Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2770570_0001.png
MENNESKE­
RETTIGHEDER
I FOKUS
BERETNING TIL INATSISARTUT
2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0002.png
MENNESKERETTIGHEDER I FOKUS – BERETNING TIL INATSISARTUT 2022­23
Redaktion: Marya Akhtar, Nadja Filskov, Kathrine Storgaard Carlsen og Maria Ventegodt
Beretningen omfatter aktiviteter fra august 2022 til og med august 2023.
Oversættelse til grønlandsk: Maybritt Lynge
Grafisk design: Hedda Bank
Tryk: Nuuk Offset
Forside: Isak Josenius er en af de 26 juridisk faderløse, der har stævnet den danske stat for at
have krænket deres menneskerettigheder.
Fotos: Christian Klindt Sølbeck (forside og bagside),
Karen Marie Nathansen (s. 9)
Cebastian Miki Rosing (s.11)
Christian Klindt Sølbeck (s.12)
Cebastian Miki Rosing (s.15)
Noah Silliman, Unsplash (s.16)
Aanguaq Reimer-Johansen (s.19)
ISBN: 978-87-7570-204-6
e-ISBN: 978-87-7570-205-3
© 2023 Institut for Menneskerettigheder – Danmark og Grønlands nationale
menneskerettighedsinstitution
Denne publikation eller dele af den må reproduceres til ikke-kommerciel brug med tydelig
angivelse af kilden.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger f.eks. store typer,
korte linjer, få orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster.
Læs mere om tilgængelighed på www.menneskeret.dk/tilgaengelighed
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
INDHOLD
4
6
7
8
10
12
13
14
16
18
20
22
23
FORORD VED LOUISE HOLCK
INTERVIEW MED QIVIOQ LØVSTRØM, FORKVINDE FOR GRØNLANDS RÅD FOR MENNESKERETTIGHEDER
SAMARBEJDER FREMMER MENNESKERETTIGHEDERNE
HISTORISK UDREDNING BØR HAVE FOKUS PÅ STATENS ANSVAR FOR MENNESKERETLIGE KRÆNKELSER
SPIRALSAGENS OFRE HAR RET TIL ANERKENDELSE OG KOMPENSATION
DE JURIDISK FADERLØSE HAR KRAV PÅ ANERKENDELSE OG GODTGØRELSE
OFRE FOR VOLDTÆGT OG PSYKISK VOLD GÅR STØRRE BESKYTTELSE I MØDE
NYT LOVFORSLAG LÆGGER OP TIL STÆRKERE BESKYTTELSE MOD DISKRIMINATION
BESKYTTELSE MOD SEKSUELLE OVERGREB BØR SKÆRPES PÅ BO- OG DØGNTILBUD
DIALOGKORT STYRKER BEFOLKNINGENS KENDSKAB TIL MENNESKERETTIGHEDER
SYSTEMATISK DATAINDSAMLING KAN STYRKE BESKYTTELSEN AF BEFOLKNINGENS RETTIGHEDER
RETTEN TIL RETFÆRDIG RETTERGANG ER UNDER PRES
TESTS AF FORÆLDREKOMPETENCER BLIVER TILPASSET GRØNLANDSK SPROG OG KULTUR
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
FORORD
I Grønland og Danmark har der det seneste år været
et særligt fokus på, at den danske stat undersøger
sit ansvar i sager, hvor mennesker i Grønland har fået
krænket deres rettigheder. Da FN’s specialrapportør
for oprindelige folks rettigheder, Francisco Calí Tzay,
besøgte Grønland og Danmark i begyndelsen af 2023,
kom flere sager frem. Specialrapportøren var blandt
andet med til at kaste lys over, at grønlandske borgere
i Danmark oplever diskrimination og føler sig som
’usynlige spøgelser’, der ikke har noget sted at gå hen
for at få hjælp.
I samarbejde med en række grønlandske rettigheds-
institutioner arbejder Institut for Menneskerettigheder
på at sikre, at både nutidige og historiske menneske-
rettighedskrænkelser bliver undersøgt, at staten tager
ansvar, og at ofrene modtager den anerkendelse og
kompensation, som de har ret til.
Derfor stiller vi som national menneskerettigheds-
institution vores ekspertise til rådighed, når sagen om
spiralkampagnen i skrivende stund er ved at blive rejst
mod den danske stat. Og derfor har vi valgt at indtræde
til støtte for de juridisk faderløse, der har stævnet den
danske stat for at krænke deres privat- og familieliv og
for at udøve forskelsbehandling.
En uvildig undersøgelse af spiralsagen og en
historisk udredning af forholdet mellem Grønland
og Danmark i perioden fra anden verdenskrig og
frem til i dag er sat i gang. Det er en positiv udvikling
for menneskerettighederne, men vi anbefaler
fortsat, at både udredningen og undersøgelsen
har et menneskeretligt fokus. Vi anbefaler også, at
undersøgelsen af spiralsagen omfatter de ufrivillige
spiralopsætninger på grønlandske piger og kvinder, som
har fundet sted efter 1991 og frem til i dag.
Ser vi på beskyttelsen mod vold og diskrimination i
Grønland, er der sket fremskridt. For eksempel er en
samtykkebaseret voldtægtslovgivning trådt i kraft,
psykisk vold er ved at blive kriminaliseret, og den
grønlandske befolkning kan se frem til en stærkere
beskyttelse mod diskrimination.
Samtidig er der udfordringer, når det kommer til
borgernes retsstilling i det grønlandske retsvæsen og
for personer med handicap, der udsættes for seksuelle
overgreb.
Institut for Menneskerettigheder arbejder tæt sammen
med Grønlands Råd for Menneskerettigheder og en
række andre grønlandske rettighedsinstitutioner. Den
viden og rådgivning, vores grønlandske samarbejds-
partnere producerer, er en forudsætning for at sikre
lovgivning og politikker, der fremmer ligebehandling og
menneskerettigheder i Grønland.
I Danmark har ligebehandling af grønlændere været
højt på dagsordenen det seneste år. Efter special-
rapportørens besøg afsatte Folketinget midler til at
sikre, at danske myndigheder ikke tester grønlandske
borgeres forældrekompetencer på et forkert grundlag
i forbindelse med anbringelsessager. Brugen af
ikkekulturtilpassede tests kan indebære en risiko for,
at grønlændere i Danmark diskrimineres, og at deres
ret til familieliv krænkes. Beslutningen om at anvende
kulturtilpassede tests er derfor et vigtigt fremskridt for
grønlandske forældres rettigheder.
Vi ser frem til at fortsætte vores samarbejde med
grønlandske rettighedsinstitutioner om at beskytte og
styrke befolkningens menneskerettigheder.
God læselyst.
4 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0005.png
Den viden og rådgivning, vores
grønlandske samarbejds-
partnere producerer, er en
forudsætning for at sikre
lovgivning og politikker, der
fremmer ligebehandling
og menneskerettigheder i
Grønland.
Louise Holck
Institut for Menneskerettigheders direktør
Louise Holck
Direktør
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 5
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0006.png
”DET ER AFGØRENDE FOR GRØNLANDS
FREMTID OG VORES SELVSTÆNDIGHED,
AT VI KENDER VORES RETTIGHEDER.”
Med etableringen af et stærkt sekretariat, der understøtter Grønlands Råd for
Menneskerettigheder, stiger befolkningens kendskab til deres rettigheder, oplever rådets
forkvinde, Qivioq Løvstrøm.
26 juridisk faderløse har stævnet den danske stat for
at have krænket deres menneskerettigheder. Ofre
for spiralskandalen og andre former for krænkende
svangerskabsprævention har samlet sig, og en
stor gruppe af ofrene for spiralskandalen er ved at
rejse krav mod den danske stat for de menneske-
rettighedskrænkelser, de har været udsat for. Historiske
udredninger af spiralskandalen og af forholdet mellem
Danmark og Grønland er påbegyndt.
Under valgkampen op til seneste Inatsisartutvalg
handlede mange af debatterne om national identitet,
etnicitet og oprindelige folks rettigheder. På Ilisimatusarfik,
Grønlands Universitet, skriver et stigende antal studerende
opgaver om den grønlandske befolknings ønsker og
rettigheder. Ligesom grønlandske medier oftere sætter
grønlandske rettighedskampe på dagsordenen.
Ifølge forkvinde for Grønlands Råd for Menneske-
rettigheder, Qivioq Løvstrøm, er det alle eksempler
på, at en voksende del af den grønlandske befolkning
kender og bruger deres rettigheder. Qivioq Løvstrøm
håber, at Grønlands Råd for Menneskerettigheders
oplysningsarbejde er med til at understøtte et stærkere
grundlag for at debattere og implementere menneske-
rettighederne i Grønland. En positiv udvikling i den
sammenhæng er, at rådet i maj 2022 styrkede sit
sekretariat.
”Efter at rådet har fået et solidt sekretariat, har vi et
meget bedre grundlag for at skabe positive og varige
forandringer i vores arbejde med at styrke befolkningens
kendskab til deres rettigheder.”
”Sekretariat udvikler og formidler viden om menneske-
rettigheder, der både er med til at nuancere den
offentlige debat og undervisningen i og kommunikation
6 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
Qivioq Løvstrøm, forkvinde for Grønlands Råd for
Menneskerettigheder.
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0007.png
SAMARBEJDER
FREMMER
MENNESKE­
RETTIGHEDERNE
om menneskerettigheder på sociale medier.
Sekretariatets arbejde er også i høj grad med til at styrke
vores dialoger med myndigheder og politikere om at
fremme og beskytte menneskerettighederne,” siger
Qivioq Løvstrøm og fremhæver nogle af de indsatser,
hun oplever, gør en forskel.
Rådet har i løbet af det seneste år lanceret flere videoer
om menneskerettigheder, både på KNR og på de
sociale medier. Det seneste år har gymnasieelever i
Nuuk og Sisimiut deltaget i workshops og sammen med
sekretariatet været med til at færdigudvikle dialogkort
om menneskerettigheder. Dialogkortene har været
med til at starte vigtige samtaler om rettigheder i en
grønlandsk kontekst.
Ifølge Qivioq Løvstrøm spiller rådets samarbejde
med Oqaasileriffik, Grønlands Sprogsekretariat, om
udviklingen af et grønlandsk begrebskatalog om
menneskerettigheder også en vigtig rolle for udbredelsen
af viden om menneskerettigheder i Grønland.
”Vi mangler menneskeretlig terminologi på grønlandsk.
Udvikler vi det, kan vi skabe en mere inkluderende
debatkultur om menneskerettigheder i Grønland, som er
relevant for alle,” siger Qivioq Løvstrøm.
Hun lægger også vægt på vigtigheden af arbejdet med
oprindelige folks rettigheder.
”Det er vigtigt at understrege, at vi i rådet stadig har
mange ønsker til at styrke vores arbejde på en række
områder. Særligt når det kommer til både individuelle
og kollektive rettigheder som oprindeligt folk, kan vi
som råd spille en vigtig rolle for at sikre en faglig og
saglig debat.”
Institut for Menneskerettigheder arbejder tæt
sammen med grønlandske aktører for at fremme
og forankre menneskerettighederne i Grønland.
Vores tætteste samarbejdspartner er Grønlands Råd
for Menneskerettigheder. Derudover samarbejder
vi blandt andre med Ilisimatusarfik, Grønlands
Universitet, børnerettighedsinstitutionen MIO,
handicaptalsmandsinstitutionen Tilioq, Grønlands
Ligestillingsråd, Rådet for Grønlands Retsvæsen
og andre aktører som for eksempel forskellige
departementer i Naalakkersuisut og NIIK, Nunatsinni
Inuit Innarluutillit Kattuffat, en paraplyorganisation
på handicapområdet. Vores løbende drøftelser
med Grønlands Råd for Menneskerettigheder
danner et solidt grundlag for vores arbejde med at
følge menneskerettighedssituationen i Grønland.
Sammen udgiver vi rapporter om væsentlige forhold
for det grønlandske samfund med anbefalinger
til myndigheder og andre centrale aktører om
at styrke beskyttelsen af borgernes rettigheder.
Desuden rapporterer vi sammen til FN’s forskellige
menneskerettighedskomiteer for at sætte fokus på
områder, hvor forholdene i Grønland kan forbedres
til gavn for borgerne. Børnerettighedsinstitutionen
MIO, handicaptalsmandsinstitutionen Tilioq, og
forpersonen for Grønlands Ligestillingsråd er faste
medlemmer af Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
I den sammenhæng modtager instituttet uvurderlig
viden og data fra organisationerne og de resterende
rådsmedlemmer om menneskerettighedssituationen i
Grønland.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 7
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
HISTORISK UDREDNING
HISTORISK UDREDNING BØR HAVE FOKUS PÅ
STATENS ANSVAR FOR MENNESKERETLIGE
KRÆNKELSER
Forholdet mellem Grønland og Danmark efter anden verdenskrig bliver gransket
med forskere fra Ilisimatusarfik i spidsen. Instituttet savner menneskeretligt fokus i
kommissoriet.
I juni 2023 præsenterede Grønlands landsstyreformand
Múte Bourup Egede, og den danske uddannelses- og
forskningsminister, Christina Egelund, kommissoriet
til en historisk udredning, der skal granske forholdet
mellem Grønland og Danmark.
Kommissoriet, som forankres på Ilisimatusarfik,
Grønlands Universitet, vil sætte fokus på de væsentligste
politiske beslutninger og begivenheder, som var med
til at præge udviklingen af Grønland, forholdet mellem
Grønland og Danmark, eller som fik konsekvenser for
den grønlandske befolkning.
Institut for Menneskerettigheder anser det for
afgørende, at en historisk udredning har et menneske-
retligt fokus, og at nulevende grønlændere, som er
involveret i eller berørt af de politiske beslutninger og
begivenheder, som udredningen fokuserer på, bliver
inddraget.
Det fremhævede vi blandt andet over for FN’s
specialrapportør for oprindelige folks rettigheder,
Francisco Calí Tzay, da han besøgte Grønland og
Danmark i februar 2023.
Selvom borgerinddragelse i både Grønland og Danmark
fremgår af kommissoriet, er det problematisk, at
udredningen ikke skal fokusere på menneskeretten,
herunder oprindelige folks rettigheder, eksempelvis ved
at inddrage menneskerettighedseksperter.
Det er statens ansvar at undersøge og anerkende de
menneskerettighedskrænkelser, der har fundet sted,
og efter instituttets vurdering bør udredningen derfor
prioriteres højt og ikke forsinkes.
8 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0009.png
Kvinder, der uden samtykke fik opsat spiral, og
juridisk faderløse samlede sig i demonstration mod
statsminister, Mette Frederiksen, og formanden for
Naalakkersuisut, Múte Bourup Egede, den 6. juni
2023.
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDERS BIDRAG OG ANBEFALINGER
• Da FN’s specialrapportør for oprindelige folks
rettigheder, Francico Calí Tzay, besøgte Grønland
og Danmark i februar 2023, anbefalede instituttet,
at der sikres et menneskeretligt fokus og et fokus
på oprindelige folks rettigheder i den historiske
udredning. Eksempelvis ved at inkludere
menneskerettighedseksperter i arbejdet med
udredningen. Instituttet gjorde det desuden klart, at
udredningen bør prioriteres højt og ikke forsinkes.
• Over for specialrapportøren påpegede
instituttet, at det er statens ansvar at
sikre, at menneskerettighedskrænkelser
afdækkes grundigt, at anerkende de
menneskerettighedskrænkelser, der har fundet
sted og at sikre inklusion af de grupper, som
udredningen beskæftiger sig med.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 9
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
SPIRALSAGEN
SPIRALSAGENS OFRE HAR RET TIL
ANERKENDELSE OG KOMPENSATION
Sammen med Grønlands Råd for Menneskerettigheder har vi presset på for, at staten
undersøger sit ansvar for overgreb, herunder ufrivillig opsætning af spiraler hos piger og
kvinder.
I slutningen af maj 2023 blev den længeventede
uvildige undersøgelse af spiralsagen sat i gang. Det
skete over et år efter, at en lang række grønlandske
kvinder stod frem i danske og grønlandske medier og
fortalte, hvordan de i perioden fra 1966 til 1975 uden
deres eget eller deres forældres samtykke fik opsat
spiraler. Et hold af grønlandske og danske forskere er nu
i gang med at forberede afdækningen af sagens omfang,
beslutningsprocessen bag og de berørte kvinders
oplevelser.
Institut for Menneskerettigheder og Grønlands Råd
for Menneskerettigheder vurderer, at pigerne og
kvinderne blev udsat for en grov krænkelse af deres
ret til selvbestemmelse, og at der kan være tale om
nedværdigende og umenneskelig behandling i strid med
både den Europæiske Menneskerettighedskonvention,
FN’s Torturkonvention, Børnekonventionen og ILO-
konventionen om oprindelige folks rettigheder. Derfor
har vi anbefalet, at den uvildige undersøgelse har et
særligt fokus på de menneskeretlige konsekvenser, som
de ufrivillige opsætninger har medført.
Flere af de kvinder, der er blevet udsat for ufrivillige
spiralopsætninger, har samlet sig og er ved at rejse krav
mod den danske stat.
I slutningen af 2022 stod flere grønlandske
kvinder frem og fortalte, at de var blevet udsat for
ufrivillige spiralopsætninger i 1990’erne og frem
til i dag. Instituttet mener derfor, at det er vigtigt, at
undersøgelsens tidshorisont udvides, så den også
dækker sager efter 1991.
10 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0011.png
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER OG GRØNLANDS RÅD FOR
MENNESKERETTIGHEDERS BIDRAG
• Institut for Menneskerettigheder og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder skrev i marts 2023
et fælles brev til sundhedsminister Sophie Løhde,
hvor vi udtrykte vores bekymring over sagen, og
fremhævede vigtigheden af, at udredningsarbejdet
ikke forsinkes.
Vi påpegede også, at staten, udover den uvildige
undersøgelse af forløbet, bør sikre, at kvinderne
får en anerkendelse af den krænkelse, som de har
været udsat for.
Endvidere bør der udbetales godtgørelse til
ofrene inden for rimelig tid. Det bør ikke være
op til den enkelte kvinde at søge om
anerkendelse og godtgørelse.
• Da FN’s specialrapportør for oprindelige
folks rettigheder, Francisco Calí Tzay, besøgte
Grønland og Danmark i februar 2023, frem­
hævede instituttet disse anbefalinger og lagde
særligt vægt på, at udredningen af spiralsagen
bør inkludere sager efter 1991.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 11
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0012.png
JURIDISK FADERLØSE
DE JURIDISK FADERLØSE HAR KRAV PÅ
ANERKENDELSE OG GODTGØRELSE
Når den første retssag om juridisk faderløse i Grønland bliver ført i Københavns Byret,
indtræder Institut for Menneskerettigheder til støtte for sagsøgerne.
Den 15. februar 2023 stævnede 26 juridisk faderløse
i Grønland den danske stat for at have krænket deres
menneskerettigheder, da de som børn født uden for
ægteskab ikke har haft ret til at få fastslået et juridisk
faderskab.
Københavns Byret har nu godkendt, at Institut for
Menneskerettigheder indtræder i sagen til støtte for
de juridisk faderløse. Sagen vedrører nemlig flere
principielle menneskeretlige problemstillinger, blandt
andet retten til privat- og familieliv og forbuddet mod
diskrimination.
Institut for Menneskerettigheder vurderer, at de
juridisk faderløse har fået krænket deres ret til
privat- og familieliv, og at de har været udsat for
forskelsbehandling på grund af deres ophav som
grønlændere og deres status som børn født uden for
ægteskab.
Retsstillingen for de juridisk faderløse i Grønland er
efter instituttets vurdering i strid med menneskeretten
og har været det i årtier. De juridisk faderløse har krav på
anerkendelse og på en godtgørelse for krænkelsen.
Sagsøgerne, der alle er grønlandske borgere, blev
født uden for ægteskab i perioden 1948-1972 og har
indtil 2014 ikke haft ret til at få fastslået et juridisk
faderskab med heraf følgende navne- og arveret fra
deres respektive fædre. Den manglende adgang til at
få fastslået et juridisk faderskab har også betydet, at
sagsøgerne ikke har haft ret til at modtage oplysninger
om deres biologiske fædre, og at der ikke har været
retsmidler, der kunne understøtte en familiemæssig
relation mellem far og barn. Reglerne for børn født uden
for ægteskab i Grønland var anderledes end reglerne for
børn født uden for ægteskab i Danmark, der fik ret til at
få fastslået et juridisk faderskab allerede i 1937.
Isak Josenius er en af
de 26 juridisk faderløse,
der har stævnet den
danske stat for at
have krænket deres
menneskerettigheder.
12 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0013.png
BESKYTTELSE MOD VOLD OG VOLDTÆGT
OFRE FOR VOLDTÆGT OG PSYKISK VOLD
GÅR STØRRE BESKYTTELSE I MØDE
Samtykkebaseret voldtægtslovgivning er trådt i kraft, og et forbud mod psykisk
vold er på vej.
Indtil 1. juli 2023 har de grønlandske domstole
kun kunnet dømme en person for voldtægt, hvis
vedkommende havde anvendt vold, trusler eller tvang,
eller hvis offeret befandt sig i en hjælpeløs tilstand.
Med indførelsen af en samtykkebaseret voldtægts-
lovgivning i Grønland har begge parter siden juli i år,
skullet sikre sig, at den anden har lyst til sex. Hvis ikke
samtykke er opnået, er der nu tale om voldtægt.
Ofre for psykisk vold kan også se frem til en stærkere
beskyttelse, efter at Naalakkersuisut og Justitsministeriet
i et nyt lovforslag lægger op til at gøre det ulovligt at begå
psykisk vold i nære relationer i husstanden i Grønland.
Institut for Menneskerettigheder anser tiltaget for positivt,
fordi psykisk vold er en alvorlig krænkelse, der kan have
langvarige konsekvenser for ofrene.
I et høringssvar anbefaler instituttet, at lovudkastet
bliver udformet således, at beskyttelsen også gælder
for personer, der ikke bor sammen. Lovudkastet lægger
nemlig ikke op til at kriminalisere psykisk vold, der begås
mellem mennesker, der ikke bor sammen, eller er knyttet
til hinanden på anden vis end gennem husstanden.
Instituttet har både i forbindelse med udformningen af den
samtykkebaserede voldtægtslovgivning og lovudkastet
mod psykisk vold anbefalet, at der afsættes ressourcer til
at øge befolkningens viden gennem oplysningsindsatser
og undervisning. Den grønlandske socialstyrelses
forebyggelsesafdeling, Paarisa påbegyndte i juli 2023 en
oplysningskampagne om den nye samtykkelov.
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER OG GRØNLANDS RÅD FOR
MENNESKERETTIGHEDERS BIDRAG
• Sammen med Grønlands Råd for Menneske­
rettigheder og Grønlands Ligestillingsråd har
vi opfordret Naalakkersuisut til at vedtage en
samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i
Grønland.
• I 2022 udgav vi sammen et faktaaark om de
menneskeretlige fordele ved at indføre en
samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i
Grønland. Den nye voldtægtslovgivning følger
blandt andet i kølvandet på anbefalinger
fra FN’s Kvindekomité og internationale
menneskerettighedsstandarder, som
beskrevet i blandt andet Europarådets
konvention for bekæmpelse af vold mod
kvinder, den såkaldte Istanbulkonvention.
• I 2023 sendte instituttet en udtalelse
til udkast til lovforslag om ændring af
kriminallov for Grønland (selvstændig
bestemmelse om psykisk vold).
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 13
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0014.png
BESKYTTELSE MOD DISKRIMINATION
NYT LOVFORSLAG LÆGGER OP TIL STÆRKERE
BESKYTTELSE MOD DISKRIMINATION
Naalakkersuisut vil styrke beskyttelsen mod diskrimination og oprette uafhængigt
ligebehandlingsnævn.
Grønlands ligebehandlingslovgivning beskytter
hovedsageligt mod diskrimination på grund af køn
inden for arbejdsmarkedet. Men med et nyt omfattende
lovforslag for ligestilling og antidiskrimination lægger
Naalakkersuisut nu op til at indføre et generelt forbud
mod diskrimination på baggrund af langt flere kriterier.
Vedtages loven, vil det således blive forbudt at
diskriminere på baggrund af graviditet, barselsorlov,
seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk,
kønskarakteristika, race, hudfarve, national, social eller
etnisk oprindelse, handicap, alder, politisk anskuelse,
religion og trosoverbevisning. Forbuddet vil gælde både
inden for og uden for arbejdsmarkedet.
Lovforslaget lægger desuden op til, at der oprettes et
ligebehandlingsnævn, hvor borgerne kan rejse klager
om diskrimination.
Institut for Menneskerettigheder finder det positivt, at
Grønland ønsker at indføre flere beskyttelsesgrunde og
styrke befolkningens mulighed for at rejse klager om
diskrimination ved et uafhængigt nævn.
Sammen med Grønlands Råd for Menneskerettigheder
har vi i flere år problematiseret Grønlands sparsomme
beskyttelse mod diskrimination. Siden 2016 har
vi sammen opfordret Naalakkersuisut til at styrke
beskyttelsen mod diskrimination på alle beskyttelses-
områder og at etablere et uafhængigt klagenævn, som
kan behandle klager om diskrimination.
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER OG GRØNLANDS RÅD FOR
MENNESKERETTIGHEDERS BIDRAG
• For at sikre, at et kommende ligebehandlingsnævn
effektivt kan behandle klager over forskels­
behandling, har instituttet i sommeren 2023
sendt et høringssvar over udkast til forslag til
Inatsisartutlov om ligestilling og antidiskrimination.
I høringssvaret fremhævede instituttet blandt andet,
at det er vigtigt, at nævnet tildeles tilstrækkelig
finansiering.
• I flere statusrapporter og i rapporter til FN’s
komiteer, herunder FN’s Racediskriminations­
komité, FN’s Kvindekomité og Den Universelle
Periodiske Bedømmelse (UPR) har vi beskrevet,
hvordan menneskeretten kan styrkes på området.
14 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0015.png
LGBT+-personer er blandt de grupper, der kan se
frem til en større beskyttelse mod diskrimination.
Den 14. juli 2023 blev der afholdt Nuuk Pride,
hvor en række borgere demonstrerede for LGBT+-
rettigheder
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 15
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0016.png
LIGEBEHANDLING AF PERSONER MED HANDICAP
BESKYTTELSE MOD SEKSUELLE OVERGREB
BØR SKÆRPES PÅ BO­ OG DØGNTILBUD
Mennesker med handicap, der har været udsat for seksuelle overgreb, bør tilbydes
traumebehandling, og beboernes sikkerhed på døgn­ og botilbud bør styrkes.
I kølvandet på, at en 22-årig kvinde med multihandicap
i efteråret 2022 fødte et barn, efter at være blevet
voldtaget på det botilbud, hvor hun boede, har
sikkerheden på grønlandske bo- og døgntilbud været
højt på dagsordenen.
Mennesker med handicap udsættes i højere grad for
seksuelle overgreb end andre befolkningsgrupper. Det
er derfor afgørende, at myndighederne sætter ind med
både forebyggende tiltag og hjælp til de mennesker, der
har været udsat for overgreb.
I august udgav Grønlands Råd for Menneskerettigheder,
Grønlands Handicaptalsmand, Tilioq, og Institut for
Menneskerettigheder en rapport, der sætter fokus på
problemerne og kommer med en række anbefalinger
for, hvordan beboere på bo- og døgntilbud i Grønland
beskyttes bedre mod seksuelle overgreb.
En af anbefalingerne lyder, at myndighederne bør
sikre adgang til relevante traumetilbud og sørge for,
at mennesker med handicap har sikre muligheder
for at anmelde et overgreb. Rapporten betoner også
myndighedernes ansvar for at forebygge overgreb og
trusler om overgreb.
16 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0017.png
Personer med handicap, der bor på bo- og døgntilbud, er dobbeltudsatte
i kraft af deres handicap og deres boform. Derfor har myndighederne et
skærpet ansvar for at sikre imod overgreb.
Anja Hynne, Grønlands Handicaptalsmand.
Konsekvenserne af seksuelle overgreb kan være både
langvarige og invaliderende. Ændret personlighed,
angst, spiseforstyrrelse og søvnproblemer er blot
et udpluk af den mistrivsel, som ofre for seksuelle
overgreb kan opleve. Derfor er det vigtigt, at mennesker
med handicap, der har været udsat for seksuelle
overgreb, får relevante traumetilbud til at bearbejde
oplevelsen.
Det er sikret i menneskeretten, at mennesker med
handicap, som har været udsat for seksuelle overgreb,
skal modtage støtte og rehabiliteringstilbud. Støtten
skal hjælpe ofrene til at blive helbredt for fysiske og
psykiske traumer og at indgå i et socialt liv igen.
Grønland har tiltrådt FN’s Handicapkonvention og
besluttede i 2022 at tiltræde Istanbulkonventionen,
som er Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Dermed har myndighederne påtaget sig at træffe alle
relevante foranstaltninger for at forebygge enhver form
for vold og misbrug mod mennesker med handicap.
GRØNLANDS RÅD FOR MENNESKERETTIGHEDER, GRØNLANDS HANDICAPTALSMAND OG
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER ANBEFALER
Departement for Børn, Unge og Familie i
samarbejde med Socialstyrelsen udarbejder
retningslinjer, der sikrer forebyggelse mod
seksuelle overgreb på beboere på bo­ og
døgntilbud.
• Departement for Børn, Unge og Familie i
samarbejde med Socialstyrelsen sikrer adgang
til relevante traumetilbud for mennesker med
handicap, der har været udsat for seksuelle
overgreb.
• Departement for Børn, Unge og Familie i
samarbejde med Socialstyrelsen sikrer et bedre
vidensgrundlag om mennesker med handicap,
der er ofre for seksuelle overgreb, samt mere
viden om denne gruppes anmeldelsespraksis.
• Departement for Børn, Unge og Familie i
samarbejde med Socialstyrelsen indfører initiativer
til styrkelse af seksualoplysningen og den seksuelle
sundhed for beboere på bo­ og døgntilbud.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 17
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0018.png
KENDSKAB TIL MENNESKERETTIGHEDER
DIALOGKORT STYRKER BEFOLKNINGENS
KENDSKAB TIL MENNESKERETTIGHEDER
Under workshops på gymnasier og for kommunalt ansatte har Grønlands Råd for
Menneskerettigheder ved hjælp af dialogkort om menneskerettigheder rejst aktuelle
og relevante samtaler om grønlændernes rettigheder.
”Hvordan oplever du respekt for din identitet og dine
værdier til hverdag?” Sådan lyder et af spørgsmålene
på de dialogkort, som har været med til at starte nye
dialoger om menneskerettigheder blandt gymnasie-
elever i Nuuk og Sisimiut samt ansatte i Børne- og
familieforvaltningen i Kommuneqarfik Sermersooq.
Dialogkortene er udviklet med henblik på at styrke
den grønlandske befolknings kendskab til menneske-
rettigheder, og spørgsmålene tager udgangspunkt
i temaer som ’Livet i Grønland’, ’Kend og kræv dine
rettigheder’ og ’Oprindelige folks rettigheder’.
”Dialogkortene var en god måde at komme til at
snakke om menneskerettigheder på, og hvordan vi er
afhængige af dem i hverdagen,” siger Aputsiaq Larsen,
som studerer på GUX Sisimiut.
Ifølge Grønlands Råd for Menneskerettigheders
sekretariatsleder, Tina Dam, er kortenes store
styrke, at de kan skabe konstruktive samtaler om
menneskerettigheder hos et bredt udsnit af den
grønlandske befolkning. Blandt andet ved at knytte
menneskerettighederne til borgernes egen hverdag.
Rådet har også afprøvet kortene i samarbejde med
Børne- og familieforvaltningen i Kommuneqarfik
Sermersooq. Ifølge Tina Dam gav forvaltningens
medarbejdere særdeles positiv respons på kortene
og fremhævede især, at kortene gav anledning til nye
refleksioner.
18 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0019.png
”Kortene er ikke kun velegnede til undervisningsbrug.
De kan også danne baggrund for konstruktive temadage
og gode aktuelle debatter i mange forskellige
sammenhænge. Rådet har oplevet stor interesse for
dialogkortene og glæder sig til at udbrede dem meget
mere i efterårets løb,” siger Tina Dam.
Grønlands Råd for Menneskerettigheder planlægger
på den baggrund at udbrede både workshops
og dialogkortene til uddannelsesinstitutioner,
organisationer og foreninger i hele Grønland.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 19
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0020.png
DATAMANGEL OG MENNESKERETTIGHEDER
SYSTEMATISK DATAINDSAMLING KAN
STYRKE BESKYTTELSEN AF BEFOLKNINGENS
RETTIGHEDER
Systematisk indsamling af viden og data er en forudsætning for at styrke beskyttelsen af
befolkningens rettigheder.
De seneste år har Naalakkersuisut udarbejdet flere
konkrete strategier og handlingsplaner, der sigter
mod at fremme befolkningens menneskerettigheder.
I 2022 præsenterede Naalakkersuisut eksempelvis en
handlingsplan for, hvordan Grønland sikrer efterlevelsen
af FN’s Børnekonvention, og i foråret 2023 sendte
Departementet for Børn, Unge og Familier Qamani – en
strategi for forebyggelse af selvmord – i høring.
Som reaktion på begge udspil anbefalede Institut for
Menneskerettigheder og en række andre aktører, at
Naalakkersuisut sætter målsætninger med klare, målbare
indikatorer og definerer, hvem og hvordan data indsamles.
Instituttet, Grønlands Råd for Menneskerettigheder,
børnerettighedsinstitutionen MIO, Grønlands Handicap-
talsmand, Tilioq og en række andre grønlandske aktører
har også anbefalet styrket systematisk dataindsamling
på en række andre områder. Det gælder blandt andet
handicapområdet og justitsområdet. Indenfor alle
disse områder er det centralt at sikre muligheden
for at opdele data på køn, alder og andre parametre.
Kategorisering af data kan kaste lys over mulige
uligheder i menneskerettighedssituationen for
forskellige grupper af borgere.
Ifølge Grønlands Råd for Menneskerettigheder er
det vigtigt, at de dataindsamlingsmetoder, som
anvendes, er tilpasset det grønlandske samfund
og grønlandske udfordringer. Derfor har Grønlands
Råd for Menneskerettigheder valgt at anvende det
digitale værktøj Indigenous Navigator, der indeholder
redskaber, som giver oprindelige folk mulighed for
systematisk at indsamle data om deres livsvilkår
og rettigheder. Spørgeskemaet og den tilhørende
database, som Institut for Menneskerettigheder har
udviklet i samarbejde med Tebtebba Foundation, IWGIA,
ILO og Forest Peoples Programme, giver overblik
over rettighedssituationen for oprindelige folk på
verdensplan.
DATAMANGEL ER ET MENNESKE­
RETTIGHEDSPROBLEM
Data kan for eksempel give indsigt i, hvordan
forholdene er for udsatte borgere og styrke
myndighedernes mulighed for at målrette indsatser,
så de beskytter borgernes rettigheder. Derfor er
mangel på data et menneskeretligt problem.
Vigtigheden af dataindsamling er også rejst af
flere af FN’s menneskerettighedsmekanismer.
I 2021 anbefalede FN’s Kvindekomité for eksempel,
at Grønland foretager en mere omfattende data­
indsamling vedrørende årsagerne for de høje
selvmords­ og abortrater. En lignende anbefaling
blev givet i forbindelse med Universal Periodic
Review (UPR), hvor data om vold mod kvinder og
børn blev efterspurgt.
20 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0021.png
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER OG GRØNLANDS RÅD FOR
MENNESKERETTIGHEDERS BIDRAG
• I efteråret 2022 efterlyste instituttet i et høringssvar
til handlingsplan for efterlevelsen af FN’s
Børnekonvention målbare indikatorer i forhold
til initiativerne i handlingsplanen og information
om, hvilke former for data, der skal bidrage med
information om status på initiativerne.
• I foråret 2023 anbefalede vi i et høringssvar til
Qamani – Strategi for forebyggelse af selvmord
2023­2028, at Departementet for Børn, Unge og
Familier supplerer alle udkastets målsætninger med
klare, målbare indikatorer og definerer, hvem der
indsamler data, og hvordan data indsamles.
• I sommeren 2023 efterlyste vi i et høringssvar
til udkast til handlingsplan for efterlevelse af
FN’s handicapkonvention 2024­2034, konkrete
målsætninger for de enkelte indsatsområder i
handlingsplanen.
• Da FN’s specialrapportør for oprindelige
folks rettigheder, Francisco Calí Tzay, besøgte
Grønland og Danmark i februar 2023, påpegede
instituttet blandt andet de store udfordringer
med datamangel på områder, der relaterer til
menneskerettigheder i Grønland. Vi fremhævede
behovet for at styrke dataindsamling i retsvæsnet
og behovet for at indsamle data om vold, der
kan opdeles på køn, alder, handicap og andre
karakteristika, så det er muligt at få mere viden
om omfanget og karakteren af vold mod børn og
kvinder.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 21
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0022.png
RETFÆRDIG RETTERGANG
RETTEN TIL RETFÆRDIG RETTERGANG ER
UNDER PRES
Manglende offentlig statistik over sagsbehandlingstider ved Grønlands domstole,
forældede IT­systemer og mangel på ensretning af juridiske begreber. Presset på
Grønlands retsvæsen udfordrer borgeres retsstilling.
Grønlandske domstoles IT-systemer er ikke blevet
opdateret i flere år. Retsvæsenet mangler adgang til
data, der kan give et klart billede af rettighedssituationen
i Grønland og en ensartet terminologi for centrale
juridiske begreber. Domstolsstyrelsen fører ikke
statistik over sagsbehandlingstiderne for alle sager
ved Grønlands domstole, og det er derfor ikke
gennemsigtigt, om retssager i Grønland afgøres inden
for rimelig tid. På baggrund af et folketingsspørgsmål,
offentliggjorde Justitsministeriet i 2020 en oversigt, der
viste meget lange sagsbehandlingstider.
Det er nogle af de problemstillinger, Grønlands
retsvæsen står overfor, og som udfordrer grønlandske
borgeres ret til en retfærdig rettergang. Ifølge artikel
6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
har enhver ret til en retfærdig rettergang inden for en
rimelig frist. Retten til at få en sag behandlet uden
unødigt ophold er også beskyttet af FN’s Konvention
om Borgerlige og Politiske Rettigheder.
Ansvaret for at sikre grønlandske borgeres adgang
til retfærdig rettergang ligger fortsat hos den danske
regering. Instituttet vurderer, at det er afgørende,
at særligt Justitsministeriet og Domstolsstyrelsen
i Danmark arbejder målrettet for at forbedre rets-
sikkerheden for grønlandske borgere. Arbejdet bør
foregå i tæt dialog med Naalakkersuisut, der særligt
siden januar 2022 har haft øget fokus på dagsordenen.
Udviklingen af ensartet terminologi er forankret hos
Oqaasileriffik, Grønlands Sprogsekretariat, der i 2023
har fået en bevilling på den danske finanslov til at
udvikle og standardisere juridiske termer på grønlandsk.
Projektet afspejler en anbefaling fra rapporten
’Tolkning i det grønlandske retsvæsen’, som instituttet
udgav i 2019 i samarbejde med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder og Ilisimatusarfik, Grønlands
Universitet.
I samarbejde med Grønlands Råd for Menneske-
rettigheder har instituttet en række anbefalinger, der kan
forbedre menneskerettighedssituationen på området.
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER OG
GRØNLANDS RÅD FOR
MENNESKERETTIGHEDER ANBEFALER, AT
• Domstolsstyrelsen årligt fører og offentliggør
statistik over sagsbehandlingstiderne for alle sager.
• Justitsministeriet og Domstolsstyrelsen hurtigst
muligt sikrer, at retterne i Grønland har opdaterede
og tidssvarende IT­systemer.
• Justitsministeriet og Domstolsstyrelsen etablerer
en fyldestgørende digital domsdatabase i
Grønland.
22 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
LIGEBEHANDLING AF GRØNLÆNDERE I DANMARK
TESTS AF FORÆLDREKOMPETENCER BLIVER
TILPASSET GRØNLANDSK SPROG OG KULTUR
Et flertal i Folketinget afsætter 7,8 millioner til at sikre, at grønlandske borgeres
forældrekompetencer i anbringelsessager vurderes med kulturtilpasset test.
I februar 2023 afsatte Folketinget 7,8 millioner
kroner til at styrke sagsbehandling og samarbejde i
børnesager med grønlandske familier. Tiltaget skal
forebygge, at danske myndigheder tester grønlandske
borgeres forældrekompetencer på et forkert grundlag
i forbindelse med anbringelsessager. De psykologiske
tests, myndighederne bruger i dag, er nemlig ikke
tilpasset grønlandsk kultur. Det medfører en risiko for, at
grønlandske forældre opnår en lavere testscore, end ved
en kulturtilpasset test.
Fejlvurderinger af grønlandske forældres forældre-
kompetencer kan have vidtrækkende konsekvenser
for både forældre og børn, vurderer Institut for
Menneskerettigheder, da de i yderste konsekvens kan
føre til tvangsfjernelse af et barn, der ikke skulle have
været fjernet. Brugen af ikkekulturtilpassede tests
kan således indebære en risiko for, at grønlændere i
Danmark diskrimineres, og at deres ret til familieliv
krænkes.
Midlerne blev afsat efter, at FN’s specialrapportør for
oprindelige folk i forbindelse med sit besøg i Danmark
og Grønland kritiserede, at grønlændere i Danmark
bliver udsat for diskrimination. I sin kritik refererede
han til den analyse og de anbefalinger, som Institut
for Menneskerettigheder offentliggjorde i 2022 og
udtrykte bekymring for, at grønlandske børn i Danmark
har syv gange højere risiko for at blive anbragt uden for
hjemmet end andre børn i Danmark.
I Danmark bliver én procent af alle børn anbragt uden
for hjemmet, mens tallet for anbringelser blandt børn,
der er født i Grønland eller har mindst én forælder, der
er født i Grønland, er henholdsvis syv og fem procent.
Analysen blev blandt andet iværksat på baggrund af
opfordringer fra foreningen Mentor Immanuel, herunder
medlemmer som siden har oprettet foreningen
SILA360, der også arbejder for anbragte grønlandske
børns rettigheder.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23 | 23
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 26/10-23 Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2022-23
2770570_0024.png
24 | BERETNING TIL INATSISARTUT 2022-23