Grønlandsudvalget 2023-24
GRU Alm.del Bilag 37
Offentligt
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
Marts
2024
Oversigt
Angår Danmark, Færøerne og Grønland ............................................................................................................................................................. 2
Indførsel af kæledyr til/fra Grønland ...................................................................................................................................................................................2
Angår Danmark og Grønland .............................................................................................................................................................................. 3
Manglende retsvirkninger af medmoderskab ......................................................................................................................................................................3
Krav om zinkkister ved transport af afdøde ........................................................................................................................................................................4
Digitalt kørekort ..................................................................................................................................................................................................................4
Krav om fysisk tilstedeværelse ved fornyelse/genudstedelse af grønlandsk kørekort.........................................................................................................5
Krav om fast bopæl i Grønland ved fornyelse/ genudstedelse af grønlandsk pas ...............................................................................................................5
Angår Danmark og Færøerne .............................................................................................................................................................................. 6
Medicinal eksport ................................................................................................................................................................................................................6
Medtagelse af lægemidler ....................................................................................................................................................................................................6
Adgang til sagsportalen Minretssag.dk for færøske advokater............................................................................................................................................6
1
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering fra By-, Land og Kirkeministeriet om opdateret oversigt over grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet
2838925_0002.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
Marts
2024
Angår Danmark, Færøerne og Grønland
Emne/hindring
Indførsel af
kæledyr til/fra
Grønland
Minister-/landsstyreområde
DK: Fødevareministeriet/
Fødevarestyrelsen
FØ: Heilsufrøðiliga Starvsstovan
(Levnedsmiddel-, veterinær- og
miljøstyrelsen)
GL: Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i Grønland
(VFMG)
Beskrivelse
Gældende regler for privat ikke-kommerciel flytning:
Fra DK/FØ til GL:
Man skal have en tilladelse til indførslen fra Grønlands
Repræsentation i København eller Fødevarestyrelsen alt
efter dyrearten. Derudover skal visse andre krav være
opfyldt.
Begrænsninger af arter, som må holdes på Grønland, er
relevante ift. betingelser, som opstilles for import af dyr
til Grønland. Formålet er at beskytte Grønland mod
invasive arter, samt sikre dyrevelfærden for dyr i
Grønland, som kan være vanskelige eller farlige at holde
i Grønland, som følge af dyrenes særlige krav til
levevilkår, fx foder.
Status
Fra DK/FO til GL: Regler om indførsel og udførsel af
kæledyr i Grønland hører under Fødevarestyrelsen.
Dog er flere områder, som fx zoonoser (herunder
rabies) og dyrevelfærd i Grønland overtaget af
Selvstyret.
En ændring af reglerne for at indføre kæledyr i
Grønland forudsætter, at visse love og bekendt-
gørelser udarbejdes eller ændres af Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i Grønland, herunder bekendt-
gørelse om forbud mod hold af særlige dyr. Det vil
være mest hensigtsmæssigt, at disse er på plads, før
Fødevarestyrelsen udarbejder bekendtgørelse om ind-
og udførsel af levende dyr til Grønland.
Fødevarestyrelsens ansvar er at udarbejde betingelser
for indførsel af levende dyr til Grønland i al
almindelighed. Det forudsætter, at Grønland tager
stilling til, hvilke arter, som de vil tillade holdt i
Grønland, og derved indført. Dette er afgørende for
rammerne for Fødevarestyrelsens arbejde med
fastsættelse af betingelser for indførsel til Grønland.
Udarbejdelse af betingelser for indførsel af levende
dyr er omfattende og kan kræve udarbejdelse af
risikovurdering og involvering af faglig understørrelse
fra andre institutioner, og forudsætter derfor en
afgrænsning af hvilke arter, som Fødevarestyrelsen
behøver at arbejde med.
2
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering fra By-, Land og Kirkeministeriet om opdateret oversigt over grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet
2838925_0003.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
Marts
2024
Afhængigt
af
ikrafttrædelsestidspunktet
for
Veterinær- og Fødevaremyndighedens bekendt-
gørelser, forventes det, at Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse vil kunne træde i kraft relativt kort
herefter, og at grænsehindringen dermed vil være løst.
Dette forudsætter dog, at Fødevarestyrelsen orienteres
om den grønlandske proces og forventninger til
omfanget af tilladte arter i den grønlandske
bekendtgørelse, så en parallel proces kan igangsættes
hos Fødevarestyrelsen. Ikrafttrædelse af dansk
bekendtgørelse
er
desuden
omfattet
af
tidsbegrænsninger for faste tidspunkter for
ikrafttrædelse af ny lovgivning.
Fødevarestyrelsen var i maj 2023 i kontakt med
Veterinær- og Fødevaremyndigheden for en
bekræftelse
status.
Veterinær-
og
Fødevaremyndigheden bekræftede, at sagen var
prioriteret under andre sager i Grønland, og at
tidshorisont ikke kunne oplyses. Fødevarestyrelsen
afventer
derfor
fortsat
Veterinær-
og
Fødevaremyndigheden i Grønland.
Fødevarestyrelsen vurderer at behovet for en
afgrænsning fra Grønlands side som værende mere
relevant i lyset af, at Grønland påtænker at åbne tre
internationale lufthavne i Grønland, der efter
grønlandsk ønske også skal bruges til indførsel af
levende dyr fra tredjelande.
Angår Danmark og Grønland
Emne/hindring
Manglende
retsvirkninger af
medmoderskab
Minister-/landsstyreområde
DK: Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
GL: Departementet for Børn og
Unge
Beskrivelse
Reglerne om medmoderskab i børneloven for Danmark
indebærer, at en kvinde, der føder et barn, og kvindens
ægtefælle eller partner kan aftale, at ægtefællen eller
partneren skal være medmor til barnet. Dette
medmoderskab har samme retsvirkninger som et
faderskab.
Status
Reglerne om medmoderskab findes i børneloven, som
ikke gælder for Grønland.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har udarbejdet
forslag om at sætte børneloven i kraft for Grønland,
som Inatsisartut godkendte den 24. maj 2023.
3
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering fra By-, Land og Kirkeministeriet om opdateret oversigt over grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet
2838925_0004.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Der er ikke taget stilling til, om medmoderskab etableret i
Danmark kan tillægges retsvirkninger i Grønland.
Manglende retsvirkninger af medmoderskab kan have
betydning i en række relationer, fx forældreskab,
forældremyndighed, forsørgelsespligt, arveret og ret til
sociale ydelser.
Krav om zinkkister
ved transport af
afdøde
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
GL: Departement for Sundhed
Reglerne for transport af afdøde til og fra udlandet er
underlagt internationale aftaler fra 1937 og 1973, hvor
Danmark har ratificeret aftalen fra 1937 ifølge oplysninger
fra 2019 fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Implementeringen er i Danmark udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 152 fra 1983, der er udstedt i medfør af
den tidligere epidemilov, som ikke kunne sættes i kraft for
Grønland.
Det
betød,
at
bekendtgørelsens
undtagelsesbestemmelser om, at transport af afdøde
mellem de nordiske lande ikke behøvede at ske i zinkkiste,
ikke kunne anvendes for transport af afdøde ml. Danmark
og Grønland.
Siden 2018 er epidemiloven blevet ændret flere gange, men
den gældende epidemilov kan fortsat ikke sættes i kraft for
Grønland – den kan alene sættes i kraft for Færøerne. Det
betyder, at kravet om transport af afdøde i zinkkiste mellem
Grønland og Danmark formentlig fortsat ikke kan fraviges
med hjemmel i bekendtgørelsen fra 1983.
Digitalt kørekort
DK: Transportministeriet
(Applikation er udviklet af
Digitaliseringsstyrelsen i
samarbejde med
Færdselsstyrelsen og
Rigspolitiet).
En person, der både er indehaver af et dansk kørekort og et
grønlandsk kørekort kan ikke anvende den danske
kørekortapplikation (digitalt kørekort), hvis det senest
udstedte kørekort er det grønlandske kørekort. Der er
umiddelbart tale om en teknisk udfordring.
Senest opdateret
Marts
2024
Folketinget har vedtaget et lovforslag, hvorefter den
grønlandske børnelov ophæves pr. 1. april 2024. Fra
samme tidspunkt vil børneloven, der indeholder
reglerne om medmoderskab, blive sat i kraft for
Grønland ved kongelig anordning.
Styrelsen for Patientsikkerhed er ved at undersøge
Danmarks aktuelle internationale forpligtelser på
området, dels at afdække, hvordan vi kan ændre
bekendtgørelsen om transport af lig eller anden
regulering, så det generelt bliver muligt at anvende
ligposer i stedet for zinkkister ved transport af lig
mellem Danmark og Grønland.
Transportministeriet og Færdselsstyrelsen har været i
dialog med de relevante myndigheder og har set ind i
de udfordringer, der er med at bruge den danske
kørekortapplikation, hvis det senest udstedte kørekort
er et grønlandsk kørekort. De juridiske rammer, som
fremgår af den danske kørekortbekendtgørelse er, at
man kun kan være indehaver af ét kørekort. Denne
regel har udspring af EU’s kørekortdirektiv. Det er
således ikke muligt at være indehavere af mere end ét
kørekort efter reglerne i Danmark.
4
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering fra By-, Land og Kirkeministeriet om opdateret oversigt over grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet
2838925_0005.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
Marts
2024
Transportministeriet er klar over, at dette kan medføre
en række udfordringer for indehavere af danske
kørekort, der vælger at bosætte sig i Grønland. Derfor
ses der ind i en løsning sammen med de grønlandske
myndigheder om at anerkende danske kørekort i
Grønland. Med denne løsning vil der ikke længere
være behov for at ombytte det danske kørekort til et
grønlandsk kørekort, og man kan derfor fortsat
benytte den danske kørekortapplikation.
Krav om fysisk
tilstedeværelse ved
fornyelse/genudsted
else af grønlandsk
kørekort
DK: Transportministeriet
Justitsministeriet
og
GL:
Grønlands
Politi
(Departement
for
Boliger,
Infrastruktur og Ligestilling)
En person, som er bosiddende i Danmark, og som er
indehaver af et grønlandsk kørekort, skal i dag møde op ved
politiet i Grønland for at indgive ansøgning om fornyelse
eller genudstedelse (duplikatkørekort).
Da det alene er Grønlands Politi, der varetager
administrationen af grønlandske kørekort, kan der således
ikke ansøges ved en myndighed i Danmark.
Ved
fornyelse/genudstedelse
af
et
grønlandsk
nationalitetspas foreligger der ikke et krav om fysisk
tilstedeværelse ved Politiet i Grønland.
Det er muligt at få udstedt et grønlandsk nationalitetspas
hos samtlige pasudstedende myndigheder i Danmark. Det
er dog en forudsætning for at få udstedt et grønlandsk
nationalitetspas, at borgeren har fast bopæl i Grønland.
På baggrund af en konkret sag er der blevet rejst et
spørgsmål om muligheden for at få udstedt et grønlandsk
nationalitetspas, hvis vedkommende har bopæl uden for
Grønland.
Transportministeriet og Justitsministeriet er i dialog
om afklaring af grænsehindringen og muligheden for
at kunne indgive ansøgning om grønlandsk kørekort
uden at skulle møde fysisk op ved Grønlands Politi.
Krav om fast bopæl
i Grønland ved
fornyelse/
genudstedelse af
grønlandsk pas
DK: Justitsministeriet
Justitsministeriet er ved at afklare, i hvilket omfang
der er tale om en grænsehindring.
Justitsministeriet vil endvidere drøfte den nuværende
praksis for udstedelse af grønlandske pas med
Rigspolitiet, Udenrigsministeriet og Naalakkersuisut
med henblik på at undersøge muligheden for, at
grønlændere, der er bosat uden for Grønland, også kan
få udstedt grønlandsk pas.
5
GRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering fra By-, Land og Kirkeministeriet om opdateret oversigt over grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet
2838925_0006.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
Marts
2024
Angår Danmark og Færøerne
Emne/hindring
Medicinal
eksport
Minister-/landsstyreområde
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
FØ: Heilsumálaráðið (Landsstyre-
området for
Sundhedsanliggender)
Beskrivelse
Det er som udgangspunkt ikke lovligt at indføre medicin til
Danmark ved forsendelse fra et land uden for EU/EØS. Dette
medfører, at apoteker i lande uden for EU/EØS ikke kan
eksportere magistrelle lægemidler (fremstillet efter recept til
en enkelt patient) til Danmark.
Status
Færøerne er ikke medlem af EU/EØS, og regnes
derfor som et tredjeland inden for medicinalområdet.
ISM afventer fortsat afklaring vedrørende Færøernes
status hvad angår medicinal eksport.
Medtagelse af
lægemidler
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
FØ: Heilsumálaráðið
(Landsstyreområdet for
Sundhedsanliggender)
Efter lægemiddelloven må private personer kun indføre
(humane) lægemidler til eget forbrug efter regler i gældende
bekendtgørelse om privates indførsel af lægemidler. Efter
reglerne kan private personer fra lande, der ikke er medlem af
Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, højst
medbringe lægemidler til 3 måneders forbrug.
Civile sager i Danmark skal som det klare udgangspunkt
anlægges og behandles via sagsportalen Minretssag.dk. På
sagsportalen kan parter og partsrepræsentanter bl.a. tilgå
sagens processkrifter, bilag, retsbøger og domme. Retterne
kan dog beslutte, at en sag ikke skal behandles ved
anvendelse af sagsportalen, når der foreligger særlige forhold.
For at tilgå sagsportalen skal man have MitID Erhverv. En
tilslutning til MitID Erhverv kræver, at virksomheden har et
dansk CVR-nr. Det er i den forbindelse blevet anført af
Advokatfelag Føroya, at dette medfører, at færøske advokater
ikke kan varetage civile sager i Danmark på linje med deres
danske kollegaer.
Færøerne er ikke medlem af EU/EØS, og regnes
derfor som et tredjeland inden for medicinalområdet.
ISM afventer fortsat afklaring vedrørende Færøernes
status hvad angår medtagelse af lægemidler.
Adgang til
sagsportalen
Minretssag.dk
for færøske
advokater
DK: Justitsministeriet/
Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet
FØ: Lagmandens kontor
Digitaliseringsstyrelsen er i dialog med blandt andet
Erhvervsministeriet og Lagmandens kontor på
Færøerne om en mulig løsningsmodel for færøske
virksomheders opnåelse af et CVR-nr. med
efterfølgende mulighed for tilslutning til MitID
Erhverv.
Når en løsningsmodel vælges, skal det vurderes, om
der skal udarbejdes en anordning for Færøerne om
MitID Erhverv.
6