Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2848866_0001.png
Der skal ikke betales CO
2
-afgift af CO
2
, som ikke udledes
Dansk Fjernvarme
Foretræde den 10. apr. 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Præsentation fra Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 10. april 2024 om CO2 afgift for affaldsenergianlæg
2848866_0002.png
Det fremlagte lovforslag lever ikke op til den politiske aftale
Aftale om grøn skattereform af 24. juni
2024, side 4:
Brev fra Skatteministeriet af 6. marts
2024 vedr. hensigten med lovforslaget
om grøn skattereform:
Ifølge Skatteministeriet er CO
2
-afgiften rent skatteteknisk reelt en ”energiafgift”, fordi den er baseret på brændselsforbrug
Det betyder, at:
der med lovforslaget alene er tale om en udledningsafgift på 375 kr. pr. ton CO
2
i rumvarmesektoren – og ikke 750 kr.
lovforslaget til implementering af grøn skattereform for industri mv. reelt ikke laver den omlægning fra energiafgift til en ny CO
2
-
afgift / udledningsafgift på 750 kr. pr. ton CO
2
, som den politiske aftale tilsiger.
selskaber, der fanger og lagrer CO
2
, fortsat skal betale CO
2
-afgift af den lagrede CO
2
, som ikke udledes.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Præsentation fra Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 10. april 2024 om CO2 afgift for affaldsenergianlæg
2848866_0003.png
Lovforslaget har konsekvenser for udviklingen af CCS
Ifølge Aftale om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark af 20. september
2023 er det
”ambitionen, at CCS på sigt skal udrulles på markedsmæssige vilkår,
hvor øgede privatøkonomiske incitamenter via bl.a. afgifter og kvoter for CO
2
fra fossile kilder og evt. certifikatsalg af klimakreditter fra biogene kilder, skal
blive de bærende økonomiske incitamenter i markedet.”
Det fremlagte lovforslag vil medføre, at incitamentet til CO₂-reduktioner
gennem CCS er dårligere end politisk aftalt med den grønne skattereform.
Det er principielt forkert, at selskaber, der fanger og lagrer CO
2
, fortsat skal
betale CO
2
-afgift af den lagrede CO
2
, som ikke udledes.
Udover de direkte ændrede økonomiske forudsætninger, så skaber
lovforslaget usikkerhed om rammevilkårene – svært for selskaberne at træffe
investeringsbeslutninger i milliardklassen på forventet efterbevilling
Kun nogle selskaber vil vinde puljemidlerne, men der er et fangst-potentiale på
langt mere, end hvad de afsatte puljemidler kan levere.
Med stigende kvotepriser og en CO₂-afgift på 750 kr./ton er det sandsynligt, at
selskaber på sigt kan investere i CCS uden statens støttepuljer – men det
kræver, at hele afgiften kan afløftes.
1,3-2,7
Energistyrelsen: Det langsigtede CO₂-fangstpotentiale er ca. 5,4 - 10,8 mio. ton
per år
5,4-10,8
0,7-1,3
[Mio. ton CO
2
per år]
1,8-3,6
Reduktionspotentiale
påvirket af at CO₂-
afgiften ikke kan afløftes
1,6-3,2
Affald
El og fjernvarme
Industri
Biogas
Total
Kilde: Energistyrelsens punktkildeanalyse 2022, CO₂-fangstpotentiale i 2040
Bemærk: Potentialet for 2040 er vist her, da det i CCS-sammenhæng er væsentligt, at punktkilden har lang levetid for at økonomien kan hænge
sammen. Potentialet i 2030 ligger på ca. 6,8 – 13,6 mio. ton ifølge Energistyrelsen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Præsentation fra Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 10. april 2024 om CO2 afgift for affaldsenergianlæg
2848866_0004.png
Har Skatteministeriet lavet en udtømmende vurdering?
To mulige løsninger
Vi har to løsningsforslag, som er udarbejdet af juridiske eksperter i statsstøtte og EU-
energibeskatning:
1.
2.
Fastholde eksisterende mulighed for at affaldsenergianlæg kan lægge måling af CO₂-udledning til grund for
betaling af CO
2
-afgift.
Rumvarme omfattes 100% af emissionsafgiftsloven.
Har Skatteministeriet lavet en
udtømmende vurdering?
Det er vores opfattelse, at SKM
først har taget kontakt til KOMM i
februar/marts 2024
Ministeriet skriver til os den 6. marts 2024, at
de ”i
det videre arbejde [vil] inddrage
Kommissionen for at afdække eventuelle
muligheder for afgiftsafløftning.”
Skatteministeriet kan IKKE juridisk afvise, at vores forslag kan fungere:
1.
2.
SKM henviser til en 15 år gammel fortolkning fra KOMM og har ikke genbesøgt denne, selv om andre landes
afgiftspraksis (Sverige) aktuelt baserer sig på en anden fortolkning
SKM virker åbne for den statsstøtteretslige vurdering i vores forslag, men vurderer, at afklaring med KOMM
vil tage for lang tid, og de ser nogle administrative udfordringer, som også skal løses.
Skatteministeriet afviser begge forslag med den begrundelse, at det ikke kan nås inden fremsættelse.
Det bør være topprioritet at finde
løsninger, så der ikke betales CO
2
-
afgift af CO
2
, som ikke udledes
Vi opfordrer Skatteudvalgets medlemmer til at
forholde sig kritisk til de vurderinger, der ligger
til grund for Skatteministeriets vurderinger af
løsninger.
Dansk Fjernvarme står til rådighed for dialog.
SKM’s og KEFM’s hensigt er at løse problemet med CCS-puljen, MEN det vil betyde, at:
Hvis I vedtager lovforslaget, er vi IKKE i mål.
Løsning i CCS-puljen kræver statsstøttegodkendelse, som tager lang tid og giver usikkerhed om rammevilkår
Der er vores vurdering, at vores løsning vil tage kortere tid at implementere.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Præsentation fra Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 10. april 2024 om CO2 afgift for affaldsenergianlæg
2848866_0005.png
Ingen afgift på affaldsforbrænding
Afgift på affaldsforbrænding
Ikke EU
Har ikke svaret
Mange EU-lande har ifølge
redegørelse til den svenske
regering fra 2017 IKKE afgift på
affaldsforbrænding
– og overholder dermed ikke EU-
energibeskatningsdirektivet
ifølge SKM’s fortolkning
Antal affaldsforbrændingsanlæg
fremgår for hvert land på figuren
37
9
18
1
23
2
7
100
1
30
37
4
11
2
1
2
54
12
17
117
4
13
Svensk redegørelse:
https://www.regeringen.se/contentassets/5109c13a4d2d4b739276a2126bf7fb87/brannheta-skatter-bor-avfallsforbranning-och-
utslapp-av-kvaveoxider-fran-energiproduktion-beskattas-del-1-av-4-kap.-1-14-sou-201783.pdf
Antal forbrændingsanlæg:
https://www.cewep.eu/waste-to-energy-plants-in-europe-in-2020/