uddannelse og profession har mulighed for at
finde sted. Dog er der fortsat udfordringer i forhold til praktiklærerens deltagelse ved eksamen og
derfor brug for efteruddannelse af praktiklærere.
Professionsbachelorprojektet:
Bachelorprojektets faglige kvalitet og prøveform vurderes af censorerne meget positivt. En del
censorer er optagede af, hvilke indholdsområder, der vil blive vægtet i den nye lærerfaglige
bacheloreksamen, som endnu kun er sparsomt beskrevet i den nationale studieordning.
Generelle forhold:
Eksamensafvikling: Censorformandskabet konstaterer, at forholdt mellem eksterne og interne
censorer, som lader sig allokere, følger et kendt mønster, hvor gruppen af eksterne censorer
varetager langt de fleste censuropgaver. Tidspres og logistik i henhold til arbejdstilrettelæggelse
synes for de interne censorer at stå i vejen for mulighed for at påtage sig censur.
Censorformandskabet takker for et godt samarbejde med Uddannelses- og forskningsstyrelsen,
Læreruddannelsens ledernetværk, censorsekretariatet, studieadministrationerne og ikke mindst
censorerne for arbejdet med censur og censorrapporter.
Venlig hilsen
På vegne af Censorformandskabet for læreruddannelsen
Benedikte Vilslev Petersen
Aarhus, den 26. oktober 2023