Indfødsretsudvalget 2023-24
IFU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2761445_0001.png
Oplysninger som offentliggøres i medfør af offentlighedsloven
Sagsnummer: 2021-3004
Akt id: 2234931, dokument 1:
”[…]
På mødet i dag blev undtagelsen til beskæftigelseskravet drøftet endnu en gang.
Ministeren foreslog, at sagerne i en forsøgsperiode kunne blive forelagt IFU.
[…]
Det blev aftalt, at ministeriet forsøger at lave et estimat på, hvor stor en gruppe dette drejer sig om. Det
blev dog oplyst, at det ikke vil være muligt at sige, hvor mange i gruppen, der ville opfylde
beskæftigelseskravet, da det ikke tidligere har været et krav og derfor ikke noget gruppen har indsendt
dokumentation for.
Herefter indkaldes til et nyt møde ultimo næste uge.
[…]”
Akt id: 2234932, dokument 1:
”[…]
Hermed kort oprids af, hvad der blev aftalt på mødet med aftalepartierne bag INF-aftalen vedr.
beskæftigelseskravet.
Det blev aftalt at parterner mødes igen ultimo næste uge. INF udarbejder nyt notat.
Det aftales endvidere, at mødet om midlertidighed, som forventes at blive i uge 25 først indkaldes, når
denne problemstilling er løst.
INF har fået et udvalgsspørgsmål fra RV om, hvad der lægger i det nye beskæftigelseskrav. Det aftales, at
dette ikke kan besvares, førend denne problemstilling er løst.
1. Undtagelser fra beskæftigelseskravet
K har allerede i medlemsbreve mv. fortalt, at den nye indfødsretsaftale indebærer, at det nye
beskæftigelseskrav gælder for alle.
2. Indfasning af beskæftigelseskravet
V kan godt bakke op om forslag om justering af indfasningen. Det kan LA også.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
Akt id: 2234933, dokument 1:
”[…]
Nedenfor er opsummeret, hvad M loves på 8. møde om indfødsretsforhandlingerne
[…]
Kriminalitet:
Frakendelse:
NB ønsker at se eksempler på, hvem der med et nyt lovforslag vil kunne få frakendt deres statsborgerskab.
Ministeren oplyser, at han hvis det er muligt, vil der blive udarbejdet eksempler.
Ministeren lover – som det også står i aftaleteksten – at aftaleparterne bliver indkaldt vedr. lovforslagets
udformning.
Indfødsretsprøven:
Opholdskravet:
Ministeren lover, at der sendes et bud på en tekst til dette afsnit i morgen.
Samtaler:
Der var ingen bemærkninger til aftalens øvrige punkter.
[…]”
Akt id: 2234934, dokument 1:
”[…]
Hermed referat fa 7. møde i indfødsretsforhandlingerne, hvor bilag 9b (forelæggelsesmodel med personlige
samtaler, individuelle afstemninger og et loft over antallet af årlige statsborgerskaber), jf. vedhæftede, blev
drøftet.
[…]
spurgte ministeren de øvrige, hvordan de ser en model med individuelle samtaler praktiseret i
virkeligheden.
M svarer hertil, at det ikke er regeringens holdning, at rettigheder/pligter i et samfundet skal være styret af,
hvilken religion man har.
Fsva. gebyr for ansøgning om statsborgerskab oplyser M, at dette ikke må være så højt, at det reelt må
anses som en hindring. Dette følger af statsborgerretskonventionen.
V påpegede, at der tidligere har været et notat fra evt. en lokal politibetjent, […]
... NB støtter altså loft, opdeling på LF, samtaler og individuel behandling.
Fsva. samtaler oplyser M igen, at det skal kunne fungere indenfor den danske grundlovsmodel,
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
oplyser M, at der også sidst blev udarbejdet et ændringsspørgsmål efter ønske om at pille nogle fra en
række lande ud.
Afrunding:
Næste møde er fredag den 9. april 2021 og mødet er både fysisk i ministeriet og virtuelt. Her vil M
præsentere et bud på en aftaletekst.
Akt id: 2234935, dokument 1:
”[…]
Hermed referat af 6. møde i indfødsretsforhandlingerne.
[…]
---
M læser udkast til indfødsretsaftalen op
Præamblen:
K, DF og NB synes at de vigtige elementer (loft, individuel samtale mv) mangler i aftalen.
[Det aftales efter mødet, at præamblen udbygges med elementer om, at det er vigtigt at lære dansk og ikke
have begået kriminalitet for at få dansk indfødsret]
Kriminalitet:
Fsva. kriminalitet i hjemlandet, oplyser M, at det i praksis vil være svært, da det ikke er alle myndigheder,
der har sådanne oplysninger.
[Det aftales efter mødet, at en afslagsregel, hvor ansøgeren i stedet bliver vejledt om, at kunne søge på ny
og få et medlem til at forelægge for IFU, afvises. Det aftales, at lade den nuværende tekst stå og så forklare,
at det andet vil give nogle meget mærkelige, skøre sager.
Det aftales, at Venstre skal imødekommes på følgende: 1) medtage bøde givet efter udlændingeloven og
socialt bedrageri, 2. hvornår karensen begynder, 3. deadline på KR-løsningen. Det bemærkes dog, at der pt.
ikke er penge til den løsning der muligvis kan lade sig gøre. Der skal stå en linje om finansieringen i
dokumentet.]
Frakendelse:
M oplyser, at pga. statsretskonventionen vil det, hvis man skriver loyalitetsbestemmelsen ind, alene være
svig i forhold til loyalitet. (altså en indsnævring af begrebet)
M oplyser, at mulighederne for at frakende ved ”almindelig alvorlig kriminalitet” ikke er tilstede indenfor
konventionerne. Det skal være til fare for Danmarks vitale interesser.
M oplyser, at regeringen ikke ser det som en mulighed at træde ud og ind af konventionerne. De lande, der
har forbehold tog disse, inden de trådte ind i konventionerne. Henviser til tidligere skriv. (Svarnotits 7b)
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
DF efterspørger resumé af de sager, hvor RA ikke har fundet at bevisbyrden ikke kunne løftes, hvilket M
lover.
[Efter mødet aftales det, at der i sidste afsnit af teksten skal stå, at ”der som udgangspunkt skal der ske
frakendelse, medmindre det er i strid med internationale konventioner”]
Indfødsretsprøven
[Det aftales efter mødet, at der i aftaleteksten skal stå, at der dermed gås fra 5 til 10 uforberdte spørgsmål]
Opholdskravet
[Det aftales efter mødet, at opdatere bilag 7a med Ks model (Et års permanent ophold + model 2)]
Beskæftigelse
Førtidspension vil her tælle som beskæftigelse, det er et krav efter handikapkonventionen.
Gæld (bilag 5a)
P-bøder er slettet, men bøder til Arriva mv. bliver anset som gæld til det offentlige.
[Det aftales efter mødet, at der skal sættes en bagatelgrænse på 3.000kr. for kontrolafgifter til
trafikselskaber]
Der er tidligere indgået aftale om grundlovsceremonier, hvorfor dette ikke berøres.
Sydslesvigere
Enighed.
Nordiske statsborgere
Enighed
Midlertidighed
Bilag 8 a – syriske flygtninge
[det aftales efter mødet, at der kan lægges op til, at regeringen forpligter sig til inden sommerferien, at
indkalde partierne, da alle er meget optagede af midlertidighed og ønsker at flygtninge skal vende hjem,
når der er sikkerhed i hjemlandet. På den baggrund forpligter regeringen sig til at indkalde aftalepartiernes
til forhandlinger for at undgå at syrerne de facto får permanent ophold]
Bevissager:
[Det aftales efter mødet, at der kan lægges op til, at aftalekredsen diskuterer det i 4.kvartal]
Næste møde:
Der indkaldes til et nyt møde, hvor det alene omhandler samtaler og loft, umiddelbart efter påske, bilag
9b..”
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
2761445_0005.png
Akt id: 2234936, dokument 1:
”[…]
Hermed referat fra gårdagens møde i indfødsretsforhandlingerne.
1. Kriminalitet:
Der er lagt 3 forslag på bordet;
a. Ansøgere der har været dømt en betinget eller ubetinget frihedsstraf, skal efter at have
udstået karensperioden, fremover forelægges IFU, mhp. deres stillingtagen til, om de kan
optages på et lovforslag.
b. Dømmes man for social kontrol, skal det give 18 års karens.
c. Bøder over 3000kr. skal ikke længere forelægges IFU.
oplyste ministeren at der på BMs område ikke meddeles administrative bøder, men at folk der begår socialt
bedrageri bliver meddelt en tilbagebetalingspligt, og at kommunerne har pligt til at politianmelde
tilbagebetalingspligt på over 21.000kr. til politiet. Disse sager bliver rejst ved domstolene, hvor langt de
fleste idømmes frihedsstraf. Det aftales, at UIM udsender Justitsministeriets svar på REU 1791 af 1.
december 2020 vedr. statistik for, hvor mange og hvorledes der straffes for socialt bedrageri.
V
Der er enighed om forslag a og b.
2. Sydslesvigere
Der er lagt 3 forslag på bordet;
a. Børn af dansksindede sydslesvigere skal fremover kunne blive danske statsborgere som
bipersoner
b. Den geografiske opdeling af Kiel ophæves, at hele Kiel kommune er at anse som
Sydslesvig.
c. Dokumentationskravet for tilknytning til danske forhold udvides fra 3 mdr. efter endt
skolegang til 5 år efter endt skolegang.
NB er enige i de tre forslag.
Det aftales, at der er tilslutning til de tre forslag, og at forslag a skal ledsages af en betingelse om
dokumentation for dansk skole eller børnehave, såfremt barnet ikke er blevet hjemmepasset.
3. Nordiske statsborgere:
a. Det foreslås at afskaffe erklæringsadgangen for nordiske statsborgere
mellem 18 og 23 år, som er meddelt nordiske statsborgerskab ved
naturalisation.
K kan tilslutte sig forslaget.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
DF er enige i afskaffelsen, men mener også, at man snart bør se på erklæringsadgangen for nordiske
statsborgere, der er meddelt nordisk statsborgerskab ved fødslen, da befolkningssammensætningen i de
nordiske lande har ændret sig de seneste 30 år.
NB er enige.
Ministeren oplyser, at den erklæringsadgang der er for de nordiske statsborgere, der er født med
statsborgerskabet, er bundet er en nordisk konvention. Sidste år brugte 239 denne ordning. Hvis svenskere
ikke benytter erklæringsadgangen, skal de opfylde de almindelige betingelser, med undtagelse af
opholdskravet, der for nordiske statsborgere er lempeligere. Det aftales, at UIM beskriver den nordiske
konvention samt hvad en udtrædelse heraf vil kræve.
Der er enighed om forslag a.
4. Frakendelse
Der er lagt 2 forsalg på bordet
a. Det skal fremgå af aftalen, at regeringen forpligter sig til, at i forbindelse med udarbejde af
et kommende lovforslag om frakendelse for visse former for kriminalitet, at undersøge,
hvorvidt der er rum for at udvide muligheden for at frakende statsborgerskab for andre
former for kriminalitet.
b. Det skal undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne i indfødsretsloven §§ 8 a
og 8 b fra ”kan”- til ”skal”-bestemmelser.
M oplyser hertil, at det ikke er EMRK der er til hinder, men statsborgerretskonventionen, hvoraf fremgår, at
man ”ikke kan fratage et statsborgerskab, medmindre den pågældende har udvist en handlemåde til skade
for statens vitale interesser.”
M oplyser, at UIM har været i dialog med Rigsadvokaten, men at de sager der tidligere har været ønsket
prøvet, har været sager, hvor folk inden tildeling af statsborgerskab har begået kriminalitet og ikke har
oplyst om det. Disse sager har RA ikke fundet grundlag for at rejse. Det er ikke blevet forsøg ved sager, hvor
der efter tildelingen er begået kriminalitet. Forsættet skal være der på tidspunktet for underskrivelsen på
erklæringen. Det er meget vanskeligt at bevise.
Det aftales, at UIM udsender et notat fra 2018 om samme emne
Der er tilslutning til forslag a og b. regeringen vil gerne imødekomme Vs ønske om, en mere forpligtende
tekst fsva. forslag a.
Til næste møde skal drøftes følgende:
Danske værdier, beskæftigelseskrav, opholdskrav og den nye model for screening.
For K er det helt afgørende for at kunne indgå aftalen, at aftalen indeholder loft, individuel behandling og
samtaler.
Efter mødet:
Det blev aftalt, at INF arbejder på en model, hvor bøder efter udlændingeloven og for socialt bedrageri over
et vis beløb skal give en længere karens og at bagatelgrænsen (3000kr.) beholdes.
INF kigger endvidere nærmere på en model for karenstidens løbeperiode.
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
INF udarbejder et notat om de konventionsmæssige rammer for nordiske statsborgeres erklæringsadgang.
Derudover udsendes REU 1791 af 1. december 2020 og notat fra 2018 om svig.
[…]”
Akt id: 2234937, dokument 1:
”[…]
Hermed referat af 4. møde i indfødsretsforhandlingerne den 3. marts 2021
6. Kriminalitet:
Alle bakker op om regeringens to forslag.
UIM har oplyst, at det vil koste penge at tjekke folks kriminalhistorik i hjemlandet,
7. Fratagelse:
M oplyser, at betinget statsborgerskab ikke er muligt,
Regeringen vil gerne indgå en tillægsaftale, som handler om andet end cirkulæret.
Regeringen arbejder netop nu for at ændre reglerne, så der skal kunne ske fratagelse ved andre typer af
kriminalitet. M inviterer til, at partierne kan forpligte hinanden på, hvad der skal stå i de her lovforslag. Der
er enighed om, at der skal arbejdes videre med dette. M vil komme med udkast til, hvordan partierne kan
forpligte hinanden på sådan et lovforslag.
I forhold til den nuværende bestemmelse om, at en statsborgskab kan fratages ved kriminalitet der er ”til
skade for statens vitale interesser”, er der enighed om at undersøge/arbjede på, at ændre bestemmelsen
fra en kanbestemmelse til en skal-bestemmelse.
UIM har tidligere løftet sager til Rigsadvokaten mhp. at få vurderet om sådanne sager kunne føres. Det har
Rigsadvokaten vurderet ikke var muligt. Vender tilbage med oplysninger om, hvornår og hvordan sagen så
ud.
8. Syrerne:
9. Øvrige:
Næste møde: torsdag den 11. marts 2021. Vil have konkrete forslag til aftaletekst.
Efter mødet aftaltes det, at de næste to møder inddeles således:
1.møde (torsdag den 11/3)
- Kriminalitetskravet
- Sydslesvig
- Nordiske statsbogere
- Fratagelser
IFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Aktindsigt i indfødsretsforhandlingerne
2. møde:
- Selvforsøgelse og gæld
- Opholdskravet
- Danske værdier indfødsretsprøven
- Loft?
[…]”