Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 23
Offentligt
2804516_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om status på sagsbehandlingen af ansøgninger om specialpæ-
dagogisk støtte
Jeg skal hermed orientere Uddannelses- og Forskningsudvalget om nedenståen-
de status på sagsbehandlingen af ansøgninger om specialpædagogisk støtte, som
jeg har modtaget fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) under Børne-
og Undervisningsministeriet. STUK administrerer SPS til videregående uddannel-
ser på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet og oplyser følgende:
”Hermed orienteres om, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) samt
Styrelsen for It og Læring (STIL) har iværksat en handlingsplan med en række
prioriterede indsatser for at nedbringe sagsbehandlingstiden for ansøgninger om
specialpædagogisk støtte (SPS).
Sagsbehandlingstiderne for tildeling af SPS er aktuelt midlertidigt forlænget som
følge af implementering af nyt administrativt sagsbehandlingssystem til behandling
af ansøgninger om SPS.
Handlingsplanen skal understøtte, at elever og studerende med funktionsnedsæt-
telser hurtigt og på bedst mulige måde kompenseres for de udfordringer, der føl-
ger af deres funktionsnedsættelse. Handlingsplanen indeholder:
-
Flere ressourcer til fortsat systemudvikling af SPSA med henblik på en
yderligere udbygning af funktionalitet samt at lette arbejdsgange for slut-
brugerne.
Flere ressourcer til sagsbehandling af ansøgninger om SPS samt kom-
munikation målrettet uddannelsesinstitutioner, elever og leverandører om
sagsbehandlingen og overgangen til SPSA.
Uddannelsesinstitutionerne får forlænget frist for at søge om refusion for
tildelt støtte.
21. december 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
450323
-
-
Baggrund for implementering af nyt sagsbehandlingssystem
SPS er en individuel støtte, som staten kan bevilge til elever og studerende med
dokumenteret funktionsnedsættelse. Støtten har til formål at sikre, at elever og
studerende med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse har mulighed for at del-
tage og gennemføre deres uddannelse på lige fod med andre.
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 23: Status på sagsbehandlingen af ansøgninger om specialpædagogisk støtte
2804516_0002.png
Det er STUK, som varetager administrationen af de statslige specialpædagogiske
støtteordninger (herefter SPS-ordninger) på Børne- og Undervisningsministeriets
område samt på Uddannelses- og Forskningsministeriets område. Støtten er regu-
leret i særskilte lovgivninger på de respektive ressortområder.
Sagsbehandlingen har hidtil været understøttet i systemet, SPS2005, der blev
administreret af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det forhenværende sy-
stem var teknologisk forældet, og havde afledt heraf en række risici og utidssva-
rende funktioner, som derfor skulle udfases.
STUK og STIL har siden 2021 arbejdet med udviklingen af et nyt og mere tidssva-
rende sagsbehandlingssystem til administration af SPS. Det nye system kaldet
’Specialpædagogisk Støtteadministrationssystem’ (SPSA) blev sat i drift den 23.
oktober 2023.
Det nye system, SPSA, er udviklet med formål at understøtte en hurtigere, mere
sikker og brugervenlig sagsbehandling af ansøgninger om SPS både lokalt hos
administratorer på institutionerne og centralt
til gavn for elever og studerende.
Udviklingen af det nye system er sket med løbende inddragelse og test ved slut-
brugerne i form af sagsbehandlere, og uddannelsesinstitutioner og leverandører af
SPS.
STUK og STIL gennemfører en række implementeringsunderstøttende tiltag mål-
rettet, at slutbrugerne har de bedste muligheder for at anvende SPSA. Det gælder
bl.a. undervisningswebinarer i anvendelsen af det nye system, vejledningsmateria-
le og videovejledning, som guider brugerne igennem de forskellige arbejdsgange,
en supportfunktion mv.
Status på sagsbehandling og implementering af det nye sagsbehandlings-
system
Som følge af overgangen til det nye sagsbehandlingssystem den 23. oktober 2023
opleves der midlertidigt forlængede sagsbehandlingstider for SPS-ansøgninger.
STUK oplyser, at alle ansøgninger, som er oprettet før overgangen til det nye
sagsbehandlingssystem i uge 43, på nuværende tidspunkt er behandlet. Uddan-
nelsesinstitutionerne har dermed mulighed for at give elever og studerende den
relevante statsligt tildelte støtte. Institutionerne har hertil altid mulighed for selv at
iværksætte den støtte, som institutionen vurderer er nødvendigt for at kompensere
eleven eller den studerende.
Der er flere årsager til, at der aktuelt opleves midlertidigt forlængede sagsbehand-
lingstider, jf. eksempler nedenfor.
Sagsbehandlingstiden skal bl.a. ses i lyset af, at det nye system kræver tillæring af
nye funktionaliteter og arbejdsgange for de medarbejdere ved STUK, uddannel-
sesinstitutioner samt leverandører, som anvender systemet.
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 23: Status på sagsbehandlingen af ansøgninger om specialpædagogisk støtte
2804516_0003.png
Det gælder endvidere, at når STUK behandler ansøgninger i det nye sagsbehand-
lingssystem, så prioriterer STUK, at de elever og studerende, som har behov for
støtte først, får behandlet deres ansøgninger først. Det betyder, at elever og stu-
derende kan opleve en varieret sagsbehandlingstid i forhold til, hvornår ansøgnin-
gen er indsendt.
Det skal hertil oplyses, at der generelt kan være forskellige årsager til en længere
sagsbehandlingstid af enkelte ansøgninger. Det kan for eksempel være mere
komplekse ansøgninger, hvor den fremsendte dokumentation fra uddannelsesin-
stitutionerne er uklar eller mangelfuld, og der er behov for yderligere oplysninger til
sagen for at kunne vurdere støttebehovet.
STUK og STIL arbejder intensivt på at løse de tekniske udfordringer, som er iden-
tificeret ved det nye system, så elever og studerende igen oplever en hurtig sags-
behandling.
Generelt vil der i forbindelse med ibrugtagning af et nyt it-system være tekniske
udfordringer, som først konstateres når systemet går i drift
STIL bemærker, at
antallet af hændelser ikke overstiger et forventeligt niveau. Der er afsat ressourcer
til løbende at udbedre disse gennem løbende opdateringer af systemet. Disse har
løst hovedparten af hændelserne, som er identificeret efter ibrugtagen, herunder
om udfordringer med genbestilling af støtte.
Der kan konstateres et fald i antallet af henvendelser til supportfunktion, hvor bru-
gernes gennemsnitlig tilfredshed ved supporten i november 2023 har været 4,6 på
en skala fra 1-5.”
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3