Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2851179_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
It-tilsynet
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af It-tilsynet ................................................................................................ 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år ............................................................................. 9
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................11
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 12
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 13
Balancen............................................................................................................................... 15
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 17
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 18
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 18
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 18
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................20
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 21
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 21
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 21
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 21
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 21
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 21
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 21
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 22
Forelagte investeringer .................................................................................................. 22
It-omkostninger ................................................................................................................. 22
Supplerende bilag ............................................................................................................ 22
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0003.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0004.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af It-tilsynets økono-
miske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for ressourcefor-
brug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som It-tilsynet, CVR-num-
mer 41824328, er ansvarlig for:
§ 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
(Driftsbev.)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 20. marts 2024
København, d. 7. marts 2024
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Gitte Fensten Madsen
Sekretariatschef
It-tilsynet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0005.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0006.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af It-tilsynet og regnskabsårets fag-
lige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket eller
forventes at påvirke It-tilsynets aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af It-tilsynet
Det uafhængige it-tilsyn er etableret ved lov pr. 1. januar 2021 for at føre tilsyn
med, understøtte og styrke Skatteforvaltningens it-område. It-tilsynet bidrager til
at styrke den parlamentariske kontrol med Skatteforvaltningens drift og udvikling
på it-området ved at give regeringen og Folketinget mulighed for at støtte sig til
uafhængige eksperter, når budgetter og tidsplaner for Skatteforvaltningens it-
portefølje skal fastlægges. It-tilsynet supplerer derved det tilsyn, der allerede fo-
regår i Skatteministeriet, og den rådgivning, der ydes af Statens It-råd.
It-tilsynet er opført på finansloven som en selvstændig virksomhedsbærende ho-
vedkonto og har egen selvstændig ledelse samt budget- og regnskabsansvar. It-
tilsynet består af fem eksterne medlemmer udpeget af skatteministeren og et
sekretariat, der bidrager fagligt ved tilsyn og rådgivning. Sekretariatet, der består
af en sekretariatschef og otte medarbejdere, udgør sammen med de udpegede
tilsynsmedlemmer en selvstændig offentlig myndighed under Skatteministeriet.
Yderligere informationer om tilsynsmedlemmerne findes på It-tilsynet hjemme-
side: www.itti.dk.
Mission
It-tilsynet fører tilsyn med, understøtter og styrker Skatteforvaltningens it-om-
råde. It-tilsynet bidrager til at styrke den parlamentariske kontrol med Skattefor-
valtningens drift og udvikling på it-området.
Vision
It-tilsynet skal understøtte, at Skatteforvaltningen effektivt kan udføre sine vigtige
samfundsmæssige opgaver. It-tilsynet skal bidrage til at reducere risici i Skatte-
forvaltningens it-portefølje ved at støtte op om aktiv risikostyring og rådgive om
tidlig håndtering af væsentlige risici i it-projekter. It-tilsynets aktiviteter skal bi-
drage til, at forvaltningen kommer i kontrol og lykkes med at styrke tilliden til den
danske skatteforvaltning. Skatteforvaltningens it-projekter skal opleve It-tilsynets
rådgivning som værdifuld, og at den bidrager til at sikre succesfuld gennemfø-
relse.
It-tilsynet vil føre tilsyn og rådgive på transparent vis og via åben dialog med re-
spekt for de involverede parter samt ved at bidrage med indsigt og viden til dia-
logen med eksterne interessenter om rammevilkår og udfordringer i Skattefor-
valtningen, så beslutningsgrundlaget for bevillinger til teknologiinvesteringer bli-
ver robuste.
It-tilsynet vil i videst muligt omfang inddrage eksterne perspektiver og erfaringer
fra andre komplekse it-porteføljer og -udviklingsprocesser.
Hovedopgaver
Ifølge
Lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
har It-tilsynet
følgende opgaver:
Følge driften og udviklingen af Skatteforvaltningens it-område og rådgive
Skatteforvaltningen om almene og principielle spørgsmål med tilknytning her-
til.
Bistå ved behandlingen af Skatteforvaltningens it-projekter og it-systemsty-
ring i Statens It-råd.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 6
Afgive udtalelser om forenkling af eksisterende og kommende regulering på
skatteområdet med henblik på at reducere kompleksitet og nedbringe risici
for Skatteforvaltningens it-område.
Behandle indberetninger om alvorlige fejl i og alvorlige uregelmæssigheder
forbundet med driften og udviklingen af told- og skatteforvaltningens it-om-
råde, som It-tilsynet modtager fra whistleblowerordninger.
2.2 Ledelsesberetning
It-tilsynet har også i 2023 haft fokus på at nedbringe risici i Skatteforvaltningens
it-portefølje ved at føre tilsyn med samt yde rådgivning og vejledning om almene
og principielle forhold i udvalgte it-projekter og indenfor udvalgte tværgående
emner knyttet til it-drift og it-udvikling.
It-tilsynet har i 2023 foretaget syv undersøgelser, fire opfølgninger på undersø-
gelser gennemført i 2021 og 2022 samt afgivet to udtalelser til Finansudvalget.
Undersøgelserne er udvalgt på baggrund af bemærkningerne til
Lov om Tilsynet
med told- og skatteforvaltningens it-område,
efter forespørgsel fra skattemini-
steren eller af egen drift.
Undersøgelserne dækker følgende områder: Skatteforvaltningens indsats inden
for informationssikkerhed, Skatteforvaltningens modernisering af legacy-porte-
føljen, Skatteforvaltningens håndtering af de væsentligste udfordringer på
gældsområdet, Skatteforvaltningens evne til at igangsætte it-projekter (konkret
moderniseringen af systemet SKAT Ligning), færdiggørelsen af den analytiske
dataplatform (ADP) og dennes egnethed til udførelsen af datadrevet toldbe-
handling og -kontrol, programmet for udviklingen af it-understøttelsen
af EU’s
toldkodeks (EUTK) og udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem (ICE).
Der er i 2023 desuden fulgt op på fire undersøgelser fra 2021 og 2022: Gover-
nance og Organisering, Erhvervssystemets levetidsforlængelse (ESLE), Sourcing
og One Stop Moms 2 (OSM2). Derudover er der givet udtalelser til Finansudval-
get på to områder: EUTK og Udfasning af SAP38 som opkrævningssystem (USO)
samt sparring om tværgående testdata. It-tilsynet har ikke i 2023 modtaget ind-
beretninger, som skulle behandles, jf. Skatteforvaltningens whistleblowerord-
ning.
Mere detaljeret information om It-tilsynets faglige opgaver og resultater findes i
It-tilsynets årlige redegørelse, som offentliggøres på It-tilsynets hjemmeside:
www.itti.dk. Den årlige redegørelse er en redegørelse til skatteministeren om til-
synets virksomhed, som ministeren forelægger for Folketinget. Redegørelsen
danner grundlag for drøftelser med Folketinget og styrker derved den parlamen-
tariske kontrol af området.
It-tilsynet er formelt etableret som selvstændig offentlig myndighed under Skat-
teministeriet i 2021. Der er i 2023 arbejdet videre med udviklingen af metoder
og processer til at føre tilsyn med og rådgive om Skatteforvaltningens it-porte-
følje. Procedurer for økonomistyringen og den øvrige administration relateret til
den daglige drift af en offentlig myndighed er løbende udbygget.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0008.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for It-tilsynet.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2022
2023
2024
-10,2
9,2
-1,0
-1,0
-1,0
-10,5
9,4
-1,1
-1,1
-1,1
-11,0
11,3
-
-
0,3
-
-
-2,2
-
-1,6
-
0,1
-3,3
-
-1,3
-
-
-
-
-
0,0
100,0
0,0
100,0
-
-
6,9
0,8
7,4
0,8
9,0
0,8
Anmærkning: Antallet af årsværk i 2023 angives i Statens Koncernsystem (SKS) til 7,4 ÅV. Det angiver alene
årsværksforbruget i It-tilsynets sekretariat. Årsværksprisen i SKS er opgjort til 1,1 mio. kr., idet den del af
lønsummen, som anvendes til vederlag til tilsynsmedlemmerne, også indregnes. Årsværksprisen bygger på
egen beregning for et mere retvisende billede. Tilsvarende beregning er lavet for 2022, hvorved
årsværksprisen er ændret fra 1,0 mio. kr. til 0,8 mio. kr., så tallene kan sammenlignes.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS) og egen beregning af årsværkspris.
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at It-
tilsynet i 2023 har haft et samlet overskud på 1,1 mio. kr. i forhold til årets sam-
lede bevilling. Fordeling af årets resultat kan henføres til 1,0 mio. kr. vedrørende
løn og 0,1 mio. kr. på øvrig drift.
Årets resultat kan hovedsageligt henføres til et mindre årsværksforbrug i sekre-
tariatet, som primært er grundet i periodevise vakancer. En nærmere redegø-
relse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
De ordinære driftsindtægter udgør 10,5 mio. kr. i 2023 mod 10,2 mio. kr. i 2022.
Afvigelsen skyldes almindelig pris- og lønregulering.
Udviklingen i de ordinære driftsomkostninger på 0,2 mio. kr. afspejler ingen væ-
sentlige ændringer udover almindelige prisstigninger og en mindre stigning i løn-
udgifter på grund af en mindre stigning i årsværksforbruget.
Udviklingen i omsætningsaktiver viser en stigning på 0,1 mio. kr. fra 2022 til
2023. Stigningen kan henføres til en stigning i periodeafgrænsningsposter.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0009.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 8
Stigningen i egenkapital fra 2,2 mio. kr. ultimo 2022 til 3,3 mio. kr. ultimo 2023
kan henføres til årets resultat for 2023.
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 0,3 mio. kr. fra
2022 til 2023. Faldet kan primært henføres til underliggende periodiseringspo-
ster, som har været lavere i 2023 end i 2022.
It-tilsynets drift og administrerede ordninger
It-tilsynet er ansvarlig for følgende hovedkonto: It-tilsynets driftskonto er
§ 09.11.03.
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område (driftsbevilling).
It-tilsynet har ikke administrerede ordninger.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår It-tilsynets samlede indtægter og udgifter i årets
regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonto
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
10,5
-
Regnskab
9,4
-
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-3,1
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
It-tilsynets overførte overskud udgjorde 2,0 mio. kr. primo 2023. Der er et over-
skud i 2023 på 1,1 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2023 er for-
øget til 3,1 mio. kr.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
It-tilsynet har to finanslovsformål, som er angivet i finansloven for 2023. Alle akti-
viteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de realise-
rede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår It-tilsynets opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Tilsynet med told- og skatte-
forvaltningens it-drift og it-udvik-
ling
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-2,9
-7,6
Øvrige
indtægter
-0,0
-
Omkost-
ninger
3,0
6,4
Andel af
årets
overskud
0,1
-1,2
-10,5
-0,0
9,4
-1,1
Anmærkning: En andel af It-tilsynets faktisk bogførte lønforbrug flyttes til korrekt finanslovsformål på
baggrund af en vurdering af den faktiske tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0010.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 9
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til kontorbudget, kursusbudget, it-
anskaffelser og licenser, indretning af lokaler, personalemæssige bidrag, hus-
leje, udgifter til Facility management samt lønudgifter til administrative opgaver
og ledelse.
For hovedopgaven 1.
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-ud-
vikling
bemærkes, at der alene er registreret omkostninger til øvrig drift og løn
direkte knyttet til udførsel af opgaven.
Der er i 2023 et samlet mindreforbrug på 1,1 mio. kr. Resultat kan overordnet
henføres til en række vakancer i sekretariat og mindre udbetaling af løntillæg,
som har betydet en mindreudgift til løn. Der har desuden været et lille mindrefor-
brug på honorarudbetalinger til tilsynets medlemmer.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet merforbrug på 0,1 mio. kr. på finanslovsformål 0, som følger af
mindre prisstigninger på en lang række indkøb under andre ordinære driftsom-
kostninger og husleje.
1. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-udvikling
Der er et mindreforbrug på 1,2 mio. kr. på finanslovsformål 1, som primært følger
af færre udgifter til løn i sekretariatet, løntillæg og honorarudbetalinger til tilsy-
nets medlemmer.
2.4 Målrapportering
Skatteministeriet har dispensation til at udarbejde en årsrapport under særlige
vilkår for It-tilsynet. Således er It-tilsynet undtaget for at udarbejde afsnit 2.4
Mål-
rapportering
på baggrund af It-tilsynets størrelse og strategi.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår It-tilsynets forventninger til det økonomiske resultat for det
kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-10,5
9,4
-1,1
Grundbudget
2024
-11,0
11,3
0,3
Nettobevillingen udgør 11,0 mio. kr., og øvrige indtægter er for 2024 budgetteret
til 0,0 mio. kr., og der budgetteres med et træk på It-tilsynets lønsumsopsparing
på 0,4 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for It-tilsynets samlede
virksomhed udgør 11,3 mio. kr. Hermed bliver det forventede resultat for 2024
et underskud på 0,3 mio. kr. Underskuddet dækkes af It-tilsynets overførte over-
skud fra tidligere år.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 10
It-tilsynets indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024 er på i
alt 11,3 mio. kr., som er fordelt med 10,0 mio. kr. på lønsum og 1,3 mio. kr. på øv-
rig drift.
I 2024 planlægger It-tilsynet at genbesøge de største it-programmer i Skattefor-
valtningen, herunder ejendoms-, told- og gældsområdet. Det planlægges desu-
den, at der følges op på fremdriften i forhold til aktiviteterne omkring den analyti-
ske dataplatform (ADP), Erhvervssystemets levetidsforlængelse (ESLE), Informa-
tionssikkerhed, Igangsætningen af nye projekter (SKAT Ligning), Sourcing og mo-
derniseringen af legacy-systemerne. It-tilsynet planlægger ydermere at igang-
sætte nye undersøgelser inden for emnerne: digitaliseringsklar lovgivning og re-
gelforenkling samt porteføljestyringen og implementeringen af flerårsaftalen.
Hvis der opstår faresignaler, kan It-tilsynet beslutte at genbesøge et it-projekt el-
ler -program og igangsætte en undersøgelse af et område, som ikke er en del af
det planlagte årshjul. Det betyder, at ovenstående aktiviteter oplistes med forbe-
hold for, at de løbende kan blive ændret og justeret i løbet af året.
It-tilsynet vil have fokus på fortsat at udvikle tilsynets faglige kerneopgaver -
både tilsyns- og rådgivningsopgaver. Der vil også i 2024 blive arbejdet på de
udestående etableringsopgaver af administrativ karakter.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0012.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 11
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 12
I dette afsnit redegøres for It-tilsynets ressourceforbrug i finansåret 2023 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover
omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regn-
skabsmæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevilling pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
It-tilsynet følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. fe-
bruar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i It-tilsynets regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
It-tilsynet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det
omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en enkelt regnskabspost anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnet.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
It-tilsynet har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0014.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 13
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår It-tilsynets resultatopgørelse for de omkostningsbaserede be-
villinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
2023
2024
-10,2
-
-
-
-
-
-10,2
-10,5
-
-
-
-
-
-10,5
-11,0
-
-
-
-
-11,0
-
-
-
0,3
0,3
0,4
0,4
-
-
7,3
0,8
-
-
8,0
-
0,4
0,4
9,2
-1,0
7,4
0,8
-0,0
-
8,3
-
0,3
0,5
9,4
-1,1
-
-
-
-
9,9
-
-
1,4
11,3
0,3
-
-
-1,0
-
-
-1,1
-
-
0,3
-0,0
0,0
-1,0
-
0,0
-1,1
-
-
0,3
-
-
-1,0
-
-
-1,1
-
-
0,3
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0015.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 14
Resultatet af It-tilsynets omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 1,1 mio. kr. Overskuddet fordeler sig med et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. på
løn og et mindreforbrug på 0,1 mio. kr. på øvrig drift.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 0,3 mio. kr. fra 2022 til 2023. Den samlede
bevilling udgør 10,5 mio. kr. i 2023. Stigningen udgøres af pris- og lønregulerin-
gen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 0,2 mio. kr. fra 2022 til 2023. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 9,4 mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes både en
mindre stigning i lønomkostninger i sekretariatet grundet en lille stigning i års-
værksforbruget og en mindre stigning i øvrig drift, herunder husleje og andre or-
dinære driftsomkostninger.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for It-tilsynet for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-1,1
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 1,1 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
It-tilsynet har i 2023 ikke foretaget tilbageførelse af hensættelser, som er regi-
streret i forbindelse med årsafslutningen for 2022.
Periodiseringsposter:
Der er i 2023 sket modregning i samtlige periodeafgræns-
ningsposter fra ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0016.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 15
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår It-tilsynets balance fordelt på henholdsvis aktiver og
passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2022
2023
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
3,2
0,3
-
3,5
3,5
3,7
3,6
0,8
-
4,4
4,5
4,6
-
0,0
-
-
-
0,1
-
-
0,2
-
0,2
0,2
0,2
-
0,2
0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 4,6 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 3,7 mio. kr.
pr. 31. december 2022.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0017.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 16
Anlægsaktiver
Der er ingen udvikling i anlægsaktiver fra 2022 til 2023. Anlægsaktiver består
alene af statsforskrivning for It-tilsynet og udgør 0,2 mio. kr. i 2023.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 0,9 mio. kr. fra
2022 til 2023. Omsætningsaktiver udgør 4,4 mio. kr. i 2023. Under omsætnings-
aktiver viser saldoen for tilgodehavender en stigning på 0,1 mio. kr. fra 2022 til
2023. Stigningen kan henføres til en stigning i periodeafgrænsningsposter. Li-
kvide beholdninger er forøget med 0,8 mio. kr., hvilket primært kan henføres til
årets resultat for 2022.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2022
2023
-0,2
-
-
-
-
-2,0
-2,2
-
-0,2
-
-
-
-
-3,1
-3,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,2
-1,1
-0,3
-
-
-
-1,6
-1,6
-3,7
-0,3
-0,6
-0,4
-
-
-
-1,3
-1,3
-4,6
3
Passiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
It-tilsynet har ikke hensatte forpligtelser ud over skyldige feriepenge, som er pla-
ceret under kortfristet gæld.
Langfristet gæld
It-tilsynet har ingen langfristet gæld.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0018.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 17
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 0,3 mio. kr. fra
2022 til 2023. Kortfristet gæld udgør 1,3 mio. kr. i 2023. Reduceringen kan pri-
mært henføres til underliggende periodiseringsposter, som har været lavere i
2023 end i 2022.
Under kortfristet gæld er saldoen for anden kortfristet gæld formindsket med 0,5
mio. kr. Reduceringen kan primært henføres til de løbende lønafregninger.
It-tilsynet har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser vedrørende skyldige
feriepenge under kortfristet gæld for samlet 0,4 mio. kr., hvilket er en stigning på
0,1 mio. kr. i forhold til ultimo 2022, som dels skyldes en stigning i antal medar-
bejdere og generelle lønstigninger.
Gæld til leverandører af varer og tjenesteydelser er steget med 0,1 mio. kr. i for-
hold til ultimo 2022. Stigningen kan henføres til en stigning i periodeafgræns-
ningsposter, som omhandler en viderefakturering af udgifter fra departementet
vedrørende husleje m.v.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i It-tilsynets
egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser
årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB).
2022
-
-0,2
-0,2
-
-
-
-
-
-
-0,9
-
-
-1,0
-
-
-2,0
-2,2
-2,2
2023
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-2,0
-
-
-1,1
-
-
-3,1
-3,3
-3,3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0019.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 18
It-tilsynets egenkapital udgør ultimo 2023 3,3 mio. kr., hvoraf 3,1 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2023 forøget med 1,1 mio. kr. og kan
henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-
0,1
-
It-tilsynets låneramme ultimo 2023 udgør 0,1 mio. kr. It-tilsynet har ingen imma-
terielle eller materielle anlægsaktiver, hvorfor der ikke er trukket på lånerammen
ultimo 2023.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
It-tilsynet.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.03.
9,3
9,3
8,3
1,0
1,7
2,8
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023 er 8,3 mio. kr. Lønsumsloftet
var i 2023 på 9,3 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således
til 2,8 mio. kr. ultimo 2023.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2023 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder den hovedkonto,
som It-tilsynet er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0020.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 19
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.11.03.
Navn
Bevil-
lings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Tilsynet med told-
og skatteforvalt-
ningens it-område
Drift
Udgifter
Indtægter
10,5
-
9,4
-
1,1
-
-3,1
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Der er på hovedkonto
09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-
område
en udgiftsbevilling i 2023 på 10,5 mio. kr. Der er realiseret udgifter på
9,4 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 1,1 mio. kr. Mindreforbruget ud-
gør 10,8 pct. af bevillingen. For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regn-
skab for driftsbevillingen henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder sær-
ligt
afsnit 3.2.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0021.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 20
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 21
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-3
til resultatopgørelsen og balancen.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
It-tilsynet har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af årsrap-
porten.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
It-tilsynet har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af årsrap-
porten.
4.1.3
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
It-tilsynet har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbej-
dere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er
pr. 31. december 2023 opgjort til 0,1 mio. kr. Inden for en femårig periode er for-
pligtelsen opgjort til under 0,1 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31.
december 2023.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
It-tilsynet har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
It-tilsynet har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af års-
rapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
It-tilsynet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af
årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0023.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 22
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
It-tilsynet har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
It-tilsynet har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af It-tilsynet it-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indehol-
der de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-
fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kon-
torhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
0,2
-
-
-
0,0
0,2
4.8 Supplerende bilag
It-tilsynet har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851179_0024.png
Årsrapport 2023 It-tilsynet
Side 23
www.itti.dk
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
1402 København K
Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-område