Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Kære medlem af Folketingets transportudvalg
Vi har brug for din hjælp til at redde vores lokalsamfund!
Rute 26 Sallingsund- Hanstholm – et projekt fra Vejdirektoratet til 760 mio kr.
Vi er en gruppe af borgere fra 16 husstande beboende på Lyngbro, Holme og Grønholm.
I Vejdirektoratets materiale om projekt Rute 26 Sallingsund til Hanstholm står der:
”En opgradering
af rute 26 vil sikre en hurtigere adgang til motorvejsnettet for virksomheder og borgere i området
samt skabe grundlag for fortsat erhvervsudvikling og understøtte Hanstholm Havn.”
Som en del af
udvidelsen af rute 26 fra Sallingsund til Hanstholm planlægger Vejdirektoratet at lukke krydset
Lyngbro/ rute 26. Lukningen begrundes med:
”Det skyldes, at når sideveje lukkes, og kryds
ombygges til mere sikre kryds, vil det være muligt at hæve hastighedsgrænsen ved krydsene til
gavn for fremkommeligheden”.
Denne lukning vil for mange virksomheder og borgere betyde
markant længere køretid i hverdagen også til motorvejsnettet.
Vejdirektoratet skriver også i materialet om projektet:
”Projektet forventes ikke at tiltrække
væsentligt mere trafik til strækningen.”
samt:
” Før ombygning vil kørsel gennem hele strækningen
tage ca. 43 minutter. Med ovenstående effekter forventes en samlet rejsetidsbesparelse på ca. 1
minut per trafikant i pakken med bedre overhalingsmuligheder og lidt mere end 1 minut i pakken
med krydsombygninger.”
Vi mener ikke, det er rimeligt at virksomheder og borgere på Mors skal betale prisen for
politikernes prestigeprojekt med at udvikle Hanstholm Havn.
Vi er meget utilfredse med at få lukket krydset Lyngbro/rute 26.
Vores lokalsamfund bliver skåret over. Vi hører til lokalsamfundet i Erslev og får med en
lukning af krydset Lyngbro/ rute 26 pludselig markant længere at køre. Mere kørsel giver
frustrationer i hverdagen, koster penge og passer ikke med ønsket om grøn omstilling.
Når lokalsamfundet bliver skåret over, er vi bekymrede for vores lokale butiksliv. Vi er glade
for vores slagter, købmand med mere. Når kunder, der i dag kommer sydfra via Lyngbro,
fremover skal på en længere omvej er vi bange for, at de vælger at lægge deres handel et
andet sted.
Vores boliger, der ligger tæt på rute 26 taber betydelig værdi, da transporttiden til skoler,
indkøb og fritidsinteresser bliver markant større.
I dag benyttes Lyngbro af en del tung trafik, lastbiler til og fra blandt andet Mollerup Mølle
samt en del landbrugsmaskiner. Al den trafik vil fremover køre igennem Elsø, Frøslev,
Erslev og Øster Jølby. Vi ønsker ikke tung trafik igennem vores byer! Vi ønsker ikke tung
trafik forbi vores daginstitutioner og skoler! Lastbiler og landbrugsmaskiner, der i dag
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
benytter Lyngbro, vil fremover også få markant længere at køre, dette passer igen meget
dårligt med ønsket om grøn omstilling.
Lyngbro bruges desuden til en del beredskabskørsel – vi er bekymrede over den ekstra
køretid ambulancer, brandbiler og andre beredskabskøretøjer vil få. I dag henter
beredskabet vand i Lyngbro Bæk, en lukning af Lyngbro vil betyde markant længere køretid
efter vand.
Kort sagt er vi bekymrede for, at en lukning af krydset Lyngbro/ rute 26 vil betyde afvikling af vores
gode lokalsamfund. Er det rimeligt at vores lokalsamfund skal afvikles for at spare trafikanter over
Mors for lidt mere end 1 minuts køretid?
Vi ønsker, at krydset Lyngbro/ rute 26 fastholdes i forbindelse med udvidelsen af rute 26. Vi mener,
at en kort strækning med en hastighedsnedsættelse er en lille pris at betale for at bevare et
velfungerende lokalsamfund.
Vi har brug for din hjælp til at ændre Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset
Lyngbro/ rute 26.
På vegne af beboere på
Lyngbro, Holme og Grønholm
Susanne Larsen, Klaus Kaysen og Anni Andersen