Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2787938_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Konkurrenceevnerådet (forskning og rum) den 8. december 2023
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forskningsdelen
1. Rådskonklusioner om forskning og innovation som bidrag til policy-
udvikling ................................................................................................................... 2
- KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
2. Rådets henstilling om en europæisk ramme for at tiltrække og fastholde
forsknings-, innovations- og iværksættertalenter i Europa ...................................... 5
-
KOM (2023) 0436
- Vedtagelse
CVR-nr. 1680 5408
27. november 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
3. Politisk drøftelse af videnudnyttelse som et værktøj for økonomisk og
industriel genopretning og robusthed .................................................................... 10
- KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Rumdelen
4. Rådskonklusioner om status for trafikstyring i rummet ...................................... 12
- KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
5. Udveksling af synspunkter om EU's fremtidige rumpolitik i en verden
under forandring. ................................................................................................... 15
- KOM-dokument foreligger ikke
- Udveksling af synspunkter
Side 1/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0002.png
1. Rådskonklusioner om forskning og innovation som bidrag til po-
licy-udvikling
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Det spanske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om forskning
og innovation som bidrag til policy-udvikling. Rådskonklusionerne har til formål at
understrege vigtigheden af evidensbaseret politik og har ligeledes et fokus på regi-
oners rolle ift. forskning og innovation.
Regeringen er enig i vigtigheden af forskningsbaseret viden og evidens, som kan
udgøre et vigtigt bidrag til politikudvikling. Herunder at tillid til forskere øges i sam-
fundet og i policy-udviklingen.
Generelt anser regeringen det som positivt, at der er fokus på at styrke forsknings-
og innovationssystemet i EU. Regeringen finder, at det nationale ansvar og natio-
nale investeringer er nødvendige for at etablere sunde forsknings- og innovations
økosystemer.
Rådskonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 8.
december 2023 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af
rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne udspringer fra det kontinuerlige arbejde med udviklingen af
det europæiske forskningsrum. Det er én af målsætningerne i arbejdet med det
europæiske forskningsrum effektivt at udnytte potentialerne i forskning og innova-
tion til gavn for samfundet og det gøres bl.a. ved at forskning og innovation brin-
ges ind i policy-udvikling. Derudover har rådskonklusionerne baggrund i den euro-
pæiske revisionsrets anbefalinger om synergi mellem Horizon 2020 og struktur-
fondsmidler samt deres rapport om forskellen i innovation-performance på tværs
af EU. Endelig fremhæves den europæiske genopretnings- og resiliensfacilitet,
som har til formål at sikre et stærkere og mere modstandsdygtigt EU efter de nu-
værende kriser.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne er opdelt i tre afsnit, som adresserer henholdsvis evidensba-
seret politikudvikling, en styrket rolle for regioner i konkurrencedygtige forsknings-
og innovationssystemer samt betydningen af den europæiske genopretnings- og
resiliensfacilitet i forhold til det europæiske forskningsrum.
Første afsnit
under titlen ’forskning i den offentlige policy-udvikling
med henblik på
at forbedre livet for borgere og styrket demokrati’
genkalder, at EU har en lang tra-
dition for forsknings- og evidensbaseret politik. Det understreges,
at EU’s konkur-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0003.png
renceevne og realiseringen af det europæiske forskningsrum kræver stærke forsk-
nings- og innovationssystemer i medlemslandene, hvilket i høj grad er et nationalt
ansvar og kræver nationale investeringer. Rådskonklusionerne understreger, at vi-
denbaseret rådgivning skal være pålidelig, verificerbar, rammende og transparent
samtidig med at forskningsfrihed respekteres. Samtidig anerkendes behovet for, at
kapacitet inden for forskningsbaseret rådgivning skal opbygges og udvides i EU. I
denne forbindelse fremhæves princippet om
’open science’ som centralt.
Råds-
konklusionerne fremhæver, at inddragelse af forskning og innovation i policy-ud-
vikling varierer på tværs af medlemslandene alt afhængig af nationale omstændig-
heder.
Under første afsnit opfordres Europa-Kommissionen, i samarbejde med medlems-
staterne, til at fortsætte udviklingen og promoveringen af konceptet
’Science for
Policy’, herunder fremme evidensbaseret viden i policy-udviklingen.
Derudover op-
fordres Europa-Kommissionen til at fremme brugen af instrumentet for teknisk
støtte
samt Horizon Europe’s Policy Support Facility for at styrke strukturerne om-
kring forsknings- og evidensbaseret politik.
I andet afsnit af rådskonklusionerne sættes fokus på regionernes rolle i forhold til
styrkede forsknings- og innovationsøkosystemer. Rådskonklusionerne genkalder,
at regional udvikling hovedsageligt er nationalt og regionalt ansvar. Strukturfunds-
midler og strategierne for intelligent specialisering (S3) kan bruges til at øge inter-
aktionen mellem forskellige aktører i økosystemerne med henblik på at nedbringe
regional skævhed. Rådskonklusionerne genkalder, at EU på trods af en forbed-
ring af de samlede innovationsresultater stadig har store regionale og nationale
forskelle i innovationskapaciteten.
Det sidste afsnit i rådskonklusionerne adresserer den europæiske genopretnings-
og resiliensfacilitets
betydning for EU’s prioriteter og
det europæiske forsknings-
rum. Det understreges, at forsknings- og innovationstiltag finansieret under den
europæiske genopretnings- og resiliensfacilitet har kapacitet til at transformere det
europæiske forsknings- og innovationssystem igennem bl.a. et excellent og vel-
fungerende europæisk forskningsrum, som finder løsninger på Unionens og natio-
nale prioriteter inden for f.eks. den grønne og digitale transformation.
Europa-Kommissionen inviteres i rådskonklusionerne til at informere medlemssta-
terne om resultaterne af en gennemført midtvejsevaluering af den europæiske
genopretnings- og resiliensfacilitet. Samtidig inviteres Europa-Kommissionen til at
gennemføre et separat, men komplementerende studie af den europæiske genop-
retnings- og resiliensfacilitet med fokus på forsknings- og innovations aktiviteter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0004.png
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist man-
dag den 20. november. Der er ikke kommet høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er enig i vigtig-
heden af forskningsbaseret viden og evidens, som kan udgøre et vigtigt bidrag til
politikudvikling. Herunder at tillid til forskere øges i samfundet og i policy-udviklin-
gen.
Generelt anser regeringen det som positivt, at der er fokus på at styrke forsknings-
og innovationssystemet i EU. Regeringen finder, at det nationale ansvar og inve-
steringer heri er nødvendige for at etablere sunde forsknings- og innovations øko-
systemer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0005.png
2. Rådets henstilling om en europæisk ramme for at tiltrække og fast-
holde forsknings-, innovations- og iværksættertalenter i Europa
Vedtagelse
KOM (2023) 0436
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af den 26. september 2023 forud for
rådsmøde den 8. december 2023. Nye afsnit er markeret med en streg i marge-
nen.
Henstillingen ventes vedtaget på Konkurrenceevnerådet (forskning/rum) den 8.
december 2023.
1. Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om en europæ-
isk ramme for at tiltrække og fastholde forsknings-, innovations- og iværksætterta-
lenter i Europa den 13. juli 2023. Henstillingen har til formål at imødekomme udfor-
dringer i forhold til at tiltrække forskere og skabe bæredygtige forskerkarrierer, ba-
lanceret udveksling af forskningstalenter samt international, tværfaglig og tværsek-
toriel mobilitet.
Regeringen støtter henstillingen, som anbefaler EU’s medlemsstater at arbejde
for
bedre rammer for at fastholde europæiske forskere og gøre Europa til en attraktiv
destination for udenlandske forskningstalenter. Samtidig understreger regeringen,
at der er tale om et område med national kompetence, som medlemsstaterne selv
har ansvar for at forvalte. Regeringen er desuden tilfreds med, at der er indarbej-
det henvisning til nationale forskelle og institutionel autonomi.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde sit forslag til rådshenstilling om en europæ-
isk ramme for at tiltrække og fastholde forsknings-, innovations- og iværksætterta-
lenter i Europa den 13. juli 2023. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprog-
version den 8. august 2023. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 182
stk. 5 og 292. En henstilling er ikke juridisk bindende.
På områderne for forskning, teknologisk udvikling og rummet har Unionen kompe-
tence til at gennemføre tiltag, dog således at udøvelsen af denne kompetence ikke
kan føre til, at medlemsstaterne forhindres i at udøve deres kompetence, jf. EUF,
artikel 4, stk. 3. Med henblik på at nå målene om det Europæiske Forskningsrum
med fri bevægelighed for forskere kan Europa-Kommissionen foreslå aktioner,
som supplerer de aktioner, der iværksættes i medlemsstaterne jf. TEUF, artikel
180.
Forslag til henstillingen har til formål at imødekomme betænkeligheder fra Europa-
Kommissionen og Rådet i forhold til attraktive og bæredygtige forskerkarrierer,
balanceret udveksling af talenter samt international, tværfaglig og tværsektoriel
mobilitet. Derudover sigter henstillingen mod at gennemføre et af de forventede
resultater i den politiske dagsorden for Det Europæiske Forskningsrum jf. TEUF,
artikel 179, stk. 1, navnlig udviklingen af en europæisk ramme for forskerkarrierer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0006.png
Europa-Kommissionen fremhæver, at der siden lanceringen af Det Europæiske
Forskningsrum i 2000 er gjort betydelige fremskridt for forskere. Der er dog stadig
udestående spørgsmål, som kræver mere målrettede og effektive foranstaltninger.
Tiltrækning og fastholdelse af forskere i EU er adresseret i Europa-Kommissio-
nens meddelelse om et nyt Europæisk Forskningsrum fra 2000 (COM(2000) 6 fi-
nal) og er siden behandlet ved Rådets konklusioner fra maj 2021, hvor behovet for
en mere koordineret indsats på europæisk plan blev fremhævet.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til henstillingen er at imødekomme udfordringer i forhold til
attraktive og bæredygtige forskerkarrierer, afbalanceret udveksling af talenter og
international, tværfaglig og tværsektoriel mobilitet. Målet er at fastholde europæi-
ske forskere og gøre Europa til en attraktiv destination for udenlandske forsknings-
talenter.
Europa-Kommissionen foreslår, at der anvendes en fælles definition af en "for-
sker" for bedre anerkendelse af erhvervet i Europa. Det præciseres også, at for-
skere kan ansættes i en række forskellige forskningserhverv i alle relevante sekto-
rer, herunder den akademiske verden, erhvervslivet, den offentlige forvaltning og
den almennyttige sektor. Henstillingen anbefaler medlemsstaterne, at de anerken-
der forskningserhverv uanset ansættelsessted og sektor. Dette skal understøtte
sammenlignelighed af forskerkarrierer på tværs af medlemsstater, sektorer og in-
stitutioner. I denne sammenhæng opfordres medlemsstaterne til at indføre nye
versioner og ajourføre den europæiske klassifikation af færdigheder, kompeten-
cer, kvalifikationer og erhverv (ESCO).
Medlemsstaterne opfordres til at forbedre og fremme ansættelses- og arbejdsvil-
kårene og sikre balance mellem arbejdsliv og privatliv, herunder bl.a. ved overhol-
delse af kollektive overenskomster. Derudover anbefales medlemsstaterne at be-
kæmpe usikre ansættelsesforhold, blandt andet ved at begrænse tidsbegrænsede
kontrakter og fremme mere bæredygtige finansieringsmekanismer for forsknings-
organisationer. Elementer, som Europa-Kommissionen vurderer, er et grundlæg-
gende vilkår ift. at gøre forskerkarriere mere attraktive.
I forhold til støtte af forskere, der er i starten af deres forskerkarriere, anbefaler
Europa-Kommissionen en række foranstaltninger:
1. give ph.d.-studerende de arbejdsvilkår og socialsikringsrettigheder, der
gælder for forskere i andre karrierefaser samt en passende løn,
2. fremme anvendelse af og støtte til incitamenter for forskere, der er på et
tidligt trin i deres karriere,
3. udbygge arbejdsgivernes anvendelse af og støtte til incitamenter til ansæt-
telse af forskere i alle sektorer, navnlig permanent eller tidsubegrænsede
kontrakter,
4. fremme og værdsætte inter-institutionel, tværsektoriel, tværfaglig og geo-
grafisk mobilitet, herunder virtuel mobilitet,
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0007.png
5. styrke samarbejde mellem videregående uddannelsesinstitutioner, forsk-
ningsbidragsydere og andre relevante aktører i økosystemet, navnlig indu-
strien og virksomheder mhp. kvalifikationsbehov for kompetenceudvikling.
Medlemsstaterne anbefales desuden at træffe passende foranstaltning til at sikre,
at ph.d.-uddannelsen tilpasses til overførelsesbare karrierer i alle relevante sekto-
rer. I denne forbindelse opfordres medlemsstaterne til at styrke forskernes færdig-
heder, navnlig tværfaglige kvalifikationer, ved at gøre brug af den europæiske
kompetenceramme for forskere (ResearchComp).
For at fremme højt kvalificerede og modstandsdygtige forskningstalenter, der kan
bidrage til Europas genopretning og konkurrencefordele, opfordres medlemssta-
terne til at dyrke en innovations- og iværksættertankegang hos forskere. Særlig
vægt bør ifølge forslaget til henstilling lægges på at fremme kvindelige iværksæt-
tere i universitetsmiljøerne. Førnævnte indebærer stærkere bånd mellem den aka-
demiske verden og industrien og en iværksætter- og innovationskultur med talen-
ter.
I henstillingen opfordres Europa-Kommissionen til at træffe en række foranstaltnin-
ger i forbindelse med udvikling af initiativer, der fremmer udveksling af talenter på
tværs af sektorer:
-
støtte gensidig læring mellem medlemsstaterne på grundlag af modeller
for tværsektorielle mobilitetsordninger, der er udarbejdet af Europa-Kom-
missionen,
styrke de tværsektorielle mobilitetskomponenter i de eksisterende instru-
menter for at fremme forskeres mobilitet og om nødvendigt supplere dem
med nye instrumenter,
skabe opmærksomhed omkring tværsektorielle mobilitetsordninger via en
talentplatform under Det Europæiske Forskningsrum.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
-
-
Europa-Kommissionen anbefaler medlemsstaterne at fremme tværsektoriel mobili-
tet og alle andre former for mobilitet og bidrage til, at forskere kan oprette nystar-
tede virksomheder. Medlemsstaterne opfordres i denne forbindelse til at fremme
og støtte vurdering og belønning af de forskellige karriereforløb for at sikre, at der
tages tilstrækkeligt hensyn til deres merværdi i forbindelse med ansættelse, karrie-
reudvikling og vurdering af forskere.
For at skabe en balanceret udveksling af talenter henstilles det til medlemssta-
terne at træffe foranstaltninger mhp. at skabe gunstige, attraktive og konkurrence-
dygtige betingelser for gennemførelse af forsknings- og innovationsaktiviteter i ud-
landet, og som kan bringes tilbage til oprindelseslandet. Europa-Kommissionen
henstiller til at træffe en række foranstaltninger, som skal medvirke til en balance-
ret udveksling af talenter:
-
-
støtte til gensidig læring for medlemsstaterne med henblik på at reformere
deres forsknings- og innovationssystemer,
overvåge mobilitetsstrømme gennem et interaktivt kort over talentudveks-
ling,
Side 7/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0008.png
-
-
styrke tværnationale forbindelser med videnskabelige diasporasamfund
samt tredjelande og gøre det lettere at tiltrække forskningstalenter, men
ligeledes gøre det attraktivt for forskere at vende retur til deres oprindelige
institution,
fremme en balanceret udveksling af forskere på EU-plan ved at styrke en
kvalificeret arbejdsstyrke gennem uddannede og entreprenante forskere
og innovatorer.
Ifølge henstillingen bør Europa-Kommissionen og medlemsstaterne yde støtte til
gennemførelse og videreudvikling af eksisterende og nye værktøjer til støtte for
forskerkarrierer (f.eks. EURAXESS, RESAVER, ResearchComp). De vil alle indgå
i den kommende talentplatform under det Europæiske Forskningsrum, som vil fun-
gere som en one-stop-shop for forskere, der også yder støtte til forskningsorgani-
sationer.
Det henstilles til medlemsstaterne at anerkende betydningen af godkendelse og
gennemførelse af chartret, kodeks for forskere og det nye charter for forskere. Et
nyt charter for forskere vil således erstatte chartret og kodeks for forskere fra 2005
og støtte tilvejebringelsen af gode arbejdsvilkår og forskningsmiljøer i relevante or-
ganisationer.
Endelig anbefales medlemsstaterne og Europa-Kommissionen at monitorere for-
skerkarrierer i EU og gennemførelsen af henstillingen gennem et særligt observa-
torium for forskerkarrierer, som indsamler information baseret på indikatorer vedr.
forskellige aspekter, der er omfattet. Interessenter og politiske beslutningstagere
på nationalt og europæisk plan vil på grundlag af disse data kunne træffe evidens-
baserede foranstaltninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om et forslag til en rådshenstilling, som ikke er juridisk bindende. Med-
lemsstaternes forpligtelser er således ikke bindende, og hver medlemsstat vælger
selv sin tilgang.
6. Gældende dansk ret
Forslaget til rådshenstilling medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang henstillingen senere udmøntes i
konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0009.png
Andre konsekvenser
Henstillingen skønnes ikke i sig selv at medføre administrative konsekvenser for
Danmark. I det omfang henstillingen senere udmøntes i konkrete initiativer på de
videregående uddannelsesinstitutioner, vil det skulle vurderes, hvorvidt og i hvilke
omgang, at det vil medføre administrative konsekvenser fsva. indsamling af data.
8. Høring
Forslaget til rådshenstilling blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for
forskning den 1. august 2023. Der indkom ingen høringssvar.
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist man-
dag den 20. november.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at det foreliggende dokument bliver budt velkommen af medlems-
landene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vurderer, at den fortsatte udvikling af forskerkarrierer er et væsentligt
aspekt af det Europæiske Forskningsrum. Regeringen støtter formålet med hen-
stillingen, som anbefaler EU’s medlemslande at arbejde for bedre
rammer for at
fastholde europæiske forskere og gøre Europa til en attraktiv destination for uden-
landske talenter. Samtidig understreger regeringen, at der er tale om et område
med national kompetence, som medlemsstaterne selv har ansvar for at forvalte.
Regeringen er desuden tilfreds med, at der er indarbejdet henvisning til nationale
forskelle og institutionel autonomi.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget. Der blev oversendt grund- og
nærhedsnotat den 26. september 2023.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0010.png
3. Politisk drøftelse af videnudnyttelse som et værktøj for økonomisk
og industriel genopretning og robusthed
Drøftelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at formandskabet vil lægge op til en drøftelse af, hvordan videnud-
nyttelse kan bruges som et værktøj for økonomisk og industriel genopretning og
robusthed. Der er ikke modtaget materiale til punktet, men drøftelsen forventes at
tage udgangspunkt i erfaringerne med forsknings- og innovationstiltag finansieret
under den europæiske genopretnings- og resiliensfacilitet. Regeringen bakker op
om drøftelsen. Regeringen finder det overordnet positivt, at der er fokus på, at den
viden, der skabes via offentlig finansieret forskning, omsættes til værdi for samfun-
det.
2. Baggrund
Midler fra den europæiske genopretnings- og resiliensfacilitet, som er allokeret til
Horisont Europa er øremærket til strategisk prioriteret forskning på det grønne om-
råde, det digitale område, sundhedsområdet og til innovationsprojekter under Det
Europæiske Innovationsråd.
De midler fra genopretnings- og resiliensfaciliteten, der udmøntes decentralt af
medlemsstaterne, har til formål at fremme EU’s økonomiske, sociale og territoriale
samhørighed, økonomisk og social konvergens, forbedre landenes robusthed, til-
pasningsevne, imødegå sociale og økonomiske konsekvenser af COVID-19- kri-
sen, styrke den grønne og digitale omstilling samt styrke økonomisk vækst og ar-
bejdspladser.
Videnudnyttelse har været adresseret ved rådshenstilling om emnet, som blev
vedtaget i 2022. Rådshenstillingen beskæftigede sig med, hvordan der i højere
grad kan skabes social og økonomisk værdi af den viden, som produceres på de
offentligt finansierede forskningsinstitutioner. Til det formål indeholdt henstillingen
uforpligtende retningslinjer for politikudviklingen inden for videnoverførsel.
3. Formål og indhold
Formandskabets oplæg til drøftelse er ikke modtaget. Det spanske formandskab
har haft fokus på midler under den europæiske genopretnings- og resiliensfacilitet.
Det forventes på denne baggrund at den politiske drøftelse bl.a. vil omhandle erfa-
ringer med videnudnyttelsen gennem anvendelse af midlerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 10/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0011.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist man-
dag den 20. november.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne vil bakke op om drøftelserne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen finder det overordnet positivt, at
der er fokus på, at den viden, der skabes via offentlig finansieret forskning, om-
sættes til værdi for samfundet. Regeringen finder det vigtigt, at anvendelsen af
midler under genopretningsfaciliteten sker effektivt og til gavn for samfundet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 11/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0012.png
4. Rådskonklusioner om status for trafikstyring i rummet
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
1. Resumé
Rådskonklusionerne sætter fokus på det stigende behov for styringen af trafik i
rummet. Der peges bl.a. på etablering af et pilotprojekt, på samarbejde mellem
Kommissionen, EU’s udenrigstjeneste og medlemslandene og på behovet for in-
ternationalt samarbejde. I rådskonklusionerne er der også en opmærksomhed på
både civile og militære behov, og ikke mindst på behovet for, at nye krav ikke be-
grænser den europæiske rumindustris konkurrenceevne. På den baggrund aner-
kendes Kommissionens initiativ om at foreslå en rumlov relateret til sikkerhed og
bæredygtighed i rummet baseret på en konsekvensanalyse.
Regeringen ser positivt på udkastet til rådskonklusionerne, som ligger på linje med
tidligere rådskonklusioner om emnet. Regeringen er enig i, at det er behov for at
håndtere udfordringerne ift. trafikstyring i rummet, og at dette skal gøres uden at
skade den europæiske rumindustris konkurrenceevne.
2. Baggrund
Trafikstyring i rummet er blevet stadigt vigtigere i de senere år. Dette skyldes pri-
mært en stigning i antallet af satellitter på grund af nye teknologier og lavere op-
sendelsesomkostninger. Det har øget risikoen for sammenstød, samtidigt med at
vi i stigende grad er afhængige af ruminfrastruktur til bl.a. kommunikation, naviga-
tion, jordobservation og klimaforskning. Udover den øgede aktivitet udgør rum-
skrot fra udtjente satellitter en voksende trussel mod aktive missioner. Dette er en
udfordring, som kun vil blive større over tid, hvis den ikke adresseres. Med flere og
flere lande samt private virksomheder, der bliver aktive i rummet, er der et sti-
gende behov for koordination for at sikre, at alle aktører kan operere sikkert.
På den baggrund har der været flere rådskonklusioner og meddelelser fra Kom-
missionen, der har fokuseret på trafikstyring i rummet (Space Traffic Management
(STM)) og relaterede emner om rumspørgsmål.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne byder Kommissionens og
EU’s
udenrigstjenestes fælles
meddelelse om en ”Rumstrategi for sikkerhed og forsvar” velkommen
og noterer,
at der her foreslås et pilotprojekt, der udforsker synergier med rumprogrammets
Space Surveillance and Tracking (SST)-komponent mhp. at levere en første
Space Domain Awareness (SDA)-tjeneste,
der kan understøtte EU’s muligheder
for at reagere på rumtrusler og fremme beskyttelsen af eksisterende ruminfra-
struktur. Det understreges, at SDA er under medlemslandenes kontrol.
Rådskonklusionerne anerkender vigtigheden af at koordinere både civile og mili-
tære krav ift. STM. Forsvars- og sikkerhedsaspekter skal have den nødvendige
opmærksomhed, mens de civile aspekter af EU's rumprogrammer skal bevares.
Konklusionerne understreger vigtigheden af at bevare den civile natur, mål og sty-
ring af EU's rumprogrammer;
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 12/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0013.png
Rådskonklusionerne understreger vigtigheden af, at EU styrker sin strategiske au-
tonomi gennem sit SST-system, samtidig med at EU bevarer en åben økonomi.
Der opfordres endvidere til, at der udvikles nye aktiviteter til håndtering af rum-
skrot. Det understreges, at medlemslande fortsat skal udvikle deres nationale
SST-kompetencer, ligesom industrien også skal spille en rolle. Kommissionen op-
fordres til at styrke synergierne mellem forskellige EU-programmer, såsom den
europæiske forsvarsfond, rumprogrammet og Horizon Europe. Den europæiske
forsvarsfond og rumprogrammet opfordres til at foretrække en dual-use tilgang,
når det er muligt og passende.
Rådskonklusionerne fremhæver, at nye STM-tiltag skal fremme og ikke begrænse
den europæiske rumindustris konkurrenceevne, hvorfor der er behov for at nye ini-
tiativer udvikles i dialog med industriens aktører, herunder start-ups og større virk-
somheder.
For at undgå fragmentering af det indre marked opfordrer konklusionerne kommis-
sionen til at hjælpe medlemsstaterne med at koordinere nationale reguleringstiltag
ift. STM, og til i tæt dialog med medlemslandene at foreslå frivillige incitamentsba-
serede tiltag.
Rådskonklusionerne anerkender Kommissionens initiativ om at foreslå EU-lovgiv-
ning der adresserer sikkerhed og bæredygtighed i rummet, som er baseret på en
konsekvensanalyse, respekterer national kompetence og tager højde for de sær-
lige behov indenfor sikkerhed og forsvar.
Kommissionen opfordres til at overveje at acceptere rettigheder og forpligtelser
under relevante FN-traktater og konventioner om det ydre rum, og til sammen med
EU’s udenrigstjeneste arbejde
for, at byrderne ved at håndtere STM deles interna-
tionalt. Ligesom medlemsstaterne bør fremme implementeringen af de 21 ret-
ningslinjer for langvarig bæredygtighed af rumaktiviteter udviklet i regi af
COPOUS.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist man-
dag den 20. november. Der er ikke kommet høringssvar.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 13/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0014.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne vil støtte vedtagelsen af rådskonklusio-
nerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på udkastet til rådskonklusionerne, som ligger på linje med
tidligere rådskonklusioner om emnet. Regeringen er enig i, at det er behov for at
håndtere udfordringerne ift. trafikstyring i rummet, og at dette skal gøres uden at
skade den europæiske rumindustris konkurrenceevne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 14/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0015.png
5. Udveksling af synspunkter om EU's fremtidige rumpolitik i en ver-
den under forandring
Udveksling af synspunkter
KOM-dok foreligger ikke.
1. Resumé
Diskussionsoplægget er endnu ikke udsendt, så punktet er alene kendt på over-
skriftniveau.
Det forventes, at drøftelsen
af EU’s fremtidige rumpolitik i en verden under foran-
dring skal ses i lyset af de senere års geopolitiske- og teknologiske udvikling og i
lyset af
EU’s rumstrategi for sikkerhed og forsvar
samt den kommende EU rumlov.
Tilsammen har det betydet et øget fokus på rummet som et væsentligt sikkerheds-
politisk domæne
og som afgørende for Europas åbne strategiske autonomi.
Regeringen byder drøftelsen velkommen og finder det positivt, at rumstrategien
sætter fokus på sikkerheds- og forsvarsaspekter af rummet. Samtidig finder rege-
ringen det positivt, at der er et fortsat fokus på håndteringen af øget trafik i rummet
og på den fortsatte udvikling af EU’s civile rumbaserede tjenester inden
for bl.a.
navigation og jordobservation. Regeringen ser frem til opfølgende drøftelser og
fortsat samarbejde om EU’s rumpolitik.
2. Baggrund
I 2022 identificerede EU's ledere rummet som et strategisk domæne i det Strategi-
ske Kompas og efterspurgte en EU-rumstrategi for sikkerhed og forsvar. I marts
2023 lancerede Kommissionen og den Høje Repræsentant EU’s rumstrategi for
sikkerhed og forsvar, som Rådet bød velkommen i november 2023 med vedtagel-
sen af et sæt rådskonklusioner. Kommissionen har endvidere varslet, at den i 1.
kvartal 2024 vil komme med sit forslag til en EU-rumlov, der bl.a. vil adressere tra-
fikstyring i rummet, bæredygtighed og sikkerhed.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet er en politisk drøftelse af
EU’s fremtidige rumpolitik i en ver-
den under forandring.
EU’s rumstrategi for sikkerhed og forsvar sætter for alvor fokus på rummet som et
væsentligt sikkerhedspolitisk domæne, hvilket har været en stigende tendens i de
senere år. Dette ikke mindst i lyset af krigen i Ukraine og den geopolitiske og tek-
nologiske udvikling, som har bidraget til at tydeliggøre rummets betydning for Eu-
ropas åbne strategiske autonomi.
EU’s rumstrategi
for sikkerhed og forsvar, råds-
konklusioner om strategien, samt f.eks. vedtagelsen af IRIS
2
markerer en udvikling
i europæisk rumpolitik, der forventeligt vil blive dagsordenssættende i de kom-
mende år. Samtidig forventes Kommissionen, at komme med deres forslag til en
EU-rumlov, der skal adressere trafikstyring i rummet, sikkerhed og bæredygtighed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 15/16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Samlenotat om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 8. december 2023
2787938_0016.png
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist man-
dag den 20. november. Der er ikke kommet høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne vil bakke op om drøftelserne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder drøftelsen velkommen og finder det positivt, at rumstrategien
sætter fokus på sikkerheds- og forsvarsaspekter af rummet. Samtidig finder rege-
ringen det positivt, at der er et fortsat fokus på håndteringen af øget trafik i rummet
og på den fortsatte udvikling af EU’s civile rumbaserede tjenester inden for bl.a.
navigation og jordobservation. Regeringen ser frem til opfølgende drøftelser og
fortsat samarbejde om EU’s rumpolitik.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 16/16