Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2775631_0001.png
Mere
attraktivt
at arbejde
Reform af personskat
NOVEMBER 2023
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0002.png
Mere attraktivt at arbejde
2
Indhold
Forord
Højere fradrag for alle i arbejde
Enlige forsørgere får ekstra håndsrækning
Mere attraktivt at gøre en ekstra indsats
Konsekvenser af reformen
4
9
10
12
16
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0003.png
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
Mere attraktivt at arbejde
4
Forord
Hver dag går millioner af danskere på arbejde. Dygtige medarbejdere, der får vores
private erhvervsliv og offentlige sektor til at hænge sammen og køre rundt.
Samtidig bliver vi heldigvis flere børn og flere ældre, men andelen af personer i den
erhvervsdygtige alder falder. Vi risikerer derfor en længerevarende mangel på medar-
bejdere med de ønskede kvalifikationer – herunder i velfærdsfagene og brancher med
mange faglærte, som er nødvendige for at komme i mål med den grønne omstilling.
Vi skal derfor sikre, at flere bliver en del af det arbejdende fællesskab. Det skal være
attraktivt at arbejde. Flere skal i arbejde fremfor at være på offentlig forsørgelse, og det
skal bedre kunne betale sig at yde en ekstra indsats på arbejdsmarkedet, end det kan i
dag. Samtidig skal det være mere attraktivt at komme i fuldtidsbeskæftigelse.
Regeringen har sat det ambitiøse mål at øge den strukturelle beskæftigelse i Danmark
med 45.000 fuldtidspersoner i 2030, og skattesystemet er et vigtigt instrument til det
formål.
Regeringen fremlægger nu et forslag til en reform af personskatterne, som sikrer, at
danskerne kan beholde en større del af deres løn selv, så det bedre kan betale sig at
arbejde, og så der bliver mere luft i husholdningsbudgettet. Samtidig beder vi dem med
de allerhøjeste indkomster om at bidrage med lidt mere til fællesskabet.
Det koster penge at lette skatten på arbejde, men vi har råd til det. Samtidig med at vi
har mulighed for at udbygge og styrke velfærden.
Når vi kan prioritere skattelettelser til danskere i arbejde, skyldes det først og fremmest
den ansvarlige økonomiske politik, vi i Danmark har ført under skiftende regeringer.
Regeringen prioriterer i alt 6¾ mia. kr. til at lette skatterne for danskere i arbejde. Det
betyder, at danskerne med skattereformen får over 10 mia. kr. mere i hånden. For det
første foreslår vi at forhøje beskæftigelsesfradraget for alle i beskæftigelse og at give
enlige forsørgere en ekstra håndsrækning ved at forhøje deres beskæftigelsesfradrag
yderligere. For det andet foreslår vi at lette topskatten samtidig med, at vi indfører en
ekstra skat for de danskere, der tjener allermest. Det er der samlet set en rimelig social
balance i.
Regeringen ønsker at inddrage Folketingets partier, så de kan komme med deres input
til skattereformen. Derfor afsættes en reserve på �½ mia. kr. til yderligere skattelettelser,
som også er socialt afbalancerede.
Med reformen tager vi endnu et vigtigt skridt i retning af at få mere arbejdskraft i Dan-
mark. Skattereformen skønnes at øge arbejdsudbuddet med yderligere 5.000 personer
i 2030.
Troels Lund Poulsen
Økonomiminister
Lars Løkke Rasmussen
Udenrigsminister
Jeppe Bruus
Skatteminister
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0005.png
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0006.png
Mere attraktivt at arbejde
Reform af
person-
skat
Forhøjet almindeligt
beskæftigelsesfradrag
mia. kr.
til skattelettelser
Lettelse af topskatten
6
Forhøjet ekstra
beskæftigelsesfradrag
til enlige forsørgere
3,3 mio.
får højere
fradrag
117.000
får højere
fradrag
280.000
får halveret
topskatten
5.150 flere i beskæftigelse
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0007.png
Mere attraktivt at arbejde
7
Regeringens udspil
i tre elementer
Regeringens reform af personskat skal gøre det mere attraktivt at arbejde og give mere
luft i husholdningsbudgettet. Reformen indeholder skattelettelser for i alt 6¾ mia. kr.
Reformen skal sikre en større gevinst ved at arbejde og dermed tilskynde til, at flere
vælger at komme i arbejde, og at flere vælger at arbejde lidt mere, end de gør i dag, ved
blandt andet at gå fra deltid til fuldtid. Samlet skønnes reformen at øge arbejdsudbud-
det med 5.150 fuldtidspersoner i 2030.
Reformen består af tre centrale elementer:
Det almindelige beskæftigelsesfradrag forhøjes
Alle danskere i beskæftigelse har et beskæftigelsesfradrag. Regeringen foreslår at
forhøje satsen for beskæftigelsesfradraget og beløbet for det maksimale fradrag.
Forhøjelsen vil komme næsten alle danskere i beskæftigelse til gode med op til
knap 3.000 kr. årligt.
Det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere forhøjes
Enlige forsørgere i beskæftigelse har et ekstra beskæftigelsesfradrag. Regeringen
foreslår at forhøje satsen og det maksimale fradrag. Det betyder en ekstra skat-
telettelse på op til 5.100 kr. pr. år, som vil give et ekstra incitament til at komme ind
på arbejdsmarkedet.
Lettelse af topskatten
Danskere betaler i dag 15 pct. i topskat for arbejdsindkomst over 618.400 kr. (før
arbejdsmarkedsbidrag). Regeringen foreslår at lette topskatten ved at erstatte den
nuværende topskat på 15 pct. med tre trin. For det første en mellemskat på 7,5
pct. og for det andet en topskat på 7,5 pct. Det reducerer skattebetalingen for de
nuværende mere end en halv million topskatteydere.
Som et tredje trin indføres en ekstra topskat på yderligere 5 pct. for personer med
meget høje indkomster.
Regeringen lægger op til, at reformen gennemføres i to etaper, så forhøjelsen af
beskæftigelsesfradragene starter i 2025, mens nedsættelsen af topskatten og ind-
førelsen af den ekstra topskat får virkning fra 2026. I 2030 har regeringen samlet pri-
oriteret 6¾ mia. kr. om året til reformen, herunder �½ mia. kr. i forhandlingsreserve, der
kan udmøntes til socialt balancerede lettelser af personskatterne. Langt størstedelen af
regeringens samlede udspil prioriteres til et højere beskæftigelsesfradrag. Reformen er
finansieret inden for 2030-planen.
Læs mere om detaljerne i reformen
Til udspillet er der udarbejdet en samling af faktaark, hvor beregninger og
eksempler er udfoldet yderligere. Find samlingen på skm.dk
Faktaarkene indeholder eksempler på udspillets påvirkning af forskellige fam-
ilietyper, en uddybende beskrivelse af ændringer i satser og beløbsgrænser,
uddybning af fordelingsvirkninger osv.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0008.png
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0009.png
Mere attraktivt at arbejde
9
Højere fradrag for
alle i arbejde
Danskerne skal i højere grad kunne mærke, at det kan betale sig at stå op om mor-
genen og gå på arbejde. I dag har alle danskere i arbejde et almindeligt beskæftigelses-
fradrag, som betyder, at de første 420.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag) i arbejds-
indkomst beskattes lempeligere.
Regeringen vil hæve satsen for det almindelige beskæftigelsesfradrag fra 10,65 pct. til
12,75 pct., så danskere i arbejde kan få lov at beholde en større del af den løn, de tje-
ner. Samtidig forhøjes det maksimale fradrag fra 44.800 kr. til 56.200 kr.
Det vil give den enkelte familie et større rådighedsbeløb. Forslaget vil komme 3,3 mio.
danskere til gavn, hvor en familie kan få en skattelettelse på op til ca. 5.700 kr. om året,
og en enlig kan få en gevinst på op til 2.900 kr.
Samtidig vil forslaget øge gevinsten ved at arbejde lidt mere, fx ved at gå fra deltid
til fuldtid, og til at være på arbejdsmarkedet fremfor at være på offentlig forsørgelse.
Forslaget skønnes at øge arbejdsudbuddet med, hvad der svarer til næsten 2.000 fuld-
tidspersoner.
3,3 mio.
danskere får gavn af et forhøjet
almindeligt beskæftigelsesfradrag.
Eksempel
Eksempel
Maksimalt fradrag
Før
Efter
Forskel
11.400
44.800
56.200
Fradragssats
Ægtepar med to børn.
Fx håndværker gift med underviser.
Samlet lønindkomst:
960.000 kr.
Samlet årlig skattelettelse:
Single uden børn.
Fx håndværker.
Lønindkomst:
470.000 kr.
Samlet årlig skattelettelse:
ny fradragssats
5.700 kr.
2.900 kr.
12,75%
Kilde: Skatteministeret.
Anm.: Beregninger er lavet pba. Økonomiministeriets familietypemodel. Se bilag for flere detaljer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0010.png
Mere attraktivt at arbejde
10
Enlige forsørgere
får ekstra hånds-
rækning
Regeringen ønsker at vise alle børn, at det at gå på arbejde er det normale. Enlige
forsørgere i Danmark har i dag et ekstra beskæftigelsesfradrag på 6,25 pct. oven i det
almindelige beskæftigelsesfradrag.
Regeringen foreslår at give gruppen af enlige forsørgere i arbejde en yderligere hånds-
rækning ved at øge det ekstra beskæftigelsesfradrag fra 6,25 pct. til 11,5 pct. Samtidig
forhøjes det maksimale fradrag fra 24.400 kr. til 44.900 kr.
Det betyder, at en enlig forsørger kan få en gevinst på op til ca. 5.100 kr. om året. Det
beløb kommer oven i forhøjelsen af det almindelige beskæftigelsesfradrag.
Forhøjelsen af det ekstra beskæftigelsesfradrag for denne gruppe vil give mere luft i
husholdningsbudgettet og en yderligere tilskyndelse til at være på arbejdsmarkedet.
Forhøjelsen vil dermed bidrage til et større arbejdsudbud.
Eksempel
Maksimalt fradrag
117.000
Forskel
enlige forsørgere i arbejde får
gavn af det ekstra beskæftigelses-
fradrag.
Før
Efter
20.500
24.400
44.900
Fradragssats
Enlig forsørger med et barn.
Fx håndværker.
Lønindkomst:
470.000 kr.
Forhøjet beskæftigelsesfradrag:
2.900 kr.
Ekstra beskæftigelsesfradrag:
5.100 kr.
Samlet årlig skattelettelse:
ny fradragssats
8.000 kr.
11,5%
Kilde: Skatteministeret.
Anm.: Beregninger er lavet pba. Økonomiministeriets familietypemodel. Se bilag for flere detaljer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0011.png
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0012.png
Mere attraktivt at arbejde
12
Mere attraktivt at
gøre en ekstra
indsats
Over en halv million danskere betaler i dag en topskat på 15 pct. Topskatten betales
af alle med en årlig arbejdsindkomst (før arbejdsmarkedsbidrag) på over 618.400 kr.
Aktuelt betaler personer i mange forskellige faggrupper topskat. Det gælder både en
del sygeplejersker, lærere og chauffører samt de fleste ingeniører og læger.
At så mange betaler topskat er dog ikke hensigtsmæssigt i en situation med mangel på
arbejdskraft. En lettelse af topskatten vil således understøtte, at der er nok arbejdskraft
til bl.a. velfærd og den grønne omstilling i de kommende år.
Lysten til at yde lidt ekstra stiger, når man kan beholde mere af sin indkomst. Derfor
foreslår regeringen at lempe topskatten. Konkret foreslår vi at afskaffe den nuværende
topskat på 15 pct. og erstatte den med en model med tre nye trin, som stiger i takt
med indkomsten.
Trin 1
– Ny mellemskat på 7,5 pct. for indkomster over 618.400 kr. (før AM-bidrag), så
skattesatsen halveres for indkomst i intervallet fra 618.400 kr. til 750.000 kr.
Trin 2
– Ny topskat på yderligere 7,5 pct., af indkomster over 750.000 kr. (før AM-
bidrag), så der fortsat betales en samlet sats på 15 pct. af indkomst over 750.000 kr.
Trin 3
– Ekstra topskat på yderligere 5 pct., som betales af indkomst over 2,5 mio. kr.
(før AM-bidrag).
Forslaget vil give en skattelettelse til langt hovedparten, som i dag betaler topskat, og
dermed sikre, at flere har et incitament til at yde en ekstra indsats. Forslaget forventes
at øge arbejdsudbuddet med, hvad der svarer til ca. 3.000 fuldtidspersoner i 2030.
Før
Efter
+5%
Ekstra
topskat
15%
Topskat
+7,5%
Topskat
7,5%
Mellemskat
618.400 kr.
618.400 kr.
750.000 kr.
2,5 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0013.png
Mere attraktivt at arbejde
13
Trin 1
Halvering af
topskatten
Regeringen vil sikre, at flere danskere kan beholde en større del af deres indkomst.
Derfor foreslår regeringen at reducere topskatten, der aktuelt betales af alle danskere
med en årlig indkomst over 618.400 kr.
Konkret foreslår regeringen at halvere topskattesatsen for danskere med en indkomst
mellem 618.400 kr. og 750.000 kr., så de fremover beskattes med en ny mellemskat på
7,5 pct. i stedet for den nuværende topskat på 15 pct.
Forslaget betyder, at omtrent 280.000 danskere ikke længere skal betale topskat, men
alene den nye mellemskat. Det kan betyde en skattelettelse på op til 9.100 kr. pr. per-
son – og dermed på op til 18.200 kr. for en familie med to personer.
Det vil eksempelvis betyde, at ca. 70 pct. af de elektrikere, som på nuværende tids-
punkt betaler topskat, fremover kun skal betale mellemskat. Det samme gælder for
ca. 70 pct. af sygeplejerskerne og ca. 75 pct. af metalarbejderne, som aktuelt betaler
topskat.1
Eksempel
Niveau
280.000
får halveret topskatten.
7,5%
Mellemskat
Sats
Ægtepar med to børn.
Fx ingeniør gift med socialrådgiver.
Samlet lønindkomst:
1.150.000 kr.
Forhøjet beskæftigelsesfradrag:
5.700 kr.
Lettelse af topskat:
4.900 kr.
Samlet årlig skattelettelse:
i mellemskat
10.600 kr.
1 Læs mere i bilag.
7,5%
Kilde: Skatteministeret.
Anm.: Beregninger er lavet pba. Økonomiministeriets familietypemodel. Se bilag for flere detaljer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0014.png
Mere attraktivt at arbejde
14
Trin 2
Topskat rammer på
højere løntrin
Regeringen foreslår en topskat på 7,5 pct. af indkomster, der overstiger 750.000 kr.
Dermed stiger skatteprocenten gradvist i takt med indkomsten.
Forslaget betyder, at personer med indkomster over 750.000 kr. både skal betale
mellemskat på 7,5 pct. og topskat på 7,5 pct. af den del af indkomsten, der overstiger
750.000 kr. Dvs. i alt 15 pct. som hidtil.
Antallet af danskere, som fremover skal betale topskat, reduceres dermed til omkring
290.000 personer. I dag betaler over en halv million danskere 15 pct. i topskat af al
indkomst over den nuværende topskattegrænse.
De fremtidige topskatteydere med indkomster over 750.000 kr. vil dermed have den
samme skatteprocent som hidtil for den del af deres indkomst, som overstiger 750.000
kr. Men de får glæde af den skattelettelse, som følger af halveringen af topskatten
(med indførelsen af den nye mellemskat på 7,5 pct.) for den del af indkomsten, der lig-
ger mellem 618.400 og 750.000 kr. Det indebærer en skattelettelse på 9.100 kr. årligt
for en person, som betaler topskat – og dermed op til 18.200 kr. for en familie med to
personer, hvis begge betaler topskat.
Eksempel
Niveau
290.000
+7,5%
Topskat
danskere skal betale topskat,
men vil også få gavn af den nye
mellemskat.
7,5%
Sats
Ægtepar med to børn.
Fx læge gift med speditør.
Samlet lønindkomst:
1.375.000 kr.
Forhøjet beskæftigelsesfradrag:
5.700 kr.
Lettelse af topskat:
9.100 kr.
Samlet årlig skattelettelse:
i topskat
14.800 kr.
+7,5%
Kilde: Skatteministeret.
Anm.: Beregninger er lavet pba. Økonomiministeriets familietypemodel. Se bilag for flere detaljer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0015.png
Mere attraktivt at arbejde
15
Trin 3
Større bidrag fra
højtlønnede
Omtrent 9.000 danskere har en årlig indkomst over 2,5 mio. kr. Det svarer til ca. 0,3
pct. af de beskæftigede. Dem vil regeringen bede om at bidrage lidt mere til fælles-
skabet, end de gør i dag.
For det er mere hensigtsmæssigt at have en skatteprocent, der stiger trinvist i takt
med indkomsten, end én bred topskattesats, som rammer ens, uanset om man tjener
700.000 kr. eller flere millioner kr.
Regeringen foreslår at indføre en ekstra topskat på 5 pct., som betales af årlig indkomst
over 2,5 mio. kr. Gruppen af højtlønnede vil dog fortsat få glæde af skattelettelsen på
den del af deres indkomst, som de fremover skal betale mellemskat af (7,5 pct.) i stedet
for den nuværende topskat (15 pct.). Derfor vil det alene være omkring 8.000 højt-
lønnede, som samlet vil komme til at betale mere i skat som følge af reformen.
Eksempel
Niveau
+5%
Ekstra
topskat
9.000
danskere bliver berørt af en
ekstra topskat på 5 pct.
+7,5%
7,5%
Ægtepar med to børn.
Fx direktør gift med jurist.
Samlet lønindkomst:
3.595.000 kr.
Forhøjet beskæftigelsesfradrag:
5.700 kr.
Lettelse af topskat:
9.100 kr.
Ekstra topskat:
-22.900 kr.
Samlet årlig skattelettelse:
Sats
i ekstra topskat
-8.200 kr.
+5%
Kilde: Skatteministeret.
Anm.: Beregninger er lavet pba. Økonomiministeriets familietypemodel. Se bilag for flere detaljer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0016.png
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0017.png
Mere attraktivt at arbejde
17
Konsekvenser af
reformen
Regeringen foreslår med sit udspil til en personskattereform dels at forhøje beskæfti-
gelsesfradraget, dels at nedsætte topskatten for, hvad der i alt svarer til ca. 6¼
mia. kr. om året efter adfærd og tilbageløb ved fuld indfasning. Hertil kommer en
ekstra, ikke-udmøntet reserve på �½ mia. kr., svarende til i alt 6¾ mia. kr. I umiddelbar
provenuvirkning nedsættes skatterne med ca. 10 mia. kr.
Regeringen prioriterer, at 4,8 mia. ud af de i alt ca. 6¾ mia. kr. øremærkes til at forhøje
det almindelige beskæftigelsesfradrag, som kommer næsten alle danskere i arbejde til
gode. Hertil kommer, at der prioriteres ca. 0,3 mia. kr. til det ekstra beskæftigelsesfra-
drag for enlige forsørgere.
Regeringen prioriterer derudover, at der (netto) afsættes ca. 1,1 mia. kr. til at nedsætte
topskatten. Der afsættes isoleret set ca. 1,8 mia. kr. til indførelsen af den nye mel-
lemskat og den nye topskat. Indførelsen af den ekstra topskat skønnes omvendt at
bidrage med et provenu på ca. 0,6 mia. kr.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser (fuldt indfaset)
Mia. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar
virkning
-6,8
-0,5
-3,7
1,0
-3
Provenu efter
tilbageløb
og adfærd
-4,8
-0,3
-1,8
0,6
-0,5
Arbejdsudbud
(fuldtidspers.)
1.950
150
3.150
-100
-3
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Forhøjelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
Ny mellemskat samt ny topskat (halvering af topskatten
for indkomster op til 750.000 kr. før AM-bidrag)1
Indførelse af ekstra topskat på 5 pct. for indkomster
(før AM-bidrag) 1,2
Ekstra reserve
I alt
-10,0
-6¾
5.150
Anm.: ”I alt” kan afvige fra summen af de enkelte elementer som følge af afrunding.
1) Beløbsgrænsen på 750.000 kr. for arbejdsindkomst svarer til 690.000 kr. for personlig indkomst (dvs. efter arbejdsmarkedsbidrag) og beløbsgrænsen på
2,5 mio. kr. for arbejdsindkomst svarer til 2,3 mio. kr. for personlig indkomst (dvs. efter arbejdsmarkedsbidrag).
2) Der er ikke taget højde for, at der vil være personer, som i et vist omfang har mulighed for at undgå at betale (dele af) den ekstra topskat bl.a. gennem
såkaldt indkomsttransformation for visse hovedaktionærer eller gennem indkomstudjævning over tid for selvstændige, der benytter virksomhedsordningen.
3) Den umiddelbare virkning afhænger af udmøntningen af den afsatte reserve, og den samlede umiddelbare virkning vil derfor være over 10 mia. kr.
Udmøntningen kan også bidrage yderligere til at øge arbejdsudbudsvirkningen af personskattereformen.
Kilde: Skatteministeriet.
Det samlede arbejdsudbud fra reformen skønnes at svare til 5.150 fuldtidspersoner i
2030, når reformen er fuldt indfaset. Heri indgår virkningen på arbejdsudbuddet af at
udmønte den ekstra reserve på �½ mia. kr. ikke.
Størstedelen af effekten kommer fra indførelsen af den ny mellemskat (halveringen
topskatten for indkomster op til 750.000 kr. før arbejdsmarkedsbidrag), som skønnes at
bidrage med ca. 3.150 fuldtidspersoner. Hertil kommer ca. 2.000 fuldtidspersoner fra
forhøjelsen af det almindelige beskæftigelsesfradrag.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0018.png
Mere attraktivt at arbejde
18
Forhøjelsen af det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere har også en lille
positiv påvirkning på arbejdsudbuddet, mens indførelsen af den ekstra topskat har en
lille negativ effekt på arbejdsudbuddet.
Derudover kan forhandlingsreserven bidrage med en yderligere forhøjelse af arbejd-
sudbuddet. Den præcise udmøntning vil blive aftalt med de øvrige partier.
Implementering
Ændringerne vil blive indfaset løbende, hvilket bl.a. skal ses i lyset af, at en ændring af
personskatter kræver både lovgivning og it-udvikling.
Det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere foreslås implementeret med fuld
virkning fra 2025. Forhøjelsen af det almindelige beskæftigelsesfradrag sker fra 2025
og får fuld virkning fra 2026.
Indførelse af nye skattetrin kræver ekstra tid til it-implementering, hvorfor lempelsen af
topskatten først forventes at få virkning fra 2026.
Hovedparten af reformen vil være indfaset i 2026. I 2030 har regeringen samlet priorit-
eret 6¾ mia. kr. om året til reformen inkl. den ekstra reserve på �½ mia. kr.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser ved indfasning
Mia. kr. (2023-niveau)
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Forhøjelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag
til enlige forsørgere
Ny mellemskat samt ny topskat (halvering af
topskatten for indkomster op til 750.000 kr. før
AM-bidrag)1
Indførelse af ekstra topskat på 5 pct. for ind-
komster over 2,5 mio. kr. (før AM-bidrag) 1,2
Ekstra reserve
2024
-
-
-
2025
-3,2
-0,3
-
2026
-4,8
-0,3
-1,8
2027
-4,8
-0,3
-1,8
2028
-4,8
-0,3
-1,8
2029
-4,8
-0,3
-1,8
2023
-4,8
-0,3
-1,8
-
-
-
-
0,6
0,6
0,6
0,6
-�½
0,6
-�½
I alt
-
-3�½
-6�½
-6�½
-6�½
-6¾
-6¾
Anm.: ”I alt” kan afvige fra summen af de enkelte elementer som følge af afrunding.
1) Beløbsgrænsen på 750.000 kr. for arbejdsindkomst svarer til 690.000 kr. for personlig indkomst (dvs. efter arbejdsmarkedsbidrag) og beløbsgrænsen på
2,5 mio. kr. for arbejdsindkomst svarer til 2,3 mio. kr. for personlig indkomst (dvs. efter arbejdsmarkedsbidrag).
2) Der er ikke taget højde for, at der vil være personer, som i et vist omfang har mulighed for at undgå at betale (dele af) den ekstra topskat bl.a. gennem
såkaldt indkomsttransformation for visse hovedaktionærer eller gennem indkomstudjævning over tid for selvstændige, der benytter virksomhedsordningen.
Kilde: Skatteministeriet.
Den løbende implementering betyder, at den samlede økonomiske virkning indtræffer
over tre etaper med 3�½ mia. kr. i 2025, 6�½ mia. kr. i 2026 til 2028 samt 6¾ mia. kr. i
2029 og frem, hvor alle elementer er fuldt indfaset.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0019.png
Mere attraktivt at arbejde
Reform af personskat
November 2023
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Tlf: 33 92 33 92
Mail: [email protected]
ISBN 978-87-90922-00-9
Publikationen kan hentes på
www.regeringen.dk
www.oem.dk
www.skm.dk
Fotokreditering:
gettyimages.dk
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Orientering om udspil til personskattereform
2775631_0020.png