Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 90
Offentligt
Kære kulturminister, kære Jakob
København 20.03.24
Tak. Så enkelt kan det siges. Tak fordi du sammen med regeringspartierne sidste år hjalp os med både en
flerårig finanslovsbevilling samt midler fra det kulturelle udlodningsaktstykke.
Midlerne har haft en afgørende betydning for os og for, at vi har kunnet udføre de opgaver, vi så gerne vil,
og har kunnet nå flere brugere, end det ellers havde været muligt.
Derfor har 2023 også været en spændende og positiv rejse, vi gerne deler med dig og regeringens kulturord-
førere, der også stod bag midlerne – med dette brev også en stor tak til dem.
Skal vi præsentere 2023 i tal, så var det året, hvor vi gav 101 koncerter med ca. 30.000 publikummer, og med
cirka 550 radiotransmissioner, der havde estimerede 9,4 mio. lyttere og seere nationalt og internationalt. Tal
der også imponerede os, da vi så dem første gang og samtidig gjorde os ydmyge over, at ensemblet har så
stor en rækkevidde. Til sammenligning havde vi i 2022 74 koncerter med ca. 18.000 publikummer og cirka
486 radiotransmissioner.
Sammen med vores øgede basis-finansiering, tilskriver vi det en meget skarpere udvælgelse og programlæg-
ning. Eksempelvis gav vi i slutningen af februar en udsolgt koncert med et program, som i musik fortalte
historien om den svenske dronning Kristina, der i 1654 abdicerede og rejste til Rom, hvor hun konverterede
til katolicismen. Gennem hele hendes liv var hun en stærk mæcen, og det er derfor muligt at følge hendes
rejse og liv musikalsk.
Foruden i de klassiske koncertsale optrådte vi sidste år også på museer, hospitaler, hospices og kvindehjem
for at nævne nogle mere atypiske steder. Når vi nævner dette, er det for at understrege, hvor vigtigt det er
for os at række ud til brugergrupper, som ikke selv opsøger klassisk musik – og da slet ikke barokmusik.
Vores outreach-strategi har fokuseret på at nå børn og unge. Det har vi gjort ved at indgå samarbejder med
uddannelsesinstitutioner og ved at møde dem, hvor de er. Tillad os at dele et enkelt eksempel med dig, som
startede med, at vi spurgte os selv:
hvordan lyder klassisk musik anno 2024, hvis vi lader de unge be-
stemme? Spørgsmålet er interessant, fordi der i dag hersker et stort skel mellem rytmisk og klassisk musik,
som vi i Concerto Copenhagen ønsker at udfordre. Derfor inviterede vi musikstuderende i alderen 15–30 år
fra RIA Kollektivet i Roskilde og Kulturskolen Roskilde ind i vores musikalske rum over tre sessioner, hvor
vi inspirerede dem til at komponere med ud fra deres egne forudsætninger i regi af vores seneste outreach-
initiativ Co:ZY. Resultatet kan man se – og høre – på vores hjemmeside.
Der er tale om et pilotprojekt, som
vi gerne vil gentage og udbygge og kombinere med workshops for de unge i at lave små videoer til SoMe,
som viser deres arbejde med musikken.
Med vores øgede tilskudsgrundlag når vi længere ud, end det ellers havde været muligt, og vi håber derfor,
at det også i år vil være muligt at få støtte fra det kulturelle udlodningsaktstykke. Sammen med finanslovs-
midlerne giver de os mulighed for at gennemføre vores strategi og når flere med vores arbejde
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Kopi af henvendelse til kulturministeren af 19/3-24 fra Concerto Copenhagen
2840473_0002.png
Som alle andre institutioner tager vi i vores budget højde for ændringer, og skulle vi være så heldige at få
udlodningsmidler i år, vil vores budget se således ud:
Indtægter
Statsligt tilskud fordelt ml.
-
-
Udlodningmidler
FL-midler
3.600.000
2.000.000
1.600.000
2.200.000
150.000
3.300.000
2.900.000
60.000
12.210.000
Kunstneriske honorarer til musikere,
dirigenter og solister
Udgifter til kunstnerisk produktion
Lokale- og instrumentleje, forsikrin-
ger
Digital produktion
PR, markedsføring og promotion
Administration, drift og projektle-
delse
Udgifter i alt
Balance
Vi ønsker det kommende år
At samarbejde med endnu flere klassiske og utraditionelle spillesteder for at øge vores rækkevidde og
nå endnu flere strategiske målgrupper – her drejer det sig især om generation Z og Y, som vi arbejder
med i vores ”Co:ZY”-program
At skræddersy en række årlige koncerter til børn og unge med en konkret indsats for formidling til de
enkelte målgrupper
At styrke vores branding-værdi og rækkevidde internationalt for at kunne udbyde endnu flere koncer-
ter i udlandet og dermed øge vores internationale kendskabsgrad, og
At løfte en ambitiøs plan om vores musikalske kulturarv og hylde danske komponister, som har været
vigtige i både den nationale og internationale musikhistorie gennem ny-indspilninger og koncertopfø-
relser af deres værker. Det drejer sig om komponister så som Weyse, Gerson, Gade og Kuhlau med
flere. Måske kender danskerne navnene, men ikke deres værker. Og det vil vi på sigt gerne gøre noget
ved.
4.200.000
1.750.000
890.000
1.100.000
1.820.000
2.450.000
Udgifter
2024
Projekttilskud fra Statens Kunstfond
Entréindtægter
Salgsindtægter
Fondsstøtte
Andre indtægter
Indtægter i alt
12.210.000
0
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 90: Kopi af henvendelse til kulturministeren af 19/3-24 fra Concerto Copenhagen
2840473_0003.png
Vi drømmer fortsat om 8 mio. kr. årligt. Og hvorfor lige dette tal? Concerto Copenhagen er et unikt ensem-
ble, der ikke kan sammenlignes med landsdelsorkestrene, som i gennemsnit modtager 25 mio. årligt. Vi er
heller ikke som de fem basis-ensembler, som gennemsnitligt modtager 5 mio. kr. fra Statens Kunstfond, og
som ikke løser nationale opgaver. Derimod giver det mening at sammenligne Concerto Copenhagen med
Danmarks Underholdningsorkester, der modtager 12 mio. kr. på finansloven. Ligesom Concerto Copenha-
gen er de landsdækkende og arbejder med formidling og undervisning. Vi ved godt, at der når man ikke hen
med det samme, men vi håber, at du og regeringspartierne vil fortsætte sidste års bevillinger og – hvis øko-
nomien tillader det – også forhøje den, så vi trinvist kan nærme os de øvrige klassiske orkestre og ensembler.
Onsdag 20. marts spiller Concerto Copenhagen til premieren på Saul på Operaen i København i en meget
spektakulær produktion fra Glyndebourne. Vi stiller med stor glæde et par billetter til rådighed enten til pre-
mieren eller til én af de efterfølgende forestillinger!
Med venlige hilsner
Christen Obel, bestyrelsesformand
Nikolaj de Fine Licht, orkesterchef
Kopi af dette brev er sendt til Mogens Jensen, Jan E. Jørgensen, Tobias
Grotkjær Elmstrøm
og Hans Chr.
Schmidt og samt Folketingets Kulturudvalg.