Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2857064_0001.png
Rejserapport vedrørende Socialudvalgets
studietur til Australien
Tidspunkt:
Sted:
Deltagere:
Ledsaget af:
4.
12. marts 2024
Melbourne og Sydney, Australien
Katrine Daugaard (LA), Sara Emil Baaring (S), Maria
Durhuus (S), Brigitte Klintskov Jerkel (KF), Charlotte
Broman Mølbæk (SF)
Udvalgssekretær Charlotte Avnsted-Vilman og
udvalgssekretær Nikolaj Beuschel.
25. april 2024
Socialudvalget
1. Formål
Formålet med studieturen var at se nærmere på forholdene for
mennesker med handicap. Australien udmærker sig ved at have en
gennemarbejdet national strategi for mennesker med handicap
(Australiens Handicapstrategi 2021-2031), som alle niveauer af
regeringen, virksomheder og civilsamfundet er forpligtet til at følge.
Australiens Handicapstrategi 2021-2031 følger efter den første
nationale strategi for mennesker med handicap, der løb fra 2010-
2020, hvor Australien høstede mange erfaringer med at implementere
målsætninger fra en national strategi i lokale delstater og kommuner.
Australien har dertil i flere år arbejdet med en politik (National
Disability Insurance Scheme), hvor mennesker med handicap i høj
grad selv er med til at tilrettelægge de indsatser, som de modtager for
at afhjælpe deres handicap. Mennesker med handicap i Australien
oplever derfor en høj grad af selvbestemmelse og inklusion i
samfundet, som generelt vægtes meget højt af mennesker med
handicap. Aspekter som udvalget med studieturen ønskede at se
nærmere på.
2. Baggrund
Side 1 | 5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Rejserapport for udvalgets studietur til Australien den 4.-12. marts 2024
2857064_0002.png
Australiens nationale handicapstrategi 2010-2020 (den første strategi)
forpligtede for første gang alle regeringsniveauer i en samlet, national
tilgang til opbygning af inklusion for individer med handicap.
Australiens nationale handicapstrategi 2021-2031 bygger videre på
den første strategi og blev udviklet efter udviklingsmøder (ca. 3.000)
mellem regeringsrepræsentanter og mennesker med handicap, deres
pårørende og repræsentanter.
Strategiens vision er et inkluderende australsk samfund, der sikrer, at
individer med handicap kan udleve deres potentiale som ligeværdige
medlemmer af samfundet.
Jf. Australiens forpligtelser i henhold til FN´s Handicapkonvention,
hjælper strategien med at beskytte, fremme og realisere
menneskerettighederne for mennesker med handicap ved:
At tilvejebringe national ledelse for større inklusion af individer
med handicap.
Vejledte aktiviteter på tværs af alle områder af offentlig politik
for at være inkluderende og lydhør over for borgere med
handicap.
At drive almindelige tjenester og systemer med øje for at
forbedre rammerne for borgere med handicap.
At engagere, informere og involvere hele samfundet i at opnå
et mere rummeligt samfund.
Australiens handicapstrategi 2021-2031 dækker syv fokusområder:
Beskæftigelse og
At tilbyde job og karrieremuligheder for
økonomisk
borgere med handicap og sikre, at de har
sikkerhed
tilstrækkelig indkomst til at opfylde deres
behov.
Inklusive hjem og
At øge antallet af tilgængelige,
samfund
overkommelige og veldesignede boliger og
skabe et fællesskab, der er inkluderende og
tilgængeligt.
Sikkerhed,
At sikre, at rettigheder for borgere med
rettigheder og
handicap fremmes, opretholdes og
retfærdighed
beskyttes, og at borgere med handicap føler
sig trygge og nyder godt af lighed for loven.
Personlig og lokal
At give borgere med handicap adgang til
støtte
støtte, så de kan leve selvstændigt og
engagere sig i deres lokalsamfund.
Uddannelse og
Støtte borgere med handicap til at få
læring
adgang til uddannelse og læring gennem
hele deres liv, så de når deres fulde
potentiale.
Side 2 | 5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Rejserapport for udvalgets studietur til Australien den 4.-12. marts 2024
2857064_0003.png
Sundhed og
velvære
Fællesskabets
holdninger
Forøgelse af støtte og kapacitet i
sundhedssektoren til at imødekomme
behovene hos borgere med handicap, og
sikre at katastrofeberedskab og
nødberedskab omfatter behovene hos
borgere med handicap.
Anerkendelse af det positive bidrag, borgere
med handicap yder til samfundet, og
opbygning af tillid i samfundet til at arbejde
og engagere sig med mennesker med
handicap
3. Væsentligste punkter fra besøget
Delegationen indledte studieturen med et møde med den centrale
minister på handicapområdet i Australien Bill Shorten fra the
Australian Labour Party. Bill Shorten var tidligere oppositionsleder
igennem flere år i Australien og er nu Minister for the National
Disability Insurance Scheme & Minister for Government Services.
På mødet fik delegationen fortalt, hvordan NDIS startede i 2013 som
et forsøg. Forsøget blev startet på baggrund af et politisk pres fra
grupper af mennesker med handicap, deres familier og plejere og
tjenesteudbydere, der med
Every Australian Counts
havde startet en
græsrodskampagne støttet af mere end 200.000 mennesker, der
opnåede offentlig og politisk støtte til NDIS. Græsrodskampagnen
havde fået medvind i 2011, da den såkaldte Produktivitetskommission
udgav sin undersøgelse af handicappleje og
–støtte,
der fandt, at de
eksisterende handicaptjenester var "underfinansierede,
uretfærdige,
fragmenterede og ineffektive".
NDIS blev lanceret i juli 2013, og den nationale udrulning blev afsluttet
i juli 2020. National Disability Insurance Agency (NDIA) er en
uafhængig lovpligtig styrelse, hvis rolle det er at implementere NDIS.
Bill Shorten og embedsfolkene fortalte delegationen, hvordan NDIS er
finansieret og styret i samarbejde mellem den føderale regering og
regeringerne i delstaterne.
Ved udgangen af 2023 var cirka 650.000 borgere dækket af NDIS.
Der er cirka 4 mio. mennesker i Australien, som har et handicap. Det
er altså med andre ord langt fra alle borgere med handicap, der er
dækket af ordningen.
Side 3 | 5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Rejserapport for udvalgets studietur til Australien den 4.-12. marts 2024
Der er universelle ordninger, som dækker alle borgere med handicap,
men disse ordninger er ikke så vidtrækkende i deres dækning som
NDIS.
En stor udfordring i den fortsatte udrulning af NDIS er, at ordningen,
der har vist sig at være en stor succes, er blevet noget dyrere at
dække end forventet. Hver deltager i NDIS modtog ved udgangen af
2023 i gennemsnit cirka 63.000 AUD (cirka 320.000 DKK) i værdi af
støtte og tjenester.
I juni 2023 blev det vurderet, at NDIS koster 35 mia. AUD (ca. 175
mia DKK), og i 2032 forventes denne omkostning at vokse til AUD 92
mia. (ca. 460 mia DKK). Derfor er der sat et reformarbejde i gang, der
skal sikre, at udgifterne ikke løber løbsk.
NDIS har imidlertid markeret et væsentligt skridt fremad for de berørte
mennesker med handicap, som på flere parametre oplever væsentligt
forbedret livskvalitet og en oplevelse af at have selvbestemmelse i
eget liv
og dertil er både uddannelsesfrekvensen
beskæftigelsesgraden steget markant. Et væsentligt aspekt ved
NDIS´ succes er, at en stor gruppe børn (mere end 150.000 under 9
år) får støtte gennem ordningen, hvilket delegationen så nærmere på
ved det næste besøg.
Delegationen ønskede med et andet væsentligt besøg at se nærmere
på inklusion i det australske skolesystem. Derfor besøgte
delegationen Riverwalk Primary School i omegnen af Melbourne, hvor
børn i alderen 5-12 år går i skole. Senere gik turen videre til Brinbeal
Secondary College, som er en skole for børn i alderen 13-18 år.
I delstaten Victoria er der i løbet af 2023 åbnet 14 nye folkeskoler
heraf 9 i distriktet omkring Melbourne, som delegationen besøgte. De
nybyggede skoler giver gode betingelser for at bygge inkluderende i
forhold børn med handicap. I Victoria er der støttede inklusionsskoler
som offentlige folkeskoler og gymnasier, der støtter flere elever med
et handicap end typiske skoler. De har faciliteter, der giver ekstra
støtte til elever med et handicap. Det betyder, at elever med særlige
behov får bedre adgang til lærings- og legeområder.
Delegationen fik under besøgene et indblik i, hvordan det i
dagligdagen på de understøttede inklusionsskoler prioriteres, at støtte
elevers lærings- og støttebehov, herunder elever, der er kvalificerede
til at gå på en specialskole. Specialfaciliteter på skolerne kan omfatte
Side 4 | 5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Rejserapport for udvalgets studietur til Australien den 4.-12. marts 2024
sanseområder, tilgængelige legeområder og læringsrum med
forbedret akustik og belysning.
Delegationen tog derefter videre til Sydney og besøgte her blandt
andet virksomheden the Flagstaff Group.
Flagstaff Group er en non-profit virksomhed, der arbejder under
paraplyen Australian Disability Enterprises (ADE), der har fokus på
sociale formål, der dedikerer sig til at tilbyde livsfærdigheder og
beskæftigelsesmuligheder for personer med handicap.
En ADE repræsenterer en særlig form for beskæftigelsesstøtte, der
retter sig mod personer med handicap, som kræver betydelig støtte
for at kunne deltage på arbejdsmarkedet. Flagstaff arbejder konkret
med bæredygtighed, som fx genbrug af affald og indsamling af
flasker, ligesom virksomheden også har et større vaskeri.
Et andet besøg for delegationen var i den store park Cetenniel Park i
Sydney, hvor den australske udgave af et dansk projekt
Cykling
uden alder
mødte delegationen og inviterede på cykeltur i parken.
Cykelturen var en god mulighed for at høre mere om de konkrete
livsforbedringer, som mange af de fremmødte borgere personligt
havde oplevet i forbindelse med udrulningen af NDIS i Australien.
4. Opfølgning
Delegationen har efter hjemkomst fra studierejsen rekvireret
uddybende materiale og vil drøfte studieturen på et kommende
udvalgsmøde.
Side 5 | 5