Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2825174_0001.png
lndsigelse
vedr. opgradering af
rute
LL
mellem
Korskroen
og
Varde
Vi,
en
gruppe af beboere
langs
rute
11 og
Vester
Nebel
Sogns
Lokalråd i Esbjerg Kommune,
vil
gerne gøre
indsigelse
mod den planlagte opgradering af
rute
11.
Vejdirektoratets
løsningsforslag
er
ifølge
Vejdirektoratets
egne analyser ikke
samfundsøkonomisk rentable,
og
da
opgradering
af vejen
til
2+1
vej
har
meget store
konsekvenser
for
naturen, kulturlandskabet
og
beboerne
langs
vejen, mener vi at
projektet
bør
stoppes,
og
at
man
enten må nytænke
med en
alternativ
linjef6ring, eller
man
skal
vælge
den billigste
løsning (0+ løsning), som er
den
løsning,
der
har
de mindst indgribende
konsekvenser
for
beboerne
langs
vejen
og
naturen samtidig
med,
at
den
stort
set
giver
samme trafikafuiklingsmæssige
fordele,
som de andre
løsn
i
ngsforslag giver.
o
Vejdirektoratets
beregninger
viser,
at
ingen
af
Vejdirektoratets
3
løsningsforslag
er
samfundsøkonomisk rentable. Formodentlig
indgår
de meget
negative konsekvenser, som
naturen
vil
lide under en udbygning,
og
de meget
negative konsekvenser, som
en
udvidelse
til
2+1-
vej
vil
påføre
beboerne
langs
vejen,
ikke
i
de
samfundsøkonomiske beregninger.
Dette
trækker
i
yderligere
i
negativ retning.
Vejdirektoratets
miljøkonsekvensvurdering er
misvisende.
Overordnet
siger den,
at en
udvidelse
til
2+Lvej
kun påfører
landskab og
natur en mindre
ændring, da
der
i
forvejen er
en
vejbarriere.
Det
fremgår
ikke
tydeligt,
at det
er en
meget stor
ændring,
der
sker. Det nuværende
vejanlæg
har
en
bredde
ca. 14
meter fra grøftekant
til
grøftekant.
Dette vejanlæg
vil
blive
erstattet
af
et
vejanlæg
med en
samlet bredde på ca.47 meter
(fra
grøftekant/skrænt
til
grøftekant/skrænt)
mange steder
-
nogle
steder mere,
nogle
steder mindre.
Altså
3-3%
gange
bred
som nuværende
vejanlæg. Denne
vejanlægsbredde,
som
stort
set svarer
til
bredden
en motorvej,
skyldes,
at der
skal
være
en lokalvej
med
delt
cykelsti
og
vej
{2-1 vej) og en
2+1
vej
og nogle
steder yderligere
en
grusvej
ved
siden
af hinanden.
Altså
sammenlagt
en
vejbarriere
som
ingen
måder
kan
sammenlignes
med
den gamle
vejbarriere, men bliver
en
gennemgribende
ændring. Vejanlægget
vil
fatale
konsekvenser
for
natur-
og
kulturlandskab samt
bebyggelsen ved vejen.
Det
fremgår
ikke
tydeligt
af
Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurdering,
at
vejanlægget
går
igennem et område med rigt dyreliv,
bl.a. med
store
bestande af
kronhjorte
og
rådyr.
Der
står blot,
at der
er
gjort
lokale iagttagelser
af
kronhjorte.
Det kan
dokumenteres, at der
er en
stor
og
.
o
voksende
bestand
af kronhjorte.
Årsagen
til
det
rige
dyreliv
er,
at rute L1går
igennem og ligger
nærheden
af
en
rig
natur.
De
steder,
hvor
vejanlægget
påtænkes
særligt bredt,
går igennem
et
område, hvor kronhjortene vandrer
og krydser vejen.
i
.
Langs
vejen er der sammenlagt
ca.
52
huse og
gårde, som
er
beliggende
op
til
vejen. Ved
fuld
udvidelse
til
2+1-
vej,
vil
ca.2O-25
%
af disse huse
og
gårde blive
fjernet,
og
beboerne sendt fra
hus
og
hjem.
Resten
af
beboelserne
får
ikke
direkte
adgang
til
vejen,
men skal
benytte blinde
lokalveje,
som
enten
består
af
nye
private
grusveje
eller
en
delt
cykelsti og
lokalvej
(2-1-
vej).
Lokalvejene
skal
benyttes
af såvel
beboernes privatbiler, tunge lastbiler
og
landbrugskøretøjer
til
og
fra
beboelserne
og
gårdene
langs
vejen.
Det
vil
medføre uacceptabelt store omveje
for
såvel
lokalbeboere
som
landbrugskørsel.
Der
vil
opstå
farlige situationer,
som
vil
opstå f.eks. ved
forårstiden
med
megen
gyllek6rsel, hvor
cykler,
traktorer
og
privatbiler
såvel
som
tung
trafik
{renovation
osv.)
til
lokale
beboere
skal
deles
om
en smal lokal
vej.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Henvendelse af 15/02-24 fra en gruppe af beboere langs rute 11 og V. Nebel Sogns Lokalråd om indsigelse vedr. Opgradering af Rute 11 Korskro-Varde
2825174_0002.png
Samtidig ændres
folks
udsigt
fra
stuen
fra
en
almindelig hovedlandevej
til
et
vejanlæg med
en
bredde
stort
set svarende
til
en motorvej. Tilmed
skal
udgifterne
tilvedligehold
af
de
nye lokale
privatveje
bekostes
af beboerne
selv.
Veje som
skal
deles
mellem beboerne
og
samtidig benyttes
loka I
landbrugskørsel.
til
De
fleste
af
gårdene
og husene ligger
idet
bevaringsværdige
kulturmiljø
Ny
Lifstrup. Med
alle
disse
ulemper,
som
bliver
påført beboerne,
er
vi
ikke
i
tvivl
om,
at
husene og
ejendommene
hurtigt
bliver
noget
nær usælgelige,
og
efter
en årrække
vil fremstå
som
nedrivningsmodne steder,
og
altså
en
ødelæggelse
af
kulturmiljøet.
til
2+1
vej
får slet
ikke
de påtænkte
effekter
trafikafuiklingen.
Blandt Varde
kommunes
mangeårige
lobbyvirksomhed
for
en
opgradering
til
2+1vej
har en af
argumenterne
været,
at
vejen
skulle være en flaskehals
for
sommerhustrafikken.
Det
er meget let at
påvise,
at
En
udvidelse
flaskehalsen ikke er selve
hovedvejen,
men
Varde
by og
vejen
nordpå
-
som ligger
udenfor
vejprojektet.
De
største
køer
i
sommertiden
ved
skiftedage opstår
ved de
forskellige veje
i
Varde
og
rundt
om
Varde samt nord for Varde.
En
udvidelse
af
rute
11
afhjælper
på ingen måde
disse
trængselsproblemer,
og
altså
afhjælpes problemet
med
sommerhustrafikken
ikke.
De
påtænkte
forbedringer ved motorvejsrundkørslen ved
Korskroen
afhjælper
dog
helt
klart
problemer
i
den
modsatte
ende af
strækningen,
men da
disse
ændringer er påtænkt
i
alle
tre
l6sningsforslag, har
det
som sådan ikke med
en
udvidelse
af
2+1
vej
at gøre.
Generelt burde sommerhustrafikken slet
ikke
over rute
1L,
men
ind
over
den såkaldte VestkysWej, som savner en
forlængelse,
den
også
vil
kunne benyttes
til
mere nordlige sommerhusdestinationer
og
dermed
spare
sommerhusgæsterne
for
en
omvej.
Ved udvidelsen
til
2+1
vej
vil der
den
10
km lange
strækninger komme
3
vejkryds,
hvor
farten
nedsættes
til
70
km
i
timen, ved
krydsning af den lokale
å
udvides
vejen
ikke, og
den sidste
strækning ind
mod
Varde
udvides
vejen heller
ikke.
Disse
steder er der
også
fartnedsættelser.
De
6vrige strækninger bliver
den
tilladte
hastighed 90
km.
den
relativt
korte strækning bliver der
altså mange
forskellige
tilladte
hastigheder
til
stor
forvirring
og altså
begrænset kortere rejsetid.
Vejen
kan
ej heller
opgraderes
til
motortrafikvej,
da
vejen
skal kunne anvendes
til
landbrugskørsel
-
mange
landmænd er helt
afhængige af vejen
til
landbrugskørsel
mellem forskellige
gårde
og
marker.
Det
betyder, at
de
steder, hvor der
kun
er
1-
spor
i kørselsretningen,
vil
man ikke kunne
overhale landbrugskøretøjer,
idet
man ikke må køre
over ivognbanerne
for modsatrettet trafik
-
og altså
vil man risikere
at
skulle
køre
2-2%
km,
inden
man
atter
kan
overhale.
Her har 0+ løsningen
en meget bedre
løsning,
idet der
her
er indtænkt vigelommer, hvor landbrugstrafik
med
mellemrum
kan
trække
ind
til
siden
og
dermed
afuikle
"halerne af
bilef
.
afsluttet
torsØg,
som
Vejdirektoratet
har
afsluttet,
viser
t
6vrigt, at
i
myldretid
afuikles
trafikken
bedre
et
spor
end
to
spor.
Offentliggjort
i
Sjællandske
Nyheder 29/L2O24.
En
netop
Vi
er
ikke sikre
på,
at
en
2+1
vej bliver mere
sikker end nuvaerende
vej.
Når
man kommer fra
Esbjerg-motorvejen ind
rute
11,
er
man
fartblind.
Når man har sat
farten
ned
til
80
km/t,
føler
man,
at
hastigheden
er langt mindre,
end den
er.
Hvis
vejen
udvides,
vil man mentalt føle, at
man
stadig kører
en motorvej.
Sandsynligvis
vil
en
stor procentdel af bilisterne
derfor
kpre
vaesentlig
hurtigere
end
90
km/t
{hvis
dette
bliver
hastighedsbegrænsningen).
Jo
højere
fart,
des
mere
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Henvendelse af 15/02-24 fra en gruppe af beboere langs rute 11 og V. Nebel Sogns Lokalråd om indsigelse vedr. Opgradering af Rute 11 Korskro-Varde
2825174_0003.png
alvorlige ulykker. Dertil kommer
forvirringen
med
sammenfletning
og
op-
og
nedbremsninger
ved
forskellige
tilladte
hastigheder.
Lokalt kan
vi
bevidne, at
trafikken
til
daglig afuikles
fint
på nuværende
vej uden problemer.
Der
er
fint
flow.
I
sommertiden
nogle
lørdage
kan
der opstå
kødannelser.
Disse
kødannelser sker
hovedsageligt
i
endepunkterne (rundkørslen ved
Korskroen
og
ved
Esbjergkrydset).
Disse
køer har
været aftagende
i
de sidste
to
år,
bl.a.
fordi
der
er
opsat
n6glebokse ved
sommerhusene nord
for
Varde. Under
alle
omstændigheder er
de
største
og
fleste
kødannelser igennem
Varde
by
og
nord
for
Varde
-
altså en
strækning, som
ligger
udenfor
projektet.
Der kan
opstå
kødannelse
efter traktorer
ved
tættere trafik,
hvis
det
ikke
er muligt at overhale.
Ved
etablering
af
vigelommer med intervaller vil
man
elimere
dette
problem.
Vejen er
ikke særlig
egnet
for
cyklister
og
knallerter.
En
cykelsti
(som
er indregnet
i
0+ løsningen)
vil
afhjælpe
dette
problem.
Hvis
man
læser
de indkomne
h6ringssvar
vedr. opgraderingen af
rute
11, kan man
se,
at
det
overvejende er
nogle
virksomheder
iVarde
samt
selve
Varde
og
Esbjerg Kommune, som ønsker
opgraderingen.
Vi
mener, at bevillingen
fra
Folketinget
på ca.
500
mill.
kr
til
opgraderingen
udelukkende er kommet
igennem,
fordiVarde
Kommune i mange
år
har
ført
lobbyvirksomhed
for
opgraderingen,
ikke
fordi
der
er
et
reelt behov.
Det er også, hvad de
samfundsøkonomiske
beregninger viser. Dertil kommer, at
man Ødelægger
natur-
og
kulturlandskab,
ødelægger
vilkår
for
dyreliv,
og ikke
mindst lader man lokalbefolkning, private såvelsom landmænd,
betale
den helt
høje
pris.
o
Sammenlagt er
vi
naturligvis imod
en
opgradering
af vejen
til
2+1
vej,
delvis
eller
fuld.
Det
vil
have
alt
for
store
konsekvenser
for
både
natur-
og
kulturlandskab
og
lokalbefolkningen,
uden
at
opgraderingen får de påtænkte effekter,
og
vi mener
at
trafikken
afuikles
fint,
som
vejen er.
En
0+
løsning
vil
fint
afhjælpe
de
mangler,
som
vejen har.
Hvis
man
alligevel mener, at
en
opgradering
skulle
være
nØdvendig,
fordi
man mener, at det
skulle
fremme
udviklingen
i
området,
vilvi
klart
påpege,
at det er nødvendigt
at
undersøge en
alternativ
linjeføring
for
at opnå
de ønskede
effekter,
og
for
at skattekronerne bliver brugt
bedst
muligt.
Det
er klart, at
en
anden linjeføring
vil
påvirke
natur
og
dyreliv et andet sted,
men en
almindelig2+t
vej
vil
ikke have samme vejanlægsbredde
som
den påtænkte
udvidelse, da
en
ny
linjeføring
ikke
kræver
lokalvej, cykelsti
og
evt. grusvej
lige
ved
siden
af.
En
alternativ
linjeføring
kan
også
sagtens
laves,
den
ikke går
igennem
eksisterende
bebyggelse og uden,
at
man behøver
at ekspropriere
mange
beboelser.
Her
vil forslaget
i
det
gamle
Ribe
Amts
regionsplan 2012 være
oplagt
at
finde
frem,
idet man her
havde
linjef6ring
for
en
ny
motortrafikvej,
der
skulle afløse både
rute
LL ogL2
(rute
1-2
er hovedvejen mellem
Varde
og
Esbjerg,
som
er
meget
trafikbelastet
med store
kødannelser
på visse
strækninger ved arbejdstids
start
og
slut).
Hvis
man
lavede
denne
løsning,
ville
man
slå
flere
fluer
med
et
smæk og
den måde
få mest
muligt
ud af
skattekronerne.
Man
vil
også
kunne
få en rigtig
2+L
motortrafikvej,
hvor der
,ft^^;r/M
/l./rÆe/;,.//i:.|t-*...':]]:'.F
p.v.a.
be6oere
langs
ikke
skal
være landbrugstrafik
og
vejkryds.
/
't
'"'\ t
"'L
?
,r4
vejen
ffi*;ry'/
p.v.a.
beboere
langs
vejen
Karsten.rnrgensen
p.v.a. V. Nebel
Sogns
Lokalråd