Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2779313_0001.png
TRANSPORTUDVALGET
REJSERAPPORT
AF STUDIEBESØG TIL HOLLAND OG TYSKLAND DEN 30 OKT.
2. NOV
2023
Tid:
Sted:
Deltagere:
30. okt.
2. nov. 2023
Holland og Tyskland
Fmd. Rasmus Prehn (S), Jens Meilvang (LA), Peter Have (M),
Kenneth Fredslund Petersen (DD), Mette Reissmann (S), Sofie
Lippert (SF), Thomas Jensen (S)
Udvalgssekretær Gry Nielsen, udvalgsassistent Per Movritsen
Ledsaget af:
8. november 2023
1. Formål
Formålet med Transportudvalgets (TRU) udvalgsrejse til Holland og Tyskland
var at få indsigt i forskellige innovative løsninger inden for den grønne omstilling
af transportsektoren, herunder hyperloop teknologi, zero emission zoner og
tiltag inden for fremme af grøn luftfart og skibsfart. Derudover besøgte udvalget
Hovedbanegården i den hollandske by Utrecht, der bl.a. ved hjælp af forenkling
af spornettet samt investeringer i Europas største cykelparkeringskælder har
øget brugen af den kollektive transport og fremmet cyklisme. Endelig mødtes
udvalget med tyske parlamentarikere i Hamborg og Berlin for at drøfte
forskellige politiske tiltag og problemstillinger, herunder bl.a. "Deutschland-
Ticket" (flat-rate billet), tog over grænsen samt sikring af tysk infrastruktur ifm.
etableringen af Femern Bælt-forbindelsen.
2.
Væsentligste punkter fra besøget
Holland
Besøget indledtes på
Utrecht Hovedbanegård,
hvor udvalget mødtes med
repræsentanter fra ProRail (jernbaneinfrastrukturforvalter)
og NS
(togdriftsudbyder), der præsenterede resultaterne af moderniseringen af
banegården samt forenkling af spornettet, der stod færdig i 2016. I forbindelse
med ombygningen af banegården havde man prioriteret af etablere en
cykelparkeringskælder med plads til 12.500 cykler (Europas største), der blev
forvaltet i samarbejde mellem ProRail, NS og Utrecht kommune.
Parkeringskælderen, der var bygget i flere etager og med direkte adgang fra
cykelstierne på gadeniveau til sporene, rummede både en cykelmekaniker og
en cykeludlejningstjeneste. Derudover havde man investeret i udviklingen af en
app, der gjorde det muligt at købe en billet, der rummede flere forskellige former
for transport (delebiler, bus, tog) og cykelparkering. Formålet var at sikre en
samlet ”dør til dør”
løsning for borgerne. Investeringerne havde betydet en
1/4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 47: Rejserapport fra udvalgets studietur til Holland og Tyskland 30. oktober til 2. november 2023
markant stigning i antallet af rejsende/passagerer samt togenes punktlighed. I
dag rejser 300.000 passagerer dagligt via Utrechts hovedbanegård og togene
kører med højere punktlighed. Derudover fik udvalget også indblik i de
hollandske erfaringer med ibrugtagningen af de nye ICNG tog samt hvordan
borgerne var blevet inddraget i moderniseringsprojektet af banegården.
Udvalget besøgte herefter
Hardt
Hyperloop,
der er en af verdens førende
firmaer inden for udviklingen af den bæredygtige hyperloop-teknologi
en
emissionsfri transportform hvor køretøjerne svæver på magnetiske felter og
bevæger sig gennem lavtryksrør ved meget høj hastighed. Målet er, at det kan
være et alternativ til flyrejser og højhastighedstog for både personer og gods.
Under besøget på Hardts hovedkontor blev udvalget præsenteret for
teknologien bag hyperloop-transportsystemet. Endvidere fik udvalget indblik i
virksomhedens arbejde med at indføre den på det europæiske marked og
markeder uden for EU. Hardt havde blandt andet taget initiativ til etableringen
af et European Hyperloop Center i det nordlige Holland, der er et åben
testcenter for hyperloop-virksomheder i hele verden. Udvalget besøgte
derudover Rotterdams Future Mobility Park, hvor medlemmerne
udover en
testopstilling af et hyperlooprør
også blev præsenteret for forskellige
fremtidsløsninger indenfor robotteknologi og førerløse køretøjer.
Under besøget i Holland mødtes udvalget også med den
danske ambassadør
Jarl Frijs-Madsen,
der briefede udvalget om den aktuelle politiske situation i
Holland, ikke mindst optakten til det kommende parlamentsvalg den 22.
november. I residensen afholdtes desuden et møde med Gerben-Jan
Gerbrandy, der er leder af Hollands el-opladningsinfrastruktur, National Agenda
og kandidat til Europa-Parlamentet for partiet D66 (De Socialliberale). Under
mødet drøftes bl.a. de nederlandske erfaringer og udfordringer med sikring af
tilstrækkelig opladningsinfrastruktur i hele landet. Hovedudfordringerne
omhandlede især elnettets manglende kapacitet, mangel på kvalificeret
arbejdskraft samt tilstrækkelig el-lade infrastruktur til transportsektoren.
Derudover besøgte udvalget også
Logistik Hub Stadslogistiek
i Haag, der i
forbindelse med etableringen af 30 udledningsfrie zoner i Holland, dvs. områder
hvor varevogne og lastbiler ikke må udlede CO2, har oprettet et lager (hub) i
udkanten af Haag. Her modtager de varer fra hele landet, hvorefter det
transporteres med e-cykler og e-varevogne til butikker/virksomheder inde i
centrum af byen. I første omgang var de fleste kunder offentlige myndigheder
men flere og flere private kunder var kommet til. Virksomheden var et godt
eksempel på, hvordan et offentligt/privat samarbejde mellem staten,
kommunen og en privat virksomhed kunne udvikle sig til at blive en kommerciel
og bæredygtig business model.
Sidste stop i Holland omhandlede
udledningsfri indenrigssøfart.
Udvalget
besøgte således en af de største nederlandske indlandsterminaler i Alphen aan
2/4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 47: Rejserapport fra udvalgets studietur til Holland og Tyskland 30. oktober til 2. november 2023
den Rijn, hvor Bart Hoevenaars, CEO for Zero Emission Services,
præsenterede
virksomhedens
forskellige
produkter,
herunder
battericontainere, opladningsstationer samt E-skibe. Det første e-skib blev
søsat i 2021 og sejler dagligt mellem Alphen aan den Rigjn og Rotterdams
Havn. Det kan få vekslet battericontaineren på kun 15 minutter ved terminalen
i Alphen aan de Rijn. I 2022 modtog firmaet 50 mio. Euro fra den nationale
vækstfond til at udvikle 75 battericontainere, 14 opladningsstationer samt 45 e-
skibe.
Tyskland
Fokus for den tyske del af programmet omhandles også tiltag til at fremme den
grønne omstilling af sø- og luftfart. Udvalget deltog bl.a. i en sejltur i Hamborg
Havn med deltagelse af Hamborgs havneoperatør,
Hamburger Hafen und
Logistik
(HHLA).
Her fik de indsigt i havnens grønne tiltag, der skulle sikre
opnåelse af HHLAs mål om at blive klimaneutral inden 2040. Det angik særligt
dekarbonisering af alle havnens processer, hvor havnen især satsede på brint
som løsning. Under besøget drøftedes også den delvise privatisering af
Hamborg Havn.
Udvalget besøgte også
Rolls Royce’ flymotorfabrik
i Dahlewitz
ved Berlin,
hvor de blev præsenteret for virksomhedens indsatser inden for udviklingen af
fremtidens luftfart. Det omhandles både optimering og udvikling af eksisterende
flymotorteknologi samt forskning i fremtidige teknologier, herunder el- og
brintdrevne fly. Rolls Royce arbejdede således på at øge brændstofs-
optimering af deres motorer og gøre flymotorproduktionen klar til fremtidens
grønne krav. Der var dog fortsat lange udsigter til, at det var muligt at kunne
flyve på brint (forventet tidligst i år 2046). Bl.a. grundet manglende teknologi til
opbevaring og transport af brint, design af nye typer af fly, brandsikkerhed m.m.
Budskabet fra Rolls Royce var derfor at øge produktionen markant af
biobrændstof til fly, såkaldt SAF (Sustainable Aviation Fuels), der allerede kan
anvendes i de eksisterende fly. Der var i den henseende behov for politisk
handlekraft til sikring af dette, da der ellers ikke ville blive investeret nok i SAF
til at dække behovet i branchen.
Derudover mødtes udvalget med hhv.
Transportudvalget i Hamborgs
delstatsparlament og i Forbundsdagen i Berlin,
hvor de drøftede en lang
række aktuelle transportpolitiske sager, herunder hindringer for modulvogntog
på de tyske veje, erfaringsudveksling vedrørende borgerinddragelse ifm. store
infrastrukturprojekter, fremme af cyklisme og kollektiv transport, sikring af tog
over den dansk/tyske grænse samt tyske erfaringer med indførelsen af
”Deutchland-Ticket
(flatrate billet til 49 Euro). Derudover blev der fra dansk side
spurgt ind til, hvordan man fra tysk side arbejdede for at øge punktligheden af
tyske tog. Der blev i svarene henvist til, at man nu skiftede store dele af det
nedslidte spornet ud. Det ville i første omgang betyde yderligere forsinkelser
men ”at
det desværre skulle gøre
ondt, før det blev godt”.
Derudover havde
3/4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 47: Rejserapport fra udvalgets studietur til Holland og Tyskland 30. oktober til 2. november 2023
man fortsat store udfordringer med mangel på togførere samt manglende
koordinering mellem de tyske delstater, hvorunder togdriften hørte. Endelig
påpegede flere det problematiske i opdelingen af Deutsche Bahn i flere
datterselskaber, hvilket gjorde det uigennemsigtigt, hvor man skulle sætte ind,
for at forbedre punktlighed, kvalitet og passagertilfredshed. Deutschland Ticket
havde dog gjort det lettere for borgerne at krydse delstatsgrænser, da billetten
gælder i hele landet. Sidst men ikke mindst blev bekymringerne vedrørende
forsinkelser i forbindelse med etableringen af Femern-bælt forbindelsen rejst.
Der var enighed om at presse på på begge sider af grænsen for at sikre, at
anlæg på den tyske side stod færdig til tiden.
Under besøget i Hamborg deltog den danske generalkonsul, Jakob Andersen.
Endelig mødtes udvalget også med den
danske ambassadør i Tyskland,
Susanne Hyldelund og Mikkel Hagen Hess, Handelschef
på ambassaden i
Berlin, der briefede udvalget om aktuelle transportpolitiske emner samt om den
generelle politiske situation i landet.
3. Opfølgning
TRU fortsætter med at følge etableringen af de tyske landanlæg ifm. med
Femern Bælt-forbindelsen tæt. Udvalget har desuden planlagt at afholde en
åben konference om fremtidens kollektive transport i starten af 2024, hvor flere
af de nederlandske og tyske besøgselementer vil indgå som inspirationskilde.
4/4