Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2817490_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Øget kapacitet og
støjreduktion på Motorring 3
6. november 2023
Udarbejdet af PwC
I samarbejde med NIRAS
Revision. Skat. Rådgivning.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Introduktion
.................................................................................................................. 1
Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse
.................................................. 5
Gennemgang af vurdering af de tekniske løsninger
................................................. 8
Vurdering af miljøforhold og naturforhold
............................................................... 12
Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
.................................................. 15
Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse
.............................. 22
Vurdering af planer for organisering og finansiering af byggeriet
......................... 26
Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser
........................ 28
Fremgangsmåde og datamateriale
........................................................................... 30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0003.png
1. Introduktion
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets vedtagelse af store
anlægsprojekter på Transportministeriets område skal der forud for vedtagelse af anlægslove
gennemføres en ekstern kvalitetsvurdering af projekter med en forventet totaludgift på over
250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Ekstern kvalitetssikring er en uafhængig vurdering af planlægnings- og anlægsmyndighedens
projektgrundlag og anlægsoverslag. Blandt andet vurderes det, om det økonomiske overslag,
den trafikale og tekniske løsningsmodel samt analysen af den samfundsøkonomiske
rentabilitet har en tilfredsstillende kvalitet.
Denne rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger af MKV-
undersøgelsen for at øge kapaciteten på Motorring 3 samt undersøge mulighederne for at
reducere støjniveauet for omkringliggende beboelse. Den pågældende strækning fremgår på
figur 1.
Kvalitetssikringen er gennemført i perioden 3. juli til 15. september 2023. Læsning af denne
rapport forudsætter forudgående kendskab til miljøkonsekvensvurderingen.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført i henhold til Transportministeriets notat af 2011
om ”Ekstern Kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 2”.
Hovedformålet med den eksterne kvalitetssikring er at øge kvaliteten i beslutningsgrundlaget.
Dermed forbedres den udgiftspolitiske styring, og der dannes bedre grundlag for en prioritering
af større anlægsprojekter.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af PwC i samarbejde med NIRAS.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0004.png
1.1 Resumé
Motorring 3 udgør den ca. 17 km lange centrale ringforbindelse omkring København, og der
kører over 140.000 biler på strækningen. Den nordlige del af Motorring 3 blev i 2005-2011
udvidet til 6 spor, men belastningen har nu igen nået et niveau, hvor trafikanterne oplever
trængselsproblemer i myldretiden.
Strækningen løber fra Lyngby Omfartsvej i nord til sammenfletningen med Køge Bugt
Motorvejen i syd. Derudover indeholder projektet en justering af rampen ved Jægersborgvej.
Udbygningen omfatter derudover tiltag for at reducere støj langs Motorring 3.
Vejdirektoratet har fremlagt resultatet af miljøkonsekvensvurderingen for dette forslag til at
øge kapaciteten på Motorring 3. På tabel 1 ses det overordnede budget for projektet.
Hovedpost
Strækningslængde (km)
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB og PTA
Ankerbudget/projektbevilling, inkl. K2a (10 %)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10 %) og K2b (5 %)
(mio. kr.)
17,0
299,1
329,0
344,0
Tabel 1: Basisoverslag/oversigt over forslaget (FL-indeks 2023, 125,86)
Der er tale om et anlægsarbejde, som ud over selve vejen vil indebære etablering af flere
kørebaner med udgangspunkt i eksisterende nødspor, tilpasning af trafikledelsessystemet og
tilpasninger til eksisterende ramper.
Miljøkonsekvensvurderingen afrapporteres digitalt og består af en række tekniske og
miljømæssige analyser samt en detaljeret beregning af anlægsomkostningerne. Derudover er
undersøgelsen beskrevet og dokumenteret på et mere detaljeret niveau i en række
forudsætningsnotater og kortbilag.
Den eksterne kvalitetssikring har fået til opgave at vurdere trafikberegninger, tekniske forhold
omkring anlæggelsen, miljø- og naturforhold, anlægsbudget, samfundsøkonomi, risici samt
mulige besparelser og forenklinger.
1.2 Vurderinger
Dette afsnit sammenfatter kvalitetssikringens vurderinger fra hvert af de gennemgåede
områder, der har været omfattet af kvalitetssikringen.
Trafikanalysen
Trafikberegningerne vurderes generelt at være valide og robuste; dog har den eksterne
kvalitetssikring identificeret enkelte forhold vedrørende de trafikale effekter, fremkommelighed
og kapacitet på Motorring 3, herunder særligt, at der vil forekomme udfordringer omkring til-
og afkørselsramper og kryds ved ramperne, som følge af at disse ikke udbygges i forbindelse
med projektet. Vejdirektoratet har oplyst, at det er vurderet at det alene er frakørselsramper i
nordgående retning, hvor der opstår udfordringer og Vejdirektoratet arbejder i udgangspunktet
med at løse udfordringerne i krydsene i andet regi, og er ikke behandlet i nærværende
projektgrundlag.
Generelt forventes en forbedret fremkommelighed på Motorring 3, særligt i myldretids-
perioderne. Som følge heraf forventes der i myldretidsperioderne en mindre trafikreduktion på
det omkringliggende vejnet. Uden for myldretidsperioderne vil den forventede medførte
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
hastighedsreduktion medføre, at der er en forlænget rejsetid. Dette vil føre til, at nogen vil
benytte alternative ruter; og uden for myldretidsperioderne vil der derfor kunne ses en mindre
stigning i trafik på det omkringliggende vejnet.
Den tekniske analyse
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang vurderer den eksterne
kvalitetssikring overordnet, at løsningen er gennemarbejdet og repræsenterer en
detaljeringsgrad, der som minimum forventes af et projekt for en miljøkonsekvens-vurdering.
Der er fortsat ikke fuldt afklarede forhold i projektet, om hvordan man håndterer de elementer,
som fremgår af trafiksikkerhedsrevisionen at skulle håndteres i detailprojekteringen. Der er
efter den foretagne trafiksikkerhedsrevision arbejdet med en del af elementerne.
Vejdirektoratet har valgt, at justeringerne trafiksikkerhedsrevideres efter detailprojektering,
som det også fremgår af den fremlagte trafiksikkerhedsrevision, som benyttes i stedet for at
foretage en ny revision.
Miljø- og naturforhold
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der er enkelte mangler i vurderingen af projektets
påvirkning på vandmiljøet i forhold til projektets stade. Der udestår vurderinger af, hvordan det
nærliggende vandmiljø, samt slutrecipienten for modtagelse af udledninger fra vejvandet
påvirkes. Vejdirektoratet oplyser at vurderinger af påvirkning af slutrecipienter, kystvande, er
igangsat for at yderlig dokumentere med ekstra beregninger for påvirkninger af målsatte
vandforekomster. Denne vurdering vil belyse de manglende forhold.
Den eksterne kvalitetssikring har anbefalet, at der kvantificeres og indarbejdes en risiko i
projektets risikoanalyse for at håndtere denne risiko. Vejdirektoratet har oplyst at denne risiko
indarbejdes. Vejdirektoratet har oplyst, at der vil blive udført supplerende beregninger af
vejvandets påvirkning på slutrecipienten.
Anlægsbudgettet
Samlet vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og prisgrundlaget er metodisk
gyldige og repræsenterer det udarbejdede anlægsbudget. Endelig finder den eksterne
kvalitetssikring, at projektet har identificeret og for hovedparten kvantificeret de mest
sandsynlige risici og indarbejdet disse i risikologgen; dog bemærkes det, at risikoen omkring
mængdeusikkerhed og tillægsarbejder kunne specificeres yderligere for at gøre det lettere at
anvise mitigerende handlinger fremadrettet i projektet.
Samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for
forslaget for øget kapacitet på Motorring 3 er foretaget i Øresundstrafikmodellen (OTM)
version 7.3 og i Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj TERESA og følger den
samfundsøkonomiske manual for transportområdet. Beregningerne er foretaget på et gyldigt
grundlag og er metodisk korrekte.
Overordnet set er projektet for udvidelse af Motorring 3 ikke samfundsøkonomisk rentabelt,
hvorfor det ikke er muligt at udregne en intern rente, og nutidsnettoværdien af projektet er
negativ.
Organisering og finansiering
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet et
notat om organisering og finansiering af udbygningsprojektet, hvilket anses for almindelig
praksis i forhold til udbygningsprojektets stade og karakter.
Mulige reduktioner, forenklinger og besparelser
Der er som udgangspunkt tilfredsstillende fokus på at holde omkostninger på et rimeligt
niveau, og der er valgt hensigtsmæssige løsninger i udbygningsprojektet. Den eksterne
kvalitetssikring har i det bagvedliggende materiale ikke identificeret potentielle forenklinger og
besparelser, der ikke er håndteret i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring.
1.3 Konklusion: Ingen vægtige forhold
PwC har sammen med NIRAS gennemført en ekstern kvalitetssikring af anlægsprojektet
”Miljøkonsekvensvurdering for øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3” for
Transportministeriet.
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er PwC og NIRAS ikke blevet bekendt med
vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med projektet på
baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder i forhold til
anlægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen. Den eksterne kvalitetssikring har omfattet
de i akt 16 af 24. oktober 2006 om Ny Anlægsbudgettering oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyndighedens projekt
i overensstemmelse med Transportministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring
af et beslutningsgrundlag på niveau 2 (MKV). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke
foretaget egne undersøgelser. I forhold til processen frem mod godkendelse af projektet
bemærker den eksterne kvalitetssikring følgende forhold, som der bør være særligt fokus på:
Der udestår vurderinger af, hvordan det nærliggende vandmiljø, samt slutrecipienten
for modtagelse af udledninger fra vejvandet påvirkes. Konsekvensen ved den
manglende vurdering af påvirkningen af de målsatte vandforekomster er, at projektet
imødegår en risiko for forsinkelse, idet forholdene ikke er tilstrækkeligt belyst. Der er
således en tidsmæssig risiko forbundet med, at disse forhold ikke udbedres forud for
vedtagelse af en anlægslov. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der
kvantificeres en risiko i projektets risikoanalyse for at håndtere denne risiko.
Vejdirektoratet har oplyst, at der er igangsat supplerende beregninger til eksisterende
datagrundlag for at kunne dokumentere påvirkning af slutrecipienter (kystvande)
tilstrækkeligt. Herudover afventes Miljøministeriets nye vejledning på området, idet
den eksisterende er suspenderet. Yderligere oplyser Vejdirektoratet, at risikoanalysen
er opdateret med risici relateret til krav i forbindelse med vandrammedirektivet.
Der anvendes i risikoanalysen for projektet en altoverskyggende default risici
vedrørende mængde usikkerheder og tillægsarbejder med en risikoværdi på 26,53,
hvor den eksterne kvalitetssikring ikke har fået nogen dokumentation for, hvorfor
denne risiko skal være standard. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der forud
for fremtidige projekter bør udarbejdes et notat om denne standardrisiko og andre
væsentlige default risici, herunder hvordan disse skal håndteres i det videre projekt,
for at Vejdirektoratet kan forholde sig til mitigerende handlinger. Vejdirektoratet oplyser
at de anvendte satser jævnligt undersøges med analyser og beregninger med henblik
på om satserne bør justeres f.eks. i forbindelse med udbudsform, geografi eller
projektets karakter.
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0007.png
2. Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de trafikberegninger, som
danner grundlag for hhv. vurdering af fremkommelighed på selve projektstrækningen,
kapacitetsvurderinger af rampeanlæggene samt den samfundsøkonomiske analyse.
På strækningsniveau er trafikberegningerne baseret på Øresundstrafikmodellen (OTM)
version 7.3. Denne trafikmodelberegning er suppleret med en trafikanalyse, hvor
kapacitetsbetragtninger for strækningen er medtaget; dette er baseret på fremskrivning af
reelle trafikregistreringer indhentet fra Mastra. Endelig er der gennemført overordnede
kapacitetsvurderinger af udvalgte rampekryds.
2.1 Gennemførte vurderinger
Vurdering af trafikmodelberegninger og kapacitetsberegninger er gennemført ved, at den
eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, hvorvidt:
de bagvedliggende modelberegningsforudsætninger er robuste og valide i forhold til
miljøkonsekvensvurderingen (fx datagrundlag og influensvejnettets udstrækning)
trafikmodelresultaterne (trafiktallene) vurderes værende rationelle og realistiske
det trafikale grundlag for kapacitetsvurderingerne samt tolkningen heraf vurderes at
være rationelle og realistiske.
Projekt
Øget kapacitet på Motorring 3
Forudsætningsnotat for trafikale analyser
Øget kapacitet på Motorring 3
Miljøkonsekvensvurdering, Trafikanalyser
Øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3 –
trafikale analyser, beregningsforudsætninger
Basis 2025 og Basis 2035
Øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3 –
trafikale analyser, Trafikberegninger 2025 og
2035 med OTM 7.3
Øget kapacitet på Motorring 3 E47 Jægersborg
– Avedøre, Trafiknotat OTM-beregninger
Opgaveansvarlig
COWI for Vejdirektoratet
COWI for Vejdirektoratet
MOE for Vejdirektoratet
Dato
4. maj 2022
4. maj 2023
20. marts
2022
26. august
2022
20. marts
2023
MOE for Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Tabel 2: Vurdering af den trafikale analyse er gennemført på baggrund af disse notater
Tabel 2 angiver de notater, den trafikale analyse er beregnet på baggrund af. Der er udført
trafikmodelberegninger for scenarierne, der fremgår i tabel 3 herunder.
Scenarie
0-scenarie
Basisscenarie
Følsomhedsscenarier
Beregningsforudsætninger
2025, 2035
2025, 2035
Højt anlægsoverslag, lavt anlægsoverslag
Tabel 3: Scenarier anvendt til trafikmodelberegninger
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2.2 Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effekter og indbyrdes
sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er anvendt i den samfundsøkonomiske
analyse.
Det bemærkes, at projektstrækningen udgør en trafikalt meget kompleks analysekorridor. Der
er derfor foretaget supplerende trafikale analyser, baseret på kompletterende metoder, for at
tilvejebringe tilstrækkeligt robuste analyseresultater. Dette skyldes, at der undervejs i projektet
blev vurderet, at OTM-beregningerne underestimerede trafikken i korridoren. Det bemærkes
yderligere, at 0-scenariet er formuleret således, at alle finansierede og infrastrukturprojekter
frem til dette konkrete projekt er medtaget i beregningerne. Udvidelsen af Amagermotorvejen
er dermed inkluderet i dette projekts 0-scenarie.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på et særdeles gennemarbejdet niveau baseret
på opdateret viden om influerende infrastrukturprojekter og disses indbyrdes (forventede)
kausalitet. Det skal bemærkes, at projektets geografiske afgrænsning og gensidige påvirkning
på og af tilstødende korridorer dog medfører en usikkerhed i den eksakte tolkning af
beregningsresultaterne.
De gennemførte trafikale analyser vurderes således at være i overensstemmelse med
sædvanlig praksis og baserer sig på nuværende forhold, besluttede projekter og
byplanmæssige forudsætninger. De foretagne vurderinger er afgivet under en forudsætning
om, at der ikke fremadrettet sker ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for
beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af trafikberegningerne.
Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de trafikale dele
af projektet fundet forhold, der har væsentlig betydning for forståelsen af de trafikale effekter.
De forhold, der fremhæves i det følgende, er således udelukkende forhold, der med fordel kan
inddrages i det videre arbejde med projektet forud for fremlæggelse af projektet.
2.3 Vurdering af trafikberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de udleverede trafikanalyser. Den eksterne
kvalitetssikring har følgende generelle bemærkning til de foreliggende trafikberegninger:
Trafikmodelberegningen for OTM er gennemført for 2025 og 2035, mens de
supplerende trafikanalyser er gennemført for projektårene 2030 og 2040.
Forskellen mellem trafikmængderne i de forskellige scenarieår er ikke markant, idet
det er den generelle trafikvækst fremfor projektets trafikale effekter, der er betydende
i analysen. Det vurderes dog, at det vil være meningsfyldt at inkludere en overordnet
perspektivering mellem de forskellige scenarieår. Vejdirektoratet oplyser, at de
forskellige scenarieår er sammenlignet i afsnit 2.7 i trafikberegningsnotatet for
2030/2040.
Trafikberegningerne er foretaget med OTM 7.3 for den grundlæggende vurdering af
de trafikale effekter af projektet. I OTM 7.3 er alle besluttede, planlagte og finansierede
infrastrukturprojekter i hovedstadsområdet inkluderet i beregningerne.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Generelt vil kapacitetsudvidelsen medføre mindre trængsel i myldretidsperioderne, og
der vil være kapacitet til at tiltrække mere trafik. I myldretidsperioderne vil der kunne
ses en mindre reduktion af trafikken på det omkringliggende vejnet.
Uden for myldretidsperioderne vil en hastighedsreduktion fra 110 km/t. til 90 km/t
medføre øget rejsetid for trafikanter, der benytter Motorring 3. Nogle vil derfor benytte
alternative ruter; og uden for myldretidsperioderne vil der derfor kunne ses en mindre
stigning i trafik på det omkringliggende vejnet.
Vejdirektoratet har vurderet, den lille trafikstigning i aften og nat-perioderne ikke
forventes at medføre særlige gener.
2.4 Vurdering af kapacitetsberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de udleverede tekniske baggrundsrapporter. I
det følgende er de væsentligste bemærkninger angivet:
Analysen af fremkommeligheden i korridoren er baseret på fremskrevne trafiktællinger
fra 2022. Anlægsarbejderne i forbindelse med etablering af letbanen ved Motorring 3
må have en påvirkning af disse trafiktællinger, men det fremgår ikke af rapporteringen.
Vejdirektoratet har oplyst, at det vurderes, at en andel af trafikken rykkes tilbage til
Ring 3 når anlægsarbejdet med letbanen afsluttes. Den eksterne kvalitetssikring
anbefaler, at Vejdirektoratet overvejer at indarbejde en kort redegørelse herfor.
Det er en forudsætning i kapacitetsberegningerne, at der er tilstrækkelig kapacitet på
frakørselsramperne, så der ikke sker tilbagestuvning til selve Motorring 3-strækningen.
Der er ikke foretaget kapacitetsberegninger af rampekryds, hvorfor der ikke er
dokumentation for, om tilbagestuvning er en risiko.
Der er udpeget en række rampekryds, hvor trafikændringer forventes at medføre
kapacitetsudfordringer. For flere af disse kryds er det bemærket af den eksterne
kvalitetssikring, at udfordringerne løses i andet projektregi.
2.5 Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang af trafikberegninger og
kapacitetsberegninger vurderer den eksterne kvalitetssikring overordnet, at beregningerne er
metodisk gyldige og repræsenterer en detaljeringsgrad, som forventes af en
miljøkonsekvensvurdering.
Generelt forventes en forbedret fremkommelighed på Motorring 3, særligt i
myldretidsperioderne. Som følge heraf forventes der i myldretidsperioderne en mindre
trafikreduktion på det omkringliggende vejnet. Uden for myldretidsperioderne vil den
forventede medførte hastighedsreduktion medføre, at nogle bilister vil opleve en forlænget
rejsetid. Dette vil føre til, at nogen vil benytte alternative ruter; og uden for
myldretidsperioderne vil der derfor kunne ses en mindre stigning i trafik på det
omkringliggende vejnet.
Trafikberegningerne vurderes at være valide og robuste; dog har den eksterne kvalitetssikring
identificeret enkelte forhold vedrørende de trafikale effekter af eventuel tibagestuvning fra
rampekryds til Motorring 3. Vejdirektoratet har oplyst, at krydsene behandles i separat regi,
og er ikke behandlet i nærværende projektgrundlag.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
3. Gennemgang af vurdering af de tekniske løsninger
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de foreslåede
løsningsforslag. Vurderingen er gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring ved kritisk
stillingtagen har forholdt sig til, hvorvidt:
de foreslåede løsninger er bygbare og hensigtsmæssige med afsæt i de forhold, der
er mulige i analysekorridoren
de foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende
stade
de valgte løsninger er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af gennemgang af tilgængelige tekniske dokumenter
og relevant baggrundsmateriale samt supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet og dets
tekniske rådgiver. Den eksterne kvalitetssikring har påpeget, at der er områder i den
vejtekniske analyse, der kan være mere præcise. Vejdirektoratet er enige i denne vurdering;
dog er der ikke grundlag til at ændre i rapporteringen, da det ikke har indflydelse på økonomien
eller muligheden for fremdrift.
Kommentarer til prissætning, der er opstået som følge af den tekniske gennemgang, er
løbende beskrevet nedenfor eller under gennemgang af anlægsbudgettet i kapitel 5.
3.1 Niveau og afklaringsstade
Kvalitetssikringen er foretaget på grundlag af det foreliggende materiale, herunder
beskrivelser af vejtekniske forhold, forudsætningsnotat, udbygningsforslag og
trafiksikkerhedsrevision, jf. materialelisten indeholdt i kapitel 9. Alle foretagne vurderinger er
afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker ændringer i projektgrundlaget,
som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på samme niveau og afklaringsstade som set
ved tidligere projekter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes for en
miljøkonsekvensvurdering.
Der er generelt ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de
tekniske dele af projektet fundet forhold, der har væsentlig betydning for anlægsbudgettet. De
forhold, der fremhæves i det følgende, er derudover forhold, der med fordel kan inddrages i
det videre arbejde med Vejdirektoratet.
3.2 Teknisk vurdering af forslagene
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de udleverede forudsætningsnotater, tekniske
rapporter, tegninger mv. På baggrund af denne gennemgang har den eksterne kvalitetssikring
evalueret forslagenes tekniske karakter. Herunder er de væsentligste bemærkninger angivet.
Vejtekniske løsninger
Etablering af parallelspor
Der er valgt en vejteknisk løsning, hvor vejudvidelsen fra 6 spor mellem motorvejskrydsene
sker ved etablering af et parallelspor i begge vejsider, hvilket forekommer som en fornuftig
løsning frem for en normal udvidelse til 8-sporet motorvej. Den eksterne kvalitetssikring
anbefaler, at Vejdirektoratet overvejer at inkludere en begrundelse for valget af denne løsning.
Vejdirektoratet har oplyst, at begrundelsen for valget af parallelsporsafmærkningen skyldes at
køresporet på flere delstrækninger ender i en frakørselsrampe, hvorfor afmærkningen tillige
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
bevirker, at lastbiler ikke er tvunget til at benytte køresporet længst til højre, hvilket minimerer
antallet af vognbaneskift for gennemkørende lastbiler og bidrager positivt til både
fremkommelighed og trafiksikkerhed.
Tværfald
Det bemærkes af den eksterne kvalitetssikring, at de fleste nuværende nødspor på
strækningen ombygges til parallelspor. På dele af strækningen bliver tværfaldet ned til 15 ‰,
hvilket generelt er uhensigtsmæssigt af hensyn til afvanding. Derudover opstår der en særlig
risiko for vandpytter, når vand ikke frit kan løbe ud til siden grundet kantopsamling langs
kanten af parallelsporet. Et tværfald på 15 ‰ er også meget lavt i kurver med en radius helt
ned til 850 m. På dele af strækningen bliver tværfaldet på parallelsporet endda modsat den
anbefalede overhøjde, hvilket medfører en risiko for, at vejen ikke kan afvandes tilstrækkeligt
under uvejr. Vejdirektoratet har oplyst, at tværfald i parallelspor i modsat retning af
køresporene er et vilkår på strækningen. Tværfaldet vil blive tilpasset, så det giver færrest
mulige gener for kørselsdynamikken.
Opdeling af tilkørselsramper
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er valgt en opdeling af en 2-sporet
tilkørselsrampe i motorvejskryds Brøndby ved en tilslutning til motorvejssporet/parallelsporet.
Erfaringsmæssigt giver dette, ifølge den eksterne kvalitetssikring, en urolig rytme i trafikken,
da dette ofte overrasker trafikanter. Vejdirektoratet har oplyst at løsningen vil blive ændret i
forbindelse med detailprojekteringen.
Trafiksikkerhedsrevision
Til denne fase er trafiksikkerhedsrevision trin 2 fravalgt. Der henvises i rapporteringen derfor
til trafiksikkerhedsrevision udført i vinter 2020/2021 og afsluttet maj 2021. Den eksterne
kvalitetssikring bemærker, at trafiksikkerhedsrevisionen er ældre, end hvad man typisk
benytter i et fase 2-projekt.
I betragtning af, at trafiksikkerhedsrevisionen er udført på et foreløbigt projektgrundlag, og der
er nævnt en lang række problemer og bemærkninger, vurderer den eksterne kvalitetssikring,
at trafiksikkerhedsrevisionen ikke kan anses for at være dækkende for nærværende projekt.
Vejdirektoratet har oplyst, at en opdatering tidligst vil blive lavet i fase 3, idet det er vurderet,
at udbyttet af en ny trafiksikkerhedsrevision på trin 2 ikke vil tilføre projektet væsentlige nye
problemer og bemærkninger, som ikke allerede har været belyst i ”Trafiksikkerhedsrevision,
Trin 2 Skitseprojekt, 2021”. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der i miljøkonsekvens-
vurderingen anføres, at trafiksikkerhedsrevisionen er udarbejdet på et foreløbigt projekt-
grundlag.
Brotekniske løsninger
Projektet har ikke udført supplerende geotekniske undersøgelser ved den planlagte
sideudvidelse af stiunderføring samt spunsvæg ved grøftebassinnet, ifølge Vejdirektoratet.
Dette er undersøgelser, som vil blive foretaget i fase 3. Vejdirektoratet har bekræftet, at
enkelte geotekniske undersøgelser faktisk nu er blevet udført, idet der pågår forberedende
arbejder for fase 3 parallelt med fase 2. .
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at projektet har henvist til forældede vejregler fra
Vejdirektoratet. Vejdirektoratet har oplyst, at der i detailprojekteringen vil blive projekteret efter
de seneste retningslinjer.
Geotekniske løsninger
Vejdirektoratet har udarbejdet "Øget kapacitet på Motorring 3 E47 Jægersborg – Avedøre,
orienterende geotekniske undersøgelser”. Rapporten er en sammenskrivning/vurdering af
tidligere undersøgelsesresultater.
I forbindelse med gennemgang af udleveret materiale finder den eksterne kvalitetssikring, at
der på nuværende tidspunkt er uklar dokumentation af jordbundsforholdene omkring
grøftebassinet. Dette udgør en væsentlig usikkerhed med hensyn til fundering, og den
eksterne kvalitetssikring vurderer, at disse bør afdækkes for at kunne kvantificere
anlægsudgifterne. Alternativt bør en risiko vedrørende jordbundsforholdene fremgå af
risikoanalysen, hvilket der ikke er på nuværende tidspunkt. Vejdirektoratet har oplyst at der i
forbindelse med de parallelt foregående forberedende arbejder i fase 3 er udført geotekniske
boringer, som klarlægger de geotekniske forhold, og at risikoanalysen derfor er opdateret i
forhold hertil.
Det bemærkes, at de eksisterende regnvandsbassiner på strækningen skal uddybes. Der er
risiko for, at der opstår særlige behov for at undgå grundbrud, og denne er ikke medtaget på
det nuværende stade. Den eksterne kvalitetssikring har fået forklaret, at der ikke er udført
geotekniske undersøgelser på dette stade, hvilket den eksterne kvalitetssikring accepterer,
idet disse er planlagt foretaget i fase 3. Vejdirektoratet har oplyst at der i forbindelse med
den parallelt foregående forberedende arbejder i fase 3 er udført geotekniske boringer som
klarlægger de geotekniske forhold, og at risikoanalysen derfor er opdateret i forhold hertil.
I det bagvedliggende materiale bemærker den eksterne kvalitetssikring, at der ved
stationering 150.200-1530.350 findes et blødbundsområde, hvis udstrækning ikke er kortlagt.
Ligeledes er der usikkerhed omkring udbedring af blødbund og økonomien heri ved
grøftebassinet ved stationering 151.600. Vejdirektoratet har oplyst, at der i forbindelse med
den parallelt foregående forberedende arbejder i fase 3 er udført geotekniske boringer som
klarlægger de geotekniske forhold, og at risikoanalysen derfor er opdateret i forhold hertil.
Det eksisterende anlægsoverslag på muldtykkelser i forbindelse med sideudvidelser bør,
ifølge den eksterne kvalitetssikring, sættes højere end den nuværende muldtykkelse på 0,3
m. Dog skal det bemærkes, at sideudvidelse i det planlagte projekt begrænser sig til få steder,
og derfor vil den økonomiske risiko være mindre.
Når projektet indtræder i fase 3, er det den eksterne kvalitetssikrings anbefaling, at der
foretages nærmere detailundersøgelser af jordbundsforholdene.
3.3 Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang vurderer den eksterne
kvalitetssikring overordnet, at løsningen er gennemarbejdet og repræsenterer en
detaljeringsgrad, der som minimum forventes af et projekt for en miljøkonsekvens-vurdering.
Der er fortsat ikke fuldt afklarede forhold i projektet, om hvordan man håndterer de elementer,
som fremgår af trafiksikkerhedsrevisionen at skulle håndteres i detailprojekteringen. Der er
efter den foretagne trafiksikkerhedsrevision arbejdet med en del af elementerne.
Vejdirektoratet har valgt, at justeringerne trafiksikkerhedsrevideres efter detailprojektering,
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
som det også fremgår af den fremlagte trafiksikkerhedsrevision, som benyttes i stedet for at
foretage en ny revision.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
4. Vurdering af miljøforhold og naturforhold
Formålet med dette kapitel er at foretage en miljøfaglig og juridisk vurdering af, om
miljøkonsekvensrapporten er gennemført i henhold til lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring
af lov om offentlige veje mv., jernbaneloven og forskellige andre love. Vurderingen er
gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til,
hvorvidt:
de lovpligtige vurderinger vedrørende truede dyrearter og vandmiljø er foretaget og
er tilstrækkeligt detaljerede
de foreslåede løsningers påvirkning på den omkringliggende natur er tilstrækkeligt
afdækket i forhold til projektets nuværende stade.
Vurderingen er gennemført på baggrund af Miljøkonsekvensrapporten
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på samme niveau og afklaringsstade som set
ved tidligere projekter, hvilket grundet udvikling og tolkning af EUs vandrammedirektivs
implementering i dansk lovgivning, ikke er tilstrækkeligt for det niveau, der med rette kan
forventes for en miljøkonsekvensvurdering. Der er konstateret enkelte mangler i vurderingen
af projektets påvirkning på vandmiljøet, i forhold til hvad der må forventes for et projekt på
dette stade; disse mangler bemærkes i kommende afsnit.
4.1 Niveau og afklaringsstade
4.2 Vurdering af miljøforhold
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået miljøkonsekvensvurderingen for projektet. På
baggrund af denne gennemgang har den eksterne kvalitetssikring evalueret forslagenes
miljømæssige karakter. I det følgende har den eksterne kvalitetssikring konstateret væsentlige
forhold, der er uddybet tematisk:
Natur og biodiversitet
Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at de eksisterende regnvandsbassiner vil blive
oprenset og uddybet. Det fremgår af rapporten, at alt eksisterende dyre- og planteliv vil
forsvinde ved dette, men at dette vurderes alene at have en moderat påvirkning på beskyttet
natur, da der i dag er konstateret dårlig naturtilstand jf. miljøkonsekvensrapporten og der
efterfølgende igen vil kunne etablere sig et naturligt dyre- og planteliv. Det fremgår dog ikke
af rapporten hvilket natur- og dyreliv der forventes at etableres efterfølgende, hvor dette
kommer fra og hvor hurtigt det vil ske.. Dette bør fremgå af miljøkonsekvensrapporten, for
tilstrækkeligt at oplyse hvilke konsekvenser projektet vil have. Vejdirektoratet oplyser, at dette
bliver rette og uddybet i den endelige Miljøkonsekvensrapport, således ovenstående ikke
mangler.
Bilag IV arter og Natura 2000
Det fremgår generelt af rapporten, at projektet ikke vil påvirke bilag IV-arters yngle- eller
rasteområder. Vejdirektoratet har med afsæt i den eksterne kvalitetssikrings bemærkninger
foretaget en detaljeret beskrivelse af hvilke bilag IV-arter der er eftersøgt i området, samt en
vurdering af, hvilken påvirkning projektet vil have på de enkelte arter. Den eksterne
kvalitetssikring noterer, at Natura 2000 væsentlighedsvurderingen har den detaljeringsgrad
der forventes i en miljøkonsekvensvurdering.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Overfladevand
Udledning af stoffer
I miljøkonsekvensvurderingen er det beskrevet, at der er en generel tilbageholdelse af
overfladevand med de pågældende stoffer i regnvandsbassinerne fra vejbanen. Den eksterne
kvalitetssikring bemærker, at det af Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis fremgår, at ved
udledning af overfladevand fra vejarealer via regnvandsbassiner skal det undersøges, hvilke
stoffer der udledes, og hvilken påvirkning udledningen vil få på vandmiljøet. Det fremgår af
praksis, at det forventes, at bl.a. kobber vil blive udledt, hvilket også fremgår af
miljøkonsekvensrapporten for dette projekt. Det er i den konkrete miljøkonsekvensvurdering
for Motorring 3 beskrevet, at udledning af bl.a. kobber vil overholde miljøkvalitetskravene ved
udledning til Fæstningskanalen. Det er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten, at
Fæstningskanalen, som overfladevandet udledes til, er undtaget fra vandplanerne og
miljømålene frem til 2027. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at tilstanden i
Fæstningskanalen er dårlig, og at udsættelsen alene betyder, at det er opdaget, at målet om
god tilstand ikke kan nås inden den fastsatte frist, da der på nuværende tidspunkt er
konstateret ikke-god kemisk tilstand i Fæstningskanalen. Den eksterne kvalitetssikring
konstaterer, at udsættelsen ikke fritager Vejdirektoratet for at foretage en vurdering af hvilke
stoffer der udledes til vandområdet. Der skal desuden foretages en vurdering af, hvilken
betydning udledningen vil have, for at miljømålet vil kunne nås i fremtiden. Den eksterne
kvalitetssikring bemærker videre, at praksis fra Miljø- og Fødevareklagenævnet har fastslået,
at hvis tilstanden er dårlig, kan der ikke udledes yderligere til vandløbet, og at der burde være
foretaget en vurdering af hvorvidt dette er tilfældet for dette projekt.
Vejdirektoratet har oplyst, at arbejdet med at supplere vurderingen med ekstra beregninger
for kystvandene, er igangsat på baggrund at ekstern kvalitetssikrings bemærkning, og vil blive
taget med i den samlede indstilling af projektet. Ligeledes vil Vejdirektoratet se ind i, om der
bør tilføjes supplerende beskrivelse af vandområdevurderingerne for Fæstningskanalen i
endelig Miljøkonsekvensvurdering.
Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at udledningen neddrosles væsentligt, således at
kravene i udledningstilladelsen fortsat kan overholdes. Det fremgår ikke, hvorvidt der er
benyttet den efter praksis krævede medianmaksimumsafstrømning. Derudover fremgår det af
praksis, at ved udledning af overfladevand til et vandløb, skal der foretages en vurdering og
en redegørelse af, om recipienten nedstrøms har kapacitet til at modtage den udledte
mængde – særligt hvis der i forbindelse med ekstremnedbør er sandsynlighed for situationer,
hvor vandet opstuves. Den eksterne kvalitetssikring finder ikke, at en vurdering af
nedstrømningen er beskrevet tilstrækkeligt i miljøkonsekvensrapporten. Vejdirektoratet har
oplyst, at arbejdet med at supplere vurderingen med ekstra beregninger for nedenstrøms
recipienter er i gang.
Vejdirektoratet oplyser, at dette skyldes følgende forhold der adskiller Fæstningskanalen fra
normale vandområder. Fæstningskanalen har et meget lille opland og følger ikke normale
afstrømningsregler. Fæstningskanalens strækninger er opdelt i bassiner ved hjælp af
batardauer, så kanalen fremstår som en række små søer i sammenhæng. Bredden er
gennemsnitligt 16 m, og dybden i gennemsnit 1,5 m. Således er det ikke validt at beregne
medianmaksimumafstrømning i Fæstningskanalen, idet der er et stort tryktab, som giver
minimal vandstandsændring. Til sammenligning oppumpes der i den nordlige del af
Fæstningskanalane 300m3/hrs., hvilket ikke ændrer vandstanden væsentligt (< 2 cm).
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Støj
Den eksterne kvalitetssikring har konstateret, at de støjtekniske beskrivelser i projektet er
tilstrækkeligt belyst. Med afsæt i den støjtekniske gennemgang er det den eksterne
kvalitetssikrings vurdering, at projektet kan opnå sit mål om at bidrage til mindre støj til de
omkringliggende boligområder trods udbygning af strækningen med flere trafikanter.
4.3 Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der er enkelte mangler i vurderingen af projektets
påvirkning på vandmiljøet i forhold til projektets stade. Der udestår vurderinger af, hvordan det
nærliggende vandmiljø, samt slutrecipienten for modtagelse af udledninger fra vejvandet
påvirkes. Vejdirektoratet oplyser at vurderinger af påvirkning af slutrecipienter, kystvande, er
igangsat for at yderlig dokumentere med ekstra beregninger påvirkninger for målsatte
vandforekomster. Denne vurdering vil belyse de manglende forhold.
Den eksterne kvalitetssikring har anbefalet, at der kvantificeres og indarbejdes en risiko i
projektets risikoanalyse for at håndtere denne risiko. Vejdirektoratet har oplyst at denne risiko
indarbejdes.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0017.png
5. Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Formålet med dette kapitel er at præsentere den eksterne kvalitetssikrings vurdering af
anlægsmyndighedens anlægsbudget, der danner grundlag for bevilling og reservetildeling.
Herunder vurderes det, om forudsætningerne er tilstrækkeligt dokumenteret og relevante,
samt om metoderne følger retningslinjerne i ny anlægsbudgettering. Desuden vurderes det,
om der regnes rigtigt i de anlægsoverslag, der udarbejdes.
Vurderingen er gennemført ved:
uddybende gennemgang af projektspecifikke områder, der efter den eksterne
kvalitetssikrings vurdering er særligt risikobetonede grundet omkostningsstørrelse,
erfaringsbaserede usikkerhedsfaktorer og mangel på interne referencer i
anlægsoverslaget
stikprøvegennemgang af priser og mængder med udgangspunkt i risikobetonede
budgetposter, herunder EKB og PTA, samt bygværker, tavler og portaler
at gennemgå dokumentation for enhedspriser og mængder samt interne referencer i
regneark til anlægsoverslagene.
5.1 Vurdering af budgetoverslag
Dette afsnit præsenterer en helhedsvurdering af budgetoverslagene, herunder en vurdering
af, om budgettet opfylder kravene i Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
Der er udarbejdet et anlægsoverslag, som fremgår i tabel 4. For strækningen er der udregnet
et anlægsoverslag i henhold til Vejdirektoratets pris- og mængdebibliotek. Vejdirektoratet har
fremsendt bagvedliggende dokumentation for eventuelle afvigelser fra prisbiblioteket og andre
korrektioner.
Anlægsoverslag
Strækningslængde (km)
Veje, inkl. EKB
Bygningsværker og broer, inkl. EKB
Øvrige entrepriser, inkl. EKB
Øvrige anlægsudgifter, inkl. EKB
Entreprisearbejder i alt, inkl. EKB
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB
Projektering, tilsyn og administration (20,50 %)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg K2a (10 %)
Ankerbudget/projektbevilling
Korrektionstillæg K2b (5 %)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10 %) og K2b (5 %)
(mio. kr.)
17,00
135,02
10,32
85,12
6,61
237,06
0,74
237,80
61,32
299,12
29,91
329,03
14,96
343,99
Tabel 4: Anlægsoverslag for det undersøgte forslag (FL-indeks 2023, 125,86)
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal der i bredest muligt omfang anvendes
erfaringsbaserede enhedspriser, der baseres på realiserede priser fra sammenlignelige
projekter.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Anlægsbudgettet er udarbejdet med udgangspunkt i Vejdirektoratets overslagssystem, der
indeholder licitationspriser fra alle Vejdirektoratets afsluttede anlægsprojekter. Prisbiblioteket
er tilpasset på baggrund af lignende entrepriser, som sikrer, at priserne afspejler
anlægsoverslaget. Den anvendte metode giver mulighed for at ændre enhedspriser, hvor et
kommentarfelt sikrer sporbarhed for eventuel dokumentation og henvisninger til
delberegninger. Mængder estimeres på baggrund af beregninger udarbejdet af COWI og
tegninger af projektet.
Anlægsbudgettet er udviklet iterativt og er kontinuerligt forbedret i udarbejdelsesprocessen
baseret på interne arbejdsmøder og ekstern rådgivning.
Vejdirektoratet prissætter i udgangspunktet altid projekter ud fra en gennemsnitsbetragtning
af projekttype, kompleksitet, lokalitet, funderingsforhold mv. – dvs. med udgangspunkt i
prisbiblioteket med udvalg af sammenlignelige projekter. Prissætningen beror altid på
historiske priser, dvs. licitationspris fra gennemførte projekter. For dette projekt er 8 projekter
2013-2021 benyttet for på den måde delvist at tage højde for konjunkturforskelle. Derudover
er der inddraget to projekter til at kunne prissætte poster for arbejdsplads og
færdselsregulering.
Desuden indregnes efterkalkulationsbidrag EKB og udgifter til projektering, tilsyn og
administration i overensstemmelse med Vejdirektoratets retningslinjer.
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal korrektionstillægget K2a og K2b udgøre hhv. 10 %
og 5 %. K2b er i forhold til tidligere anlægsprojekter reduceret fra 20 % til 5 %, hvilket
Vejdirektoratet og Transportministeriet har oplyst den eksterne kvalitetssikring skyldtes
erfaringer med en rækker vejprojekter, der tidligere er gennemført under budget.
Den eksterne kvalitetssikring har påpeget mindre forhold i anlægsoverslaget, der ikke har
væsentlig betydning for budgettet. Vejdirektoratet har håndteret disse i forbindelse med
kvalitetssikringen.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger til anlægsoverslaget.
Efterkalkulationsbidrag (EKB)
Det fysiske anlægsoverslag tillægges et erfaringsbaseret efterkalkulationsbidrag (EKB) til
håndtering af undervurderede fysiske mængder. Vejdirektoratet oplyser, at de anvendte EKB-
satser er aftalt med Transportministeriet, og at efterkalkulerede projekter for de seneste 15 år
ikke giver belæg for at afvige fra standardsatserne.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der ikke er taget konkret stilling i forbindelse med
projektet, og har ikke yderligere bemærkninger til EKB.
Projektering, tilsyn og administration (PTA)
PTA beregnes som en fast procentsats af det samlede basisoverslag. I denne er det fastsat
til 20,5 %, hvilket er i overensstemmelse med Vejdirektoratets standarder for udvidelse af
eksisterende vejforbindelser.
Vejdirektoratet oplyser, at direktoratet løbende efterkalkulerer afsluttede projekter.
Spredningen på PTA på gennemførte projekter er stor, men efterkalkulationerne viser, at nye
vejprojekter historisk har haft et forbrug til PTA på mellem 20,3 % og 20,8 %.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0019.png
Den eksterne kvalitetssikring finder fremgangsmåden metodisk gyldig og har ikke yderligere
bemærkninger til PTA.
Arealerhvervelse
Der er udarbejdet et detaljeret arealerhvervelsesbudget af Vejdirektoratets afdeling ”Areal og
Geodata”. Budgettet er indsat som sumpost pr. forslag i overslagssystemet. Derudover vil
størstedelen af arbejdet være på områder, der i forvejen er erhvervet af Transportministeriet,
hvorfor der ikke er behov for større arealerhvervelser i forbindelse med dette projekt.
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået arealerhvervelsesbudgettet og har ikke
bemærkninger til posten arealerhvervelse.
Prisbibliotek
Der er i anlægsbudgettet anvendt forskellige entreprisepriser for opgradering af
vejforbindelser.
Erfaringsentrepriserne er udvalgt for en periode fra 2013-2021 for ligeledes at afdække
forskellen mellem højkonjunktur- og lavkonjunkturperioder, da priserne i disse perioder
erfaringsmæssigt har varieret mere end vejindekset udarbejdet af Danmarks Statistik.
Erfaringspriserne for jord- og belægningsarbejder baserer sig på priser for 8 sjællandske og
fynske projekter, da der erfaringsmæssigt er forskel på licitationspriser fra sjællandske og
jyske/fynske projekter. Det fremgår i tabel 5, at der er udvalgt 4 entrepriser for
udvidelsesprojekter ved Køge Bugt og yderligere 4 udvidelsesprojekter på Fyn. De projekter,
der anvendes som erfaring for arbejdsplads og færdselsregulering, er også inkluderet.
Station
1052.001
1052.002
1052.003
1052.004
4048.200
4048.201
4046.200
4046.200
AFS2021-18
AFS2021-30
Projekt
Køge Bugt N
Køge Bugt S
Køge Bugt N – etape 2
Køge Bugt S – etape 2
Nr. Aaby – Middelfart
Nr. Aaby – Middelfart
Odense V – Gribsvad
Gribsvad – Nr. Aaby
M10
M11
Periode
Januar 2013
Januar 2013
Januar 2014
Januar 2014
August 2012
Januar 2013
Februar 2019
Januar 2021
Februar 2021
November 2021
Tabel 5: Oversigt over projekter anvendt til erfaringspriser
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de tekniske enhedspriser og har foretaget
eksterne sammenligninger.
Enhedspriserne for anlægsprojektet er baseret på Vejdirektoratets prisbiblioteker svarende til
licitationspriser fra allerede gennemførte projekter. Det opfylder retningslinjerne for
hovednotat for Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
Den eksterne kvalitetssikring har udtaget en stikprøve af enhedspriser, der har en væsentlig
økonomisk betydning på anlægsbudgettet, herunder bl.a. for
belægningsarbejder med KVS
SMA8, 70 kg/m2 og GAB II, på mv530 kg/m2.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at de
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0020.png
udvalgte enhedspriser er ca. 5-10 % lavere end de enhedspriser, den eksterne kvalitetssikring
har kendskab til. Det kan medføre en væsentlig risiko for budgetoverskridelser i projektet, som
ikke er håndteret i risikoanalysen. Vejdirektoratet har oplyst, at dette følger Vejdirektoratets
praksis, men anerkender, at der kan være risiko forbundet med prisusikkerheden.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsmyndigheden har valgt en metodisk gyldig
fremgangsmåde, og har ikke yderligere bemærkninger.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring finder, at ankerbudgettet virker gennemarbejdet og har et niveau
af detaljering og præcision, som man må forvente i forhold til projektets stade.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og fremgangsmåden, der
fører frem til ankerbudgettet, er valide og metodisk accepteret.
5.2 Stikprøvegennemgang
En stikprøvegennemgang er foretaget for anlægsoverslaget med særlig vægt på
risikobetonede forhold og udvælgelse af minimum én budgetpost pr. hovedpost for forslaget.
Udvælgelse af budgetposterne er foretaget ud fra en prioriteret tilgang ved at fokusere på de
budgetposter, der udgør hovedparten af anlægsbudgettet.
Stikprøvegennemgang for udvalgte poster
Den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af centrale budgetposter præsenteres for
forslaget, og bemærkningerne skal anses som generelle; disse ses i tabel 6 nedenfor.
Stikprøven er udvalgt for hver af de fire hovedposter i budgettet, og de væsentligste poster er
herefter udvalgt til gennemgang, som det fremgår i kolonnen ”Budgetpost”. De udvalgte
budgetposters andel af det samlede overslag fremgår af kolonnen “Overslag”.
Hovedpost
Veje
Bygningsværker og
broer
Øvrige entrepriser
Øvrige
anlægsudgifter
Entreprisearbejder
i alt
Projektvej
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået alle enhedspriser og mængder for projektvejen
og har ikke nogen væsentlige bemærkninger til beregningerne.
Bygningsværker og broer
Andre bygværker
Den eksterne kvalitetssikring bemærker ved anlægning af spuns ved grøftebassin og
støttevæg, at der kan opstå usikkerhed med priserne for bygværkerne, da disse fremstår
18
Budgetpost
Projektvej
Spuns ved
grøftebassin og
støttevæg
Tavler og portaler
Diverse udgifter
Stikprøve
Overslag
100 %
77 %
Samlet vurdering
Accepteret
Accepteret
52 %
91 %
80 %
Accepteret
Accepteret
Tabel 6: Hovedpostfordeling for stikprøvegennemgang (beregning er ekskl. EKB)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
skønnede i anlægsoverslaget. Vejdirektoratet har vurderet, at det foreliggende grundlag er det
bedste erfaringsmæssige bud, og det er vurderet at det skønnede overslag er mere retvisende
end de erfaringspriser der kunne trækkes ud af relevante referenceprojekter, som blev
vurderet at give en for lav pris.
Øvrige entrepriser
Tavler og portaler
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er en væsentlig usikkerhed omkring
enhedspriserne for tavler og portaler, idet disse i hovedparten er skønnede priser. Idet det er
Vejdirektoratets almindelige fremgangsmåde, vurderes det ikke at være problematisk for
projektets fremdrift. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i detailprojekteringen skal
være fokus på, at priser for tavler og portaler konkretiseres.
Øvrige anlægsudgifter
Den eksterne kvalitetssikring har ingen væsentlige bemærkninger hertil.
Samlet vurdering
Baseret på stikprøvekontrollen finder den eksterne kvalitetssikring, at anlægsmyndigheden
har benyttet metodisk gyldige fremgangsmåder. Den eksterne kvalitetssikring har påpeget
enkelte beskrivelser i anlægsoverslaget, som fremstår forkerte; disse har Vejdirektoratet taget
til sig, men de har dog ikke en effekt på økonomien.
5.3 Uddybende gennemgang af
håndtering af risici og tidsplan
usikkerhedsvurderinger
og
Den eksterne kvalitetssikring har gransket risikologgen, inkl. risikobeskrivelse og angivelse af
sandsynlighed og konsekvens for hver risiko. Der har desuden været afholdt et møde med
Vejdirektoratet, hvor projektets risikohåndteringsproces og udvalgte risici er drøftet.
Risikoniveauerne er bestemt ved en afholdt workshop med 5 medarbejdere fra Vejdirektoratet,
der hver især har bidraget med ekspertviden og erfaringer i forhold til størrelsen af de enkelte
kritiske hændelser, samt 5 eksterne konsulenter fra COWI. Sandsynligheder og konsekvenser
er baseret på professionelle skøn fra workshoppens deltagere såvel som såkaldte defaults.
Der er en intern bruttoliste over potentielle risici, som er udarbejdet på baggrund af erfaringer
fra tidligere projekter. Vejdirektoratet har løbende revurderet risici i forbindelse med
planlægningen af projektet.
Af risikooversigten fremgår det samlede risikotillæg. Disse værdier er beregnet ved at gange
den enkeltes risikos sandsynlighed med den konsekvens, som hændelsen har, hvis den
indtræffer. Risikotillægget er således et samlet billede af de økonomiske konsekvenser af det
mest sandsynlige udfald af de identificerede risici. Beregningsmetode og statistiske
fordelingsudfald er anerkendte metoder der vurderes som gyldige i forhold til beregning af
projektets risici.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0022.png
Materiale
Anlægsoverslag
Risikoanalyse
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Budgetpost
Fysikoverslag, ekskl. EKB
Reserve i alt
EKB
K2a
Risikotillæg
Budgetsikkerhed
(mio. kr.)
287,67
64,70
32,63
32,03
53,89
57,66 %
Tabel 7: Budgetsikkerhed (Vejindeks 2022K3, 134,7)
Som ses af tabel 7 rummer ankerbudgettet for forslaget 64,66 mio. kr. i efterkalkulationsbidrag
og korrektionstillæg (K2a), altså reserver, der matcher det beregnede risikotillæg. Tabellen
indeholder også den procentvise budgetsikkerhed.
Budgetsikkerhed
For forslaget er budgetsikkerheden (målt som fraktil af det samlede budget, inkl. risikotillæg)
beregnet til at være 58,08 %. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette er omtrent på
niveau i forhold til lignende projekter i fase 2. Vejdirektoratet har til dette klargjort, at
budgetsikkerheden skal ses som en måling af projektets risiko og ikke anvendes til at opdatere
budgetoverslaget. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at budgetsikkerheden ikke er kritisk
lav; alligevel har den eksterne kvalitetssikring bemærket følgende forhold i risikoanalysen:
Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at risikoværdien for mængderegulering og
tillægsarbejder er fuldstændig altoverskyggende. Risikoværdien for denne ligger på 26,53,
hvor det næste risikopunkt har en risikoværdi på 5,64. Dette kan give årsag til undring af selve
risikoanalysens brugbarhed, da alle risikopunkters risikoværdi bliver vurderet i forhold til
hinanden. Vejdirektoratet har orienteret den eksterne kvalitetssikring om, at der er tale om en
default risiko med et standardrisikospænd. Vejdirektoratet oplyser videre, at de fælles satser
er fastlagt på baggrund af efterkalkulerede projekter, og det kontrolleres med jævne
mellemrum, om der er belæg for at ændre satserne. Den eksterne kvalitetssikring har anmodet
om dokumentation for valget af denne default risiko, men Vejdirektoratet har ikke nogen
dokumentation, der beskriver standardrisikoen og regler for brug af denne. Det bemærkes, at
ved en så væsentlig risiko bør der være et notat om den bagvedliggende dokumentation,
særligt idet risikoen anvendes som standard for anlægsprojekter i Vejdirektoratet.
Usikkerhed på entreprenørmarkedet
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i risikoanalysen fremgår en symmetrisk
usikkerhed på entreprenørmarkedet på 0. Denne usikkerhed kan derfor være en mulig
besparelse. Usikkerheden kan også blive en mulig øget omkostning, da usikkerheden baseres
på gældende markedsvilkår. Vejdirektoratet oplyser, at dette er en default vurdering, som
afhænger af, at systemet for beregning af anlægsoverslaget er fulgt nøje. Der er risiko for, at
usikkerheden kan være asymmetrisk, hvor tendensen bliver enten en besparelse eller
omkostning. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at når der er tale om en default vurdering,
bør der være et notat, der indeholder den bagvedliggende dokumentation og vurderinger.
Forsinkelse af projektet
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at det hverken i risikoanalysen eller den
samfundsøkonomiske analyse vurderes, hvad konsekvenserne af en eventuel forsinkelse af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
projektet er. Risikoanalysen berører risikoen for manglende offentlige godkendelser, men
andre risikofaktorer vedrørende forsinkelser berøreres ikke.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsprojektet på nuværende stade har taget
højde for de mest sandsynlige risici.
5.4 Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at beregningerne og prisgrundlaget er metodisk
gyldige og repræsenterer de udarbejdede anlægsbudgetter.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at anlægsbudgetterne indeholder veldefinerede
forudsætninger, og den bagvedliggende dokumentation inkluderer en tilfredsstillende
sporbarhed, som vurderes til at være fyldestgørende for projektets nuværende stade
Endelig finder den eksterne kvalitetssikring, at projektet har identificeret og for hovedparten
kvantificeret de mest sandsynlige risici og har indarbejdet disse i risikologgen for forslaget.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
6. Vurdering
analyse
af
den
overordnede
samfundsøkonomiske
Formålet med dette kapitel er at gennemgå de samfundsøkonomiske beregninger, inkl.
trafikale effekter for de opstillede forslag, for at øge kapaciteten på Motorring 3 samt
gennemgå beregningerne for tiltagene til reduktion af støj.
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet, hvorvidt
omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transportministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske
beregninger
tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, og eventuelle konsekvenser ved
udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet
behov, målsætninger og risici for projektet er tilstrækkeligt beskrevet
tidspunktet for ibrugtagelse, der fremgår af den samfundsøkonomiske beregning, er
realistisk, i forhold til hvornår projektet reelt kan igangsættes.
Analysen omfatter gennemgang af:
miljøkonsekvensvurderingens bagvedliggende dokumentation
de understøttende samfundsøkonomiske beregninger
møder og dataudveksling med Vejdirektoratet og gennemgang af forudsætningerne
for de samfundsøkonomiske beregninger.
6.1 Vurdering af samfundsøkonomisk analyse
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået den samfundsøkonomiske analyse og
forudsætningsnotatet herfor. Der er i den samfundsøkonomiske analyse benyttet opdaterede
forudsætninger og Finansministeriets retningslinjer. Den eksterne kvalitetssikring har ikke
konstateret forhold i den samfundsøkonomiske analyse, der giver anledning til bemærkninger.
6.2 Økonomiske forudsætninger
Anvendelse af enhedspriser
DTU’s seneste version af Transportøkonomiske Enhedspriser, der fastlægges i samarbejde
med Transportministeriet samt Finansministeriet, skal afspejles i vurderingen af de
økonomiske
forudsætninger,
herunder
kalkulationsrente,
skatteforvridningstab,
nettoafgiftsfaktor og kalkulationsperiode.
Den eksterne kvalitetskontrol har gennemført stikprøvekontrol og sumkontroller på de
anvendte enhedspriser.
Vejdirektoratet har benyttet Transportministeriets Transportøkonomiske Enhedspriser version
2.0. De fleste skøn i denne version er udarbejdet i begyndelsen af 2022 eller tidligere, men er
de senest opdaterede Transportøkonomiske Enhedspriser.
Kalkulationsrente, skatteforvridningstab og nettoafgiftsfaktor
Vejdirektoratet har anvendt en kalkulationsrente på 3,5 % for kalkulationsperioden 0-35 år,
2,5 % for kalkulationsperioden 36-70 år og 1,5 % fra år 71 og derefter, hvilket er i
overensstemmelse med Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske analyser.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0025.png
Vejdirektoratet har desuden fastsat Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) til
10 %, og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28. Disse er i overensstemmelse med
standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser (version 2.0, 2022).
Kalkulationsperiode og fordeling af anlægsomkostninger
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvilket er i overensstemmelse med
standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser.
Byggeperioden strækker sig i de samfundsøkonomiske analyser over årene 2023 til 2025 med
ibrugtagelse i 2025. Anlægsomkostningerne er fordelt over denne periode; den procentvise
fordeling af anlægsomkostningerne på den angivne anlægsperiode fremgår på figur 2.
2023
38 %
2024
37 %
Figur 2: Tidslinje over fordeling af anlægsomkostninger
2025
36 %
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at dette teknisk set er realistisk, men at det ikke er
realistisk, at 38 % af anlægsprojektet foretages i 2023, idet projektet ultimo 2023 endnu ikke
er godkendt politisk.
Restværdien for anlægsprojektet er for forslaget indregnet i overensstemmelse med
Transportministeriets retningslinjer.
6.3 Cost-benefit-forholdet
Det er formålet med den samfundsøkonomiske analyse at give en systematisk vurdering af
samfundets fordele og ulemper ved forslagene. Den skal understøtte politisk prioritering
mellem de forskellige investeringsforslag i den offentlige sektor.
Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone
Cost-benefit-analysen belyser samtlige fordele og ulemper ved tiltag i form af gevinster og
omkostninger målt i kr. I TERESA-modellen opgøres det som nettonutidsværdi, intern rente
og nettogevinst pr. offentlig investeret krone for forslaget.
Hovedresultaterne af den samfundsøkonomiske analyse viser, at effekterne af projektet ikke
overgår omkostningerne. Projektets samfundsøkonomiske omkostninger er overordnet set
positive og i tabel 8 fremgår nutidsnettoværdi, den interne rente og nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone.
Nutidsnettoværdi
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone
-2,783
Kan ikke beregnes
Negativ
(mio. kr.)
Tabel 8: Samfundsøkonomisk rentabilitet
Et projekt er rentabelt, hvis nettonutidsværdien er positiv, hvilket betyder, at summen af alle
fremtidige omkostninger, både anlæg og drift samt omkostninger i forhold til støj, miljø mv.,
opvejes af de positive gevinster, samfundet vinder ved, at projektet gennemføres. Den interne
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
rente kan for dette forslag ikke beregnes, da samfundsøkonomien er for negativ til, at det giver
mening at beregne den interne rente. En intern rente på 3,5 % er som tommelfingerregel
grænsen for, om et anlægsprojekt er samfundsøkonomisk rentabelt. På baggrund af
værdierne i tabellen ovenfor kan det derfor konstateres, at forslaget som helhed ikke er
samfundsøkonomisk rentabelt.
Forslaget er beregnet til, at anlægsprocessen begynder i 2023 og har et åbningsår i 2025. Idet
året 2023 snart er gået, er det vurderet af den eksterne kvalitetssikring, at dette er urealistisk,
og Vejdirektoratet bør afklare, om projektet derfor afsluttes senere end 2025, og om dette kan
have en indflydelse på de samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger. Den eksterne
kvalitetssikring er opmærksom på, at udvidelsen samt støjreduktionen af Motorring 3 er en
politisk bestemt beslutning, hvorfor det etableres på trods af en negativ samfundsøkonomisk
effekt.
Vejdirektoratet har oplyst, at 2025 er valgt som beregningsteknisk åbnings år. Det blev
besluttet at trafikmodelberegninger for projekter fra IP35 skal gennemføres med åbnings år,
der er enten 2025, 2030, 2035 eller 2040. Det skal sikre sammenlignelighed mellem de enkelte
projekter, som alle kan påvirke hinanden.
Gener under anlæg
Udbygningen af Motorring 3 forventes at blive gennemført over en periode på 2 år. I denne
periode vil deletaper af motorvejen på skift være underlagt ombygning. Det forventes, at
hastighedsbegrænsningen i perioder nedsættes til 80 km/t., og ved det afsluttende arbejde
med etablering af slidlag og afstribning kan det forventes, at hastighedsbegrænsningen
nedsættes yderligere til 50 km/t.
Da belastningen på Motorring 3 i forvejen er høj, vil dette påvirke mange bilister over hele
perioden. Dog grundet den nuværende trængsel antages det ikke, at der opstår yderligere
tidstab.
Samlet set vil pendlere, erhvervsbilister, varebiler, fritidsbilister og lastbiler tabe 1.422 mio.
timer i fri rejsetid. Dog vil tidstabet mindskes jo tættere på åbningsåret, projektet kommer.
Ligeledes vil den lavere hastighed i anlægsperioden betyde en gevinst med mindsket
forsinkelsestid, da trafikanter står til at modtage 408.000 timer, når der sammenlignes med
den nuværende belastning. Disse brugeromkostninger er indberegnet i Vejdirektoratets
samfundsøkonomiske analyse, og derfor er gener under anlæg inkluderet i den endelige
samfundsøkonomiske rentabilitet.
Eksterne effekter
En vurdering af eksterne omkostninger består af at værdisætte samfundsøkonomiske forhold
som naturligt oplever en påvirkning såfremt der forekommer en udvidelse af en befærdet
motorvej. De forhold der tages højde for i denne eksterne kvalitetssikring, er ændringer i antal
uheld, støj, luftforurening og klima (CO2).
Formålet med dette projekt er at øge kapaciteten på Motorring 3 ved at inddrage nødsporet til
permanent kørsel samt at undersøge mulighederne for at reducere støjniveauet. Dette vil have
en naturlig betydning for klimapåvirkning, luftforurening, støj og mængden af uheld. Disse
effekter er beregnet ved ENVI-modellen på baggrund af resultaterne fra OTM-modellen for
2025 og 2035. I tabel 9 angives de eksterne effekter med deres forventede respektive
påvirkninger og deres samfundsøkonomiske omkostninger/gevinster.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0027.png
Samfundsøkonomi
Gener under anlæg
Veje
Eksterne effekter
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
Tabt tid
Påvirkning
Omkostning
kr.)
(mio.
1,422 mio. tabte timer
2 ulykker pr. år
-519 SBT
-45 ton
-109 ton
-154
-496
635
61
88
Tabel 9: Samfundsøkonomiske omkostninger ved gener under anlæg samt eksterne effekter
I anlægsperioden er det forventeligt, at trafikanter oplever en længere rejsetid grundet lavere
hastighed og lukning af baner i forbindelse med etablering af smallere vejbaner og udvidelse
af motorvejen i begge retninger. Til dette forslag er det derfor estimeret, at trafikanter, både
almindelige bilister og lastbiler, taber ca. 1.422 mio. timer. Dette giver en samfundsomkostning
på 154 mio. kr. beregnet for 2025.
Uheld
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at ved at anvende nødsporene, lave smallere
vejbaner samt at reducere hastigheden til 90 km/t. får Vejdirektoratet en større risiko for uheld
på strækningen. Når der forekommer uheld på Motorring 3 efter udbygningen, vil dette
forventes at have en effekt på fremkommeligheden, da der ikke vil være mulighed for at aflaste
trafikken ved at skubbe fartøjer ud i nødsporet.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at udfordringerne omkring håndtering af ulykker som
følge af inddragelse af nødsporet kan medføre en forøget samfundsøkonomisk omkostning
end det forudsatte samfundsøkonomiske tab på 496 mio. kr., idet modellen ikke tager højde
for effekterne af det manglende nødspor.
Vejdirektoratet bemærker, at der er mange forhold som vores beregningsmodeller ikke tager
højde for. Beregningsmodellerne tager heller ikke højde for de fordele som udbygningen af
trafikledelsessystemet samt den ændrede afstribning vil give i forhold til trafiksikkerhed og
fremkommelighed. Uheld og mest hensigtsmæssige forhold i forbindelse med beredskab har
været drøftet blandt andet med politi og beredskab. Der vil blive arbejdet yderligere med dette
i forbindelse med detailprojektering og udførelsesfasen, for at sikre både at ulykker minimeres
og at fremkommelighed sikres bedst muligt herunder med fokus på responstider.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for
forslaget til at øge kapaciteten for Motorring 3 er foretaget i OTM-modellen, ENVI-modellen,
Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj, TERESA, og følger den
samfundsøkonomiske manual for området. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at
beregningerne er foretaget på gyldigt grundlag og er metodisk korrekte.
6.4 Opsamling
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
7. Vurdering af planer for organisering og finansiering
af byggeriet
Formålet med dette kapitel er at vurdere, hvorvidt anlægsmyndigheden i forhold til projektets
stade og karakter har gjort relevante overvejelser om projektets organisering, herunder
størrelse, kompetencebehov samt brug af eksterne rådgivere mv., herunder om
risikoanalysen er inddraget i overvejelserne omkring projektets organisering.
For så vidt angår udbudsform vurderes det, om anlægsmyndighedens indledende
overvejelser er relevante og fornuftige i forhold til projektets stade og karakter.
7.1 Udbudsstrategi og organisering
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetsvurdering er der ikke udarbejdet
notat om organisering og finansiering af projektet, hvilket anses som værende almindelig
praksis i forhold til projektet stade og karakter.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men finder dog
anledning til at fremhæve, at der med fordel allerede i miljøkonsekvensvurderingen kan
foretages en vurdering af arbejdets karakter, projektets risikoprofil, udbudsstrategi,
entrepriseform og Vejdirektoratets erfaringer med projekttypen. Dette vurderes at give et
bedre fundament for igangsætning af det efterfølgende arbejde, hvis projektet besluttes.
Vejdirektoratet har oplyst, at der har været drøftelser og overvejelser om udbudsstrategi og
organisering, men at man ikke har indført disse i miljøkonsekvensvurderingen for ikke at binde
en kommende detailprojektering. Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte
fremgangsmåde, men konstaterer, at en senere stillingtagen til udbudsstrategi og
enterpriseform for projektet vurderes at indebære en risiko for, at der i forbindelse med
detailprojekteringen foretages nogle valg, der kan påvirke vurderingen, så det ikke
udelukkende er projektets karakteristika og risikoprofil såvel som Vejdirektoratets erfaring med
tidligere projekter, der påvirker beslutningen.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker endvidere, at der grundet projektets størrelse vil være
en række fordele ved at fastlægge udbudsstrategi på nuværende tidspunkt; herunder blandt
andet reduktion af en række risici som eksempelvis øgede omkostninger grundet
entreprenørkonkurs. Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
7.2 OPP-egnethedsvurdering
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er der ikke forelagt informationer om, at der er
gennemført en OPP-egnethedsvurdering for projektet. Dette forhold vurderes dog ikke at
afvige fra fast praksis for Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurderinger, hvor der normalt ikke
udarbejdes en egentlig OPP-egnethedsvurdering i forbindelse med Miljøkonsekvens-
vurderinger.
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet et
notat om organisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold
til projektets stade og karakter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte
fremgangsmåde, men finder dog anledning til at fremhæve, at der i lyset af den konkrete
projekttype kan være fordele forbundet med en fastlagt udbudsstrategi på nuværende
tidspunkt, herunder blandt andet reduktion af en række risici som eksempelvis øgede
omkostninger grundet entreprenørkonkurs. Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
26
7.3 Opsamling
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at manglende tilstedeværelse af notat om
organisering og finansiering ikke har afgørende betydning for, om der foreligger vægtige
grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det
af Vejdirektoratets fremlagte beslutningsgrundlag.
Denne vurdering er begrundet i de konkrete risikoforhold, idet der i projektet ikke vurderes at
være særlige risici eller en særlig grad af kompleksitet, der i denne fase af projektet kræver
ekstraordinær planlægning af organisering og finansiering.
Herunder er vurderingen begrundet i projektets nuværende stade, idet beslutninger om
udbudsform og eventuelle opdelinger af anlægsarbejdet i mindre tidsmæssigt og/eller
funktionelt opdelte entrepriser traditionelt set først træffes på et senere tidspunkt i
projektforløbet.
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
8. Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger
og besparelser
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af det samlede projektgrundlag med
henblik på at identificere mulige besparelser og reduktioner ved ændring af
anlægsoverslagets forudsætninger.
Der er som udgangspunkt god fokus på at holde omkostninger på et rimeligt niveau. Dog har
den eksterne kvalitetssikring i det bagvedliggende materiale identificeret forhold, der kan
overvejes i forhold til at forfølge et besparelsespotentiale.
8.1 Klimavenlig asfalt eller støjreducerende asfalt
I forbindelse med et anlægsprojekt af denne størrelse vurderes det at være relevant at
overveje, hvilken type asfalt der anvendes. Valg af asfalt kan have stor betydning for CO2-
udledning, og der er mulighed for at reducere støjniveauet alt efter, hvilken sammensætning
asfalten har. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at der ved fremtidige projekter af denne
type og størrelse bør overvejes, om drænasfalt skal anvendes, eller om det er muligt at udvikle
en type af asfalt, der kan kombinere fordelene ved KVS SMA8 og de støjreducerende
funktioner fra drænasfalt.
Drænasfalt er bredt anerkendt som den type af slidlag, der kan levere den bedste
støjdæmning, da den åbne struktur gør asfalten mindre støjende. Den primære kilde for støj
på motorvejen er dæk og deres kontakt med vejbanen. Lande som Holland og Tyskland er
allerede erfarne brugere af denne type asfalt; særligt på motorveje med nærliggende
byområder er drænasfalt anvendt. Disse undersøgelser indikerer, at støjreduktionen ved
drænasfalt ligger mellem 3,5-5,6 dB. Dette er markant anderledes fra 1 dB, som den
klimavenlige asfalttype tilbyder, som er standardvalget på nuværende tidspunkt.
Det nuværende standardvalg af asfalt har en lavere rullemodstand og har en længere levetid.
På den måde bliver denne type set som en mere klimavenlig asfalt. Drænasfalten tilbyder en
høj reduktion af støj samt mindre opsprøjt ved dårligt vejr, dog en lidt kortere levetid. Det er
relevant for fremtidige projekter at overveje muligheden for at udvikle en klimavenlig asfalt,
der er kombineret med funktioner, drænasfalten har. Det er muligt, at dette vil kunne optimere
trafikoplevelsen for både trafikanter og nærliggende boliger.
8.2 Tilpasning til fremtidens transportformer
Tilpasning af projektet til selvkørende biler vurderes at kunne indebære besparelser, som
endnu ikke er kvantificeret. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der fremover
analyseres på den nye teknologis potentialer, og at klargøring til denne nye teknologi
indarbejdes i infrastrukturprojekter som nærværende projekt. Mobiliteten er allerede inde i en
overgangsfase, hvor køretøjer med forskellige grader af automatisering kommer til at deles
om vejnettet. Det kommer til at udfordre vejdesign, trafikplanlægning og trafikstyring i betydelig
grad. Derfor bør myndigheder allerede nu overveje prioritering og indretning af fremtidens
vejnet og blandt andet afklare:
Hvilke fysiske krav stiller digitalisering og automatisering til vejens indretning og
udstyr?
Hvilken betydning bør det have for prioriteringen af vejnettet, hvis automatiseringen
gør det muligt at øge trafiktætheden?
Skal biler over et vist automatiseringsniveau have selvstændige vognbaner?
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Hvilke krav stiller indretningen og opdatering af færdselsloven?
Flere steder i Europa er der allerede gennemført projekter, og man har genereret et betydeligt
datamateriale om disse problemstillinger. Der er altså data tilgængelig fra mange tusinde
kilometer motorvej, hovedveje og strukturer, såsom tunneller og broer.
Denne viden bør indgå i de grundige undersøgelser, forsøg og planlægning og ikke mindst i
en strategi, som skal til, for at vejnettet bliver i stand til at leve op til en radikalt anderledes
trafikal og digital fremtid. Denne viden er også relevant i forbindelse med planlægningen af en
udbygning af motorveje som nærværende projekt, hvor det bør overvejes, om en
merinvestering på kort sigt kan indebære væsentlige besparelser på lang sigt.
Der er som udgangspunkt tilfredsstillende fokus på at holde omkostninger på et rimeligt
niveau, og der er valgt hensigtsmæssige løsninger i udbygningsprojektet. Den eksterne
kvalitetssikring har i det bagvedliggende materiale ikke identificeret potentielle forenklinger og
besparelser, der ikke er håndteret i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring.
8.3 Opsamling
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0032.png
9. Fremgangsmåde og datamateriale
Formålet med dette kapitel er, at den eksterne kvalitetssikring præsenterer metoden anvendt
til gennemgang af materialet samt dokumenterer materialet fremsendt af Vejdirektoratet i
forbindelse med kvalitetssikringen.
9.1 Fremgangsmåde
Den eksterne kvalitetssikring benytter sig af velafprøvede metoder, der både i bredde og
dybde sikrer en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks nedenstående
temaer:
1. Analyse og vurdering af tekniske forhold, herunder vejteknik, broer og bygværker
samt geoteknik
2. Analyse og vurdering af miljømæssige forhold
3. Analyse og vurdering af anlægsøkonomiske forhold, herunder
usikkerhedsvurderinger og planer for håndtering af risici
4. Analyse og vurdering af trafikberegningerne, herunder modelforudsætninger og
kapacitet
5. Analyse og vurdering af samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i
Transportministeriets fremgangsmåde for samfundsøkonomiske beregninger
6. Vurdering af projektets indledende organisering og finansiering med henblik på
robusthed og evne til at gennemføre projektet.
For at sikre en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks temaer i både dybde
og bredde er kvalitetssikringen baseret på en velafprøvet kvalitetssikringsmetode, hvor
projektgrundlaget vurderes med afsæt i seks kvalitetssikringskriterier, der er præsenteret i
figur 3 nedenfor.
Figur 3: Oversigt over kvalitetssikringskriterier
Kvalitetssikringskriterierne drejer sig overordnet om, hvorvidt:
vejprojektet faktuelt og forudsætningsmæssigt hviler på et robust grundlag, hvor der
er taget højde for alle relevant forhold
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0033.png
argumenter og beregninger er logisk sammenhængende og følger en systematisk
metode.
Projektet fremstår som muligt at gennemføre henset til projektets tilrettelæggelse og tidsplan.
9.2 Datamateriale
Dokumentation
Miljøkonsekvensvurderingsrapport
Kommissorium
Miljøkonsekvensvurdering
Anlæg og forudsætninger
M3-MKV2023_Overslag
M3-MKV2023_MBibl
M3-MKV2023_PBibl
PTA-procenter
Kopi af M3_n¢dspor_spoler_2019 m.STEs
bemærkn_
M3-projekt-ITS-budget-OAGopdeling
0320-RAD-XXX-MGD-0001
20-00579-2 Forudsætningsnotat for
anlægsoverslag - K¢rsel i n¢dspor M3
Ledningsomlægninger jf. Cowis opg¢relse
M3 budget, ny st¢jisoleringsordning
SV Tilskud til st¢isolering M3
VS_ Tilskud til st¢isolering M3
Drænasfalt_Overslag
Facadeisolering_Overslag
Hamborgskærm_Overslag
Overslag St¢jskærm Jægerhaven
Samleside supplerende tiltag
VestvoldenNordSyd_Overslag
0320-VD-PL-NOTA-0057
0320-VD-PL-NOTA-0058
0320-VD-PL-NOTA-0059
Risikoanalyse
20-03227-4 Trafiksikkerhedsrevision af projekt for
Kørsel i nødspor på M3
21-01056-2 Risikoanalyse
Øget_kapacitet_p_Motorring_3_2023_03_28
8790175_1_0
Tekniske notater
0320-VD-TRA-NOTA-0025
Transportoekonomiske-Enhedspriser-2-0
Dato for
modtagelse
25-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
26-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
Beskrivelse/
Fagområde
MKV
MKV
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Risikoanalyse
Risikoanalyse
17-07-23
06-07-23
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817490_0034.png
0320-VD-TRA-NOTA-0022
0320-VD-PL-NOTA-0055
0320-VD-PL-NOTA-0059
cowi-notat afsnit 2.1
0320-RAD-VEJ-RAP-0003 Vejteknisk beskrivelse
Trafiksikkerhedsrevision, Trin 2 Skitseprojekt, 2021
0320-RAD-ANLO-NOTA-0002 Anlægslogistik
0320-VD-GE O-NOTA-001
0320-RAD-AFV-NOTA-0003 Afvandingsteknisk
notat
0320-RAD-BYGV-NOTA-0002 Bygværksteknisk
notat
0320-RAD-BYGV-NOTA-0004 Bygværksteknisk
notat
0320-RAD-MILJ-RAP.0003
0320-RAD-MILJ-RAP-005
0320-RAD-STOJ-NOTA-0001
0320-RAD-STOJ-NOTA-0006
Øvrige notater
Til orienteirng - Drænasfalt som slidlag og eventuel
brug på M3
03-07-23
03-07-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
28-06-23
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Klimaberegninger
Trafikteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Geoteknik
Afvanding
Broteknik
Broteknik
Miljø og natur
Miljø og natur
Støj
Støj
Tabel 10: Oversigt over materiale anvendt til ekstern kvalitetssikring
Møde
Opstartsmøde, gennemgang af MKV med deltagelse af ekstern
kvalitetssikring og Vejdirektoratet.
Økonomimøde
Vejteknik, Geoteknik og Trafikanalyse
Gennemgang af forhold vedr. Miljø og Natur
Tabel 11: Oversigt over afholdte møder
Dato
07-08-2023
08-08-2023
23-08-2023
05-09-2023
32