Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2849086_0001.png
Laurbjerg – analyse om genåbning
af station
Analyse om genåbning af stationen
Favrskov Kommune
19. oktober 2023
1014042-01
Rev
2.1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0002.png
Notits
Dette dokument og dets indhold er udarbejdet til information og anvendelse af Favrskov Kommune i forbindelse
med Analyse af Laurbjerg St.
SYSTRA Danmark A/S påtager sig intet ansvar over for nogen tredje part/parter med hensyn til, som følge af
eller i forbindelse med dokumentet og/eller dets indhold.
Dette dokument har 21 sider inklusive for- og bagside.
Dokumenthistorie
Dokument titel:
Analyse om genåbning af stationen
Dokument reference:
1014042-01
Revision
1.0
1.1
1.2
1.3
2.0
2.1
Formålsbeskrivelse
Udarbejdelse af notat
Intern retterunde
Retterunde
Retterunde
Endelig version
Kundegodkendt version
Udarbejder
DB
DB
DB
DB
BC
BC
Gransker
AHK
AHK
AHK
AHK
AHK
AHK
Godkender
-
AHK
AHK
AHK
AHK
AHK
Dato
06-07-2023
14-07-2023
13-09-2023
26-09-2023
11-10-2023
19-10-2023
Kundens godkendelse
Kunde
Projekt
Jobnummer
Kundens signatur /
dato
Favrskov Kommune
Laurbjerg – analyse om genåbning af station
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 2 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0003.png
Indhold
Kapitel
1.
2.
3.
4.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
Baggrund
Konklusion
Laurbjerg
Tidligere undersøgelser
Analyser 11
Oplandsanalyse
Nuværende trafikal situation
Fremtidig trafikal situation
Perspektivering
11
12
15
21
Side
4
6
7
9
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 3 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0004.png
1.
Baggrund
Baggrunden for denne rapport udmøntes i et ønske om genåbning af standsningsstedet Laurbjerg umiddelbart
nord for den gamle stationsbygning.
Favrskov Kommune har indgået en aftale med SYSTRA Danmark A/S, støttet af landsbysamarbejdet
Favrskov4ren. Favrskov4ren er en lokal forening, hvor formål er at styrke fællesskab, kommunikation og lokal
bæredygtighed. Foreningen omfatter et samarbejde mellem Laurbjerg, Houlbjerg, Granslev og Bøstrup
bestående af ca. 2.000 indbyggere. Byens borgere har arbejdet for at få genåbnet standsningsstedet Laurbjerg
i forventningen om at en stærkere forbindelse til omverden, og ikke mindst Aarhus, vil påvirke Laurbjerg i
positiv retning og bidrage positivt til grøn mobilitet og ønsket om mere fokus på bæredygtighed. Lokalt er
genåbningen af et standsningssted i Laurbjerg af stor interesse, der i 2020 blev understøttet af en
underskriftindsamling med 1830 underskrifter.
Formålet med analysen er at få afklaret potentialer og konsekvenser ved en genåbning af et standsningssted i
Laurbjerg og påpege forskellige symbioser der vil blive påvirket:
-
-
-
-
-
Forbedret transport (døgnet rundt) for alle
Forbedret pendling til og fra, især Aarhus
Erhvervsmæssig og boligmæssig udvikling i området
Grønnere og mere bæredygtig transport
Bedre sammenhæng i Favrskov kommune
Genåbning af standsningsstedet indgik i forliget ”Bedre og billigere kollektiv trafik”. Imidlertid blev aftalekredsen
ændret efter folketingsvalget i 2019, og Laurbjerg forsvandt som det eneste projekt fra forliget.
Derefter besluttede Byrådet i Favrskov Kommune således 24. september 2020 at afsætte et rådighedsbeløb på
10 mil. kr. til genåbning af standsningsstedet, herunder nye perroner, forplads inklusive parkeringspladser,
rådgivning, arealerhvervelser mv. Disse midler er ikke længere tilgængelige og er tilbageført til kommunens
budget.
Anlægsøkonomi er behandlet i rapporten ”Beslutningsgrundlag” vedr. genåbning af standsningsstedet i
Laurbjerg. Her har anlægsøkonomien været prissat på fase 2-niveau for tre forskellige scenarier. Det billigste
scenarie, grundløsningen, blev prissat til ca. 15 mio. kr. (PL 2018). I denne rapport er desuden også
beskrivelser af perronudformning, der i nærværende rapport ikke beskrives yderligere.
1
Anlægsøkonomi beskrives ikke nærmere i denne rapport, da anlægsøkonomien i forvejen er velbeskrevet i
tidligere analyser.
Der ønskes udført en ny analyse idet flere forhold siden 2020 og indtil nu har ændret sig. Favrskov Kommune
ønsker at være en attraktiv udflytterkommune fra især Aarhus. Samtidig ønsker kommunen ligeledes at sprede
væksten til hele kommunen, således den ikke kun er koncentreret i den østlige del. Laurbjerg har vokseværk
med både nuværende og fremtidige vækstplaner for nye boligområder, hvor det også er en attraktiv by med
indkøbsmuligheder, skole, institution og idrætsfaciliteter. Den forringelse af busdriften der desuden er sket i
Laurbjerg, forstærker behovet for stationen, og dermed for denne nye analyse.
Favrskov Kommune har fra starten været dybt engagerede i arbejdet for et standsningssted i Laurbjerg.
Helt tilbage i 2012 udarbejdede Cowi en rapport
2
for Favrskov Kommune, der konkluderede, at der kan
genetableres standsningssted i Laurbjerg, med sideforskudte perroner. Desuden fastslår denne rapport at det
er både anlægsteknisk og driftsmæssigt muligt samt samfundsøkonomisk rentabelt at genetablere
standsningsstedet.
Genetableringen af standsningsstedet indgik herefter i ”Aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik”, hvorfor
Favrskov Kommune afsatte de nødvendige økonomiske ressourcer. Ultimo 2019 modtog Favrskov Kommune
uden varsel en pressemeddelelse om, at forligskredsen annullerede den aftalte genåbning, hvilket Favrskov
1
2
Beslutningsgrundlag, Banedanmark, 2018
Cowi rapport (okt 2012, kan rekv. anonymiseret), 9297 Endelig tilrettet rapport fra Cowi
Side 4 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0005.png
Kommunes Byråd undrede sig dybt over. Derfor sendte et samlet Byråd for Favrskov Kommune d. 1. november
2019 et åbent brev
3
til daværende Transportminister Benny Engelbrecht.
Favrskov Kommune ønsker fortsat, at forligskredsen lever op til forpligtelsen jf. den tidligere indgåede aftale,
med baggrund i de, i brevet nævnte perspektiver, men derudover også på baggrund af nedenstående
argumentation.
Favrskov Kommune igangsatte på baggrund af ”Aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik” udarbejdelse af en
helhedsplan for Laurbjerg-området. Et stort aktiv er den fordelagtige rejsetid med tog fra Laurbjerg til Aarhus H
på ca. 30 minutter, hvilket vil opfylde langt de fleste borgeres opfattelse af rimelig pendlertid til og fra arbejde
eller studiested. Et standsningssted vil dermed gøre Laurbjerg og opland særdeles attraktivt at bosætte sig i.
Det er netop Favrskov Kommunes ønske at sprede bosætningen i kommunen, så denne ikke kun koncentrerer
sig i den østlige del. Ønsket er forankret i et fremkommelighedsperspektiv samt udvikling af de mindre
bysamfund i kommunen. Derfor indeholder helhedsplanen for Laurbjerg de beskrevne boligudstykninger. Med
et standsningssted bliver det langt mere attraktivt at bosætte sig i Laurbjerg pga. de forbedrede
transportmuligheder mod Aarhus, Viborg, Struer m.fl. Med skifte i Langå kan også Aalborg nås inden for 60
minutter. Der ses dog også i øjeblikket en øget pendling mod Laurbjerg, da der opstår flere arbejdspladser i
området. Dette faktum er også en udvikling Favrskov Kommune ønsker at støtte.
Endeligt er standsningsstedet i Laurbjerg vigtigt for Favrskov Kommune i den klimapolitiske kontekst, da der er
en miljømæssig gevinst i at flytte pendlere over i toget, frem for egne biler. Regionaltogene kører på
strækningen allerede, og er yderligere under elektrificering. Det betyder, alt andet end lige, at der også er en
faktuel positiv klimaeffekt ved at genåbne Laurbjerg Station.
3
Åbent brev til forligskredsen (2019), 11143 Åbent brev fra Favrskov Kommune vedr. trinbræt i Laurbjerg
Side 5 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0006.png
2.
Konklusion
Favrskov Kommune har sammen med Favrskov4ren indgået aftale med SYSTRA Danmark A/S om at
analysere potentialer og konsekvenser af en genåbning af Laurbjerg Station. Dette arbejde er udmøntet i dette
notat.
Rapportens hovedelementer er en beskrivelse af Laurbjergs udviklingsplaner, et resumé af tidligere analyser
om mulig genåbning, oplandsanalyser, den nuværende trafikale situation, den fremtidige trafikale situation, det
fremtidige passagergrundlag og vurdering af en genåbning ud fra et bredere samfundsperspektiv. Endelig
følger en perspektivering og en sammenfatning.
På det overordnede niveau vurderes det, at det kapacitetsmæssigt er muligt at etablere togdrift på stationen
med en afgang i timen, dvs. ved anvendelse af forbindelsen mellem Viborg-Aarhus. Tidsbesparelserne ved
f.eks. transport til Aarhus er ganske væsentlige og ligger på omkring 20 minutter i myldretiderne og over 60
minutter uden for myldretiden, idet transporttiden mellem Laurbjerg og Aarhus nedsættes til 31 minutter. Der vil
også være tidsbesparelser at hente i retning mod Aalborg og Viborg. Det vil skabe social lighed for rejsende,
idet der i dag er en bemærkelsesværdig social ubalance mellem bilister og de, der ikke har mulighed for
biltransport (f.eks. skoleelever, studerende og pensionister).
Videre konkluderes, at der ved en fremtidig befolkning i Laurbjerg i 2032 på 1.426, forudsat at Laurbjergs
udvikling fortsætter som planlagt vil være et potentiale for 387 daglige ture med tog. En del heraf vil være
overflytning fra biltransport, hvilket er i god harmoni med kommunens ambitioner om reduktion af CO
2
og
hensyntagen til bl.a. principper om at være omkostningseffektiv, skabe sammenhængskraft og sikre social
balance.
Når det kommer til potentialet for passagerer, bemærkes ret iøjnefaldende, at knap 90 stationer i Danmark i
perioden 2030-2035 – jf. Trafikstyrelsens høringsudgave til Trafikplan for den statslige jernbane 2023 –
forventes alt andet lige at have et lavere passagerpotentiale end Laurbjerg forventes at have i 2032.
Et sidste element som med stor tyngde taler for opbakning lokalt vedrørende en genåbning af stationen er,
Favrskov Kommunes engagement og interesse i en stationsåbning. Dette er tydeligt afspejlet i Byrådets
beslutning af 24. september 2020 vedrørende Budget 2021-2024, hvor der blev afsat et rådighedsbeløb på 10
mio. kr. til genåbning af stationen. Interessen herfor er i dag uændret.
Den nuværende trafikaftale med Arriva udløber i december 2028, med en option for 2 år mere, altså udløb
december 2030. Dette har imidlertid igen effekt for etableringen af et standsningssted i Laurbjerg. Jf. Statens
kontrakt med Arriva, er Arriva forpligtet til at betjene Laurbjerg Station, da der er indbygget en option vedr.
dette, som kan udløses. Udover ændringer i trafikaftalen foregår der også en del andre jernbaneprojekter vedr.
opgradering af signalsystemet samt elektrificering af strækningen forbi Laurbjerg, som vil have indvirkning på,
hvornår standsningsstedet kan etableres. Med bindingen i andre anlægsprojekter vurderes det, at det vil være
sandsynligt med ibrugtagning ultimo 2027.
Hvis en genåbning af Laurbjerg Station skal realiseres, skal afklaring af tekniske detaljer, som det skete i
forbindelse med f.eks. åbning af Sparkær Station, ske i samarbejde med Trafikstyrelsen og Banedanmark,
mens de politiske aspekter bør ske i samråd med Transportministeren og (efterfølgende) Folketingets
Transportudvalg.
Resultaterne i denne rapport peger i retning af, at der kan være stærke perspektiver for at arbejde for en
genåbning af standsningsstedet i Laurbjerg, da det vil bidrage til lokal og kommunal byudvikling og
anvendelsen af grøn mobilitet samt vil kunne bidrage til reduktion af trængslen på vejnettet i og omkring
Aarhus.
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 6 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0007.png
3.
Laurbjerg
Laurbjerg en by med 946 indbyggere (2022)
4
, som er beliggende i Favrskov Kommune ca. 4 km syd for Langå
og 9 km vest for Hadsten. Den østjyske banestrækning mellem Aarhus H og Aalborg passerer Laurbjerg i dag
uden at gøre stop i byen, efter det tidligere standsningssted blev nedlagt i 1982.
Laurbjerg har i dag en stærk grøn og bæredygtig profil, hvilket blandt andet kommer til udtryk i byens
energiforsyning. Laurbjerg er i dag forsynet af fjernvarme, som blandt andet bidrager til en effektiv og
bæredygtig leverance af varme i byen, hvilket desuden også bidrager til byens udviklingspotentiale. Herudover
er der også cykelsti til den nærliggende by Houlbjerg.
Favrskov Kommune arbejder ligeledes med målsætninger, der understøtter FN’s Verdensmål for bæredygtig
udvikling. Her arbejdes der især med verdensmål 11, som omhandler bæredygtige byer og lokalsamfund. I
dette arbejde er der fokus på at skabe positive økonomiske, sociale og miljømæssige forbindelser mellem by,
opland og landdistrikter, hvilket skal støttes ved at styrke den nationale og regionale udviklingsplanlægning.
Kommunens har fokus på god tilgængelighed og høj mobilitet, idet gode infrastrukturmuligheder har betydning
for fremtidig bosætning og erhvervslokalisering og dermed muligheder for vækst og udvikling i kommunen.
Derfor ønsker Favrskov Kommune at reducere rejsetiderne gennem blandt andet en udbygning af kollektiv
trafik, idet den kollektive trafik skal understøtte kommunens generelle udvikling og samtidig bidrage til den
grønne omstilling i kommunen.
Denne undersøgelse vil omhandle analyser af en forbedret grøn mobilitet i Laurbjerg og det potentiale det vil
skabe for bysamfundet.
3.1.1.
Byudvikling i Laurbjerg
I Laurbjerg er der flere igangværende byudviklingsprojekter. Et af projekterne omfatter 8 boliggrunde ved
Lunden i Laurbjerg, hvor der er udstykket grunde til åben-lav boligbebyggelse. Området har et areal på ca. 1,6
hektar, hvor der kan opføres 8 parcelhuse. Når alle grunde er solgt/bebygget kan dette give en potentiel
indbyggervækst på omkring 20 personer.
5
Også i forlængelse af Syrenvej er der planer om at udstykke mellem 12-14 boliger, hvilket skaber plads til
omkring 30 nye indbyggere.
5
I 2022 har Favrskov Kommune modtaget et oplæg til en udviklingsplan for ejendommen Højagergaard,
Nørregade 36 i Laurbjerg. Udviklingsplanen foreslår etablering af et nyt boligområde fordelt på to etaper
henholdsvis nord og syd for Hammelvej. Det vurderes, at der i de to etaper vil kunne være plads til ca. 164
boliger. I Favrskov Kommune er der i gennemsnit 2,4 personer pr. bolig, hvilket vil svare til en
befolkningstilvækst på ca. 400 indbyggere. Udviklingsplanen er endnu ikke vedtaget, men det er forventningen,
at planen vedtages i de to etaper henholdsvis nord og syd for Hammelvej.
5
De nye boligområder vil skabe plads til samlet set omkring 450 indbyggere, der vil have en maksimal afstand
på omkring 1.000 m fra standsningsstedet, hvilket betyder at det er i nær afstand til et eventuelt
standsningssted i Laurbjerg.
Et standsningssted i Laurbjerg er en afgørende faktor for potentialet af vækst i Laurbjerg i fremtiden. Det
skyldes, at tilvæksten delvist er afhængig af pendlermuligheder til og fra Aarhus med tog, idet Aarhus er en by,
der beskæftiger mange indbyggere i Laurbjerg.
Standsningsstedet vil også øge den sociale lighed ved at sikre adgang til nem, hurtig og bæredygtig transport
for skoleelever, studerende og pensionister og i det store hele personer uden kørekort eller adgang til en bil. Et
Centerbysamfund med en attraktiv kollektiv transport vil derfor kunne tiltrække et beboersegment, der ikke
tidligere har været muligt. Denne udvikling vil også komme områdets erhvervsliv til gode.
Laurbjerg er geografisk godt placeret i forhold til større byer i Region Midt og Region Nordjylland. På
nedenstående figur 3.1 ses desuden, at placeringen af Laurbjerg gør, at det er muligt at nå Randers inden for
30 minutter, Viborg og Aarhus inden for 45 minutter og den sydlige del af Aalborg inden for ca. 60 minutter.
4
5
www.statistikbanken.dk/BY3
https://www.statistikbanken.dk/BOL106
Side 7 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0008.png
Figur 3.1 - Oversigt over rejseafstande fra Laurbjerg. Grøn (30 min.), Gul (45min) og Rød (60 min).
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 8 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0009.png
4.
Tidligere undersøgelser
Et standsningssted i Laurbjerg nævnes i flere analyser fra blandt Atkins Danmark A/S (det nuværende
SYSTRA Danmark A/S), der på vegne af Region Midtjylland og Viborg Kommune har undersøgt forbedringer
og forslag til jernbanetrafikken, som også åbner mulighed for standsning i Laurbjerg. Herudover har
Banestyrelsen (i dag: Banedanmark) og Trafikstyrelsen også undersøgt effekterne af et standsningssted i
Laurbjerg.
Figur 4.1 - Undersøgt beliggenhed for standsningssted i Laurbjerg
Banestyrelsen har i rapporten ”Stationsstrukturen i Danmark 2001” beregnet et passagerpotentiale med
udgangspunkt i et lavt skøn, mellemskøn og højt skøn. Passagerpotentialerne er beregnet med udgangspunkt i
en række referencestationer. Af betydning for hvilket skøn, der vil være mest realistisk for den enkelte
nyåbning, er en række forhold, der ikke er taget hensyn til i den vurdering, som fremgår tabel 3.1. I tabellen
sammenlignes Laurbjerg med standsningssteder, som er åbnet de seneste år.
I rapporten beskrives det lave skøn som værende det, der ligger tættest på sandheden, hvad angår
passagerpotentiale i en opstartsfase og med en betjening med 1 tog i timen (evt. suppleret med ekstra tog i
myldretiden). Mellemskønnet baseres på et potentiale på sigt (5-10 år), hvis der sikres en rimelig
myldretidsbetjening (minimum 2 tog i timen) og god koordinering med anden kollektiv trafik. I det høje skøn skal
ovenstående betingelser opfyldes, men samtidig skal der være god beliggenhed i forhold til andre banebetjente
byer men også bolig- og arbejdspladsintensiv bebyggelse nær stationen (inden for 500 m).
Trafikstyrelsen har undersøgt perspektivet for et standsningssted ved Laurbjerg i rapporten ”Stationsstruktur”
fra 2008. Her er passagerer pr. årsdøgn opregnet til årstal 2012.
Herudover er der estimater på potentielle passagertal ved Laurbjerg fra ”Optimering af stationsstrukturen” fra
2014 udarbejdet af Trafikstyrelsen.
Stationsstrukturen i Danmark, 2001
Standsningssted
Kalundborg Ø
Sparkær
Esbjerg Ø
(Jerne St.)
Laurbjerg
Lavt
skøn
20
50
70
80
Mellem skøn
130
100
410
140
Højt
skøn
240
150
750
210
Stationsstrukturen
i Danmark, 2008
Estimat
223
97
326
87
Optimering af
stationsstrukturen, 2014
Estimat
150
100
550
100
6, 7 og 8
Tabel 4.1 - Oversigt over passagerpotentiale ved nye stationer
Senest er der udarbejdet en rapport af DTU i 2017 omhandlende en analyse af effekter i forbindelse med et
potentielt standsningssted i Stilling og Laurbjerg. Her er der estimeret, at der vil være 371 daglige passagerer
Stationsstrukturen i Danmark, Banestyrelsen, 2001
Stationsstrukturen i Danmark, Trafikstyrelsen, 2008
8
Optimering af stationsstrukturen, Trafikstyrelsen, 2014
6
7
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 9 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0010.png
ved Stilling og 262 daglige passagerer ved Laurbjerg. Ved 262 daglige passagerer i et tog er dette tilsvarende
ca. 200 biler på vejen. Dette vil altså give CO
2
besparelser.
Disse passagerprognoser for Laurbjerg fremkommer på baggrund af tidligere analyser, forskellige metoder
samt forskellige grundlag. Passagerprognoserne senere i denne rapport indeholder ligeledes fremtidige
byudviklingsprojekter samt et fokus på rejsetiden til Aarhus.
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 10 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0011.png
5.
Analyser
Igennem årene har der været diskussion om anlæggelse af et standsningssted i Laurbjerg. Dette er blevet
undersøgt i flere omgange blandt andet i forbindelse med screeninger af det statslige jernbanenet og
stationsstrukturen i Danmark. Derudover er det også beskrevet i en rapport fra DTU, der har beskrevet effekter
af åbning af forskellige stationer, herunder Laurbjerg.
Analysen har til formål, at afdække og beskrive en række elementer for standsningsstedet Laurbjerg, for at
belyse konsekvenserne ved en højklasset kollektivtrafik betjening af Laurbjerg.
I analysen vil opland, den nuværende trafikale situation, forslag til en fremtidig trafikal situation og estimatet for
et potentielt passagergrundlag blive undersøgt og beskrevet.
5.1.
Oplandsanalyse
I Favrskov Kommune er der fire hovedbyer, syv centerbyer og 35 landsbyer. De fire hovedbyer tæller Ulstrup,
Hadsten, Hammel og Hinnerup. Laurbjerg indgår som en af de syv centerbyer. Bystrukturen i Favrskov
Kommune ses af figur 5.1.
Figur 5.1 – Favrskov Kommunes bymønster i.h.t Kommuneplan 2017-29. Laurbjerg er defineret som
centerby.
9
Byerne er nævnt i Kommuneplan 2021-2032, hvor der bemærkes, at hoved- og centerbyerne har en særlig
rolle i det lokale opland. Disse bysamfund skal sikre fremadrettede muligheder for butiks- og serviceforsyning.
Fælles for de fire hovedbyer er blandt andet, at niveauet af kollektiv trafik er højere end i center- og landsbyer. I
Hammel består den kollektive trafikbetjening af bus, mens den i Hadsten, Hinnerup og Ulstrup desuden også
består af tog.
Informationer vedr. arbejdsstedsområde for beskæftigede i Favrskov Kommune viser, at Aarhus Kommune har
omkring 8.800 beskæftigede med bopæl i Favrskov Kommune, og er dermed den kommune med størst
pendling fra Favrskov. Pendling til Aarhus er mere end dobbelt så stor, som til de tre øvrige kommuner
Randers, Silkeborg og Viborg, dette fremgår af figur 5.2.
10
9
10
Forslag til Helhedsplan for Laurbjerg, Favrskov Kommune, 2021
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1920
Side 11 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0012.png
Indpendling
713
2280
Udpendling
1140
1.562
1.104
3916
1076
8.791
Randers Kommune
Aarhus Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Randers Kommune
Aarhus Kommune
Silkeborg Kommune
Viborg Kommune
Figur 5.2 – Ind- og udpendling mellem Favrskov Kommune og nabokommunerne
10
I denne rapport antages det generelle pendlingsmønster i Favrskov Kommune at være gældende for Laurbjerg.
Baseret på den generelle pendling fra Favrskov Kommune er der ca. 16.300 beskæftigede, der har arbejdssted
uden for kommunen, hvoraf ca. 8.800 har arbejdssted i Aarhus Kommune, nabokommunen med den største
udpendling fra Favrskov Kommune. Dette svarer til en andel på ca. 54%.
10
Med denne fordelingsantagelse svarer det til, at omkring 386 beskæftigede i Laurbjerg pendler til Aarhus
Kommune ved en beskæftigelsesgrad på 75,5% af Laurbjergsbefolkning.
10
Undersøgelsen viser ligeledes, at pendlingen til Favrskov Kommune fra nabokommunerne ligeledes er størst
fra Aarhus Kommune. Her pendler omkring 3.900 beskæftigede fra Aarhus Kommune til Favrskov Kommune.
Aarhus Kommune udgør ca. 35% af den samlede pendling til Favrskov Kommune.
5.2.
Nuværende trafikal situation
Den eksisterende kollektive trafikbetjening i Laurbjerg består i dag af busser, der betjener byen med to linjer.
Den ene linje kører mellem Randers og Silkeborg og den anden linje kører mellem Hinnerup og Langå.
Buslinjer med standsning i Laurbjerg
Linje
115
223
Destination
Hinnerup – Hadsten – Langå
Randers – Hammel – Silkeborg
Tabel 5.1 - Busruter i Laurbjerg
11, 12
Frekvens (hverdage)
16 daglige afgange (8 pr. retning)
26 daglige afgange (13 pr. retning)
Med udgangspunkt i køreplanen med idriftsættelse pr. 26 juni 2023 har linje 115 og linje 223 til sammen 42
daglige afgange i begge retninger i Laurbjerg.
Afgange for linje 115 er primært i morgen- og eftermiddagsperioderne, hvilket primært tilgodeser pendlere.
Linje 115 sikrer blandt andet forbindelse til Hinnerup, Hadsten og Langå. Dette giver mulighed for eksempelvis
skift til tog. Dette sikrer muligheder for transport til Aarhus for pendlere.
11
12
https://www.midttrafik.dk/koreplaner/?search=115
https://www.midttrafik.dk/koreplaner/?search=223
Side 12 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0013.png
Linje 223 forbinder Randers, Hammel og Silkeborg med en afgang pr. time. Denne buslinje har blandt andet
det formål at sikre forbindelser til og fra Hammel, en af de fire hovedbyer i Favrskov Kommune med andre
større byer, hvorimod linje 115 primært fungerer som en uddannelsesrute, der har til formål at betjene
ungdomsuddannelserne i Hadsten.
Rutekortet for buslinjerne i Favrskov Kommune ses på figur 4.4, hvor også linjerne 115 og 223 fremgår.
Figur 5.3 - Rutekort for i Favrskov Kommune
Hertil er der også mulighed for transport i bil, hvor rejsetid i myldretid bliver længere og længere grundet det
øgede trafikpres på vejene mod især Aarhus. Eksempelvis har der fra 2012 til 2022 på den Nordjyske Motorvej
ved Hadsten været en forøgelse af trafikmængden på over 20% svarende til en udvikling på omkring 2% årligt.
Vejdirektoratet har i Statsvejnettet 2022 blandt andet opgjort forsinkelser på statsvejnettet, her er der en
generel tendens til forsinkelser i især større byer. Ved blandt andet Aarhus er der på motorvejen strækninger,
hvor forsinkelsen er over 200 køretøjstimer pr. km vej pr. hverdag.
13
Jernbanestrækningen mellem Hadsten og Langå betjenes i dag af Arriva og DSB, hvor der blandt andet er
regionaltog, intercity- og intercitylyntog. Figur 4.5 illustrerer et linjediagram for køreplan K22, der viser togstop
og forskellige togsystemer pr. time.
13
Statsvejnettet 2022, Oversigt over tilstand og udvikling (vejdirektoratet.dk)
Side 13 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0014.png
Figur 5.4 - Linjediagram for køreplan 22 vest (K22 Vest)
14
Rejsetider med kollektiv trafik fra Laurbjerg
Buslinjerne 115 og 223 sikrer betjening af Laurbjerg med forbindelse til blandt andet Randers, Hadsten og
Langå.
Destination
Langå St.
Hadsten St.
Randers Busterminal
Aarhus H
Viborg St.
Aalborg St.
Rejsetid (bus)
11 – 12 minutter
13 – 24 minutter
23 – 30 minutter
50 – 110 minutter
48 – 140 minutter
90 – 140 minutter
Tabel 5.2 - Rejsetider mod udvalgte byer
15
Overordnet set varierer rejsetiderne utroligt meget, hvilket gør det besværligt som passager at navigere i samt
vælge den bedste rejse. Figur 5.5 viser et udsnit af fire forskellige rejser fra Laurbjerg til Aarhus, hvor det ses,
at rejsetiden varierer.
14
15
Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032, Trafikstyrelsen, 2017
https://rejseplanen.dk/
Side 14 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0015.png
Figur 5.5 - Eksempel på varierende rejsetider d. 21.09.2023
Fra Laurbjerg er der mange oplagte pendlingsmål fra Laurbjerg som Viborg, Aarhus og Aalborg med mange
arbejds- og studiepladser. I dag er der ikke en direkte forbindelse til Aarhus, hvor en stor del af kommunens
befolkning har arbejdsplads. Dette betyder, at rejsetiden samtidig er høj især uden for myldretiderne, hvor
rejsen kan tage omkring 45 og 111 minutter.
Rejsetid i bil
Rejsetiderne i bil vurderes ud fra Google Maps. Her findes rejsetider til stationer, hvilket dog vurderes ikke at
være den endelige destination for trafikanter i bil. Derfor er rejsetiden i bil mindre end den angivne rejsetid idet
destinationen ofte er uden for centrum, hvor stationerne ofte er placeret.
Rejsetider fra centrum af Laurbjerg til udvalgte destinationer (bil)
Destination
Langå St.
Hadsten St.
Aarhus H
Rejsetid
Ca. 10 min
Ca. 12 min
35 – 65 min
Tabel 5.3 - Rejsetider med bil
16
5.3.
Fremtidig trafikal situation
I en fremtidig trafikal situation med standsningssted i Laurbjerg, er det i en tidligere rapport fra 2017 ”Bedre
banebetjening i Viborg Kommune” eftervist, at det kapacitetsmæssigt vil være muligt at etablere stop ved
Laurbjerg for tog på strækningen mellem Viborg og Aarhus.
17
16
17
https://www.google.com/maps
Bedre banebetjening i Viborg Kommune, Atkins Danmark, 2017.
Side 15 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0016.png
Figur 5.6 - Linjediagram for en situation med standsning i Laurbjerg modificeret med standsning i
Laurbjerg
17
Den eksisterende kapacitetsudnyttelse på strækningen Aarhus-Langå i dagtimerne er på ca. 42 procent. Den
internationale anbefaling er, at kapacitetsudnyttelsen ikke er større end 65 procent.
I Infrastrukturaftalen er det besluttet at etablere en station i Brabrand, samt overvejelser om at forlænge
regionaltogene fra Skørping til Hobro. Dette kan presse kapaciteten. Det vil derfor være nødvendigt at udføre
en nærmere analyse af konsekvenserne for en ny køreplan med implementering af disse projekter for, at
vurdere hvorvidt det er sandsynligt at etablere en standsning for regionaltog i Laurbjerg.
18
Med implementering af nyt materiel eksempelvis batteritog og DSB’s nye elektriske IC5 (Alstrom Coradia) i
stedet for IC3, vil det dog være muligt at hente yderligere sekunder i køreplanen således der frigives endnu
mere plads på strækningen idet der blandt andet er bedre accelerationsevne. Dette kan muligvis give en
åbning for en standsning i både Brabrand og Laurbjerg. Endvidere kan der helt eller delvist indføres en
alternerede betjening af stationerne mellem Aarhus H og Langå, således at stop-toget til/fra Viborg hhv.
Aalborg deles om standsningerne mellem Aarhus H og Langå. Herved vil den gode togfrekvens til/fra Aarhus
kapacitetsmæssigt kunne opnås, hvor både Laurbjerg og Brabrand togbetjenes i fremtiden.
I tillæg til dette skal det dog bemærkes, at flertallet bag togfonden og dermed timemodeller er væk. Derudover
vil der med implementering af signalprogrammet teoretisk forekomme en øget kapacitet idet togene kan
afvikles med kortere afstand.
Anbefalingen er her at etablere standsning for et tog pr. time for ikke at skabe en gene for alle rejsende mellem
Viborg og Aarhus idet rejsetiden forlænges med ca. 2 minutter for de standsende tog. En eventuel
rejsetidsforsinkelse kan ændre passagerernes transportmiddelvalg, hvis den ekstra rejsetid er til gene for
passagererne. Dette er dog en planlagt ekstra rejsetid og ikke en decideret forsinkelse, hvilket kan få
oplevelsen af genen til at virke mindre.
I en fremtidig situation med et nyt standsningssted i Laurbjerg, vil der være en rejsetidsgevinst i forhold til det
eksisterende udbud af kollektiv trafik. Derudover vil et standsningssted også bidrage til en markant mere robust
og symmetrisk kollektiv trafik, hvor passagererne vil have nemmere ved at gennemskue afgangstider og
rejseplan.
18
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/spm/286/svar/1966985/index.htm
Side 16 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0017.png
Her vil rejsetidsbesparelsen være:
Rejsetidsbesparelse udvalgte destinationer (kollektiv)
Destination
Langå St.
Hadsten St.
Aarhus St.
Viborg St.
Aalborg St.
Rejsetid
Ca. 8 - 9 min
Ca. 5 - 16 min
Ca. 20 (i myldretid) - 60 min (uden for myldretid)
Ca. 10 - 82 min
Ca. 15 - 45 min
Tabel 5.4 - Rejsetidsbesparelse fra Laurbjerg med kollektiv transport
Rejsetiden mellem Laurbjerg og Aarhus vurderes at være omkring 31 minutter. På rejser med kollektiv trafik
betyder dette en potentiel rejsetidsbesparelse på omkring 20 minutter i myldretiderne, hvor forbindelserne er
bedst. Udenfor myldretiderne er rejsetidsbesparelserne endnu større, hvor rejsetidsbesparelsen er mindst 60
minutter ved anvendelse af kollektiv trafik med fast køreplan.
Rejsetidsbesparelse ved anvendelse af kollektiv trafik i stedet for bil
Destination
Aarhus St.
Aarhus St.
Rejsetidsbesparelse
Ca. 30 min i myldretid
Ca. 0 minutter uden for myldretid
Tabel 5.5 - Rejsetidsbesparelse fra Laurbjerg med kollektiv transport vs. bil
For rejsende i bil vil der være en potentiel rejsetidsbesparelse på op til ca. 30 minutter for rejsende mellem
Laurbjerg og Aarhus H i myldretiderne. På denne rejse vil den kollektive trafik kunne udfordre ture i bil, især i
myldretiden, hvor trafikken til og fra Aarhus i bil kan være præget af trængsel og dermed større rejsetid. Uden
for myldretiden forventes der ikke en rejsetidsbesparelse, men giver et generelt styrket kollektiv trafikudbud.
Effekten af rejsetidsbesparelsen betyder, at overflytningsgevinsten fra bil til kollektiv trafik styrkes.
En standsning med tog i Laurbjerg vil altså bidrage til markant kortere rejsetider til Aarhus hele døgnet. Dette
kan styrke byens attraktivitet og gøre det nemmere at tiltrække beboere og erhverv til byen, idet rejsetiden
reduceres mellem de to byer og gør den grønne bæredygtige mobilitet stærkere.
Desuden vil den højklasset kollektive trafikbetjening af standsningsstedet Laurbjerg bidrage til at reducere
afstande til både arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner i de nærliggende større byer som eksempelvis
Viborg, Aalborg og Aarhus.
De regionale og lokale busruter, kan skabe en sammenhængskraft mellem oplandet til Laurbjerg. Busser fra
Hammelvej kan ubesværet køre ad enten Krobakken eller Sønderalle og dermed betjene passagererne ved
standsningsstedet Laurbjerg til og fra eksempelvis nabokommunerne. En ændring af eksempelvis regionalrute
223, der kører mellem Randers og Hammel, vil påvirke ruten i minimalt omfang.
I Favrskov Kommune er der etableret flextur knudepunkter i de fire eksisterende hovedbyer, der underbygger
kollektiv trafik i kommunen. Kommunen har plan om oprettelse af et knudepunkt i Laurbjerg i forbindelse med
genåbning af standsningsstedet Laurbjerg.
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 17 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0018.png
I tillæg til dette er der desuden potentiale for at skabe fordelagtige forbindelser for indbyggere i de nærliggende
byer Granslev og Houlbjerg, hvor der eksempelvis er anlagt cykelsti, der med stor fordel også vil benytte et
standsningssted i Laurbjerg.
5.3.1.
Rejsemønstre og passagertal med et togstop i Laurbjerg
Fremtidigt passagergrundlag
Til beregning af passagergrundlaget anvendes der tilgængelige informationer om blandt andet indbyggertal i
Laurbjerg, der er udgivet af Danmarks Statistik, hvor hele den eksisterende byzone er indenfor en radius af
1.000 meter og de fremtidige udviklingsplaner, der desuden forventes at blive placeret inden for en radius af
1.000 meter fra en mulig placering af standsningssted.
Der forudsættes, at der frem mod 2032 vil være en generel befolkningstilvækst i Laurbjerg på 3,85%, hvor der
er en forventning om, at der byfortættes, og at der samtidigt vil være tilflyttere med især flere børnefamilier, idet
rejsetiden til især Aarhus reduceres markant med etablering af et standsningssted i Laurbjerg.
Derudover forudsættes der også, at igangværende og fremtidige byudviklingsprojekter udføres. Her forventes
der i fremtiden samlet omkring 185 boliger svarende til ca. 444 indbyggere i forbindelse med udviklingsplaner
ved Højagergaard, Kristtjørnevej og Syrenvej.
Favrskov Kommune har fremsendt informationer om antal arbejdspladser fordelt på sogne. I Laurbjerg Sogn er
der 97 arbejdspladser. Det antages, at omkring 50 arbejdspladser er placeret inden for en radius af 1.000
meter, der eksempelvis udgør ansatte ved skole, hotel, restaurant, købmand samt øvrige erhverv i Laurbjerg.
I den forbindelse opstilles der en række forudsætninger til beregningerne:
Laurbjerg (2032)
Indbyggere
Ansatte
Nye indbyggere
982
50
444
Tabel 5.6 - Potentiale i stationsoplandet med radius på 1.000 meter
Antallet af ture er beregnet på baggrund af ovenstående forudsætninger med input fra:
-
-
DTU’s rapport fra 2022 om TU
19
data
Forudsætninger for turrater for nye boliger/erhverv jf. Vejdirektoratets seneste turrate-rapport
(september 2020)
Dette giver anledning til følgende passagertal på standsningsstedet Laurbjerg pr. døgn:
Laurbjerg
Totalt antal kollektiv trafik ture (ÅDT)
387
Tabel 5.7 - Antal passagerer pr. døgn ved Laurbjerg, der forventes med kollektiv trafik
Desuden er det også værd at bemærke, at omkring 90 stationer i Danmark i perioden 2030-2035 forventes at
have et lavere passagerpotentiale end eksempelvis de passagerestimater der i 2017 blev estimeret.
20
Danskernes gennemsnitlige transporttid som gennemsnit af alle transportmidler er i underkanten af cirka 60
minutter per person per dag. Laurbjerg er placeret tæt på Aarhus og forventes at få en rejsetid mellem
19
20
TU = Transportvane Undersøgelse
Trafikstyrelsens høringsudgave til Trafikplan for den statslige jernbane 2023
Side 18 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0019.png
Laurbjerg og Aarhus på omkring 30 minutter per retning og dermed inden for en tidsmæssig afstand af den
gennemsnitlige pendling.
En anden fordel ved at etablere et standsningssted i Laurbjerg er at unge bosiddende i Laurbjerg, som ønsker
at studere i f.eks. Aarhus, kan blive boende i Laurbjerg og stadig have en fornuftig transporttid til studiestedet.
Dette vil gavne lokalsamfundet og vende ”udkants Danmark effekten” på hovedet ved at unge ikke presses til at
flytte tæt på studiestedet og efterfølgende forbliver i de større byer.
Oplandet kan potentielt dække et endnu større område, grundet den store opbakning i lokalsamfundet, hvor der
i det nærmeste område er 1846 indbyggere og 303 arbejdspladser i området
21
. Sammenkoblingen mellem
Laurbjerg og lokalområdet med blandt andet stiforbindelser og kollektivtrafik kan derfor have afgørende
betydning for, at passagerpotentialet ved Laurbjerg kan styrkes og optimeres yderligere.
Sammenlignes det potentielle passagertal for 2032 estimatet med andre umiddelbart lignende stationer som
eksempelvis Ulstrup vurderes det fremtidige passagertal i 2032 at være realistisk under forudsætning af, at
udviklingsplanerne godkendes og realiseres.
I 2017 var der i Ulstrup omkring 2.000 indbyggere med 370 daglige passagerer og prognosen for
standsningsstedet Laurbjerg forventes i 2032 at opnå 387 daglige passagerer. Ulstrup er en af Favrskov
Kommunes fire hovedbyer og har umiddelbart en sammenlignelig opbygning i forhold til en sammenligning af
Laurbjerg. Her er der ligeledes eksempelvis en købmand, skole, børnehus og sportshal. Forskellen er at
Ulstrup har et trinbræt. Sammenlignes passagertallene ved Ulstrup med det beregnede potentielle
passagergrundlag i Laurbjerg ses det, at passagertallene er meget ens, selvom Ulstrup er en større by.
Dette forventes at stemme overens med virkeligheden, idet tidsafstanden til eksempelvis Aarhus er mindre og
dermed opnår et større rejsepotentiale og større tiltrækningskraft. Især sammenlignet med at danskerne i
gennemsnit har en rejsetid på omkring 60 minutter dagligt, hvilket er opnåeligt mellem Laurbjerg og Aarhus H.
Ovennævnte tal er behæftet med nogen usikkerhed og skal derfor betragtes som omtrentlige størrelsesordner.
I Sparkær placeret i Viborg Kommune var der indtil 1979 et trinbræt i byen, hvorefter det blev nedlagt og i 2022
genåbnede trinbrættet. I dag er der omkring 600 indbyggere. I flere år har der været et ønske om at
genetablere togbetjening af byen. I flere rapporter er effekter ligeledes undersøgt, hvor også passagertal er
estimeret. I 2008 og 2014 har der været estimeret henholdsvis 87 og 100 på- og afstigere per hverdagsdøgn.
Dette passagerestimat bevirkede at trinbrættet i Sparkær blev genåbnet.
Vurdering af en genåbning ud fra et bredere samfundsperspektiv
Analysen indeholder ikke en egentlig samfundsøkonomisk beregning af effekterne af en genåbning af
Laurbjerg Station, men fokuserer på perspektiver for hvordan byudvikling og trafikplanlægning kan gå hånd i
hånd for at fremme den grønne omstilling.
Hvis der derimod skal ses på en klassisk samfundsøkonomisk beregning for projektet, vil det være nødvendigt
konsekvent at beregne samtlige effekter for anlægs- og driftsfasen. Omvendt vil en samfundsøkonomisk
analyse i klassisk forstand kun i begrænset omfang inddrage mulige bredere effekter af projektet, der er en
betegnelse for de indirekte samfundsøkonomiske effekter, der ligger udover de direkte brugergevinster. I en
traditionel cost-benefit analyse opfanges de bredere økonomiske effekter ikke, idet de effekter, både kan være
statiske (her-og-nu) og dynamiske (udvikles over tid) de effekter er svære at kvantificere, men dels er der også
en usikkerhed, så der vil kunne ske en dobbeltælling.
Som indledningsvis understreget, er der i nærværende undersøgelse hverken set på anlægs- og
driftsomkostninger eller mulige besparelser ved at nedlægge nuværende buslinjer, der betjener Laurbjerg.
Derudover fokuserer ovenstående beregning af passagergrundlaget udelukkende på Laurbjerg Station. Idet et
nyt stop på banestrækningen mellem hhv. Viborg og Aarhus bl.a. vil medføre en forlængelse af rejsetiden for
rejsende til og fra de øvrige påvirkede stationer, vil det kunne give et fald i passagertal for disse stationer.
21
Fremsendt af Favrskov4ren
Side 19 af 21
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0020.png
Endvidere er der ikke foretaget en beregning af eventuelle eksterne effekter, hvilket vil sige potentielle effekter
på klima- og forurening, støj og uheldstal der vil kunne forventes. Dette afhænger bl.a. af det antal
køretøjskilometer der fremover foretages ved at rejse med tog frem for at rejse med bil.
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 20 af 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 7/2-24 samt præsentation fra foretræde 9/4-24 vedrørende genåbning af Laubjerg Station, fra Favrskov Kommune
2849086_0021.png
6.
Perspektivering
Resultaterne i denne rapport peger i retning af, at der kan være stærke perspektiver for arbejde for en
genåbning af standsningsstedet i Laurbjerg, da det vil bidrage til lokal og kommunal byudvikling og
anvendelsen af grøn mobilitet samt vil kunne bidrage til reduktion af trængslen på vejnettet i og omkring
Aarhus.
Anbefalingen er derfor, at der arbejdes videre i processen med at få etableret et standsningssted i Laurbjerg.
Standsningsstedet Laurbjerg vil ikke kunne etableres uden involvering af de statslige myndigheder, eftersom
det vil være et standsningssted på den statslige jernbane, som vil påvirke både køreplanen og det tekniske
anlæg. Omvendt vil en lokal involvering i projektet normal have en positiv effekt på, hvorvidt og hvor hurtigt
projektet i givet fald vil kunne realiseres. Der investeres i disse år massivt i den danske jernbane, så derfor vil
dette projekt skulle finde sin plads blandt mange andre projekter, såvel økonomisk og udførelsesmæssigt.
Et første skridt i denne retning vil kunne være på lokalt initiativ at få opdateret allerede udførte dokumenter om
placering, udformning og de heraf afledte anlægsøkonomiske konsekvenser, så dette materiale vil kunne
forelægges for politikere og statslige embedsmænd. I arbejdet med foranalysen vil det være oplagt at gå i
dialog med såvel Banedanmark og Trafikstyrelsen mhp. en tidlig involvering, hvor bindinger i forhold til teknik
og tidsplaner fastlægges, så der skabes en realistisk gennemførselsplan.
En vigtig milepæl for projektet vil være, at byudviklingsplanerne i Laurbjerg godkendes og realiseres, da det gør
at passagergrundlaget forøges. Med denne tidsplan vil det være realistisk, at standsningsstedet kan åbne i
ultimo 2027, men man skal ikke undervurdere den tid det tager at gennemføre et baneprojekt, når det både
skal igennem en politisk beslutnings-/bevillingsproces, projektering, udbud og gennemførsel. Desuden skal
både sporspærringer i forbindelse med anlægsarbejder og køreplansændringer indmeldes et år i forvejen.
I forhold til tidsperspektivet i ibrugtagning af standsningsstedet i Laurbjerg er det ikke realistisk at anlægge et
standsningssted med ibrugtagning før 2027. Den nuværende kontrakt med Arriva, den aktuelle operatør for
strækningen mellem Aarhus og Viborg, har en driftskontrakt med udløb i december 2028, med en option for 2
år mere, altså udløb december 2030. Ifølge kontrakten er Arriva forpligtet til at betjene Laurbjerg, hvis staten
ønsker optionen udløst, men operatøren er forpligtiget til at betjene Laurbjerg jf. togkontrakten.
Udover begrænsninger i forhold til en driftsmæssig kontrakt, er der ligeledes bindinger i forhold til det jernbane-
tekniske (herunder bindinger til andre baneprojekter), der sætter en begrænsning for tidligste åbningsår. Her er
der flere igangværende projekter, der pt. foregår på det danske jernbanenet. Disse projekter gælder blandt
andet opgradering af signalsystem og elektrificering af strækningen i Danmark. Dette gør desuden også, at det
ikke er helt uproblematisk at anlægge en ny station og derved også vil være mere tidskrævende end normalt
grundet ændringer i prioriteringen. Her er der en del flaskehalse ved anlæg af stationer særligt i forbindelse
med signalprogrammet, da der er en del data, der skal ændres og oprettes.
Der skal udarbejdes nye kapacitetsberegninger som led i en åbning af Laurbjerg, hvori der tages højde for de
fremtidige driftsforudsætninger med en eventuel åbning af Brabrand St. og udvidet drift på strækningen mellem
Skørping og Hobro.
1014042-01 | 19-10-2023
SYSTRA | Laurbjerg St rapport v. 2.1.docx
Side 21 af 21