Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 375
Offentligt
2843463_0001.png
Den 22. marts 2024
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Sagsnummer: 2024-314
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed besvarelse af spørgsmål 61 ad EUU alm. del af 28. februar
2024
vedrørende overholdelsen af EU’s miljøbeskyttelsesregler.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 375: Kopi af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris svar på EUU alm. del – spm. 61 om overholdelsen af EU’s miljøbeskyttelsesregler
2843463_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 21. marts 2024
FVM 343
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 61 (Alm. del), som Folketingets Europaudvalg har stillet til
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 28. februar 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål nr. 61 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg
”Ministeren
bedes redegøre for indholdet af det non-paper, som Europa-Kommissionen sendte til EU-
landenes regeringer med forslag om administrative byrdelettelser for EU’s landbrugere forud for råds-
mødet den 26. februar. Ministeren bedes samtidig redegøre for, i hvilket omfang non-paperet indehol-
der forslag, som giver ministeren anledning til bekymring med hensyn til overholdelsen af EU’s miljø-
beskyttelsesregler.”
Svar
I papiret anfører Kommissionen, at de juridiske rammer for den fælles landbrugspolitik indeholder be-
tragtelig fleksibilitet for medlemsstaterne i forhold til udformningen af de strategiske planer, herunder
udformningen af tilskudsordninger og kontrollen af disse. I papiret grupperer Kommissionen desuden
forslag fra medlemsstaterne til forenkling i fem grupper, hvor den første gruppe omhandler forvaltnin-
gen af de strategiske planer, den årlige præstationsrapport, visse elementer af det integrerede admini-
strations- og kontrolsystem samt sanktionssystemet. Den næste gruppe vedrører den grønne arkitektur
af den fælles landbrugspolitik, primært med fokus på forpligtelser under konditionalitet og kontrol. Den
tredje gruppe omhandler forslag knyttet til risiko- og kriseforvaltning i landbruget. Den fjerde vedrører
forslag knyttet til andre elementer under den fælles landbrugspolitik som f.eks. koblet støtte, social kon-
ditionalitet og støtteordninger inden for markedssektorerne, mens den sidste gruppe vedrører regule-
ring uden for den fælles landbrugspolitik om f.eks. skovrydning, skovovervågning, dyre- og plantesund-
hedsregler og vedvarende energi.
Kommissionen påpeger, at det er relevant at overveje en række tiltag på kort sigt (første og andet kvartal
2024), som kan implementeres uden ændring af basisforordningerne. Det drejer sig bl.a. om øget flek-
sibilitet i beregning af andelen af permanente græsarealer, når der sker strukturelle ændringer som f.eks.
fald i husdyrproduktionen. Kommissionen vil også revurdere metoden for kvalitetsevalueringen af are-
almonitoreringssystemet og afklare anvendelsen af geo-refererede foto med henblik på at reducere byr-
den for landbrugerne. Kommissionen ser ligeledes muligheder for afklaringer vedrørende eksempelvis
force majeure og ekstraordinære omstændigheder og udveksling af praksis, som kan rationalisere kon-
trollen med henblik på at reducere den administrative byrde for landbrugerne og opnå mere enkle ord-
ninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 375: Kopi af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris svar på EUU alm. del – spm. 61 om overholdelsen af EU’s miljøbeskyttelsesregler
Kommissionen viser endvidere åbenhed overfor at overveje tiltag, som ville forudsætte en ændring af
basisretsakterne for den fælles landbrugspolitik. Dette gælder f.eks. i forhold til krav under konditiona-
litet som GLM-krav, at undtage små landbrug (under 10 hektar) fra kontrol af konditionalitet og om
økologer kunne undtages fra visse krav. Ligeledes ville man give mere fleksibilitet til flere ændringer af
de strategiske planer. På mellemlangt sigt overvejes øget erfaringsudveksling af best practice om koor-
dinering af konditionalitetskontrol og kontrollen udført i henhold til EU-lovgivning inden for klima,
miljø og dyrevelfærd, samt at begrænse forpligtelsen til at registrere brugen af plantebeskyttelsesmidler,
som kun indeholder aktive stoffer, der anses for at være biologiske og at ændre krav til ansøgning om
godkendelse af flysprøjtning med pesticider, samt krav til journalføring af behandling af dyr med medi-
cinske produkter.
Derudover vil Kommissionen gennemføre studier om forenkling set fra landbrugernes synsvinkel og de
administrative byrder set fra udbetalingsorganernes side. Kommissionen har i den sammenhæng bl.a.
åbnet en online-undersøgelse den 8. marts - 7. april 2024 blandt landbrugere om forenkling og admini-
strative byrder. Papiret anfører endvidere, at Kommissionen inden rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
26. marts 2024 vil forberede initiativer til forbedring af landbrugernes position i fødevareforsyningskæ-
den og til at beskytte dem mod illoyale handelspraksisser.
Jeg kan afslutningsvist oplyse, at Kommissionen den 15. marts 2024 har fremlagt forslag til ændring af
den fælles landbrugspolitik med hensyn til god landbrugs- og miljømæssig stand for jord, ordninger for
klima, miljø og dyrevelfærd, ændringer af medlemsstaternes strategiske planer, gennemgang af de stra-
tegiske planer og undtagelser fra kontroller og sanktioner. Der er oversendt et samlenotat til Folketin-
gets Europaudvalg om forslaget den 20. marts 2024.
Regeringen vil tage stilling til konkrete forslag og deres eventuelle betydning for beskyttelsesniveauet i
EU i takt med, at de fremsættes.
Jacob Jensen
/
... . . . ...
.... . . ...
Jesper Wulff Pedersen
2