Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
2777378_0001.png
Unødvendige
administrative og
økonomiske byrder i
foreningslivet
Foretræde for Kulturudvalget
d. 8. november 2023
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 23: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Dansk Folkeoplysnings Samråd og Civilsamfundets Brancheforening
2777378_0002.png
Tak for invitationen
Foreningsgruppen
Danmarks Idrætsforbund (DIF)
ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes brancheorganisation
Frise, landsorganisation for frivilligcentre og
selvhjælpsorganisationer
DGI
Danske Seniorer
Vores fokus i dag:
Udfordringer og løsningsforslag
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Ungdoms Fællesråd
Civilsamfundets Brancheforening
Michael Voss, Dansk Folkeoplysnings Samråd
Louise Boye Larsen, Civilsamfundets Brancheforening
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 23: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Dansk Folkeoplysnings Samråd og Civilsamfundets Brancheforening
2777378_0003.png
Udfordringer
Foreningerne oplever bøvl ift. samarbejdet med banker:
Mulighed for at få konto, ofte krav om private konti i samme bank
Kontrollen - med henvisning til Hvidvaskloven - omfattende, belastende og ude af proportioner med problemets omfang
o
Jf. Justitsministeriets svar om antallet af sigtede og dømte foreninger (KUU/spørgsmål 112, alm.del, 29-08-23)
Gebyrerne er urimeligt høje ift. foreningernes økonomi
Det tager utrolig meget tid. Et simpelt skifte af kasserer kan tage op til halvt år, ingen adgang til kontoen.
Om foreningernes problemer med banker og andre administrative byrder, se i øvrigt KUM-undersøgelse, som viste, at halvdelen af de
foreningsaktive overvejer at standse arbejdet, bl.a. pga. besværet med banker (september 2022).
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 23: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Dansk Folkeoplysnings Samråd og Civilsamfundets Brancheforening
2777378_0004.png
Vejledningen (2022) …
… har indtil videre ikke løst problemet.
Jf. DGI-undersøgelse: Mindre en hver femte kasserer har oplevet lettelser (september 2023)
Bekræftes af tilbagemeldinger og sager fra de øvrige i foreningsgruppen
Se case-eksempel i artikel i Berlingske Tidende (16-09-23)
Hovedårsag:
Vejledningen er kun vejledende og ikke forpligtende.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 23: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Dansk Folkeoplysnings Samråd og Civilsamfundets Brancheforening
2777378_0005.png
Løsningsmuligheder
En digital registreringsordning for foreninger, hvor banker, kommuner, fonde o.l. kan hente de nødvendige oplysninger.
o
Ordningen skal være nem at benytte for foreningerne
o
Ordningen skal dække de informationer, som bankerne har brug for til deres risikovurdering og kundekendskabsprocedurer.
o
Banker og myndigheder må ikke afkræve foreningerne informationer, der ligger i den digitale registrering.
o
Dokumentation og legitimation i form af pas og kørekort erstattes af MitId
En billig basal betalingskonto for små og mellemstore foreninger
o
Beløbsgrænsen for at få sådan en konto ikke er for høj.
o
Skal sikre en lav samlet gebyrudgift, der svarer til foreningernes økonomi.
o
Skal indeholde foreningers normale bankforretninger.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 23: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Dansk Folkeoplysnings Samråd og Civilsamfundets Brancheforening
2777378_0006.png
Men…
… de to initiativer lemper i sig selv ikke på de kontrol-
og dokumentationskrav, som bankerne afkræver fra foreningerne med henvisning til
Hvidvaskloven. I bedste fald flytter de leveringen over i det digitale register.
Derfor er det stadig afgørende, at vi får forpligtende regler for bankernes kontrol (risikovurdering og kundekendskabsprocedure) af hensyn
til hvidvaskloven:
o
Jf. rapporten fra Arbejdsgruppen under Finans Danmark
o
Lov eller bekendtgørelse
o
Lovændring kan bygge på Vejledningens
model
med en risikovurdering, der placerer hovedparten af foreningerne i lavrisikogruppen,
og et defineret kontrolniveau (kundekendskabsprocedure) for lavrisikoforeninger
kombineret med bankens pligt til at reagere på
usædvanlige transaktioner på kontoen.