Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2844271_0001.png
Dato: 31. januar 2024
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for
straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 4. kvartal 2023.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 (flerårsaftalen)
blev der fastsat ambitiøse målsætninger for politiet og anklagemyndighedens
straffesagsbehandling frem til 2023. Målsætningerne hviler på en forudsætning om en sund
sagsbeholdning, hvor der er den rette balance mellem antallet af sager, alderen på sagerne
og sagernes kompleksitet eller kritiske niveau.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af flerårsaftalens målsætninger for
straffesagsbehandlingen pr. 4. kvartal 2023. Indeværende notat er således den sidste
afrapportering, da målsætningerne for straffesagsbehandlingen udløb med udgangen af
2023. Der er i forbindelse med den et-årige forlængelse af flerårsaftalen indført en ny
forenklet målstyring for politiet og anklagemyndighedens straffesagsbehandling i 2024.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Boks 1
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden sigtelse
1
1.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
2.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden tiltale
2
3.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
4.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
3
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0002.png
Anm.:
1
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel, sager om it-relateret økonomisk kriminalitet og eftersøgningssager om melde-,
opholds- og underretningspligt.
2
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
3
Målsætningerne omfatter ikke færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
Side 2
Fastlæggelsen af målsætningerne i 2021-2023 har taget afsæt i udviklingen i 2019-2020 og
har derfor været med forbehold for uforudsete ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i
politiet og anklagemyndigheden samt kapaciteten til afvikling af sager ved retterne, som
har haft betydning for anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem
sagsbehandling og det egentlige retsarbejde.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal ses i
forlængelse af, at politiet og anklagemyndigheden i 2019 og 2020 har gennemført en
ambitiøs og fokuseret indsats for at nedbringe bl.a. sagsbehandlingstiderne i sager
vedrørende personfarlig kriminalitet. En videreførelse af resultaterne i 2021-2023 var
dermed udtryk for en fortsættelse af politikredsenes massive fokus på personfarlig
kriminalitet.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der med flerårsaftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 blev tilført ressourcer svarende til
ca. 310 årsværk til straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, ved
udgangen af 2023. Styrkelsen omfatter både politibetjente, anklagere og øvrige civile
medarbejdere.
Straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden blev styrket fra 2021. Styrkelsen af politiet
er sket gradvist fra 2022. I takt med styrkelsen af politiets straffesagsbehandling blev
anklagemyndigheden tilført yderligere ressourcer i 2022 og 2023 svarende til det
ressourcebehov, som styrkelsen i politiets straffesagsbehandling skønnes at generere i
anklagemyndigheden.
Flerårsaftalens målsætninger for straffesagsbehandlingen er blevet udmøntet efter en
differentieret model på kredsniveau, der har taget højde for politikredsenes forskellige
udgangspunkter i forhold til flerårsaftalens målsætninger ved indgangen til flerårsaftalen.
Modellen har således understøttet, at der kunne gøres en særlig indsats i de politikredse,
som har været mest udfordret af sagsophobning og lange sagsbehandlingstider ved
indgangen til flerårsaftaleperioden. Politidirektørerne har haft ansvaret for, at der i den
enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og prioritering på tværs af
straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt med henblik på indfrielse
af målsætningerne.
Udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne har i flerårsaftaleperioden været fulgt tæt på
tværs af politiet og anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af de 12
politikredse, ligesom der løbende har været dialog med de politikredse, hvor der har været
et særligt behov for en særlig indsats i forhold til målopfyldelsen.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0003.png
Samlet status på målopfyldelse pr. 4. kvartal 2023
Et overblik over status på målopfyldelse pr. 4. kvartal 2023 fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Baseline i
flerårsaftalen
51.000
352
Status pr. 4.
kvartal 2023
37.274
266
Difference
Mål-
mellem mål
opfyldelse
og status
- 2.806
-54
Opfyldt
Opfyldt
Side 3
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Verserende anmeldelser
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden
sigtelse
Verserende sigtelser
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
Mål (2023)
40.080
320
81.594
226
57.032
190
50.782
215
- 6.250
Opfyldt
25 Ikke opfyldt
Difference
mellem mål
og status
4 pct.-point
Opfyldt
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesager
generelt
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 250
dage
Baseline i
flerårsaftale
Mål (2023)
Status pr. 4.
kvartal 2023
-
70 pct.
74 pct.
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager om
personfarlig kriminalitet
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 170 dage
Baseline i
Mål
flerårsaftale (2021-2023)
-
-
50 pct.
70 pct.
Status pr. 4.
kvartal 2023
51 pct.
73 pct.
Difference
mellem mål
og status
1 pct.-point
3 pct.-point
Opfyldt
Opfyldt
Anm.: Der henvises til nedenstående tabeller for beskrivelse af opgørelsesmetoder mv.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten. POLSAS, Sagsbeholdning
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som blev fastsat i flerårsaftalen 2021-2023,
var ambitiøse. Ved udgangen af 2023 er 6 af de 7 opstillede målsætninger nået, og målene
er dermed overordnet set realiseret. Politikredsene har via en stor og fokuseret indsats over
de seneste tre år arbejdet målrettet på at indfri de ambitiøse mål. I de seneste tre år har
politikredsene nedbragt beholdningen af sager i politiet og anklagemyndigheden, og
sagsbehandlingstiderne er samtidigt reduceret. Dette arbejde vil danne afsæt for de
kommende års indsats for fortsat at nedbringe sagsbehandlingstiden parallelt med, at der
opretholdes en sund drift på straffesagsbehandlingsområdet. Det har dog ikke været muligt
for politikredsene samlet set at nå den fulde reduktion af den gennemsnitlige alder på
verserende sigtelser uden tiltale, som blev fastlagt ifm. indgåelsen af flerårsaftalen
(målsætning 4 i tabel 1). Målopfyldelsen på de enkelte mål gennemgås nedenfor.
Det bemærkes, at det med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 er besluttet at oprette National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) og dermed
foretage en større organisationsændring i dansk politi pr. 1. januar 2022. I enheden er
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), Særlig
Efterforskning Vest og Særlig Efterforskning Øst, Grænsecenter Øresund, politiets
Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet samt dele af Rigspolitiets
Nationale Efterforskningscenter (NEC), Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center (NC3)
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0004.png
og Rigspolitiets Nationale Kriminaltekniske Center (NKC) samlet. Samlingen af enhederne
indebærer, at sager fra enhederne Særlig Efterforskning Vest og Særlig Efterforskning Øst,
som tidligere var placeret under hhv. Østjyllands Politi og Københavns Politi, er overgået
til NSK. Af tekniske årsager har de dele af NSK hidtil indgået i opgørelserne for
Københavns Politi og Østjyllands Politi i de tidligere afrapporteringer, men er i denne
afrapportering udskilt fsva. målsætningerne om sagsbeholdning og alder,
jf. bilag 1.
For
sagsbehandlingstidsmålene fremgår NSK fortsat under Østjyllands Politi og Københavns
Politi. De bemærkes, at der ikke har været fastsat kredsspecifikke mål for NSK i perioden.
Side 4
Status på opfyldelse af de enkelte mål pr. 4. kvartal 2023
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for de enkelte mål for politi og
anklagemyndighed pr. 4. kvartal 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende anmeldelser uden sigtelse
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende anmeldelser uden sigtelse,
jf.
boks 1 ovenfor.
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-eftersøgning
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 2023 på ca. 37.000 sager,
jf.
tabel 2.
Målet var 40.080 verserende anmeldelser uden sigtelse. Målet er derfor opfyldt.
Tabel 2
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende
anmeldelser uden sigtelse
Baseline i
Status pr. 4.
Ultimo 2020
flerårsaftalen
1
kvartal 2023
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden
sigtelse
51.000
2
352
43.053
373
37.274
266
Difference
mellem mål
og status
-2.806
-54
Mål (2023)
40.080
3
320
Anm.:
1)
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er trukket den 7. januar 2024 og
opgjort til og med 4. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Straffesager ekskl.
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. Herudover er efterregistreringer frasorteret. It-relateret økonomisk
kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
2)
Jævnfør afrapportering for 1. kvartal 2022 er baseline i flerårsaftalen for antallet af verserende
anmeldelser uden sigtelser justeret fra 54.600 til 51.000 som konsekvens af justeringen af opgørelsesmetoden vedr. MOU-
eftersøgningssager.
3)
Måltallet er ligeledes nedjusteret med samme mængde sager, fra 43.680 til 40.080 for at sikre at ambitionsniveauet i
flerårsaftalen er uændret.
Kilde: Rigspolitiet. POLSAS, Sagsbeholdning
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-
eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
En detaljeret opgørelse af MOU-sagerne ses i
bilag 2,
jf. afrapporteringen for 1. kvartal
2022.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af
2023 på 266 dage,
jf. tabel 2.
Målet var 320 dage. Målet er derfor opfyldt.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0005.png
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Det bemærkes, at målsætningerne ikke omfatter it-relateret økonomisk kriminalitet
1
. Som
beskrevet i aftaleteksten, er it-relateret økonomisk kriminalitet et område i kraftig vækst.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse om it-relateret økonomisk kriminalitet er
på ca. 24.000 sager ved udgangen af 2023. Ultimo 2019 var der ca. 22.000 sager. Den
gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet er
på 431 dage.
Den Digitale Tryghedspakke, som blev lanceret i september 2022, rummer en række
initiativer, som skal medvirke til at håndtere udfordringerne på området. Herudover har
initiativet i flerårsaftalen ”Nye
værktøjer til at prioritere sager om økonomisk kriminalitet”
resulteret i en notits om de eksisterende muligheder for at prioritere straffesager, herunder
ved inddragelse af ressourcehensyn. NSK har på den baggrund den 1. marts 2023 indført
en ny prioriterings- og styringsmodel i NCIK, der modtager alle anmeldelser om it-relateret
økonomisk kriminalitet.
På trods af ovenstående initiativer er det fortsat forventningen, at området vedr. it-relateret
økonomisk kriminalitet vil udfordre politiet og anklagemyndigheden i de kommende år. I
de nye målsætninger for sagsbehandlingstiden i 2024 er sager vedrørende it-relateret
økonomisk kriminalitet inkluderet i målsætningerne på linje med øvrige straffesager. Dette
står i modsætning til målsætningerne i flerårsaftalen for 2021-2023, hvor sager vedrørende
it-relateret økonomisk kriminalitet ikke var omfattet.
Side 5
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende sigtelser uden tiltale
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende sigtelser uden tiltale,
jf. boks
1 ovenfor.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale er ultimo 2023 på ca. 51.000 sigtelser,
jf. tabel
3.
Målet var 57.000 verserende sigtelser uden tiltale. Målet er derfor opfyldt.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er ved
udgangen af 2023 på 215 dage,
jf. tabel 3.
Målet var 190 dage. Målet er derfor ikke opfyldt,
hvilket heller ikke var forventningen ved Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering
pr. 3. kvartal 2023. Rigspolitiet og Rigsadvokaten kan oplyse, at det særligt er ældre sager
inden for sagsområdet økonomisk kriminalitet, som trækker gennemsnitsalderen op.
1
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er
modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet. Her er efterregistreringer frasorteret,
ligesom for de øvrige opgørelser af verserende anmeldelser uden sigtelse.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0006.png
Tabel 3
Antal verserende sigtelser uden tiltale (antal forhold) og den gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden
tiltale
Difference
mellem mål
og status
-6.250
25
Side 6
Baseline i
Status pr. 4.
flerårsaftalen
1
Ultimo 2020 kvartal 2023 Mål (2023)
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
81.315
259
50.782
215
57.032
190
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er opgjort på baggrund af statiske
træk ultimo december 2023. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om
melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale og den gennemsnitlige alder på verserende
sigtelser uden tiltale, ekskl. sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og
underretningspligt, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i straffesager
generelt,
jf. boks 1 ovenfor.
Ultimo 2023 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 250 dage i 74 pct. af
alle straffesager ekskl. sager om færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet,
jf. tabel 4.
Målet var 70 pct. Målet er dermed opfyldt.
Tabel 4
Sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Status pr. 4.
2020 kvartal 2023
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 250 dage
70 pct.
74 pct.
Difference mellem
mål og status
4 pct.-point.
Mål (2023)
70 pct.
Anm.: Data er trukket den 6. januar 2024 og opgjort til og med 4. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummeret eller sagskompleksets
hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige
straffelov.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet for alle straffesager ekskl. færdsel og
sager om it-relateret økonomisk kriminalitet inden for 250 dage er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 2).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Der er i flerårsaftalen fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet,
jf. boks 1 ovenfor.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0007.png
Ultimo 2023 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 85 dage i 51 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Målet var 50 pct. Målet er dermed opfyldt.
Ultimo 2023 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 170 dage i 73 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Målet var 70 pct. Målet er dermed opfyldt.
Tabel 5
Sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Status pr.
4. kvartal
2020
2023
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 170 dage
49 pct.
69 pct.
51 pct.
73 pct.
Side 7
Mål (2023)
50 pct.
70 pct.
Difference mellem
mål og status
1 pct.-point.
3 pct.-point
Anm.: Data er trukket den 6. januar 2024 og opgjort til og med 4. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og
trusler og er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af sager om personfarlig kriminalitet med en sagsbehandlingstid fra anmeldelse
til afgørelse af tiltalespørgsmålet på højst hhv. 85 dage og 170 dage er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 2).
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0008.png
Bilag 1
Tabel 1
Sagsbeholdning – antal og alder
Kredse
Antal verserende anmeldelser
Alder på verserende anmeldelse
uden sigtelse
uden sigtelse
Status pr. 4.
Status pr. 4.
Ultimo 2020
Ultimo 2020
kvartal 2023
kvartal 2023
1.452
3.221
4.324
1.653
2.388
3.734
1.347
3.057
6.907
2.481
12.449
40
43.053
2.203
3.619
2.192
2.162
2.181
3.170
2.409
2.471
3.898
2.262
10.053
65
589
37.274
373
198
262
340
249
269
330
233
282
513
169
484
155
166
321
259
253
222
325
216
229
259
218
290
59
437
266
81.315
Antal verserende sigtelser
uden tiltale
Status pr. 4.
Ultimo 2020
kvartal 2023
3.835
7.596
4.068
8.455
5.277
6.178
4.691
5.861
6.605
3.608
25.025
116
3.293
5.121
4.470
3.884
4.355
4.111
4.380
3.281
3.026
2.191
11.079
106
1.485
50.782
259
Alder på verserende sigtelser
uden tiltale
Status pr. 4.
Ultimo 2020
kvartal 2023
257
225
183
285
210
224
199
186
291
125
332
79
205
243
207
198
213
244
234
187
181
137
215
71
340
215
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
NSK
Samlet
Anm.: For anmeldelser er data er trukket den 7. januar 2024. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Herudover er efterregistreringer frasorteret. Anmeldelser uden sigtelse er ekskl.
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
under sagsområdet økonomisk kriminalitet. For sigtelser er data opgjort på baggrund af statiske træk ultimo december 2023. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager
om melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold. Det bemærkes, at de dele af NSK, som er samlet og flyttet fra hhv. Østjyllands Politi og Københavns Politi tidligere har
indgået i opgørelserne for Københavns Politi og Østjyllands Politi, men er i denne afrapportering udskilt fsva. målsætningerne om sagsbeholdning og alder.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0009.png
Tabel 2
Sagsbehandlingstidsmål
Kredse
Alle straffesager (70 pct.)
1
2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
77 pct.
78 pct.
70 pct.
69 pct.
77 pct.
58 pct.
82 pct.
70 pct.
63 pct.
78 pct.
64 pct.
94 pct.
70 pct.
Status pr. 4.
kvartal 2023
80 pct.
77 pct.
85 pct.
77 pct.
74 pct.
62 pct.
70 pct.
77 pct.
75 pct.
84 pct.
65 pct.
90 pct.
74 pct.
Side 9
Personfarlig kriminalitet (50 pct.)
2
2020
61 pct.
47 pct.
61 pct.
58 pct.
48 pct.
38 pct.
58 pct.
43 pct.
41 pct.
54 pct.
38 pct.
86 pct.
49 pct.
Status pr. 4.
kvartal 2023
66 pct.
50 pct.
61 pct.
52 pct.
52 pct.
36 pct.
49 pct.
43 pct.
49 pct.
55 pct.
48 pct.
59 pct.
51 pct.
Personfarlig kriminalitet (70 pct.)
3
2020
82 pct.
69 pct.
79 pct.
75 pct.
64 pct.
58 pct.
81 pct.
65 pct.
63 pct.
79 pct.
58 pct.
96 pct.
69 pct.
Status pr. 4.
kvartal 2023
80 pct.
72 pct.
79 pct.
74 pct.
71 pct.
60 pct.
74 pct.
67 pct.
76 pct.
80 pct.
68 pct.
76 pct.
73 pct.
Anm.: Data er trukket den 6. januar 2024 og opgjort til og med 4. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Alle straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk
kriminalitet samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummeret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene
01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov. Personfarlig kriminalitet er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Det bemærkes, at de dele af NSK, som er samlet og flyttet fra hhv. Østjyllands Politi og Københavns Politi indgår under Østjyllands Politi og Københavns Politi fsva. målsætningerne for sagsbehandlingstiderne, 1) Målsætning: I
mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 250 dage i 2023. 2) Målsætning: I mindst halvdelen af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til
afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 85 dage i 2021-2023. 3) Målsætning: I mindst 70. pct. af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst
170 dage i 2021-2023.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering på målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 1.-4. kvartal 2023
2844271_0010.png
Bilag 2. Detaljeret opgørelse af beholdningen af sager vedr. melde-, opholds-
og underretningspligten (MOU-sager)
Overblik over antal og alder af MOU-eftersøgningssager
Om MOU-sager og MOU-eftersøgningssager
MOU-sager oprettes, når udlændinge der er udvist ved endelig dom, udlændinge på tålt
ophold samt afviste asylansøgere overtræder den melde-, opholds- og underretningspligt,
der i henhold til hjemrejseloven (tidligere udlændingeloven) er pålagt dem.
MOU-eftersøgningssager er MOU-sager, hvor udlændingen er eftersøgt med henblik på
sigtelse eller anholdelse. Opgørelserne omfatter også sager, hvor næste relevante
efterforskningsskridt forventes at være en eftersøgning, men hvor der ikke aktuelt er en
aktiv eftersøgning, som følge af at Rigsadvokaten den 1. december 2020 midlertidigt
suspenderede brugen af data fra Saltosystemet som teknisk bevis i straffesager,
jf.
Udlændinge- og Integrationsministeriets orientering af Udlændinge- og
Integrationsudvalget af 2. december 2020.
Detaljeret opgørelse af MOU-sager
I
tabel 1
ses en detaljeret opgørelse af antallet og alderen for verserende anmeldelser uden
sigtelse vedrørende MOU-sager. MOU-sagerne er opdelt i MOU-eftersøgningssager og
øvrige MOU-sager.
Tabel 1
Sagsbeholdning på MOU-området, verserende anmeldelser uden sigtelse – antal og alder
Antal verserende anmeldelser
uden sigtelse
Ultimo 2020* 4. kvartal 2023
MOU-eftersøgningssager
Øvrige MOU-sager
MOU-sager samlet
876
2.491
3.367
8.575
130
8.705
Alder på verserende
anmeldelser uden sigtelse (dage)
Ultimo 2020* 4. kvartal 2023
652
632
637
1.393
755
1.383
Anm.: Data for 2023 er trukket den 7. januar 2024. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere.
Efterregistreringer frasorteret. MOU-sager er sager om melde-, opholds- eller underretningspligt, og MOU-eftersøgningssager er sådanne
sager som er registreret med sagsstatuskode EFTS – Eftersøgning. * Datakvaliteten på området er forbedret og ensrettet i løbet af 1. halvår
2022, og der skal derfor tages forbehold ved historiske sammenligninger af data på området. Derudover er der på MOU-området en særlig
registreringspraksis, hvor flere forhold (i form af gentagne overtrædelser) kan registreres på én anmeldelse. Denne praksis varierer også
over tid, hvilket også gør, at der skal tages forbehold ved historiske sammenligninger.
Kilde: Rigspolitiet.