Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2766675_0001.png
NOTAT
2. oktober 2023
2023-2065
Notat til FEU og TRU om afgivelse af indlæg i EU-
Domstolens sag C-482/23, Europa-Kommissionen mod
Kongeriget Danmark, om buscabotage (7-dagesreglen)
1. Indledning
Europa-Kommissionen har den 26. juli 2023 indgivet stævning ved
EU-Domstolen mod Danmark for tilsidesættelse af forpligtelser i
henhold til busforordningen.
1
Stævningen er udtaget, idet danske myndigheder siden november
2019 har anlagt en fortolkning af busforordningen, hvorefter der
lovligt kan udføres buscabotage i Danmark i syv sammenhængende
dage på en kalendermåned. Denne fortolkning fastsætter dels en
sammenhængende tidsmæssig periode (”cabotage-periode”), der
kan udføres cabotage i, dels en længere afgrænset tidsmæssig
periode (”reference-perioden”), inden for hvilken cabotagekørslen
kan udføres. Fortolkningen betegnes som 7-dagesreglen.
Baggrunden for indførelsen af 7-dagesreglen er, at forordningens
ordlyd på dette punkt er generel og upræcis, hvorfor det har været
nødvendigt at udmønte forordningen i en konkret regel for at sikre,
at buscabotage forbliver en midlertidig aktivitet.
2. Sagens baggrund
Den 9. juni 2021 modtog Danmark en åbningsskrivelse, hvori
Kommissionen anførte, at Danmark med den nævnte 7-dagesregel
havde tilsidesat sine forpligtelser i henhold til busforordningens
artikel 15, litra b).
Danmark afviste Kommissionens synspunkter i sin besvarelse af
åbningsskrivelsen den 2. august 2021 med henvisning til, at der
mangler en fælles fortolkning af reglerne for buscabotage, at den
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/2009 om fælles
regler for adgang til det internationale marked for buskørsel og om ændring
af forordning (EF) nr. 561/2006
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-482/23, Europa-Kommissionen mod Kongeriget Danmark, om buscabotage (7-dagesreglen)
2766675_0002.png
Side 2/3
danske fortolkning følger formålet med cabotagereglerne, og at den
danske fortolkning er proportional.
Da Kommissionen ikke var enig i Danmarks fortolkning, modtog
Danmark den 19. maj 2022 en begrundet udtalelse, som Danmark
besvarede den 1. juli 2022. Danmark fastholdte sine tidligere
anbringender og anførte i øvrigt, at 7-dagesreglen er nødvendig for
at sikre en effektiv håndhævelse af busforordningen.
3. Kommissionens argumenter i sagen
Kommissionen har i stævningen nedlagt påstand om, at Danmark
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 15, litra b), i
busforordningen. Af denne bestemmelse følger, at buscabotage er
tilladt for så vidt angår ”lejlighedsvis kørsel”, og af forordningens
artikel 2, nr. 7, fremgår det endvidere, at ”cabotagekørsel”
begrænser sig til personbefordring, som udføres ”i en begrænset
periode”.
Ifølge Kommissionen skal der ved vurderingen af den midlertidige
karakter af buscabotagekørsel foretages et konkret skøn, som tager
hensyn til alle de elementer og omstændigheder, der er forbundet
med en bestemt kørsel, navnlig med hensyn til varighed, frekvens,
hyppighed og kontinuitet.
Kommissionen gør gældende, at Danmark med sin administrative
praksis uberettiget har indskrænket rettighederne for
transportvirksomheder med en fællesskabstilladelse, fordi der ikke
foretages en konkret vurdering af den enkelte kørsel, men derimod
alene gives mulighed for at foretage cabotagekørsel inden for en 7-
dages periode pr. måned.
Kommission gør endvidere gældende, at 7-dagesreglen er i strid
med busforordningens formål og i øvrigt i strid med
proportionalitetsprincippet.
4. Regeringens argumenter i sagen
Regeringen vil nedlægge påstand om frifindelse, og til støtte herfor
argumentere for, at der er tale om en generel og upræcis
bestemmelse, som er nødvendig at præcisere for at gøre det muligt
at håndhæve reglerne på området.
Det bør i den forbindelse fremhæves, at medlemsstaterne
anerkendes et vist skøn til at præcisere sådanne generelle og
upræcise regler, og at den danske fortolkning ikke strider mod
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-482/23, Europa-Kommissionen mod Kongeriget Danmark, om buscabotage (7-dagesreglen)
2766675_0003.png
Side 3/3
busforordningens formål, men derimod netop sikrer en effektiv
håndhævelse af reglerne om buscabotage.
Der bør desuden argumenteres for, at 7-dagesreglen under alle
omstændigheder udgør en generel og objektiv regel, der er
begrundet i et legitimt hensyn af almen interesse (at sikre effektiv
håndhævelse), samt at reglen er egnet til at varetage hensynet og
ikke går videre end nødvendigt.