Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2797768_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2023
Forvaltningsretskontoret
Christina
Seeneha
Henriksen
2021-00825
3036785
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven
(Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt)
§1
I lov om offentlighed i forvaltningen, jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.
februar 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »retsstridigt«: »eller chikanøst«.
2.
I
§ 21, stk. 3,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Der meddeles dog ikke indsigt i oplysninger om den ansattes navn, hvis
væsentlige hensyn til den ansattes tryghed taler herimod.«
§2
I forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014, som
ændret ved § 2 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 a
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 9 kan,
uanset at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, afslås, i det omfang anmodningen
må antages at skulle tjene et retsstridigt formål el.lign.«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
§4
Stk. 1.
§§ 1 og 2 gælder ikke for sager om færøske og grønlandske
forhold, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for sådanne sager
med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger. Dette
gælder dog kun for sager, der er eller har været under behandling af
rigsmyndigheder.
2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ................................................................................................4
2. Lovforslagets hovedpunkter .....................................................................5
2.1. Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt ..........5
2.1.1. Gældende ret
..................................................................................5
2.1.1.1. Anmodninger om aktindsigt, der tjener et retsstridigt formål
el.lign.
.......................................................................................................5
2.1.1.1.1. Offentlighedslovens bestemmelser
...........................................5
2.1.1.1.2. Forvaltningslovens bestemmelser
..........................................12
2.1.1.2. Offentlighedslovens regler om aktindsigt i personalesager
......13
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
....................................................16
2.1.3. Den foreslåede ordning
................................................................18
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ....................................................................................................21
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ....21
5. Administrative konsekvenser for borgerne ............................................21
6. Klimamæssige konsekvenser .................................................................21
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser ...................................................21
8. Forholdet til EU-retten ...........................................................................22
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.............................................22
10. Sammenfattende skema ........................................................................23
Til § 1
.........................................................................................................25
Til nr. 1 ...................................................................................................25
Til nr. 2 ...................................................................................................28
Til § 2
.........................................................................................................33
Til nr. 1 ...................................................................................................33
Til § 3
.........................................................................................................34
Til § 4
.........................................................................................................35
3
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
1. Indledning
Der er over de senere år sket en stigning i antallet af sager, hvor offentligt
ansatte udsættes for vold, trusler eller chikane i forbindelse med deres
arbejde.
En undersøgelse udarbejdet af Fængselsforbundet i 2020 viste, at mere end
en fjerdedel af de adspurgte medlemmer havde oplevet chikane i deres fritid
begået af tidligere indsatte. Undersøgelsen viste også, at over halvdelen af
de adspurgte havde oplevet, at deres navn var blevet udleveret til en indsat
i forbindelse med en aktindsigtssag, og at mange af de adspurgte oplevede
de indsattes aktindsigt som et stort og voksende problem.
Oplysninger om den ansattes navn kan – ved hjælp af sociale medier eller
internettet i øvrigt – anvendes til at fremsøge andre oplysninger om den
ansatte, f.eks. om den pågældendes private bopæl, familieforhold eller
fritidsinteresser, som kan misbruges til at udøve pression eller chikane m.v.
over for den ansatte. Det er med til at øge utrygheden blandt offentligt
ansatte.
De nuværende regler om aktindsigt tager efter regeringens opfattelse ikke i
tilstrækkelig grad hensyn til offentligt ansattes tryghed og sikkerhed.
Lovforslaget indeholder på den baggrund for det første et forslag om
ændring af offentlighedsloven, så det i videre omfang bliver muligt at afslå
at behandle en anmodning om aktindsigt, der er motiveret af retsstridige
eller chikanøse hensigter. Med forslaget sænkes tærsklen for, hvornår en
anmodning må antages at skulle tjene et retsstridigt eller chikanøst formål
eller lignende, betydeligt. Forslaget ændrer ikke på pressens eller forskeres
adgang til at søge aktindsigt i den offentlige forvaltning.
For det andet indeholder lovforslaget et forslag om ændring af
forvaltningsloven, så den i loven forudsatte adgang til at kunne afslå at
behandle anmodninger om partsaktindsigt, der er motiveret af retsstridige
eller lignende hensigter, bliver lovfæstet. Forslaget vil tydeliggøre adgangen
til at afvise sådanne aktindsigtsanmodninger, men det vil ikke indebære en
ændring af retstilstanden.
4
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
For det tredje indeholder lovforslaget et forslag om ændring af
offentlighedslovens regler om aktindsigt i personalesager, så der i videre
omfang tages hensyn til offentligt ansattes tryghed ved vurderingen af, om
den ansattes navn skal udleveres i forbindelse med en aktindsigtssag. Denne
ændring forudsættes også at kunne finde anvendelse i relation til sager om
partsaktindsigt efter forvaltningsloven.
Ændringerne har til formål at styrke beskyttelsen af offentligt ansatte i sager
om aktindsigt.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Anmodninger om aktindsigt, der tjener et retsstridigt formål
el.lign.
2.1.1.1.1. Offentlighedslovens bestemmelser
Det fremgår af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, at behandlingen af en
anmodning om aktindsigt efter § 7 kan afslås, uanset at betingelserne i stk.
1 er opfyldt, i det omfang anmodningen må antages at skulle tjene et
retsstridigt formål eller lignende.
Med udtrykket »el.lign.« sigtes til den form for intimidering, som ikke med
sikkerhed kan karakteriseres som retsstridig, men som offentligt ansatte
efter, hvad der må antages at være den almindelige opfattelse i samfundet,
ikke bør tåle. Det er forudsat, at indholdet af denne standard vil kunne ændre
sig i takt med en ændret opfattelse i samfundet.
Bestemmelsen i § 9, stk. 2, nr. 2, blev indsat ved lov nr. 606 af 12. juni 2013
om
offentlighed
i
forvaltningen
og
havde
baggrund
i
Offentlighedskommissionens
betænkning
nr.
1510/2009
om
offentlighedsloven.
Bestemmelsen var i vidt omfang en videreførelse af, hvad der allerede fulgte
af gældende ret, idet det i forarbejderne til den dagældende offentlighedslov,
jf. lov nr. 572 af 19. december 1985, var anført, at der kunne meddeles afslag
på en anmodning om aktindsigt, hvis der var tale om klare tilfælde af
misbrug,
f.eks.
chikanøse
aktindsigtsanmodninger,
jf.
Offentlighedskommissionens
betænkning
nr.
1510/2009
om
offentlighedsloven, kapitel 12, pkt. 5 og 8.2, samt betænkning nr. 857/1978
om offentlighedslovens revision, kapitel 6, side 20 og 129.
5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Bestemmelsen kan anvendes bl.a., hvor en anmodning om aktindsigt har til
formål at skabe grundlag for retsstridige forhold eller har til formål at
forfølge eller på lignende måde genere myndighedens ansatte eller
privatpersoner (chikane).
Ved vurderingen af, om det kan lægges til grund, at en anmodning om
aktindsigt må antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende, skal
myndighederne tage udgangspunkt i de konkrete omstændigheder ved
anmodningen. Det kan i den forbindelse f.eks. indgå, om ansøgeren selv har
givet udtryk for, at anmodningen fremsættes med det formål at genere eller
forfølge en person m.v., ligesom der kan lægges vægt på, om ansøgeren
tidligere har benyttet oplysninger, som den pågældende har fået aktindsigt
i, til retsstridige eller chikanøse formål. Der kan endvidere lægges vægt på,
om ansøgeren ved møder eller telefonisk har optrådt truende.
Anvendelsesområdet for offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, ses i praksis
at være fortolket restriktivt.
I Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB 2016-14 havde
Udenrigsministeriet med henvisning til offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr.
2, afvist en borgers anmodning om at få oplyst navnet på en lokalt ansat
medarbejder, der havde ekspederet ham på en dansk repræsentation
udlandet. Ministeriet begrundede afslaget med, at indsigt i medarbejderens
navn efter ministeriets vurdering kunne bringe medarbejderen i de lokale
myndigheders søgelys, hvilket kunne få negative følger for medarbejderen
og hendes familie. Ministeriet lagde vægt på det forudgående forløb,
herunder borgerens adfærd, og på de samfundsmæssige forhold i det
pågældende land. Ombudsmanden fandt imidlertid, at Udenrigsministeriet
ikke havde påvist, at aktindsigtsanmodningen måtte antages at skulle tjene
et retsstridigt formål, herunder at en udlevering af medarbejderens navn ville
kunne medføre chikane af medarbejderen, jf. offentlighedslovens § 9, stk.
2, nr. 2 (eller § 33, nr. 5). Ombudsmanden lagde til grund, at borgeren i
forbindelse med et besøg på repræsentationen var ophidset og bankede på
glasruden, og at medarbejdere på repræsentationen i forbindelse med denne
episode og borgerens efterfølgende besøg opfattede borgeren som vred,
aggressiv og opfarende. Ombudsmanden fandt desuagtet ud fra praksis på
området, at Udenrigsministeriet ikke havde påvist, at udlevering af
medarbejderens navn ville kunne medføre chikane m.v. i den normale
forstand af dette udtryk.
6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan retten til aktindsigt begrænses, i
det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til private
og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige
karakter er påkrævet.
Bestemmelsen, der er en videreførelse af § 13, stk. 1, nr. 6, i den tidligere
offentlighedslov, har karakter af en opsamlingsbestemmelse og er tiltænkt
et snævert anvendelsesområde.
Bestemmelsen skal i første række tilgodese beskyttelsesinteresser, der som
sådan er anerkendt i lovens øvrige undtagelsesbestemmelser, men hvor de
udtrykkelige bestemmelser har vist sig at være utilstrækkelige.
Bestemmelsen kan imidlertid også i særlige tilfælde anvendes til at varetage
beskyttelsesinteresser, der ikke har en snæver sammenhæng med de
interesser, der er kommet til udtryk i undtagelsesbestemmelserne. Om
bestemmelsens baggrund og anvendelsesområde henvises til
Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009, kapitel 17, pkt.
5.6.5.
Det må lægges til grund, at offentlighedslovens § 33, nr. 5, har mistet sin
betydning i chikanetilfælde i kraft af indførelsen af lovens § 9, stk. 2, nr. 2,
jf. herom ovenfor. Det må dog antages, at § 33, nr. 5, vil kunne finde
anvendelse i tilfælde, hvor der ikke er tale om egentlig chikane, men hvor
hensynet til den offentligt ansattes tryghed alligevel taler for at undtage de
pågældende oplysninger fra aktindsigt. Rummet herfor må imidlertid være
særdeles snævert. Se hertil FOB 2014-18, jf. nedenfor. Bestemmelsen vil
desuden undtagelsesvis kunne finde anvendelse i chikanetilfælde i sager om
egenacces efter offentlighedslovens § 8, som ikke omfattes af
anvendelsesområdet for § 9, stk. 2, nr. 2. Se hertil FOB 2015-24, jf.
nedenfor.
Fra praksis om offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan henvises til følgende
sager:
I sagen gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen for 1988, side 470 H, fandt
landsretten, at en borger havde krav på at få oplyst af kommunen, hvilke
folkeskolelærere på en skole der havde nedlagt arbejdet som protest mod
indskrænkninger i skolevæsenet, idet arbejdsnedlæggelsen ikke kunne
opfattes som »personlige forhold«, jf. den dagældende offentlighedslovs §
2, stk. 1, nr. 1, jf. lov nr. 280 af 10. juni 1970 (svarende til den nuværende
offentlighedslovs § 30, nr. 1), eller som interesser, hvor hemmeligholdelse
7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
»efter forholdets særlige karakter er påkrævet«, jf. den dagældende § 2, stk.
2, nr. 4 (svarende til den nuværende offentlighedslovs § 33, nr. 5). Borgeren
havde oplyst, at formålet med hans begæring om aktindsigt var at søge at
forhindre, at hans datter blev undervist af de pågældende lærere, og – ved
påvirkning af forældre, skolenævn, skolekommission og byråd – at søge
udvirket, at de pågældende lærere blev afskediget først ved eventuelle
fremtidige lærerafskedigelser. Landsretten fandt, at der hverken i borgerens
formål med begæringen eller i sagens øvrige oplysninger var grundlag for
at tilbageholde de pågældende læreres navne. Højesteret stadfæstede
afgørelsen.
I Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB 1996-122 indgav en tidligere
patient klage til Folketingets Ombudsmand over,
at Indenrigsministeriet
havde afvist at pålægge Københavns Amt at udlevere navnene på to
sygeplejersker, der arbejdede på en psykiatrisk afdeling. Klageren ønskede
at indkalde sygeplejerskerne som vidner i en sag anlagt mod tre læger.
Københavns Amt havde over for Indenrigsministeriet oplyst, at patienten
havde overfuset adskillige ansatte i amtet og opsøgt den behandlende
skadestuelæge på dennes privatadresse. Patienten havde løbende under
sagens behandling bestridt disse oplysninger om chikane og trusler.
Indenrigsministeriet mente ikke, at ministeriet kunne kritisere
amtskommunens vurdering af, at der forelå begrundet mistanke om, at
udlevering af de pågældende navne kunne medføre, at de pågældende blev
udsat for chikane fra patienten. Hensynet til sygeplejerskerne begrundede
således afvisningen af at udlevere navnene, jf. offentlighedslovens § 13, stk.
1, nr. 6 (svarende til den nuværende offentlighedslovs § 33, nr. 5).
Ombudsmanden anerkendte, at der kunne være tilfælde, hvor hensynet til
en medarbejder på en psykiatrisk afdeling efter en konkret vurdering i det
enkelte tilfælde kunne føre til at undtage oplysningen om den pågældendes
navn efter offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, men at dette forudsatte, at
der var et klart behov herfor. Ministeriet burde efter ombudsmandens
opfattelse på grundlag af patientens indsigelser have bedt amtskommunen
om nærmere oplysninger om patientens opførsel over for personalet,
herunder have søgt tilvejebragt oplysninger direkte fra de
personalemedlemmer, som var blevet forulempet, og fra den læge, som
patienten havde opsøgt. Ombudsmanden henstillede derfor til ministeriet at
genoptage sagen med henblik på at søge sagens faktum nærmere belyst.
Ved Østre Landsrets dom af 20. januar 2004, gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen for 2004, side 1212, blev Beskæftigelsesministeriet pålagt at
udlevere oplysninger om navn og stilling på to medarbejdere i ministeriet,
8
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
uanset at den aktindsigtssøgende bl.a. havde betegnet de pågældende
medarbejdere som »usle og løgnagtige« og »pak og ros«. Landsretten fandt,
at indholdet af den aktindsigtssøgendes breve og hans adfærd i øvrigt ikke
var af en sådan karakter, at ministeriet kunne nægte ham aktindsigt efter den
dagældende offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 3 og 6 (svarende til den
nuværende offentlighedslovs § 33, nr. 1 og 5). Folketingets Ombudsmand
var nået til samme resultat i sagen og udtalte i forbindelse med klagesagen,
at »det er antaget af chikanehensyn i sig selv kun i helt ekstraordinære
situationer kan begrunde afslag på aktindsigt«.
I Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB 2014-18 havde en journalist
indgivet klage til ombudsmanden over, at Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold i forbindelse med behandlingen af
journalistens aktindsigtsanmodning med henvisning til offentlighedslovens
§ 33, nr. 5, havde undtaget
navne og initialer på medarbejdere i ministeriets
kontor for puljestyring, der havde behandlet tre bestemte projekter.
Ministeriet henviste i den forbindelse til bl.a., at en konkret sag havde
medført stort mediemæssigt fokus på ministeriets administration af puljer,
og at en souschefs navn i den forbindelse havde været nævnt i en artikel,
som var blevet bragt i flere medier. Som artiklen var formuleret, kunne
læseren få det indtryk, at souschefen havde været involveret i og haft en
selvstændig rolle i det påståede aftalte spil. Det havde skabt en utryghed og
usikkerhed blandt ministeriets medarbejdere, som offentligt ansatte under
kontorchefniveau efter ministeriets opfattelse ikke skulle tåle. Ministeriets
afslag måtte efter ombudsmandens opfattelse forstås sådan, at det – i lyset
af den tidligere sag – alene byggede på en generel vurdering af risikoen for,
at de ansatte kunne blive omtalt i medierne på en måde, som kunne opleves
som krænkende. En vurdering af denne – helt generelle – karakter kunne
efter ombudsmandens opfattelse ikke give grundlag for afslag på aktindsigt.
Ombudsmanden bemærkede i øvrigt, at formålet med journalistens
aktindsigtsanmodning var at undersøge eventuelle habilitetsspørgsmål i
forbindelse med ministeriets tildeling af tilskud, hvilket kan siges at ligge i
kernen af offentlighedslovens grundlæggende formål.
Ombudsmanden
henstillede til ministeriet at genoptage behandlingen af sagen og træffe en
ny afgørelse om aktindsigt.
I Folketingets Ombudsmands sag j.nr. 14/01309 havde en borger anmodet
om aktindsigt hos politiet i navnet på den dyrlæge, der havde forestået
aflivningen af en hund. Det fremgik af sagen, at politiet havde haft meget
svært ved at finde en dyrlæge, som ville påtage sig opgaven.
9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Ombudsmanden fandt derfor, at politiet havde en berettiget frygt for, at det
ville blive særdeles vanskeligt for politiet fremover at få dyrlæger til at
medvirke til aflivning af hunde, hvis navnet blev udleveret. Ombudsmanden
lagde også vægt på oplysninger i sagen om dyrlægens frygt for egen og
andres sikkerhed og materiel skade og konkluderede, at politiet havde været
berettiget til at afslå aktindsigt i navnet med henvisning til
offentlighedslovens § 33, nr. 5.
I Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB 2015-24 havde
Udenrigsministeriet afslået en borgers anmodning om egenacces, jf.
offentlighedslovens § 8. En dansk ambassade i udlandet havde indgivet
politianmeldelse mod borgeren for chikane, og borgerens anmodning om
aktindsigt omfattede bl.a. ambassadens korrespondance med
politimyndighederne i det pågældende land. Ministeriet havde i første
omgang afslået anmodningen med henvisning til hensynet til at beskytte
politiets efterforskningsmetoder. Da ministeriet ikke havde indhentet en
udtalelse fra politiet i det pågældende land om spørgsmålet om udlevering,
henstillede ombudsmanden til ministeriet at genoptage sagen og træffe en
ny afgørelse. I en ny afgørelse fastholdt ministeriet sit afslag, idet ministeriet
lagde vægt på, at den første aktindsigtsafgørelse havde medført en bølge af
grov chikane fra borgeren i form af bl.a. udtalelser om navngivne
medarbejdere på de sociale medier. Ministeriet mente, at en udlevering ville
føre til mere grov chikane. Ombudsmanden fandt, at den særlige
chikanebestemmelse i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, ikke kunne
bruges ved afslag på anmodninger om egenacces. Generalklausulen i lovens
§ 33, nr. 5, kunne benyttes, såfremt der var afgørende hensyn, som talte
imod at give borgeren egenacces. Ombudsmanden var enig med ministeriet
i, at der var tale om chikane af særdeles grov karakter, som lå ud over, hvad
en offentligt ansat bør tåle. Ministeriets risikovurdering i tilfælde af
udlevering af dokumenterne kunne efter ombudsmandens opfattelse give
anledning til nogen tvivl, men ombudsmanden mente, at ministeriet måtte
være nærmest til at vurdere spørgsmålet. Ombudsmanden havde derfor ikke
tilstrækkelig grund til at kritisere afgørelsen.
I Folketingets Ombudsmands udtalelse i FOB 2021-35 havde en journalist
klaget over, at Justitsministeriet efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, havde
meddelt afslag på aktindsigt i navnet på en læge, der havde udarbejdet en
lægefaglig vurdering af en magtanvendelsesmetode, som politiet kan
anvende i forbindelse med ledsagede udsendelser. Rigspolitiet og
Justitsministeriet havde anført, at der er en generel risiko for chikane og
trusler over for personer, som bistår politiet med opgaver på
10
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
udsendelsesområdet, og at en udlevering af navnet kunne indebære, at
politiet fremover ville få svært ved at få nødvendig bistand ved deres
opgavevaretagelse på udsendelsesområdet. Under ombudsmandens
behandling af sagen uddybede myndighederne oplysningerne om
trusselsbilledet og tilkendegav – under henvisning til bl.a. en række nyere
eksempler på chikane, voldsomme demonstrationer og afbrudte udsendelser
– at der aktuelt var et sikkerhedsmæssigt begrundet behov for at beskytte
identiteten på personer og virksomheder, som medvirker ved sådanne
udsendelser. Ombudsmanden fandt på den baggrund ikke grundlag for at
kritisere, at journalisten var blevet meddelt afslag på aktindsigt i lægens
navn under henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5. Ombudsmanden
fandt dog, at myndighederne allerede på afgørelsestidspunktet – og ikke
først i forbindelse med ombudsmandens behandling af sagen – burde have
tilvejebragt de oplysninger om risikoen for chikane m.v., der efter
ombudsmandens opfattelse var nødvendige for at fastslå, at betingelserne
for at undtage lægens navn fra aktindsigt var opfyldt.
Den ansatte, hvis personalesag der begæres aktindsigt i, er som
udgangspunkt ikke part i aktindsigtssagen. Der er derfor ikke efter
forvaltningsloven pligt til at partshøre den ansatte eller give vedkommende
en begrundelse for, at dokumenter eller oplysninger fra personalesagen helt
eller delvis udleveres.
Det fremgår imidlertid af offentlighedslovens § 41, at såfremt der bliver
fremsat anmodning om aktindsigt i sager som nævnt i lovens § 21, stk. 2
(dvs. konkrete personalesager bortset fra sager om ansættelse og
forfremmelse), underretter myndigheden den ansatte herom med angivelse
af, hvem der har fremsat anmodningen. Det må antages, at myndigheden i
sådanne sager kan stille krav om, at den aktindsigtssøgende oplyser sin
identitet med henblik på at videregive oplysningen til den ansatte som led i
underretningen efter offentlighedslovens § 41. Når der er truffet afgørelse
om aktindsigt, underretter myndigheden den ansatte om, hvilke oplysninger
i sagen der er udleveret.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 276 af 13. maj 1998 som
offentlighedslovens § 16, stk. 3, og blev ved lovrevisionen i 2013, jf. lov nr.
606 af 12. juni 2013, videreført som offentlighedslovens § 41.
Underretningen af den ansatte efter offentlighedslovens § 41 skal ske snarest
efter, at myndigheden har modtaget aktindsigtsbegæringen. Formålet med
underretningen er bl.a. at give den ansatte lejlighed til at fremkomme med
11
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
eventuelle bemærkninger til brug for myndighedens afgørelse af
aktindsigtsspørgsmålet.
For at kunne træffe afgørelse så hurtigt som muligt bør myndigheden
fastsætte en kortere frist, inden for hvilken den ansatte kan fremkomme med
sine synspunkter. Når der er truffet afgørelse i sagen, skal myndigheden
underrette den ansatte om, hvilke oplysninger i personalesagen der er
udleveret. Er der givet fuldstændigt afslag på aktindsigt, underrettes den
ansatte også herom.
Om
inddragelse
af
den
ansatte
henvises
i
øvrigt
til
Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009, kapitel 22, pkt. 5,
og betænkning nr. 1349/1997 om aktindsigt i personalesager, kapitel 5, pkt.
4.1.
2.1.1.1.2. Forvaltningslovens bestemmelser
Forvaltningslovens kapitel 4 indeholder regler om partens ret til aktindsigt i
afgørelsessager, dvs. sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en
forvaltningsmyndighed.
Efter forvaltningslovens § 9 a skal en anmodning om aktindsigt angive den
sag, hvis dokumenter den pågældende part ønsker at blive gjort bekendt
med. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 638 af 12. juni 2013 om ændring
af forvaltningsloven og retsplejeloven (Ændringer i lyset af lov om
offentlighed i forvaltningen).
Forvaltningsloven indeholder ingen bestemmelse
bestemmelsen i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2.
svarende
til
Det er dog forudsat i lovbemærkningerne til § 9 a, at en
forvaltningsmyndighed, hvis en parts anmodning om aktindsigt helt
undtagelsesvist må antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller
lignende, vil kunne afslå at behandle den pågældende anmodning. Der
henvises til bemærkningerne til § 9 a i forslaget til lov nr. 638 af 12. juni
2013, jf. Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 145 som fremsat, side 34.
Efter forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, kan retten til aktindsigt begrænses, i
det omfang partens interesse i at kunne benytte kendskab til sagens
dokumenter til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende
hensyn til private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter
forholdets særlige karakter er påkrævet.
12
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 638 af 12. juni 2013 som en parallel til
§ 33, nr. 5, i offentlighedsloven, som viderefører den såkaldte
generalklausul i den daværende offentlighedslovs § 13, stk. 1, nr. 6.
Bestemmelsen har også til formål at videreføre gældende ret om, hvilke
hensyn der kan begrunde, at oplysninger undtages fra partsaktindsigt efter
forvaltningsloven, herunder enkeltpersoners interesse i at hemmeligholde
oplysninger om private forhold og virksomheders interesse i at
hemmeligholde oplysninger om forretningshemmeligheder m.v.
For at undtage oplysninger omfattet af § 15 b fra partens ret til aktindsigt
skal afgørende hensyn til de interesser, der er opregnet i bestemmelsen, tale
imod udleveringen af oplysningerne til parten. Der skal således – i lyset af
en parts behov for at kunne varetage sine interesser under en sag, hvor der
af en forvaltningsmyndighed er eller vil blive truffet afgørelse – mere
tungtvejende hensyn til de pågældende interesser til, for at en myndighed
efter en konkret vurdering kan undtage oplysninger fra en parts ret til
aktindsigt, end når en anmodning om aktindsigt behandles efter
offentlighedsloven.
Der henvises til bemærkningerne til § 15 b i forslaget til lov nr. 638 af 12.
juni 2013, jf. Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 145 som fremsat, side
38.
2.1.1.2. Offentlighedslovens regler om aktindsigt i personalesager
Der er i § 21 i offentlighedsloven fastsat særlige regler om retten til
aktindsigt i offentligt ansattes personalesager.
Det fremgår af offentlighedslovens § 21, stk. 1, at retten til aktindsigt ikke
omfatter sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentlige.
Efter offentlighedslovens § 21, stk. 2, omfatter retten til aktindsigt bortset
fra bestemmelsen i § 8 om egenacces heller ikke andre sager om
enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste (dvs. konkrete
personalesager).
Det fremgår imidlertid af offentlighedslovens § 21, stk. 3, at i sager som
nævnt i stk. 2 skal der i overensstemmelse med lovens almindelige regler
meddeles indsigt i oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse,
arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser. For så vidt angår
ansatte i chefstillinger, gælder lovens almindelige regler endvidere for
oplysninger om disciplinære reaktioner i form af advarsel eller derover. Det
13
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
gælder dog kun for et tidsrum af 2 år efter, at den endelige afgørelse er
truffet.
Efter offentlighedslovens § 21, stk. 4, skal der i sager som nævnt i stk. 2 ud
over de oplysninger, der er nævnt i stk. 3, i overensstemmelse med lovens
almindelige regler meddeles indsigt i oplysninger i den øverste
ledelseskontrakt om de overordnede prioriteringer for den pågældende
myndighed m.v.
Justitsministeren kan efter offentlighedslovens § 21, stk. 5, bestemme, at
retten til aktindsigt i sager, der er omfattet af stk. 2, tillige skal gælde for
andre oplysninger end dem, der er nævnt i stk. 3 og 4.
Efter offentlighedslovens § 21, stk. 6, gælder bestemmelsens stk. 1-5 også
for institutioner m.v., der i medfør af lovens §§ 3 og 4 er omfattet af loven.
Det følger således af offentlighedslovens § 21, stk. 2-4, at sager om
enkeltpersoners ansættelse i det offentliges tjeneste (konkrete
personalesager) er delvist undtaget fra aktindsigt. Oplysninger om den
ansattes navn er dog omfattet af retten til aktindsigt, jf. § 21, stk. 3, 1. pkt.,
men kan – i kraft af henvisningen i bestemmelsen til lovens almindelige
regler – efter omstændighederne undtages fra aktindsigt efter lovens §§ 30-
33.
I de tilfælde, hvor dokumenter og oplysninger fra konkrete personalesager
indgår i generelle personalesager eller i andre sager, vil der normalt – på
baggrund af de hensyn, der ligger bag bestemmelsen i § 21, stk. 2 – kunne
gives afslag på aktindsigt i de nævnte dokumenter eller oplysninger fra den
konkrete sag efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, jf. herved vejledning nr.
9847 af 19. december 2013 til lov om offentlighed i forvaltningen, pkt.
5.3.4.
Bestemmelserne i offentlighedslovens § 21, stk. 1-3 og 5, svarer
indholdsmæssigt til § 2, stk. 2-4, som affattet ved lov nr. 276 af 13. maj 1998
om ændring af lov om offentligheds i forvaltningen (Aktindsigt i
personalesager). Loven havde baggrund i betænkning nr. 1349/1997 om
aktindsigt i personalesager.
Det fremgår af betænkningen, at de hidtil gældende regler om aktindsigt i
personalesager havde givet anledning til betydelig usikkerhed og utryghed
blandt offentligt ansatte, og at det efter arbejdsgruppens opfattelse var af
afgørende betydning for forvaltningens effektivitet m.v., at de ansatte så vidt
14
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
muligt kunne arbejde under rammer, der var præget af tryghed, og at de ikke
blev udsat for urimelige psykiske belastninger, f.eks. i form af uvished om,
hvad udleverede personaleoplysninger kunne eller ville blive anvendt til.
Arbejdsgruppen fremhævede endvidere vigtigheden af at sikre, at de ansatte
– ikke mindst »frontlinjepersonalet« – ikke kunne blive udsat for pression i
form af tilkendegivelser om, at der, såfremt den pågældende borger ikke fik
medhold i sin sag m.v., vil blive begæret aktindsigt i personalesagen,
herunder i oplysninger, som den ansatte anså for følsomme. Det kunne efter
arbejdsgruppens opfattelse ikke afvises, at den nævnte usikkerhed og
utryghed ville kunne have den yderligere virkning, at kvalificerede ansøgere
blev tilbageholdende med at søge ansættelse i det offentlige, navnlig som
såkaldt »frontlinjepersonale«, herunder som socialrådgiver, skolelærer,
pantefoged, polititjenestemand eller fængselsbetjent. Tilsvarende ville der
kunne opstå vanskeligheder med at fastholde allerede ansatte, kvalificerede
medarbejdere, navnlig mht. stillinger, som i praksis havde vist sig at være
udsatte. Arbejdsgruppen fandt på den baggrund, at der var behov for en
begrænsning i retten til aktindsigt i personalesager.
Ved vurderingen af, hvilke oplysninger i personalesager der burde være
omfattet af retten til aktindsigt, tog arbejdsgruppen udgangspunkt i, at der
skulle være tale om oplysninger, »som på den ene side kan være af reel
interesse for offentligheden, og som på den anden side kan offentliggøres
uden væsentlige skadevirkninger for de ansatte eller for den pågældende
ansættelsesmyndighed«. Arbejdsgruppen fandt i den forbindelse, at retten
til aktindsigt burde omfatte oplysninger om bl.a. den ansattes navn, idet det
herved var forudsat, at hensynet til de ansatte og til myndighedernes
personalemæssige interesser ikke i væsentlig grad talte imod, at oplysninger
blev undergivet aktindsigt. Der henvises til betænkning nr. 1349/1997 om
aktindsigt i personalesager, kapitel 5, pkt. 2 og 3.
Den vedtagne lov nr. 276 af 13. maj 1998 om ændring af lov om offentlighed
i forvaltningen (Aktindsigt i personalesager) svarer i det væsentlige til det
lovudkast, som var indeholdt i arbejdsgruppens betænkning. Det anføres i
lovforslaget, at der for så vidt angår de oplysninger, der efter lovforslagets
ændring til § 2, stk. 3, 1. pkt. (svarende til den nuværende offentlighedslovs
§ 21, stk. 3, 1. pkt.) er undergivet aktindsigt, dvs. oplysninger om den
ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsmæssige opgaver, lønmæssige
forhold og tjenesterejser, er tale om en række mere »standardmæssige«
oplysninger. Det forudsættes endvidere, at disse oplysninger efter
omstændighederne vil kunne undtages fra aktindsigt i medfør af lovens
øvrige bestemmelser, f.eks. hvis der er en konkret formodning for, at
15
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
medarbejderen i givet fald vil blive udsat for repressalier, forulempelser
eller lignende, jf. den dagældende § 13, stk. 1, nr. 3 (svarende til den
nuværende offentlighedslovs § 33, nr. 1). Der henvises til lovforslagets
bemærkninger til § 1, nr. 1, jf. Folketingstidende 1997-98 (2. samling),
tillæg A, L 33, side 895.
I forbindelse med revisionen af offentlighedsloven i 2013 blev
bestemmelserne om aktindsigt i personalesager videreført i lovens § 21, jf.
lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen. Lovrevisionen
byggede på Offentlighedskommissionen betænkning nr. 1510/2009 om
offentlighedsloven og det heri indeholdte lovudkast.
Det fremgår af Offentlighedskommissionens betænkning, at kommissionen
overvejede, om der kunne være grund til at indskrænke anvendelsesområdet
for den dagældende offentlighedslovs § 2, stk. 3 (svarende til den nuværende
offentlighedslovs § 21, stk. 3), således at flere oplysninger end de
»standardprægede« personaleoplysninger, der var omfattet af
bestemmelsen, skulle være offentligt tilgængelige efter lovens almindelige
regler. Kommissionen fandt dog – efter en afvejning af på den ene side de
personaleoplysninger, der kan være af reel interesse for offentligheden, og
på den anden side hensynet til den ansatte og til
forvaltningsmyndighedernes personalemæssige interesser – at der ikke var
grundlag for at udvide listen af de oplysninger, der var nævnt i
bestemmelsen. Der henvises til Offentlighedskommissionens betænkning
nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, kapitel 15, pkt. 6 og 7.3.5.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Offentligt ansatte skal kunne føle sig trygge både på arbejdet og i fritiden.
Det vurderes samtidig at være af stor betydning for offentlige myndigheders
mulighed for at tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere, at
medarbejderne oplever, at der tages hånd om deres tryghed.
Justitsministeriet har i 2022 gennemført en høring af samtlige ministerier
med underliggende myndigheder samt af Kommunernes Landsforening og
Danske Regioner med henblik på at undersøge, hvilke personalegrupper
inden for den offentlige forvaltning der er i særlig risiko for at blive udsat
for vold, trusler eller chikane m.v., og hvorvidt der er konkrete eksempler
på, at der i sådanne sager har været en forbindelse til udlevering af
medarbejderens navn som led i aktindsigt.
16
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Høringen viser, at visse grupper af offentligt ansatte jævnligt oplever at
blive udsat for vold, trusler, chikane eller anden intimiderende adfærd,
herunder digitalt, fra borgere. Problemstillingen berører offentligt ansatte på
tværs af de statslige myndigheder, kommunerne og regionerne, men gør sig
særligt gældende for ansatte med borgernære funktioner, som udfører
arbejdsopgaver, der indebærer risiko for konflikt med borgere, herunder
ansatte i politiet, kriminalforsorgen og psykiatrien samt på det sociale
område. Høringens resultat vurderes at være i overensstemmelse med den
generelle stigning, der i de seneste år har været i antallet af sager, hvor
offentligt ansatte er blevet udsat for vold, trusler, chikane og anden
intimiderende adfærd i forbindelse med deres arbejde.
Der er over de senere år iværksat en række tiltag med henblik på at øge
trygheden for offentlige ansatte, herunder skærpelse af straffen for visse
overtrædelser af straffelovens § 119 og for overtrædelse af § 119 a,
indførelse af identifikations- og medarbejdernumre, som f.eks. kan
anvendes i offentlige journalsystemer m.v. i stedet for den ansattes navn,
samt udfasning af navneskilte og legitimationskort med angivelse af den
pågældendes fulde navn for offentligt ansatte i særligt udsatte stillinger.
Den gennemførte høring viser imidlertid også, at aktindsigtsreglerne
undertiden udnyttes til at få udleveret oplysninger om en offentligt ansats
identitet, f.eks. den pågældendes navn, som efterfølgende benyttes til at
chikanere den ansatte. Flere myndigheder oplever således, at offentligt
ansatte udsættes for chikanøs adfærd efter, at borgeren på baggrund af en
anmodning om aktindsigt har fået udleveret oplysninger om den ansattes
navn. Aktindsigtsanmodningen kan vedrøre den ansattes personalesag,
f.eks. derved at der anmodes om aktindsigt i myndighedens personalesager
vedrørende alle ansatte, som var på arbejde på et nærmere angivet sted og
tidspunkt. Der kan også være tale om aktindsigtsanmodninger, der tager
sigte på andre sager, hvori oplysninger om den ansattes navn optræder, f.eks.
en anmodning om aktindsigt i myndighedens korrespondance med en anden
myndighed i en bestemt anledning.
Der ses endvidere eksempler på, at chikanen m.v. er udøvet i forbindelse
med borgerens fremsættelse af en anmodning om aktindsigt i den ansattes
personalesag. Enkelte myndigheder har endvidere peget på, at offentligt
ansatte i chikanesager kan føle sig utrygge ved at skulle underskrive
forvaltningsafgørelser, idet borgeren herved får kendskab til den ansattes
navn.
17
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Reglerne om aktindsigt i personalesager bygger på en forudsætning om, at
offentliggørelse af den ansattes navn kan ske uden væsentlige skadevirkning
for den ansatte eller for ansættelsesmyndigheden. Der henvises til pkt. 2.1.1
ovenfor. Den samfundsmæssige udvikling og udbredelsen af de sociale
medier betyder imidlertid, at udlevering af oplysninger om en offentligt
ansats navn i dag kan være forbundet med væsentligt større skadevirkninger
for den ansatte end tidligere. Oplysninger om den ansattes navn kan således
– ved hjælp af sociale medier eller internettet i øvrigt – anvendes til at
fremsøge yderligere oplysninger om den ansatte, f.eks. om den pågældendes
private bopæl, familieforhold eller fritidsinteresser, som kan misbruges til
at udøve pression eller chikane m.v. over for den ansatte. Hertil kommer, at
de sociale medier kan anvendes som platform til at hænge navngivne
offentligt ansatte ud eller udbrede urigtige beskyldninger om dem. Denne
udvikling bidrager til at øge utrygheden blandt offentligt ansatte.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at anvendelsesområdet for
offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, bør udvides, således at det i videre
omfang bliver muligt at afslå at behandle en anmodning om aktindsigt, der
er motiveret af retsstridige eller chikanøse hensigter. Tærsklen for, hvornår
en anmodning må antages at skulle tjene et retsstridigt eller chikanøst
formål, bør i den forbindelse sænkes betydeligt.
Justitsministeriet finder også, at der bør ske en lovfæstelse af den adgang,
som i dag er forudsat i lovbemærkninger til forvaltningslovens § 9 a, til at
afslå en anmodning om aktindsigt fra en part, der må antages at skulle tjene
et retsstridigt formål eller lignende. I modsætning til, hvad der lægges op til
med den foreslåede ændring af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, vil den
foreslåede lovfæstelse af forudsætningen i lovbemærkningerne til
forvaltningslovens § 9 a ikke indebære en ændring i retstilstanden. Der
lægges således ikke op til at sænke barren for, hvornår en anmodning om
partsaktindsigt kan afslås.
Justitsministeriet finder endvidere, at der også uden for de egentlige
chikanetilfælde, som omfattes af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, i
videre omfang bør tages hensyn til offentligt ansattes tryghed ved
vurderingen af, om en offentligt ansats navn bør udleveres i forbindelse med
en aktindsigtssag. I den forbindelse bør den ansattes egen opfattelse af,
hvorvidt udlevering bør ske, tillægges betydelig vægt i vurderingen.
18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, så det
tydeliggøres, at chikanøse aktindsigtsanmodninger kan afslås efter
bestemmelsen, uanset at formålet ikke nødvendigvis er retsstridigt.
Ændringen har samtidig til formål at udvide bestemmelsens
anvendelsesområde, så tærsklen for, hvornår en anmodning må antages at
skulle tjene et retsstridigt eller chikanøst formål, sænkes betydeligt. Dermed
vil myndighederne i videre omfang kunne afslå at behandle sådanne
anmodninger.
Forslaget indebærer navnlig, at bestemmelsens anvendelsesområde ikke
længere vil være begrænset til »klare tilfælde af misbrug«, men vil omfatte
ethvert tilfælde, hvor der efter de foreliggende oplysninger er grundlag for
at antage, at anmodningen om aktindsigt helt eller delvis er motiveret af den
aktindsigtssøgendes retsstridige eller chikanøse hensigter. Ved vurderingen
af, om det kan lægges til grund, at en anmodning om aktindsigt må antages
at skulle tjene et retsstridigt eller chikanøst formål eller lignende, vil
myndigheden som hidtil skulle tage udgangspunkt i de konkrete
omstændigheder ved anmodningen. Det forudsættes dog, at myndigheden
fremover vil skulle lægge betydelig vægt på den aktindsigtssøgendes
eventuelle tidligere retsstridige eller chikanøse adfærd over for
myndigheden eller dens ansatte.
Den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet for offentlighedslovens §
9, stk. 2, nr. 2, har ikke til formål at afskære anmodninger om aktindsigt, der
søger at afdække ulovligheder eller uregelmæssigheder i den offentlige
forvaltning, eller som ledsages af kritik af myndigheden eller dens ansatte.
Dette skal ses i lyset af formålet med reglerne om aktindsigt, som bl.a. er at
understøtte offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning,
herunder at afdække eventuel inhabilitet eller ulovlige forhold i
forvaltningen. En sådan anmodning vil dog kunne afslås efter
bestemmelsen, såfremt de konkrete omstændigheder ved anmodningen
giver myndigheden grundlag for at antage, at anmodningen tillige skal tjene
et retsstridigt eller chikanøst formål eller lignende.
Ligeledes har forslaget ikke til formål at begrænse pressens eller forskeres
adgang til at søge aktindsigt i forvaltningen. Det forudsættes således, at
behandlingen af aktindsigtsanmodninger fra massemedier omfattet af
medieansvarsloven eller forskere tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut
fortsat kun helt undtagelsesvist vil kunne afslås med henvisning til risiko for
19
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
retsstridige forhold, jf. de gengivne udtalelser fra Folketingets
Ombudsmand i lovforslagets pkt. 2.1.1.1.1. Forslaget indebærer i den
henseende ikke en ændring i den hidtidige retstilstand.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere at ændre offentlighedslovens § 21, stk. 3, så der i
forbindelse med aktindsigt i personalesager ikke længere vil skulle
meddeles indsigt i oplysninger om den ansattes navn, hvis væsentlige
hensyn til den ansattes tryghed taler herimod.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre, at der tages hensyn til den
ansattes tryghed ved vurderingen af, om den ansattes navn skal udleveres i
forbindelse med en sag om aktindsigt i en personalesag.
Ændringen sigter i første række til gruppen af offentligt ansatte med
borgernære funktioner, hvis arbejdsopgaver indebærer en høj risiko for
konflikt med borgere, f.eks. ansatte i politiet, kriminalforsorgen og
psykiatrien samt på det sociale område. Bestemmelsen vil efter
omstændighederne kunne finde anvendelse på andre offentligt ansatte med
borgernære funktioner, hvor der findes at være et tilsvarende
beskyttelsesbehov, f.eks. ansatte i Skatteforvaltningen, Hjemrejsestyrelsen,
Udlændingestyrelsen og Fødevarestyrelsen. Udlevering af oplysninger om
den ansattes navn vil alene kunne nægtes, såfremt der foreligger væsentlige
hensyn til den ansattes tryghed.
Vurderingen heraf forudsættes at skulle foretages på baggrund af den
ansattes eventuelle bemærkninger om udleveringsspørgsmålet, som
indhentes ved myndighedens underretning af den ansatte om
aktindsigtsanmodningen efter offentlighedslovens § 41. Det forudsættes i
den forbindelse, at såfremt den ansatte udtaler sig imod udlevering af den
pågældendes navn, og dette er nærmere begrundet, vil myndigheden som
udgangspunkt skulle nægte at udlevere oplysninger om den ansattes navn.
Såfremt aktindsigtsanmodningen er indgivet af et massemedie omfattet af
medieansvarsloven eller en forsker tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut,
forudsættes myndigheden dog at skulle meddele indsigt i oplysningerne om
den ansattes navn efter princippet om meroffentlighed, jf.
offentlighedslovens § 14. Det gælder imidlertid ikke, hvis der foreligger
meget tungtvejende hensyn til den ansattes tryghed. Det vil f.eks. kunne
være tilfældet, hvis der er konkrete grunde til at antage, at offentliggørelse
20
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
af den ansattes navn i medierne indebærer en risiko for, at den ansatte vil
blive udsat for vold, trusler eller chikane m.v. fra personer, der via medierne
får kendskab til den pågældendes identitet.
Den foreslåede ændring vedrører alene adgangen til aktindsigt i konkrete
personalesager. Det forudsættes dog, at oplysninger om offentligt ansattes
navne – ud fra samme beskyttelseshensyn – tillige vil kunne undtages fra
aktindsigt, når oplysningen indgår i en anden sag omfattet af
offentlighedsloven, eller når der er tale om en anmodning om partsaktindsigt
efter forvaltningsloven. Hvis oplysningen om den offentligt ansattes navn
skal undtages efter forvaltningslovens regler, forudsættes det dog, at
afgørende – og ikke blot væsentlige – hensyn til den ansattes tryghed taler
herfor.
Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer af
offentlighedslovens § 21, herunder udgangspunktet efter bestemmelsens
stk. 3, 1. pkt., hvorefter der i konkrete personalesager i overensstemmelse
med lovens almindelige regler meddeles indsigt i en række oplysninger,
herunder oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse,
arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser. Disse oplysninger vil
således – forudsat, at der ikke er grundlag for at undtage oplysningerne efter
lovens almindelige regler – skulle udleveres i anonymiseret form.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Endelig foreslås det at indsætte en ny bestemmelse i forvaltningslovens § 9
a, som giver mulighed for at afslå at behandle anmodninger om
partsaktindsigt, som må antages at skulle tjene et retsstridigt eller chikanøst
formål eller lignende.
Ændringen har til formål at lovfæste den i forvaltningsloven forudsatte
adgang til at afslå at behandle anmodninger om partsaktindsigt, der må
antages at skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende
Med ændringen forudsættes det, at behandlingen af en anmodning om
aktindsigt fra en part som hidtil kun helt undtagelsesvis vil kunne afslås med
henvisning til den foreslåede bestemmelse.
Anvendelsesområdet for ændringen vil være begrænset til tilfælde, hvor der
er konkrete grunde til at antage, at partens anmodning om aktindsigt alene
tjener retsstridige formål eller lignende.
21
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser af betydning for det offentlige. Der vurderes endvidere ikke
at være implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 12. december til den 16. januar 2024
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Amnesty
International, Ankenævnet for Patienterstatningen, Ankestyrelsen,
Berlingske Media, BUPL, Civilstyrelsen, Dagbladet Information,
Danmarks Jurist- og Økonomforbundet (DJØF), Danmarks Lærerforening,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Advokater, Danske
Medier, Danske Regioner, Danske Patienter, Datatilsynet, Dataetisk Råd,
Den Danske Dommerforening, Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Det
22
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Juridiske Fakultet – Københavns Universitet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation
(FH), Fag og Arbejde (FOA), Forsvarsministeriets Auditørkorps,
Fængselsforbundet,
Gymnasieskolernes
Lærerforening
(GL),
Handelshøjskolen – Aarhus Universitet, HK Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Branchen, Juridisk Institut – Copenhagen
Business School, Juridisk Institut – Syddansk Universitet, Juridisk Institut
– Aalborg Universitet, Juridisk Institut – Aarhus Universitet, Justitia,
Jyllands-Posten, Kommunernes Landsforening (KL), Kristeligt Dagblad,
Lægeforeningen, Patienterstatningen, Patientforeningen, Politiforbundet,
Politiken, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Digital Sikkerhed, samtlige byretter, Socialpædagogernes Landsforbund,
Sø- og Handelsretten, TV2 DANMARK A/S, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
23
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
2797768_0024.png
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Er i strid med de principper for
implementering
af
erhvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej X
24
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, at behandlingen af en
anmodning om aktindsigt efter § 7 kan afslås, uanset at betingelserne i stk.
1 er opfyldt, i det omfang anmodningen må antages at skulle tjene et
retsstridigt formål eller lignende.
Det foreslås, at der i offentlighedslovens
§ 9, stk. 2, nr. 2,
indsættes ordet
»chikanøst«, således at behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter §
7 fremover vil kunne afslås, uanset at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, hvis
anmodningen må antages at tjene et retsstridigt eller chikanøst formål eller
lignende.
Den foreslåede ændring vil tydeliggøre, at aktindsigtsanmodninger, der
tjener et chikanøst formål, kan afslås efter bestemmelsen, uanset at formålet
ikke nødvendigvis er retsstridigt.
Det forudsættes med ændringen af § 9, stk. 2, nr. 2, at tærsklen for, hvornår
en anmodning må antages at skulle tjene et retsstridigt eller chikanøst formål
eller
lignende,
samtidig
sænkes
betydeligt.
Bestemmelsens
anvendelsesområde vil fremover ikke være begrænset til »klare tilfælde af
misbrug«, men vil også omfatte ethvert tilfælde, hvor der efter de
foreliggende oplysninger er grundlag for at antage, at anmodningen er helt
eller delvis motiveret af den aktindsigtssøgende retsstridige eller chikanøse
hensigt m.v.
Udtrykket »chikanøst« omfatter for det første chikanøs kontakt, hvad enten
denne sker mundtligt eller skriftligt. Der kan f.eks. være tale om tilfælde,
hvor en borger foretager et uforholdsmæssigt stort antal telefonopkald eller
fremsender et uforholdsmæssigt stort antal breve eller e-mails inden for kort
tid til den samme person eller offentligt ansatte. Der kan endvidere være tale
om, at en borger under møder med en myndigheds ansatte har udvist en
aggressiv eller intimiderende adfærd, f.eks. ved at være fysisk opfarende
eller fremkomme med grove verbale udfald mod de ansatte.
25
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Udtrykket omfatter for det andet chikanøs forfølgelse, f.eks. tilfælde, hvor
en borger følger efter, iagttager eller overvåger en offentligt ansat eller
opsøger denne på den ansattes private bopæl.
Udtrykket omfatter endelig andre former for chikane, f.eks. hadefulde
opslag på sociale medier eller på internettet i øvrigt om navngivne personer,
videooptagelse eller fotografering af en person i privat sammenhæng eller
videregivelse, herunder offentliggørelse, af private personoplysninger.
Opregningen er ikke udtømmende. Bestemmelsen i § 9, stk. 2, nr. 2, vil
således omfatte alle former for chikanøs adfærd, og vil – som hidtil – finde
anvendelse, uanset om adfærden retter sig mod offentligt ansatte eller andre
personer uden tilknytning til den offentlige forvaltning.
Den foreslåede ændring af § 9, stk. 2, nr. 2, indebærer, at en række af de
tilfælde, som hidtil har været omfattet af udtrykket »el.lign.« i
bestemmelsen, fremover vil skulle kvalificeres som anmodninger, der må
antages at tjene et chikanøst formål. Der vil dog fortsat kunne forekomme
tilfælde, som hverken kan kvalificeres som retsstridige eller chikanøse i
bestemmelsens forstand, men hvor der desuagtet er tale om en adfærd, som
offentligt ansatte ikke bør tåle. Udtrykket »el.lign.« vil dermed fremover
sigte til den form for intimidering, som ikke med sikkerhed kan
karakteriseres som retsstridig eller chikanøs, men som offentligt ansatte
efter, hvad der må antages at være den almindelige opfattelse i samfundet,
ikke bør tåle. Det forudsættes, at indholdet af denne standard vil kunne
ændre sig i takt med en ændret opfattelse i samfundet.
Ved vurderingen af, om det kan lægges til grund, at en anmodning om
aktindsigt må antages at skulle tjene et retsstridigt eller chikanøst formål
eller lignende, vil myndigheden som hidtil skulle tage udgangspunkt i de
konkrete omstændigheder ved anmodningen. Det kan i den forbindelse
f.eks. indgå, om ansøgeren selv har givet udtryk for, at anmodningen
fremsættes med det formål at genere eller forfølge en person m.v., ligesom
der kan lægges vægt på, om ansøgeren tidligere har benyttet oplysninger,
som den pågældende har fået aktindsigt i, til retsstridige eller chikanøse
formål. Der kan endvidere – som hidtil – lægges vægt på, om ansøgeren ved
møder eller telefonisk har optrådt truende.
Det forudsættes imidlertid med den foreslåede ændring af § 9, stk. 2, nr. 2,
at myndigheden fremover vil skulle lægge betydelig vægt på den
aktindsigtssøgendes eventuelle tidligere retsstridige eller chikanøse adfærd.
26
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Myndigheden vil i den forbindelse skulle hense til den tid, der er hengået,
siden den retsstridige eller chikanøse adfærd eller lignende er udvist.
Såfremt myndigheden har kendskab til, at den aktindsigtssøgende tidligere
har udvist en retsstridig eller chikanøs adfærd m.v., og
aktindsigtsanmodningen har sammenhæng med det sagsforløb, hvorunder
denne adfærd er udøvet, vil myndigheden kunne afslå at behandle
anmodningen efter § 9, stk. 2, nr. 2, medmindre det står klart, at
anmodningen ikke tjener et retsstridigt eller chikanøst formål eller lignende.
Tilsvarende vil myndigheden kunne afslå at behandle en anmodning efter §
9, stk. 2, nr. 2, hvis den aktindsigtssøgende gentagne gange tidligere har
udvist en retsstridig eller chikanøs adfærd m.v. i forbindelse med andre
sager, f.eks. andre sager om aktindsigt, medmindre det står klart, at den
aktuelle anmodning ikke tjener et retsstridigt eller chikanøst formål eller
lignende.
Den omstændighed, at den aktindsigtssøgende bestrider at have udvist en
retsstridig eller chikanøs adfærd, er ikke til hinder for, at myndigheden kan
afslå at behandle anmodningen efter § 9, stk. 2, nr. 2, med henvisning til
denne adfærd, såfremt myndigheden finder oplysningerne herom
tilstrækkeligt underbyggede.
Det er imidlertid ikke en betingelse for at afslå en anmodning efter
bestemmelsen i § 9, stk. 2, nr. 2, at den aktindsigtssøgende tidligere har
udvist en retsstridig eller chikanøs adfærd. Såfremt aktindsigtsanmodningen
eller omstændighederne i øvrigt, f.eks. myndighedens korrespondance med
den aktindsigtssøgende i forbindelse med aktindsigtssagen, giver
myndigheden grundlag for at antage, at anmodningen tjener et retsstridig
eller chikanøst formål eller lignende, vil myndigheden også kunne afslå at
behandle anmodningen.
Ændringen af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, har ikke til formål at
afskære anmodninger om aktindsigt, der søger at afdække ulovligheder eller
uregelmæssigheder i den offentlige forvaltning, eller som ledsages af kritik
af myndigheden eller dens ansatte. Dette skal ses i lyset af formålet med
reglerne om aktindsigt, som bl.a. er at understøtte offentlighedens kontrol
med den offentlige forvaltning, herunder at afdække eventuel inhabilitet
eller ulovlige forhold i forvaltningen. En sådan anmodning vil dog kunne
afslås efter bestemmelsen, såfremt de konkrete omstændigheder ved
27
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
anmodningen giver myndigheden grundlag for at antage, at anmodningen
tillige skal tjene et retsstridigt eller chikanøst formål eller lignende.
Ligeledes har ændringen ikke til formål at begrænse pressens eller forskeres
adgang til at søge aktindsigt i forvaltningen. Det forudsættes således, at
behandlingen af aktindsigtsanmodninger fra for massemedier omfattet af
medieansvarsloven eller forskere tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut
fortsat kun helt undtagelsesvist vil kunne afslås med henvisning til risiko for
retsstridige forhold eller lignende. Forslaget indebærer i den henseende ikke
en ændring i den hidtidige retstilstand.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger og til bemærkningerne til lovforslaget § 2 om den foreslåede
bestemmelse i forvaltningslovens § 9 a, stk. 2.
Til nr. 2
Det følger af offentlighedslovens § 21, stk. 1, at retten til aktindsigt ikke
omfatter sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentlige.
Efter offentlighedslovens § 21, stk. 2, omfatter retten til aktindsigt bortset
fra bestemmelsen i § 8 om egenacces heller ikke andre sager om
enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste (konkrete
personalesager).
Det fremgår imidlertid af lovens § 21, stk. 3, 1. pkt., at i sager som nævnt i
stk. 2 skal der i overensstemmelse med lovens almindelige regler meddeles
indsigt i oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse,
arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
Det foreslås, at der i offentlighedslovens § 21, stk. 3, indsættes et nyt
2. pkt.,
hvorefter der ikke meddeles indsigt i oplysninger om den ansattes navn, hvis
væsentlige hensyn til den ansattes tryghed taler herimod.
Bestemmelsen sigter i første række til offentligt ansatte med borgernære
funktioner, hvis arbejdsopgaver indebærer en høj risiko for konflikt med
borgere, og som derfor er særligt udsatte for repressalier, trusler, chikane
m.v. Det er ikke en forudsætning for bestemmelsens anvendelse, at den
ansattes arbejdsopgaver består i fysisk kontakt med borgerne.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvis kontakten med borgerne alene
eller fortrinsvis foregår digitalt, og hvor den ansattes arbejdsopgaver
28
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
indebærer en høj risiko for konflikt med borgerne. Endvidere sigter
bestemmelsen også til tidligere ansatte, som under deres tidligere ansættelse
varetog borgernære funktioner, hvor der var en høj risiko for konflikt med
borgere.
Bestemmelsen omfatter navnlig – men er ikke begrænset til – ansatte i
politiet, kriminalforsorgen og i psykiatrien og ansatte på det sociale område.
Bestemmelsen vil efter omstændighederne kunne finde anvendelse på andre
offentligt ansatte med borgernære funktioner, hvor der findes at være et
tilsvarende beskyttelsesbehov, f.eks. ansatte i Skatteforvaltningen,
Hjemrejsestyrelsen, Udlændingestyrelsen og Fødevarestyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse omfatter derimod som det klare udgangspunkt
ikke offentligt ansatte i departementer, styrelser, regioner, kommuner m.v.,
der i deres daglige arbejde har meget begrænset eller ingen borgerkontakt.
Det forudsættes endvidere, at bestemmelsen kun helt undtagelsesvist finder
anvendelse med hensyn til ansatte i chefstillinger.
Efter den foreslåede § 21, stk. 3, 2. pkt., skal myndigheden foretage en
vurdering af, om »væsentlige hensyn« til den ansattes tryghed taler imod
udlevering af oplysninger om den ansattes navn.
Denne vurdering forudsættes at skulle foretages på baggrund af den ansattes
eventuelle bemærkninger om udleveringsspørgsmålet.
Det følger af offentlighedslovens § 41, at myndigheden i forbindelse med
en anmodning om aktindsigt i en
konkret personalesag skal underrette den
ansatte om anmodningen med angivelse af, hvem der har fremsat denne. Det
må antages, at myndigheden i disse sager kan stille krav om, at den
aktindsigtssøgende oplyser sin identitet med henblik på at kunne videregive
oplysningen til den ansatte i forbindelse med underretningen efter § 41.
Formålet med underretningen er bl.a. at give den ansatte lejlighed til at
fremkomme med eventuelle bemærkninger til brug for myndighedens
afgørelse af aktindsigtsspørgsmålet.
Det forudsættes, at myndigheden i sager, hvor der er særlig anledning hertil,
i forbindelse med underretningen efter offentlighedslovens § 41 gør den
ansatte opmærksom på adgangen til efter den foreslåede § 21, stk. 3, 2. pkt.,
at undtage den ansattes navn fra aktindsigt, hvis væsentlige hensyn til
dennes tryghed taler imod meddelelse af indsigt.
29
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Det forudsættes endvidere, at såfremt den ansatte udtaler sig imod
udlevering af den pågældendes navn, og dette er nærmere begrundet, jf.
nedenfor, vil myndigheden som udgangspunkt skulle nægte at udlevere
oplysninger om den ansattes navn.
At der skal være tale om »væsentlige hensyn« til den ansattes tryghed
indebærer navnlig, at ikke ethvert hensyn til den ansattes tryghed kan
medføre, at udlevering nægtes. En helt generel og ubegrundet
tilkendegivelse fra den ansatte om, at udlevering af den pågældendes navn
vil udløse en følelse af utryghed hos den ansatte, vil således ikke vil være
tilstrækkelig. Tilsvarende vil den omstændighed, at den aktindsigtssøgende
tidligere har udtalt sig i en lidt hård eller ubehagelig tone over for den
ansatte, eller at der foreligger en uoverensstemmelse mellem den ansatte og
den aktindsigtssøgende, normalt ikke være tilstrækkeligt til at nægte indsigt
i den ansattes navn.
Såfremt den ansatte tidligere har været udsat for vold, repressalier, trusler,
chikane eller anden intimiderende adfærd fra den aktindsigtssøgende eller
fra personer med tilknytning til denne, vil der derimod som det klare
udgangspunkt foreligge væsentlige hensyn til den ansattes tryghed.
Bestemmelsen vil endvidere i helt særlige tilfælde kunne anvendes, hvor
den ansatte som følge af trusler, chikane m.v. fra andre end den
aktindsigtssøgende
har
udviklet
en
arbejdsrelateret
psykisk
belastningsreaktion eller lignende, og det må frygtes, at udlevering af den
ansattes navn til den aktindsigtssøgende vil medføre en forværring af den
ansattes helbredsmæssige tilstand.
Hvis betingelserne for at undtage oplysninger om den ansattes navn er
opfyldt, jf. den foreslåede § 21, stk. 3, 2. pkt., vil disse oplysninger kunne
undtages fra aktindsigt alle steder, hvor de optræder i personalesagen.
Indgår den ansattes navn i andre oplysninger, f.eks. i en e-mailadresse, vil
den del af oplysningen, som omfatter den ansattes navn, kunne undtages fra
aktindsigt efter bestemmelsen.
Hvis aktindsigtsanmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt eller
chikanøst formål eller lignende, vil myndigheden helt kunne afslå at
behandle anmodningen i medfør af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2,
som foreslået ændret ved lovforslagets § 1, nr. 1. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
30
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Såfremt aktindsigtsanmodningen er indgivet af et massemedie omfattet af
medieansvarsloven eller en forsker tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut,
forudsættes myndigheden at skulle meddele indsigt i oplysningerne om den
ansattes navn efter princippet om meroffentlighed, jf. offentlighedslovens §
14. Det gælder dog ikke, hvis der foreligger meget tungtvejende hensyn til
den ansattes tryghed. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis der er konkrete
grunde til at antage, at offentliggørelse af den ansattes navn i medierne
indebærer en risiko for, at den ansatte vil blive udsat for vold, trusler eller
chikane m.v. fra personer, der via medierne får kendskab til den
pågældendes identitet.
Såfremt den ansatte ikke på baggrund af myndighedens underretning efter
offentlighedslovens § 41 fremkommer med bemærkninger om
udleveringsspørgsmålet, vil der som udgangspunkt ikke være grundlag for
at nægte indsigt i oplysninger om den ansattes navn efter den foreslåede §
21, stk. 3, 2. pkt. Det gælder dog ikke, hvis det fremgår klart af sagens
oplysninger eller omstændighederne i øvrigt, at der foreligger væsentlige
hensyn til den ansattes tryghed. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis den ansatte
på grund af den aktindsigtssøgendes tidligere chikanøse adfærd er
sygemeldt og som følge heraf er ude af stand til at afgive bemærkninger i
forbindelse med aktindsigtssagen.
Den foreslåede § 21, stk. 3, 2. pkt., giver alene hjemmel til at undtage
oplysninger om den ansattes navn fra aktindsigt. Myndigheden kan således
ikke med henvisning til bestemmelsen undtage andre oplysninger i den
ansattes personalesag, som efter bestemmelsens 1. pkt. omfattes af retten til
aktindsigt, herunder oplysninger om den ansattes stilling, uddannelse,
arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser. Disse oplysninger vil
således – forudsat, at der ikke er grundlag for at undtage oplysningerne efter
lovens almindelige regler – skulle udleveres i anonymiseret form.
Når myndigheden har truffet afgørelse i aktindsigtssagen, skal myndigheden
i overensstemmelse med ordningen i offentlighedslovens § 41 underrette
den ansatte om, hvilke oplysninger i personalesagen, der er udleveret,
herunder om myndigheden har udleveret oplysninger om den ansattes navn.
Er der givet fuldstændigt afslag på aktindsigt, underrettes den ansatte også
om dette.
Den foreslåede § 21, stk. 3, 2. pkt., omfatter alene anmodninger om
aktindsigt i konkrete personalesager som nævnt i bestemmelsens stk. 2.
Oplysninger om ansattes navne vil dog ofte indgå i andre sager end
31
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
personalesager. Eksempelvis vil den ansattes navn kunne fremgå af en
mailkorrespondance i en tilsynssag hos myndigheden eller optræde i en
afgørelsessag. De beskyttelseshensyn, som begrunder den foreslåede § 21,
stk. 3, 2. pkt., vil også kunne gøre sig gældende i disse situationer.
Det forudsættes, at oplysninger om ansattes navne vil kunne undtages fra
aktindsigt i samme omfang, uanset om oplysningerne indgår i en konkret
personalesag omfattet af offentlighedslovens § 21, stk. 2 og 3, eller en anden
sag omfattet af offentlighedsloven, eller anmodningen vedrører
partsaktindsigt efter forvaltningslovens regler.
Indgår oplysningerne i en anden sag omfattet af offentlighedsloven,
forudsættes oplysningerne at kunne undtages fra aktindsigt i medfør af
offentlighedslovens § 33, nr. 5, jf. hensynet i den foreslåede § 21, stk. 3, 2.
pkt. i offentlighedsloven. Er der tale om en anmodning om partsaktindsigt
efter forvaltningsloven, forudsættes oplysningerne om den ansattes navn at
kunne undtages fra aktindsigt efter forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, jf.
hensynet i den foreslåede § 21, stk. 3, 2. pkt. i offentlighedsloven. Det
bemærkes, at undtagelse af oplysninger efter forvaltningslovens § 15 b, nr.
5, forudsætter, at afgørende – og ikke blot væsentlige – hensyn til den
ansattes tryghed taler herfor, idet der i videre omfang skal tages hensyn til
partens (den aktindsigtssøgendes) behov for at kunne varetage sine
interesser i sagen. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det forudsættes, at myndigheden i tilfælde, hvor det overvejes at undtage
oplysninger om den ansattes navn fra aktindsigt i medfør af
offentlighedslovens § 33, nr. 5, eller forvaltningslovens § 15 b, nr. 5,
underretter den ansatte om aktindsigtsanmodningen, jf. princippet i
offentlighedslovens § 41, og følger den ovenfor beskrevne procedure. Det
forudsættes endvidere, at myndigheden i disse tilfælde vil tillægge det
betydelig vægt i vurderingen, såfremt den ansatte udtaler sig imod
udlevering, og dette er nærmere begrundet.
Det bemærkes, at der ikke vil være anledning til at underrette den ansatte
om aktindsigtsanmodningen i alle sager, hvor der anmodes om aktindsigt i
oplysninger om en offentligt ansats navn eller i sager eller dokumenter,
hvori sådanne oplysninger indgår. Underretning vil således alene være
relevant i sager, hvor myndigheden overvejer at undtage oplysningerne om
den ansattes navn fra aktindsigt efter den foreslåede § 21, stk. 3, 2. pkt., i
offentlighedsloven.
32
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Det følger af forvaltningslovens § 32 b, stk. 1, at i en sag, hvori der er eller
vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, skal de dokumenter,
der udgår fra myndigheden til borgere, virksomheder m.v., være forsynet
med en personlig underskrift eller være udformet på en måde, der i øvrigt
sikrer en entydig identifikation af den, som er afsender af dokumentet, og at
dokumentet er endeligt. I afgørelsessager, hvor der er grundlag for at afslå
partens anmodning om indsigt i navnet på en offentligt ansat efter
forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, jf. hensynet i den foreslåede bestemmelse i
offentlighedslovens § 21, stk. 3, 2. pkt., forudsættes det, at
underskriftskravet i forvaltningslovens § 32 b, stk. 1, opfyldes ved, at den
ansattes overordnede underskriver – og dermed godkender – afgørelsen.
Det bemærkes, at et afslag på aktindsigt i den ansattes navn efter
forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, jf. hensynet i den foreslåede bestemmelse i
offentlighedslovens § 21, stk. 3, 2. pkt., indebærer, at parten efter
omstændighederne ikke vil få oplyst navnet på samtlige medarbejdere, som
har været involveret i behandlingen af partens sag. Parten vil dog altid få
oplyst navnet på den overordnede medarbejder, der forudsættes at
underskrive (og dermed godkende) afgørelsen i sagen, jf. ovenfor.
Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer af
offentlighedslovens § 21, herunder udgangspunktet efter bestemmelsens
stk. 3, 1. pkt., hvorefter der i konkrete personalesager i overensstemmelse
med lovens almindelige regler meddeles indsigt i oplysninger om den
ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og
tjenesterejser.
Der henvises til pkt. 2.1.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af forvaltningslovens § 9 a, at en anmodning om partsaktindsigt
skal angive den sag, hvis dokumenter den pågældende part ønsker at blive
gjort bekendt med.
Forvaltningsloven indeholder ingen bestemmelse svarende til
bestemmelsen i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2. Dog er det forudsat i
bemærkningerne til § 9 a, at en forvaltningsmyndighed, hvis en parts
anmodning om aktindsigt helt undtagelsesvist må antages at skulle tjene et
retsstridigt formål eller lignende, vil kunne afslå at behandle anmodningen.
33
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
Der henvises til lovbemærkningerne til § 9 a i forslaget til lov nr. 638 af 12.
juni 2013, jf. Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 145 som fremsat, side
34.
Det foreslås, at der i forvaltningslovens § 9 a indsættes et nyt
stk. 2,
hvorefter
behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 9 kan afslås, uanset at
betingelserne i stk. 1 er opfyldt, i det omfang anmodningen må antages at
skulle tjene et retsstridigt formål eller lignende.
Med ændringen lovfæstes den i loven forudsatte adgang til at afslå at
behandle anmodninger om partsaktindsigt, der må antages at skulle tjene et
retsstridigt formål eller lignende.
Det forudsættes med den foreslåede § 9 a, stk. 2, at behandlingen af en
anmodning om partsaktindsigt som hidtil kun helt undtagelsesvis vil kunne
afslås med henvisning til bestemmelsen. I modsætning til, hvad der lægges
op til med den foreslåede ændring af offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2
(lovforslagets § 1, nr. 1), vil den foreslåede lovfæstelse af forudsætningen i
lovbemærkningerne til forvaltningslovens § 9 a ikke indebære en ændring i
retstilstanden. Der lægges således ikke op til at sænke barren for, hvornår
en anmodning om partsaktindsigt kan afslås.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 1,
at loven skal træde i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Fra dette tidspunkt vil §§ 1 og 2 kunne anvendes i sager om aktindsigt,
uanset på hvilket tidspunkt de dokumenter m.v., som begæringen om
aktindsigt vedrører, er oprettet eller indgået til den pågældende
forvaltningsmyndighed.
Det forudsættes, at §§ 1 og 2 finder anvendelse på anmodninger om
aktindsigt, der er indgivet før tidspunktet for lovens ikrafttræden, men som
der ikke inden ikrafttrædelsestidspunktet er truffet afgørelse om. Såfremt en
afgørelse om aktindsigt er truffet inden lovens ikrafttræden, men først
påklages efter lovens ikrafttræden, skal klagen afgøres efter de (på det
tidspunkt) tidligere gældende regler. Tilsvarende gælder i de tilfælde, hvor
34
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
en klage indgives inden lovens ikrafttræden, men endnu ikke er
færdigbehandlet ved lovens ikrafttræden. Klageren vil i det omhandlede
tilfælde ved at fremsætte en ny anmodning efter lovens ikrafttræden kunne
få sin ret til aktindsigt bedømt efter de nye regler.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås i bestemmelsens
stk. 1,
at §§ 1 og 2 ikke skal gælde for sager
om færøske og grønlandske forhold, men at bestemmelserne ved kongelig
anordning vil kunne sættes i kraft for sådanne sager med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger. Dette vil dog kun gælde for
sager, der er eller har været under behandling af rigsmyndigheder.
Offentlighedsloven og forvaltningsloven gælder ikke for sager om færøske
eller grønlandske forhold, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
sådanne sager med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. Dette gælder kun for sager, der er eller har været under behandling
af
rigsmyndigheder.
Ændringerne
af
offentlighedsloven
og
forvaltningsloven vil dermed have samme territoriale gyldighedsområde
som hovedlovene.
35
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
2797768_0036.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om offentlighed i
forvaltningen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 145 af 24.
februar 2020, foretages følgende
ændringer:
§ 9. ---
1.
I
§ 9, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter
Stk. 2.
Behandlingen
af
en »retsstridigt«: »eller chikanøst«.
anmodning om aktindsigt efter § 7
kan, uanset at betingelserne i stk. 1
er opfyldt, afslås, i det omfang
1) ---
2) anmodningen må antages at
skulle tjene et retsstridigt formål
el.lign.
36
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 73: Lovudkast til forslag til lov om styrket beskyttelse af offentligt ansatte i sager om aktindsigt, fra justitsministeren
2797768_0037.png
Gældende formulering
§ 21. ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
I sager som nævnt i stk. 2
skal der i overensstemmelse med
lovens almindelige regler meddeles
indsigt i oplysninger om den
ansattes navn, stilling, uddannelse,
arbejdsopgaver,
lønmæssige
forhold og tjenesterejser. For så
vidt angår ansatte i chefstillinger,
gælder lovens almindelige regler
endvidere for oplysninger om
disciplinære reaktioner i form af
advarsel eller derover. Det gælder
dog kun for et tidsrum af 2 år efter,
at den endelige afgørelse er truffet.
Lovforslaget
2.
I
§ 21, stk. 3,
indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
»Der meddeles dog ikke indsigt i
oplysninger om den ansattes navn,
hvis væsentlige hensyn til den
ansattes tryghed taler herimod.«
§2
I
forvaltningsloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22.
april 2014, som ændret ved § 2 i lov
nr. 503 af 23. maj 2018, foretages
følgende ændringer:
§ 9 a.
En anmodning om aktindsigt
skal angive den sag, hvis
dokumenter den pågældende part
ønsker at blive gjort bekendt med.
1.
I
§ 9 a
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Behandlingen af en
anmodning om aktindsigt efter § 9
kan, uanset at betingelserne i stk. 1
er opfyldt, afslås, i det omfang
anmodningen må antages at skulle
tjene et retsstridigt formål el.lign.«
37