Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2838758_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
RÅDETS HENSTILLING om forbedring af forskningssikkerheden
KOM (2024) 26
1. Resumé
Europa-Kommissionen (KOM) har ved KOM (2024) 26 af 24. januar 2014 (dansk
sprogversion den 19. februar 2024) præsenteret sit forslag til rådshenstilling om
forbedring af forskningssikkerheden.
Formålet med forslaget til henstilling er at hjælpe medlemsstater, herunder de vi-
deregående uddannelsesinstitutioner og forskningsorganisationer, både offentlige
og private, med at håndtere sikkerhedsrisici i forbindelse med forskning. Dette
med henblik på, at aktiviteter inden for forskning, innovation og videregående ud-
dannelse ikke misbruges eller indfanges på en måde, der på sigt påvirker EU's og
medlemsstaternes sikkerhed eller er uetiske.
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici og
dilemmaer. Regeringen støtter et stærkere fokus på forskningssikkerhed, og Unio-
nens strategiske interesser i internationalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Internationalt samarbejde bør dog fortsat have som mantra "så åbent som muligt,
så lukket som nødvendigt".
Regeringen finder, at den nuværende balance i henstillingen i forhold til åbenhed
og påpasselighed er tilfredsstillende. Regeringen understreger, at eksisterende
strukturer i videst udstrækning skal anvendes i forhold til afrapportering og monito-
rering. Dette gør sig ligeledes gældende for et eventuelt europæisk ekspertisecen-
ter for forskningssikkerhed, som bør struktureres omkring eksisterende rammer og
aktiviteter til at understøtte medlemsstaterne med rådgivning og ekspertise.
Endelig bemærker regeringen, at henstillingen vurderes at flugte godt med det
danske arbejde i regi af Udvalg om retningslinjer for internationale forsknings- og
innovationssamarbejde (URIS).
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 24. januar 2024 pakken for økonomisk
sikkerhed. Pakken har til formål at understøtte EU's økonomiske sikkerhed, samti-
dig med at åbenheden for handel, investeringer og forskning i EU opretholdes i
overensstemmelse med den europæiske strategi for økonomisk sikkerhed fra juni
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Den 14. marts 2024
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om rådshenstilling om forskningssikkerhed, fra uddannelses- og forskningsministeren
2838758_0002.png
2023. Pakken indeholder 1) En meddelelse om den økonomiske sikkerhedsstra-
tegi, 2) forslag til revideret investeringsscreeningsforordning, 3) hvidbog om ek-
sportkontrol, 4) hvidbog om udgående investeringer, 5) hvidbog om forskning og
udvikling inden for teknologier med dobbelt anvendelse og 6) rådshenstilling om
forskningssikkerhed. Rådets henstilling om forbedring af forskningssikkerheden
(KOM (2024) 26 af 24. januar 2014) (dansk sprogversion den 19. februar 2024) re-
præsenterer pakkens fokus på beskyttelse som led i at opnå økonomisk sikker-
hed. Der udarbejdes særskilte grund- og nærhedsnotater for pakkens elementer.
Europa-Kommissionens forslag til henstilling supplerer og fortsætter det arbejde,
der har været i gang, siden Europa-Kommissionen offentliggjorde sin meddelelse
om den globale tilgang til forskning og innovation i maj 2021. Hertil kommer råds-
konklusioner fra september 2021, hvor der blev sat en retning for arbejdet med at
tackle udenlandsk indblanding i forskning og innovation.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 182 stk. 5 og 292. I henhold til
TEUF, artikel 182, stk. 5 kan aktiviteter i det flerårige rammeprogram suppleres
ved at give Europa-Parlamentet og Rådet mulighed for efter den almindelige lov-
givningsprocedure og efter høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg at fast-
sætte foranstaltninger, der er nødvendige til gennemførelsen af det europæiske
forskningsrum. Artikel 292 i TEUF udgør retsgrundlaget for Rådets vedtagelse af
henstillinger på grundlag af forslag fra Kommissionen. Initiativet indeholder ikke
bindende forpligtelser for medlemsstaterne.
3. Formål og indhold
Åbenhed, internationalt samarbejde og akademisk frihed udgør kernen i forskning
og innovation, men i lyset af voksende internationale spændinger er teknologi,
forskning og innovation blevet af større sikkerhedsmæssig relevans. Europa-Kom-
missionen anerkender, at flere medlemsstater allerede har igangsat eller er langt i
forhold til at adressere forskningssikkerhed på nationalt plan. Europa-Kommissio-
nen påpeger samtidig, at kendskabet til disse risici ikke er ensartet i hele EU,
hvilke skaber sårbarheder, der let kan udnyttes.
I henstillingen defineres "forskningssikkerhed" som:
uønsket overførsel af kritisk viden, knowhow og teknologi, der kan påvirke
EU's og medlemsstaternes sikkerhed, f.eks. hvis den kanaliseres til militære
formål i tredjelande.
ondsindet indflydelse på forskning, hvor denne forskning kan instrumentali-
seres af eller fra tredjelande med henblik på at udbrede visse narrativer el-
ler tilskynde til selvcensur blandt studerende og forskere, hvilket krænker
den akademiske frihed og forskningsintegriteten i EU.
etiske eller integritetsmæssige overtrædelser, hvor teknologier anvendes til
at undertrykke eller undergrave grundlæggende værdier, både i og uden for
EU.
Formålet med forslaget til henstilling er således at hjælpe medlemsstater, herun-
der de videregående uddannelsesinstitutioner og forskningsorganisationer, både
offentlige og private, med at håndtere sikkerhedsrisici i forbindelse med forskning
og innovation. Dette med henblik på, at aktiviteter inden for forskning, innovation
Side 2/7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om rådshenstilling om forskningssikkerhed, fra uddannelses- og forskningsministeren
2838758_0003.png
og videregående uddannelse ikke misbruges eller indfanges på en måde, der på
sigt påvirker EU's og medlemsstaternes sikkerhed eller er uetiske.
Henstillingen opstiller indledningsvist en række principper for ansvarlig internatio-
nalisering, herunder:
- Den akademiske frihed og institutionernes autonomi skal fortsat fremmes
og beskyttes.
- Internationalt samarbejde med tredjelande skal fortsætte under mantraet
"så åbent som muligt, så lukket som nødvendigt".
- Med en risikobaseret tilgang skal der vedtages politikker, der er landeuaf-
hængige samtidig med, at alle former for forskelsbehandling og stigmati-
sering, både direkte og indirekte, skal undgås.
Henstillingen indeholder en række henstillinger, der er målrettet fire typer af aktø-
rer:
- Henstillinger rettet mod offentlige myndigheder i medlemsstaterne om at
indgå i en dialog med sektoren, tilgå forskningssikkerhed tværministerielt,
tilbyde rådgivning til institutioner og organisationer og udarbejde specifikke
trusselsvurderinger.
- Henstillinger rettet mod nationale forskningsfinansierende organisationer
om at skærpe fokus på forskningssikkerhed i de projekter, der ydes finan-
siering til, og afkræve af ansøgere, at disse vurderer risikoprofilen af de
projekter, der søges om finansiering til.
- Henstillinger rettet mod forskningsudøvende institutioner i medlemssta-
terne om at rette opmærksomheden på risici i internationale samarbejder,
indføre procedurer for baggrundstjek af internationale partnere, etablere
en sikkerhedsorganisation, indtænke sikkerhed i rekruttering af nye med-
arbejdere og beskytte kritisk teknologi fysisk og digitalt.
-
Henstillinger rettet mod EU’s egne tjenester
om at etablere et europæisk
ekspertisecenter for forskningssikkerhed, udarbejde værktøjer til sektoren
for at kunne understøtte konkrete sikkerhedsforanstaltninger og følge
medlemsstaternes gennemførsel af henstillingerne.
Der henstilles til, at medlemsstaterne gennemfører sikkerhedsforanstaltningerne
beskrevet i henstillingen så hurtigt som praktisk muligt. De fremskridt, der gøres
med gennemførelsen af denne henstilling, vil blive overvåget af Europa-Kommissi-
onen i samarbejde med medlemsstaterne og efter høring af de berørte interessen-
ter. Europa-Kommissionen vil aflægge rapport til Rådet hvert andet år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse om henstillingen foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Side 3/7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om rådshenstilling om forskningssikkerhed, fra uddannelses- og forskningsministeren
2838758_0004.png
Henstillingen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang henstillingen senere udmøntes i
konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget til rådshenstilling blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for
henholdsvis forskning, handelspolitik samt konkurrenceevne, vækst og forbruger-
spørgsmål frist den 20. februar 2024.
Der er modtaget høringssvar fra Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Dan-
marks Tekniske Universitet, Dansk Industri, Dansk Metal og Lægemiddelindustri-
foreningen.
Aarhus Universitet:
Rådshenstillingen indleder med at holde fast i den vigtige
forudsætning med at forskningssikkerhed skal styrkes yderligere samtidig med, at
der skal holdes fast i åbenhed og innovationen i økosystemet.
Som en del af den nye indsats påtænkes at etablere ”The European Centre of Ex-
pertise on Research Security”. Finansieringen påtænkes at komme fra Horizon
Europe, hvilket AU finder yderst betænkeligt. Budgettet i Horizon Europe er under
massivt pres og beskæres til at finansiere andre initiativer allerede. Der bør findes
alternative finansieringskilder eller nye midler til dette initiativ. Centret kunne pla-
ceres i European Defence Fund.
EU-Kommissionen har identificeret ti kritiske teknologier på EU-niveau, og der er
igangsat en risikovurdering for fire af disse. Resultaterne spiller ind i, hvordan
forskningssikkerhed kan øges fremover. EU-Kommissionen lægger op til, at dette
arbejde erstatter de nationale initiativer, deriblandt det danske initiativ om en liste
over kritiske teknologier. EU-Kommissionen er bekymret for at de mange, natio-
nale initiativer risikerer at fragmentere Det Europæiske Forskningsrum. AU støtter
denne bekymring. Det er nødvendigt med en fælleseuropæisk tilgang til forsk-
ningssikkerhed.
Henstillingen repeterer en stribe eksisterende EU-positioner. Der fokuseres på
akademisk frihed, som dog skal gå hånd i hånd med akademisk ansvarlighed.
Et af forslagene går på etablering af en støtte funktion såsom Research Security
Advisory Hub. Et sådant initiativ ville være med til at støtte en fælleseuropæisk til-
gang til forskningssikkerhed og være et sted, hvor universiteterne kunne få hjælp
til at lave risikovurderinger o.lign. Dette støtter AU.
I henstillingen anbefales, at der tages nationale initiativer ift. Intangible Technology
Transfer (ITT) (side 15 punkt 9) for at sikre øget compliance ift. dual use eksport-
kontrolregler. ITT dækker aktiviteter ifm. forskningen såsom emails, telefon, video-
Side 4/7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om rådshenstilling om forskningssikkerhed, fra uddannelses- og forskningsministeren
2838758_0005.png
møder, filer, præsentation etc. Her skal EU-Kommissionen og danske myndighe-
der virkelig træde forsigtigt, da unuancerede tilgange til forskningssikkerhed kan
gøre stor skade. AU er meget betænkelig i forhold til dette punkt.
Henstillingen om støtte til universiteterne er beskrevet på side 16 punkt 14. Disse
forslag dækkes allerede af URIS retningslinjerne, som er under implementering.
AU støtter også forslaget om et fælles værktøj og ressourcer for at kunne foretage
due diligence ift. mulige, nye samarbejdspartnere. Endelig lægger henstillingen op
til at tilgangen til risikovurdering og forskningssikkerhed ensartes. Dette støtter
AU."
Aalborg Universitet:
Aalborg Universitet fremfører i deres høringssvar i forhold til
hvidbog om dobbeltanvendt forskning, at "Universiteterne arbejder allerede på at
indføre baggrundstjek mv. for forskningssikkerhed, så vi bygger videre på igang-
satte initiativer".
Danmark Tekniske Universitet:
DTU ser positivt på Kommissionens anbefalinger
om at øge forskningssikkerheden i Europa. DTU kan fuldt ud støtte forslaget om,
at der opstilles vejledende principper for en risikobaseret tilgang til ansvarlig inter-
nationalisering baseret på fælles værdier om åbenhed og akademisk frihed.
En fælles ramme og øget videndeling mellem forskningsinstitutioner i Europa vil
også sikre en mere gennemsigtig tilgang til håndtering af forskningssikkerhed på
tværs af forskningsdiscipliner og lande. Derudover er det vigtigt at sikre, at ikke
kun forskningsinstitutioner, men også forskningsfinansierende fonde deler viden
om, hvordan man håndterer forskningssikkerhed. Det er derfor vigtigt at de forsk-
ningsfinansierende organisationer indgår i Kommissionens anbefalinger til med-
lemslandene (jf. s. 14 i anbefalingerne). Dette vil højne kvaliteten af den samlede
risikobaserede tilgang og samtidig gøre forskningssikkerhed til et fælles ansvar
med en fælles interesse i fortsat internationalisering.
Det fremgår af principperne for ansvarlig internationalisering (jf. pkt. 7), at der skal
være fokus på at implementere politikker, som er ikke-lande specifikke. DTU er
enig i, at der skal være fokus på at undgå diskrimination og stigmatisering af per-
soner, men der skal samtidig være opmærksomhed på, at den landeagnostiske til-
gang kan resultere i vejledende principper, der er for bredt defineret til være ope-
rationelle. Derudover beskrives trusler mod forskningssikkerhed ofte landecentre-
rede i eksisterende retningslinjer på EU- og nationalt plan. DTU finder det derfor
positivt, at der i under støttende aktiviteter på EU-niveau er beskrevet at der skal
udvikles værktøjer og ressourcer, som både er landeagnostiske og landespeci-
fikke til understøttelse af forskningsinstitutionernes arbejde med forskningssikker-
hed (jf. pkt. 15f).
Dansk Industri:
Vi anerkender ønsket om at forbedre sikkerheden i forsknings-
og innovationssektoren. Sektoren kan være særlig udsat for fremmed indflydelse
og misbrug grundet sektorernes ”åbenhed” og internationale karakter. Som følge
heraf støtter vi også Kommissionens overordnede tilgang til internationalt samar-
bejde: ”så åbent som muligt, så lukket som nødvendigt.”
Side 5/7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om rådshenstilling om forskningssikkerhed, fra uddannelses- og forskningsministeren
2838758_0006.png
Vi er dog bekymret for rådshenstillingens store fokus på, hvad virksomheder kan
gøre for at forbedre forskningssikkerheden. Forslaget lægger op til mange detalje-
rede krav, der påvirker industriens interne processer og procedurer, jf. afsnit 14
om kravene til videregående uddannelsesinstitutioner og forskningsudøvende or-
ganisationer. I forlængelse heraf er det vigtigt at sikre konsistens i form af mere
ensartede krav, da vi har medlemmer, der bliver hårdt ramt af de mange krav.
Hertil skal fremhæves, at danske virksomheder allerede har stort fokus og høje
standarder for forskningssikkerhed, ligesom mange har implementeret krav, der
nævnes i rådshenstillingen. Eksempelvis ligger udvikling af IP-rettigheder i hjertet
af meget R&D og er derfor allerede stærkt beskyttet af virksomheder.
Selvom mange af tiltagene er rettet mod industrien, indeholder rådshenstillingen
også en vejledning til medlemsstaterne ”om, hvordan de identificerer og håndterer
forskningssikkerhedsrisici” samt ”anbefalinger til, at medlemsstaterne støtter deres
forsknings- og innovationssektor, tager passende skridt til at øge bevidstheden og
opbygger modstandskraft.” Det betyder, at der i sidste ende er en uklarhed med
hensyn til potentielle konsekvenser for industrien, ligesom industrien kan ende i en
situation, hvor der er forskellige regler i forskellige lande.
Vi
sætter pris på EU’s vejledning i forhold til at opnå forskningssikkerhed –
især in-
den for akademia og for små- og mellemstore virksomheder
men EU skal passe
på med vejledninger, der fører til begrænsninger og som risikerer at påvirke inno-
vation og vækst. Før der træffes risici- begrænsende foranstaltninger, opfordrer vi
derfor til en aktiv inddragelse af virksomheder og relevante stakeholders i diskus-
sioner herom.
Det er vigtigt, at forskning ikke bliver ”sikkerhedsliggjort,” så danske og europæi-
ske virksomheder bliver forhindret i at indgå i de mange vigtige forsknings- og ud-
viklingssamarbejder med universiteter og virksomheder verden over. Det vil på-
virke Europas muligheder for at blive omdrejningspunkt for verdens topforskning,
hvor Danmarks styrkepositioner i fremtidens forskning kan spille en central rolle.
Dansk Metal:
Dansk Metal støtter EU-Kommissionens intention om at styrke sik-
kerheden for forskningen og for at sikre en ens høj standard på tværs af EU. I
Dansk Metal mener vi det er vigtigt at
holde fast i princippet ”as open as possible,
as closed as necessary”".
Lægemiddelindustriforeningen (lif):
Selvom forslaget er en rådsanbefaling, er
flere af foranstaltningerne rettet mod industrien herunder lægemiddelindustrien.
Der er dog generel mangel på klarhed med hensyn til den potentielle indvirkning,
især fordi forslaget giver mulighed for mange nye detaljerede krav, der påvirker in-
dustriens interne processer og procedurer. Det er vigtigt, at vi ikke havner i en si-
tuation, hvor der er forskellige regler i forskellige lande og derfor skal der sikres
ensartede krav.
Det er derudover vigtigt, at rammebetingelserne for forskning og udvikling i Europa
også giver mulighed for samarbejde på globalt plan for derved at sikre Europas
konkurrenceevne.
Side 6/7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om rådshenstilling om forskningssikkerhed, fra uddannelses- og forskningsministeren
2838758_0007.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at de andre medlemsstaterne vil byde forslaget velkommen.
Samtidig forventes det, at der vil være fokus på, at der opnås den rette balance i
forhold til princippet om "så åbent som muligt, så lukket som nødvendigt" samtidig
med, at der er proportionalitet i anbefalingerne til medlemsstaterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici og
dilemmaer. Regeringen støtter et stærkere fokus på forskningssikkerhed, og Unio-
nens strategiske interesser i internationalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Internationalt samarbejde bør dog fortsat have som mantra "så åbent som muligt,
så lukket som nødvendigt".
Regeringen finder, at den nuværende balance i henstillingen i forhold til åbenhed
og påpasselighed er tilfredsstillende. Regeringen understreger, at eksisterende
strukturer i videst udstrækning skal anvendes og sammentænkes i forhold til af-
rapportering og monitorering. Dette gør sig ligeledes gældende for et eventuelt eu-
ropæisk ekspertisecenter for forskningssikkerhed, som bør struktureres omkring
eksisterende rammer og aktiviteter til at understøtte medlemsstaterne med rådgiv-
ning og ekspertise.
Endelig bemærker regeringen, at henstillingen vurderes at flugte godt med det
danske arbejde i regi af Udvalg om retningslinjer for internationale forsknings- og
innovationssamarbejde (URIS).
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7