Ligestillingsudvalget 2023-24
LIU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2831390_0001.png
Redegørelse/perspektiv-
og handlingsplan for
ligestilling 2024
Februar 2024
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0002.png
Februar 2024
Design: OTW
Foto: Shutterstock
Publikationen kan hentes på
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
hjemmeside: www.digmin.dk
ISBN: 978-87-94449-08-3
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0003.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
03
Forord
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Lige muligheder i uddannelse,
arbejde og familieliv
Rettigheder og frihed i eget liv
Tryghed, trivsel og lige muligheder
for LGBT+ personer
Ligestilling og rettigheder globalt
Status på initiativer fra Perspektiv-
og handlingsplan 2023
05
06
07
12
16
20
22
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0004.png
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0005.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
05
Forord
I Danmark er vi nået langt, når det kommer til ligestilling.
Men vi
står også på mange måder i en brydningstid. Nogle synes, der
sker alt for lidt. Andre oplever, at ligestillingen løber derudad
og fra dem. Fx mener godt hver fjerde af de 35-49 årige mænd,
at ligestillingen er gået for vidt. Det er samtidig med, at over 70
procent af alle kvinder mener, at ligestillingen halter.
Men ligestilling må ikke være en kampplads mellem kvinder og
mænd. Eller mellem folk, der står i hver sit hjørne med hver deres
særinteresse. I et åbent og demokratisk samfund skal vi selvføl-
gelig altid kunne diskutere. Sådan er det. Og sådan skal det være.
Men vi skal passe på, at vi ikke polariserer unødigt. At vi splitter
mere, end vi samler.
For ligestilling handler om frihed for den enkelte. Og om reelt
lige muligheder for at udfolde sit potentiale og bidrage – uanset
køn, alder, seksuel orientering eller etnicitet. Om det samfund vi
ønsker. Og om vækst og velstand.
Ligestilling er en grundlæggende værdi i det danske samfund. En
værdi vi aldrig bare må tage for givet. Men som vi skal værne om.
Hele tiden arbejde for. Og tale om. For køn er stadig en faktor,
der har betydning for, hvordan og om den enkelte kan realisere
sit potentiale. Det viser tal og undersøgelser.
Kvinder halter efter mænd i arbejdslivet, i politik, i ledelse, i
iværksætteri og i forskning. De er mere udsatte for partnervold,
seksuel chikane og overgreb. I nogle etniske minoritetsmiljøer
oplever piger og kvinder, at deres frihed undertrykkes, og de
udsættes for vold og kontrol.
Mænds sundhed er dårligere end kvinders. Mænd er mere
kriminelle, oftere hjemløse, halter efter i uddannelse, de tager
mindre barsel og er sjældnere bopælsforældre for deres børn
efter skilsmisse. For både kvinder og mænd spiller køn og
forventninger til køn en rolle for de barrierer og muligheder, de
har i livet. Det skal vi tale mere om og handle mere på.
Regeringen gør status og præsenterer i denne Redegørelse/
perspektiv- og handlingsplan 2024 sine aktiviteter for året på
ligestillingsområdet. Vi kan gøre noget fra Christiansborg, men
vi kan ikke gøre det hele. For det handler også om kulturforan-
dringer, om opgør med – ofte ubevidste – normer og stereotyper
om køn. Derfor skal flere bidrage. Virksomheder, offentlige
arbejdspladser, organisationer, uddannelsesinstitutioner og hver
enkelt af os har også et ansvar.
Jeg ønsker et samfund, hvor alle har mest mulig frihed og de
bedste muligheder for at udfolde sig. Det er godt for den enkelte,
for virksomhederne og for samfundet.
God læselyst.
Marie Bjerre
Minister for ligestilling
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0006.png
06
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i
Danmark
Ligestilling mellem kønnene er en grundlæggende værdi og en forudsætning for, at både
kvinder og mænd er frie til at udfolde sig og deltage på lige fod i samfundet. Derfor er
ligestilling også et af FN’s centrale verdensmål for en bæredygtig udvikling (SDG 5),
der tænkes ind i arbejdet med at opnå de øvrige verdensmål. Arbejdet med at fremme
ligestilling er en prioritet både i Danmark og internationalt.
Danmark er blandt de mest ligestillede lande i verden, men der er stadig udfordringer.
Kulturer, normer og forventninger til køn er fortsat med til at begrænse både kvinder
og mænds frihed og reelt lige muligheder for at udfolde sig. Udvikling og fremskridt
kommer ikke af sig selv. Der er fortsat behov for en vedholdende og helhedsorienteret
indsats fra flere sider.
Perspektiv- og handlingsplanen præsenterer regeringens ligestillingsindsats og plan-
lagte initiativer det kommende år. Initiativerne går på tværs af ministerområder og
er typisk finansieret inden for ministeriernes egen ramme, via finanslovsaftalen eller
aftalen om udmøntningen af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet (SSA-reserven).
Initiativerne understøtter regeringens overordnede vision:
Regeringen ønsker et samfund, hvor alle uanset køn har reelt lige muligheder for at
udfolde sit potentiale og deltage i vores samfund, og hvor der er plads til at være den,
man er, uden at blive mødt med fordomme eller diskrimination.
Der arbejdes inden for fire overordnede indsatsområder og en række
tilhørende målsætninger for at opfylde visionen.
Lige muligheder
i uddannelse,
arbejde og fami-
lieliv
• Fremme lige
muligheder på
arbejdsmarkedet
og i familielivet
• Fremme unges
trivsel og lige
muligheder i
uddannelse
• Fremme offentli-
ge myndigheders
arbejde med
ligestilling
Rettigheder og
frihed i eget liv
• Bekæmpe køns-
baseret vold,
overgreb og
menneskehandel
• Fremme ligestil-
ling og bekæmpe
negativ social kon-
trol blandt etniske
minoritetskvinder
• Fremme retten til
egen krop og liv
Tryghed, trivsel
og lige mulighe-
der for LGBT+
personer
• Styrke rettigheder
• Øge trivsel og lige
muligheder
Ligestilling og
rettigheder
globalt
• Fremme af
kvinders og pigers
rettigheder og
muligheder
globalt
• Stærkt dansk
engagement i det
internationale
ligestillingsarbejde
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0007.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
07
Lige muligheder i uddannelse,
arbejde og familieliv
I Danmark skal der være reelt lige muligheder for kvinder og mænd – i
valg af uddannelse, på arbejdsmarkedet og i familielivet. Danmark
kommer til at mangle arbejdskraft og står over for øgede krav til
innovation. Det kræver, at alle ressourcer og talenter udnyttes, og at
flere kommer ind i fællesskabet og får mulighed for at udfolde deres
potentiale.
Fremme ligestilling på arbejdsmarkedet og i familien
Det danske arbejdsmarked er præget af en høj beskæftigelses-
frekvens og en lav ledighed. Men der eksisterer fortsat et stærkt
kønsopdelt arbejdsmarked, hvor kvinder og mænd arbejder i
forskellige sektorer og fag. Og der er fortsat forskel på, hvordan og
hvor meget kvinder og mænd tager del i familielivet og i arbejdet
i hjemmet.
De seneste år er der sket en stigning i antallet af barselsdage, som
mændene tager. Det er positivt, for det gavner børnene, fædrene
og familierne, når fædre er involveret i større grad. Men det er
stadig kvinder, der tager den største del af barslen, som oftest
går på deltid, og som tager de fleste fraværsdage i forbindelse
med barnets sygdom. Kvinder står også stadig for størstedelen
af husholdningen i hjemmet. Det har betydning for kvinders
karriere, for deres løn og for pensionen.
Selvom arbejdsmarkedsdeltagelsen er høj blandt danske kvinder,
og de er veluddannede, er der fortsat områder, hvor kvinder er
underrepræsenterede. Det gælder fx i forhold til topledelse, besty-
relser, forskning, iværksætteri, håndværksfag og i STEM-fagene.
En ny undersøgelse viser, at den største barriere for at blive leder
eller blandt dem, der tjener mest, er at være kvinde. Samtidig
viser undersøgelser, at kvinder og mænd er lige interesserede i at
blive ledere.
Den stærke kønsopdeling af arbejdsmarkedet betyder også, at
mænd er underrepræsenterede i velfærdsfag, som fx pædagoger,
sygeplejersker og på SOSU-området. Et studie peger på, at der
er en vedvarende tendens til diskrimination mod mænd, når de
søger arbejde inden for såkaldte kvindefag, mens der ikke kan
måles en diskrimination mod kvinder, som søger ind i kønsbalan-
cerede fag eller mandedominerede fag.
Seksuel chikane er også fortsat en udfordring både på arbejds-
markedet, i uddannelse og fritidslivet. Det rammer begge køn,
men særligt unge og ikke mindst unge kvinder er udsatte.
Et kønsopdelt arbejdsmarked kan begrænse den enkeltes mulig-
hed for at udfolde sit potentiale. Det er et problem for virksom-
heder, brancher og det offentlige, som både nu og i fremtiden har
brug for kompetent arbejdskraft. Og dermed for vækst, velstand
og fortsat velfærd i samfundet.
Fakta
• 44 pct. af de 2.387 største danske virksomheder
har ikke en eneste kvinde i bestyrelsen.
• I 2022 gik 0,9 pct. af kapitalen til iværksætter-
virksomheder med udelukkende kvindelige
stiftere, mens 88,3 pct. gik til virksomheder
med udelukkende mandlige stiftere.
• Kun hver femte it-specialist er kvinde. Fra 2012
til 2022 er andelen af kvinder vokset fra 19,2
pct. til 22,9 pct.
• Kvinder har fra barndommen 17 pct.-point
lavere sandsynlighed for at ende i top 20 pct. af
indkomstfordelingen som 40-årige, end mænd
har, og har også lavere sandsynlighed for at
blive ledere.
• 38 pct. af de kvindelige medarbejdere og 36
pct. af de mandlige medarbejdere blandt
DJØF-medlemmer havde i 2021 et ønske om at
blive leder.
• Internationalt metastudie viser, at mænd ople-
ver vedvarede diskrimination ved jobsøgning,
når de søger ind i traditionelle kvindefag.
• Hver femte (20,2 pct.) kvinde mellem 16 og 24
år har været udsat for uønsket seksuel opmærk-
somhed det seneste år. For mænd i samme
aldersgruppe er det 4,5 pct.
• 61 pct. af bestyrelsesmedlemmer oplyser,
at de har fået deres post gennem personlige
netværk.
• Ca. dobbelt så mange kvinder som mænd siger,
at de er ansvarlige for hele eller størstedelen
af husholdningen i hjemmet. Blandt topledere
gælder det 20 pct. af kvinderne og 11 pct. af
mændene, mens det blandt ikke-ledere gælder
43 pct. af kvinderne og 24 pct. af mændene. I
2021 var 33 pct. af de kvindelige lønmodtagere
ansat på deltid, mens det kun gjorde sig gæl-
dende for 15 pct. af de mandlige lønmodtagere.
Kilder:
Analyse og tal (2023)
44 procent af virksomheder un-
derlagt lov om måltal har ingen kvinder i bestyrelsen,
Uncon-
ventional Ventures 2023, IT-branchen 2023, Kraka og Deloitte
(2024)
Det største benspænd for succes på arbejdsmarkedet
er at være kvinde,
DJØF 2021, Schaerer et al. (2023)
On the
trajectory of discrimination: A meta-analysis and forecasting
survey capturing 44 years of field experiments on gender and
hiring decisions,
SFI/SDU (2022)
Vold og overgreb I Danmark
2021,
BoardPartner (2023)
SMV Bestyrelsesrapporten 2020,
The Diversity Council (2022)
The Danish gender equality
paradox in leadership roles,
Beskæftigelsesministeriet (2023)
Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet 2023.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0008.png
08
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Der er behov for fortsat at arbejde for, at kvinder og mænd har
reelt lige muligheder for at deltage og bidrage på arbejdsmarkedet
og i familielivet. For når alles kompetencer og ressourcer kommer
i spil, så bidrager det til et samfund med vækst og balance.
Fakta
• Siden 2011 er karakterforskellene mellem
kønnene mere end fordoblet– fra en forskel
på 0,38 karakterpoint i pigernes favør i 2011
til 0,83 karakterpoint i 2022.
• 72 pct. af pigerne i Danmark mener, at det
skyldes mangel på egne evner, når de ikke
klarer sig godt i skolen – blandt drengene er
det 43 pct., der tror det samme.
• For næsten 60 pct. af de unge mænd spiller
det en rolle for deres valg af uddannelse, om
uddannelsen har et maskulint eller feminint
ry. Det samme gælder for knap 46 pct. af de
unge kvinder.
• 11,5 pct. af pigerne søgte i 2022 om at
starte på en erhvervsuddannelse efter folke-
skolen, for drengene var det 28 pct.
• 92 pct. af dem, der vælger elektrikeruddan-
nelsen som 1. prioritet er mænd, hvorimod
88 pct. af dem, der vælger sygeplejerskeud-
dannelsen som 1. prioritet er kvinder.
• Minoritetskøn på erhvervsuddannelser har
et frafald på 43 pct. set i forhold til deres
medstuderende, som udgør majoritetskøn-
net, der har et frafald på 26 pct.
• 18 pct. af pigerne i 4. klasse svarer, at de har
lav livstilfredshed, mens det gælder 12 pct.
af drengene. 30 pct. af pigerne og 13 pct. af
drengene i 8. klasse har lav livskvalitet.
Kilder:
KL (2023)
Karaktergab mellem drenge og piger ved
folkeskolens afgangseksamen,
Kraka og Deloitte (2023)
Dansk kønsbiasrekord: Drenge anses for mere talentfulde
end piger,
Epinion (2022)
Undersøgelse af kønsskævhed i
uddannelse,
DA 2022, Institut for Menneskerettigheder
(2020)
Minoritetskøn på erhvervsuddannelser,
Børns
vilkår (2022)
Børn og unge kæmper for at passe ind.
Fremme unges trivsel og et mindre kønsopdelt
uddannelsesvalg
Langt de fleste unge tager en uddannelse, men der er fortsat et
stærkt kønsopdelt uddannelsesvalg og voksende forskelle i både
faglige resultater og trivsel mellem piger og drenge.
Undersøgelser viser, at drenge sakker bagud i uddannelsessy-
stemet, og at det faglige gab mellem piger og drenge har været
stigende de seneste år. Samtidig er der en øget mistrivsel blandt
børn og unge, der især rammer pigerne. Fx angiver hver tredje
pige i 8. klasse at have lav livslyst, mens det gælder knap hver
ottende dreng.
Undersøgelser tyder også på, at piger generelt har dårligere
selvtillid og mindre tiltro til, at de kan, hvad de vil, end drenge.
Og at der er en tendens til, at drengene oplever en større faglig
selvsikkerhed end pigerne, som ikke entydigt afspejler sig i deres
karakterer. Forskellen mellem danske piger og drenges tiltro til
egne evner udgør den største forskel mellem kønnenes selvfor-
ståelse i OECD. En del af forklaringen på forskellene er de – ofte
ubevidste – normer og forventninger, der fra en tidlig alder
møder henholdsvis piger og drenge.
Når det kommer til valg af uddannelse, så spiller køn stadig en
stor rolle. Over halvdelen af de unge opfatter bestemte uddan-
nelser som enten feminine eller maskuline. For næsten seks ud
af ti unge mænd har uddannelsers ry som enten feminine eller
maskuline betydning for deres valg, mens det gør sig gældende
for knapt halvdelen af unge kvinder. Undersøgelser peger på, at
der er større sandsynlighed for frafald på en uddannelse, hvis
man er en del af minoritetskønnet.
Det betyder, at der opstår såkaldte kvindefag og mandefag,
hvilket kan begrænse den enkelte i at udfolde sit potentiale og
bidrage. Samtidig hæmmer tab af talent vækst og velstand i
Danmark.
Der er behov for at sætte ind over for kønnede normer og forvent-
ninger, den voksende mistrivsel og det faglige gab mellem piger
og drenge.
Fremme offentlige myndigheders arbejde med ligestilling
I Danmark er de offentlige myndigheder en central del af samfun-
det, som ofte er i kontakt med danskerne. Det er derfor vigtigt,
at myndighederne arbejder for at fremme ligestillingen og for at
tilrettelægge indsatser og tilbud på en måde, så det understøtter,
at mænd og kvinder har reelt lige muligheder.
De offentlige myndigheder leverer en række ydelser og tilbud til
danskerne blandet andet i forhold til sundhed og sociale forhold.
Der kan dog være store forskelle på mænd og kvinders adfærd og
behov. Fx angiver kvinder i højere grad at have psykiske proble-
mer end mænd. Mænd med psykiske lidelser har dog oftere også
andre komplekse, sociale udfordringer, som fx misbrug, og er
derfor i større risiko for at ende på bunden af samfundet. Mænd
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0009.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
09
lever i kortere tid og begår langt oftere selvmord end kvinder.
Samtidig går mænd langt sjældnere til egen læge og udgør kun
hver fjerde modtager af psykologhjælp.
Offentlige myndigheder fungerer som arbejdsplads for ca. en
tredjedel af danske lønmodtagere. Der er en stærk kønsopdeling
på det offentlige arbejdsmarked, hvor langt størstedelen af
de ansatte er kvinder. Det er primært kvinder, der er ansat i
velfærdsfagene som fx sygeplejersker og pædagoger, og mænd
der er ansat i politi og Forsvaret, og som oftere er repræsenteret i
topledelse.
Der er behov for fortsat at have fokus på at styrke myndigheder-
nes arbejde med at fremme ligestilling både i de borgerrettede
ydelser og tilbud og på personaleområdet. Både mænd og kvinder
skal have reelt lige muligheder for at leve et liv med sundhed og
trivsel og få den hjælp, de har brug for.
Fakta
• I 2022 havde 19,9 pct. af mænd over 18 år
ikke kontakt til en læge. For kvinder var det
8,5 pct.
• I 2022 udgjorde kvinder 74 pct. af modtage-
re af psykologhjælp, mens mænd udgjorde
16 pct.
• 23,9 pct. af mænd, der inden for de seneste
fem år er registreret med en psykisk lidelse,
er samtidig registreret med et misbrugs-
problem, mens det kun gælder 9,1 pct. af
kvinderne.
• I 2023 udgjorde kvinder over 70 pct. af de
beskæftigede inden for offentlig administra-
tion, undervisning og sundhed.
• I 2022 udgjorde kvinder 9,3 pct. af alle
ansatte i Forsvaret.
Kilder:
Danmarks Statistik (2023)
Statistikbanken: sygp2
og folk1a,
Danmarks Statistik (2023)
Statistikbanken:
sygps1,
VIVE (2023)
Mænd i risiko for social eksklusion,
Beskæftigelsesministeriet (2023)
Kvinder og mænd på
arbejdsmarkedet 2023,
Forsvarets Personalestyrelse
(2022)
HR i tal.
Initiativer
Ligestillingens Topmøde og
Ligestillingens Pris 2024
Ligestillingsministeren afholder
i 2024 Ligestillingens Topmøde,
hvor fagfolk og relevante aktører
debatterer og drøfter nye fokus-
områder, udfordringer og tiltag
inden for et aktuelt ligestillings-
emne. Ligestillingsministeren
uddeler i den forbindelse Lige-
stillingens Pris til en person, der
bringer sig selv i spil og inspirerer
andre til at bryde kønnede normer
og forventninger på et område,
hvor ligestillingen halter.
Ophævelse af folkekirkens
undtagelsesbestemmelse fra
ligebehandlingsloven
Undersøgelse og kampagne mod
seksuel chikane målrettet unge
I regi af Alliancen mod seksuel
chikane udarbejdes i 2024 en
undersøgelse og kampagne mål-
rettet unge. Undersøgelsen sætter
fokus på danskernes oplevelser
med seksuel chikane og kræn-
kende adfærd bredt i samfundet.
Kampagnen skal bidrage til at
skabe kulturforandring gennem
oplysning om, hvad seksuel
chikane er, og hvad man hver
især kan gøre som vidne eller nær
relation til nogen, som er udsat
for seksuel chikane. Kampagnen
henvender sig særligt til unge.
Regeringen ophæver undtagelses-
bestemmelsen til ligebehandlings-
loven for så vidt angår ansættelse
af præster i den danske folkekirke,
så afvisning af en kandidat til
en præstestilling på grund af
kandidatens køn ikke længere vil
være et lovligt hensyn at inddrage.
Ophævelsen vil ske ved udstedelse
af en ny bekendtgørelse, der ikke
længere gør det lovligt i folke-
kirken at indstille, ansætte eller
fravælge kandidater på baggrund
af deres køn. Undtagelsen bibe-
holdes for trossamfund uden for
folkekirken. Bekendtgørelsen
forventes at træde i kraft i 2024.
reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet 2024-2027.
Ansøgningspulje til aktiviteter for
udsatte fædre på orlov
Der udbydes en ansøgningspulje
til aktiviteter fx fædre- og net-
værksgrupper til kommende fædre
og fædre på orlov i særligt udsatte
positioner i områder, hvor der
ikke eksisterer tilbud. Formålet
er at støtte fædre i deres brug af
orlov og mindske deres risiko for
mistrivsel. Der er afsat 3 mio. kr.
til puljen, der indgår i en kom-
mende handlingsplan for mænd og
drenges ligestilling.
Handlingsplan for mænd og
drenges ligestilling
Flere drenge og mænd i
omsorgsfag
Regeringen lancerer i 2024 en
handlingsplan for mænd og
drenges ligestilling. Handlingspla-
nen sætter ind på områder, hvor
mænd og drenge i særlig grad er
udsatte eller møder udfordringer,
der begrænser deres lige mulig-
heder fx ift. sundhed, udsathed,
familieliv og uddannelse. Syv af
initiativerne i handlingsplanen
er finansieret med 35 mio. kr. fra
Der igangsættes en analyse- og
rekrutteringsindsats i 2024, som
skal bidrage til at tiltrække særligt
flere drenge og mænd til SOSU-fa-
gene. Derudover gives tilskud til
foreningen Divérs til at afdække,
udvikle og afprøve en eventuel
tilbagevendende ”Boys’ Day in
Care”. Der er afsat i alt 3,6 mio.
kr. i 2024-2027 til indsatsen, som
vil indgå i en kommende hand-
lingsplan for mænd og drenges
ligestilling.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0010.png
10
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Aftale om et forbedret
familieretligt område
Alle Folketingets partier har i
november 2023 indgået en aftale
om et forbedret familieretligt
system. Med aftalen styrkes
barnets ret til begge forældre ved,
at der sættes ind over for chikane
og forældrefremmedgørelse i
sager om forældremyndighed,
barnets bopæl og samvær.
Samtidig forbedres indsatserne
til familierne, bl.a. ved hurtigere
hjælp til forældre i Familieretshu-
set, overvåget samvær i barnets
nærmiljø, og at Familieretshuset i
en periode hjemtager opgaven med
at gennemføre børnesagkyndige
undersøgelser. Der er afsat i alt
119,9 mio. kr. til initiativer på det
familieretlige område i perioden
2024-27 og 9,6 mio. kr. varigt.
210 mio. kr. til styrket patientnær
klinisk og uafhængig forskning,
herunder på områder, hvor der er
begrænset kommerciel interesse.
Indsatsen skal bl.a. bidrage til
forskning i kvindesygdomme, ulig-
hed i sundhed mellem mænd og
kvinder mv. Indsatsen udmøntes
af Danmarks Frie Forskningsfond.
Inden for de 210 mio. kr. er der
afsat op til 5 mio. kr. til at belyse
huller i den medicinske forskning,
hvor forekomsten af behandling
i Danmark udelukkende eller
primært er udviklet til og testet
på mænd, selvom sygdommen
potentielt kunne have konsekven-
ser for begge køn.
direktivet forpligtes selskaber,
som ikke opfylder direktivets mål
om en ligelig kønsbalance, til at
opstille klare processer for udvæl-
gelse af kandidater til poster som
ledelsesmedlem. Det vurderes, at
36 selskaber vil blive omfattet af
direktivet.
Flere kvinder i bygge- og
anlægsbranchen
Implementering af
løngennemsigtighedsdirektivet
Ansøgningspulje om netværk og
støtte til mænd i krise
Der udbydes en ansøgningspulje
til etablering af netværk og støtte
til mænd i krise som følge af fx
skilsmisse, arbejdsløshed, sygdom,
dødsfald mv. Formålet er at støtte
mænd i krise og dermed mindske
deres risiko for social eksklusion.
Der er afsat 1,8 mio. kr. til puljen,
der indgår i en kommende hand-
lingsplan for mænd og drenges
ligestilling.
Styrket indsats for mænds
sundhed
EU’s direktiv om løngennem-
sigtighed blev vedtaget i 2023
og skal implementeres i dansk
ret. Direktivet fastsætter blandt
andet, at arbejdsgivere skal
oplyse om lønniveauer, og at store
virksomheder skal offentliggøre
visse overordnede oplysninger om
lønforskellen mellem kvindelige
og mandlige arbejdstagere samt
regler om håndhævelse af ligeløn.
Implementeringen af direktivet
forberedes i regi af Beskæftigelses-
ministeriets Implementeringsud-
valg med deltagelse af arbejdsmar-
kedets parter. Direktivet skal være
implementeret senest 7. juni 2026.
Vejdirektoratet arbejder sammen
med DI og foreningen Divérs på
tiltag, der kan understøtte flere
kvinder i bygge- og anlægsbran-
chen. Fra slutningen af 2023
har Vejdirektoratet sat krav om
tryghedsskabende belysning samt
lås på bad og toilet på byggeplad-
serne, som en del af Vejdirek-
toratets udbudsbestemmelser.
Derudover vil der i 2024 blive
afprøvet et nyt koncept med årlig
temabaseret APV for alle aktører
på byggepladsen med fokus på
bl.a. krænkelser og diversitet.
Inge Lehmann-program
Som en del af aftalen om forsk-
ningsreserven for 2024 er der
afsat i alt 81,8 mio. kr. i 2024 til
forskertalentprogrammet Inge
Lehmann under Danmarks Frie
Forskningsfond, som skal under-
støtte en mere ligelig kønsbalance
i forskningsmiljøerne med fokus
på de karrieretrin, hvor uligheden
sætter ind.
Sundhedsstyrelsen igangsætter
i 2024 et arbejde for at få flere
særligt mænd med kronisk syg-
dom til at deltage i kommunernes
forebyggelses- og rehabiliterings-
tilbud. Der er afsat i alt 7,3 mio. kr.
i 2024-2027 til initiativet, som vil
indgå i en kommende handlings-
plan om mænd og drenges ligestil-
ling. Der afsættes endvidere i alt 3
mio. kr. i 2024-2025 til foreningen
Forum for Mænds Sundhed,
der samarbejder bredt med bl.a.
organisationer og myndigheder for
at skabe mere lighed i sundhed.
Forhandling af EU’s direktiver
om bindende standarder for
ligebehandlingsorganer
Anbefalinger fra
Trivselskommissionen
Direktiverne har til formål at
skabe en stærkere ramme for
at fremme ligebehandling og
bekæmpe diskrimination i EU og
sikre en mere ensartet håndhæ-
velse af de eksisterende EU-regler
om forbud mod forskelsbehand-
ling. Direktiverne forventes at
blive formelt vedtaget af Rådet og
Europaparlamentet i starten af
2024, hvorefter de skal implemen-
teres i dansk ret.
Regeringen har nedsat Trivsels-
kommissionen, der skal komme
med anbefalinger til, hvordan
mistrivsel og sårbarhed kan
forebygges og afhjælpes, samt
hvordan robusthed og myndiggø-
relse kan styrkes. Kommissionen
skal i sit arbejdet have blik for evt.
forskelle på køn, socioøkonomi og
etnicitet i data, undersøgelser og
anbefalinger. Trivselskommissio-
nen forventer at afslutte sit arbejde
i 2024.
Styrket forskning i bl.a.
kvindesygdomme og ulighed
i sundhed mellem mænd og
kvinder
Implementering af
kønsbalancedirektivet
Som en del af aftalen om forsk-
ningsreserven for 2024 er der afsat
Direktivet om en mere ligelig
kønsfordeling blandt ledelsesmed-
lemmer i børsnoterede selskaber
skal implementeres i 2024. Med
Bedre mulighed for udsat
skolestart
Regeringen fremsatte i oktober
2023 et lovforslag, der har til for-
mål at give børn bedre mulighed
for at få udsat skolestarten med ét
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0011.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
11
år. Lovforslaget blev vedtaget den
30. november 2023 af samtlige
partier i Folketinget. Lovforslaget
indebærer bl.a. et krav om, at
dagtilbudslederen skal udarbejde
en vurdering af barnet, hvis der
er forhold, der kan skabe tvivl om,
hvorvidt barnet er klar til skole-
start. Data viser, at drenge i højere
grad end piger får udsat skolestar-
ten. Lovændringen træder i kraft i
den 1. januar 2024.
medier understøtte den positive
udvikling i antallet af kvindelige
ansøgere og ansøgere med
minoritetsetnisk baggrund mv.
Rigspolitiet vil i samarbejde med
politikredsene og de faglige orga-
nisationer udvikle nye metoder
og processer til rekruttering og
udvikling af politiuddannede
ledere for at skabe mere diversitet
i alle ledelsesniveauer.
Ligestilling på Kulturministeriets
område
Teknologiforståelse i folkeskolen
Regeringen har med Folkeskolens
Kvalitetsprogram foreslået, at der
skal være undervisning i tekno-
logiforståelse og hermed blandt
andet digital dannelse i folke-
skolen. Det skal klæde alle børn
– både piger og drenge – bedst
muligt på, så de lærer at være
kritiske over for det, de møder
på internettet. Samtidig skal det
bidrage til, at alle børn rustes til at
klare sig i en verden, hvor digitale
hjælpemidler fylder meget.
Diversitet, inklusion og ligestilling
på Forsvarsministeriets område
Forsvarsministeriets koncern
arbejder i 2024 med en lang række
initiativer om mangfoldighed
og diversitet i rekruttering og
fastholdelse samt forebyggelse og
håndtering af krænkende adfærd.
Der ansættes Gender Advisors, der
skal fremme et generelt fokus på
kønsperspektiver i arbejdet i både
Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet,
Sanitetskommandoen og på
Forsvarsakademiet. Forsvars-
ministeriets departement sætter
bl.a. fokus på at få flere kvinder i
ledelse med et senior sponsorship
program. Der arbejdes for at få
flere kvinder i specialstyrkerne
og flere kvindelige instruktører
og delingsførere i Søværnet. I
Forsvaret og Beredskabsstyrelsen
arbejdes der på fastholdelse af
kvinder efter endt værnepligt. Der
er også fortsat fokus på bekæm-
pelse af kønskrænkende adfærd
på tværs af koncernen, herunder
handlepligt for chefer og skærpede
ansættelsesretslige konsekvenser i
sager vedrørende kønskrænkende
adfærd.
De kunstneriske uddannelser
under Kulturministeriet arbejder
med ligestilling, inklusion og
diversitet i undervisningen og i
optagelse gennem et nyt Diver-
sitetscharter og en miniparlør.
Ligestilling fremgår blandt andet
som ét ud af tre centrale fokus-
punkter i musikhandlingsplanen
(2023- 2026), som skal under-
støtte arbejdet med at skabe en
mere ligelig kønsbalance og større
diversitet i dansk musikliv.
Uddeling af Bodil Koch-prisen
I 2024 uddeler kulturministeren
for anden gang Bodil Koch prisen,
der gives til en person eller
organisation, som har ydet en
exceptionel indsats for at fremme
ligestilling og/eller diversitet
inden for kunst- og kulturlivet.
Kønsneutralitet i
ophavsretsloven
Mere valgfrihed og udsyn i
udskolingen
Regeringen har med Folkeskolens
Kvalitetsprogram foreslået at
indføre dobbelt så meget valgfags-
undervisning i 7.-9. klasse. Det
skal understøtte drenges og pigers
faglige resultater, trivsel, inddra-
gelse, engagement og indflydelse
på eget skoleforløb. Samtidig har
regeringen foreslået, at under-
visningen i langt højere grad skal
åbne sig mod omverdenen, og at
der skal oprettes et fag om uddan-
nelse og job. Det skal bidrage til at
give både piger og drenge et større
udsyn i forhold til de veje, de kan
gå efter 9. klasse. Endvidere har
regeringen foreslået, at elever i de
ældste klasser skal have mulighed
for at deltage i juniormesterlære,
så flere kommer godt videre fra
folkeskolen.
Regeringen fremsætter i 2024 et
lovforslag, der bl.a. vil gøre spro-
get i ophavsretsloven kønsneutral
og dermed understøtte, at alle kan
se sig repræsenteret samt undgå
unødvendig kønnet sprogbrug og
kønsstereotyper. Forslaget om
de sproglige ændringer i loven
fremsættes bl.a. på opfordring fra
musikbranchen.
Undersøgelse af køn i de statslige
og statsanerkendte museers
indkøb af værker
Slots- og Kulturstyrelsen
gennemfører i foråret 2024 en
undersøgelse blandt de 37 statslige
og statsanerkendte museer med
et kunsthistorisk ansvar, der skal
kortlægge kønnet på kunstnerne
bag museernes indkøbte værker.
Undersøgelsen bliver fremover
årlig med henblik på at holde øje
med udviklingen.
Afskaffelse af højdekrav ved
Den Kongelige Livgarde
Styrket diversitet i politiet
Politiet vil i 2024 fortsætte
arbejdet for at styrke ligestilling,
mangfoldighed og diversitet i
rekruttering og ledelse med en
række indsatser. Eksempelvis vil
Politiskolen ved brug af positive
rollemodeller og fortællinger fra
egne medarbejdere på sociale
Højdekravet ved Den Kongelige
Livgarde afskaffes, det giver lige
mulighed for optagelse mellem
kønnene. Højdekravet (175 cm)
for mænd lå under landsgennem-
snittet, mens det for kvinder (169
cm) lå over landsgennemsnittet,
hvilket gav ulige muligheder for at
gøre tjeneste ved Den Kongelige
Livgarde. Ved afholdelse af
Forsvarets Dag i 2024 vil der ikke
være højdekrav.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0012.png
12
Rettigheder og frihed i eget liv
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Rettigheder og frihed i eget liv
I Danmark skal alle have frihed og ret til at leve deres eget liv
og bestemme over egen krop. Ingen skal udsættes for vold,
udnyttelse eller negativ social kontrol. Det er uacceptabelt og
har store konsekvenser for den enkelte, deres familie og for
samfundet.
Bekæmpe kønsbaseret vold, overgreb og menneskehandel
Antallet af kvinder og medfølgende børn, der tager ophold på et
krisecenter, har de seneste år været stigende. Vold i familien har
store konsekvenser for den udsatte og for de børn, der overværer
den. Oplevelser med vold i barndommen kan øge risikoen for
mistrivsel og for selv at udvikle voldelig adfærd som voksen.
Kvinder er mere udsatte for partnervold og oplever oftere grov
fysisk vold. Og langt størstedelen af partnerdrab i Danmark er
mænd, der dræber kvinder. Men mænd udsættes også for part-
nervold og kan have brug for hjælp til at komme ud af volden og
videre i deres liv. Voldsudsatte drenge og mænd kan opleve, der er
et tabu om volden, og at de forventes at klare det selv, fordi de er
mænd. Undersøgelser tyder på, at drenge og mænd i langt mindre
grad rækker ud efter hjælp.
Indførelsen af en samtykkebaseret voldtægtslovgivning er et
vigtigt fremskridt for ligestillingen. Men der er stadig alt for
mange kvinder, der årligt udsættes for sexisme, seksuel chikane,
seksuelle overgreb og voldtægt. Samtidig er mange unge, særligt
unge mænd, usikre på, hvordan samtykke skal forstås. Og flere,
særligt unge kvinder, oplever en stigende utryghed og frygt for
seksuelle overfald.
Der er behov for en fortsat stærk indsats over for kønsbaseret
vold, overgreb og menneskehandel. Der skal sættes ind tidligere
og med flere forskellige tilbud om hjælp. Og der skal gøres mere
for at unge oplever tryghed og trygge fællesskaber med respekt
for hinandens grænser.
Fakta
• Antallet af kvinder, der tager ophold på
krisecenter har været stigende de seneste
år. Fra 2.049 i 2018, 2.344 i 2020 til 2.953
i 2022.
• Risikoen for at udøve partnervold er 4,6
gange højere for voksne, der er vokset op
med vold i deres barndom. Er man vokset
op med vold i barndommen er der 3,6
gange større risiko for at blive udsat for
partnervold.
• 26 pct. af kvinderne svarer, at de har været
udsat for uønsket seksuel opmærksomhed
og chikane på arbejdspladsen, mens det
gælder for 18 pct. af mændene.
• Det estimeres, at der i gennemsnit er
11.000-17.000 kvinder i alderen 16-74 år,
som årligt oplever at blive udsat for vold-
tægt eller voldtægtsforsøg.
• Kvinders frygt for seksuelle overgreb er
steget fra 11 pct. i 2017 til 18,9 pct. i 2022.
• 40 pct. af unge mænd på 16-20 år synes,
at det er svært at afgøre, om den anden
samtykker, hvis vedkommende ikke siger
det med ord.
• 11 pct. af henvendelserne til Bryd Tavshe-
dens chat- og telefonrådgivning i 2021 kom
fra drenge, 87 pct. fra piger samt 2 pct. som
ikke angav køn.
• I 2023 blev 112 personer vurderet som ofre
for menneskehandel i Danmark. Heraf 76
kvinder, 35 mænd og en transperson, hvor
størstedelen af ofrene var kvinder handlet
til seksuel udnyttelse.
Kilder:
Danmarks Statistik 2023, Lev Uden Vold (2023)
Vold gennem livet,
Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø (2023)
Undersøgelse af Uønsket
Seksuel Opmærksomhed og chikane på arbejdspladser
i Danmark,
Justitsministeriet (2023)
Udsathed for vold
og andre former for kriminalitet: Offerundersøgelserne
2005-2022,
TrygFondens Tryghedsmåling (2023)
Tryghed
og velfærd i Danmark 2023,
Det Kriminalpræventive Råd
(2023)
Stereotype forestillinger om voldtægt og holdning
til samtykke,
Bryd tavsheden (2023)
Drenge bryder
tavsheden,
Center mod Menneskehandel 2024.
Fremme ligestilling og bekæmpe negativ social kontrol blandt
etniske minoritetskvinder
Ligestilling og den enkeltes frihed er grundlæggende værdier i
Danmark. Alle kvinder skal have frihed til at træffe egne beslut-
ninger og bestemme over eget liv.
Der har de sidste 10 år været en positiv udvikling i andelen af
mænd og kvinder med ikke-vestlig oprindelse, som har gen-
nemført en uddannelse. Det gælder særligt for kvinderne. Også
beskæftigelsesgabet mellem indvandrere og efterkommere med
ikke-vestlig oprindelse og personer med dansk oprindelse er
indsnævret. Det giver ikke mindst kvinderne økonomisk frihed
og større mulighed for at træffe egne valg.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0013.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Rettigheder og frihed i eget liv
13
Men en alt for stor andel af kvinder fra MENAPT-landene
fastholdes fortsat i hjemmet uden at komme i arbejde. Og i
nogle minoritetsetniske miljøer hersker der kulturelle normer
og et kvindesyn, som bruges til at undertrykke, kontrollere og
begrænse særligt kvinder og pigers ret til at bestemme over eget
liv og egen krop fx i forhold til valg af uddannelse, venner eller
kæreste. Det kan føre til voldsomme konflikter, vold og i yderste
konsekvens æresdrab.
Samtidig er der kvinder, som fastholdes i et religiøst ægteskab
– en såkaldt nikah, som alene manden kan ophæve – på trods af
en dansk skilsmisse. Det har store konsekvenser for den enkeltes
frihed og liv. Og det er udtryk for en parallel retsopfattelse, der
ikke hører hjemme i Danmark. Alle – uanset køn – har ret til selv
at træffe valget om at gifte sig og lade sig skille.
Der er behov for at styrke indsatsen med at forebygge og stoppe
negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Og støtte de
kvinder og mænd, som tager kampen op med kontrol og under-
trykkelse.
Fakta
• Andelen af 25-39-årige kvinder fra ME-
NAPT-lande, som har gennemført en dansk
erhvervskompetencegivende uddannelse
er steget fra 50,96 pct. i 2010 til 70,14 pct.
i 2022.
• Blandt 18-29 årige ikke-vestlige efterkom-
mere oplever 15 pct. sammenlignet med 2
pct. af unge med dansk baggrund, at de ikke
må, eller tror de ikke må, have en kæreste
for deres familie.
• 913 personer har søgt tilflugt fra en æres-
relateret konflikt ved RED Safehouse fra
2005 til november 2019. 85 pct. af beboerne
var kvinder, og 77 pct. var mellem 18 og
25 år. 85 pct. af beboerne har oprindelse i
MENAPT-lande.
• I 2022 modtog RED Center 1603 henvendel-
ser fra personer berørt af æresrelaterede
konflikter, hvor størstedelen angik social
kontrol, fysisk og psykisk vold mv.
• 43 pct. af kvinderne på kvindekrisecentrene
har i 2022 indvandrer- eller efterkommer-
baggrund.
• I 2022 var 4 ud af 10 ikke-vestlige kvinder
ikke i arbejde. Mere end 40 pct. af kvinder-
ne, der har modtaget kontanthjælp uafbrudt
i 10 år, har ikke-vestlig baggrund.
Kilder:
Integrationsbarometer 2023, Udlændinge- og
Integrationsministeriet (2020)
Medborgerskabsundersø-
gelsen 2020,
VIVE (2023)
Tidlige tegn på æresrelaterede
konflikter,
RED Center (2023)
Årsberetning 2022,
Dan-
marks Statistik 2023, Beskæftigelsesministeriet 2023.
Fremme retten til egen krop og liv
Historisk har kvinders ligestilling været knyttet til retten til selv
at bestemme over egen krop, herunder bestemme hvor mange,
hvornår og med hvem, hun ønsker at få børn. I Danmark er der
bred opbakning til retten til den frie abort, og antallet af aborter
har generelt været faldende de seneste år. Men i mange af de
lande, Danmark normalt sammenligner sig med, giver abortlov-
givningen kvinderne en større grad af selvbestemmelse.
Valget om abort er ikke altid et nemt valg, og det må ikke blive et
tabu eller stigmatiserende for den kvinde, der træffer valget. Det
er vigtigt, at reglerne er både tidssvarende og langtidsholdbare.
Danskerne får generelt børn på et senere tidspunkt i deres liv, end
de gjorde tidligere. Der er samtidig også sket en stigning i antallet
af kvinder, der bliver gravide ved hjælp af fertilitetsbehandling.
Nogle kvinder oplever, at der stadig eksisterer barrierer for selv at
bestemme over, hvornår hun vil have børn.
Regeringen ønsker at styrke kvinders mulighed for selv at kunne
bestemme over deres egen krop og liv, og selv træffe valget om,
hvornår de ønsker at få børn.
Fakta
• Antallet af provokerede aborter er generelt
faldende blandt danske kvinder over de
seneste 50 år. I 2022 blev der foretaget
14.660 aborter.
• 4 ud af 5 aborter sker inden 8. graviditetsu-
ge, og kvinder beslutter sig stadig tidligere
for at søge om abort i tilfælde af uønsket
graviditet.
• 47,6 pct. af danskerne støtter forslaget om
at hæve abortgrænsen til uge 18. 29,2 pct.
svarer i målingen, at de ikke er enige i forsla-
get, mens 23,2% svarer ’ved ikke’.
• I 2022 blev 795 personer over 40 år gravide
efter fertilitetsbehandling. Det er dobbelt så
mange som i 2015.
Kilder:
Sundhedsdatastyrelsen 2023, Voxmeter for Sex
og Samfund (2023)
Tabelrapport: Undersøgelse om abort.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0014.png
14
Rettigheder og frihed i eget liv
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Initiativer
Ligestilling af krisecentertilbud
til voldsudsatte mænd
Regeringen forventer i 2024 at
fremsætte lovforslag om lige-
stilling af krisecentertilbud til
voldsudsatte mænd. Mænd har i
dag ikke samme ret som kvinder
til at få hjælp på et krisecenter,
hvis de udsættes for vold i nære
relationer. Initiativet er en del af
regeringens handlingsplan mod
partnervold og partnerdrab.
ved afgørelse om prøveløsladelse,
om den indsatte har deltaget
i behandling for voldsadfærd.
Indsatsen er en del af regeringens
handlingsplan mod partnervold og
partnerdrab.
Videreførelse og styrkelse af
Lev Uden Vold
Styrket indsats mod seksuelle
overgreb og digitale krænkelser
af børn og unge i Grønland
Længere omgørelsesfrist i
straffesager om blandt andet
voldtægt
Regeringen forventer i 2024
at fremsætte et lovforslag, der
gennemfører den politiske
aftale om initiativer vedrørende
omgørelsesfristen i straffesager.
Som led i aftalen forlænges
omgørelsesfristen i retsplejeloven
fra de nuværende 2 til 4 måneder.
Derudover ændres retsplejeloven,
så forurettede i straffesager om
voldtægt, overgreb på børn eller
andet seksuelt forhold end samleje
kan få taget stilling til deres krav
om erstatning eller godtgørelse i
anledning af fejl hos politiet eller
anklagemyndigheden vedrørende
omgørelsesfristen efter en forenk-
let proces.
Regeringen forventer, efter ønske
fra Naalakkersuisuit, i 2024 at
fremsætte et lovforslag for Grøn-
land, som indeholder en række
ændringer af kriminallovens
kapitel 18 om seksualforbrydelser.
Der er blandt andet lagt op til at
indføre en selvstændig krimina-
lisering af grooming af børn og
unge i kriminalloven. Derudover
er der lagt op til at udvide krimi-
nallovens voldtægtsbestemmelse,
så den fremover omfatter tilfælde,
hvor en person, der er fyldt 22
år, har samleje med eller andet
seksuelt forhold til et barn under
15 år.
Lev Uden Volds driftsstøtte
forlænges med et år frem til medio
2025 samtidig med, at driftsstøt-
ten fra 2024 øges med henblik
på at imødekomme en forventet
stigende aktivitet på den nationale
hotline. Der er i 2024-2025 også
afsat midler til at videreføre
Lev Uden Volds telefoniske
rådgivningstilbud ’Slip Volden’
til voksne, der har udøvet eller
er bange for at udøve vold i deres
nære relationer. Initiativet er en
del af regeringens handlingsplan
mod partnervold og partnerdrab.
Tilskud til ambulant rådgivning af
voldsudsatte kvinder
Initiativer til at bekæmpe
stalking og digital vold
Handlingsplan for tryghed i
nattelivet
Regeringen igangsætter i 2024
arbejdet med en national hand-
lingsplan for at komme med
forslag til initiativer, der kan øge
sikkerheden og trygheden blandt
især unge kvinder i nattelivet.
Arbejdet vil inddrage en bred vifte
af interessenter.
Der er afsat midler til at sikre
Dansk Stalking Centers behand-
lingskapacitet fra 2024 og til at
udvikle en national sikkerheds-
vejledning om digital sikkerhed
og stalkerware, som blandt andet
kan anvendes af krisecentre til at
beskytte voldsudsatte beboere.
Indsatsen er en del af regeringens
handlingsplan mod partnervold og
partnerdrab.
I 2024-2026 gives midler til ’Sig
det til nogen’, som er et gratis råd-
givningstilbud til kvinder udsat
for vold i nære relationer, hvor der
tilbydes individuel socialfaglig
rådgivning, psykologsamtaler og
gruppeforløb. Tilbuddet findes i
fem forskellige byer og er et sam-
arbejde mellem Danner, Ringsted
Krisecenter, Randers Krisecenter,
Kvindehjemmet, Kolding Krise-
center og Holstebro Krisecenter.
Initiativet er en del af regeringens
handlingsplan mod partnervold og
partnerdrab.
Forebyggelse af seksuelle overgreb
på voksne med handicap
Forlængelse af psykologordning
til voldsudsatte mænd og deres
børn
Bedre muligheder for behandling
af indsatte, der er dømt for
partnervold
Kriminalforsorgen vil fra 2024
få øget mulighed for at tilbyde
relevant behandling for voldsad-
færd til indsatte, der er dømt for
partnervold eller partnerdrab.
Samtidig skal det indgå som et
moment i den såkaldte utilråde-
lighedsvurdering, der foretages
Forsøgsordningen, hvor Lev Uden
Vold tilbyder psykologhjælp til
voldsudsatte mænd og deres børn,
løber til og med 2023. Ordningen
forlænges derfor i 2024, indtil
lovgivningen om ligestilling af
krisecentertilbud til voldsudsatte
mænd forventeligt vedtages og
træder i kraft i 2024.
Mennesker med handicap, især
psykiske og kognitive handicap,
er markant overrepræsenterede
blandt ofre for voldtægt og andre
seksuelle overgreb. Der er med
SSA-aftalen for 2024 afsat midler
til at forebygge seksuelle overgreb
mod voksne med handicap med
særligt fokus på beboere på
botilbud i perioden 2024-2027.
Indsatsen udmøntes af Social- og
Boligstyrelsen via formidling og
kurser med virksomme metoder,
kerneelementer og lovende praksis
til fagprofessionelle på botilbud.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0015.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Rettigheder og frihed i eget liv
15
Styrket fokus på faglig kvalitet på
krisecentre
Der er i 2024-2025 afsat midler til,
at Social- og Boligstyrelsen med
inddragelse af socialtilsynet og
andre aktører på krisecenterområ-
det kan afdække, hvad der ken-
detegner faglig kvalitet på krise-
centre til personer udsat for vold i
nære relationer. Afdækningen skal
bidrage til faglig understøttelse af
kvaliteten på krisecentre.
Undersøgelse af indsatsen til
bekæmpelse af menneskehandel
Institut for Menneskerettigheder
undersøger i 2024-2025 den
danske indsats til ofre for men-
neskehandel, herunder i forhold
til Danmarks internationale
forpligtelser.
Ny arbejdspligt
Kommunale beredskaber til
opsporing og håndtering af vold i
nære relationer
Der er i 2024-2026 afsat midler
til, at Social- og Boligstyrelsen
kan understøtte kommuner,
der ønsker at udarbejde og
implementere beredskaber til
opsporing og håndtering af vold i
nære relationer. Det er centralt, at
kommunerne træder systematisk
til, når borgere oplever vold i nære
relationer. Initiativet er en del af
regeringens handlingsplan mod
partnervold og partnerdrab.
Regeringen har indgået en
politisk aftale om at indføre
en ny arbejdspligt for borgere i
kontanthjælpssystemet, som ikke
opfylder et opholdskrav og et
beskæftigelseskrav. Formålet med
den nye arbejdspligt er, at flere
indvandrere, særligt kvinder med
ikke-vestlig baggrund, tilknyttes
det danske arbejdsmarked og får
sig et arbejde. Et lovforslag om
arbejdspligten forventes fremsat i
Folketinget i oktober 2024.
i nære relationer mod gravide
og nybagte forældre med særlig
fokus på kvinder med ikke-vestlig
baggrund. I 2024 udbydes des-
uden en pulje til at styrke støtte og
rådgivning til voldsudsatte gravide
og nybagte mødre/forældre, som
forankres i de regionale familie-
ambulatorier i samarbejde med
den kommunale sundhedspleje.
Indsatsen er en del af regeringens
handlingsplan mod partnervold og
partnerdrab.
Tidsbegrænsning på nedfrysning
af kvinders æg ophæves
Udvidelse af voldsbestemmelsen
i udlændingeloven
Model for en opsporende
og forebyggende indsats til
mennesker i risiko for social
udsathed
VIVE udarbejder i 2024 en
screeningsrapport, som skal
give bedre viden om opsporende
og forebyggende indsatser til
mennesker i risiko for social
udsathed. Opgaven har særligt
fokus på opsporing af voksne,
der har udfordringer knyttet til
LGBT+ identitet og voksne, der har
erfaringer med prostitution, har
senfølger efter seksuelle overgreb
i barndommen og ungdommen
eller er udsat for vold i nære
relationer. I opgaveløsningen
leveres en videnssammenfatning
af den eksisterende litteratur og
praksiserfaringer på området,
samt en indsatsbeskrivelse for
en opsporende og forebyggende
indsats til voksne i risiko for social
udsathed.
Regeringen vil udvide voldsbe-
stemmelsen i udlændingeloven, så
udlændinge, hvis opholdsgrundlag
er betinget af samliv på fælles
bopæl, ikke fastholdes i et vol-
deligt forhold på grund af frygt
for at miste en opholdstilladelse.
Indsatsen er en del af regeringens
handlingsplan mod partnervold og
partnerdrab.
Regeringen og samtlige partier i
Folketinget er enige om at ophæve
den 5-årige tidsbegrænsning på
nedfrysning af æg, der er udtaget
uden en sundhedsfaglig begrun-
delse. Lovændringen trådte i kraft
1. januar 2024 og medfører, at æg
kan opbevares, indtil kvinden er
fyldt 46 år, der er aldersgrænsen
for fertilitetsbehandling i Dan-
mark.
Gratis fertilitetsbehandling
til barn nummer to
Nationalt Center mod
Æresrelaterede Konflikter (MÆRK)
Regeringen etablerer i 2024 et nyt
center mod negativ social kontrol
og æresrelaterede konflikter, som
skal styrke indsatsen og koordine-
ring på tværs af myndigheder og
øge viden om området. Et særligt
fokusområde for centeret det
første år er børn og unge udsat for
negativ social kontrol og æres-
relaterede konflikter, herunder
rådgivning rettet mod grundskoler
og ungdomsuddannelser.
Regeringen vil give mulighed
for gratis fertilitetsbehandling
til barn nummer to. Regeringen
vil samtidig investere et trecifret
millionbeløb i at udbygge behand-
lingskapaciteten på fertilitets-
området i sundhedsvæsenet.
Lovforslaget vil blive fremsat i
løbet af 2024 og forventes at træde
i kraft i december 2024.
Styrkelse af abortlovgivningen
Opsporing og støtte til
voldsudsatte gravide
Der udvikles en national, syste-
matisk indsats for at opspore vold
Regeringen har indledt forhand-
linger med Folketingets partier for
at styrke abortområdet, herunder
ved at sikre tidssvarende og
holdbare løsninger for ugegrænsen
og aldersgrænsen for fri abort,
abortsamrådene samt støtte og
vejledning. Regeringen forventer
at fremsætte et samlet lovforslag
i 2024, der vil styrke området,
herunder bl.a. sænke aldersgræn-
sen, så den følger den seksuelle
lavalder og 15 til 17 årige kan få
abort uden forældresamtykke.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0016.png
16
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Tryghed, trivsel og lige
muligheder for LGBT+ personer
Alle har ret til at være den, de er, og leve det liv, de ønsker, uanset køn, seksuel
orientering eller kønsidentitet. Det gælder både i Danmark og ude i verden. Ingen
skal opleve, at diskrimination, fordomme og hadforbrydelser begrænser deres
frihed, tryghed og trivsel.
Styrke rettigheder
Globalt er der både fremskridt og tilbagegang, når det kommer
til LGBT+ personers rettigheder. Nogle lande arbejder med at
forbedre vilkårene. Mens andre indfører censur og begræns-
ninger af LGBT+ personers basale rettigheder og et enkelt land
endda dødsstraf.
Danmark er et foregangsland på området og scorer generelt højt
på internationale målinger om LGBT+ personers rettigheder. Men
selv i Danmark oplever gruppen stadig i højere grad end andre
diskrimination, seksuelle overgreb og vold. Det gælder særligt
minoritetsetniske LGBT+ personer og transpersoner.
Antallet af børnefamilier, hvor de voksne er gift eller registrerede
partnere med en af samme køn, er stigende. Nogle LGBT+ fami-
lier, særligt dem med to fædre eller med tre eller fire forældre,
oplever ikke at blive anerkendt og rummet fra samfundets side.
Det kan have konsekvenser for familierne.
Der er fortsat behov for at arbejde for LGBT+ personers lige
muligheder og rettigheder både i Danmark og internationalt. Og
for at forbedre vilkårene for LGBT+ familier, også dem hvor der
er flere end to forældre.
Fakta
• 2022 var det mest voldelige år for LGBTI per-
soner i Europa og Centralasien i det seneste
årti. Både pga. planlagte angreb, selvmord
og stigende hadtale samt hadforbrydelser.
• 42 pct. af transkønnede og 31 pct. af homo-
og biseksuelle angiver at have været udsat
for vold inden for det seneste år. For hetero-
seksuelle er det 19 pct.
• 33 pct. af nydanske LGBT+ personer tror, at
deres familie ville blive isoleret eller udstødt
fra deres omgangskreds, hvis LGBT+ perso-
nen var åben om sin seksuelle orientering
og/eller kønsidentitet. For øvrige LGBT+
personer gælder det 2 pct.
• Antallet af børnefamilier, hvor de voksne
er gift eller registrerede partnere med en
af samme køn, er 1.715 pr. 1. januar 2022. I
2012 var tallet 1.012 og i 2002 var tallet 274.
• 12,3 pct. af LGBT+ personer har børn under
6 år, for ikke-LGBT+ personer er det 15,4 pct.
Kilder:
ILGA Europe 2023, VIVE (2022)
Kortlægning af
homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og
samfundsdeltagelse,
Als Research (2022)
Nydanske LGBT+
personers levevilkår og støttebehov,
Danmarks Statistik
(2022)
Statistikbanken: fam44n,
VIVE (2023)
LGBT+ famili-
er med tre eller fire forældre.
Øge trivsel og lige muligheder
I Danmark skal alle have ret til at udfolde sig og leve det liv, de
ønsker. Langt de fleste danske LGBT+ personer trives og har det
godt. Men ser man på gruppen under ét, oplever LGBT+ personer
i højere grad udsathed og mistrivsel end den generelle befolkning.
Biseksuelle, transpersoner og minoritetsetniske LGBT+ personer
er særligt udsatte.
Betydeligt færre LGBT-personer beskriver deres helbred som
godt i forhold til resten af befolkningen. Der er især en overvægt
af psykisk mistrivsel, fx i form af ensomhed, angst, selvskade og
depression. Og op imod en fjerdedel af transpersoner har på et
tidspunkt forsøgt at tage deres eget liv.
Nogle LGBT+ personer oplever, at de i sundhedsvæsnet ikke altid
møder forståelse for, hvem de er, og de kan derfor have brug for
målrettede tilbud eller tilbud, der supplerer den indsats, der er i
det offentlige. I nogle tilfælde kan retningslinjer i sundhedsvæs-
net opleves som begrænsende eller stigmatiserende. Det gælder
fx i forhold til reglerne for bloddonation, hvor der i dag er en
karantæneperiode for mænd, der har sex med mænd.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0017.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
17
Udviklingen i hiv-smittede i Danmark har gennem de seneste
år være faldende. Halvdelen af de nysmittede med hiv er mænd,
der har sex med mænd. Hiv er stadig forbundet med en betydelig
byrde i forhold til både mental og fysisk sundhed. Og der er stadig
fordomme om Hiv og hiv-smittede.
Der er behov for fortsat at arbejde med at øge forståelsen for
LGBT+ personer både i og uden for det offentlige, og for at
arbejde for et samfund hvor den enkeltes trivsel og sundhed ikke
påvirkes af seksuel orientering eller kønsidentitet.
Fakta
• Transpersoner har mere end otte gange for-
øget hyppighed af selvmordsforsøg og 3,5
gange forøget hyppighed af selvmordsdøds-
fald sammenlignet med andre personer i
befolkningen.
• 8 ud af 10 sundhedsfaglige tror, at velbe-
handlet hiv smitter, og 23 pct. føler sig
utrygge, når de omgås patienter med hiv.
• 13 pct. af danske LGBTI-personer har inden
for de sidste 12 måneder følt sig diskrimine-
ret pga. deres LGBTI-identitet fra fagperso-
ner på sundheds- og socialområdet.
• 14,3 pct. af homo- og biseksuelle er utilfred-
se eller meget utilfredse med deres liv, mens
det gælder 6,9 pct. for heteroseksuelle. For
transpersoner gælder det 20,5 pct.
Kilder:
Statens Serum Institut 2023, YouGov for hiv
Danmark og GSK 2021, EU’s Agentur for grundlæggende
rettigheder 2020, VIVE (2022)
Kortlægning af homo- og
biseksuelles samt transpersoners levevilkår og samfunds-
deltagelse.
Initiativer
Mulighed for deling af
forældreorlov i LGBT+ familier
med tre eller fire forældre
I 2024 træder ny lovgivning
i kraft, der gør det muligt for
LGBT+ familier med tre eller fire
forældre at fordele ikke øremær-
kede barselsuger mellem sig. De
nye regler giver bedre mulighed
for, at sociale forældre kan tage del
i barnets liv fra start.
herunder medfaderskab, i
forbindelse med, at et barn født
på grundlag af en udenlandsk
surrogataftale ankommer til Dan-
mark. Derudover skal der indføres
mulighed for, at forældreskabet
for børn, der fødes på grundlag
af nationale altruistiske surroga-
taftaler, ligeledes kan fastlægges
allerede fra fødslen.
Checkpointklinikker hos Aids-
Fondet
Bedre rammer for LGBT+ familier
På baggrund af en undersøgelse
om LGBT+ familier med flere
forældre er der iværksat et tvær-
ministerielt arbejde, der skal se på
mulighederne for at skabe bedre
rammer og flere muligheder for,
at sociale forældre kan tage del i
forældreskabet. Arbejdet forventes
færdigt i løbet af 2024.
Bedre muligheder for
bloddonation for mænd, der har
sex med mænd
Styrelsen for Patientstikkerhed
har udarbejdet en model til,
hvordan karantæneperioden
ved bloddonation kan lempes for
mænd, der har sex med mænd.
Styrelsen forventer at opdatere
reglerne på området i 2024.
Der er i 2024-2025 afsat i alt 6,8
mio. kr. til at videreføre bevilling
til AIDS-Fondets Checkpointkli-
nikker samt evaluering af tilbud-
det. Checkpointet er et tilbud til
særligt udsatte målgrupper, såsom
LGBT+ personer og unge i alderen
15-29 år, der ikke ønsker at opsøge
det etablerede sundhedssystem.
Målgruppen kan gratis blive testet
for sexsygdomme eller få rådgiv-
ning om sexsygdomme.
Supplerende rådgivning
af personer med
kønsidentitetsforhold
Familiedannelse ved
surrogataftaler, herunder
medfaderskab
Handlingsplan for elimination af
hiv i Danmark
Sundhedsstyrelsen påbegynder
i 2024 arbejdet med en national
handlingsplan for elimination af
hiv i Danmark.
Regeringen forventer i 2024 at
fremsætte et lovforslag, der skal
indføre mulighed for, at Famili-
eretshuset hurtigt kan træffe en
dansk afgørelse om forældreskab,
LGBT+ Danmark modtager midler
til projektet Transitionstanker.
Formålet er at etablere et råd-
givningstilbud uafhængigt af
sundhedsvæsenets eksisterende
udrednings- og behandlingstilbud
til personer med kønsidentitets-
forhold. Målgruppen for tilbuddet
er personer over 18 år, der er i et
udrednings- eller behandlingsfor-
løb til kønsmodificerende behand-
ling eller på venteliste hertil.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0018.png
18
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Styrket indsats for at
nedbringe selvmordsforsøg og
selvmordsdødsfald, herunder
blandt transpersoner
Transpersoner har forøget
hyppighed af selvmordsforsøg og
dødsfald sammenlignet med den
øvrige befolkning. Forskere fra
Statens Serum Institut og Region
Hovedstadens Psykiatri fortsætter
derfor samarbejdet i 2024 for at
identificere subgrupper i særlig
risiko for psykisk mistrivsel og
selvmordsadfærd samt belyse
effekten af såkaldt kønsbekræf-
tende behandling. Herudover vil
regeringen nedbringe antallet af
selvmord og selvmordsforsøg i
Danmark ved at styrke indsatsen
for at forebygge selvmord og
selvmordsforsøg med en national
handlingsplan i 2024.
Danmark har sammen med 14
andre EU-medlemsstater valgt
at intervenere i sagen for at vise
støtte til EU-kommissionen. Det
danske interventionsindlæg blev
oversendt til EU-domstolen i
september 2023.
Europæisk samarbejde på LGBT+
området
Opkvalificering i LGBT+ og
æresrelaterede problemstillinger
på asylcentrene
Danmark bidrager aktivt til at
sætte fælles europæisk fokus på
LGBT+ området. I 2024 skabes
der en fast forankring af LGBT+
området i Europarådet med
etableringen af en LGBT+ eks-
pertgruppe under Europarådets
styringskomite for bekæmpelse
af forskelsbehandling, mangfol-
dighed og inklusion. Danmark
deltager desuden i EU’s LGBTIQ
Equality Group med en bred kreds
af ligesindede lande.
I perioden 2024 – 2025 udvikles
og afholdes opkvalificeringsak-
tiviteter på landets asylcentre,
der skal uddanne personalet i at
understøtte beboere som er udsat
for æresrelaterede konflikter, og
som oplever chikane eller vold for-
bundet med deres LGBT+ identitet.
Personalet opkvalificeres, så de
blandt andet kan bistå beboerne
med viden om netværk, lovgivning,
opmærksomhedspunkter, handle-
muligheder, råd og vejledning samt
viden om rettigheder og mulighe-
der i Danmark for målgrupperne.
Samarbejde i Nordisk Ministerråd
om LGBT+ dagsordenen
I 2024 fokuserer det svenske
formandskab på transpersoners
livskvalitet, både i forhold til rets-
stilling, inklusion på arbejdsmar-
kedet, adgang til sundhedsydelser
mv. Derudover sættes fokus på
forebyggelse og bekæmpelse af
æresrelateret vold og undertryk-
kelse på både ligestillings- og
LGBT+ området.
Danmarks interventionssag
mod Ungarn
EU-Kommissionen har indledt
en sag ved EU-domstolen mod
Ungarn på baggrund af deres
såkaldte “anti-lgbt”-lovgivning,
som blandt andet forbyder
offentlig “promovering” af samt
oplysning om homoseksualitet,
kønsskifte og transkønnede.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0019.png
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0020.png
20
Ligestilling og rettigheder globalt
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Ligestilling og
rettigheder globalt
Globalt er der på en række områder opnået fremskridt i styrkelsen af kvinders
og pigers rettigheder og muligheder. Men udviklingen går langsomt, og rundt
om i verden er ligestilling og rettigheder fortsat under pres. Danmark arbejder
aktivt for at støtte og fremme kvinders og pigers lige muligheder og for at
styrke ligestillingsindsatsen i internationale fora.
Fremme af kvinders og pigers rettigheder og
muligheder globalt
Ligestilling er et af FN’s 17 verdensmål, som verdens lande har
forpligtet sig til at arbejde for. Og der er fremskridt. Flere piger
går i skole, og en større del af pigerne færdiggør deres uddan-
nelse. Andelen af børneægteskaber i verden er faldet. I dag er
det ikke hver fjerde pige, der bliver gift, før hun fylder 18 år, men
hver femte. Det er stadig alt for mange. Der er også fortsat alt for
mange kvinder, der udsættes for seksuel og kønsbaseret vold og
overgreb.
I 2023 var der for første gang nogensinde kvinder i alle verdens
parlamenter. Men det er kun en fjerdedel af verdens parlaments-
medlemmer, der er kvinder. Kvinder er også fortsat meget skævt
repræsenteret i beslutningsprocesser og i nye vækstsektorer fx
inden for IT-området. Udviklingen går kun langsomt, og der er
langt fra lige muligheder for kvinder og mænd.
Indsatsen for fremme af ligestilling og kvinder og pigers rettig-
heder er derfor grundlæggende i det danske udviklingssamar-
bejde, i udviklingsbistanden og i Danmarks arbejde med FN’s
verdensmål.
Fakta
• 640 millioner nulevende piger og kvinder
blev gift, før de var 18 år gamle. 5 pct. af alle
kvinder mellem 20 til 24 år er blevet gift, før
de fyldte 15 år.
• Antallet af piger, der ikke går i skole, er
faldet fra 17,5 pct. i 2015 til 16,2 pct. i 2022
på tværs af folkeskoler og ungdomsuddan-
nelser i verden.
• Komplikationer under graviditet og fødsel
er den største dødsårsag blandt 15-19-årige
piger i verden.
• 9,8 pct. af verdens regeringschefer var i
2023 en kvinde, og kvinder udgjorde på glo-
bal plan 26,5 pct. af medlemmer i politiske
parlamenter.
Kilder:
UNICEF 2023, Verdens Bedste Nyheder 2023, UN
Women (2023)
Women in Politics 2023.
Stærkt dansk engagement i det internationale
ligestillingsarbejde
Ligestilling og kvinder og pigers rettigheder er fortsat et kon-
fliktfyldt område i det internationale politisk samarbejde. Der
er lande, som stille spørgsmålstegn ved kvinders og pigers ret
til at deltage på lige fod med mænd i arbejdslivet og i samfundet
generelt. Og kvinders og pigers ret til at bestemme over egen
krop og retten til abort er også fortsat under pres.
Ikke mindst i en tid med internationale konflikter og humani-
tære og klimarelaterede kriser er der behov for at holde fokus
på kvinders og pigers rettigheder. For under kriser og konflikter
rammes kvinder og piger særligt hårdt. Det er med til yderligere
at forringe deres levevilkår og muligheder.
Det internationale samarbejde er derfor afgørende for at fremme
ligestilling globalt. Danmark vil fastholde sin aktive indsats for
ligestilling og kvinders og pigers rettigheder og arbejde for at
fastholde opnåede resultater, dele viden og skubbe på udviklingen.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0021.png
Redegørelse/perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2024
Ligestilling og rettigheder globalt
21
Initiativer
Danmark tiltræder ILO
konvention om vold og chikane
mod kvinder på arbejdsmarkedet
Regeringen ratificerer i 2024
konventionen for at sikre, at
Danmark lever op til sit ansvar for
at fremme et sikkert arbejdsmiljø
med nultolerance over for vold
og chikane. Med ratificeringen
forpligter Danmark sig til at defi-
nere og forbyde vold og chikane
i arbejdslivet. Både medlemssta-
terne og arbejdsgiverne skal træffe
foranstaltninger til at forebygge
vold og chikane, herunder kønsba-
seret vold og chikane. En teknisk
arbejdsgruppe nedsat under det
faste ILO-udvalg har sammen med
relevante myndigheder vurderet,
at den eksisterende retstilstand
og lovgivning i Danmark opfylder
konventionen.
tilgang til indtænkning af køns-
perspektivet i store, danskstøttede
klimainitiativer, såsom den
Grønne Klimafond (GCF).
FN’s Kvindekommissions samling
Årets samling i FN’s Kvindekom-
mission i New York har fokus på
at imødegå kvinders og pigers fat-
tigdom samt styrke en bæredygtig
infrastruktur og fremme kvinders
og pigers adgang til sociale
tilbud. Danmark deltager aktivt i
forhandlingerne om samlingens
slutdokument, ved bilaterale
møder og side-events gennem en
bred delegation af politikere og
civilsamfundsrepræsentanter.
bekæmpelse af menneskehandel,
det kønsopdelte arbejdsmarked,
kvinders økonomiske ligestilling
samt sammenhængen mellem
ligestilling og den grønne omstil-
ling. I forbindelse med etablerin-
gen af ny EU-Kommission efter
Europa-Parlamentsvalget i juni
2024 vil Danmark og ligesindede
lande lægge vægt på, at ligestilling
fortsat er en prioritet i det europæ-
iske samarbejde.
Ligestillingsarbejdet i
Europarådet
Ligestillingsarbejdet i
Nordisk Ministerråd
Igangsættelse af nye flerårige
klima - ligestillingsinitiativer
Der sættes fokus på at styrke
koblingen mellem Danmarks
indsatser på klima- og ligestil-
lingsområdet og bidrage til at
styrke vidensgrundlaget om,
hvordan klimaforandringer
påvirker særligt ligestilling og
seksuel og reproduktiv sundhed og
rettigheder (SRSR). Fokus vil også
være på, hvordan der i klimaind-
satser sikres bedre inddragelse af
kvinder og større fokus på kvinder
og pigers behov. Der sættes fokus
på at sikre en fortsat systematisk
Sverige vil under sit formandskab
i 2024 fokusere på ligestilling i
arbejdslivet, blandt andet gennem
et projekt om traditionelle kvinde-
erhverv og hvordan forskellige jobs
værdisættes i Norden. Der vil også
være fokus på et nordisk-baltisk
samarbejde om kønsbaseret vold.
Danmark vil stå i spidsen for et
større projekt med en kortlægning
af maskulinitet og mænds hold-
ning til ligestilling i Norden.
Europarådets nye flerårige
ligestillingsstrategi lanceres.
Ligestillingskommissionen vil
derudover blandt andet indlede
arbejdet med et udvikle to nye
rekommandationer om, henholds-
vis hvordan kunstig intelligens
påvirker ligestilling, og hvordan
man kan definere og bekæmpe
teknologifaciliteret kønsbaseret
vold.
Ligestillingsarbejdet i EU
I 2024 har henholdsvis Belgien og
Ungarn EU-formandskabet. De vil
blandt andet sætte fokus på fore-
byggelse af vold mod kvinder og
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0022.png
Status på initiativer fra Perspektiv- og handlingsplan 2023
INDSATSOMRÅDE
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familieliv
Partnerskab om det kønsopdelte arbejdsmarked
Styrket indsats for kønsbalance i ledelse
Fokus på kønsdiversitet i forskning
Undersøgelse af diversitet på forskningsområdet under Kulturministeriet
Fremme af ligestilling og mangfoldighed i politiet
Rekruttering og fastholdelse på Forsvarsministeriets område
Direktivforslag om bindende standarder for ligebehandlingsorganer
Gennemførsel af direktiv om løngennemsigtighed
Lønstrukturkomitéen
Undersøgelse af mænd i risiko for marginalisering
Fokus på mænd og drenges ligestillingsudfordringer
Flere kvindelige lærlinge i anlægsbranchen
Tildeling af kvalitetsudviklingsmidler til Rollemodelprojektet fra Erhvervsskolernes Elevorganisation
Pulje til styrkede undervisningsmiljøer i erhvervsuddannelserne
Ekspertgruppe om køns betydning for læring og udvikling i dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelse
En ny læreruddannelse med styrket seksualundervisning og en reflekteret forståelse af køn
Styrkelse af sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i folkeskolen
Styrket seksualundervisning på ungdomsuddannelserne
National indsats for digital dannelse af børn og unge
Indberetning af ligestillingsredegørelser 2023
Bekæmpelse af ulighed i kræft
Undersøgelse af risikofaktorer for hjertekarsygdomme hos kvinder
Studier af determinanter for vaccination
Fokus på kønsforskelle i sundhedsadfærd i ’Skolebørnsundersøgelsen’
Indsatser til at modvirke ensomhed og funktionstab hos ældre mænd
Undersøgelse af kønsfordelingen i indkøb af kunstværker
Frihed og lige rettigheder for alle
Ny handlingsplan mod partnervold og partnerdrab
Digital rådgivning til udøvere af vold i nære relationer
Kriminalisering af grooming af børn og unge m.v.
Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i Grønland
Alliance mod seksuel chikane
Arbejdstilsynets indsats mod seksuel chikane og andre krænkende handlinger
Forebyggelse og håndtering af kønskrænkende adfærd på Forsvarsministeriets område
Opkvalificering af indkvarteringstilbud til ofre for menneskehandel
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+ personer
Styrket rådgivning til minoritetsetniske LGBT+ personer
Opkvalificering af fagprofessionelle på volds- og socialområdet
Forebyggelse af partnervold, seksuelle overgreb og krænkelser
Anerkendelse af medfaderskab i børneloven og barselsloven
Ekspertgruppe om anerkendelse af forældreskab ved kommercielle surrogataftaler
Viden om LGBT+ familier med flere end to forældre
Oplysning, støtte og rådgivning til børn og unge
Undersøgelse af LGBT+ elevers trivsel
Rådgivning, oplysning, test og forebyggelse af hiv og andre sexsygdomme
Styrket sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold
Supplerende rådgivning af personer med kønsidentitetsforhold
Indsats om styrket trivsel for LGBT+ personer i foreningsidrætten
Drøftelse i Arbejdsmiljørådet om LGBT+ perspektiv i arbejdsmiljøindsatser
Undersøgelse af muligheden for et forbud mod omvendelsesterapi mod mindreårige
Europæisk samarbejde på LGBT+ området
Samarbejde i Nordisk Ministerråd om LGBT+ dagsordenen
Ligestilling og rettigheder globalt
Ligestillingsarbejdet i EU
Ligestillingsarbejdet i Nordisk Ministerråd
Ligestillingsarbejdet i Europarådet
Implementering af den udviklingspolitiske strategi
Igangsættelse af nye flerårige multilaterale partnerskabsaftaler
FN’s Kvindekommissions samling
I ALT
LIGE
LIGE
LIGE
UM
UM
UM/LIGE
×
×
31
24
1
×
×
×
×
UIM
LIGE
LIGE
SBÆM/
BM
LIGE/SM
LIGE
LIGE
BUVM
ISM
ISM
ISM
KUM
BM
LIGE
LIGE
LIGE
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
LIGE
SBÆM
JM
JM
LIGE
BM
FMN
LIGE
×
×
×
×
×
×
×
×
FM
LIGE/EM
UFM
KUM
JM
FMN
BM
BM
BM
LIGE
LIGE
TRM
BUVM
BUVM
BUVM
UFM
BUVM
BUVM
BUVM
LIGE
ISM
ISM
ISM
ISM
SBÆM
KUM
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
Gennemført
Igangsat
Ikke
gennemført
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0023.png
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Årlige Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2024), fra ministeren for ligestilling
2831390_0024.png
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T 72 28 24 00
www.digmin.dk