Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2768800_0001.png
Kære medlemmer af Folketingets Retsudvalg.
Jeg skriver til jer i min kapacitet som talsperson for Foreningen Intersex Danmark, en forening der ud fra et
menneskeretsligt perspektiv, arbejder for at forbedre forholdene for alle
1
interkønnede personer, uanset
2
interkønsvariation og alder.
Som bekendt fastsætter den internationale menneskerettighedslovgivning, en række forpligtelser, stater
som underskrivere af konventionerne er forpligtet til at overholde, herunder de grundlæggende
folkeretslige forpligtelser til at respektere, beskytte og opfylde menneskerettighederne, mens stater ved
ratificering af de internationale menneskerettighedskonventioner, yderligere forpligter sig til at indføre
nationale foranstaltninger og lovgivning, der er forenelig med de traktatmæssige forpligtelser.
Da Danmark har
3
underskrevet og ratificeret en række konventioner og traktater, har vi dermed også
påtaget os en lang række menneskeretslige forpligtelser, nogle af disse fremgår blandt andet af en udtalelse
fra FNs Højkommissær for Menneskerettigheder der i dokument
4
A/HRC/29/23, cementerer pligten til at
beskytte alle personer, herunder interkønnede personer, imod
5
tortur og anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling blandt andet i medicinske sammenhænge, ved at sikre, at sådanne handlinger
1
Termen Interkøn dækker alle personer født med atypiske variationer i deres køns anatomi dvs. genitalier, gonader(kønskirtler), reproduktive
organer, kønskromosomer, hormonelle strukturer og sekundære kønskarakteristika (De kønstræk der udvikles i puberteten) der er forskellig fra den
medicinske og samfundsmæssige definition af hankøn og hunkøn. Disse variationer kan være synlige ved fødslen eller blive det senere i livet.
FN anslår at 1,7% af verdens befolkning fødes som interkøn, dette svarer i runde tal til at der i 3. kvartal af 2023 var ca. 101.050 interkønnede
personer i Danmark og at der gennem de sidste 10 år, i gennemsnit blev født ca. 1020 interkønnede børn om året herhjemme.
2
Interkøn er en paraplyterm der dækker over 40+ forskellige variationer i den kønslige anatomi, hver med forskellige underkategorier.
OBS: Termerne interkøn og Disorder (Differences) in Sex Development (DSD) kan ikke anvendes synonymt, da der ikke er konsensus om hvad der er
inkluderet under termen DSD og da man i Danmark i medicinsk regi, har valgt at ekskludere flere interkønsvariationer, fra termen DSD
3
Danmark har underskrevet og ratificeret følgende konventioner:
FN’s Universelle Menneskerettighedskonvention (1948/1948)
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (ECHR) (1950/1952)
FN’s konvention om Borgerlige og Politiske Rettigheder (CCPR) (1968/1972)
FN’s konvention om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder (CESCR) (1968/1972)
FN’s Kvindekonvention (CEDAW) (1980/1983)
FN’s Konvention imod Tortur (CAT) (1985/1987)
FN’s Konvention om Barnets Rettigheder (CRC) (1990/1991)
FN’s Handicapkonvention (CRPD) (2007/2009)
Den Europæiske Unions Charter om Grundlæggende Rettigheder (2007/2009)
4
Dokument A/HRC/29/23, FNs højkommisær for menneskerettigheder (2015)
Para 13 og 14
Link :
https://undocs.org/A/HRC/29/23
5
Af
Convention against torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.
Para 1 fremgår det blandt andet at:
For the purposes of this Convention, the term "torture" means any act by which severe pain or suffering, whether physical or mental, i s
intentionally inflicted on a person for any reason based on discrimination of any kind, when such pain or suffering is inflic ted by or at the
instigation of or with the consent or acquiescence of a public official or other person acting in an official capacity.
Link:
Convention against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment | OHCHR
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Henvendelse af 21/10 fra Intersex Danmark om unødvendig kønskirurgi på interkønnede børn
2768800_0002.png
(Herunder specifikt fremhævet: Sterilisation og
6
unødvendig kirurgi og behandling på interkønnede børn) er
overtrædelser af national strafferet.
Unødvendig kirurgi og behandling beskriver en praksis, hvor man, inden barnets kønsidentitet er kendt og
inden barnet på meningsfuld vis kan give sit samtykke til behandlingen, gennemfører omfattende og
irreversible kirurgiske indgreb og behandlinger på interkønnede spædbørn, børn og unges kønsanatomi.
Der er i mange tilfælde ikke medicinsk evidens for nødvendigheden, sikkerheden eller fordelene af
disse indgreb, som trods evidens for det modsatte, udføres
7
under påskud af at være gavnlige for barnet og
dermed medicinsk nødvendige, eller af
8
sociale, psykosociale eller kosmetiske årsager, med rod i
9
sygeliggørelse, tabuisering,
10
stigmatisering og
11
diskrimination af interkønnede personer og deres kroppe i
medicinsk regi, funderet i
12
endosexistiske, abelistiske, binære, heteronormative holdninger til, hvordan
kroppen bør se ud og fungere seksuelt.
Denne form for kirurgi medfører ofte alvorlige og permanente skader såsom: Ar dannelse og smerte i
genitalier, nedsat eller manglende seksuel funktion, inkontinens, dyspareuni (smerter ved samleje),
depression, dissociation, social angst, skam, selvhad, problemer med tillid og intimitet, PTSD, selvskadende
adfærd og risiko for selvmord, der kan sammenlignes med det man ser blandt kvinder, der har oplevet fysisk
eller seksuelt misbrug, og endelig de vidtrækkende konsekvenser, når man har operativt og irreversibelt har
tildelt et barn forkert køn, og derved har anbragt barnet en form for medicinsk påført ”transkønnethed”.
Traumerne og de psykologiske skader der opstår som følge af denne praksis, er blevet sammenlignet med
dem der opstår ved
13
kvindelig kønslemlæstelse ("FGM") og seksuelt misbrug i barndommen. Unødvendig
kirurgi på interkønnede børn omtales, ikke uden grund som
14
Intersex Genital Mutilation (IGM) og
sammenlignes med Female Genital Mutilation (FGM) en praksis der siden 1997 har været forbudt ved lov i
Danmark og straffes ifølge
15
Straffelovens §245 a,
med fængsel indtil 6 år.
6
Definition af unødvendig kirurgi:
Rapport : ”The Rights of Children in Biomedicine, Challenges posed by scientific advanced and uncertainties”, Europarådets Bioetikudvalg (2017)
Side 40, punkt 5.2.1, afsnit 1
Side 43, punkt 5.2.1 afsnit 2
Side 44, punkt 5.2.2 afsnit 3
Link:
https://rm.coe.int/16806d8e2f
7
Rapport : ”The Rights of Children in Biomedicine, Challenges posed by scientific advanced and uncertainties”, Europarådets Bioetikudvalg (2017)
Side 44, punkt 5.2.2 afsnit 3
Link:
https://rm.coe.int/16806d8e2f
8
Torture in Healthcare Settings: Reflections on the Special Rapporteur on Torture’s 2013 Thematic Report
Link:
Torture in Healthcare Settings: Reflections on the Special Rapporteur on Torture’s 2013 Thematic Report - International Drug Policy Consortium
(IDPC)
Side 100, Para 3
9
Resolution P8_TA-PROV(2019)0128 “The rights of intersex people” EU Parlamentet (2019)
Punkt 7+8
Link:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0128_EN.html
10
Statement : End violence and harmful medical practices on intersex children and adults, UN and regional experts urge, OHCHR,CAT,CRC med
flere.
Link:
https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?LangID=E&NewsID=20739
11
ILGA beskriver i i Para 5 årsagerne til brud på interkønnedes rettigheder Link:
Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristics
Programme | ILGA World
desuden beskriver OHCHR i 2015 i para 6 at myten om at alle mennesker tilhører 1 af de 2 binære køn, er medvirkende
årsag til det tabu og stigma der følger med det at være interkøn. Link:
Opening remarks by Zeid Ra'ad Al Hussein, United Nations High Commissioner
for Human Rights at the Expert meeting on ending human rights violations against intersex persons | OHCHR
12
Hankøn og hunkøn beskrives under et som endokøn, når det sættes overfor interkøn.
13
Schützmann et al., Psychological Distress, Suicidal Tendencies, and Self-Harming Behaviour in Adult Persons with Different Forms of Intersexuality
Psychological distress, self-harming behavior, and suicidal tendencies in adults with disorders of sex development - PubMed (nih.gov)
14
Resolution : P8_TA(2017)0028 Fremme af ligestilling mellem kønnene inden for psykisk sundhed og klinisk forskning
punkt BB, BC og 61, Link :
TA (europa.eu)
15
Straffelovens §245a Link :
Straffeloven § 245 a (danskelove.dk)
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Henvendelse af 21/10 fra Intersex Danmark om unødvendig kønskirurgi på interkønnede børn
2768800_0003.png
Af FN's Konvention imod Tortur, fremgår det, at ved
16
tortur forstås blandt andet : ” Enhver handling,
hvorved alvorlig fysisk eller psykisk smerte eller lidelse forsætligt påføres en person af en hvilken som helst
grund baseret på diskrimination af enhver art, når sådan smerte eller lidelse påføres af, eller på
foranledning af, eller med samtykke fra en embedsmand, eller en anden person, der handler i embedes
medfør.
FN's Særlige Rapportør for Tortur har påpeget:
17
At selvom en fuldt berettiget lægebehandling kan medføre
stærke smerter eller lidelser, kan medicinske behandlinger af invasiv og irreversibel karakter, der ikke har et
terapeutisk formål, eller har til formål at afhjælpe eller lindre et handicap, udgøre tortur og mishandling,
hvis de håndhæves eller udføres uden den pågældendes frie og informerede samtykke.
I henhold til disse fortolkninger udgør den ovenfor beskrevne lægepraksis tortur eller anden grusom,
umenneskelig eller behandling, idet disse procedurer er forsætlige og udføres med diskriminerende og
uden reelt medicinsk formål; de udføres af en institution i statsligt regi, og dermed implicit med samtykke
fra staten, og kan forårsage alvorlig fysisk og psykisk smerte eller lidelse; og endeligt involverer det børn, der
er magtesløse og ikke kan nægte behandling, og er dermed i strid med Torturkonventionens artikel 1, stk. 1
Der er brug for en lovgivning på området og udarbejdelsen af sådan lovgivning, bør hovedsageligt anses
som et menneskeretsligt- og ligestillingsspørgsmål spørgsmål, og Danmark bør, i lyset af ovenstående, lige
som andre
18
Europæiske lande, omgående tage skridt hen imod at vedtage en menneskerettighed-
sorienteret lovgivning på interkøns-området, der sikrer interkønnede retten til fysisk integritet, og
selvbestemmelse, retten til at leve fri for tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling, samt muligheden for at kunne klage og få erstatning , dette er i dag ikke er muligt, på grund af
forældelsesfrister, hvorfor vi ligeledes vil opfordre til, at klagefristerne for denne gruppe ophæves, som
man gjorde i Lov nr. 140 af 28/02/2018, samt at Specialistreglen og rimelighedsreglen fjernes.
Med Venlig Hilsen
Inge Toft Thapprakhon
Talsperson
Intersex Danmark
16
Convention against torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.
Link:
Convention against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment | OHCHR
Para 1
17
Dokument A/63/175 Torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment
A.63.175.doc (live.com)
Side 10 punkt 47
18
Malta (2015)
Link:
Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristics Act.pdf (gov.mt)
Portugal(2018)
Link:
::: Lov nr. 38/2018 af 07. august (pgdlisboa.pt)
Island (2000)
Link:
80/2019: Lög um kynrænt sjálfræði | Lög | Alþingi (althingi.is)
Tyskland (2021)
Link:
Bundesgesetzblatt BGBl. Online-Archiv 1949 - 2022 | Bundesanzeiger Verlag
Grækenland (2022)
Link:
Lov 4958/2022 - Statstidende 142/A/21-7-2022 (kodificeret) - Kunstig befrugtning (e-nomothesia.gr)
Spanien (2023)
Link :
BOE-A-2023-5366 Lov 4/2023 af 28. februar for reel og effektiv ligestilling mellem transpersoner og for garanti for LGTBI-personers rettigheder.
Malta og Grækenland har endog gjort det strafbart at udføre kønsnormaliserende kirurgi på interkønnede børn, med straframmer der omfatter
fængsel og bøde i begge lande, samt Disciplinære og administrative sanktioner i Grækenland, herunder fratagelse af autorisation/ forbud imod at
praktisere medicin
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Henvendelse af 21/10 fra Intersex Danmark om unødvendig kønskirurgi på interkønnede børn