Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2808630_0001.png
Interesseorganisation for hele
den danske dækbranche
Rådet for Større
Dæksikkerhed
Dækimportørforeningen
Volker Nitz, direktør
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0002.png
”Helårsdæk”
- alle vejtemperaturer?
DET STORE KOMPROMIS
Mærket som vinterdæk men kan
også køre om sommeren.
Vinterdæk slidbane
Til vejtemperatur
Sommerdæk slidbane
Til vejtemperatur
+3 til +40 grader
-25 til +15 grader
Rådet for Større Dæksikkerhed
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0003.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0004.png
EU-dækmærkning opdateret
1/5-2021
Kategorier nedskalleret fra 7 til 5
NU A,B,C,D,E
Snefnugsymbol (3PMSF) og isgreb
medtaget på mærkning
Dansk lovgivning betegner dog
fortsat vinterdæk med M+S mærkning
M+S = Mud & Snow - uden krav til
funktionalitet
Snefnugsymbol (3PMSF) stiller krav om mindst
7% bedre vejgreb - personbiler
Mindst 25% bedre vejgreb
lastbiler
ift. tilsvarende referencedæk
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0005.png
Uheld skaber trængsel
Der koster dyrt i tid og penge
➢Trængslen
på vejnettet er igen
markant stigende
det koster ca.
25 mia. kr. årligt
➢Vejdirektoratets
beregninger viser,
at det samfundsøkonomiske tidstab
ved trængsel i forbindelse med
uheld på motorveje, er steget med
27 % fra 2016 til 2018, og at tabet
udgjorde ca. 630 mio. kr. i 2018.
➢Når
der ses på om tiltag der kan
mindske uheld i trafikken er
omkostningseffektive bør tidstabet
tælles med.
Kilde: Hvorfor sker trafikulykkerne, HVU 2020
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0006.png
Standarddæk
det perfekte helårsdæk?
Myndighederne er ikke fortaler for vinterdæk
Myndighederne mener ikke, at der i
Danmark er behov for krav om
vinterdæk, de argumenterer faktisk
for at standarddæk samlet set er
bedre end vinterdæk
Argumentationen tager afsæt i:
➢At
der faktisk ikke eksisterer mange
uvildige undersøgelser og at svenske
undersøgelser ikke giver signifikante
resultater for alvorlige ulykker
➢Tyske
dæktest fra bl.a. Auto, Motor
und Sport
➢En
antagelse om: ”…I Danmark
foretages en ret effektiv, ofte
forebyggende glatførebekæmpelse
på vejene, som derfor sjældent er
glatte, og vejene er i den største del
af vinteren tørre eller våde..”
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0007.png
FDM ønsker krav om vinterdæk i vinterføre
➢FDM
har lavet danske forsøg med standarddæk kontra vinterdæk
➢Vi
finder, at vinterdæk er en klar fordel i glat føre, men også når
vejen ”blot” er våd og kold
➢Vi
finder også, at vinterdæk kun har en marginal dårligere
bremseevne end sommerdæk på tør vej
➢Siden
vores undersøgelse er der sket meget med den danske
bilpark
➢Større
biler med større dækmontering
➢Markant
tungere biler (elbiler)
➢FDM
foreslår en kombination af tyske og svenske regler:
➢Krav
om vinterdæk eller 3PMSF-mærkede helårsdæk, når man
kører i vinterføre
➢Tidsmæssigt
begrænset som i Sverige
➢Kravet
bør også gælde tungere køretøjer, fx busser og lastbiler
➢Kan
man lade bilen stå til vejen er farbar kan man undlade
dækskifte
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0008.png
Rådet for Større Dæksikkerhed
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0009.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808630_0010.png
Omkostninger
Private og varebiler:
Ved mindre kørselsbehov: Neutralt ved brug af 3PMSF-mærkede helårsdæk
Ved skift mellem sommer- og vinterhjul: omkostning til hjulskifte –
dæk har dobbelt livslængde, da de kun bruges sæsonbetonet
Busser og lastbiler
Ved mindre kørselsbehov – eksempelvis ren bykørsel – Neutralt ved 3PMSF-
mærkede helårsdæk – men vinterdæk vil forbedre mobiliteten.
Vinterdæk til busser og lastbiler:
Kan bruges hele året, da dækmønstret ændres i takt med dæksliddet
DUT-midler
Offentlige køretøjer kan overordnet udstyres med 3PMSF-mærkede helårsdæk
Køretøjer med særlige behov for udkørsel til områder, hvor snerydning ikke er
tilstrækkelig anbefales dog vinterdæk