Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2760049_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
04-10-2023
Økonomikontoret
Emil Chemnitz
2023-0031-0101
2972855
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Aktstykke 6) fra Folketingets
Finansudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Aktstykke 6), som
Folketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) og
ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Kopi af FIU Aktstk. 6 - svar på spm. 3 om, hvorfor der er et mindreforbrug på reserven til revision af logningsreglerne
Spørgsmål nr. 3 (Aktstykke 6) fra Folketingets Finansudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er et mindreforbrug på
reserven til revision af logningsreglerne? Endvidere bedes
oplyst, hvor langt regeringen er med at bringe reglerne i
overensstemmelse med EU-retten?”
Svar
:
Der blev med finansloven for 2023 afsat en reserve på 150 mio. kr. for
finansåret 2023 til revision af logningsreglerne. Reserven blev fastsat
teknisk og kun ét-årigt, indtil der kunne skabes en bedre vurdering af
omfanget og effekten af ændringerne af logningsreglerne.
Mindreforbruget kan særligt henføres til nedjusteringer i de forventede
udgifter til hastesikringer af fejlretningsdata. Antallet af hastesikringer har
tidligere været baseret på en politifaglig vurdering ud fra den daværende
forventning om implementering af de nye logningsregler, mens det nye
estimat er vurderet på baggrund af antallet af hastesikringer foretaget første
halvår i 2023, hvor de nye logningsregler har fundet anvendelse.
Som det fremgår af Justitsministeriets brev af 16. maj 2023 til Folketingets
Retsudvalg (REU Alm.del (2022-23, 2. samling) bilag 184), har Rigspolitiet
derudover foretaget en replanlægning af politiets it-udviklingsportefølje
som følge af, at Rigspolitiet konstaterede væsentlige og tiltagende
udfordringer med at eksekvere på den omfattende it-udviklingsportefølje.
Det betyder, at en række igangværende og planlagte it-projekter foreløbig
udskydes, mens andre planlagte projekter lukkes.
Et af de projekter, der som følge af replanlægningen er udskudt, og som
også fremgår af det materiale, som er oversendt til Folketingets Retsudvalg,
er projektet om it-understøttelse i Rigspolitiet af de reviderede
logningsregler. Udskydelsen betyder, at der ikke for nuværende vil blive
taget skridt til
at sikre en komplet it-mæssig understøttelse i politiet af logningsområdet.
På baggrund af de foreløbige erfaringer, og som følge af den nævnte
replanlægning, forventes der derfor et mindrebrug af den afsatte reserve. Det
kan oplyses, at der fortsat udestår et større arbejde med at konsolidere de
konkrete økonomiske udgifter. Der er på regeringens forslag til finanslov
for 2024 lagt op til igen at afsætte en ét-årig reserve for at sikre, at politiet
Side 2/3
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Kopi af FIU Aktstk. 6 - svar på spm. 3 om, hvorfor der er et mindreforbrug på reserven til revision af logningsreglerne
og anklagemyndigheden inden for rammerne af de gældende logningsregler
kan anvende teleoplysninger til brug for kriminalitetsbekæmpelse og
strafforfølgning ved domstolene.
Herudover kan Justitsministeriet oplyse, at regeringen forventer at
fremsætte et lovforslag i folketingssamlingen 2023/2024 med henblik på at
bringe retsplejelovens regler om logning i overensstemmelse med EU-
Domstolens praksis. Det bemærkes, at politi og anklagemyndighed siden
EU-domstolens dom af 5. april 2022 i sagen C 140/20, Commissioner of An
Garda Síochána m.fl., har administreret de nuværende regler i
overensstemmelse med EU-Domstolens praksis, herunder EU-Domstolens
dom af 5. april 2022.
Side 3/3