Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2805734_0001.png
== AKT 4353095 == [ Sv: H&V høringssvar - Transportministeriet - Ministeriel høring af forslag til lov om anlæg
Alm.del -
==
97
TRU
af e ...
Bilag
Dette indebærer, at det ikke har været muligt at vurdere, om grundlaget for vurderinger i MKR er
tilstrækkeligt, om vurderingerne er rigtige - eller om vurderinger og konklusioner i MKR er korrekt
gengivet i det fremsendte udkast til anlægslov. H&V kan altså ikke tilbundsgående kommentere og
vurdere beskrivelserne af de miljømæssige konsekvenser og af projektets overensstemmelse med
vandplanlægning og havstrategi i udkast til lovforslag.
Vandområde 235 er i ikke god kemisk tilstand pga. overskridelser af miljøkvalitetskrav for
miljøfarlige forurenende stoffer i både biota (BDE, bly og kviksølv) og sediment (nonylphenoler).
Fsva. nonylphenoler fremgår der ikke umiddelbart - hverken i det fremsendte materiale eller i den
tilgængelige MKR på Vejdirektoratets hjemmeside - en vurdering af potentielle påvirkninger fra
sedimentspredning ved anlægsarbejdet.
Det vej- og regnvand, som ledes til recipient, kan også indeholde nonylphenoler, hvorfor
begrænsning af tilførsel af nonylphenoler i driftsfasen også bør inkluderes i vurdering af projektets
overensstemmelse med vandplanlægningen, herunder forbuddet mod forringelse af målsatte
vandområders tilstand og mulighed for at opnå og/ eller fastholde målopfyldelse i
indsatsbekendtgørelsens § 8.
Beskrivelse og vurdering af projektets konsekvenser for vandplanlægningen for berørte målsatte
vandforekomster og havstrategien for de berørte havområder i udkastet til lovforslag fremstår på
baggrund af ovenstående som værende ufuldstændige.
Tilstandsvurderinger for kystvande og grundvand er senest fastlagt og offentliggjort i juli 2021
(https://miljoegis.mim.dk/cbkort?&;profile=vandrammedirektiv3tilstand2021).
Tilstandsvurderingerne angiver oplysninger vedr. økologisk og kemisk tilstand, blandt andet for
miljøfarlige forurenende stoffer i kystvande, samt miljømål.
Udkast til lovforslag for anlæg af 3. Limfjordforbindelse er baseret på en gennemgribende opdatering
af tidligere miljøvurderinger af en Limfjordsforbindelse i henholdsvis 2011 og 2014. Den nu
foreliggende miljøkonsekvensrapport (MKR) for 3. Limfjordsforbindelse var i offentlig høring (som
debatoplæg) på Høringsportalen i marts-april 2021. MKR blev ikke sendt i høring hos
Miljøstyrelsen(MST). Det er umiddelbart H&Vs vurdering, at MST er "berørt myndighed" i forhold til
miljøvurdering af projektet.
Det bemærkes, at høringsperioden for udkastet til forslag til anlægslov desuden har været ret kort.
H&V gør opmærksom på, at projektet, omfattet af det foreliggende udkast til forslag til lov om anlæg
af en 3. Limfjordsforbindelse, skal være i overensstemmelse med gældende vandplanlægning efter
lov om vandplanlægning med tilhørende bekendtgørelser og gældende havstrategi efter lov om
havstrategi.
H&V gør opmærksom på, at afsnit 3.6 i de almindelige bemærkninger i udkast til lovforslag helt
mangler beskrivelse af lov om havstrategi.
Forslag til lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse
Bemærkninger fra Hav og Vand.miljø
H&V har med ovenstående forbehold umiddelbart noteret følgende:
Bilag 8
Dato: 05-01-2022
Transportudvalget 2023-24
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Offentligt
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tif. 72 54 40 oo • CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk