Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
2836864_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. marts 2024
2024-120
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Arrivas køreplanforslag for 2025 (K25)
Arriva er på nuværende tidspunkt i gang med at planlægge sin kø-
replan for 2025 (K25). Arriva har således frist for at ansøge om ka-
pacitet hos Banedanmark for 2025 den 11. april 2024. Af denne
grund er Arrivas køreplanforslag behandlet allerede nu.
Som bekendt er Arrivas trafikforpligtelser i Midt- og Vestjylland og
på Svendborgbanen fastlagt i kontrakten mellem Transportmini-
steriet og Arriva om passagertrafik udført som offentlig service (Ar-
riva-kontrakten).
På baggrund af passagerernes efterspørgsel har Arriva anmodet om
at videreføre de fravigelser fra sine trafikforpligtelser i K25, der
blev imødekommet i forbindelse med behandlingen af Arrivas kø-
replanforslag for 2024 (K24). Det drejer sig om anmodninger på
strækningerne mellem Tønder og Niebüll, mellem Varde og Nr.
Nebel (Vestbanen), mellem Struer og Thisted (Thybanen) og mel-
lem Odense og Svendborg (Svendborgbanen). Transportministeri-
ets behandling af disse fravigelser kan ses via dette link:
TRU Alm-
del Bilag 145 Brev til TRU Orientering om Arrivas køreplanforslag
for 2024pdf (ft.dk).
Ved at imødekomme disse anmodninger sikres
det således, at passagererne får en køreplan, der allerede kendes.
Arriva har oplyst til Transportministeriet, at på strækningen mel-
lem Tønder og Niebüll bidrager fravigelserne fra trafikeringsfor-
pligtelserne til at sikre gennemkørende tog i Tønder til/fra Esbjerg,
ligesom hensynet til skolestart imødekommes.
Endvidere har Arriva oplyst til Transportministeriet, at på stræk-
ningen mellem Struer og Thisted (Thybanen) bidrager fravigel-
serne fra trafikeringsforpligtelserne til at sikre gode korrespondan-
cer i til andre tog i Struer, ligesom Nordjyllands Trafikselskab støt-
ter denne køreplan.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 176: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2025 (K25), fra transportministeren
2836864_0002.png
Side 2/3
På strækningen mellem Odense og Svendborg (Svendborgbanen)
bidrager fravigelserne fra trafikeringsforpligtelserne til at videre-
føre en køreplan, der ifølge Arriva har været succesfuld. Således
har Arriva oplyst til Transportministeriet, at kundepunktligheden
(som er den punktlighed, passagererne oplever) er steget fra 77,1 %
i januar 2023 til 94,7 % i januar 2024, ligesom flere stationer har
oplevet flere rejsende i januar 2024 sammenlignet med januar
2023, herunder både Hjallese og Højby.
Arriva har ønsket, at anmodningerne på disse tre strækninger gø-
res permanente.
Derudover fremsætter Arriva to nye anmodninger, som begge ved-
rører ændringer i togtrafikken grundet Banedanmarks ombygnin-
gen af Århus H i 2025, som medfører reduceret sporplads i ombyg-
ningsperioden.
Den ene anmodning vedrører strækningen Århus-Silkeborg, hvor
Arriva anmoder om ikke at køre fire togpar på lørdage i dagti-
merne, men i stedet køre to togpar sent fredag aften og to togpar
sent lørdag aften. Arriva har oplyst til Transportministeriet, at man
herved imødekommer et ønske blandt passagererne om at få tog-
forbindelser mellem de to byer om natten, hvor der desuden er
bedre plads på Århus H uanset, at der ombygges.
Den anden anmodning vedrører strækningen Århus-Viborg, hvor
Arriva anmoder om ikke at køre de 13 daglige togpar, der kører
mellem Viborg og Århus helt til Århus H, men kun til Langå i lyset
af ombygningen af Århus H. I Langå vil passagerer, der benytter
disse tog,
kunne skifte til DSB’s tog for videre transport til Århus.
Dette vurderes at være bedre for passagererne end at skulle trans-
porteres med togbusser. Dertil kommer, at Arrivas tog fra Struer
via Skive og Viborg fortsat vil køre helt til Århus H.
Endvidere fremsætter Arriva en
ny anmodning mellem Oksbøl og
Varde (Vestbanen), hvor Arriva efter ønske fra Sydtrafik vil køre to
tog i time 6 fremfor et tog i time 5 og et tog i time 6. Derved forbli-
ver antallet af tog på strækningen uforandret.
Det er således Arrivas vurdering, at passagererne samlet set vil få
en bedre trafikbetjening ved, at anmodningerne imødekommes.
Dette er ministeriet enig i.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 176: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2025 (K25), fra transportministeren
2836864_0003.png
Side 3/3
Transportministeriet imødekommer på den baggrund anmodnin-
gen om at ændre Arrivas trafikforpligtelser i Midt- og Vestjylland
og på Svendborgbanen i køreplanen for 2025.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen