Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 226
Offentligt
2839855_0001.png
Jordemoderforeningens bidrag til
Sundhedsstrukturkommissionens
arbejde
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0002.png
Det første møde med det danske sundhedsvæsen
foregår allerede i fostertilværelsen. Her er
ambitionen, at den kommende familie bliver tilbudt en svangreomsorg, der sikrer bedst mulig
sundhed for mor og barn, styrker familiedannelsen, og at familien bliver grebet, hvis noget ikke
er, som det skal være. Familierne skal have støtte og rådgivning om tilværelsen som gravid, om
fødslen og den allerførste tid som ny familie. Derfor berører måden, vi organiserer
svangreomsorgen på i Danmark stort set alle danske familier, påvirker resten af det enkelte
menneskes liv, og får derved betydning for resten af sundhedsvæsenet.
De seneste 20 år har svangreområdet,
ligesom resten af sundhedsvæsenet, båret præg af
centralisering og af at blive sammenlagt i større enheder. Intentionen om bl.a. højere
specialisering har været rigtig på en række specialer, men indenfor svangreomsorgen er den
ønskede effektivisering udeblevet, fordi en fødsel hverken kan planlægges eller fremskyndes. I
stedet er et stort antal normale fødsler blevet unødig medikaliseret og underlagt en
risikotænkning.
I Jordemoderforeningen mener vi,
at vi kan gøre det klogere og bedre end i dag. Derfor byder vi
Sundhedsstrukturkommissionen velkommen, og ser dette som en unik mulighed for at skabe det
bedste fundament for livslang sundhed ud fra principperne om nærvær, nærhed og det lavest
effektive omkostningsniveau. Vi skal kort og godt tilbage til intimitet og ro i svangreomsorgen, og
her spiller den overordnende struktur en grundlæggende rolle.
Lis Munk
Forkvinde for Jordemoderforeningen
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0003.png
I Jordemoderforeningen anbefaler vi derfor Strukturkommissionen, at:
1. Fødslerne flyttes tættere på borgerne.
Flere
ukomplicerede fødsler flyttes fra
specialafdelingen så sandsynligheden for, at de forbliver ukomplicerede højnes. Dette gøres
ved at øge muligheden for et differentieret fødetilbud afhængig af populationsgrundlag og
kompleksitetsgrad, blandt andet ved etablering af flere fødeklinikker og øget fokus på
muligheden for hjemmefødsler.
2. Skabe et stærkt og sammenhængende barselstilbud med fokus på kvinden.
Barselstilbuddet styrkes med mere pleje og rådgivning i hjemmet. Dette gøres ved at
etablere et stærkt og sammenhængende barselstilbud med fokus på den nybagte familie
med afsæt i hjemlige rammer.
3. Flytte ansvaret for første graviditetskonsultation og 8 ugers undersøgelsen til
jordemødrene,
enten hos praktiserende læge eller i regionalt regi evt. på fødeklinikkerne.
4. Oprette enheder for reproduktiv sundhed,
der skal fremme den reproduktive sundhed
tæt på borgerne, og have til opgave at sikre råd og vejledning indenfor hele det reproduktive
spektrum, fra de begyndende tanker om familiedannelse til prævention, til forebyggelse af
kønssygdomme og slutteligt overgangsalderen.
5. Etablere Ungdomsmodtagelser som et lavtærskel-tilbud
i alle landets kommuner, der
skal give råd og vejledning til unge om bl.a. prævention, kønssygdomme og abort.
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0004.png
1. Fødslerne flyttes tættere på borgerne
En central del af Sundhedsstrukturkommissionens kommissorium
omhandler
et nært
sundhedsvæsen, hvor borgerne har let adgang til sundhedstilbud, og langt flere borgere kan blive
mødt og behandlet i eller tæt på hjemmet.
Ligeledes har Sundhedsstrukturkommissionen til
opgave at
komme med forslag, der kan sikre et bæredygtigt sundhedsvæsen, hvor ressourcer
bruges, der hvor de giver mest sundhed for pengene.
Dertil har kommissionen til opgave at
sikre
et sundhedsvæsen, der understøtter frit valg og patientrettigheder,
ligesom Folketinget har
besluttet, at man ønsker, at de fødende generelt skal have flere valgmuligheder.
Med afsæt i dette anbefaler Jordemoderforeningen,
at man ser nærmere på organiseringen af
fødeområdet og opdeler de store fødesteder i mindre enheder med mindre ledelsesspænd samt i
højere grad placerer de ukomplicerede fødsler uden for specialafdelingerne ved at etablere
jordemoderledede fødeklinikker i hele landet og øge fokus på de allerede eksisterende
muligheder for hjemmefødsler.
Forskning peger på, at ukomplicerede fødsler
har langt højere
sandsynlighed for at forblive ukomplicerede, hvis de starter udenfor specialafdelingerne. I
Jordemoderforeningen anbefaler vi derfor en struktur, der i højere grad understøtter, at de
ukomplicerede fødsler forbliver ukomplicerede, da dette giver mulighed for at højne den
oplevede kvalitet for mange fødende. Samtidig vil det frigøre plads og ressourcer på
specialafdelingerne, der derved også vil kunne højne kvaliteten for de komplicerede fødsler i
deres varetægt.
Ved at etablere flere fødeklinikker i hele landet
vil det være muligt at flytte de ukomplicerede
fødsler væk fra specialafdelingerne. En fødeklinik er et alternativ til at føde på en specialafdeling
for kvinder med en forventet ukompliceret fødsel. Fødeklinikken kan med sin mindre størrelse
skabe trygge og hjemlige rammer, herunder ro, nærvær og et større afsæt i den fødendes behov
og ønsker.
Fødeklinikker i tættere befolkede områder – f.eks. Region Hovedstaden
I Region Hovedstaden foregår en tredjedel af landets fødsler fordelt på fire store fødesteder
og Danmarks mindste fødested på Bornholm. Der har været initiativer til ”inhouse”
fødeklinikker på de fire store fødesteder, men når der er mangel på personale, eller når f.eks.
sommerens travlhed rammer, bliver klinikkerne nedprioriteret. Samtidig overflyttes fødende
mellem hospitaler for overhovedet at kunne blive tilbudt fødselshjælp. Samlet set risikerer
særligt de ukomplicerede fødsler at blive presset og underprioriteret i den eksisterende
struktur, hvilket går udover den oplevede kvalitet for de fødende.
For at højne kvaliteten, roen og nærværet anbefaler Jordemoderforeningen derfor, at der
etableres en eller flere fritliggende fødeklinikker i tættere befolkede områder i Danmark. Dette
ville give mulighed for den ukomplicerede gravide at kunne vælge et tilbud uden for den
specialiserede fødeafdeling. Samtidig vil svangreomsorgen blive målrettet det niveau, der for
den enkelte er nødvendigt.
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0005.png
Fødeklinikkerne kan enten være en ”alongside” klinik
beliggende på samme grund som det
regionale fødested, men være helt adskilt fra fødeafdelingen hvad angår fysiske rammer, ledelse,
personale og fødende. Eller de kan være placeret på en selvstændig adresse og derved bringe
fødestedet tættere på borgerne. Hvorvidt, der skal oprettes fritstående fødeklinikker eller
”alongside” klinikker afhænger af demografi, geografi og organisering af fødeområdet i den
enkelte region. Fødeklinikkerne kan ligeledes have forskellige fysiske beliggenheder,
ejerskabsstrukturer og ledelses- og organiseringsformer.
Fødeklinikker i mindre befolkede områder – f.eks. steder, hvor det er
muligt at rekruttere jordemødre men ikke speciallæger
I dag er der en ambition om, at alle skal have mulighed for at føde på en specialafdeling. En
specialafdeling er karakteriseret ved, at der er specialiserede læger i gynækologi og obstetrik.
Imidlertid kan det nogle steder i landet være svært at rekruttere speciallæger, og der bruges
derfor mange resurser på at sikre lægelig tilstedeværelse. Jordemoderforeningen anbefaler
derfor, at de forventede ukomplicerede fødsler i yderområderne bliver varetaget på en
jordemoderledet fødeklinik. Dette vil både give et billigere tilbud end i dag, men vil også
bidrage til et sikrere tilbud, hvor ukomplicerede fødsler i højere grad forbliver ukomplicerede.
Dertil skal de gravide, der forventes at have brug for speciallægeassistance naturligvis fortsat
visiteres til den nærmeste specialafdeling. Ligesom de fødende på fødeklinikkerne hurtigt og
nemt skal kunne overflyttes, hvis jordemoderen vurderer, at der er behov for yderligere
assistance fra en speciallæge.
Dertil vil oprettelsen af fødeklinikkerne også bidrage til
mere passende størrelser på
fødeafsnittene, da nogle fødende vil blive flyttet væk og afdelingerne derved vil blive mindre.
Fødesteder med mere passende størrelser – både fødselsklinikker og mindre afdelinger på
hospitalerne – vil være med til at understøtte sammenholdet og viden om hinandens
kompetencer i personalegruppen, hvilket vil understøtte patientsikkerheden, kvaliteten i
fødselshjælpen samt fastholdelse af personale.
Der er evidens for,
at kvinder, der starter deres fødsler på en ”alongside” fødeklinik har dobbelt
så stor sandsynlighed for at føde uden indgreb sammenlignet med kvinder, der begynder fødslen
på en obstetrisk specialafdeling. For kvinder der starter deres fødsler på en fritstående fødeklinik,
er sandsynligheden for at føde uden indgreb 3,5 gange så stor[1].
Der kan ikke siges noget entydigt om økonomien
ved oprettelse af fødeklinikker, da det blandt
andet afhænger af placering og organisering. Men klinikkerne kan give et kvalitetsløft, samt et
styrket arbejdsmiljø, hvilket indirekte og på den lange bane kan have en positiv økonomisk effekt.
Et norsk studie baseret på 1.110 kvinder viser,
at der ikke er nogen forskel i komplikationer for
hverken førstegangsfødende eller flergangsfødende afhængig af, om de fødte på en fødeklinik
eller på en fødeafdeling [2]. Man fandt derimod flere interventioner, behov for vestimulation og
epidural i fødsler på fødeafdelinger. Omkostninger pr. fødsel var 19 procent og 11 procent lavere
på fødeklinikker i forhold til fødeafdelinger for henholdsvis førstegangsfødende og
flergangsfødende. Det svarer til reduktioner på 2.567 og 1.101 kroner pr. fødende [3].
[1], [2]: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3187863/pdf/bjo0118-1357.pdf
[3]: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22901492/
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0006.png
2. Et stærkt og sammenhængende barselstilbud med fokus på kvinden,
barnet og den nye familie
I maj 2022 vedtog Folketinget,
at alle førstegangsfødende skulle have ret til to dages
barselsophold på barselsgangen på landets hospitaler. Beslutningen blev truffet med gode
intentioner, men trækker i Jordemoderforeningens optik unødvendige ressourcer på
sundhedsvæsenet samtidig med, at det i faglig optik ikke er den bedste løsning for flertallet.
Denne beslutning skal evalueres i 2024.
Dertil har Sundhedsstrukturkommissionen fået til opgave
at pege på løsninger,
der kan sikre et
nært sundhedsvæsen, hvor borgerne har let adgang til sundhedstilbud, og langt flere borgere kan
blive mødt og behandlet i eller tæt på hjemmet, hvor det nære sundhedsvæsen styrkes.
Med
afsæt i dette anbefaler Jordemoderforeningen at etablere et stærkt og sammenhængende
barselstilbud med afsæt i hjemmet til alle kvinder – både førstegangs- og flergangsfødende - der
kan tage hjem efter deres fødsel til en ukompliceret barsel. Dette vil, udover forventeligt at
medføre økonomiske besparelser, sikre bedre udnyttelse også af personaleressourcer og ikke
mindst en langt bedre start på livet for de nye familier i deres eget hjem.
Et stærkt barselstilbud med fokus på kvinden skal indebære:
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0007.png
1: Fødselsforberedelse i mindre hold
En vigtig forudsætning for en god fødsel og en god første tid som ny familie er
fødselsforberedelse. Derfor er en del af et stærkt barselstilbud en god fødselsforberedelse i
mindre hold, der ikke kun omhandler selve fødslen, men også amning og et stærkt fokus på
livet som familie. Jordemoderforeningen anbefaler, at der etableres faste grupper på 8-10
familier med mulighed for dialog, der samlet set deltager i otte timers fødselsforberedelse.
Dette kan med fordel fordeles ud over 2-4 gange i løbet af graviditeten.
2: Opfølgende besøg fra jordemoder indenfor 24 timer efter hjemsendelse
Det kan være overvældende at stå med et lille nyt menneske, men hovedparten af
familierne har bedst af at komme hjem i trygge og gode rammer, når det kan lade sig
gøre. Alle skal derfor have ret til et hjemmebesøg fra en jordemoder indenfor 24 timer
efter hjemsendelse, hvis man ikke har opholdt sig mere end 24 timer på barselsgangen.
Jordemoderen er specialiseret til at varetage omsorgen i den første tid for mor, barn og
familie, med øje for kvindens restitution efter en fødsel, barnets trivsel og
familiedannelsen.
3: Hjælp til opstart af amning i de første 14 dage
Flere og flere tilkøber privat ammehjælp, hvilket indikerer, at der er et betydeligt behov
ud over det, man får tilbudt i det offentlige regi i dag. I dag får de fleste hjælp til at lægge
barnet til første gang på føde-/barselsgangen, men her er mælken ikke løbet til, og de
færreste når at opdage, hvis der er problemer med amningen. Dette vil stadig være
problematikken for mange, hvis man har to dages ophold på barselsgangen. Derimod
oplever de fleste først udfordringerne, når mælken løber til, typisk på 3-4 dagen efter
fødslen. Derfor anbefaler Jordemoderforeningen, at der etableres en ”Amme-lance”, der
kan komme ud til den nye familie, hvis amningen ikke fungerer. ”Amme-lancen” kan
tilkaldes som en del af hotlinen, der skal tilbydes alle familier den første tid efter
hjemkomst.
“Amme-lancen”
vil koste mellem 20-22 mio. kroner på landsplan, men vil have betydelige
sygdomsforebyggende og sundhedsfremmende effekter for både mor og barn både på
den korte og lange bane.
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0008.png
3. Flyt ansvaret for første graviditetskonsultation og 8 ugers
undersøgelsen til jordemødrene
I mange år har manglen på almen praktiserende læger
både i de store byer og yderområderne
medført skævhed i sundhedsvæsenet, lange ventetider og i nogle tilfælde lange transporttider.
Sundhedsstrukturkommissionen har fået til opgave
at
pege på løsninger, der kan sikre en bedre
opgavefordeling i sundhedsvæsenet mellem sygehuse og det nære sundhedsvæsen.
Kommissionen har også til opgave at sikre
et sundhedsvæsen af ensartet og høj kvalitet.
Med
afsæt i dette anbefaler Jordemoderforeningen, at ansvaret for første graviditetskonsultation
samt 8 ugers undersøgelsen flyttes til jordemødre som aflastning af den pressede almene praksis.
Jordemødrene er uddannet i at tage sig af
hele det reproduktive område fra fertilitet og
graviditet til fødsel og barsel. I dag er der meget stor forskel på, hvordan den gravide bliver mødt
af sundhedsvæsenet til den første graviditetskonsultation. I nogle almene praksisser har man
ansat jordemødre, andre steder sygeplejersker og nogle steder er det den praktiserende læge,
der varetager konsultationen. En del af den første graviditetskonsultation er visitation af den
gravide til et specifikt forløb, afhængig af, hvor meget støtte, rådgivning og hjælp den gravide
vurderes at skulle have. Her vil jordemødrene kunne sikre en høj kvalitet og en korrekt visitation,
da de er uddannet til at vurdere den enkelte gravide og hvilke behov, der kan forventes at
komme. Ligesom der vil skabes en større ensartethed både på tværs af de første konsultationer,
men også i det samlede fødselsforløb, hvor den praktiserende læge i dag spiller en begrænset
rolle.
Udfordringen er grundlæggende den samme,
når det kommer til den sidste konsultation ifm.
graviditeten, nemlig undersøgelsen 8 uger efter fødslen. Her er oplevelsen også vidt forskellig alt
afhængig af, hvilken praktiserende læge, man er tilknyttet. Jordemødrene har en høj faglig
forudsætning for at forholde sig til hele kvindens helingsforløb både fysisk og mentalt. 8 ugers
undersøgelsen vil derved blive et stærkt og mere dækkende tilbud, der sikrer, at den fødende
både får vejledning til eventuelle fortsatte fysiske problemstillinger, samt får mulighed for at tale
fødsels- og ammeforløbet igennem. Som en del af 8 ugers undersøgelsen drøftes i dag kvindens
muligheder for prævention. Det vil derfor kræve en mindre udvidelse af jordemødrenes
forbeholdte virksomhedsområde eller en permanent delegation, så de i denne forbindelse får
mulighed for at udskrive prævention.
Hvis konsultationerne blev varetaget af jordemødre,
kunne de i praksis både varetages i
lægehuse, hvor der er en jordemoder tilknyttet, på fødeklinikkerne, samt på regionernes
fødeafdelinger – afhængig af den fødendes præferencer eller hvad der giver bedst mening ud fra
lokale forhold. Dette vil, udover at sikre en ensartet, høj kvalitet af konsultationerne, også give en
øget fleksibilitet hos den enkelte til at vælge det, der findes nærmest og lettest tilgængeligt.
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0009.png
4. Oprettelse af enheder for reproduktiv sundhed
I disse år ser vi en stor stigning i fertilitetsbehandling
og et faldende fødselstal. Der er derfor et
stort behov for råd og vejledning om familieplanlægning. Sundhedsstrukturkommissionen har
blandt andet til opgave at se på,
hvordan vi skaber et mere bæredygtigt sundhedsvæsen blandt
andet med afsæt i forebyggelsesindsatser af høj og ensartet kvalitet, hvor unødig brug af
specialiserede funktioner reduceres.
Med afsæt i dette anbefaler Jordemoderforeningen
oprettelse af ”Enheder for reproduktiv
sundhed”, der skal rådgive danskerne om fertilitet, prævention, forebyggelse af kønssygdomme,
genetisk rådgivning før og under graviditet og slutteligt understøttelse af sundheden i
overgangsalderen. Enheden kan også anvendes til opfølgende konsultationer efter en fødsel,
herunder til kontrol af bristninger for at undgå langsigtede komplikationer og tab af livskvalitet på
den lange bane.
Enheder for reproduktiv sundhed skal være
en sundhedsfremmende indsats i alle landets
regioner med henblik på at gribe danskere tidligere i deres overvejelser om familieforøgelse,
inden de nødvendigvis ender i lange, opslidende fertilitetsforløb.
Op mod 20 % af befolkningen oplever infertilitet
i perioder eller vedvarende infertilitet. I
Danmark er næsten hvert 8. barn kommet til verden med hjælp fra fertilitetsbehandling[4]. En
stor del af den offentlige samtale handler om, hvordan vi hjælper familier med at få børn, når de
opdager deres infertilitet. Men en relativt lille del handler om, hvad man kan gøre for at mindske
risikoen for at ende i behandling. Enheden for reproduktiv sundhed vil derfor have til opgave at
stå til rådighed for mænd, kvinder og par til en snak om, hvad de kan gøre for at forbedre deres
fertilitet, også inden de har besluttet sig for at skulle have børn.
Enheder for reproduktiv sundhed skal fungere
uden henvisning fra egen læge, men skal være en
udstrakt hånd tidligere i livet. Det vurderes, at den forebyggende indsats med henblik på at øge
danskernes reproduktive sundhed generelt vil have stor økonomisk effekt på den lange bane, da
dette forventes at mindske behovet for lange fertilitetsforløb. Det forventes dertil, at der fortsat
vil være et stort pres på selve fertilitetsforløbene. Enheder for reproduktiv sundhed vil i disse
tilfælde også kunne understøtte lægerne i disse forløb blandt andet ved insemination.
[4] https://www.hvidovrehospital.dk/afdelinger-og-klinikker/Fertilitetsklinikken/baggrundsinformation/Sider/Aarsager-til-
barnloeshed.aspx
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0010.png
5. Oprettelse af Ungdomsmodtagelse
I dag ligger en lang række rådgivnings- og oplysningsopgaver
indenfor fertilitet, abort og
prævention forskellige steder i kommunalt og regionalt regi. Det betyder, at der er stor forskel på
adgangen til hjælp, og oplevelserne kan være vidt forskellige.
Sundhedsstrukturkommissionen har blandt andet til opgave
at sikre
et nært sundhedsvæsen,
hvor borgerne har let adgang til sundhedstilbud, samt et bæredygtigt sundhedsvæsen, hvor
ressourcer bruges der, hvor de giver mest sundhed for pengene.
Med afsæt i dette anbefaler
Jordemoderforeningen, at der oprettes Ungdomsmodtagelser i alle landets kommuner.
Ungdomsmodtagelserne skal generelt være optaget af mental sundhed og trivsel blandt unge.
Her spiller seksuel sundhed en afgørende rolle, da mange elementer af de unges liv berører deres
fysiske, følelsesmæssige, mentale og sociale trivsel relateret til seksualitet.
Det skal være muligt for de unge
at komme ind ad døren uden en tid eller henvisning og få en
samtale med en jordemoder samt andet sundhedsfagligt personale. Ungdomsmodtagelserne skal
tilbyde rådgivning og oplysning, kliniske undersøgelser, undervisning og oplysningsarbejde samt
gratis prævention. Ungdomsmodtagelserne skal have et særligt fokus på sårbare unge, der kan
have svært ved at finde hjælp i hjemmet eller andre steder i systemet. Det er særligt denne
gruppe, der er i risiko for at blive uønsket gravide og skulle igennem en abort eller
tvangsfjernelse.
Folketingets partier har udmøntet en pulje
til etablering af to ungdomsmodtagelser i perioden
2022-2024. I Halsnæs har der siden 2013 været en ungdomsmodtagelse. I kommunen har man
efter etableringen set en reduktion af antallet af uønskede graviditeter og aborter med 30 %. Det
forventes derfor, at denne fremskudte forebyggelsesindsats vil have positiv indvirkning på unges
trivsel, men også på kommunernes og regionernes økonomi. Det skyldes blandt andet at
tvangsfjernelser og aborter forventes at falde, ligesom at nogle unge vil blive grebet inden de får
større psykiske udfordringer.
Det er med afsæt i dette, at Jordemoderforeningen anbefaler,
at Ungdomsmodtagelserne rulles
ud i alle landets kommuner med henblik på at sikre et lavtærskelstilbud med bredt fokus på
seksuel sundhed og trivsel til alle unge i landet.
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Henvendelse af 14/3-24 fra Jordemoderforeningen om foreningens input til fødselshjælp tættere på borgerne
2839855_0011.png
Jordemoderforeningen
Svend Aukens Plads 11
2300 København S
Tlf.: 46 95 34 00
E-mail: [email protected]
februar, 2024