Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2818950_0001.png
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 1
Indhold
Forord
Ungespilpanelet...............................................................................................................................................................................3
Børn og unge under 18 år skal ikke spille om penge................................................................................................4
Opgør med reklamer for gambling ......................................................................................................................................6
Oplysning og hjælp i øjenhøjde ..............................................................................................................................................8
Gaming og gambling skal skilles ad .................................................................................................................................10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 2
Forord
For mange unge spiller om penge. Nogle er under 18 år, og må derfor slet ikke. Andre har
svært ved at styre det, og ender med at blive afhængige af gambling i en meget ung alder
med alvorlige konsekvenser til følge.
Gambling blandt unge er mere udbredt, end man skulle tro. Den seneste undersøgelse af
pengespilsproblemer i Danmark fra 2022 viser, at ca. 24.500 unge mellem 12 og 17 år har en
grad af pengespilsproblemer. Heraf har ca. 2.600 unge alvorlige problemer med pengespil. Og
vi tror faktisk, at det tal i virkeligheden er endnu højere.
Vi er selv en gruppe unge med forskellige perspektiver på gaming og gambling. Nogle af os
repræsenterer ungdomsorganisationer med mange tusinde unge medlemmer. Andre af os
gamer og lever af det. Nogle af os har erfaring med gambling og ikke mindst spilafhængighed.
Fælles for os er, at vi mener gambling blandt os unge er et problem, der kræver handling.
Gambling finder blandt andet sted på skoler og på ungdomsuddannelser, hvor klassekamme-
rater spiller om penge i frikvarterne. Og som for nogle har taget overhånd.
Fælles for os er også, at vi det seneste halve år har mødtes og talt om forskellige aspekter af
gambling blandt unge med skatteminister Jeppe Bruus. Vi vil gerne sige tak til skatteministe-
ren for med Ungespilpanelet at sætte fokus på et udbredt og alvorligt problem. Og ikke
mindst for faktisk at involvere os, det hele handler om.
Vores drøftelser i Ungespilpanelet er mundet ud i 16 anbefalinger, som vi gerne vil præsen-
tere her. Anbefalingerne er en opsummering af de drøftelser, vi har haft i panelet. De er ikke
nødvendigvis udtryk for den enkelte paneldeltagers holdning.
Nu er det op til politikerne at sætte sig sammen og finde ud af, hvordan vi bedst beskytter
unge mod gambling og spilafhængighed.
God læselyst!
Ungespilpanelet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0004.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 3
Ungespilpanelet
Om Ungespilpanelet
Ungespilpanelet blev nedsat i efteråret 2023 af skatteminister Jeppe Bruus. Panelet har haft
til formål at oplyse og rådføre skatteministeren indenfor temaer relateret til gaming og gamb-
ling blandt unge for bedre at kunne forebygge spilproblemer og spilafhængighed.
Paneldeltagere
Amalie Breitenstein Jørgensen
Aurora Lyngdal
Asger Kjær Sørensen
Christine Ravn Lund
Dante Lester Hyllested
Jacob Krull
Julie Kølskov Madsen
Lucas Thorbye Mørch
Lucas Westphal
Marcus Mikkelsen
Marcus Mossalski
Oliver Behrensdorf
Rune Gerhard Nielsen
Tue Jacobsen
Gymnasieelev
Professionel gamer og holdkaptajn for Astralis’ kvindehold
Forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS)
Forkvinde for Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
Gymnasieelev
Gamer og influencer
Formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO)
Gymnasieelev
Formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH)
Gymnasieelev
Debattør, spilfri ludoman og ludomanibehandler
Contentcreator og professionel skin-handler
Erhvervsskoleelev
Holder sabbatår
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0005.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 4
Børn og unge under 18 år
skal ikke spille om penge
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0006.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 5
Unge under 18 år skal ikke spille om penge
For mange unge spiller om penge. På mange af landets skoler og ungdomsuddannelser er
det almindeligt, at elever bruger frikvarteret på at spille om penge. Og gambling er særligt ud-
bredt blandt drenge.
Et stort problem er, at det er alt for let at spille om penge, selvom man er under 18 år og
egentlig ikke må. Nogle låner sine venner eller forældres spilkonto. Andre omgår reglerne ved
at spille på udenlandske sider uden alderskrav ved hjælp af en vpn-forbindelse.
Undersøgelser viser, at mange af os unge har svært ved at styre vores spil. Og for nogle udvik-
ler det sig til spilafhængighed med alvorlige konsekvenser til følge. Det skal vi gøre noget ved.
Unge skal ikke slås med pengespilsproblemer.
t.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0007.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 6
Opgør med reklamer for
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0008.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 7
Opgør med reklamer for gambling
For unge er reklamer for gambling en del af hverdagen. Reklamer for blandt andet onlinekasino,
pokerspil og sportsbetting findes overalt i det offentlige rum - både på sociale medier, ved bus-
stoppestedet, i tv og til sportsbegivenheder.
Reklamerne giver ofte et indtryk af hurtige penge og muligheden for store gevinster. Det kan
virke fristende og tillokkende. Især for os unge. For det er ikke altid gennemskueligt, hvad der i
virkeligheden er på spil
og at huset altid vinder.
Det bliver ikke hjulpet af, at nogle kendte personer, influencere og gamefluencere reklamerer
for gambling. Og at nogle reklamer iscenesætter et fællesskab omkring det at gamble. Det er
med til at give et indtryk af, at gambling er cool og helt normalt.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0009.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 8
Oplysning og hjælp i øjen-
højde
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0010.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 9
Oplysning og hjælp i øjenhøjde
Unge ved ikke nok om gambling. For mange er gambling bare for sjov. Måske er det en måde
at være en del af et fællesskab. De fleste synes selv, at de har kontrol over deres spil. Nogle
tror endda, at de er klogere end spilsiderne.
Men konsekvenserne ved gambling kan være alvorlige. Og det er der mange af os unge, der
ikke ved. Også vores forældre ved for lidt om gambling og konsekvenserne ved spillet. Vi skal
blive bedre til at tale om gambling. Både i skolen, derhjemme og blandt vennerne.
Det kan være svært at erkende og tale om problemer med gambling, særligt når det er gået
galt. Det er ikke let at indrømme over for sine forældre eller venner, at pengene er spillet op,
og at spillet er blevet til en afhængighed. Det kan være svært at vide, hvordan man kommer
videre, og hvor det er muligt at få hjælp.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0011.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 10
Gaming og gambling skal
skilles ad
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0012.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 11
Gaming og gambling skal skilles ad
Mange unge gamer. Det er der ikke noget i vejen med. Det er underholdende og en måde at
være sammen med sine venner. Men alt for ofte er gaming filtret sammen med gambling, og
det kan være svært at gennemskue, hvornår der egentlig er tale om det ene eller det andet.
Flere computer- og konsolspil indeholder elementer fra gambling. Det kan være lykkehjul el-
ler roulette. Men også loot boxes og card packs indeholder elementer fra gambling. Det bety-
der, at mange af os i en ung alder stifter bekendtskab med typer af gambling, også selvom vi
ikke nødvendigvis bruger rigtige penge. Det kan også føre til en forvrænget forståelse af
penge. Det hjælper heller ikke, at flere computer- og konsolspil er indrettet sådan, at vi bruger
mere tid på at spille, end vi egentlig har lyst til.
Det er ikke kun computer- og konsolspil, der er inspireret af gambling. Inspirationen går også
den anden vej. Nogle gamblingsider
især udenlandske og ulovlige gamblingsider
bruger
æstetikken fra populære computer- og konsolspil for at tiltrække unge. På andre gamblingsi-
der er det ligefrem muligt at bruge fx skins fra et computerspil som indsats til at gamble. Sam-
menblandingen er især problematisk på pc, hvor computerspil, netbank og ulovlige spilsider
kun er få klik fra hinanden.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Ungespilpanelets anbefalinger, februar 2024
2818950_0013.png
Ungespilpanelets anbefalinger
Side 12