Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2764120_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2023
Lovkvalitet
Ida Helene Bendtsen Høi-
berg
2023-06808
3004659
Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for
folketingsåret 2023/24
Indholdsfortegnelse
1. Ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af
voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone med fodlænke)
(Okt I)..........................................................................................3
2. Ændring af udleveringsloven (Ændring af kompetencen i sager
vedrørende anmodning om samtykke til yderligere strafforfølg-
ning) (Okt I) ................................................................................4
3. Ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
(Retskrav på erstatning og godtgørelse til ofre for terrorhandlin-
ger begået i udlandet) (Okt I)......................................................5
4. Ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund)
(Okt I) (Udskudt – fremsættes Okt II) ........................................6
5. Ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer, værge-
målsloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Digital be-
handling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, juridi-
ske eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Side 1/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for Familie-
retshuset i værgemålssager m.v.) (Okt I) ....................................7
6. Ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende (Bemyndi-
gelse til at fastsætte regler om alternativ offentliggørelse af rets-
forskrifter) (Nov I) ......................................................................8
7. Ændring af straffeloven, retsplejeloven og politiloven (Initia-
tiver mod åbenlys og systematisk handel med ulovlige stoffer)
(Nov I).........................................................................................9
8. Ændring af retsplejeloven og færdselsloven (Ændring af reg-
lerne om hastesikring og udlevering af oplysninger om teletrafik,
der registreres og opbevares i medfør af retsplejelovens regler,
og reglerne om genoptagelse som følge af domme ved Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol samt ændring af reglerne
om køre- og hviletid som konsekvens af handels- og samarbejds-
aftalen mellem EU og Storbritannien) (Dec I)..........................10
9. Ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (Gennem-
syn af våbenloven) (Dec II) ......................................................12
10. Ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet, lov om våben og eksplosivstoffer m.v.
og forskellige andre love (Gennemførelse af bandepakke IV
m.v.) (Feb II).............................................................................13
11. Ændring af retsplejeloven (Gennemførelse af initiativer fra
en kommende aftale om domstolenes økonomi m.v.) (Feb II) .14
12. Lovgivning vedrørende selvstændig kriminalisering af tortur,
krigsforbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden m.v.) (Feb
II)...............................................................................................15
13. Ændring af lovgivning om gældssanering og gældseftergi-
velse (Bedre forudsætninger for et liv uden kriminalitet) (Feb II)
...................................................................................................16
14. Ændring af konkursloven (Revision af reglerne om kon-
kurskarantæne) (Feb II).............................................................17
15. Ændring af lov om euforiserende stoffer (Ændring af advar-
selsreglen) (Feb II)....................................................................18
Side 2/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
1. Ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af
voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone med fodlænke)
(Okt I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre et initiativ fra regeringens
politiske grundlag fra december 2022 ”Ansvar for Danmark”, hvoraf
det fremgår, at det ikke skal være muligt at afsone en dom for voldtægt
med fodlænke. Lovforslaget indeholder på denne baggrund forslag til
ændringer af straffuldbyrdelseslovens regler om fodlænkeafsoning.
Det foreslås med lovforslaget, at voldtægtsdømte personer afskæres
muligheden for at afsone deres straf med fodlænke på egen bopæl.
Dette indebærer, at personer, der idømmes en fængselsstraf i indtil 6
måneder for voldtægt, herunder ved andet seksuelt forhold end sam-
leje, ikke vil kunne opnå tilladelse til at afsone på bopælen med fod-
lænke.
Det foreslås derudover, at voldtægtsdømte personer afskæres mulig-
heden for at blive udstationeret til egen bopæl med fodlænke. Det in-
debærer for det første, at indsatte, der er idømt fængselsstraf i mere
end 6 måneder for voldtægt, herunder ved andet seksuelt forhold end
samleje, ikke kan udstationeres til egen bopæl med fodlænke. Det in-
debærer desuden, at vilkår om fodlænke som betingelse for udgang
ikke kan fastsættes for indsatte, der er idømt fængselsstraf for
voldtægt, herunder ved andet seksuelt forhold end samleje.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Side 3/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
2. Ændring af udleveringsloven (Ændring af kompetencen i sager
vedrørende anmodning om samtykke til yderligere strafforfølg-
ning) (Okt I)
Med lovforslaget ændres kompetencefordelingen i udleveringslovens
§ 51, stk. 1, således at det fremover vil være domstolene, der udsteder
en anmodning om samtykke fra det udleverende land til, at Danmark
kan strafforfølge en person, der er blevet udleveret til Danmark, for
andre lovovertrædelser begået før udleveringen end den, der er sket
udlevering for (fravigelse af ”specialitetsreglen”). Forslaget indebæ-
rer, at kompetencen til at udstede en anmodning om samtykke til fravi-
gelse af specialitetsreglen fra stater i Den Europæiske Union, bortset
fra de nordiske lande, overføres fra Rigsadvokaten til domstolene.
Ordningen i udleveringslovens § 51, stk. 2, hvorefter det er anklage-
myndigheden, der udsteder en anmodning til de andre nordiske lande
om samtykke til fravigelse af specialitetsreglen, videreføres uændret.
Med lovforslaget foreslås indsat en bestemmelse om, at en anmodning
om samtykke fra stater uden for Norden og Den Europæiske Union til,
at Danmark kan strafforfølge en person, der er blevet udleveret til
Danmark, for andre lovovertrædelser begået før udleveringen end
dem, der er sket udlevering for, udstedes af rigsadvokaten. Bestem-
melsen er en videreførelse af gældende ret.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lov-
tidende.
Side 4/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
3. Ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
(Retskrav på erstatning og godtgørelse til ofre for terrorhandlin-
ger begået i udlandet) (Okt I)
Lovforslaget følger op på beslutningsforslag nr. B 167, som blev ved-
taget af et bredt flertal i Folketinget i juni 2022 (Socialdemokratiet,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Frie
Grønne, Alternativet og UFG).
Formålet med lovforslaget er at indføre et retskrav på erstatning og
godtgørelse til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet, således at
der skabes klarhed over og sikkerhed for, at disse ofre eller deres på-
rørende har adgang til erstatning i Danmark.
Med lovforslaget foreslås det derfor at ændre lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser (offererstatningsloven), således at staten
yder erstatning for personskade forvoldt ved terror eller terrorlignende
handlinger begået uden for den danske stat.
Det foreslås samtidig, at der indføres en undtagelse til den foreslåede
retskravsordning, således at staten ikke yder erstatning og godtgørelse,
hvis der er rimelig grund til at antage, at skadelidte under opholdet i
udlandet selv har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straf-
felovens § 101 a eller §§ 114-114 j (terrorbestemmelserne).
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Side 5/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
4. Ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund)
(Okt I) (Udskudt – fremsættes Okt II)
Lovforslaget har til formål at kriminalisere utilbørlig behandling af
visse genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund.
Et udkast til lovforslag har været i offentlig høring i fire uger med frist
den 22. september 2023. I udkastet lægges der op til at indføre en be-
stemmelse i straffelovens § 110 e, stk. 2, som gør det strafbart offent-
ligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds at behandle gen-
stande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund eller en
genstand, der fremstår som en sådan, utilbørligt.
Der pågår aktuelt et arbejde i Justitsministeriet med at se nærmere på
de høringssvar, der er indkommet i høringsperioden, med henblik på
genfremsættelse af lovforslaget.
Side 6/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
5. Ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer, værge-
målsloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Digital be-
handling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, juridi-
ske eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for Familie-
retshuset i værgemålssager m.v.) (Okt I)
Lovforslaget indeholder ændringer, som er nødvendige for at indføre
digital behandling af tvangsopløsningssager (tredje release i Dom-
stolsstyrelsens ”Straffe- og skifteprogram”). Med lovforslaget foreslås
det bl.a., at al skriftlig kommunikation med skifteretten i tvangsopløs-
ningssager fremover skal ske digitalt på domstolenes skifteportal. Med
lovforslaget foreslås endvidere ændringer af dødsboskifteloven og
retsplejeloven, der bl.a. vil gøre det muligt for retterne, skifteretterne
og retspræsidenterne at beslutte, at domstolenes sags- og skifteportal
under særlige forhold ikke skal anvendes.
Derudover lægges der op til at lette adgangen for Familieretshuset i
værgemålssager til de oplysninger om indkomst og formue, der frem-
går af Skattestyrelsens systemer.
Lovforslaget skal endvidere bl.a. understøtte Erhvervsministeriets im-
plementering af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og
kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU
(NPL-direktivet) samt implementere dele heraf.
Derudover foreslås en række øvrige ændringer af retsplejeloven, her-
under på advokatområdet og om et øget antal byretsdommere, en præ-
cisering af forældelsesloven og mindre ændringer af bl.a. konkurslo-
ven.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Side 7/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
6. Ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende (Bemyndigelse
til at fastsætte regler om alternativ offentliggørelse af retsforskrif-
ter) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe en bemyndigelse til, at ju-
stitsministeren kan fastsætte regler om alternativ offentliggørelse af
retsforskrifter, når indførelse i Lovtidende ikke er mulig.
Det antages, at kundgørelse er en forudsætning for, at retsforskrifter
kan håndhæves. I dag kundgøres alle retsforskrifter (love, bekendtgø-
relser mv.) i Lovtidende i elektronisk form på lovtidende.dk. Det be-
tyder, at kundgørelsen og dermed håndhævelsen af nye retsforskrifter
afhænger af, at lovtidende.dk er i drift, og at der er adgang til hjem-
mesiden.
Formålet med lovforslaget er at indføre en bemyndigelse til, at justits-
ministeren kan fastsætte regler om, at retsforskrifter ikke indføres i
Lovtidende, når dette ikke er muligt, og det er nødvendigt at kunne
offentliggøre retsforskrifter. Med lovforslaget bemyndiges justitsmi-
nisteren derudover til at fastsætte regler om, hvordan retsforskrifter i
sådanne situationer skal offentliggøres.
Lovforslaget sikrer, at det eksempelvis i tilfælde af en beredskabshæn-
delse, der medfører, at lovtidende.dk ikke er tilgængelig, er muligt at
kundgøre f.eks. hastelovgivning og andre presserende retsforskrifter
efter en alternativ kundgørelsesordning, hvis tungtvejende hensyn ta-
ler herfor.
Lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for
det offentlige af betydning.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Side 8/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
7. Ændring af straffeloven, retsplejeloven og politiloven (Initiati-
ver mod åbenlys og systematisk handel med ulovlige stoffer) (Nov
I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre de nødvendige lovgiv-
ningsmæssige tiltag, som regeringens initiativer mod åbenlys og sy-
stematisk handel med ulovlige stoffer indebærer.
For det første indeholder lovforslaget et forslag om at give politiet
mulighed for at udpege en skærpet strafzone i et geografisk afgræn-
set område, hvor der i strid med lovgivningen om euforiserende stof-
fer foregår åbenlys og systematisk handel med euforiserende stoffer,
der i væsentlig grad er egnet til at skabe utryghed for personer, der
bor eller færdes i området (målrettet skærpet strafzone). En målrettet
skærpet strafzone indebærer, at straffen for narkotikakriminalitet og
overtrædelse af visse zoneforbud begået inden for zonen kan fordob-
les.
Lovforslaget indeholder for det andet et forslag om at skærpe straf-
fen for de zoneforbud, som politiet i dag har mulighed for at give til
bl.a. personer, som tager del i den organiserede hashhandel, ligesom
muligheden for varetægtsfængsling af personer, der sigtes for over-
trædelse af sådanne zoneforbud, udvides. Det sker med henblik på at
give politiet de bedste forudsætninger for at fjerne dem, der deltager
i hashhandel, fra gaden.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Side 9/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
8. Ændring af retsplejeloven og færdselsloven (Ændring af reg-
lerne om hastesikring og udlevering af oplysninger om teletrafik,
der registreres og opbevares i medfør af retsplejelovens regler, og
reglerne om genoptagelse som følge af domme ved Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol samt ændring af reglerne om
køre- og hviletid som konsekvens af handels- og samarbejdsafta-
len mellem EU og Storbritannien) (Dec I)
Der er på baggrund af bl.a. EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sag
nr. C-140/20 (Commissioner of An Garda Síochána m.fl.) behov for
at ændre en række bestemmelser i retsplejeloven vedrørende hastesik-
ring og udlevering af trafik- og lokaliseringsdata, således at bestem-
melserne bringes i overensstemmelse med EU-retten. Bestemmel-
serne har siden dommens afsigelse været fortolket i overensstemmelse
med EU-retten. Lovforslaget har således til formål at bringe de gæl-
dende regler i retsplejeloven i overensstemmelse med Domstolens
praksis.
Lovforslaget har desuden til formål at ændre overgangsbestemmelsen
i § 3, stk. 2, 1. pkt., i lov nr. 291 af 8. marts 2022. Det fremgår af den
nævnte bestemmelse, at justitsministeren i en overgangsperiode kan
fastsætte regler om fravigelse af retsplejelovens §§ 786 b-786 d, her-
under at reglerne helt eller delvis ikke skal anvendes. Bemyndigelsen
er udnyttet til at fravige dele af retsplejelovens bestemmelser om må-
lrettet logning.
Der lægges med lovforslaget op til at ændre overgangsbestemmelsen
således, at ”i en overgangsperiode” udgår. Den foreslåede ændring har
til formål at tage højde for det forhold, at Rigspolitiet har foretaget en
replanlægning af politiets it-udviklingsprojektportefølje, som indebæ-
rer, at der forventeligt vil gå en længere årrække, inden politiet even-
tuelt vil være i stand til at understøtte den målrettede personbestemte
registrering og opbevaring af trafikdata, jf. retsplejelovens § 786 b.
Desuden har lovforslaget til formål at ændre retsplejelovens regler om
genoptagelse af straffesager, bl.a. så der indføres en mulighed for at
genoptage straffesager for at efterkomme afgørelser fra Den Europæ-
Side 10/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
iske Menneskerettighedsdomstol også i tilfælde, hvor den domfældte
ikke vil medvirke til genoptagelse.
Lovforslaget skulle efter planen indeholde en ændring af færdselslo-
vens køre- og hviletidsregler som følge af EU’s aftale med Storbritan-
nien som følge af sidstnævntes udtræden af EU. Transportministeriet
har dog den 4. oktober 2023 meddelt, at denne lovændring med stor
sandsynlighed ikke er aktuel, men eventuelt vil blive gennemført se-
nere ved en særskilt lovgivning. Denne del af forslaget forventes der-
for taget ud ved førstkommende revidering af lovprogrammet.
Side 11/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
9. Ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v. (Gennemsyn
af våbenloven) (Dec II)
Lovforslaget har til formål at gennemføre de initiativer fra regerings-
udspillet ”Strammere greb om våben” fra juni 2023, der kræver lovæn-
dring.
Med lovforslaget lægges der op til at sikre strammere kontrol med vå-
bentilladelser til dømte personer. Det foreslås i den forbindelse, at per-
soner, der har begået grove lovovertrædelser eller er meddelt tilhold,
opholdsforbud eller bortvisning, ikke skal kunne meddeles våbentilla-
delse m.v. i et bestemt tidsrum fra domsafsigelsen eller fra beslutnin-
gen om tilhold, opholdsforbud eller bortvisning. Der lægges i den for-
bindelse op til, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
herom i en bekendtgørelse.
Endvidere lægges der op til, at justitsministeren bemyndiges til i en
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at våbentilladelse skal bortfalde
for personer, der dømmes for grove lovovertrædelser eller meddeles
tilhold, opholdsforbud eller bortvisning.
Herudover foreslås det at etablere en ordning, hvor berørte offentlige
myndigheder får en særlig adgang til at indgive bekymringsindberet-
ninger til politiet vedrørende personer med våbentilladelse m.v. Ind-
beretningsordningen indebærer, at politiet på baggrund af bekym-
ringsindberetningen skal foretage en fornyet vandelsvurdering af per-
sonen og eventuelt træffe afgørelse om at tilbagekalde personens vå-
bentilladelse m.v., ligesom den offentlige myndighed skal have mu-
lighed for at klage over afgørelsen.
Det foreslås derudover at skærpe bødestraffen for bl.a. uforsvarlig op-
bevaring af våben, ligesom der lægges op til en skærpelse af bøde-
straffen for ulovlig besiddelse af ammunition.
Side 12/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
10. Ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, lov om våben og eksplosivstoffer m.v. og
forskellige andre love (Gennemførelse af bandepakke IV m.v.)
(Feb II)
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil fremlægge en ny
bandepakke, der gør op med bandernes fødekæde, styrker ”lillebror-
indsatsen”, og som effektivt bekæmper organiseret kriminalitet.
Regeringen lancerede den 12. september 2023 udspillet ”Trygge na-
bolag i hele Danmark – Strammere greb om banderne”. Udspillet in-
deholder 39 initiativer inden for 7 fokusområder. Udspillet indeholder
bl.a. initiativer, der skal tage bedre hånd om unge på kanten af krimi-
nalitet, initiativer der skal gøre op med bandernes økonomiske krimi-
nalitet, og initiativer der skal give myndighederne flere og bedre værk-
tøjer i kampen mod banderne.
Lovforslaget har til formål at gennemføre de dele af en kommende
aftale om bandepakke IV, som kræver lovændringer.
Side 13/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
11. Ændring af retsplejeloven (Gennemførelse af initiativer fra en
kommende aftale om domstolenes økonomi m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har bl.a. til formål at gennemføre de initiativer fra en
kommende aftale om domstolenes økonomi, som kræver lovændrin-
ger.
Side 14/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
12. Lovgivning vedrørende selvstændig kriminalisering af tortur,
krigsforbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden m.v.) (Feb
II)
Regeringen ønsker at indføre straffebestemmelser, som selvstændigt
kriminaliserer forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og
tortur.
Regeringen nedsatte på den baggrund et udvalg i juni 2023, der har til
opgave at udarbejde forslag til, hvordan en selvstændig kriminalise-
ring af forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og tortur
kan indføres mest hensigtsmæssigt i dansk straffelovgivning (Krigs-
forbrydelsesudvalget). Udvalget har derudover til opgave at tilveje-
bringe et beslutningsgrundlag for regeringens stillingtagen til, om
Danmark skal ratificere ændringen til Rom-statutten om aggressions-
forbrydelsen. Udvalget skal på baggrund af sine overvejelser udar-
bejde et udkast til lovforslag, som indfører særskilte straffebestemmel-
ser om forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og tortur
samt øvrige ændringer af dansk lovgivning, som udvalgets overvejel-
ser giver anledning til, herunder eventuelle lovændringer, som en
dansk ratifikation af aggressionsforbrydelsen vil indebære. Udvalget
skal så vidt muligt færdiggøre sit arbejde inden udgangen af 2023.
Lovforslaget har til formål at indføre særskilte bestemmelser i dansk
straffelovgivning om forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbry-
delser og tortur på baggrund af Krigsforbrydelsesudvalgets anbefalin-
ger.
Side 15/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
13. Ændring af lovgivning om gældssanering og gældseftergivelse
(Bedre forudsætninger for et liv uden kriminalitet) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at gennemføre de nødvendige lovgivnings-
mæssige tiltag, som en ny model for straffesagsomkostninger måtte
indebære. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om kriminalforsor-
gens økonomi 2022-2025 mellem den daværende regering (Socialde-
mokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti fra december 2021.
Det nærmere indhold af lovforslaget afhænger af de anbefalinger, som
arbejdsgruppen om en ny model for opkrævning af straffesagsomkost-
ninger kommer med. Det forventes, at arbejdsgruppen vil aflægge sin
rapport i løbet af 1. kvartal af 2024.
Side 16/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
14. Ændring af konkursloven (Revision af reglerne om kon-
kurskarantæne) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en revision af reglerne om
konkurskarantæne på baggrund af Konkursrådets betænkning, som
Konkursrådet afgav i juli 2023. Betænkningen indeholder en række
forslag til ændringer af konkurslovens regler om konkurskarantæne.
Lovforslaget har derudover til formål at skabe den nødvendige hjem-
mel i konkursloven til, at private kan få adgang til oplysningerne i kon-
kurskarantæneregistret.
Side 17/18
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Materiale til brug for teknisk gennemgang af lovprogrammet
15. Ændring af lov om euforiserende stoffer (Ændring af advar-
selsreglen) (Feb II)
Med lovforslaget lægges der op til at ændre reglerne for tildeling af
advarsler efter § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende stoffer for
besiddelse af euforiserende stoffer til eget brug.
Efter gældende ret meddeles advarsel i almindelighed ikke, medmin-
dre sociale forhold taler for at meddele en advarsel, og besiddelsen af
stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Det nærmere indhold af lovforslaget er ikke fastlagt på nuværende
tidspunkt.
Side 18/18