Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2821350_0001.png
TIL:
FRA:
KOPI:
EMNE:
DATO:
Skatteminister Jeppe Bruus
Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef i Business Danmark
Skatteudvalget
Problematisk retsstilling ved genberegning af skatten på firmabil
6. februar 2024
Kære Jeppe Bruus
Vi er i fagforeningen Business Danmark, med knap 30.000 medlemmer heraf tusindvis med firma-
bil, og i erhvervsorganisationen SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virk-
somheder, glade for, at du i
artikel på Finans.dk den 29. januar
åbnede for en dialog om udfordrin-
gerne med genberegningsmodellen for firmabiler, der blev indført i januar 2020.
Formålet med genberegningsreglen var som bekendt at sikre, at pris og beskatning for firmabiler
er på niveau med, hvad private kan købe en tilsvarende bil for.
Det bakker vi selvfølgelig op om.
Men vi ser i dagligdagen også, at genberegningsmodellen i praksis er uhensigtsmæssig, uigennem-
sigtig og har en række afledte negative konsekvenser.
I særlig grad er det retssikkerhedsmæssigt bekymrende, at man ikke som borger kan være sikker
på størrelsen af beskatningen, når man indgår en aftale om adgang til en firmabil. En aftale, der
typisk løber op til 48 måneder.
Vi håber, at betragtningerne i dette notat kan skabe interesse for en videre dialog, og at ministe-
ren vil finde anledning til at genbesøge indretningen af firmabilbeskatningen.
Konkret foreslår vi, at man forsimpler den nuværende beskatning ved at anvende listeprisen ved
kontraktindgåelse og fjerner genberegningen og dermed usikkerheden.
Med venlig hilsen
Jens Neustrup Simonsen
Landsformand Business Danmark
Jakob Brandt
Adm. dir SMVdanmark
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 6/2-24 fra Business Danmark og SMVdanmark om problematisk retsstilling ved genberegning af skatten på firmabil
2821350_0002.png
Notat: Negative effekter af genberegningsmodellen for skat på firmabiler
Uforudsigelig beskatning af firmabiler
Arbejdsgivere, lønmodtagere samt auto- og leasingbranchen
advarede ved lovindgrebet i 2020
om, at genberegningsprincippet ville skabe en vilkårlig og uigennemsigtig beskatning af firmabiler,
ligesom det ville medføre en række ekstra opgaver hos leasingselskaber og Motorstyrelsen.
I 2022 belyste såvel
Berlingske, Bilmagasinet
og
Børsen,
hvordan den global leveringskrise udløste
kraftige stigninger i brugtvognspriserne og derved store uventede genberegninger for firmabiler.
Senest har Finans.dk i en
artikel
29. januar 2024 sat fokus på, hvordan genberegningsreglen også
er til ugunst for firmabilister, når brugtpriserne falder voldsomt som nu. Kørende sælger
Tom An-
dersen
sætter ord på den stigende frustration og mistillid, som vi også hører fra mange andre fir-
mabilister.
Beskatning styret af volatile brugtpriser
Beskatningen af en ny firmabil fastsættes 3 måneder efter 1. indregistrering ud fra udbudspri-
serne på sammenlignelige modeller på brugtbilsmarkedet justeret for udstyr, kilometertal plus
et tillæg på 6% for at tilbagediskontere til en ny fiktiv nypris.
Det gør firmabilister særdeles sårbare over for de historisk store udsving i brugtbilpriserne.
Årsagen er, at firmabilisten typisk bestiller den nye bil 3-6 måneder før, at den eksisterende lea-
singaftale udløber for at undgå at stå uden bil i en periode. Hertil kommer, at firmabilisten først
kender sin endelige beskatning yderligere 3 måneder efter leveringen. I denne venteperiode kan
udbud og efterspørgsel udløse store uforudsigelige prisudsving på brugtbilsmarkedet.
Firmabilisten kan altså hverken forudsige sine private udgifter ud fra den pris og beskatning,
leasingselskaberne skiltede med, da bilen blev bestilt. Ej heller kan de tage bestik af listeprisen
på skiltet i forruden hos bilforhandleren, som enhver privat kan købe bilen for - før rabat.
Den usikkerhed og uforudsigelighed er eskaleret de seneste år. Fra foråret 2021 til sensomme-
ren 2022 steg udbudspriserne ifølge Bilbasen 28% i løbet af halvandet år. I denne periode ven-
tede firmabilister typisk 9 til 12 måneder fra bestilling til levering og genberegning, hvilket for
mange udløste uventede genberegnede forhøjelser af beskatningsgrundlaget i 100.000-200.000
kroners klassen for en bil, der ifølge listeprisen stod til 400.000-600.000 kr.
Det seneste halvandet år er brugtpriserne styrtdykket over 20%. Selv i disse tilfælde hæfter fir-
mabilisten minimum for prisen, som bilen blev indregistreret til, uagtet at priserne på brugt-
vognsmarkedet på genberegningstidspunktet viser en markant lavere markedsværdi.
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Henvendelse af 6/2-24 fra Business Danmark og SMVdanmark om problematisk retsstilling ved genberegning af skatten på firmabil
2821350_0003.png
Genberegningsmodellen skader den grønne omstilling
Vi oplever også, at genberegningen har bremset den grønne omstilling af firmabiler. Beregnin-
ger fra
Motorstyrelsen
i 2022 viste, at elbiler i kroner og ører blev genberegnet 4 gange højere
end benzinbiler. Denne triste virkelighed for
grønne firmabilister
har afholdt
brugere
og
virk-
somheder
fra at hoppe med på den grønne bølge.
Konsekvensen kan konkret aflæses i nybilssalget hos
Danmarks Statistik.
Udviklingen i elbilsalget til
erhverv er i perioden sket i et markant langsommere tempo, hvilket
finans.dk
også tidligere har
gjort opmærksom på. I 2023 kørte kun 25% af alle nye solgte biler til erhverv på el, mens det gjaldt
45% a alle nye biler til private.
Behov for transparent, grøn og forudsigelig beskatning
Vi synes, at det er stærkt problematisk, at brugtbilsmarkedet regulerer skatten på nye firmabi-
ler.
Business Danmark blev i 2022 kontaktet af mange firmabilister, der fik store skattestigninger
ved kontrolberegninger, selv om bilmodellen, de fik, fortsat kunne købes af private og firmaer
til listeprisen hos en nyvognsforhandler, dog med lange leveringstider. Det skyldtes, at private
og forhandlere på brugtvognsmarkedet udnyttede markedssituationen til at hæve prisen væ-
sentligt over bilforhandlernes listepriser.
Kontrolberegningen skete således efter oppustede udbudspriser med ganske få sammenligne-
lige modeller og uden et forventeligt afslag i handlen, som ifølge
FDM
lå på knap 7% i 2022.
Anbefaling
Motorstyrelsen
siden lovændringen i 2020 har styrket kontrollen med leasingselskaberne
lige-
som regeringen har en licensordning for leasingselskaber på tegnebrættet. Det bør alt andet lige
kunne sikre større transparens i branchen.
Vi foreslår derfor, at beskatningen af firmabilisten ændres, så den tager afsæt i bilens oprindelige
listepris.
En sådan ændring vil give større forudsigelighed og retfærdighed i beskatningen, og vil gøre det
nemmere for alle parter at administrere. Og det vil kunne motivere flere til at vælge miljøvenlige
biler, hvis dette valg er økonomisk gennemskueligt og stabilt.
3