Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2817966_0001.png
EU-forslag om Erhverv i
Europa: en ramme for
indkomstbeskatning (BEFIT)
Skatteudvalget den 31.
januar 2024
Folketinget
31. januar 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0002.png
Dagsorden
Kommissionens direktivforslag om BEFIT
Nærhedskontrol af forslaget
Folketinget
Side 2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0003.png
Erhverv i Europa: en ramme for
indkomstbeskatning (BEFIT)
Kommissionen præsenterede den 12.
september 2023 forslaget om en fælles
selskabsskatteramme for store multinationale selskaber i EU.
KOM (2023) 532:
Forslag til Rådets direktiv om Erhverv i Europa.
En ramme for
indkomstbeskatning (BEFIT)
Baggrund:
Kommissionen har tidligere i 2011 og 2016 fremsat forslag med det formål at sikre en
ensartet og konsolideret opgørelse af beskatningsgrundlaget, hvor beskatningsretten
efterfølgende omfordeles mellem EU-landene efter en fordelingsnøgle.
Det var tilfældet med forslaget om et fælles selskabsskattegrundlag (CCTB) og
forslaget om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (CCCTB).
=> Trækkes tilbage med forslaget om BEFIT
Side 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0004.png
Formål
Det overordnede formål med forslaget er at indføre et fælles sæt regler for fastsættelse af
beskatningsgrundlaget for selskaber, som indgår i en koncern, der udarbejder konsolideret
regnskab og er underlagt selskabsbeskatning i EU.
Opgør med at selskaber skal forholde sig til op til 27 forskellige nationale skattesystemer
Mindske kompleksiteten og uoverensstemmelser i samspillet mellem de forskellige
nationale skattesystemer
Mindske efterlevelsesomkostningerne for selskaber der opererer i mere end ét EU-land
Fremme grænseoverskridende investeringer i det indre marked.
Hvorfor nu?:
Tidligere fejlslagne forsøg i 2011 og 2016!
Kommissionen: konteksten for EU's skattepolitik har ændret sig betydeligt i de seneste år,
bl.a.
på baggrund af OECD-aftalen fra 2021 om minimumsbeskatning (søjle II) og
omfordeling af skattepligtige overskud (søjle I)
Side 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0005.png
Retsgrundlag mv.
Artikel 115 i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), hvor der kan
vedtages direktiver om indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes love og
administrative bestemmelser, der direkte indvirker på det indre markeds oprettelse eller
funktion.
Særlig beslutningsprocedure med enstemmighed i Rådet og høring af Europa-
Parlamentet.
Tidsforløb mht.
nærhedskontrol forslaget:
Foreligger i
samtlige
sprogversioner
30.
november
2023
Frist for
nærhedstjek
den 16.
februar 2024
Side 5
Fremsat 12.
september 2023
8 uger
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0006.png
Anvendelsesområde
Obligatorisk for koncerner, der udarbejder er konsolideret regnskab, og som har en
samlet årlig omsætning på mindst 750 mio.
euro i mindst to af de fire seneste
regnskabsår (samme tærskel som OECD-aftalens søjle II).
Ca.
4.000 selskaber.
Undtaget er koncerner med et moderselskab hjemmehørende uden for EU, hvis
koncernens omsætningen i EU ikke overstiger 5 pct.
af koncernens samlede
omsætning eller et beløb på 50 mio.
euro i mindst to af de seneste fire regnskabsår
Frivilligt for mindre koncerner der udarbejder et konsolideret regnskab, men som ikke
opfylder kravet til den årlige samlede omsætning.
Inden for den enkelte ”BEFIT-koncern” vil alle koncernenheder i EU (selskaber
hjemhørende i EU og faste driftssteder beliggende i EU), hvor koncernens
moderselskab direkte eller indirekte besidder mindst 75 pct.
af ejerrettighederne eller
overskudsrettighederne være omfattet.
Side 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0007.png
Opgørelse af beskatningsgrundlag
Fælles regler
BEFIT-
enhed
Xi
Land A
Beskatningsgrundlag
Fordelingsnøgle
(historisk værdier)
Foreløbigt
skatteresultat
BEFIT-
enhed
Yi
Land B
Beskatningsgrundlag
Foreløbigt skatteresultat
Fælles
aggregeret
BEFIT-
skattegrundlag
BEFIT-
enhed
Zi
Land C
Beskatningsgrundlag
Foreløbigt skatteresultat
Side 7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0008.png
Opgørelse af beskatningsgrundlag
Foreløbigt skatteresultat for hvert BEFIT-medlem opgøres efter fælles regler:
Udgangspunkt: regnskabsmæssige nettoindkomst eller -tab i regnskabsåret
(årsregnskab, samme regnskabsstandard for hele koncernen)
Justeringer i BEFIT-medlemmets nettoindkomst eller -tab:
Tilbageførsel af en række poster:
+ låneomkostninger der overstiger rentefradragsbegrænsningen i skatteundgåelsesdirektivet
+ bøder, strafgebyrer og ulovlige betalinger
+ selskabsskatter eller ekstraskatter i relation til direktivet om minimumsbeskatning
Fratrækkelse af en række poster, selvom de indgår i det regnskabsmæssige resultat:
- udbytte og kapitalgevinster eller –tab på datterselskabsaktier
- overskud eller tab i faste driftssteder (f.eks.
filialer i andre lande)
- rederiindtægter der er omfattet af en tonnageskatteordning
Justering for afskrivninger
=> Foreløbigt skatteresultat
Side 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0009.png
Opgørelse af beskatningsgrundlag
Aggregering:
De foreløbige skatteresultater fra alle BEFIT-medlemmerne i koncernen puljes til ét
samlet aggregeret BEFIT-skatteresultat (tab udlignes på tværs af grænser)
Fordeling af aggregeret BEFIT-skatteresultat til de enkelte BEFIT-medlemmer:
Fordelingsnøgle baseret på gennemsnittet af de tre forudgående regnskabsårs
skattepligtige resultater
Ambition om en formelbaseret fordelingsnøgle baseret på faktorer efter 2035
Værnsregel ifh.
til koncerninterne transaktioner (udgifter/indtægter over 10 %)
Undtagelse:
Indtægter og udgifter fra udvindingsaktiviteter udskilles af beskatningsgrundlaget og
henføres til koncernenheden i det medlemsland, hvor udvindingen finder sted
Indtægter og udgifter fra international skibsfart (som ikke er omfattet af en
tonnageskatteordning), fra international lufttransport eller fra skibstransport ad indre
vandveje fordeles heller ikke.
Side 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0010.png
Opgørelse af beskatningsgrundlag
National justering af fordelte skattegrundlag
Det enkelte BEFIT-medlem kan justere enhedens del
af det tildelte beskatningsgrundlag (hvis
fradragsberettiget nationalt) på baggrund af:
Gaver og donationer til velgørenhedsorganisationer
Lokale skatter og afgifter
Øvrige justeringer (+/-), som medlemslandene
måtte fastsætte reglerne for i henhold til nationale
skattepolitiske hensyn.
Det enkelte BEFIT-medlems tildelte beskatnings-
grundlag beskattes med skattesatsen i det
medlemsland, hvor enheden er hjemmehørende
Side 10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0011.png
Øvrige elementer
”One-stop-shop” på selskabsskatteområdet: moderselskabet i BEFIT-koncernen kan
henvende sig til sit hjemlands skattemyndighed, der så deler oplysningerne med de
øvrige medlemslande, hvor BEFIT-medlemmerne opererer.
Hvert BEFIT-medlem vil dog skulle indgive et nationalt oplysningsskema til deres lokale
skattemyndighed, hvis de nationale justeringer af det tildelte skattegrundlag skal
anvendes.
Oprettelse af ”BEFIT-teams” for hver omfattet koncern bestående af skattemyndigheder
fra de medlemslande, hvor koncernen opererer (udveksle oplysninger, koordinere og
løse problemer).
BEFIT skal ifølge Kommissionens forslag anvendes fra 1.
juli 2028.
Side 11
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0012.png
Det videre forløb
Fremsat 12.
september 2023
Skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet
Der blev indledt behandling af forslaget på teknisk niveau under det forudgående spanske EU-
formandskab
Statusrapport fra arbejdsgruppe sat på den foreløbige rådsmødedagsorden for det belgiske EU-
formandskab for EU’s økonomi- og finansministre den 21.
juni 2024
Der forventes ikke enighed om forslaget inden for den nuværende Kommissions valgperiode
Hvis forslaget vedtages skal reglerne anvendes fra 1.
juli 2028
Midlertidige fordelingsnøgle gælder til 30.
juni 2035
2023
2028
2035
Side 12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0013.png
Konsekvenser
På EU-plan:
4.000 multinationale selskaber forventes omfattet af ordningen
Ifølge Kommissionen kan selskaberne reducere deres skatteefterlevelsesomkostninger med op til
65 pct., hvilket svarer til 22 mio.
euro samlet om året (80 mio.
euro ved fuld deltagelse)
Underskudsudligning mellem lande => højere investeringsniveau (0,1 pct.
af EU`s BNP)
For Danmark:
Det vurderes, at ca.
75 danske koncerner, hvor moderselskabet er dansk, vil være omfattet
Smallere selskabsskattebase under BEFIT => provenutab for Danmark
Mulighed for skattespekulation i forbindelse med omfordelingsmekanismen
Væsentlige administrative omkostninger for skatteforvaltningen
Hvis behov for en udviklingsløsning, er der fare for, at direktivet ikke kan implementeres rettidigt
De mulige positive konsekvenser (byrdelettelser) står muligvis ikke mål med de merudgifter og
negative konsekvenser som forslaget medfører for skatteforvaltningen
Forventet lempeligere opgørelse af skattepligtige indkomster og dermed lavere effektiv beskatning
Administrative lempelse for selskaber (dog stadig behov for individuelt oplysningsskema)
Side 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0014.png
Nærhedstjek
Nærhedsprincip: EU må ikke lovgive, hvis det bedre kan gøres på nationalt eller
regionalt niveau
Hvis 1/3 af de nationale parlamenter finder nærhedsproblemer, får Kommissionen
et gult kort, og forslaget skal så tages op til fornyet overvejelse.
Kommissionen kan så fastholde, ændre eller forkaste forslaget.
Fristen er den 16.
februar for svar til Kommissionen
Frist til EUU den 8.
februar
11 parlamenter har foruden Folketinget indledt nærhedstjek (Belgien, Tjekkiet,
Estland, Finland, Tyskland, Irland, Letland, Malta, Polen, Slovakiet og Sverige)
Riksdagen træffer beslutning den 31.
januar 2024
Side 14
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0015.png
Nærhedskontrol
Selskaberne skal operere i 27 forskellige selskabsskattesystemer, hvilket fører til
fragmentering og udgør en alvorlig hindring for forretningsaktiviteten i det indre
marked.
Det fører til høje omkostninger for selskaberne til overholdelse af
skattereglerne i det indre marked, da de skal overholde forskellige retlige rammer.
Forskellene i reglerne skaber et misforhold, der kan føre til utilsigtede skattefordele.
Disse problemer er fælles for alle medlemslande og kan ikke løses effektivt gennem
nationale foranstaltninger.
Et EU-dækkende initiativ med et fælles regelsæt vil derfor
kun være effektivt.
Kommissionen argumenterer derfor med, at målene ikke i tilstrækkelig grad kan nås
af medlemslandene selv, og at en fælles tilgang for alle medlemslande vil have størst
chance for at nå de tilsigtede mål, hvormed nærhedsprincippet er overholdt.
Regeringen er enig med Kommissionens i, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Side 15
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0016.png
Hvordan kan SAU behandle forslaget
Begrundet udtalelses om brud på nærhedsprincippet - frist den 16.
februar
Kræver at et flertal i Skatteudvalget finder, at der er brud på nærhedsprincippet!
Politisk udtalelse til Kommissionen og Parlamentet - ingen frist
Skriftlige spørgsmål til Kommissæren eller til den danske minister
Samråd eller teknisk gennemgang
Side 16
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 129: Præsentation fra gennemgang af forslag til direktiv om indkomstbeskatning (BEFIT) v/EU-konsulenten den 31/1-24
2817966_0017.png
Mere information
www.ft.dk
Martin Jørgensen
EU-konsulent
Tlf.
33 37 36 22 / 61 62 43 07
E-mail:
[email protected]